Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 02:58

Aangezien het fokken met problemen al tegen de bestaande dierenwelzijnswetten ingaat is dit alles geheel overbodig. Er moet enkel gehandhaafd worden op welzijn om van zaken als kort snuiten af te komen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:46

enzino schreef:
Kuggur schreef:
Kun je je dierenartsrekeningen niet betalen, dan kun je je huisdier niet betalen.

Hoop je nu dat de kopers van een puppy zelf een goede inschatting maken over de gezondheid van de hond, vervolgens een goede inschatting maken wat de kosten zullen zijn om daarop hun aankoop baseren? Als dat zou gebeuren dan zouden dit soort ongezonde honden niet eens gefokt worden en was het probleem er helemaal niet. De meeste mensen hebben geen idee hoe ongezond hun puppy is en als ze wel een idee hebben dan hopen ze geluk te hebben dat hun puppy niet zo duur zal worden.

Kuggur schreef:
Ik zie compleet niet in hoe verplichte verzekeringen iets zouden kunnen bijdragen aan het voorkomen van de fokpraktijken waar dit topic over gaat.

Je hebt twee fokkers bij je in de buurt zitten.

Fokker 1 fokt gezonde honden met een normale snuit. Als je daar langs gaat krijg je er een offerte bij van de verplichte verzekering van 10 euro per maand die de ziektekosten dekt (inclusief ras typische problemen).

Fokker 2 fokt ongezonde honden met een korte snuit. Als je daar langs gaat krijg je er een offerte bij van de verplichte verzekering van 200 euro per maand die de ziektekosten dekt (inclusief ras typische problemen).

Fokker 1 raakt zijn honden wel kwijt, want voor een tientje per maand aan extra kosten zijn mensen bereid zijn vraagprijs van 2000 euro te betalen.
Fokker 2 heeft geen klanten, of moet zijn honden wegdoen voor een bodemprijs want niemand wil een vaste last van 200 euro per maand erbij waar je niet onderuit kan. Fokker 2 heeft nauwelijks inkomsten en blijft mogelijk met wat peperdure hondjes achter waar hij nu de verzekering voor moet betalen. Fokker 2 stopt met fokken, gaat gezonde hondjes fokken, of gaat failliet.

Als bij aanschaf inzichtelijk is wat een hond precies gaat kosten aan ziektekosten zal er een stimulatie zijn om hele gezonde honden te gaan fokken. Geef de chipnummers van de ouders door aan de verzekeringsmaatschappij en ze berekenen zo je premie. Hebben de ouders al gezondheidsklachten dan zit jij straks met een nestje puppies die je aan de straatstenen niet kwijt kan.

Of fokker 2 gaat leuk in het zwart verkopen. Niks verplichte verzekering en is hij gelijk ook van al die wettelijk rompslomp (chippen, vaccineren, gezondheidscertificaat) vanaf. Who cares, de eerste die een zak geld geeft krijgt de puppy mee. Het volstaat om iets onder de marktprijs te zitten, wat handig te zijn in communicatie en marketing en die ongezonde hondjes gaan als broodjes over de toonbank.
En anders is er nog altijd de optie om 'zielige hondjes te redden' aan te bieden. Nee hoor, hij is geen fokker maar hij vangt honden op. Helaas kost dat geld en nog meer helaas kan hij niet iedereen redden. Maar als jij voor een 'kleine donatie' een pup/hond bij hem wil adopteren, dan kan hij weer verder met z'n nobele reddingsacties.

Je gaat trouwens voorbij aan het feit dat verzekeringen verzekeringen zijn. Die gaan helemaal niet rastypische problemen standaard vergoeden zonder torenhoge premies en allerlei mitsen en maren.
En ze zijn ook niet onafhankelijk, wordt nogal wat onderhandeld tussen verzekeringen en momenteel is er een haaienslag bezig in die wereld. Verzekeringen die mekaar opkopen, diervoedingsfabricanten die verzekeringen opkopen, multinationals die én verzekeringen én diervoedingfabricanten én dierenklinieken opkopen etc etc. Eenmaal een monopolie of groot stuk van de taart in handen kan je daar vast hele mooie packagings krijgen maar heel weinig keuze in wat je met je dier doet (als je vergoed wil worden).
Anyway, dat is een andere discussie.

Het idee van verzekering is goed, het laat toe om betere diergeneeskundige behandelingen te hebben. Maar je zou vrij moeten blijven in je keuze van welke verzekering, of juist liever niet en zelf geld opzij leggen.

Toen ik m'n hond kocht (gezond ras, geteste ouders etc) kreeg ik daar ook een puppypakket bij, met brokken en 3 maanden verzekering. De verzekering heb ik niet verdergezet en de brokken zijn ondertussen ook al veranderd.
Het is mooi dat het aangeboden wordt maar het moet vrijblijvend blijven imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:09

Thioro schreef:
Maar je zou vrij moeten blijven in je keuze van welke verzekering, of juist liever niet en zelf geld opzij leggen.

Waarom?

Ben jij ook vrij om voor jezelf geen ziektekostenverzekering af te sluiten en er voor te sparen? Of rij je met je auto volledig onverzekerd rond? Moet dat stukje verantwoordelijk misschien niet afgedwongen worden om zo het welzijn dan honden te garanderen (waarmee je door de hoogte van de premies ook het fokken van gezondere honden afdwingt)?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:36

Verzekeringen erbij halen is imo overbodig, in mijn ogen moeten er strengere regels komen en meer handhaving op gebied van verwaarlozing. Dieren fokken met gezondheidsproblemen valt imo daaronder, ik zie dat als verwaarlozing van de gezondheid, verwaarlozing van het voorkomen van onnodige pijn en leed op allerlei manieren. Voor kopers van zulke dieren idem: ben je te dom om je te realiseren wat je in huis haalt? Misschien moet je dan maar helemaal geen dieren in huis halen.
Met verzekeringen voor honden kan je misschien honden helpen, maar daarmee zijn andere diersoorten die net zo goed de dupe kunnen worden van dergelijke domheid of wreedheid niet geholpen. Want slechte fokkers en domme, egoistische (etc.) eigenaren heb je niet alleen in de hondenwereld.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 20-02-22 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:46

enzino schreef:
Thioro schreef:
Maar je zou vrij moeten blijven in je keuze van welke verzekering, of juist liever niet en zelf geld opzij leggen.

Waarom?

Ben jij ook vrij om voor jezelf geen ziektekostenverzekering af te sluiten en er voor te sparen? Of rij je met je auto volledig onverzekerd rond? Moet dat stukje verantwoordelijk misschien niet afgedwongen worden om zo het welzijn dan honden te garanderen (waarmee je door de hoogte van de premies ook het fokken van gezondere honden afdwingt)?

Euhm, in a way: ja: ik ben vrij om te kiezen wèlke verzekering ik neem. Er is een basisziektekostenverzekering waar je niet onderuit komt en een bijkomende die sterk aangeraden is maar niet verplicht (je betaalt je alleen blauw als je er geen hebt). Voor auto's hetzelfde. Het ding moet verzekerd zijn voor schade aan derden maar mijn keuze welke verzekering en of ik hem extra wil verzekeren.

Op welke grond wil je een verzekering voor dieren verplichten? Kosten voor de maatschappij? Er gaat geen belastinggeld naar dierenartsen of dierenwinkels od dus die vlieger gaat niet op.
Schade aan derden? Huisdieren zitten vaak bij je algemene verzekering inbegrepen.
Verplichte verzekeringen zijn er om te vermijden dat een ander voor jouw stommiteiten opdraait. Je wil trouwens niet weten hoeveel automobilisten er onverzekerd rondrijden.
Ik heb er persoonlijk geen last van als iemand een ongezond dier koopt en daar dan hoge kosten voor heeft, mij zul je ook geen leechifonds od zien steunen.
Dus enkel en alleen maar voor dierenwelzijn? Het idee is nobel maar niet haalbaar.

Kopers zijn naïef en emotioneel en blijven sowieso voor dat schattige snuitje vallen, die bewustwording bijbrengen zal nog wel een tijdje duren. Fokkers weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn of horen dat te weten. Die hebben lang en breed de kans gehad om hun ras gezond te fokken maar kunnen blijkbaar hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Toen het couperen van oren en staarten verboden werd, werd er ook moord en brand geschreeuwd, de honden zouden onverkoopbaar zijn, rassen gingen teloor. Gek genoeg zijn die rassen er nog steeds en kopen mensen die honden ook mét staart en oren.
Net zoals ze best een outcrosscav zullen kopen of een Engelse bulldog met snuit of een gezond ras als die rassen gewoon niet meer beschikbaar zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:58

Het boeit mensen gewoon niet. Daarom kopen er nog steeds mensen bij broodfokkers.

En die verzekeringen ben je al niet welkom als je met een hond sport. Tenminste toen ik ernaar keek. Hond van bepaald ras uitgesloten op heupen en ellebogen, zelfs als er een ongeluk is. Ook al heb je zwart op wit bewijs dat die helemaal goed zijn. Sporten, wat gezond voor de hond is, dan hoef je helemaal geen verzekering af proberen te sluiten. Maar als ik een hond koop waar ik niks vanaf weet kan deze wel verzekerd worden voor alles, terwijl die kapot kan zijn. Maar daar wordt pas naar gekeken met klachten ipv preventief.

Ik snap niet zo goed wat een verzekering zal helpen aan het dierenwelzijn. Er zijn ook zat mensen die honden hebben gehad waar enorme dierenarts rekeningen bij kwamen kijken en daarna gewoon dezelfde soort kopen.

Zoals al gezegd, volgens de wet mag je al niet fokken met ongezonde honden. Onafhankelijk van ras oid. Daar kan dus al ingegrepen worden, maar dan moet er meer handhaving komen of mensen moeten zelf stappen ondernemen. Maar dat is wel achteraf als ze zelf geen moeite gestoken hebben in onderzoek vooraf zoals nu bij broodfok. Zowel de grote broodfokkers als de mensen die gewoon thuis hond laten dekken die volgens hen gezond is, zonder controle, omdat de hond zo lief is. En het rare loopje negeren of schattig vinden

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:29

Ik zie werkelijk geen meerwaarde in verplichte verzekeringen bij een hond, simpelweg omdat deze niet alles vergoeden en zelfs op een bepaalde leeftijd van een hond vervallen ( dan komen ze in een te "dure" leeftijd voor verzekeringen) , daarnaast zal het het fokken van gehandicapte honden niet tegen gaan, die worden dan nl met een verzekering verkocht bij de zogenaamde alles voor de rasverbetering fokkende fokkers.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:39

Thioro schreef:
Euhm, in a way: ja: ik ben vrij om te kiezen wèlke verzekering ik neem. Er is een basisziektekostenverzekering waar je niet onderuit komt

Euhm, nee, je bent niet vrij om te kiezen of je een verzekering neemt, zoals je na je eerste zin zelf ook toegeeft.

Thioro schreef:
Dus enkel en alleen maar voor dierenwelzijn? Het idee is nobel maar niet haalbaar.

Een nobel idee als uitgangspunt, en vanaf daar beginnen met het oplossen van problemen waarvan je nu denkt dat het niet haalbaar is. :)

kimmie261 schreef:
Ik zie werkelijk geen meerwaarde in verplichte verzekeringen bij een hond, simpelweg omdat deze niet alles vergoeden en zelfs op een bepaalde leeftijd van een hond vervallen

Denk eens in oplossingen in plaats van problemen! Sinds iedereen verplicht deze nieuwe verzekering af moet sluiten is er genoeg draagkracht om wel degelijk ras specifieke problemen mee te verzekeren. Het probleem is nu dat bijna niemand een verzekering heeft waardoor de verzekeringsmaatschappij het risico niet kan nemen om ras specifieke problemen mee te nemen, waardoor ze het uitsluiten en een verzekering voor een lager bedrag kunnen aanbieden om toch nog wat te verkopen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:44

Kuggur schreef:
IMANDRA schreef:
Kan je de verzekering niet betalen, dan kan je een huisdier niet betalen.

Kun je je dierenartsrekeningen niet betalen, dan kun je je huisdier niet betalen. En áls je je wil verzekeren kan dat gewoon, vrijwillig.

Probleem is dat die dierenartsrekeningen pas later komen. Probeer dat maar eens in te schatten? Zeker als leek? Verzekering zie ik als iets wat je meteen wettelijk moet afsluiten en je dus mee moet nemen in de kosten van een dier. Niet via de fokker overigens, maar gewoon keuze in waar je deze afsluit met als bij normale verzekeringen.

Als zoiets verplicht wordt moet er ook meer overheidstoezicht zijn op de verzekeringen. Oneerlijke praktijken zoals het uitsluiten van allerlei dingen moeten inderdaad worden voorkomen. Al zou ik juist rasspecifieke problemen bij honden die niet de juiste gezondheidscertificaten hebben juist wél uitsluiten. Dan raakt het mensen in hun portemonnee en leren ze er hopelijk van. Maar verzekering werkt niet direct door op slechte fokkers denk ik.

Kuggur schreef:
Ik zie compleet niet in hoe verplichte verzekeringen iets zouden kunnen bijdragen aan het voorkomen van de fokpraktijken waar dit topic over gaat.

Eens. Maar dat zei ik ook al ;).

Persoonlijk denk ik dat dit fokprobleem echt wettelijk moet worden opgelost. Haal je zo alles weg? Vast niet, maar een groot gedeelte wordt al ontmoedigd. Zeker als de consequenties ze in hun portemonnee raken.

Strenge regels wbt gezondheid die je moet volgen qua fokker, ongeacht ras. De mogelijkheid dat een consument een fokker kan aanklagen als die de regels niet heeft gevolgd en men een hond met gezondheidsproblemen heeft gekregen (en-en! Want gezondheidsproblemen kunnen ook bij goede fokkers ontstaan). Misschien zelfs een verplichte registratie van de hond en uit welke ouder dieren deze komt? Zou het nagaan van problemen wel veel makkelijker maken.

Persoonlijk vind ik ook dat dingen zoals puppycursus bij first-time-owners moet worden verplicht. Of eigenlijk, een cursus voordat je de hond koopt. Want mensen halen gewoon zo snel een hond in huis die a) niet bij hun past qua energie en karakter en b) doen niks qua opvoeding waardoor de hond de dupe is. Is zoiets realistisch? Geen idee. Maar als daar ook al kennis wordt gedeeld op het uitkiezen van een goede fokker, dan verkleint dat hopelijk de kans op het kopen bij een broodfok of onverantwoordelijk fokker.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:51

Leuke theorie Enzino, maar dat gaat in de praktijk gewoon niet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:53

Maakt niet uit, het was gewoon een balletje dat ik opgooide en geen compleet wetsvoorstel waar ik van jullie goedkeuring en een budget voor wil krijgen ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:56

enzino schreef:
Maakt niet uit, het was gewoon een balletje dat ik opgooide en geen compleet wetsvoorstel waar ik van jullie goedkeuring en een budget voor wil krijgen ;)

Niemand verwachtte dat van je, maar goed dat je inziet dat dat balletje gewoon weer op de grond valt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:58

enzino schreef:
Denk eens in oplossingen in plaats van problemen! Sinds iedereen verplicht deze nieuwe verzekering af moet sluiten is er genoeg draagkracht om wel degelijk ras specifieke problemen mee te verzekeren. Het probleem is nu dat bijna niemand een verzekering heeft waardoor de verzekeringsmaatschappij het risico niet kan nemen om ras specifieke problemen mee te nemen, waardoor ze het uitsluiten en een verzekering voor een lager bedrag kunnen aanbieden om toch nog wat te verkopen.

Onze basisziektekosten verzerkering werkt ook niet zo. Iedereen betaald hetzelfde. Je zou dus de bewuste kopers van gezonde honden met de rekening van de zieke, kapot gefokte dieren opzadelen. Of de verzekering sluit vrijwel alles uit van de verzekering en dan is die vrijwel nutteloos en dekt eigenlijk enkel ongelukjes. Nogmaals : wetgeving is er om deze ellende aan te pakken, doe dat dan dus ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:27

Kuggur schreef:
enzino schreef:

Niemand verwachtte dat van je, maar goed dat je inziet dat dat balletje gewoon weer op de grond valt.

Ja, dat is het risico van balletjes opgooien natuurlijk. Mijn doel is ook om de persoon te blijven die de balletjes opgooit en niet weg te zakken tot de persoon die er alleen maar bij zit te kijken als balletje na balletje op de grond valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:36

tamary schreef:
Onze basisziektekosten verzerkering werkt ook niet zo. Iedereen betaald hetzelfde.

Iedereen betaald hetzelfde omdat we daar bewust voor hebben gekozen daar in niet te discrimineren. Het ligt namelijk wat gevoeliger om mensen anders te behandelen op basis van hun huidskleur, geslacht, of de fysieke tekortkomingen van hun ouders dan bij honden. In het geval van een hondenverzekering zou dat natuurlijk wel mogelijk zijn, en zou ook alles gedekt worden. Je zou dus pertinent niet bewuste kopers van gezonde honden opzadelen met de rekening van zieke, kapot gefokte dieren omdat die een volledig andere premie betalen per maand. Een premie die direct samenhangt met de kansen dat een dier kosten gaat maken.