discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:44

@Yumalover: daar moet je over nadenken voordat je een kat neemt. Als dat niet gaat, moet je er misschien ook niet aan beginnen?

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:55

Cer schreef:
@Yumalover: daar moet je over nadenken voordat je een kat neemt. Als dat niet gaat, moet je er misschien ook niet aan beginnen?

nou die van ons lopen gewoon los we hebben niks afgezet en waarom zouden we dan geen katten moeten nemen niemand heeft last van onze katten

EmEm

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:07

Het is dus wel mogelijk om je katten alleen maar in je eigen tuin te houden. Precies om de redenen die de topic-starter noemt hebben we hiervoor gekozen.

Onze tuin heeft een volledige omheining afgemaakt met 2 stroomdraadjes. Je kunt hiervoor speciale setjes kopen voor huisdieren. Op ongeveer springhoogte hangt een draadje en net daarboven (ongeveer 20 cm) nog een ander draadje (je moet namelijk ook een aarde-draad hebben, anders werkt het niet). Overigens gaat het hier dus echt niet om 220 volt, maar om een spannning vergelijkbaar met een flinke statische schok. Onze katten zijn vanaf jonge leeftijd gewend om in de tuin te moeten blijven. Ze hebben welgeteld twee keer geprobeerd om over de schutting te komen en daarna niet meer. Ik weet niet of het ook zou werken met katten die al gewend zijn om altijd los te lopen, maar voor onze katten is het een perfecte oplossing.

Onze katten lopen dus binnen wanneer we er niet zijn (ik wil ze buiten toch wel in de gaten kunnen houden) en mogen naar buiten als we er wel zijn. En eerlijk gezegd zou ik het onze katten niet meer willen onthouden. Ze vinden het namelijk geweldig om in de tuin te spelen!
Bovendien hebben de buren op deze manier geen last van onze katten en lopen ze geen gevaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:11

Saningie schreef:
crossmonster schreef:
shannay jij mag wel wat meer met duidelijke argumenten komen
je bent steeds erg kort door de bocht, en het zou erg jammer zijn als dit topic hierdoor weer gesloten moet worden .

dus meid kom met argumenten, of negeer dit topic gewoon, houd het voor de rest een beetje gezelliger

Voel me toch even geroepen om het voor Shannay op te nemen, zij volgt en antwoordt in dit topic al vanaf het begin..
Er storten zich enkele personen in deze discussie de laatste pagina's en het topic gaat op slot.. Dus denk niet dat dit nu aan Shannay lag..

Zo dat was even offtopic..

Dank je, als ik zo’n tekentje plaats bedoel ik het dus lollig, maar blijkbaar kunnen bepaalde mensen die zich aangesproken voelen hier niet de humor van inzien. Het was meer zo

“Mijn kat is gelukkig binnen, want hij onderneemt van alles, en dan niet te spreken als er een doos binnen komt of staat”

Dan denk ik bij mezelf, nee dat doen buitenkatten niet? Hoe gelukkig zouden hun dan wel niet moeten zijn? Ik mijn beleving vind ik dat dus geen goed argument om een kat binnen te houden, dus dan voeg je ook niks toe aan een discussie, als ik daar dan toch al op aangewezen wordt. Laat ik er dan ook gelijk op attenderen dat het topic niet door mij gesloten was Maar blijkbaar door mensen die reacties zoals hier boven geven.

Argumenten waarom een kat lekker naar buiten moet? Kun je van mij krijgen hoor.
- Elk gezond en ziek dier heeft lekkere buitenlucht nodig.
- Een kat moet alle vrije ruimte hebben om lekker te ravotten door bv het gras, achter de bijen/vliegen en of vlinders te rennen.
- Lekker kunnen ravotten met de andere katten, en lekker met het warme weer in het coole gras of aarde liggen.

Tegenargumenten van eerder gegeven argumenten waarom mensen hun kat binnen houden :
- Anders gaan de haren in de klit (Ga een kitten dan niet vanaf begin af aan gelijk aan de kam zetten, maar laat hem zichzelf verzorgen. Ik heb 3 langharige katten, en altijd raskatten gehad (zowel perzen, heilige birmanen, maincoons, en noorse boskatten!) geen van alle heb ik ooit moeten kammen. Alleen de pers werd af en toe geschoren. Het is wel erg sneu gesteld een kat binnen te houden omdat anders de haren door de war gaat, wat een omgekeerde wereld, het is geen product waar we over praten, mag het beestje ook nog dierwaardig zijn ipv een opgezette kat voor de shows?)
- Bang om aangereden te worden (Wat gebeurd, gebeurd nou eenmaal, dat is het “lot” dat hou je echt niet tegen, je kat kan ook getroffen worden door een hartstilstand (zoals 1 van mijn katten!) je kan je kind later ook niet isoleren tot je huiskamer omdat je bang bent dat er iets gebeurd, dat is gewoon niet gezond)

Wij hebben een nestje gehad van 7 kittens, allemaal raskatten, die kwamen in een grote ren vanaf kleins af aan buiten. Nu ze allemaal volwassen zijn, komen deze katten ook gewoon allemaal buiten. Hetzelfde verhaal als met een paard binnen houden, ben ik ook tegen, ik kan helaas niet anders, omdat mijn paard met een probleem kamt die zichzelf helemaal kapot maakt als ik hem wel naar buiten doe. Maar een gezonde bloeiende kat binnen houden, nee.. ik zie het nut er niet van in. Het is geen speelgoed!

Meer kan ik even niet opkomen. Gosh, ik hoop dat ik nu mag blijven in dit topic

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:15

@ShannaY: Jouw tegenargumenten Anders gaan de haren in de klit? Lijkt mij een raar argument...

Er zijn andere dieren waar ik me meer zorgen om maak, dan katten die binnenzitten.....

Macha876

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:18

Nou ik heb het topic niet doorgelezen
maar hier toch mijn mening
Wij hebben eerst twee persen gehad,zin beide altijd naar buiten geweest.
eentje is ingeslapn moet worden door een tak in zijn oog hij was 11 jaar.
de andere is op 17 jarige leeftijd ingeslapen moeten worden.door een longontsteking.
Broetrje van die katten mogen niet naar buiten ,die is helaas maar 6 geworden. die kat was gewoon op .
Mischien toeval of niet.
Onze 17 jarige kat ving trouwens elke week nog een vogel konijn.
Was zo fit als een kitten.
Dus ik ben van mening dat een kat de mogelijkheid moet hebben om naar buiten te gaan waneer hij wil.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:30

Cer schreef:
@ShannaY: Jouw tegenargumenten Anders gaan de haren in de klit? Lijkt mij een raar argument...

Er zijn andere dieren waar ik me meer zorgen om maak, dan katten die binnenzitten.....

Ik reageer op een argument die iemand gaf om zijn kat binnen te houden namelijk "anders gaan haar haren in de klit" ik ben dus niet degene die dat zei.

Ja er zijn ook zat mensen waar ik me drukker om kan maken als ik met iemand in de knoop lig, dat betekend toch niet dat ik er niet naar om moeten of er niks over kan zeggen

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:33

Tuuurlijk mag je er wat over zeggen... Hetzelfde geld voor mij dus

Ik denk dat er meerdere tegenargumenten gegeven zijn behalve haren die in de klit zitten, en doodrijden... Vandaar eigenlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:34

Want.. voorlopig heb ik nu echt nog steeds geen GOED argument gehoord waarom een kat persé binnen moet blijven, uit eigen belang buiten het doodrijden of dat de haartjes in de klit komen.

J0sef1entje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:36

Marijke82 schreef:
faye schreef:
Dat vind ik dus belachelijk! Laat je de koper dus niet zoveel keus om te beslissen hun kat wel naar buiten te laten.

Marijke, het zijn beide katten, ik heb hiervoor een maine coon gehad en die is ook gewoon naar buiten gegaan, nooit iets raars of afwijkends aan gezien, behalve de prijs

Ik heb bengalen en abessijnen, ken je dat ras?
Die moet je dus echt niet buiten laten want die komen nooit meer terug....

Ik heb ook een Bengaal, en als ik die niet naar buiten laat verbouwt hij mijn hele huis! Die is echt bijna dag en nacht buiten, komt vaak alleen maar even eten en gaat dan weer weg. Ik zie hem vaak door de weilanden zwerven als ik naar stal fiets.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:40

Nou, persoonlijk vind ik doodrijden een behoorlijk goed argument. De grote steden zijn nu eenmaal niet zo vriendelijk voor dieren die loslopen....vergiftigen of mishandelen vind ik ook wel goeie redenen. Het gezegde is niet voor niks 'bescherm de dieren tegen de beesten'.
Overlast voor derden vind ik ook een goed argument trouwens Mijn kat hoeft niet in het zandbakje van het buurjongetje te kakken...

Waarom bescherm ik mn paard wel, door dr niet los over de weg te laten rennen, en lever ik mn kat over aan omstandigheden waar hij instinctief niks mee kan?
Als ik in t boerenland zou wonen, zou dat wellicht anders zijn, maar ja, daar woon ik niet.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:42

Onze katten breken de tent af als we ze binnen houden
Die worden er alleen maar ongelukkig van als ze binnen moeten blijven.
Ik vind dat een kat gewoon buiten moet kunnen zijn.
1 van onze katten blijft zomers ook wel eens 's nachts buiten. Dan gaat hij bij de buren in de tuin liggen slapen. Vind hij heerlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:51

Cer schreef:
Nou, persoonlijk vind ik doodrijden een behoorlijk goed argument. De grote steden zijn nu eenmaal niet zo vriendelijk voor dieren die loslopen....vergiftigen of mishandelen vind ik ook wel goeie redenen.

Hoe doe je dat later met je kinderen dan? Laat je ze ook geisoleerd in huis spelen, omdat de boze buiten wereld jou niet aanstaat? Jou kind kan op school ook ontvoerd worden, iemand kan achter op jou klappen als je in een auto zit met je kind.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:56

@ShannaY: Ik wil geen kinderen.

Buiten dat je een kind op lateren leeftijd wat kan uitleggen over auto's en gevaarlijke dingen.
En NEE een kleuter zou ik idd niet onbeheerd over straat laten zwalken.... jij wel
wat een non-argument zeg....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:59

Shanna, ik vind het wel typisch dat het in het topic over de paarden binnen of buiten logisch is dat sommige paarden binnen blijven maar als het over katten gaat ineens niet meer? No offense maar ik zie het verschil niet.

Wat heeft mijn kat aan buitenspelen als ze dezelfde dag toch plat is? (vooropgesteld dat ik een systeem zou kunnen maken dat ze vanuit mijn raam in een grote buis naar beneden zouden kunnen )

Zoals gezegd spelen kinderen hier idd ook niet buiten, het verkeer is hier te gevaarlijk dus de kinderen nodigen vriendjes thuis uit en verder trek je in het weekend of op vrije dagen naar het buitengebied of je gaat met de kinderen naar het parkje.

Het is hier nou eenmaal geen buitenparadijs, het is druk, ere wordt hard gereden, de chauffeurs kijken nergens naar en zelfs oversteken naar waar je auto geparkeerd staat kan een hele belevenis zijn

Ik zie ook nog steeds geen goede argumenten waarom een kat niet binnen zou kunnen blijven.

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:04

Ik ben een liefhebber van de gewone "huis-tuin- en keuken katten". En zo over de jaren heen heb ik er al een aantal gehad, zoals je een stukje terug hebt kunnen lezen.
Allemaal waren ze heel verschillend, geen een is tot nu toe qua karakter gelijk gebleken.. De een een echte binnenkat en de ander een echte buitenkat..

Mimi komt s'avonds een uurtje of 2 buiten en is dus de overige 22 uur ook een binnenkat.. Iedere avond gaan, als het donker wordt de gordijnen dicht, maar gaat Mimi naar buiten, dan laat ik een stukje gordijn open. Om het half uur roep ik haar, en dan komt ze even kijken om dan vervolgens weer te verdwijnen.

Daantje daarentegen is in zijn hele leven nog niet op stap geweest en die staat iedere avond luidkeels te bleren dat ie naar buiten wil, en nogmaals dat mag hij nog niet van mij, want hij is nog een echte kater en nog niet volwassen genoeg.. Maar hij ontsnapt wel elke avond minstens een keer, en dan moet ik rennen om hem binnen te halen.. En dan denk ik niet bij mezelf, och laat maar gaan, want dan ben ik van t gezeur af..

Met mijn buren heb ik niet een innig contact, maar wij staan op goede voet, en ik informeer ook regelmatig of zij last hebben van mijn kat, maar ook van mijn honden binnenshuis, want ook daar kunnen dieren overlast bezorgen voor de buren..
Zelf hebben zij ook drie grote honden, en dan krijg je een soort ketting reactie, als er een hond begint, dan doet de rest in het blok mee..

En aangezien ik mij niet wil aanpassen aan de rest van mijn omgeving, ruim ik de drol die mijn hond in het perkje (nagenoeg ondergescheten door andere honden) voor de deur legt netjes op!!
Er zijn hier in de buurt dus enkele hondenbezitters, die het normaal vinden hun 2 uit de kluiten gewassen honden naar buiten te gooien om het maar zelf uit te zoeken.. Nu heb ik nog geen schutting in de tuin, dus 3x raden waar die honden scheiten.. ja in mijn tuin.. Dus ja overlast genoeg van dieren hier... Reken ik trouwens die honden niet op af, maar de eigenaar..
Laatst bijgewerkt door Raveltje op 27-02-06 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:04

Doodrijden is dus ook geen goed argument, ja, wel dat mensen er bang voor zijn, maar als je je kat leert dat de weg eng is en auto's nog enger....
Dombo hier woont op een mega grote kruising, komt niet binnen vijf meter van de weg, verder af zelfs!!!

Het kost wat tijd en energie, maar het is ze aan te leren....

Maar veel argumenten die ik hier lees om de katten binnen te houden hebben daar dus ook mee te maken, het feit dat het baasje geen zin heeft om de kat te kammen, in de gaten te houden of de tijd neemt om zn kat aan te leren dat ie niet in de tuin van de buren hoort of langs de weg...

En verder, tja.....ik ben en blijf van mening dat een kat buiten hoort te kunnen, en als je hem niet helemaal los wilt gooien, dan ten minste in een ren!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 11:07

dat van die klitten vind ik ook onzin, mijn katten moeten wekelijks gekamt worden, of ze nu binnen zitten of niet.
in deze tijd van het jaar ruien ze, en hebben ze dus vaker een borstelbeurt nodig, ook als ze binnenzitten. in de ren liggen ook blaadjes en takjes, die blijven ook in de vacht hangen, dus wat dta betrefd maak ik me geen zorgen om dat argument

wel wat betrefd het doodrijden, het mishandelen, het vergiftigen,
en zeer belangrijk, de ziektes .
al mijn katten hebben de tests glasrijk doorstaan, doe ik ze buiten, dan kan ik de certificaten van die tests wel bij het oud papier doen, die zijn dan waardeloos.
zoals ik ook al had gezegt, kattenaids en leukemie zijn besmettelijk en zijn akelige ziektes, omdat je er pas later iets van merkt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:11

Cer schreef:
@ShannaY: Ik wil geen kinderen.

Buiten dat je een kind op lateren leeftijd wat kan uitleggen over auto's en gevaarlijke dingen.
En NEE een kleuter zou ik idd niet onbeheerd over straat laten zwalken.... jij wel
wat een non-argument zeg....

Waar kun je dat lezen dan?

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:11

Ik zeg nergens dat ik haar binnenhoudt vanwege haar vacht. Ze mag wel degelijk naar buiten, en moet toch elke week gekamd worden.
Maar ze mag de tuin niet uit, net als de andere 2 katten trouwens.

Wat ik ook belangrijk vindt, is dat andere mensen geen last hebben van mijn katten. Er wonen erg veel katten bij ons in de buurt, elk huis heeft wel een kat, veel mensen zelfs 2 of 3.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:13

crossmonster scheef:
Citaat:
al mijn katten hebben de tests glasrijk doorstaan, doe ik ze buiten, dan kan ik de certificaten van die tests wel bij het oud papier doen, die zijn dan waardeloos.
zoals ik ook al had gezegt, kattenaids en leukemie zijn besmettelijk en zijn akelige ziektes, omdat je er pas later iets van merkt.

Ik heb ook een heleboel diploma's,heel cru gezegd, maar die kunnen ze ook weggooien als ik kanker krijg en doodga...
Er blijven ziektes waar je beesten niet tegen kunt enten, maar om zo'n beest dan op te sluiten... puur omdat je katten een bepaald prijskaartje op hun papieren hebben staan?
Stel nou dat hij wegloopt en ziek wordt en dat JIJ er dan geen geld meer aan kunt verdienen!!!
Dat vindt ik dus oneerlijk voor je kat!

Ik blijf erbij, ik heb liever dat Dombo vijf jaar supergelukkig rondloopt, dat dat ze tien jaar maar een kwart zo gelukkig is!!!
Dan mag Dombo misschien maar een HTK-kat zijn, maar ik zou een raskat net zo behandelen, die heeft ook het recht om gelukkig te zijn.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:15

@Door_ : daarbij ga je er vanuit dat iedereen een tuin heeft. Stap bij mij de benedendeur uit en je staat direct langs de weg.

Nog even afgezien van dat de vroegere buitenkatten gewoon alleen op sjouw gingen in de buurt. Een kat is geen hond, roep 'hier!' en hij kijkt je aan van ' Middelvinger!!'

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:17

Urielle schreef:
Shanna, ik vind het wel typisch dat het in het topic over de paarden binnen of buiten logisch is dat sommige paarden binnen blijven maar als het over katten gaat ineens niet meer? No offense maar ik zie het verschil niet.

Wat heeft mijn kat aan buitenspelen als ze dezelfde dag toch plat is? (vooropgesteld dat ik een systeem zou kunnen maken dat ze vanuit mijn raam in een grote buis naar beneden zouden kunnen )

Zoals gezegd spelen kinderen hier idd ook niet buiten, het verkeer is hier te gevaarlijk dus de kinderen nodigen vriendjes thuis uit en verder trek je in het weekend of op vrije dagen naar het buitengebied of je gaat met de kinderen naar het parkje.

Het is hier nou eenmaal geen buitenparadijs, het is druk, ere wordt hard gereden, de chauffeurs kijken nergens naar en zelfs oversteken naar waar je auto geparkeerd staat kan een hele belevenis zijn

Ik zie ook nog steeds geen goede argumenten waarom een kat niet binnen zou kunnen blijven.

Omdat jij gewoon een dierenmishandelaar bent

Paarden kammen met hele andere problemen dan met paarden. Waarom mijn paard binnen staat is meer dan duidelijk, kon ik anders had ik het ook zeker gedaan.

Ook ik woon in een drukke stad (Rotterdam!) ik heb een broertje van 3 jaar, die lekker in de tuin speelt, en hier voor ons huis met mijn vader. Ik heb 3 katten die altijd buiten lopen. We hebben heel lang heel de tuin afgesloten, zodat ze katten alleen in de tuin konden, maar na verloop van tijd vonden ze steeds meer manieren om te ontsnappen. We hebben toen nog aan stroom gedacht (wat ik trouwens een mooie oplossing vind om katten toch lekker in de tuin te laten ravotten, en niet verder!) maar hebben toen toch besloten lekker hun gang te laten gaan. Ze gaan overdag naar buiten, verschillend, de wil de ene dag binnen blijven, de andere dag naar buiten, en voor het donker melden ze zich weer braaf bij de deur om de nacht binnen door te brengen!

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:17

heb zelf mijn katten 10 jaar binnen gehad maar toen ik ging verhuizen heb ik ze toch (met angst en beven) naar buiten gedaan. Ze vinden het heerlijk die vrijheid terwijl ik ze ook vrij veel binnen tegenkom!! Het waterbed vinden ze erg fijn en ik heb in de woonkamer een grote klimpaal staan waar ze ook graag op liggen!
Ik laat ze nu zelf de keuze maar snap de mensen die hun kat liever binnen houden. Mijn katten wisten niet beter die 10 jaar en heb niet het gevoel gehad dat ze ongelukkig waren, ze wisten gewoon niet beter! Nu als we de hond uitlaten loopt het hele gebeuren (4 stuks) gezellig mee, zie ze rennen en klimmen in bomen en ben dan toch wel blij dat ze dat nu de keuze hebben!!!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 11:19

@door

ik vind het erg kort door de bocht van je om te zeggen dat alle kattenfokkers alleen op geld uit zijn.
zoals ik ook al had verteld, verdien je met de katten helemaal niets.
het voer is ontzettend duur, de dierenarts kosten hoog, en de shows kosten een fortuin, maar het heet niet voor niets een hobby !
dat ik mijn geld kwijt zou zijn door ze buiten te laten is dus geen argument, maar een zware belediging!