De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:10

secricible schreef:
maar om de 1 of anderen reden vinden we dat vreemd en is dat niet geaccepteerd... Katten daarentegen...

Ja klopt, begrijp ik ook nooit zo goed. Wellicht omdat ik dus een vijver met van die dure jongens in de tuin heb Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:12

ik heb hier helemaal niets zitten, woon ook op een appartement met balkon, dus visvijvers ed zijn erg moeilijk Tong uitsteken En bij mijn ouders hebben ze alleen de buurkat, heb geen idee of deze gecastreerd is, volgens mij wel. Anders is hij niet gecastreerd vanwege ziekte (teveel risico, weet dat ze hier mee bezig waren, weet niet wat hier uit is gekomen, vandaar), en vind dit ook wel zo netjes.
Deze buren hebben netjes met mijn ouders overlegd wat zij wilde, wel of geen kat in de tuin.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:19

secricible schreef:
maar om de 1 of anderen reden vinden we dat vreemd en is dat niet geaccepteerd... Katten daarentegen...

Een hond veroorzaakt meer overlast bij mij en jaagt bovendien mijn katten bij hun eigen huis vandaan. Knipoog
Ik heb een hekel aan honden ( honden en katten schijnt niet samen te gaan Clown Je houd van de 1 of van de ander *LOL* ) maar katten mogen van mij allemaal wel even binnen komen Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:00

Ik hou wel van honden EN katten, maar ook van mijn vissen en paarden Knipoog en vind daarom dat iedereen zijn dieren maar onder appel (en dus uit mijn tuin / stal) dient te houden.
MIJN katten schijten, janken en jagen niet in andermans tuin. Waarom zouden andermans dieren dat wel in mijn tuin mogen?
D'r wordt wel zo hard geroepen "je hebt geen enkel recht", maar wat geef anderen het recht mijn eigendom zonder toestemming te betreden en te beschadigen?

Dus Mystica, als ik het goed begrepen heb: als er een hond op Leonoors plaats gekomen was die een kat een hap gegeven had, had je alle begrip voor haar boosheid, maar nu, omdat het een kat betreft niet?
Correct me if I'm wrong hoor...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:14

Als die kat haar kat aangevlogen was, was dat ook niet okay geweest. Knipoog In dit geval was het gewoon ongelukkig toeval.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:25

Ik heb twee honden en twee katten, zijn me allevier even lief Lachen

Mijn honden gaan aan de struin met zijn tweetjes, dus mijn tuin is afgezet met stroomdraad (koeiendraad wel goed te verstaan) ze zijn er beide een keer tegenaan gelopen......... Lachen en nu mijden ze dat stomme witte bijtende lint angstvallig, en kunnen ze dus los buiten. Mijn katten gaan er heel vindingrijk onderdoor (beide poezen, beiden gesteriliseerd, mijn honden zijn overigens ook gecastreerd)

Ik ben en blijf van mening dat jouw huisdier niet iemand anders tot last mag zijn.

Stel je hebt buren, die hebben een grote hond... werken de hele dag en dat ding blaft de hele buurt bij elkaar... dan heb je overlast van de hond van de buren, dan ga je daar uiteindelijk een keer over praten.

Mijn honden pakken vreemde katten als deze in mijn tuin komen, want vreemde katten rennen weg als ze opgejaagd worden (de mijne steken hun middelvinger op naar ze en gaan dan op de grond liggen rollen van het lachen) en alles wat wegrent is van Tom.

Ik ben echt van mening dat TS er alles aan gedaan heeft om haar tuin af te schermen voor indringers en uitbrekers. Het enige wat ze nog kan doen is een net spannen over de tuin heen, dan ben je echt hermetisch afgesloten....

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:00

secricible schreef:
Ga zo even verder lezen, maar kon het toch niet laten om te reageren. Wellicht zeg ik dus dingen dubbel.

Ik vind het een vreemde zaak dat schijnbaar katten het enige dier in nederland zijn wat vrij overal rond mag struinen door de straten. Als iemand zijn hond los laat lopen, word deze meteen onderzocht op een penning of een chip, maar bij katten is dit om een vreemde reden allom geaccepteerd.
Waarom word de oorzaak altijd bij diegene gelegd met de poes? En niet bij de katers? Dus als ik zwanger wordt, dan is het mijn schuld, had ik daar maar wat aan moeten doen? De man treft geen blaam?
Ook dit schijnt alleen bij katten te spelen, ZELFS als je alles afzet. Ik meot er niet aan denken wat voor reacties er op bokt komen als ik vertel dat mijn verschrikkelijk dure stamboom-merrie van een verschrikkelijk duur ras die in de wei stond met een jong veulentje (misschien net afgespeend, iig relatief korte tijd sinds laatste dekking) die NETJES onderhouden was en waar mijn merrie NIET doorheen kon, gedekt werd door een paard zonder stamboom, omdat deze niet in een nette wei stond en onder mijn stroomdraad doorgerend was. Ik ben er van overtuigd: NIEMAND die hier dan zegt "dan had je je paard maar moeten stereliseren!" of "dan had je hem maar op stal moeten houden, waar het niet zou kunnen gebeuren!"
Of als ik een dure rashond had? Had ik die maar in de tuin uit moeten laten, want stel dat er 1 of andere uitgebroken hond langs komt die er op klimt... "dan had je je hond maar moeten stereliseren" Dat zal echt niemand zeggen...

En dat is uiteraard ook onzin, want IK heb mijn werk gedaan, dat een ander dat niet doet is niet mijn schuld. Ik word er echter wel de dupe van. Bovendien, wat heb ik aan mijn dure stamboommerrie waar ik veulens mee fok, als deze gestereliseerd is? En zo is het nu ook met de TS. Deze heeft alles gedaan om haar katten een goed leven te geven, zonder anderen overlast te geven en om andere katten te weren, maar toch word zij nog gezien als schuldige? Ze heeft bovendien een cattery!? Mensen, ze FOKT met deze dieren... Stereliseren is het laatste wat ze nodig heeft.

Ik ben absoluut geen kattenhater ofzo, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar dier. Neem die verantwoording dan ook en leg die niet simpelweg bij de andere partij neer. Het feit dat de kittens bij de poes terechtkomen betekend niet dat deze alles ook maar moet oplossen. En bij een HTK is dat een goede oplossing, maar niet in een cattery.... Mensen, waar moet het heen als fokdieren niet eens meer naar buiten kunnen?
Ga nu eventjes lezen of je de kater al te pakken hebt gehad of iets anders hebt gedaan, voor ik daar iets over wil zeggen Knipoog

dat is iets anders, dat is echt een ongeluk, je hebt maatregelen genomen om je hond/paard achter een omheining te houden,jammergnoeg heeft het dan niet geholpen...
Als je je kat ongesteriliseerd/gecastreerd buiten laat lopen WEET je dat er heeeeeeeeeeeel veeeeeeeel kans is dat er jonkies van komen die hoogstwaarschijnlijk in het asiel belanden.

En dan heb ik het uiteraard tegen de eigenaar van de kater.
voor de rest ben ik het met je eens
Laatst bijgewerkt door Milly_ op 26-03-08 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:02

niet als je je tuin zo afzet als TS gedaan heeft........... haar katten blijven immers IN haar tuin Lachen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:06

KiWiKo schreef:
niet als je je tuin zo afzet als TS gedaan heeft........... haar katten blijven immers IN haar tuin Lachen

ik had mijn bericht nog even ge-edit, was niet zo duidelijk. Ik ben namelijk helemaal eens met de TS, maar word er gewoon echt boos van dat mensen hun htk-kat ongecastreerd laten rondlopen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:09

Citaat:
dat is iets anders, dat is echt een ongeluk, je hebt maatregelen genomen om je hond/paard achter een omheining te houden,jammergnoeg heeft het dan niet geholpen...
Als je je kat ongesteriliseerd/gecastreerd buiten laat lopen WEET je dat er heeeeeeeeeeeel veeeeeeeel kans is dat er jonkies van komen die hoogstwaarschijnlijk in het asiel belanden.

En dan heb ik het uiteraard tegen de eigenaar van de kater.
voor de rest ben ik het met je eens

Vandaar dat ik het heb over een slechte omheining. Ik kan moeilijk zeggen dat een paard los op een veldje staat, want dat gebeurt gewoon niet, maar met een slechte omheining wil ik idd zeggen iemand die zijn paard niet netjes achter een stroomdraad heeft staan. (denk aan kapotte planken aan een hek, stroomdraad die kapot is enz. enz.)
Tuurlijk, als de stroomdraad 's middags kapot gaat, net nadat jij bent geweest en hij gaat weg is het een ongeluk, maar in mijn voorbeeld heb ik het meer over een eigenaar die niet de moeite neemt en goede afrastering neer te zetten, of die geen moeiten eemt deze te controleren.

Overigens, ZELFS met een goede afrastering hoor je bokt nog gillen in mijn voorbeeld. Ik kan me iets herinneren van een hengstje dat bij een merrie de wei in was geschoten: deze hengst stond vast aan een ketting, maar heel bokt vloog er bovenop, want de eigenaar had zijn dier beter moeten stallen, of controleren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:15

Ik sta echt versteld van de manieren die jullie aandragen om de kater weg te jagen. Dat dier kan er niets aan doen dat zijn eigenaar zo onzorgvuldig is. Waarom de kat er voor straffen?

Ik zou me geen raad weten als mijn kater per ongeluk zou ontsnappen, in de tuin van iemand anders terecht komt en vervolgens doodgebeten wordt door een hond. Omdat de eigenaar van de tuin vindt dat hij dan maar uit de tuin had moeten blijven. Terwijl hij niet eens weet wat een tuin is en op zoek is naar zijn eigen huis. Natuurlijk moet hij niet op vreemd terrein komen, maar als kat of eigenaar kun je hier niets aan doen.
Daarnaast, de katten die wel buiten gelaten worden, maar niet geaccepteerd worden in je tuin laat je ook niet doodbijten. Een kat ziet dit gevaar niet en ineens komt er een hond op je afrennen die je ook nog eens te grazen neemt.
Een emmer water, ja, daar kan ik inkomen. Daar jaag je alleen schrik mee aan, maar geen letsel. En breng de kat anders naar het asiel. Zo kunnen ze de rechtmatige eigenaar achterhalen die je dan altijd nog een preek kan geven.

TS, ik kan me voorstellen dat je flink kwaad bent. Je hebt er veel aan gedaan je katten in je eigen tuin te houden (en dus andere katten buiten). Mocht hij nog eens terugkomen zou ik voor de emmer water gaan. Of hem vangen en naar het asiel brengen. Ik hoop dat alles meevalt met de zwangerschap en de besmetting van je poes Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:56

Sorry Amanda maar dat vind ik erg naief.
Ik heb hier wel ens de dober van mijn dochter zitten ook in de tuin en dat is een kattendoder.
Buiten houd ik haar netjes aangelijnd, maar in mijn eigen beschutte tuin vind ik dat niet nodig.
Dat dan de 4 katten van mijn buurvrouw gewoon overal doorheen denderen ergert mij mateloos.
Zo ook als die 4 likkebarend naar mijn cavia's zitten te kijken.

Ik hou mijn honden binnen dus iedereen heeft ook eigen verantwoording voor zijn/haar katten.

OOit is er een reu over de omheining bij ons gesprongen en heeft een teefje van ons gedekt.
Na het wegspuiten, kreeg de hond naderhand een ontstoken baarmoeder.
Dat de reu eigenaar opdraaide voor de kosten is logisch, maar ik zat wel met een hond
die nooit meer pups zou kunnen krijgen..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:13

Ho ho, ik zeg niet dat je je hond binnen moet houden.
Natuurlijk niet.
Maar bewust een hond op de katten afsturen vind ik niet kunnen. Als een kat een hond in de tuin ziet zitten kijkt hij zoiezo wel uit om erin te gaan. Dan is het ook niet onverwacht. Maar een hond buiten laten omdat er een kat in de tuin is gesprongen vind ik niet eerlijk.
Ik zie dat ik het een beetje verkeerd heb verwoord, maar dit is in ieder geval wat ik bedoel.

Ik vind dat je het ook van een andere kant moet bekijken. Mijn 2 katten zijn binnenkatten. De ene is nogal warrig en is al eens een keer ontsnapt omdat ik de deur net te lang open liet. Dat was puur omdat ze mij achterna liep naar de auto. Ik had het niet in de gaten, kat raakt in paniek, is totaal gedesorienteerd en loopt geheel de verkeerde kant op.
Naar de tuin van de buren inderdaad. Deze kat heeft een hersenbeschadiging en vind de weg naar huis niet terug. Laat staan wanneer er een hond op haar afgestuurd wordt. Ze weet niet eens hoe ze weg moet rennen.
Natuurlijk had ik misschien beter op moeten letten, maar ik heb niet gemerkt dat ze mee was geglipt naar buiten. Moet ik er dan maar vrede hebben dat iemand zijn hond er op af stuurt?
En emmer water zou ik in dit geval ook niet blij mee geweest zijn. Maar liever een gedesorienteerde kat dan een doodgebeten of gewonde kat.

Overigens hebben wij altijd honden gehad. Die er op reageerde als er een kat in de tuin liep. Wij hadden de laatste geleerd heel hard te blaffen (achter het raam) als er een kat in de tuin liep. Meestal was dit voldoende. Zo niet hadden we zo een emmer of een glas water bij de hand om richting de kat te gooien.
Wat overigens nooit nodig is geweest, want de hond of anders de achterdeur die open ging was al voldoende.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:37

Amanda schreef:
Ik sta echt versteld van de manieren die jullie aandragen om de kater weg te jagen. Dat dier kan er niets aan doen dat zijn eigenaar zo onzorgvuldig is. Waarom de kat er voor straffen?

Ik zou me geen raad weten als mijn kater per ongeluk zou ontsnappen, in de tuin van iemand anders terecht komt en vervolgens doodgebeten wordt door een hond. Omdat de eigenaar van de tuin vindt dat hij dan maar uit de tuin had moeten blijven. Terwijl hij niet eens weet wat een tuin is en op zoek is naar zijn eigen huis. Natuurlijk moet hij niet op vreemd terrein komen, maar als kat of eigenaar kun je hier niets aan doen.

Mijn hond gaat ook de tuin in wanneer er weer een kat rondlopt. Mijn hond is wel stokoud en bijna blind en bovendien weet ik dat hij nooit iets aan een kat zal doen, gelukkig weten de katten het niet. Ik zal mee nooit zo ver verlagen om een dier schade te berokkenen omdat er ergens een achterlijke eigenaar is die niet voor zijn huisdier wil zorgen.

Waarom kan je als eigenaar niets aan doen om je kat van vreemd terrrein te houden?
Mijn katten komen enkel in mijn tuin en enkel onder toezicht.
Verder broeden ieder jaar heel wat vogels in mijn tuin en hoort er een loslopende kat hier niet thuis.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:58

Ik vind het wel een beetje een kromme redenering dat je niet voor je huisdier zorgt als hij naar buiten mag Clown

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:15

Ik heb 2 htk katten die gewoon buiten komen, maar wel grotendeels op eigen terrein blijven (ze scharrelen alleen nog wat door het weiland van de buren).
De een is al jong gecastreerd (dit omdat ik broer en zus had), zuslief een half jaar later (en heeft een half jaar op de prikpil gestaan, wilde haar niet te jong laten helpen, maar ook niet de kans hebben dat ze zwanger thuis zou komen).
Mijn katten geven geen overlast in de buurt en vind dus ook dat zij gewoon rond mogen lopen buiten zolang ze dit zelf willen.

Op mijn terrein loopt dagelijks ook een ongecastreerde kater rond welke nogal geïnterresseerd lijkt te zijn in mijn geholpen poes. Deze loopt al drie maanden te schreeuwen om mijn huis. Zeikt mijn raam onder. En heeft al meerdere keren rondgelopen in mijn huis waarna ik er ook met schoonmaakmiddel achteraan kon gaan. Hij heeft binnengelopen ivm openstaan deur na het dweilen en openstaan raam ivm luchten.

Ik zit dan ook mijn kans af te wachten tot ik hem te pakken kan krijgen, tot nu toe is dat niet gelukt. Waarschijnlijk breng ik hem dan naar het asiel. Ook al is het een gevoede kater en hoort hij dus hoogstwaarschijnlijk ergens thuis. Hij heeft geen kokertje oid om waaraan ik zijn eigenaars kan contacteren.

Voor mij klinkt het ook vrij hard, met andere katten die hier in de buurt rondliepen (op de een of andere manier lijken ze allemaal mijn huis leuk te vinden) kon ik altijd de eigenaar wel achterhalen om hun te melden dat hun katten dagelijks vele uren in mijn tuin doorbrachten. Deze katten bezorgden mij echter geen overlast. En deze kat wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:19

Annemiek80: er is niets mis met loslopende katten, zeker niet op een gebied met veel grond (wat ik denk op te kunnen maken uit je tekst), in de stad vind ik het niet kunnen en vind ik dat veel mensen aan de TS een voorbeeld kunnen nemen.
In alle gevallen blijft: als de kat een last is, moet je hem binnen houden. Zorg ervoor dat je kat traceerbaar is, en anders is het eigen schuld dikke bult, als iemand hem naar het asiel brengt om te castreren. Moet je je dieren maar bijhouden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:50

Mystica schreef:
Een hond veroorzaakt meer overlast bij mij en jaagt bovendien mijn katten bij hun eigen huis vandaan. Knipoog
Ik heb een hekel aan honden ( honden en katten schijnt niet samen te gaan Clown Je houd van de 1 of van de ander *LOL* ) maar katten mogen van mij allemaal wel even binnen komen Haha!

Ik hou van honden EN katten, wel iets meer van honden dan maar het kan iig wel samengaan. Sterker nog; honden en katten kunnen ook van elkaar houden. De hond van mijn ouders en hun kater waren dikke vrienden, de kat kwam speciaal naar de hond toe om lekker tegen hem aan te schurken en de hond lebberde lekker terug, wat ze allemaal nog meer deden zal ik jullie besparen.
Overigens is de huidige hond van mijn ouders dikke vrienden met de kat van de buren, hoewel dat meer van de kater af komt, die is gewoon nergens bang voor en als de hond wild blaffend aan komt stormen gaat hij lekker tegen hem aan kopjes geven en weet de hond het ook niet meer. ROFL Go jij! Go jij!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:53

Dat katten en honden de beste vriendjes kunnen zijn klopt idd, dat weet ik. Knipoog Maar je hoort vaak dat mensen 1 van de 2 kiezen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:54

Mystica schreef:
Ik vind het wel een beetje een kromme redenering dat je niet voor je huisdier zorgt als hij naar buiten mag Clown

Slaat ook totaal nergens op Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:27

secricible schreef:
Annemiek80: er is niets mis met loslopende katten, zeker niet op een gebied met veel grond (wat ik denk op te kunnen maken uit je tekst), in de stad vind ik het niet kunnen en vind ik dat veel mensen aan de TS een voorbeeld kunnen nemen.
In alle gevallen blijft: als de kat een last is, moet je hem binnen houden. Zorg ervoor dat je kat traceerbaar is, en anders is het eigen schuld dikke bult, als iemand hem naar het asiel brengt om te castreren. Moet je je dieren maar bijhouden.

Zolang hij niks vernielt of geluidsoverlast veroorzaakt , is er niks aan de had,

maar zoals bij de TS, die haar kat niet gedekt wil hebben,, Vind ik het HAAR schuld
Zorg er dan voor dat er echt geen ander bij haar kan Knipoog niet casteren is namelijk geen misdaat en niet strafbaar.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:32

Ik vind het erger om een zwanger aids poes uit de auto te gooien. Nagelbijten / Gniffelen Zoals hier dus gedaan is. Ik heb de 3 kitten en moederpoes is overleden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 00:40

smurffie schreef:
secricible schreef:

Zolang hij niks vernielt of geluidsoverlast veroorzaakt , is er niks aan de had,

maar zoals bij de TS, die haar kat niet gedekt wil hebben,, Vind ik het HAAR schuld
Zorg er dan voor dat er echt geen ander bij haar kan Knipoog niet casteren is namelijk geen misdaat en niet strafbaar.

Gelukkig maar dat wij daar anders over denken.

En hij vernielt wel degelijk iets, de gezondheid van mijn kat!
Over alle sproeisporen in en rond mijn huis nog niet gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:55

Leonoor schreef:
En hij vernielt wel degelijk iets, de gezondheid van mijn kat!

En wien's schuld is dat?
Na de eerste keer dat die kater al rustig bij je binnen zat had er al een lamp moeten
gaan branden Pling Als jij de deur dicht had gehouden was er ook niets gebeurd!

Daarom zal je ook weinig recht van spreken hebben mocht dit uberhaupt voorkomen naar mijn's inzien's, mocht het wel voorkomen mag je dit topic wel heel snel laten verwijderen als bokt daar aan mee wil werken, want het kan nog wel eens tegen je gaan werken, dan heb ik het nog niet eens
over de uitspraken die jij heb gedaan over katten die in je tuin komen wat die allemaal staan te wachten, harde uitspraken voor een zgn Fokster.

Als jij geen dieven in je huis wil hebben zal je ook de deuren op slot moeten doen en niet de sleutel vrolijk in de deur moeten laten hangen buiten. Lachen

En dan nog iets over jou harde uitspraken, ik werd op dit topic gewezen omdat op stal hier
werd verteld hoe dr hier in dit topic met andermans katten wordt omgegaan,(werden wat namen genoemd) en ben toen gaan lezen.
Echt ik vind dat je enorm moet opassen met wat je zegt (en dan heb ik het niet over de toekomst van jou 'fokkerij') maar puur het feit hoe mensen als jij zich opstellen naar dieren die niet van jou zijn maar van een baasje die mss ook wel enorm veel van ze houdt en al een heel leven met ze heeft gedeeld, net zoveel als jij van jou katten houd heeft een ander dat recht net zo goed.

Ik vind dat je dat niet kan maken.
Jij heb een fout gemaakt, heel vervelend, je kat is de dupe, maar dit had niet hoeven gebeuren en daar kan geen enkele andere katteneigenaar iets aan doen, al zou je nog zo graag willen.
Dat je dr enorm van baalt kan ik ook bij inkomen, maar laten we wel rieel blijven Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 01:28

Jeetje Chiqa jij praat echt onzin