Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:26

Als we het over dierenwelzijn hebben dan weet ik niet of het allemaal zo goed is wat er in de reguliere kattenfok gebeurt:

Katten zijn gemaakt om te jagen en niet om shows te lopen.

Jonge kittens die lange reizen moeten maken is ook zeker niet bevoordelijk voor het dierenwelzijn.

Deze zijn meer vatbaar voor ziektes en wat denk je van hoeveel stress dit wel niet opleverd.

10 min in de auto is voor mijn huiskat al geen pretje.

En dan komen ze ergens terecht, om vervolgens met een heleboel andere katten samen te moeten moederen.

Jonkies die dood gaan of weg worden genomen. Om dan maar niet te spreken over de zwangerschap en bevalling zelf.

Katten zijn heel op zichzelf aangewezen wezens, die ruimte en vrijheid nodig hebben.

Veel raskatten mogen dan ook nog weer niet naar buiten.

De meeste houden er totaal niet van om gewassen en gestreken te worden.

Dan ben ik toch wel heel gelukkig voor mijn huis-tuin en keukenkatten die volledig kunnen doen wat zij zelf willen. Waar een kattenleven ook voor bedoelt is.

Wat ik geleerd heb is dat te vroeg sterriliseren niet goed is omdat het kitten dan nog niet voldoende uitontwikkeld is. Net als bij een hengst, die moet je ook uit laten groeien. De regel is dat sterrilisatie voor de eerste krolsheid gedaan wordt. Dat is een algemene regel die al jaren bekend is en al jaren geldt. Dan kom je dus op de 5,6 maanden uit als ik mij niet vergis.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:31

Ik vind een kat naar buiten gooien met grote risico's op doodgereden worden, ziektes oplopen en gevechten met andere katten of honden ook niet meteen het voorbeeld van dierenwelzijn...
Daarbij zijn er juist een hoop mensen die de achtertuin afzetten zodat de katten wel naar buiten kunnen maar niet de tuin uit. Dat vind ik de beste oplossing, ook voor andere dieren als vogels enzovoorts.

Katten die gestrest raken van shows of reizen worden niet meer meegenomen hoor. Wij hebben herplaatsers gehad, juist omdat ze geen plezier hadden in shows of reizen. Maar ook katten die het heerlijk vonden om mee te gaan in de auto. En een herplaatser die bij ons kwam omdat ze niet meer op haar gemak was in de groep bij de fokker met de andere katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:35

Gaabje schreef:
Evamarie schreef:

Klopt en wat ik zie van de rassen die mij aanspreken vallen de wachtlijsten relatief mee.

In dit topic is dit idd al eerder benoemd.

Het is goed als hier wat meer voorlichting komt.

Hoe denken jullie over het weghalen van honden uit het buitenland?

Dit is toch niet de enige goede fokker? Volgens mij is in dit topic ook aangehaald dat er meerdere fokkers zijn die om moverende redenen gekozen hebben van de rasvereniging af te stappen. Het is maar net afhankelijk van het bestuur en de politiek binnen de vereniging. Als je als fokker niet achter de keuzes van de vereniging kunt staan dan is het een logische keuze om je daar niet meer aan te verbinden.

Ik heb ook een pup van een fokker die om bepaalde redenen uit de vereniging is gestapt. De overwegingen konden mij goed uitgelegd worden en verder kon aan mij aangetoond worden dat er wel voldaan werd aan de fokreglementen zoals die ook voor de vereniging gelden.

Daarnaast hebben we natuurlijk niet alleen maar te maken met rashonden/katten en dat hoeft ook niet slecht te zijn volgens mij. Kruisingen kunnen ook op een verantwoorde manier gedaan worden.

Klopt ook zeker. Ook daarin heb je echt niet altijd de juiste te pakken en ik ben het erover eens dat de advertenties op de site vd rasvereniging ook een soort v reclame zijn. In de beste gevallen kun je beter via, via aan een goed en betrouwbaar adres komen.

Of het dierenwelzijn bij de Rasverenigingen overal goed gaat is uiteindelijk ook maar de vraag en waar mensen zijn worden er zoiezo fouten gemaakt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:40

Evamarie schreef:
Als we het over dierenwelzijn hebben dan weet ik niet of het allemaal zo goed is wat er in de reguliere kattenfok gebeurt:

Jonge kittens die lange reizen moeten maken is ook zeker niet bevoordelijk voor het dierenwelzijn.

Deze zijn meer vatbaar voor ziektes en wat denk je van hoeveel stress dit wel niet opleverd.

En dan komen ze ergens terecht, om vervolgens met een heleboel andere katten samen te moeten moederen.

Jonkies die dood gaan of weg worden genomen. Om dan maar niet te spreken over de zwangerschap en bevalling zelf.

Katten zijn heel op zichzelf aangewezen wezens, die ruimte en vrijheid nodig hebben.

Dan ben ik toch wel heel gelukkig voor mijn huis-tuin en keukenkatten die volledig kunnen doen wat zij zelf willen. Waar een kattenleven ook voor bedoelt is.

Wat ik geleerd heb is dat te vroeg sterriliseren niet goed is omdat het kitten dan nog niet voldoende uitontwikkeld is. Net als bij een hengst, die moet je ook uit laten groeien. De regel is dat sterrilisatie voor de eerste krolsheid gedaan wordt. Dat is een algemene regel die al jaren bekend is en al jaren geldt. Dan kom je dus op de 5,6 maanden uit als ik mij niet vergis.

Dit kun je ook van hondenfokkers zeggen dan. Jonge puppen vliegen ook de wereld rond en afhankelijk van het ras gebeurt dat niet altijd in de cabine. De meeste fokkers zorgen zelf voor begeleiding of eisen dat de nieuwe eigenaar heen en weer vliegt maar ook veel fokkers maken gebruik van transport, net zoals bij paarden. Allemaal netjes geregeld maar het feit blijft dat die jonge dieren vaak de wereld rondvliegen.

Of sporthonden, die vliegen voor wedstrijden de wereld rond...

Ik zie daar geen kwaad in als het goed geregeld is.

Zoals bokker Daphara beschrijft voor haar raskatten, zo gaat het hetzelfde bij honden.

Edit: Rasverenigingen hebben niks met foutelijke mensen te maken, wel met menselijke ego's. Want vaak zit in het bestuur net diegene die zelf het meeste fokt en dus tussen de lijntjes het fokreglement naar eigen voordeel weet te buigen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:43

MyWishMax schreef:
Ik vind een kat naar buiten gooien met grote risico's op doodgereden worden, ziektes oplopen en gevechten met andere katten of honden ook niet meteen het voorbeeld van dierenwelzijn...
Daarbij zijn er juist een hoop mensen die de achtertuin afzetten zodat de katten wel naar buiten kunnen maar niet de tuin uit. Dat vind ik de beste oplossing, ook voor andere dieren als vogels enzovoorts.

Katten die gestrest raken van shows of reizen worden niet meer meegenomen hoor. Wij hebben herplaatsers gehad, juist omdat ze geen plezier hadden in shows of reizen. Maar ook katten die het heerlijk vonden om mee te gaan in de auto. En een herplaatser die bij ons kwam omdat ze niet meer op haar gemak was in de groep bij de fokker met de andere katten.

De meest goed ingeente katten worden niet ziek en de stoeipartijen vallen vaak reuze mee. Dat is gewoon normaal kattengedrag wat gezond is. Daarbij kan je zelf kiezen wanneer je de kat buiten laat (bijv rekening houdend met het verkeer, of waar je gaat wonen)

Honden zijn ze te snel af en katten weten heel goed wat zijzelf doen.

Wat je zegt over herplaatsing. Dat punt had ik nog niet eens benoemt.
Herplaatsen betekend dat ze weer naar een ander adres moeten, wat zeer stressvol is voor een kat.

Katten hechten zich aan hun omgeving, daar moet ook niet te licht over gedacht worden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:50

Bedenk ook dat veel dieren het ook gewoon heel gezellig vinden om mee te gaan en op show te gaan. Als dat van jongs af aan goed wordt opgepakt en aangepakt is er vaak niks aan de hand, zeker niet als bewust met stabiele lijnen wordt gefokt.

Als een fokker continu met onstabiele en onvoorspelbare lijnen fokt creëer je veel eerder een dier wat compleet over de pis raakt van zulke situaties. Dat komt ook zeker niet ten goede van de resultaten en indirect dus ook niet ten goede van jou, als fokker.

Niet ontopic maar ik vind katten naar buiten gooien ook onverantwoordelijk gedrag. Er zijn veel andere oplossingen waardoor dit niet meer nodig is en dat je niemand tot last bent met jouw dier, want als de jouw kat niet strict op je eigen terrein blijft veroorzaak je hoe dan ook overlast, bewust of onbewust.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:17

Evamarie schreef:

Genoeg dieren die shows echt superleuk vinden, niets mis mee. Ik had contact met een dame die het heel goed bedoelde en volhield dat honden het vreselijk vinden op shows. Toevallig had ik er toen 2, die het echt geweldig vonden, en hun best deden om zich zoveel mogelijk te laten zien, die aandacht vonden ze geweldig. Ze geloofde me niet, dus ik heb haar uitgenodigd om mee te gaan. Dat heeft ze gedaan, en ze was echt verrast hoeveel plezier de dieren erin hadden.
Dieren die het niet leuk vinden moet je ook niet meenemen.
Evamarie schreef:

Maar niet iedere kat is zoals de jouwe. Mijn kat heeft geen enkel probleem met reizen, die heeft een comfortabele bench, ligt heerlijk te chillen, en vindt het geluid van de motor heel rustgevend, want valt vaak in slaap.

Evamarie schreef:

Er gaat bij mij sowieso geen kat naar buiten, raskat of geen raskat. Katten zijn niet inheems in Nederland (wel in Europa, maar Nederland is in feite een grote rivierdelta en daarmee geen natuurlijk leefgebied). Om die reden is je kat buiten laten enorm schadelijk voor het milieu en een heel groot probleem voor kleine knagers en vogels die hier wél thuis horen.

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... mingsrecht

Hier nog een diepgaand onderzoek:
https://edepot.wur.nl/585342

Verder is los naar buiten ook voor de kat zelf een enorm risico. Doodgereden worden, mishandeld worden, besmet met FIV (de kattenversie van HIV) of FELV is een heel groot probleem.

En sorry, maar ik vind eigenaren die hun katten buiten laten rondlopen lui en onverantwoordelijk. Speel met je kat, richt je huis in zodat je kat kan klimmen en klauteren, zorg dat je aan de behoeften van je dier voldoet, in plaats van hem het risico te laten lopen op doodgereden of mishandeld worden, of vreselijke ziektes oplopen.
Als je dierenwelzijn belangrijk vindt houd je de kat binnen. Genoeg honden die het leuk vinden om te jagen en rond te zwerven, doen we ook niet, want groot risico voor mens en dier zelf. Ja de honden lopen hier vrij rond, maar ons terrein is afgesloten, en dus vergelijkbaar met een kattenren bijvoorbeeld of een afgesloten tuin. Maar het hek blijft wel dicht.

Evamarie schreef:

Dat is ook maar net wat ze gewend zijn, een kat die vanaf kitten heeft geleerd dat wassen en kammen heel normaal is, heeft er geen enkel probleem mee. Mijn kater vindt het heerlijk.

Evamarie schreef:

Ik niet. Jouw huis- tuin en keukenkatten horen in huis, tuin en keuken te blijven, niet naar buiten waar ze een enorme druk op de ecologische balans leggen, een bedreiging zijn voor beschermde diersoorten, en zelf het risico lopen op hele nare manieren van doodgaan. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Evamarie schreef:

Maar een paard is geen hond. Een kat is ook geen hond. Bij honden is vroegcastratie echt een heel slecht idee. Maar ik heb mijn kater met 4 maanden laten castreren, en geen dag spijt van gehad. Voor katers en poesjes liefst zo vroeg mogelijk. Ze worden dan niet krols, niet uithuizig, en vooral katers hebben er echt profijt van. Katers kunnen zo ontzettend last hebben van al die hormonen en kunnen er veel minder goed mee omgaan dan een reu of een hengst. De frustratie is bij een kater zoveel meer dan bij de andere dieren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:45

Elk dier krijgt stress van verhuizen. Dan moet je ook geen paarden meer kopen, niet van stalling verhuizen en sowieso geen dieren kopen. Of houden, want je kunt ook niet meer verhuizen zelf dan.
Die katten waren binnen no time op hun gemak bij ons en dat was veel beter voor het welzijn als op oude adres blijven.

Het lijkt erop dat alles wat anders is als jij het zou doen slecht gevonden wordt door je. Zoals jij het adres beschrijft waar jouw katten vandaan komen waren ze daar ook niet bezig met welzijn, maar je richt je vervolgens alleen op de hele grote handelaren, terwijl broodfok en het slechte welzijn van zowel de ouderdieren als de kittens of pups ook bij kleinere 'fokkers' voorkomt. En degene die daar hun dieren vandaan halen maken het mogelijk dat zulke slechte plekken blijven bestaan.

Het zou en al moeilijker gemaakt moeten worden om jonge dieren te verkopen. Denk aan verplicht chippen en registreren op adres voordat ze verkocht worden. Moederdier op controle bij da voor de bevalling (de serieuze fokkers doenndat toch al, kijken of dekking gelukt is bijvoorbeeld) zodat je niet zomaar spontaan een nest van 6 weken oud kan hebben.
Er is al een regel voor pups dat ze een week na enting pas weg mogen, dus minimaal 7 weken. Helaas gebeurt dat niet.
Maak voor katten de chip en registratie ook verplicht.

Je zou bijna elk nest verplicht dna afname laten doen, zodat je niet even snel een teef of poes erbij kan leggen die er niks mee te maken heeft.

En voorlichting, maar die folder zijn dingen die al tig jaar rond gaan. De mensen die zich serieus bezig houden met hun nieuwe huisgenoot hebben dat niet nodig, de mensen die je wilt bereiken bereik je niet want die doen weinig tot geen onderzoek. Behalve waar een nest is en hoe duur... En die regel over advertenties op verkoopsites vind ik niet relevant.

En over vechten wat meevalt. Bij jou misschien, mijn ervaring is echt anders. Plus dat sommige ernstige ziektes geen vaccinaties tegen zijn.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:51

Evamarie schreef:

Ik reageer hier vanavond even uitgebreid op maar ik ben het hier totaal niet mee eens. Ja ik heb een kat die show niet leuk vind. Die blijft thuis. Ik hebern kat die het geweldig vind om mee te gaan. Die staat er klaar voor om mee te wandelen die slaapt in de reismand in de auto. Die vind het op show zo “vreselijk” dat ze daat gewoon speelt, slaapt, eet en naar de kattenbak gaat.

Als je dat zielig vind moet je een paard ook op de wei gooien en niet meer eruit halen, niet meer op buitenrit en niet oo concours. Totaal niet te vergelijken. Ik heb een poes die in bad springt die het helemaal super vind.
Ja je kijkt naar je dier. Dieren die agressief of gemeen zijn mogen niet naar show en die neem je dan ook niet mee.

Ik ben blij dat mijn katten binnen blijven. (En in de tuin als we erbij zijn) ik zie te vaak dieren die meegenomen worden of aangereden. Ik wil geen ziektes en oeps nestjes. Hier lopen open katers rond die hoef ik niet op mijn poes.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:24

xoranlover schreef:
Evamarie schreef:

Ik reageer hier vanavond even uitgebreid op maar ik ben het hier totaal niet mee eens. Ja ik heb een kat die show niet leuk vind. Die blijft thuis. Ik hebern kat die het geweldig vind om mee te gaan. Die staat er klaar voor om mee te wandelen die slaapt in de reismand in de auto. Die vind het op show zo “vreselijk” dat ze daat gewoon speelt, slaapt, eet en naar de kattenbak gaat.

Als je dat zielig vind moet je een paard ook op de wei gooien en niet meer eruit halen, niet meer op buitenrit en niet oo concours. Totaal niet te vergelijken. Ik heb een poes die in bad springt die het helemaal super vind.
Ja je kijkt naar je dier. Dieren die agressief of gemeen zijn mogen niet naar show en die neem je dan ook niet mee.

Ik ben blij dat mijn katten binnen blijven. (En in de tuin als we erbij zijn) ik zie te vaak dieren die meegenomen worden of aangereden. Ik wil geen ziektes en oeps nestjes. Hier lopen open katers rond die hoef ik niet op mijn poes.

Je kunt beter niet reageren! Echt bespaar je de moeite.

Evamarie is duidelijk aan het trollen op berichten die ik in dit topic geplaatst heb om stap voor stap aan te tonen wat ik in haar ogen allemaal verkeerd doe.
Ik denk dat ze een bepaalde reactie van mij wenst en hoopt dat ik ruzie ga maken.

@Evamarie, als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets of stel een vraag. Ruzie proberen uitlokken is niet netjes. Je post komt echt totaal onwetend en niet doordacht over, duidelijk iemand die echt niet weet waar ze het over heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:10

Daphara schreef:
Evamarie schreef:

Je kunt beter niet reageren! Echt bespaar je de moeite.

Evamarie is duidelijk aan het trollen op berichten die ik in dit topic geplaatst heb om stap voor stap aan te tonen wat ik in haar ogen allemaal verkeerd doe.
Ik denk dat ze een bepaalde reactie van mij wenst en hoopt dat ik ruzie ga maken.

@Evamarie, als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets of stel een vraag. Ruzie proberen uitlokken is niet netjes. Je post komt echt totaal onwetend en niet doordacht over, duidelijk iemand die echt niet weet waar ze het over heeft.

Wat een persoonlijke aanval zeg.
Dat is niet toegestaan op bokt en daarom heb ik je getemd.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:15

MyWishMax schreef:
Elk dier krijgt stress van verhuizen. Dan moet je ook geen paarden meer kopen, niet van stalling verhuizen en sowieso geen dieren kopen. Of houden, want je kunt ook niet meer verhuizen zelf dan.
Die katten waren binnen no time op hun gemak bij ons en dat was veel beter voor het welzijn als op oude adres blijven.

Verhuizen is inderdaad stress, maar hoeft geen nadelige gevolgen te hebben. Kittens hier zijn tegen de tijd dat ze verhuizen al 3x op reis geweest. 2x voor de vaccinaties en chip bij de DA en 1x voor de vroegcastratie.

Ik heb ook geen probleem met een volwassen kat herplaatsen, ik fok mijn poezen zelf en in plaats van dat ze als kitten naar hun forever home verhuizen, verhuizen ze rond de leeftijd van 3-4 jaar. Dan hebben ze 2 of 3 nestjes gehad, zijn ze (al minstens een half jaar terug) geholpen. Ik plaats volwassen katten altijd per twee, vaak moeder dochter combinaties of beste vriendinnen. Zo weet je zeker dat ze hun beste maatje ook in hun nieuwe thuis bij zich hebben en dat scheelt heel veel.

MyWishMax schreef:
Het lijkt erop dat alles wat anders is als jij het zou doen slecht gevonden wordt door je. Zoals jij het adres beschrijft waar jouw katten vandaan komen waren ze daar ook niet bezig met welzijn, maar je richt je vervolgens alleen op de hele grote handelaren, terwijl broodfok en het slechte welzijn van zowel de ouderdieren als de kittens of pups ook bij kleinere 'fokkers' voorkomt. En degene die daar hun dieren vandaan halen maken het mogelijk dat zulke slechte plekken blijven bestaan.

Eens!

MyWishMax schreef:
Het zou en al moeilijker gemaakt moeten worden om jonge dieren te verkopen. Denk aan verplicht chippen en registreren op adres voordat ze verkocht worden. Moederdier op controle bij da voor de bevalling (de serieuze fokkers doenndat toch al, kijken of dekking gelukt is bijvoorbeeld) zodat je niet zomaar spontaan een nest van 6 weken oud kan hebben.
Er is al een regel voor pups dat ze een week na enting pas weg mogen, dus minimaal 7 weken. Helaas gebeurt dat niet.

Je zou bijna elk nest verplicht dna afname laten doen, zodat je niet even snel een teef of poes erbij kan leggen die er niks mee te maken heeft.

Ik ben voor verplichte chip registratie op het adres van de fokker, of dat nou een officiële fokker is of niet, bij elke verhuizing met het dier overgeschreven worden (net als nu bij de paarden) en dan denk ik dat bij honden en katten ook door de nieuwe eigenaar het adres opgegeven worden waar de hond of kat vandaan komt.
Ik denk dat dit de enige manier is om dieren te gaan traceren naar de plek waar ze vandaan komen.

DNA testen wordt te groot en te omslachtig. Voor stamboomdieren kan het een goede optie zijn, zodat je zeker weet dat het papier klopt, maar je pakt dan niet de stamboomloze dieren aan en dat zou met DNA ook onbegonnen werk zijn. De meeste malafide broodfokhandel zijn geen stamboom dieren, maar juist stamboomloze.

MyWishMax schreef:
En voorlichting, maar die folder zijn dingen die al tig jaar rond gaan. De mensen die zich serieus bezig houden met hun nieuwe huisgenoot hebben dat niet nodig, de mensen die je wilt bereiken bereik je niet want die doen weinig tot geen onderzoek. Behalve waar een nest is en hoe duur... En die regel over advertenties op verkoopsites vind ik niet relevant.

Helemaal mee eens! De voorlichting met die folder komt niet waar die hoort te zijn.

Maar aangezien TS zelf niet duidelijk kan aangeven wat voor haar wel of geen broodfok is, kan zo’n folder voor mensen als haar misschien een beetje richting geven.

Hoeveel waarde je aan zo’n folder moet hechten, tja, de mensen die goed onderzoek doen, zullen het niet nodig hebben.

MyWishMax schreef:
En over vechten wat meevalt. Bij jou misschien, mijn ervaring is echt anders. Plus dat sommige ernstige ziektes geen vaccinaties tegen zijn.

Precies, katten aids (FIV) en kattenleukomie (FeLV) beide dodelijke virale aandoeningen waar geen geneesmiddel of vaccinatie voor is.
Voor kattenaids wordt het percentage geschat op rond 5% van de vrij buiten lopende katten, open katers die vrij rond mogen lopen zitten zelfs op een besmetting van tussen de 25 en 30%
Bij kattenleukomie is het percentage rond de 20% van de katten die buiten vrij rond mogen lopen.

Enkele jaren geleden was er in Noord-Holland nog een mega uitbraak waarbij katten eigenaren werd geadviseerd hun katten binnen te houden en te laten testen. Aids is alleen seksueel overdraagbaar of door bloed contact (dus met vechten) maar leukose is al besmettelijk via het speeksel, dus bijten of uit dezelfde waterbak drinken is gelijk al risico op besmetting.

Het grappige is dat de meeste mensen die hun katten vrij buiten laten lopen nog nooit van deze ziektes gehoord heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:15

Daphara schreef:
superpony schreef:
Mensen lezen ook niet heel goed of oordelen te snel.

Ik vind het "wereldje" niet prettig en hoef niks te verkopen en dus ook nergens bij te horen.

***Knip***

Wat gaan we dan bijv ook doen met al die boerderij kittens? Voorheen gratis op te halen en nu voor x bedrag, omdat het kan........Vaak inteelt en niet gechipt, gevaccineerd of ontwormt. Heb er zo eentje; super lief, maar zwart, dus zou verzopen worden, want die kleur raken ze nooit kwijt. Mocht er 10 euro naast leggen en meenemen. Was ook nog ziek, maar is er bovenop gekomen.
En de andere is import, was ook ziek. Heb haar ondanks het slechte adres toch meegenomen, omdat ze duidelijk niet wisten wat ze mankeerde.

En mensen blijven altijd roepen dat als je zoiets koopt, je de broodfok in stand houdt. Maar ik sta er niet achter dat al die dieren dan maar in een vuilniszak moeten verdwijnen, want die worden echt niet netjes ingeslapen. En na inbeslagname bijv worden ze vaak ook geplaatst. Alleen dan is het via instanties en mag het opeens wel.

Helemaal super dat je deze katjes gered hebt! Hou je daarmee “broodfok” in stand? Ik weet het niet, je hebt het met de beste bedoelingen gedaan en een tientje is nou ook niet een bedrag waarvan je kunt zeggen dat het puur om het geld gaat.

Boerderij kittens is ook iets wat imo voortkomt uit de “bewust onbekwaam” hoek. Mensen die geen of te weinig verantwoordelijkheid nemen voor de dieren onder hun beheer. Ook een boerderij kat kan geholpen worden en zo kunnen nesten en leed voorkomen worden. Dan is imo de vraag, hoe ga je die mensen bewust(er) maken van hun verantwoordelijkheid?

Bij veel mensen van de oude stempel leeft bijvoorbeeld ook nog de illusie dat een kat eerst krols geweest moet zijn, voordat je die kunt laten helpen, dan ben je dus al te laat.
Het is iets dat ik, zelfs nu nog, regelmatig te horen krijg wanneer ik kittenkopers inlicht dat liefhebberskittens van mij altijd geholpen worden voordat ze kunnen verhuizen naar hun nieuwe thuis. Ik dacht dat het al 20 jaar, zo niet langer al bekend is dat “eerst krols, dan pas laten steriliseren” totale onzin is en dit bij katten al veel jonger kan gebeuren.

Een campagne met betrekking tot voorlichting over vroegcastratie bij katten, zou echt wel nuttig kunnen zijn. In België is vroegcastratie voor katten nu al de norm en ik hoop dat het in NL ook gaat komen.

Ik was tot voor kort in de veronderstelling dat vroegcastratie ook bij honden een goede optie was, maar volgens mij hier op bokt vertelde iemand dat daar wel de nodige medische complicaties op langere termijn van komen, dus dat daar vroegcastratie geen optie zou kunnen zijn.

Op de veel stallen en boerderijen wordt er niks geholpen en gaat het nesten krijgen vaak altijd door.

Bij deze mensen gaf ik les aan iemand en daar waren ook altijd nesten. Dat tientje is niet wat ze normaal vragen. Voor de leuke kleurtjes kregen ze meer, maar zoals zij het zeiden raakten ze de saaia zwarten niet kwijt. Ik had het beestje al in mijn hand en wist wat het alternatief was, daarop gezegd; wat moet je ervoor hebben en was tientje zomaar iets wat ze even riepen. Aan dat katje zou sws niks verdient worden.

Maar het gaat om broodfok en mp. We proberen hier uit te vinden wanneer het broodfok is en waar de grenzen zijn.
Maar we weten ook dat er veel boerderij nesten zijn die voorheen gratis werden weggegeven. Daar is ook geen sprake van bewust 2 gezonde ouders bij elkaar, socializeren, ontwormen, enten etc. Dus in welk hokje stoppen we dat??

Neemt niet weg dat veel mensen gewoon een leuk lief katje willen en niet per se een speciaal gefokt ras. Ik had een kennis die raskatten fokte en die had ik echt niet willen hebben.
Ik wil een gezond en lief katje. Uiterlijk zegt en boeit me niks. En ik wil ook zeker niet naar shows en dergelijke.

En als je de reacties leest en het steeds terugkomen op rassen en verenigingen is het ook wel duidelijk waarom mensen op mp een dier zoeken. Daar kunnen ze wat makkelijker een dier vinden zonder teveel gedoe er omheen. En dat wil niet zeggen dat die mensen allemaal slechte bazen zijn.

En mijn BC reu is bijv nog intact, maar die zou ik ook niet ter dekking aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:24

Over het naar buiten gaan, wat onze eigen katten betreft:

Dit kun je, je kat best een beetje aanleren.
1 van mijn katten doet wel eens een ommetje met ons erbij en verblijft verder in onze eigen tuin. Ze gaan niet elke dag naar buiten, maar alleen in de zomer als wij erbij zijn. We laten ze ook niet alleen (waardoor ze geen overlast veroorzaken zoals poepen of achter de vogels aan)
Mijn andere kat blijft bij de achterdeur zitten. Die kijkt graag naar buiten maar blijft liever binnen. De kat die verder gaat die heb ik geleerd op stemcommando te reageren. Zij geeft altijd antwoord. Wij hebben een heel grote afgesloten tuin. Als we haar niet zien geeft ze antwoord. Mijn katten hebben nog nooit een andere kat gezien buiten (behalve met glas er tussen)

Mijn ene kat vind het heerlijk om alle geuren op te snuiven buiten, te klimmen en naar vogels te miauwen. Ik vermoed dat als zij een vogel ziet deze eerder kopjes gaat geven, dan dat ze deze pijn gaat doen.

Je onthoud een dier een stukje levensgeluk als je deze kost wat het kost binnen houdt.

Een beetje erin investeren en begeleiden kost geen enkele moeite waardoor het wel kan.

Hiernaast heb ik geen problemen met mensen die hun kat wel dagelijks buiten laten. Ik geniet van het straatbeeld, de katten genieten van het buiten zijn en die enkele sporadische poep in je tuin, dat vergaat ook wel weer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:25

Maar dat gedoe eromheen is ook vaak juist wel in het belang van het dier. Zodat een hond met het temperament van een werkhond niet ergens terecht komt waar er niet aan behoeftes voldaan wordt en dus hond op verkeerde plek, veel frustraties en of weer gedumpt in asiel of gewoon geen fijn leven heeft.

Van mij hoeft echt niet alles ras te zijn. Wel verantwoord met dus gezondheistesten en niet meteen dier meegeven de 1e keer dat iemand komt kijken. Er mag echt wrl meer nagedacht worden over een nest fokken. Naast dat je gewoon verantwoordelijk gehouden kan worden als de pups iets erfelijke blijken te mankeren.

Daphara, honden moeten al verplicht gechipt worden en geregistreerd bij de fokker. Alleen moet Dat dus gecontroleerd worden. En ja, dan ben ik wel fan van de da die de moederbord MOET zien bij die afspraak. En dat een pup dus 2 adressen erin moet hebben staan als ze bij nieuwe eigenaar zijn. Ergens een pup kopen die niet gechipt is en geen paspoort heeft is dus al een rode vlag. Want dat moet voor 7 weken en dus voordat ze überhaupt weg mogen.

Citaat:
U moet uw hond binnen 7 weken na de geboorte laten chippen en registreren. Ook moet uw hond een Europees dierenpaspoort hebben. Honden die u importeert moet u ook laten registreren. Dit moet binnen 2 weken na aankomst gebeuren. Een geïmporteerde hond moet al in het buitenland gechipt zijn en een paspoort (of als het buiten de EU is een gezondheidscertificaat) hebben voordat hij in Nederland aankomt

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dierenwelzijn/vraag-en-antwoord/moet-ik-mijn-hond-laten-chippen-en-registreren#:~:text=U%20moet%20uw%20hond%20binnen,moet%20u%20ook%20laten%20registreren.

Sporadische poep in de tuin? Goh, ik heb hele andere ervaringen. Of elke dag minimaal 5 hopen moet sporadisch zijn. Lekker makkelijk als het niet in eigen tuin is maar bij een ander. Maar owee als een hond tegen de heg plast of in de berm poept.
En daarbij gaat het over BUITEN de tuin, dus de straat op. Tuin afsluiten is juist benoemd om ze wel buiten te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:39

Daphara schreef:
MyWishMax schreef:

Verhuizen is inderdaad stress, maar hoeft geen nadelige gevolgen te hebben. Kittens hier zijn tegen de tijd dat ze verhuizen al 3x op reis geweest. 2x voor de vaccinaties en chip bij de DA en 1x voor de vroegcastratie.

Ik heb ook geen probleem met een volwassen kat herplaatsen, ik fok mijn poezen zelf en in plaats van dat ze als kitten naar hun forever home verhuizen, verhuizen ze rond de leeftijd van 3-4 jaar. Dan hebben ze 2 of 3 nestjes gehad, zijn ze (al minstens een half jaar terug) geholpen. Ik plaats volwassen katten altijd per twee, vaak moeder dochter combinaties of beste vriendinnen. Zo weet je zeker dat ze hun beste maatje ook in hun nieuwe thuis bij zich hebben en dat scheelt heel veel.

MyWishMax schreef:

Eens!

MyWishMax schreef:

Ik ben voor verplichte chip registratie op het adres van de fokker, of dat nou een officiële fokker is of niet, bij elke verhuizing met het dier overgeschreven worden (net als nu bij de paarden) en dan denk ik dat bij honden en katten ook door de nieuwe eigenaar het adres opgegeven worden waar de hond of kat vandaan komt.
Ik denk dat dit de enige manier is om dieren te gaan traceren naar de plek waar ze vandaan komen.

DNA testen wordt te groot en te omslachtig. Voor stamboomdieren kan het een goede optie zijn, zodat je zeker weet dat het papier klopt, maar je pakt dan niet de stamboomloze dieren aan en dat zou met DNA ook onbegonnen werk zijn. De meeste malafide broodfokhandel zijn geen stamboom dieren, maar juist stamboomloze.

MyWishMax schreef:

Helemaal mee eens! De voorlichting met die folder komt niet waar die hoort te zijn.

Maar aangezien TS zelf niet duidelijk kan aangeven wat voor haar wel of geen broodfok is, kan zo’n folder voor mensen als haar misschien een beetje richting geven.

Hoeveel waarde je aan zo’n folder moet hechten, tja, de mensen die goed onderzoek doen, zullen het niet nodig hebben.

MyWishMax schreef:

Precies, katten aids (FIV) en kattenleukomie (FeLV) beide dodelijke virale aandoeningen waar geen geneesmiddel of vaccinatie voor is.
Voor kattenaids wordt het percentage geschat op rond 5% van de vrij buiten lopende katten, open katers die vrij rond mogen lopen zitten zelfs op een besmetting van tussen de 25 en 30%
Bij kattenleukomie is het percentage rond de 20% van de katten die buiten vrij rond mogen lopen.

Enkele jaren geleden was er in Noord-Holland nog een mega uitbraak waarbij katten eigenaren werd geadviseerd hun katten binnen te houden en te laten testen. Aids is alleen seksueel overdraagbaar of door bloed contact (dus met vechten) maar leukose is al besmettelijk via het speeksel, dus bijten of uit dezelfde waterbak drinken is gelijk al risico op besmetting.

Het grappige is dat de meeste mensen die hun katten vrij buiten laten lopen nog nooit van deze ziektes gehoord heeft.

Je gaat daar dus weer over door. Wanneer laat je het los, dat ik vanwege je gedram daar geen antwoord op geef? Doe je dat thuis ook? Zo doorduwen en dan maar zelf invullen als je, je zin niet krijgt? En dan alles wat die persoon dan zegt lekker kinderachtig negatief blijven bestempelen?

Bijna elke pagina ga je er weer over door.

Erg onvolwassen.

Dit topic is om met elkaar te discussieren en na te denken hoe broodfok aan te pakken. Daar hoor ik je niet over. Dit voegt niks toe voor het topic en waarom blijf je persee plakken als je zoveel moeite blijft houden met de inhoud?

Laat het gewoon los!

Daarbij: begin lekker een eigen topic over je kattenfok als je daar persee zo graag over wilt blijven praten en laat je ergenis wat mij betreft gewoon varen. Zet mij desnoods op foei. Blijf hier dan ook niet plakken.

Ik heb nogmaals getemd.

Urbanus

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:43

Evamarie, je bent zelf al door meerdere mensen aangesproken op je gedrag. Jij bent degene die nu stennis schopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:45

MyWishMax schreef:
Maar dat gedoe eromheen is ook vaak juist wel in het belang van het dier. Zodat een hond met het temperament van een werkhond niet ergens terecht komt waar er niet aan behoeftes voldaan wordt en dus hond op verkeerde plek, veel frustraties en of weer gedumpt in asiel of gewoon geen fijn leven heeft.

Van mij hoeft echt niet alles ras te zijn. Wel verantwoord met dus gezondheistesten en niet meteen dier meegeven de 1e keer dat iemand komt kijken. Er mag echt wrl meer nagedacht worden over een nest fokken. Naast dat je gewoon verantwoordelijk gehouden kan worden als de pups iets erfelijke blijken te mankeren.

Daphara, honden moeten al verplicht gechipt worden en geregistreerd bij de fokker. Alleen moet Dat dus gecontroleerd worden. En ja, dan ben ik wel fan van de da die de moederbord MOET zien bij die afspraak. En dat een pup dus 2 adressen erin moet hebben staan als ze bij nieuwe eigenaar zijn. Ergens een pup kopen die niet gechipt is en geen paspoort heeft is dus al een rode vlag. Want dat moet voor 7 weken en dus voordat ze überhaupt weg mogen.

Citaat:
U moet uw hond binnen 7 weken na de geboorte laten chippen en registreren. Ook moet uw hond een Europees dierenpaspoort hebben. Honden die u importeert moet u ook laten registreren. Dit moet binnen 2 weken na aankomst gebeuren. Een geïmporteerde hond moet al in het buitenland gechipt zijn en een paspoort (of als het buiten de EU is een gezondheidscertificaat) hebben voordat hij in Nederland aankomt

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dierenwelzijn/vraag-en-antwoord/moet-ik-mijn-hond-laten-chippen-en-registreren#:~:text=U%20moet%20uw%20hond%20binnen,moet%20u%20ook%20laten%20registreren.

Sporadische poep in de tuin? Goh, ik heb hele andere ervaringen. Of elke dag minimaal 5 hopen moet sporadisch zijn. Lekker makkelijk als het niet in eigen tuin is maar bij een ander. Maar owee als een hond tegen de heg plast of in de berm poept.
En daarbij gaat het over BUITEN de tuin, dus de straat op. Tuin afsluiten is juist benoemd om ze wel buiten te laten.

Nuttige aanvulling wat betreft de gezondheidstesten en het zien vd moeder, daar ga ik zeker in mee.

Ik vind dat veel mensen hun hondenpoep niet opruimen en ik vind dat veel smeriger omdat dat echt overal in grote hopen ligt. Kattenpoep zit vaak begraven op plekken waar kinderen niet spelen en mensen niet lopen.

Over hondenpoep gesproken: ik vind dat pas echt een groot probleem.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:48

Urbanus schreef:
Evamarie, je bent zelf al door meerdere mensen aangesproken op je gedrag. Jij bent degene die nu stennis schopt.

Yep, en degene die steeds off topic gaat om mensen persoonlijk aan te vallen.

If you can't handle the heat, stay out of the kitchen girl :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:49

Evamarie schreef:
Kattenpoep zit vaak begraven op plekken waar kinderen niet spelen en mensen niet lopen.

Ze kakken vaak in zandbakken, dus dat ben ik niet met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:52

Urbanus schreef:

Waarom zou ik dat doen? Ben jij niet toevallig degene die met reacties als deze even lekker flink op komt stoken? Bij binnekomst had je direct al een tem te pakken met je direct al negatieve input wat alleen maar stookgedrag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:53

Avalanche schreef:
Urbanus schreef:

Yep, en degene die steeds off topic gaat om mensen persoonlijk aan te vallen.

If you can't handle the heat, stay out of the kitchen girl :D

Mensen die zo, over anderen spreken hebben het vaak over zichzelf ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:55

Evamarie schreef:
Urbanus schreef:

Waarom zou ik dat doen? Ben jij niet toevallig degene die met reacties als deze even lekker flink op komt stoken? Bij binnekomst had je direct al een tem te pakken met je direct al negatieve input wat alleen maar stookgedrag is.

Ik heb geen modbericht gehad, dat jij op me temt doet me niet zoveel. Ik zie nergens dat ik stook, ik vind de disussie als toekomstig pupkoper gewoon erg interessant.

Ben ook superblij met de adressen en tips van andere bokkers die ik krijg.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:55

Ja maar temmen zegt niet zoveel natuurlijk, en als ik me netjes aan de bokt regels hou, kunnen mensen temmen tot ze groen zien. Ik heb daar totaal geen last van :')

Evamarie schreef:
Mensen die over anderen spreken hebben het vaak over zichzelf

Waarvan jij een lichtend voorbeeld bent?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:57

Broodfok aanpakken zal vanuit de kopers moeten komen. Je kan verantwoordelijkheidsgevoel en gezond verstand niet vervangen door wetgeving en controles. Al die pogingen geven enkel meer regels die de mensen klem zetten die ze niet nodig hebben en de mensen die er lak aan hebben interesseerd het aantal regels "mag niet" toch niks.
Dus ja helaas het zal blijven afhangen van voorlichting (en opvoeding), wetgeving zal altijd tekort schieten of zelfs in de weg zitten.