[Volg] Welkom Ravi, van pup tot hulphond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pimmetje222

Re: [Volg] Welkom Ravi, van pup tot hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 17:24

Ik vind die 'bench op wielen' zo'n geweldige vinding! Gaat Ravi er graag in?
Wat train je met hem in de supermarkt? Zit en blijf kan ik mij voorstellen. Netjes naast het karretje lopen etc? Of nog andere dingen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 18:30

Haha ja Ravi gaat er graag in en als ik vraag “‘Gaan we naar huis?” dan rent hij zelf de buggy in :D

Voor nu trainen we alleen nog netjes meelopen en focus op mij ( doet hij echt super goed) zit en blijf.
Dat is voor zijn leeftijd echt al heel veel met alle prikkels en afleiding en verleidingen die er onderweg allemaal zijn :)

Trainen is vooral “ zet hem op voor succes “
Dat houd in zorg dat de kans zo groot mogelijk is dat baasje en hond kunnen wat er gevraagd wordt. Als iets niet goed gaat, ga je terug naar wat wel lukt en maak je nog kleinere stappen totdat wat je graag ziet wel lukt.

De ene dag gaat iets wel goed en de volgende dag opeens niet of een stuk minder. Dat komt ook voor en dan maak je de vraag eerst weer makkelijker.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 07:11

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:16

Ik zou bijna zelf een hulphond willen omdat het gewoon leuk is om ze te trainen en ze overal bij je te hebben :D
Nee zonder gekheid. Zo goed dat deze honden er zijn en heb echt respect voor ze.
Zoals ik al eerder schreef is mijn zusje puppy gastouder van Hulphond Nederland. Ze blijven dan 1,5 jaar en zij leert ze basisbeginselen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 10:50

Haha :D
Ik snap dat wel, ondanks dat ik het sommige dagen echt wel zwaar vind hoor. Het is een hele verantwoordelijkheid.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:16

Ja dat snap ik wel. Het is ook een hele verantwoordelijkheid.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 16:58

Vandaag mocht Ravi spelen in en bij het water.
Ik was eigenlijk nét te laat met terug roepen, maar hij kwam wel <3

https://youtu.be/IxxtFtZHYmw

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 20:47

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 22:10

Ik vind het superknap dat hij direct kwam toen je hem terughaalde. Hij is zo mooi op je gericht. Bravo!
En ja hoor aan het zwemmen, leuk! Lekker jonge hond zijn komt in beide filmpjes terug.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 03:24

Wat gaat hij goed zeg ben vooral benieuwd hoe zijn training straks gaat als hij ouder is en echt dingen gaat leren om jou te helpen etc. Maar ik lees zeker nog steeds mee hier.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 06:38

Ik begrijp dat het misschien minder interessant is, de puppy basis, alleen die is wel essentieel dat dat goed is voor de hulphond taken aan bod komen. Zonder goede basis kom je nergens.
En als iedereen zijn of haar hond goed opvoed, waren er heel wat minder vervelende incidenten.

Ik ben Ravi in huis aan het leren in zijn mand / op zijn kussen te blijven als ik even niet in de buurt wil hebben.
Gisteren was wel schattig, hij bleef netjes waar ik hem vroeg in eerste instantie. Ik was zijn rotzooi aan het opruimen,(kartonsnippers in de badkamer) dus ik zat op mijn knieën met een vuilniszak en nét buiten het zicht.
Ben ik klaar en kom weer tevoorschijn was hij op een meter of 3 (nog wel buiten mijn zicht) gaan zitten.

Niet wat ik had gevraagd, maar wel heeft hij afstand gehouden en zich niet bemoeit met het opruimen. _O-
Ik heb het genegeerd, rustig terug naar zijn mand gebracht en na een seconde of 5 vrij gegeven en even met hem gespeeld.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:22

Ineke2 schreef:
Ik begrijp dat het misschien minder interessant is, de puppy basis, alleen die is wel essentieel dat dat goed is voor de hulphond taken aan bod komen. Zonder goede basis kom je nergens.
En als iedereen zijn of haar hond goed opvoed, waren er heel wat minder vervelende incidenten.

Juist wel heel interessant hoor!

Ik heb nog nooit een pup opgevoed (ook geen ambitie voor overigens :D ) maar dat maakt het juist interessant om te lezen. Met onze volwassen asielhond heb ik gewoon gedaan wat me logisch leek. Dwz, onze hond zoveel mogelijk geholpen zijn gedrag te reguleren en vooral hondse dingen niet afstraffen. Dus tuurlijk mag hij blaffen als er iemand op het erf komt. Graag zelfs. Op het commando stil reageerde hij niet, dus riep ik hem bij me, lijnde ik hem aan en kreeg hij een snoepje. Meestal was hij dan stil, want aan de lijn = de baas regelt het wel. Lukte het niet om stil te zijn dan kreeg hij kleine opdrachtjes, op de bank springen, er af, zitten (aan de lijn dus). Dan kon hij wel stil zijn. Dat heeft allemaal goed uitgepakt, het is fijne hond.

Maar om dus te lezen hoe je dat doet met een pup zonder rugzak vind ik dus heel leuk. En Ravi is gewoon ook erg charmant, dus foto's kijken is sowieso leuk. :D

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:32

Ik blijf het erg leuk vinden om jullie te volgen. Ook de gewone basis puppy opvoeding, dat is allemaal zo herkenbaar.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 23:59

Ik lees ook zeker nog gewoon mee met alle avonturen enzo reageer alleen niet altijd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 00:22

Zeker leuk om te lezen. En jij doet het opvoeden fantastisch, net zoals Ravi trouwens. +:)+ chapeau

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 14:50

Haha dankjewel voor de complimenten, dat is lief. Het gaat heus niet allemaal vlekkeloos, maar ik probeer natuurlijk wel dagelijks dingetjes te verbeteren.

Van de week bleef Ravi tijdens het opruimen dus niet op de plaats waar ik hem had gevraagd om te blijven, maar bleef wel op afstand. Stiekem heb ik er om gelachen maar dus wel hem zonder te mopperen terug begeleid naar de plek waar ik hem had achtergelaten en hem daar dus nog even laten wachten voordat ik hem beloonde en het commando “ vrij” gaf.

Vanmorgen moest ik naar de wc en Ravi wil dan graag mee. Ik vind dat irritant en wil graag een momentje voor mezelf zonder dat hij zich daarmee bemoeit. Dus ik zette hem weer op zijn plaats en ging naar de wc. Dat is wederom niet ver weg, maar wel uit het zicht.
Na handen wassen en wat écht lekkers voor Ravi uit een andere kamer te hebben gepakt, ging ik naar Ravi toe. Wachtte een paar seconden en gaf het commando “vrij” en het lekkers samen met een hele enthousiaste goedzo knappe jongen, wat fantastisch gedaan van jou <3

Hij helemaal blij natuurlijk :D

Vanmiddag nog eens opnieuw gedaan. Weer naar de wc en het was geen toeval, hij is weer op zijn plaats gebleven *\%/*
Ravi is zo slim!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 15:10

Weer even wat foto’s

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 15:18

Wauw hij is prachtig!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit goed wist hoe het "dagelijks" leven van een hulphond eruit zag. Ik wist daarom ook niet goed wat ik er van vond, ondanks dat ik de ondersteuning voor de mens iedereen gun die er baat bij heeft. Mijn mening wordt wel steeds positiever door je verhalen, hij lijkt er zoveel plezier in te hebben! Hij is er nog niet natuurlijk. Maar het lijkt er wel op dat naast "focus tijd" er ook voldoende "down time" heeft en weldegelijk op zijn welzijn en ontwikkeling gelet wordt.

En ook knap dat hij al zo goed luistert. Ik word heel vrolijk van al die leuke verhalen steeds <3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 17:47

Wat een leuk en lief compliment <3

Ravi zijn welzijn en passend leren is inderdaad heel erg belangrijk en dat blijft zo zijn hele leven.
Ook als wij ons hulphonden certificaat hebben behaald, zal ik bewuste keuzes blijven maken met het oog op zijn welzijn en daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat ik een dagje naar kantoor ga en dan de volgende dag niks doe. Hij moet dan wellicht in huis wel werken omdat het minder goed met mij gaat ( dat kan ik niet voorspellen) maar ik plan “ uitjes” heel bewust.

Gisteren ben ik met een vriendin naar het theater geweest en ik heb Ravi bewust thuis gelaten, omdat ik woensdagavond al uit eten was geweest en hij daar wel bij was.

Ravi heeft het overigens prima gedaan thuis. We gingen weg toen het voor hem toch al bedtijd was en ik heb hem natuurlijk goed uitgelaten.
Toen ik thuiskwam, heb ik hem nog even laten plassen en daarna gingen allebei naar bed <3

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:51

Ik sluit me helemaal bij Raineri aan. Ik had geen idee hoe de opleiding van een hulphond in zijn werk gaat, het is voor mij echt een eye opener.

Ik denk dat je het echt heel goed aanpakt Ineke. Niet teveel prikkels en uitdagingen kort na elkaar. En fijn dat hij ook alleen thuis kan blijven zo'n avond. Gaat hij dan in een bench? Onze laatste hond is de enige geweest die een bench had. Van klein af aan ging ze er zelf ook in als ze erg moe was, of als het haar in huis te druk was. Ik vond het ideaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 22:18

Ja als Ravi alleen thuis is, gaat hij in de bench. En in de nacht gaat hij ook in de bench.

Hij is niet vaak alleen thuis en gisteravond was wel de langste tijd dat hij alleen thuis was. Het is dat het normaal gesproken toch al bedtijd is voor hem, anders had ik oppas geregeld.
Maar hij heeft het super gedaan en toont en toonde absoluut geen tekenen van verlatingsangst of zo iets.

Af en toe als ik thuis ben blijft hij wel eens in de woonkamer, terwijl ik dan ga douchen of een tijdje in de slaapkamer ben.
Als het hem dan te lang duurt hoor ik opeens gekrabbel aan de deur :')
Dat bedoel ik dat ik dan wel om hem moet grinniken. Uiteraard wacht ik wel met het openen van de deur tot hij een tijdje niet krabt en gewoon rustig wacht. Bovendien zeg ik niets bij het binnenkomen en kijk hem ook niet aan.

Daarmee voorkom ik een enthousiaste sprong tegen mij aan van een inmiddels meer dan 20 kilo wegende hond :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 22:32

Wat is hij alweer groot.
Stiekem best jammer, dat kleine kleine pupje gaat er zo snel af.

Ik denk dat jij een hele goede trainer bent.
Ravi kan misschien slim zijn. Maar bij verwarrende uitleg zou hij het echt niet zo snel oppikken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 17:17

Ja, helaas is hij geen echte pup meer om te zien, maar nu een slungelige puber.
Ik wel erg blij dat de landhaai periode wel voorbij is hoor. De huidige fase geeft weer andere uitdagingen, maar dat bijten vond ik echt niet zo leuk.

Ik moet zo hard lachen om dit filmpje ( ja tijdens het filmen zelf ook al :D )
Hij is zo blij <3

https://youtu.be/7QzxRrFz6Tw?si=gbFSjwtIyAO7_c7N

Dankjewel, ik ben niet zo zeker van mezelf. Ik weet alleen als ik ergens voor ga, dan doe ik dat ook voor 100%.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 17:59

Ik heb proberen te filmen dat Ravi de buggy in rent op mijn “ naar huis? “.
Hij doet dit altijd, of we nou wel of niet naar huis gaan. Ik gebruik dit dus ook bij een spannende situatie (vuurwerk bijvoorbeeld) of een vervelende andere hond.
De buggy is voor Ravi een veilige plek en dat ziet hij ook echt zo <3

https://youtube.com/shorts/ctveDvnRleg? ... nGZIZQ3-Et

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:06

Zo lief! <3