Hond met gecoupeerde oren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:41

Evi84 schreef:
Een gecoupeerde dober toont absoluut niet agressief, waar halen jullie dat in hemelsnaam toch vandaan. Een gecoupeerde dober straalt elegantie uit, is majesteitelijk, athletisch, intelligent, toont karakter en is expressief.
Een dober (en andere) met hangoren lijkt vlak, altijd dezelfde blik, toont amper karakter meer en de elegantie, het majestueuze, bestaat niet meer.

Agressief beeld maakt het gedrag, niet de oren. Een hond met hangoren kan er ook agressief uitzien als die dat wil hoor.

Wow, een totale uitstraling uit twee flapjes van de oren. Dus spierspanning, bouw, alertheid, blik in de ogen .... alles alles is afhankelijk van twee flapjes die er af geknipt worden. Heel bijzonder.

Evi84

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:00

Ik denk persoonlijk dat het een afweging is. Ik zie het niet als dierenmishandeling, jij wel... en dat laatste maakt het grote verschil denk ik.

Een oorcorrectie bij een klein kind owv flaporen, of een oorbel in het oor voor de eerste communie, een circumcisie bij een jong kind, een castratie zonder medische noodzaak, ik persoonlijk heb daar weinig moeite noch ethische bezwaren mee, toch niet in die mate dat ik mij ertegen wil profileren..jij vermoedelijk wel... En dat is prima, dat respecteer ik, maar ik ga er niet in mee.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:00

Ik vind een gecoupeerde dobermann absoluut minder vriendelijk ogen. Maar goed, smaken verschillen. Ik vind ze mooier met flappers dan van die geknipte punten op t hoofd. :x Er is wel een verschil in uitstraling. Evi84 noemt dat majestueus, een ander noemt het aggressief. Maar dat een niet gecoupeerde dobermann minder atletisch of intelligent zou zijn is natuurlijk kolder. Die twee flappen veranderen dàt echt niet hoor.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:01

djinnie schreef:
Ik vind een gecoupeerde dobermann absoluut minder vriendelijk ogen. Maar goed, smaken verschillen. Ik vind ze mooier met flappers dan van die geknipte punten op t hoofd. :x Er is wel een verschil in uitstraling. Evi84 noemt dat majestueus, een ander noemt het aggressief. Maar dat een niet gecoupeerde dobermann minder atletisch of intelligent zou zijn is natuurlijk kolder. Die twee flappen veranderen dàt echt niet hoor.

Ik zeg niet 'zijn', maar toont.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:07

Evi84 schreef:
Ik denk persoonlijk dat het een afweging is. Ik zie het niet als dierenmishandeling, jij wel... en dat laatste maakt het grote verschil denk ik.

Een oorcorrectie bij een klein kind owv flaporen, of een oorbel in het oor voor de eerste communie, een circumcisie bij een jong kind, een castratie zonder medische noodzaak, ik persoonlijk heb daar weinig moeite noch ethische bezwaren mee, toch niet in die mate dat ik mij ertegen wil profileren..jij vermoedelijk wel... En dat is prima, dat respecteer ik, maar ik ga er niet in mee.

Nope. Het woord dierenmishandeling heb ik nooit gebruikt. Ik vind het kolder, onnodig, kul, onzin, een dier-modelleren-ding, een aantasting van het lijf van het dier. Gecoupeerde oren kunnen overigens wel veel meer vuil en water vangen dan hangende oren. Ook daarom niet couperen.

Een staart couperen bij een volwassen dier die de staart keer op keer kapot slaat en daardoor een chronische staart-punt ontsteking heeft, daar zal je me nooit over horen miepen. Maar dat is niet voor "de mooi" maar medisch.

We staan hier gewoon lijnrecht tegenover elkaar qua mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:16

rien10 schreef:
Gecoupeerde oren kunnen overigens wel veel meer vuil en water vangen dan hangende oren. Ook daarom niet couperen.

En dat is precies de reden waarom ik minder moeite heb met oren tapen. Zodat de flappen over die schelp komen te hangen, gelukkig is dit niet vaak nodig en vallen de oren meestal vanzelf wel goed. Tapen vind ik niet voor de mooi persoonlijk. M
Maar iemand noemde eerder dat hangoren weer meer oorontstekingen geven (alhoewel dat meestal niet aan de oren ligt maar aan een onderliggende oorzaak). Dus je kan het niet goed doen schijnbaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:26

"Je kan het niet goed doen schijnbaar" staat in mijn optiek haaks op "ik vind mijn hond niet zo leuk, laat ik er een stukje afknippen."

Want dat laatste is het gewoon. Wij vinden iets niet zo leuk en dan knippen we er maar zoveel af totdat we het wel leuk vinden. En dat vind ik kul, onzin, niet wenselijk, noem het maar op.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:26

Evi84 schreef:
Een gecoupeerde dober toont absoluut niet agressief, waar halen jullie dat in hemelsnaam toch vandaan. Een gecoupeerde dober straalt elegantie uit, is majesteitelijk, athletisch, intelligent, toont karakter en is expressief.
Een dober (en andere) met hangoren lijkt vlak, altijd dezelfde blik, toont amper karakter meer en de elegantie, het majestueuze, bestaat niet meer.

Agressief beeld maakt het gedrag, niet de oren. Een hond met hangoren kan er ook agressief uitzien als die dat wil hoor.

De gecoupeerde dobermann die ik wel eens tegenkom in het bos ziet er uit als Marijke Helwegen, geen mogelijkheid meer tot enige expressie. Enige intelligentie, karakter of expressieviteit heb ik 'm nog niet op kunnen betrappen, hij kruipt langs en stuift weg voor mijn retrieverachtigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:21

rien10 schreef:
"Je kan het niet goed doen schijnbaar" staat in mijn optiek haaks op "ik vind mijn hond niet zo leuk, laat ik er een stukje afknippen."

Want dat laatste is het gewoon. Wij vinden iets niet zo leuk en dan knippen we er maar zoveel af totdat we het wel leuk vinden. En dat vind ik kul, onzin, niet wenselijk, noem het maar op.

Nee zo bedoel ik dat niet. Of je nu een hond hebt met kromme oren, dan ligt de schelp bloot, heb je gecoupeerde oren dan is dat om allerlei redenen niet ok en heb je flappers dan heb je oorontstekingen. Hoe de oren ook staan, er is altijd wel iemand die commentaar heeft.

En ja, ik vind een stukje van je hond afknippen ook not done, daar heb je in mij geen tegenstander in hoor ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:22

Klopt Mindim, soms moet je een keuze maken. Maar een stukje van je hond afknippen om de leuk is zoooooo 1820

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:25

Esther schreef:
De gecoupeerde dobermann die ik wel eens tegenkom in het bos ziet er uit als Marijke Helwegen, geen mogelijkheid meer tot enige expressie. Enige intelligentie, karakter of expressieviteit heb ik 'm nog niet op kunnen betrappen, hij kruipt langs en stuift weg voor mijn retrieverachtigen.

Wat heeft dat precies met zijn gecoupeerde oren te maken? J

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:27

rien10 schreef:
Klopt Mindim, soms moet je een keuze maken. Maar een stukje van je hond afknippen om de leuk is zoooooo 1820

Oh maar daar heb je gelijk in hoor, snap ook niet waarom mensen dat doen, ik persoonlijk vind het niet om aan te gluren ook. Maar goed, mensen denken vooral eerst aan zichzelf, dan pas aan het dier in vele gevallen, helaas.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:11

Evi84 schreef:

Daarin schelen we dan van mening.
Zo even 2 plaatsjes van internet

Afbeelding
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:15

Ja, ik vind een dober met flappers ook stukken sympathieker tonen als met gecoupeerde oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:17

Ik denk dat het ook is welke associatie je er mee hebt. Mijn oom had vroeger altijd dobermanns, in die tijd was couperen nog heel gebruikelijk, het waren super lieve honden. Dus ik heb geen agressieve associatie bij dobermanns met gecoupeerde oren. Ik vind persoonlijk op beide foto's geen agressief ogende hond staan. Maar goed, dat zal dus per persoon verschillen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:24

Vroeger hebben wij een huis gekocht met de Dobermann erbij :+ ook een gecoupeerde.
Die was ook super lief. Toch vind ik ze met gecoupeerde oren feller kijken.
Zelf hebben we vroeger een gecoupeerde Bouvier gehad. Ook die werden toen echt gecoupeerd om feller te lijken.
Onze buren hebben nu een Bouvier zoals hij is en die ziet er meteen sulliger uit.
Maar neem niet weg dat je het daarom maar moet gaan doen.
Die tijd zijn we voorbij, althans bij de fatsoenlijke landen die iets om welzijn geven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:28

Ik ben tegen het couperen.
Maar ik vind het bij sommige rassen wel veel mooier uit zien, heeft met smaak te maken.
Maar wet is wet en ik zou dus niet speciaal naar buitenland gaan omdaar zo een hond te halen puur en alleen omdat deze gecoupeerd is.
Vroeger was het heel normaal , maar nu moet iedereen toch wel beter weten.
Of het nu de oren/ staarten/Sint-Hubertus klauwtjes zijn het mag niet, je doet de hond onnodig pijn.
En als je om dier geeft vind je dat niet ok.
Bij ras dat ik fok word in Amerika nog alles zo goed als gecoupeerd aan de staart en ook aan de poten.
ter wijl ook natuurlijke kort staartjes geboren worden.
Wil je hond zonder staart dan koop er een die zo geboren word.
En wil je dobber bv met rechtopstaande oren probeer ze te tapen maar knip ze er niet af

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:37

Afbeelding
Mijn gecoupeerde dobermann zowel oren als staart. Hij komt van een fokker uit croatie met stamboom, waarom uit croatie vanwege de bloedlijnen. Hondjes werden daar onder narcose gecoupeerd.

Zou ik het nu nog doen nee zeker niet. Vind ik het mooier ja dat wel. Ik ben nu in het bezit van 3 boxers met staart en hangoren. De dobermann leeft al een jaar of 6 niet meer helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:40

zacharyhill mooie boxers heb je <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:44

Ik vind die tweede boxer leuk <3 Lijkt ook niet zo erg tegen een lantaarnpaal te zijn aangelopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:56

Mindim schreef:
Ik denk dat het ook is welke associatie je er mee hebt. Mijn oom had vroeger altijd dobermanns, in die tijd was couperen nog heel gebruikelijk, het waren super lieve honden. Dus ik heb geen agressieve associatie bij dobermanns met gecoupeerde oren. Ik vind persoonlijk op beide foto's geen agressief ogende hond staan. Maar goed, dat zal dus per persoon verschillen.

Als ik een hond met gecoupeerde oren zie dan denk ik niet zozeer dat die hond agressief zou zijn maar wel dat zijn fokker of eigenaar agressieve trekjes zouden kunnen hebben.En daarom een fel uitziende hond prefereren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:58

Dat vind ik wel weer heel generaliserend :o

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:33

Phoe, flinke discussie.
Ik ben ook een tegenstander van couperen, bij alle dieren, mits het medisch noodzakelijk is.
Ik heb zelf al vele jaren rottweilers, de eerste zo'n 30 jaar geleden, dat waren in die tijd ook gecoupeerde honden, alleen de staarten dan, we wisten helaas niet beter.
Maar ik was wat blij dat het verboden werd, heb echt wel een tijd moeten wennen aan die stok aan hun kont die heel goed glazen van tafel kan maaien maar inmiddels vind ik niets mooier dan een rottie met staart, ze kunnen zoveel meer lichaamstaal laten zien ermee dan met die korte stompjes.
Ook nooit problemen met kapotte staarten gehad, meer problemen met de gecoupeerde staartjes gehad, te kort of niet goed gecoupeerd.
Heel soms zie ik nog wel eens een gecoupeerde rottweiler of ander ras voorbij komen.
Ik snap echt niet dat iemand bewust een gecoupeerde hond uit het buitenland haalt omdat diegene dat mooier vind....in mijn ogen doe je dan mee aan het in stand houden van het couperen, stukjes van een dier afsnijden die er gewoon aan horen, net als je een hondje uit de broodfok haalt en het daarmee in stand houd.
Ik heb daar echt geen goed woord voor over.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:35

anjali schreef:
Als ik een hond met gecoupeerde oren zie dan denk ik niet zozeer dat die hond agressief zou zijn maar wel dat zijn fokker of eigenaar agressieve trekjes zouden kunnen hebben.En daarom een fel uitziende hond prefereren.

:') :') hahaha.. die is wel de leukste die ik gehoord heb! Zoals gezegd heb ik 3 gecoupeerde argentijnse doggen gehad, die werkelijk super lief waren en dát vond ik pas stoer.. dat je dit soort honden hebt die dan gewoon super lief zijn en tegen alle vooroordelen in gaan :))

Daarvan is overigens nog steeds de rasstandaard in het land van herkomst gecoupeerd, en dat wordt ook echt wel met reden gedaan, ik hoef geen argentijnen meer en zou ik er 1 nemen dan zou die gewoon ongecoupeerd zijn,maar ik vind de gecoupeerde versie wel een mooiere kop geven...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:37

Afbeelding

Deze past hier wel in de discussie :j