Konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:31

Goed dat je dit post Amber_anne! Mij was het nog niet bekend. Nu komen ze hier gelukkig niet in aanraking met wilde konijnen en zitten ze enkel buiten op mijn eigen gras in de tuin. Maar beter voorkomen dan genezen. :)

Ik ben echt helemaal verliefd op Onyx. <3

Afbeelding

Hij lag zo lief tegen haar aan. Oh ik smolt. <3 <3
En later in de avond (of nouja nacht want het was om 00:15 :') ) vind ik die kleine man zo..

Afbeelding

Wilde die kleine man zijn zandbak/toilet niet uit. Hij lag er zo lief in. <3 <3

Ik ben echt zo blij met deze twee lieverds. Onyx is echt een ontzettende lieve en rustige man en Ruby is echt meer een durfal die vaak dingen op zoekt en uit probeert.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:50

Hallo allemaal, stille meelezer hier!

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Lang verhaal kort, mijn voedster heeft nu sinds ruim 1,5 week een nieuwe lover nadat mijn andere ram helaas was overleden. Haar nieuwe vlam komt uit de opvang, is een gedumpt konijn geweest van waarschijnlijk rond een jaar (het is echt nog een puppy/puber) Gelukkig lijkt de koppeling geslaagd en beginnen ze voorzichtig aan echt verkering te krijgen.

Nu zit ik alleen met het volgende, deze ram is behoorlijk dominant. Eerst ook naar mijn voedster maar dat lijkt nu aardig gesetteld. Nu ben ik de klos, met name tijdens voermomenten. Wanneer ik hun voerbak wil pakken of neer wil zetten valt hij me grommend aan, iets wat ik totaal niet gewend ben en waar ik best van schrok en onzeker van werd. Ik heb al ruim 10 jaar konijnen en al mijn konijnen waren heel sociaal en juist blij met mij omdat ik wat lekkers kwam brengen :+
Ter info, ik heb 2x per dag een voermoment met wat brokjes en groenten. Hooi hebben ze onbeperkt in 2 verschillende soorten en tussendoor op de dag strooi ik nog wel eens wat extra groente/gras/takken in hun verblijf. Hun verblijf is zo'n 21m2 met veel huisjes, verstopplekjes, knaagmogelijkheden en een grote zandbak, genoeg vermaak dus.

Hoe kan ik het beste met dit gedrag omgaan? Ik merk dat ik er erg onzeker van word en het door dit gedrag zelf ook nog niet echt een leuk beestje vind, wat ik dan weer heel erg vind want dat ben ik niet gewend van mezelf. Het heeft allemaal nog tijd nodig natuurlijk en hij is hartstikke jong met al een heel verleden maar dit gedrag ken ik simpelweg niet en ik weet dus ook niet zo goed wat ik er mee moet. Hebben jullie hier tips of advies voor?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:23

Hier 1 gehad met voeragressie, maar dat was vriezer oplossing. Heropvoeden doe ik eigenlijk niet aan ivm factor erfelijk / kopieer gedrag, maar ik fok en wil vriendelijke & gezonde dieren om mee te werken.
Sommige dieren passen niet bij iemand, dan kan het beter zijn om een ander plekje te zoeken, want dit gaat ook ten koste van je andere konijn als je dus minder graag dingen doet voor/met ze van wege een ram die liever piraha was geweest.
Ja, er zijn mogelijkheden qua opvoeden, maar met zoveel ruimte wordt het lastiger om zo'n dier onder controle te krijgen zonder gevaar voor beide.
Is er iets mogelijk met wat hekjes oid zodat je kan voeren zonder dat ze er bij kunnen tot je klaar bent?

Amber_anne

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:18

Een enkeltje vriezer of herplaatsen is wat overdreven na 1,5 week

Hoe gaat het als je in het hok gaat zitten zonder voer? Wat misschien ook kan helpen is juist bewust gaan voeren, neem een lange stengel bleekselderij bijvoorbeeld en laat hem uit je hand eten. Wat gebeurt er als je de voerbak niet verplaatst maar gewoon wat voer er in doet?

Ik denk dat er ook niet een kant en klaar advies is maar dat je meerdere dingen moet proberen. En geef het vooral tijd, hij is er nog maar net en als hij gesetteld is zal het vast ook een stuk schelen

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:12

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga inderdaad eens proberen met wat langwerpig voer, dan zal hij mij hopelijk toch gaan associeren met iets leuks.

En hij gaat helemaal nergens heen hoor, hij mag hier z'n hele leven blijven. Met mijn voedster samen gaat het hartstikke goed en dat is het belangrijkste. Ik houd geen konijnen om er mee te kroelen of aaien dus dat verwacht ik ook helemaal niet van ze, hij of mijn voedster heeft er dus ook absoluut geen last van dat ik me soms zo voel. Ik heb alsnog heel veel plezier in het verzorgen van ze en zie het ergens ook weer als een uitdaging.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:36

Geen bakjes maar voer rond strooien misschien een optie. En idd uit je hand laten eten. Eerst lange stengels.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:42

Onyx heeft dit ook een week ongeveer gedaan bij mij omdat ie nogal territoriaal werd. Vooral als ik wat dieper in het hok zat. Ik heb toen een handschoen aan gedaan (bijv die je gebruikt om in de tuin te werken) en het dan rustig aan op gaan bouwen. Doordat ik de eerste keer geen handschoen aan had trok ik uit schrik mijn hand terug en daardoor had Onyx door dat het aanvallen dus werkt. Met de handschoen aan en de gedachte dat hij mij geen pijn kan doen met zijn nagels of tanden trok ik dus ook niet meer terug en kreeg Onyx dus ook door dat het niet meer werkte en kon hij er langzaam aan aan wennen. Eerst gewoon de hand stil houden in het hok. Daarna een keer rustig wiebelen/bewegen en laten snuffelen. Sinds dien heeft Onyx het ook niet meer geprobeerd en is ie er inmiddels aan gewend! :)

Vergt een heeeeeeele hoop geduld en tijd. Zeker met een konijn die al een verleden heeft. Maar hopelijk kan dit ook helpen voor jouw nijn!

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:08

Jullie ook bedankt voor de tips! :D Ik kan genoeg dingen gaan uitproberen, heel fijn als anderen even meedenken.

Ik heb er net een poosje bij ze in het verblijf gezeten met een pluk lang gras, waar hij overigens geen interesse in had. Hij was wel enorm nieuwsgierig naar mij maar heeft me niet aangevallen. Hij was wel erg druk met z'n kin op m'n schoenen en ik zag dat hij eerder ook had gesproeid in z'n hok. Hij is dus nogal druk met z'n nieuwe territorium en wat verdwaalde hormonen. Komt vast allemaal goed, ik ga er lekker mee aan de slag komende tijd! :)

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 23:00

Pffft. Ruby is wel een nijn met pech geboren zeg. :( Eerst een oog ontsteking paar maanden geleden en nu is die arme meid aan het niezen en heeft ze wit snot zitten. Ze eet gelukkig nog wel (voornamelijk brokken, hooi laat ze nu wat meer staan viel me zojuist op) en ze drinkt nog en rent wel lekker door de slaapkamer heen als een blij ei maar we gaan morgen toch maar even een ritje richting de dierenarts maken. Wel pas om 15.45 dus ik hoop stiekem dat ze morgen in de ochtend bellen dat ik wat eerder kan komen... :o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:01

En wat zei de DA van Ruby ? Is ze al wat beter nu?

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:09

Vanochtend toen ik wakker werd vond ik haar oogje er goed uit zien (de rand van haar oog was ook best rood) en had ik haar niet heel veel meer horen niesen. Prompt als het niet waar is; nieste ze een keer toen ik het dacht maar niet zoveel als twee dagen geleden. :o

Dierenarts heeft haar onderzocht en er zat inderdaad snot in der linkerneusje maar ze had gelukkig geen koorts. Advies is om het hooi even nat te sprayen voor te geven om uit te sluiten dat het door stof komt en vanaf morgen voor de komende 4 weken starten met antibiotica en pijnstilling omdat het mogelijk door een bacteriële infectie komt. -O- Ik moet Onyx ook even in de gaten houden of hij ook niet ziek gaat worden. Als dit wel het geval is dan heeft ze een besmettelijke variant en moet hij ook dezelfde medicatie gaan krijgen.

Ze heeft gelukkig zojuist wat plukjes hooi gegeten. Niet veel maar beter iets dan niets. Er lagen wel hele kleine keutels in de kamer dus ik probeer haar nu vooral lekkere dingen te geven. En ze wilt heel graag eten want de brokken eet ze gewoon en ze drinkt gewoon verder goed maar ze eet naar mijn idee te weinig hooi. Ik vind haar oogje nu ook weer een beetje rood gekleurd (randje van der oog) en ze zat weer een beetje zielig in elkaar gedoken. Dus ik hoop echt dat de medicijnen haar kunnen helpen. Mocht dit niet helpen of ze wordt benauwd/slechter dan moet ik meteen terug komen en gaan ze haar neusje uitspoelen. Arme Ruby. -O-
Laatst bijgewerkt door Seraphia op 08-05-25 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:10

Gelukkig eet ze nog, dat is wel altijd fijn! Drinkt ze ook nog? Anders kan je water geven met een spuitje

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:23

Ja ze drinkt gelukkig nog wel. Zojuist heeft ze een lekker koekje gehad die ze graag aan nam. Ze gedraagt zich gewoon als madam zelf, hupst rond, gaat op onderzoek uit en zet lekker haar tandjes overal in..... De diva. :') En dan het andere moment ligt ze heel zielig in elkaar. Ze neemt dan wel eten aan maar geen hooi. Ik hoop dat de antibiotica haar lekker gaat helpen zodat ze lekker van der snotneusje af is. Ik vraag morgen bij de DA ook nog even een zakje dwangvoer mocht het nodig gaan zijn. Zal je maar zien dat het net in het weekend toch mis gaat. :=

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:45

Heb je zelf metacam en iets als cisaral in huis? Misschien kan je dat ook overleggen met de dierenarts

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:21

Ja ik heb metacam en antibiotica mee gekregen van de dierenarts. :) Ze heeft vanochtend haar eerste behandeling gehad. 0,7ml antibiotica en 13kg hond aan metacam. Ze weegt 2,74kg en de dierenarts gaf aan 1 kilo konijn per 5 kilo hond voor het konijn. Dus 2,74x 5 kilo kom je ong uit op 13 kilo hond. :D :')

Ik heb voor de zekerheid ook 2 zakjes dwangvoer gevraagd. Ze eet af en toe wel wat hooi maar nog niet voldoende naar mijn idee. Dus mocht ze nu echt zo slecht blijven eten dan geef ik haar toch ook wat dwangvoer mee maar we wachten eerst af of de medicatie aan slaat. :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:52

Ik duim met je mee :(:)

Het klinkt iig alsof je een fijne dierenarts hebt

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:08

Ik heb een dierenarts echt om de hoek zitten maar als het om konijnen gaat dan ga ik naar een dierenarts verderop. Die om de hoek zijn niet echt bekend met konijnen en verderop zit een jonge dame die zich echt gefocust heeft op konijnen en ziektes. Dus ik ben ook erg blij met haar!

Zojuist heb ik Ruby even gedwangvoerd. Ze eet soms 1 plukje hooi maar ik zie haar daarna niks meer eten of drinken. Wilde niet meer afwachten dus gelijk even een zakje critical care naar binnen. Ze heeft driekwart op, de andere kwart ligt op de handdoek. :') Strakjes om een uurtje of 10 krijgt ze haar medicijnen weer en om 12 uur zal ik weer een beetje dwangvoer geven. Je hoorde echt tijdens haar versnelde ademhaling dat haar linkerneusgat dicht zit dus ik ga maandag gelijk even bellen met de vraag of ze ondanks de medicatie die ze krijgt haar neusje toch even kunnen uitspoelen. Mocht het nu van het weekend beter gaan en zie ik haar niet meer zo niesen en snotteren dan laat ik het maar zoals het nu klonk zit haar neusje best wel dicht. Ze ademt in ieder geval niet door haar mond heen, als dat gebeurt race ik gelijk naar het dierenziekenhuis met der. :(:)

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:54

Ik heb gisteren na haar medicatie nog de stoomtherapie toegepast. Nog nooit van gehoord maar het valt altijd te proberen! En zowaar; madam voelde zich echt al een stuk beter na de stoomtherapie! *\o/* Duwde haar neusje lekker in het hooi en heeft al wat meer dan normaal hooi gegeten en de brokken gingen er weer goed in! En haar keutels hadden weer een mooi formaat. Sinds vanochtend is ze echt weer haar vrolijke zelf. Nog vrolijker dan ze 2 dagen geleden nog was. _O-

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:57

Hier zondag 4 impulsief uit een tuincentrum gehaald. Kreeg er eentje maar niet uit mijn hoofd(een hollandertje <3 ). Eerst zat ze samen met een bruin-witte Hangoor, maar ze waren gescheiden hadden blijkbaar gevochten. En de andere 2 was een 3 kleur Hollander en een met nekpluis. Dus ik dacht ik neem de gok en neem ze mee :)) . Thuis aan Mila en guus gekoppeld en het ging heel snel goed gelukkig <3 Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als ze oud genoeg zijn worden ze alle 4 geholpen en ze zijn gelukkig al ingeënt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:55

Oeps! Van 2 naar 6 konijnen in 1 keer dus ?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:51

Ja. Het was de bedoeling als Guus of Mila zou overlijden ik er 4 zou nemen. Hok is groot zat. Maar soms lopen dingen anders. Het gaat gelukkig heel goed en ben dolgelukkig met ze <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:51

Wat fijn !

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:38

Wat een snoetjes! <3 Veel plezier ermee! :D

Ruby heeft helaas een terug val gehad. Gisteren na de medicatie gelijk vijf keer niezen en een natte neus. Nu weer weinig tot niet gegeten. Nu was haar medicatie op dus ik moest toch naar de dierenarts dus gelijk ook even wat Fibreplex meegenomen en dan gaan we weer dwangvoeren.

Volgende week dinsdag of woensdag word ik gebeld om het vervolg te bespreken voor als ze nog niet verbeterd is; of de kuur verlengen of haar neusje wordt uitgespoeld. Mogelijk een scopie om te kijken. Arme Ruby toch. -O-

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:25

Seraphia schreef:
Wat een snoetjes! <3 Veel plezier ermee! :D

Ruby heeft helaas een terug val gehad. Gisteren na de medicatie gelijk vijf keer niezen en een natte neus. Nu weer weinig tot niet gegeten. Nu was haar medicatie op dus ik moest toch naar de dierenarts dus gelijk ook even wat Fibreplex meegenomen en dan gaan we weer dwangvoeren.

Volgende week dinsdag of woensdag word ik gebeld om het vervolg te bespreken voor als ze nog niet verbeterd is; of de kuur verlengen of haar neusje wordt uitgespoeld. Mogelijk een scopie om te kijken. Arme Ruby toch. -O-

Sorry voor het binnenvallen. :=
Bedoel jij protexin fibreplex? Ik heb dit toevallig vandaag besteld voor mijn konijn met verstopping. Maar kon er verder weinig over vinden qua ervaringen..

Hebben ze Ruby haar tanden ook nagekeken? 1 van mijn konijnen had zogezegd chronisch snot en nu bleek jaren later dat hij eigenlijk gewoon scheve tanden had. Sinds we die bijvijlen elke 3-4 maanden, is zijn snot verdwenen..

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 00:34

Ja inderdaad de protexin fibreplex! Ze vond het volgens mij niet zo heel lekker, ze trok vaak der koppie weg. :') Ik vond het ook niet zo lekker ruiken. :D _O- Ik kan je alleen geen ervaring geven omdat ik deze ook voor het eerst geprobeerd heb dus het is even afwachten hoe haar keutels er straks uit zien. Normaal gebruik ik dus de critical care. :j

Ze hebben inderdaad haar tanden nagekeken maar die zagen er prima uit! Haar buikje voelde ook goed aan en haar oren waren netjes. Ze heeft nog even zover ze kon zien in haar neusje gekeken en zag toen wel snot zitten. Nu zelf zie ik het niet meer dus het zal dieper zitten?

Oh en ik heb mezelf net even keihard voor mijn hoofd geslagen. Ik had gisteren Ruby haar nageltjes geknipt want die waren wat aan de lange kant. Ik dacht dan doe ik vandaag Onyx als die kleine man los loopt dus zo gedaan, ik pak hem op en knip zijn nagels. Zie ik dat een van zijn nagels gewoon voor 3/4 helemaal pleite is en begint het een partij te bloeden! En ik ben zelf natuurlijk niet zo stom om even 3/4 van een nagel te knippen omdat het leven er eenmaal zit. Dus of ik heb wel degelijk als een scheve fout geknipt of er is een deel afgebroken tijdens het knippen??

Echt ... als er iets gebeurt dan gebeurt ook alles in 1x he... :')

Bloeden is trouwens wel na 8-10min gestopt gelukkig maar ik houd die kleine man wel even in de gaten. Heb al honderd duizend keer sorry gezegd tegen hem want ik voel me echt rete schuldig. En het is ook de eerste keer dat het me is overkomen dus ik zat natuurlijk ook weer lekker in de stress. :')