Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 06:08

Ik snap Kiwiwitje wel.
Ik zou daar ook zo instaan.
Als men op voorhand wil laten snijden in een gezond hondje en soms al bij teven of reuen bij 6 maanden.

Eerst maar eens volwassen laten worden en tja dan nog blijft het snijden in een gezonde hond. Maar soms word de keuze om een bepaalde reden gedaan. Kiwiwitje legt niet vast dat er niet gecastreerd mag worden maar vind dat er niet al bij een pup meteen vanuit de gedachte de pup zodra het maar kan gelijk "te laten helpen"

Ik vind het ook van de zotte dat dierenartsen dat zo jong doen. Al voor de eerste loopsheid. Ik vind dat bij het criminele af.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 06:50

BeFunny schreef:
Ik snap Kiwiwitje wel.
Ik zou daar ook zo instaan.
Als men op voorhand wil laten snijden in een gezond hondje en soms al bij teven of reuen bij 6 maanden.

Eerst maar eens volwassen laten worden en tja dan nog blijft het snijden in een gezonde hond. Maar soms word de keuze om een bepaalde reden gedaan. Kiwiwitje legt niet vast dat er niet gecastreerd mag worden maar vind dat er niet al bij een pup meteen vanuit de gedachte de pup zodra het maar kan gelijk "te laten helpen"

Ik vind het ook van de zotte dat dierenartsen dat zo jong doen. Al voor de eerste loopsheid. Ik vind dat bij het criminele af.

Exact. :) wij leggen vast dat t niet mag zonder medische noodzaak onder een bepaalde leeftijd.
En als ik weet dat mensen hoe dan ook willen castreren ga ik daar geen pup aan geven om te voorkomen dat ze t zo jong doen.
En ze krijgen bakken info mee om te begrijpen waarom wij er zo fel tegen zijn zo jong. Zowel de voordelen als de nadelen.

Kabayo

Re: Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 06:59

Ik heb stuk of 6 dierenartsen gebeld in de omgeving om af te wegen voor een juiste prijs. Maar die zeiden allemaal niet jong castreren/steriliseren voor de groei e.d
Dus het is voor het eerst dat ik hier hoor dat dierenartsen ze nog voor de eerste loopsheid willen helpen? Ook met onze reu die ik wou castreren (niet gebeurd want hij overleed een dag eerder dan de castratie) kreeg ik een waslijst waarom, wat mijn beweegredenen waren en of het wel verstandig is.

Ik snap dus niet waar al die dierenartsen weg komen waar jullie het over hebben?

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:00

Jong castreren vind ik ook echt een No Go inderdaad!
Mijn teef is helaas op de leeftijd van 10 maanden gecastreerd door een heftige baarmoederontsteking en ik zou het echt nooit iemand aanraden als het niet nodig is.

Kabayo: helaas zijn er genoeg dierenartsen die het wel doen en aanraden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:13

Kabayo schreef:
Ik heb stuk of 6 dierenartsen gebeld in de omgeving om af te wegen voor een juiste prijs. Maar die zeiden allemaal niet jong castreren/steriliseren voor de groei e.d
Dus het is voor het eerst dat ik hier hoor dat dierenartsen ze nog voor de eerste loopsheid willen helpen? Ook met onze reu die ik wou castreren (niet gebeurd want hij overleed een dag eerder dan de castratie) kreeg ik een waslijst waarom, wat mijn beweegredenen waren en of het wel verstandig is.

Ik snap dus niet waar al die dierenartsen weg komen waar jullie het over hebben?

Hier in de regio is voor de eerste loopsheid en voordat een reu beseft dat ie reu is castreren nog heel normaal.
Maar mijn pups zitten vrij redelijk verspreid, ook limburg, amsterdam. Apeldoorn en groningen en allemaal kregen ze op 8 weken van de DA de vraag; en ga je er mee fokken? Want anders moet je ze wel castreren hoor.

En helaas, 1 is al gecastreerd onder de 7 maanden. Een reu. En een andere reu is bijna 9 maanden en gaat ook gecastreerd worden. Heb gelukkig in 2 nesten maar 2 teven gehad waarvan er 1 van mij is en de andere niet gecastreerd word voorlopig.
Maar t gebeurd helaas nog heeeel vaak.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:18

Kabayo schreef:

Hier zit een mix aan dierenartsen.
Onze dierenartsen raden castratie bij reuen af (tenzij er een goede reden voor is) en bij teven 3 maanden na de eerste loopsheid op zijn vroegst.

En dierenartsen die aanraden alles zo vroeg mogelijk te castreren.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:30

_classic schreef:
Dus 1. Ze hebben zeker niet zoveel kosten als een verantwoorde fokker en 2. Zonder testen en foto's kan je niet 100% garanderen dat de honden gezond zijn.

Wie weet heeft mams wel HD..

Ook mét testen en foto's kan een fokker niet 100% garanderen dat een hond gezond is ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:09

Ik reageer alleen even op de openingswinst:
Herkennen van broodfok is 1 ding, voorkomen misschien beter.

De reden dat broodfok kan floreren is het feit dat teveel mensen een puppy willen terwijl er oneindig veel leuke volwassen honden op een huisje zitten te wachten.
Mensen werken het eigenlijk zelf een beetje in de hand.
Kwestie van vraag en aanbod…..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:11

Zo heel veel leuke volwassen honden zijn er niet beschikbaar hoor.

Het wordt idd wel in stand gehouden door de vraag en dus mensen die het allemaal niet kan schelen. Die gewoon nog een pup halen bij een grote broodfokker en achteraf gaan klagen dat het dier ziek is of het zo slecht is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:25

Precies. En juist omdat ze dan wel weten te vertellen dat ze al twijfels hadden. Maar toch snel dat hondje moesten. Het gaat vaak niet alleen om de kosten. Men bedenk smorgens dat ze een pup willen. En smiddags kunnen ze die in huis hebben. En als het ziek blijkt is het verschrikkelijk voor hun hondje. Maar 1 seconde nadenken over hoe de ouderdieren erbij zitten was er niet bij. Met dit type koper heb ik nooit medelijden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:08

@ninx: oneindig veel leuke volwassen honden?? Waar dan? Zeker niet in de Belgische asielen.
85% daarvan zijn staffords, of staffordkruisingen, en de meeste met een hele handleiding. Kan niet bij kinderen/katten/andere honden/ niet stressbestendig/ moet in een prikkelarme omgeving,… noem maar op.
Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die van dat soort dieren nog een hele leuke huisgenoot kunnen maken, maar de meeste mensen willen gewoon een ongecompliceerde metgezel.
Er is ook een reden dat die dieren in een asiel terechtgekomen zijn.
Noem het gerust egoïstisch, maar als ik een hond neem wil ik gewoon een leuke lieve gezonde pup die ik zelf nog kan vormen. Geen volwassen powerbreed met een hele rugzak vol trauma’s.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:09

akishino schreef:
_classic schreef:
Dus 1. Ze hebben zeker niet zoveel kosten als een verantwoorde fokker en 2. Zonder testen en foto's kan je niet 100% garanderen dat de honden gezond zijn.

Wie weet heeft mams wel HD..

Ook mét testen en foto's kan een fokker niet 100% garanderen dat een hond gezond is ;)

Nee maar ik kan wél garanderen dat de hond die ik fok vrij is van 200+ erfelijke ziektes en garanderen dat de kans op HD, ED, OCD of Spondylose maar héél klein is. ;)

Een hond kan altijd ziek worden op dingen die niet te testen zijn maar je kunt het risico wél zeker stukken verkleinen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:14

@KimD: eens. En uiteindelijk is een ‘oeps’nestje fokken ook maar gewoon twee willekeurige honden bij elkaar gooien. Voor mij niet beter dan broodfok.
En als het echt ‘oeps’ is (mijn vriendin had haar teckel drachtig van de pointer van de buren), kun je ze nog altijd laten weghalen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:19

sevke schreef:
@KimD: eens. En uiteindelijk is een ‘oeps’nestje fokken ook maar gewoon twee willekeurige honden bij elkaar gooien. Voor mij niet beter dan broodfok.
En als het echt ‘oeps’ is (mijn vriendin had haar teckel drachtig van de pointer van de buren), kun je ze nog altijd laten weghalen.

Precies. Is hier ook gebeurt, een ongewenste dekking tussen een teef & reu die beiden waardeloos zijn voor de fok, dus de dag daarna direct naar de DA.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:24

sevke schreef:
@ninx: oneindig veel leuke volwassen honden?? Waar dan? Zeker niet in de Belgische asielen.
85% daarvan zijn staffords, of staffordkruisingen, en de meeste met een hele handleiding. Kan niet bij kinderen/katten/andere honden/ niet stressbestendig/ moet in een prikkelarme omgeving,… noem maar op.
Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die van dat soort dieren nog een hele leuke huisgenoot kunnen maken, maar de meeste mensen willen gewoon een ongecompliceerde metgezel.
Er is ook een reden dat die dieren in een asiel terechtgekomen zijn.
Noem het gerust egoïstisch, maar als ik een hond neem wil ik gewoon een leuke lieve gezonde pup die ik zelf nog kan vormen. Geen volwassen powerbreed met een hele rugzak vol trauma’s.

Ik weet niet hoe het in België is natuurlijk. Wel dat dierenwelzijn daar nog even een stapje minder is dan hier.

Maar ik heb nooit moeite gehad een fijne volwassen hond te vinden.
Genoeg fijne herplaatsers.

Wel vreselijk van al die staffords en andere ellende. Wat zijn mensen toch flapdrollen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:32

KimD schreef:
akishino schreef:

Nee maar ik kan wél garanderen dat de hond die ik fok vrij is van 200+ erfelijke ziektes en garanderen dat de kans op HD, ED, OCD of Spondylose maar héél klein is. ;)

Een hond kan altijd ziek worden op dingen die niet te testen zijn maar je kunt het risico wél zeker stukken verkleinen.

Dat klopt, maar door het fokbeleid van een aantal, voor mij bekende rasverenigingen, wordt de genenpoel in sommige rassen (ik denk veel meer dan ik weet) zo klein, dat andere niet te testen aandoeningen explosief stijgen. Er worden behoorlijk wat individuen uitgesloten van fok door een bepaald schoonheidsideaal en bepaalde reuen zo vaak gebruikt, dat de genenpoel wel erg dunnetjes wordt. Met alle gevolgen van dien.
Daarbij zijn er rassen en rasverenigingen die dermate veel op uiterlijke kenmerken hebben gefokt dat door de bouw van de hond het sowieso geen hond zonder beperkingen is en in mijn ogen dus ongezond.

Dat gezegd hebbende, ja ik heb stamboomhonden, heb zelf shows gelopen (wat een hypocriet zooitje in mijn ras en vast in meer) en was jaren lid van 2 rasverenigingen. Maar na al die jaren heb ik meerdere rassen achteruit zien gaan wat betreft gezondheid.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:17

@Akishino: maar lang niet alle verenigingen doen dit toch? Ik meen gelezen te hebben dat er ook een aantal verenigingen zijn die het doel hebben de hond weer 'gezonder' te fokken. Bijv. pugs zo door gaan fokken dat ze weer een langere neus krijgen, minder kwalen. Een andere standaard, if you will. Was het overigens ook geen fabeltje dat niet-rashonden gezonder zijn dan rashonden (in zijn algemeenheid)?

Nog over castratie, ik heb er een apart topic over geopend. Blijf het toch nog een interessante stelling vinden namelijk, en in zo'n discussie leer je toch veel bij :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:38

Het gaat hier niet over castreren natuurlijk, maar toch.......Onze reu heeft geen last gehad van de ingreep gelukkig en ze konden ook gelijk goed samen en er was geen spanning, waardoor hij verder kon met wennen, zindelijk worden, afvallen, vertrouwen in de mens.
Op dat moment hebben wij besloten dat hem weghouden van zijn zusje, de spanning van evt willen dekken en nog erger; als dat misschien zou lukken, te voorkomen. In overleg met een goede dierenarts.
Hij is 6,5 nu en fit en gezond.

Teef wordt zelfs aangeraden door dierenartsen om die na de 1e of 2e loopsheid te steriliseren. Dat had ik voorheen nooit gedaan, maar het hield gewoon niet op. Ze hebben haar standaard geopereerd, want klein hondje. Enige wat mis ging, is dat ik zei; bel me als ze bijkomt, want ze is geen bench gewend. Dat deden ze niet, ik kwam 's middags en hoorde haar vreselijk janken. Dat samen met de narcose was ze echt de weg kwijt. Heeft de rest van de middag en avond bij me gelegen.

Daarna was het een ramp om haar rustig te houden.

Bij oeps nestjes zal het niet gebeuren dat beide ouders altijd getest zijn, maar als je wil fokken, kan je natuurlijk altijd je honden laten testen en nakijken.

En misschien hebben mensen ooit hun hond als pup uit geteste ouders gekocht en denken ze gewoon een gezonde hond te hebben........

Mensen gaan er wel heel makkelijk vanuit dat alleen rassen fokkers en ervaren fokkers alles goed doen en mensen die het gewoon een keer leuk vinden, zomaar wat doen.

En wanneer ben je ervaren? Met 1 teef kan je niet veel nestjes hebben, maar na 1 of 2 nesten is ervaring ook nog heel beperkt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:52

superpony schreef:
Het gaat hier niet over castreren natuurlijk, maar toch.......Onze reu heeft geen last gehad van de ingreep gelukkig en ze konden ook gelijk goed samen en er was geen spanning, waardoor hij verder kon met wennen, zindelijk worden, afvallen, vertrouwen in de mens.
Op dat moment hebben wij besloten dat hem weghouden van zijn zusje, de spanning van evt willen dekken en nog erger; als dat misschien zou lukken, te voorkomen. In overleg met een goede dierenarts.
Hij is 6,5 nu en fit en gezond.

Teef wordt zelfs aangeraden door dierenartsen om die na de 1e of 2e loopsheid te steriliseren. Dat had ik voorheen nooit gedaan, maar het hield gewoon niet op. Ze hebben haar standaard geopereerd, want klein hondje. Enige wat mis ging, is dat ik zei; bel me als ze bijkomt, want ze is geen bench gewend. Dat deden ze niet, ik kwam 's middags en hoorde haar vreselijk janken. Dat samen met de narcose was ze echt de weg kwijt. Heeft de rest van de middag en avond bij me gelegen.

Daarna was het een ramp om haar rustig te houden.

Bij oeps nestjes zal het niet gebeuren dat beide ouders altijd getest zijn, maar als je wil fokken, kan je natuurlijk altijd je honden laten testen en nakijken.

En misschien hebben mensen ooit hun hond als pup uit geteste ouders gekocht en denken ze gewoon een gezonde hond te hebben........

Mensen gaan er wel heel makkelijk vanuit dat alleen rassen fokkers en ervaren fokkers alles goed doen en mensen die het gewoon een keer leuk vinden, zomaar wat doen.

En wanneer ben je ervaren? Met 1 teef kan je niet veel nestjes hebben, maar na 1 of 2 nesten is ervaring ook nog heel beperkt.

Aller eerst; een teef word gecastreerd. Als er daadwerkelijk gesteriliseerd werd had ik er weinig moeite mee.
Maar;
Over je dik gedrukte. Dat is nu juist t hele punt.
Dit is niet meer aan de orde. De meest recente inzichten geven aan dat er veel meer risico’s zijn dan vooraf bekend toen dit geadviseerd werd. Alleen veel dierenartsen blijven hierin nog in hun oude informatie hangen. Helaas. Daar is inmiddels een mega boekwerk aan artikelen van te vinden ook van universiteitsklinieken.

Maar laten we dit topic houden voor de broodfok en het castratie/sterilisatie gedeelte in het topic maken wat hierboven is aangemaakt. :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:53

IMANDRA schreef:
@Akishino: maar lang niet alle verenigingen doen dit toch? Ik meen gelezen te hebben dat er ook een aantal verenigingen zijn die het doel hebben de hond weer 'gezonder' te fokken. Bijv. pugs zo door gaan fokken dat ze weer een langere neus krijgen, minder kwalen. Een andere standaard, if you will. Was het overigens ook geen fabeltje dat niet-rashonden gezonder zijn dan rashonden (in zijn algemeenheid)?

Nog over castratie, ik heb er een apart topic over geopend. Blijf het toch nog een interessante stelling vinden namelijk, en in zo'n discussie leer je toch veel bij :j

Ze zeggen dat ze het doel hebben om gezonder te fokken. De fokkers die dat echt zijn gaan doen zijn uit de vereniging gestapt.

Er zijn een paar rassen waarbij het nu nog wel vrij open is allemaal. Daar kun je als pupkoper wel minimaal 3 jaar wachten op je pup.

Fokkers binnen de rasverenigingen daarbij draaid het ook om showresultaten. De winnaars daar zijn "vaak" de grootste gedrochten en dat zijn de toekomstige dekreuen die omdat ze mooi in de prijzen zijn gevallen gelijk zeer geliefd zijn. En ja vaak is het één reu die voor heel veel nagelsacht zorgt dus die genenpoel is wel echt enorm beperkt. Bij vrijwel elk ras. Sowieso alle populaire rassen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:03

BeFunny schreef:
IMANDRA schreef:

Ze zeggen dat ze het doel hebben om gezonder te fokken. De fokkers die dat echt zijn gaan doen zijn uit de vereniging gestapt.

Er zijn een paar rassen waarbij het nu nog wel vrij open is allemaal. Daar kun je als pupkoper wel minimaal 3 jaar wachten op je pup.

Fokkers binnen de rasverenigingen daarbij draaid het ook om showresultaten. De winnaars daar zijn "vaak" de grootste gedrochten en dat zijn de toekomstige dekreuen die omdat ze mooi in de prijzen zijn gevallen gelijk zeer geliefd zijn. En ja vaak is het één reu die voor heel veel nagelsacht zorgt dus die genenpoel is wel echt enorm beperkt. Bij vrijwel elk ras. Sowieso alle populaire rassen.

Bij ons ras zie je juist dat de meeste fokkers binnen de rasvereniging verantwoord omgaan met de keuze van een reu. Veel kiezen reuen uit het buitenland en er wordt echt niet alleen achter kampioenen aangerend. Bovendien mag een reu binnen onze vereniging maar een beperkt aantal keren ingezet worden. Bij de fokkers buiten de rasvereniging is het echter heel anders. Daar zijn enkele reuen die heel veel teven dekken. Ik denk dat 90% van de mp testen van drie dezelfde reuen is. Daar wordt juist geadverteerd dat een reu ‘afstamt van kampioenen’ of een reu wordt zelf als ‘kampioen’ gepresenteerd terwijl hij dat echt niet is.
Opvallend is ook hoe vaak er toch gefokt wordt met teven die ED of HD hebben of gewoon helemaal niet getest zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:19

Ik weet niet welk ras jij hebt? Ik weet dat er rassen zijn waarbij het anders is idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:20

kiwiwitje schreef:
Tsja je kan ook invullen voor een ander…
Ik geef aan dat ik pups niet aan mensen mee neem die op voorhand al aangeven de hond te willen laten helpen. Om de doodeenvoudige reden dat inmiddels de de ervaring er is dat zowel reu als teef onder de 8 maanden al gecastreerd worden.
Ik vind dat je niet zomaar in een gezonde hond gaat snijden en zeker geen jonge hond.

Je zegt iets over invullen voor een ander maar tegelijk vul je in dat de meeste mensen onder de 8 maanden al laten castreren.
Ik moet bijvoorbeeld mijn hond laten helpen (assistentiehond, het is verplicht bij geaccrediteerde scholen omdat dat op Europees niveau is afgesproken). Voor 8 maanden? Absoluut niet. Het liefst zo laat mogelijk, dus een paar maanden voor de laatste test die we moeten doen voor ze een officiële assistentiehond is.
Ik ken eigenlijk niemand die de hond zo jong laat helpen tenzij er medische problemen zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:23

[***] schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik geef aan dat ik pups niet aan mensen mee neem die op voorhand al aangeven de hond te willen laten helpen. Om de doodeenvoudige reden dat inmiddels de de ervaring er is dat zowel reu als teef onder de 8 maanden al gecastreerd worden.
Ik vind dat je niet zomaar in een gezonde hond gaat snijden en zeker geen jonge hond.

Je zegt iets over invullen voor een ander maar tegelijk vul je in dat de meeste mensen onder de 8 maanden al laten castreren.
Ik moet bijvoorbeeld mijn hond laten helpen (assistentiehond, het is verplicht bij geaccrediteerde scholen omdat dat op Europees niveau is afgesproken). Voor 8 maanden? Absoluut niet. Het liefst zo laat mogelijk, dus een paar maanden voor de laatste test die we moeten doen voor ze een officiële assistentiehond is.
Ik ken eigenlijk niemand die de hond zo jong laat helpen tenzij er medische problemen zijn.

Ik wel en veel ook. Juist zonder medische reden. De teef wordt niet loops en denken ze daarmee alle risico's op BMO volledig uit te sluiten en lekker makkelijk.

De Baarmoeder blijft trouwens zitten.

Ik vind de term "helpen" ook niet zo bijpassend. Je helpt de reu of teef niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:27

[***] schreef:
kiwiwitje schreef:

Als je even goed gelezen had in mijn berichten vul ik niet in voor een ander maar zijn t o.a. Ervaringen uit mijn eigen nesten tot nu toe. ;) van zowel al gecastreerde honden op zo’n jonge leeftijd als de dierenartsen die op 8 weken al beginnen over wanneer de pup geholpen word.
En ook alle andere reacties die ik er over gegeven heb zijn t lezen waard voordat je zoiets zegt. :)

Dankjewel ;)

Hier geen lid meer van de rasvereniging omdat een groepje leden alles dwarsboomt wat t bestuur en andere leden proberen te verbeteren(max aantal dekkingen, testen bijv)
Want daar moet allemaal over gestemd worden en meeste stemmen gelden. En t groepje heeft t gros van de leden zover dat ze niet meer komen. Puur pestgedrag(vergaand)

Ik heb nu mn 3e nestje. Waarvan de eerste 2 reutjes amper gedekt hadden. De 2e zelfs 1 x in t buitenland en verder niet.
De reu die ik nu gebruikt heb heeft wel meer gedekt maar past heel goed bij deze teef, er dekt binnen nederland niet veel wat van hem afkomstig is, t is een oude reu met bewezen gezonde nakomelingen en fijne karakters.
Dat vind ik ook heel wat waard. Dat ie dan een lading titels heeft was puur toeval voor mij. Mijn teefje is 3x op show geweest in de puppyklasse. Verder niet.