Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
enzino schreef:Kuggur schreef:Kun je je dierenartsrekeningen niet betalen, dan kun je je huisdier niet betalen.
Hoop je nu dat de kopers van een puppy zelf een goede inschatting maken over de gezondheid van de hond, vervolgens een goede inschatting maken wat de kosten zullen zijn om daarop hun aankoop baseren? Als dat zou gebeuren dan zouden dit soort ongezonde honden niet eens gefokt worden en was het probleem er helemaal niet. De meeste mensen hebben geen idee hoe ongezond hun puppy is en als ze wel een idee hebben dan hopen ze geluk te hebben dat hun puppy niet zo duur zal worden.Kuggur schreef:Ik zie compleet niet in hoe verplichte verzekeringen iets zouden kunnen bijdragen aan het voorkomen van de fokpraktijken waar dit topic over gaat.
Je hebt twee fokkers bij je in de buurt zitten.
Fokker 1 fokt gezonde honden met een normale snuit. Als je daar langs gaat krijg je er een offerte bij van de verplichte verzekering van 10 euro per maand die de ziektekosten dekt (inclusief ras typische problemen).
Fokker 2 fokt ongezonde honden met een korte snuit. Als je daar langs gaat krijg je er een offerte bij van de verplichte verzekering van 200 euro per maand die de ziektekosten dekt (inclusief ras typische problemen).
Fokker 1 raakt zijn honden wel kwijt, want voor een tientje per maand aan extra kosten zijn mensen bereid zijn vraagprijs van 2000 euro te betalen.
Fokker 2 heeft geen klanten, of moet zijn honden wegdoen voor een bodemprijs want niemand wil een vaste last van 200 euro per maand erbij waar je niet onderuit kan. Fokker 2 heeft nauwelijks inkomsten en blijft mogelijk met wat peperdure hondjes achter waar hij nu de verzekering voor moet betalen. Fokker 2 stopt met fokken, gaat gezonde hondjes fokken, of gaat failliet.
Als bij aanschaf inzichtelijk is wat een hond precies gaat kosten aan ziektekosten zal er een stimulatie zijn om hele gezonde honden te gaan fokken. Geef de chipnummers van de ouders door aan de verzekeringsmaatschappij en ze berekenen zo je premie. Hebben de ouders al gezondheidsklachten dan zit jij straks met een nestje puppies die je aan de straatstenen niet kwijt kan.
Thioro schreef:Maar je zou vrij moeten blijven in je keuze van welke verzekering, of juist liever niet en zelf geld opzij leggen.
enzino schreef:Thioro schreef:Maar je zou vrij moeten blijven in je keuze van welke verzekering, of juist liever niet en zelf geld opzij leggen.
Waarom?
Ben jij ook vrij om voor jezelf geen ziektekostenverzekering af te sluiten en er voor te sparen? Of rij je met je auto volledig onverzekerd rond? Moet dat stukje verantwoordelijk misschien niet afgedwongen worden om zo het welzijn dan honden te garanderen (waarmee je door de hoogte van de premies ook het fokken van gezondere honden afdwingt)?
Thioro schreef:Euhm, in a way: ja: ik ben vrij om te kiezen wèlke verzekering ik neem. Er is een basisziektekostenverzekering waar je niet onderuit komt
Thioro schreef:Dus enkel en alleen maar voor dierenwelzijn? Het idee is nobel maar niet haalbaar.
kimmie261 schreef:Ik zie werkelijk geen meerwaarde in verplichte verzekeringen bij een hond, simpelweg omdat deze niet alles vergoeden en zelfs op een bepaalde leeftijd van een hond vervallen
Kuggur schreef:IMANDRA schreef:Kan je de verzekering niet betalen, dan kan je een huisdier niet betalen.
Kun je je dierenartsrekeningen niet betalen, dan kun je je huisdier niet betalen. En áls je je wil verzekeren kan dat gewoon, vrijwillig.
Kuggur schreef:Ik zie compleet niet in hoe verplichte verzekeringen iets zouden kunnen bijdragen aan het voorkomen van de fokpraktijken waar dit topic over gaat.
enzino schreef:Denk eens in oplossingen in plaats van problemen! Sinds iedereen verplicht deze nieuwe verzekering af moet sluiten is er genoeg draagkracht om wel degelijk ras specifieke problemen mee te verzekeren. Het probleem is nu dat bijna niemand een verzekering heeft waardoor de verzekeringsmaatschappij het risico niet kan nemen om ras specifieke problemen mee te nemen, waardoor ze het uitsluiten en een verzekering voor een lager bedrag kunnen aanbieden om toch nog wat te verkopen.
Kuggur schreef:enzino schreef:Maakt niet uit, het was gewoon een balletje dat ik opgooide en geen compleet wetsvoorstel waar ik van jullie goedkeuring en een budget voor wil krijgen
Niemand verwachtte dat van je, maar goed dat je inziet dat dat balletje gewoon weer op de grond valt.
tamary schreef:Onze basisziektekosten verzerkering werkt ook niet zo. Iedereen betaald hetzelfde.