Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Re: Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:03

Heb je toevallig Dick Staal honden training gebeld vandaag?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 00:09

Nagini schreef:
Heb je toevallig Dick Staal honden training gebeld vandaag?

Niet meer aan toegekomen. Staat voor morgenochtend op het lijstje om te bellen.

Ze heeft gelukkig vanavond wel goed gegeten en is daarna heel diep gaan slapen. Lag heerlijk te snurken en keek even op toen ik naar bed ging. Daarna gelijk verder slapen. Heb de deuren open zodat ik haar gelijk hoor als er wat is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 00:22

Ik vind dat je het knap en dapper aanpakt ts.
Meen ik oprecht, maar pas heel goed op jezelf alsjeblieft.
En euthanasie is vind ik in dit geval ook fair.
Ik had deze hond de bench niet meer uitgelaten en een dierenarts thuis laten komen.
Je klinkt ook totaal niet als iemand die ondoordacht wat in huis haalde en al meerdere herders gehad.
Je hebt je wensen uitgesproken mét toegeven dat je voor een echte werkhond niet genoeg kunde hebt, en dat ook niet zocht.
Je bent echt keihard genaaid en de hond is nu de dupe, ze is duidelijk blij van het arme beest af te zijn en niet van goede wil.
Ik blijf volgen met interesse en maak een diepe buiging voor hoeveel je over hebt voor de hond om haar ergens bij een goede baas te krijgen.
Dat getuigd van dierenliefde, ook dat als je dat niet lukt en deskundigen het niet weten, je zorgt dat haar verder leed bespaard blijft.
Dan houdt je mijn inziens echt van je hond, en ik hoop echt dat je jezelf niks kwalijk neemt.
Je doet alles wat je goed acht, ik had de hond al niet meer in huis gehad, maar jij wel.
En jij ziet de hond en wij niet.
Ts, echt je bent een hele goede hondenbaas en je gaat je trouwe vriend(in) ongetwijfeld vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 06:46

senna21 schreef:
De meeste mensen die roepen dat een dier een eerlijke kans verdient, hebben ook geen oplossing voorhanden.
Er is iets veel fundamentelers mis, namelijk: het doorfokken van 'huisdieren' die niet de juiste eigenschappen hebben om huisdier te worden.
Vaak gaat het daar al mis, ook bij rasverenigingen.

Als ik al op mijn volgende woonplek had gewoond, was deze hond van harte welkom geweest.

Maar helaas is huidige huis te klein voor 3 mechelaars en dan raakt de buurman helemaal geshockeerd.

Ik heb zelf ook al navraag gedaan in mijn kennissenkring. Maar de meeste willen een herder die geschikt is voor de sport.

Hier dus 2 huismechelaars. Waar jaren pakwerk mee is getraind. Maar er mankeert niks aan ze in huis. Zitten altijd los. En er zijn ook zat dagen dat er klein rondje met ze gelopen word de laatste tijd, doordat ik vermoedelijk corona heb gehad en hierdoor vermoeid ben. Maar vinden ze geen probleem. Als ze maar bij mij in de buurt kunnen liggen (vaak op de bank)

En zo ken ik nog een hele zooi mechels uit zeer hoge werklijnen. Die gewoon in huis leven. Zolang je maar consequent bent en ze goed opvoed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 06:49

Ik wil überhaupt geen hond (nu) maar daarom kan ik nog wel inschatten dat het schandalig is om dit volledig in het (verkeerde) diepe gegooide dier een spuitje te willen geven. Dat arme dier kan er ook niks aan doen dat ze totaal de weg kwijt is :(:)

Rij dan terug naar de fokker en laat het dier daar achter, waar ze vertrouwd is en hopelijk een betere match gezocht wordt nu de fokster weet dat dit dus niet werkt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 06:58

pmarena schreef:
Ik wil überhaupt geen hond (nu) maar daarom kan ik nog wel inschatten dat het schandalig is om dit volledig in het (verkeerde) diepe gegooide dier een spuitje te willen geven. Dat arme dier kan er ook niks aan doen dat ze totaal de weg kwijt is :(:)

Rij dan terug naar de fokker en laat het dier daar achter, waar ze vertrouwd is en hopelijk een betere match gezocht wordt nu de fokster weet dat dit dus niet werkt.

Heb je de moeite genomen om het topic te lezen? De fokster wilt de hond pertinent niet terug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:16

Als je zelf het topic hebt gelezen dan kan je zien dat ik al meerdere keren heb gereageerd ;)

Aan de telefoon zeggen dat het niet werkt en te horen krijgen dat het een kwestie van wennen is, is nog iets anders dan voor de deur staan, aangeven dat de situatie te gevaarlijk is geworden en hier is de hond terug.

Een beter passend baasje vinden zou het mooiste zijn :j
Maar als je in een spoed-situatie geen fijn plekje kan vinden en het dier anders af wilt spuiten...breng het dan alsjeblieft terug.

Het is gewoon niet fair tegenover de hond die zo in het diepe is gegooid en gewoon vreselijk onzeker is in deze situatie :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-06-20 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:18

pmarena schreef:

Ja, zou mooi zijn als de fokker haar terug wil. Maar dat is nou toch het grote probleem..? -O-

Dat 'arme dier' is levensgevaarlijk. Natuurlijk wordt de hond de dupe van de actie van deze fokker. En straks komt deze hond in verkeerde handen en valt een keer uit naar een kind. Arme arme hond..
Voor dit soort honden zijn erg weinig geschikte eigenaren, met name eigenaren die de hond goed weten te trainen maar ook - nog veel belangrijker- verantwoordelijkheid nemen en zichzelf niet overschatten zodat er gevaarlijke situaties ontstaan.
De hond zo'n fijne baas geven zou top zijn. Kans dat die er is is nihil. Kans dat er met de hond 'gesleept' wordt en alleen maar meer verknipt is veel groter.
Een spuitje voelt het dier niet en is in een klap van alle ellende af. En de maatschappij van een potentiële moordmachine.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:23

Ik ken iemand die bij de douane werkt en honden opleidt, hij neemt ook weleens moeilijke honden over van mensen. Heb het 1x meegemaakt op de hondenschool waar hij ook lesgeeft dat er een mechelaar bij zat met problemen. Die wou hij toen wel overnemen. Die persoon zit in Friesland. Als je wilt kan ik voor je informeren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:28

Dat dier is helemaal niet levensgevaarlijk, dan had hij flink gebeten en dat heeft hij niet.

Dat arme dier heeft zijn hele leven op dezelfde plek gezeten,veilig in zijn roedel.
Geen prikkels gehad en waren die er wel kon hij ze op laten lossen door zijn maatjes.
Nu komt hij in een huis waar hij zonder zijn roedel is, binnen opgesloten zit, waar hij katten ziet, waar een tv aanstaat, de stofzuiger aangaat, alles wat voor veel honden normaal is, maar niet voor een buitenhond.
Dat dier is helemaal zichzelf niet en eigenlijk blijft hij best braaf.
Natuurlijk gaat de bom een keer barsten hier. Daar kun je op wachten.
Maar afspuiten nee, zo laf. Prima bij honden die bewezen hebbend at niets werkt, bij deze werkt alleen binnen zijn niet.
Ik weet bijna zeker als deze op een groot erf komt, waar hij niet de binnenprikkels heeft, dat dit gedrag weg is. Zou er ook nog eens een oudere reu bijzin is het zeker weg.

Ts kan daar niets aan doen, maar knoop dat dier een het hek bij de fokker.
En dan zit het dier daar tenminste weer in het eigen roedel.
En hopelijk gaat dan de fokker nadenken dat niet van elke kennel/buitenhond een binnenhond te maken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:47

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 08:28

Vandaag weer verder zoeken.
Levensgevaarlijk is ze zeker niet. Wel heel onzeker met een te vol emmertje zondag en ik als baasje die teveel schrok.
Mijn angst inderdaad met herplaatsen is dat het echt een goed thuis moet zijn waar ze een goede eerlijke kans krijgt.

Vanochtend was ze weer meer haarzelf zoals ik haar heb leren kennen. Bij het uit de bench halen even enthousiast ronddollen en tijdens uitlaten meer rust in haar lijf en rustiger snuffelen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:29

Jij bent een topper hoor!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:08

Majabeestje schreef:
pmarena schreef:

Ja, zou mooi zijn als de fokker haar terug wil. Maar dat is nou toch het grote probleem..? -O-

Dat 'arme dier' is levensgevaarlijk. Natuurlijk wordt de hond de dupe van de actie van deze fokker. En straks komt deze hond in verkeerde handen en valt een keer uit naar een kind. Arme arme hond..
Voor dit soort honden zijn erg weinig geschikte eigenaren, met name eigenaren die de hond goed weten te trainen maar ook - nog veel belangrijker- verantwoordelijkheid nemen en zichzelf niet overschatten zodat er gevaarlijke situaties ontstaan.
De hond zo'n fijne baas geven zou top zijn. Kans dat die er is is nihil. Kans dat er met de hond 'gesleept' wordt en alleen maar meer verknipt is veel groter.
Een spuitje voelt het dier niet en is in een klap van alle ellende af. En de maatschappij van een potentiële moordmachine.

Doe ff normaal, levensgevaarlijk? Dit zijn gewoon honden waar je bepaalde kennis en kunde voor moet hebben. Herders zijn geweldig, zolang ze goed opgevoed en stabiel in karakter zijn. En wij als mens moeten zorgen dat we ze de optimale situatie geven waarbinnen zij kunnen functioneren. Het is jammer voor TS dat het niet werkt, maar er zijn zat situaties waar deze hond prima zal kunnen functioneren, het is alleen zoeken waar dit is. Mijns inziens moet TS daar niet voor zorgen, die moet de hond gewoon terugbrengen naar de fokker, desnoods voor de deur achter laten. Sommige dingen kun je zelf niet oplossen, dan moet je het terug brengen waar het vandaan komt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:32

_Penotti schreef:
Dat arme dier heeft zijn hele leven op dezelfde plek gezeten,veilig in zijn roedel.
Geen prikkels gehad en waren die er wel kon hij ze op laten lossen door zijn maatjes.
Nu komt hij in een huis waar hij zonder zijn roedel is, binnen opgesloten zit, waar hij katten ziet, waar een tv aanstaat, de stofzuiger aangaat, alles wat voor veel honden normaal is, maar niet voor een buitenhond.
Dat dier is helemaal zichzelf niet en eigenlijk blijft hij best braaf.
Natuurlijk gaat de bom een keer barsten hier. Daar kun je op wachten.
Maar afspuiten nee, zo laf. Prima bij honden die bewezen hebbend at niets werkt, bij deze werkt alleen binnen zijn niet.
Ik weet bijna zeker als deze op een groot erf komt, waar hij niet de binnenprikkels heeft, dat dit gedrag weg is. Zou er ook nog eens een oudere reu bijzin is het zeker weg.

Helemaal mee eens!

TS en de hond zijn absoluut niet de juiste match, dat is duidelijk. Dat is vooralsnog geen reden om het dier af te maken. De snelheid en het gemak waarmee dit aangeraden wordt op een openbaar forum op basis van enkele geëmotioneerde tekstjes van een anoniem persoon zonder de hond zelf te kennen of het gedrag überhaupt te zien, vind ik schrikbarend.

Ik vind het lovenswaardig dat TS alles eraan doet om wel die juiste match te vinden, hopelijk komt er eerder vroeger dan later een goede oplossing op je pad.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:35

pmarena schreef:

Aangenomen dat je geen vegetariër bent vind ik dit zo'n hypocriete reactie. Waarom is je biefstukje niet erg en zou deze hond laten inslapen wél erg zijn?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:44

Nagini schreef:
senna21 schreef:
De meeste mensen die roepen dat een dier een eerlijke kans verdient, hebben ook geen oplossing voorhanden.
Er is iets veel fundamentelers mis, namelijk: het doorfokken van 'huisdieren' die niet de juiste eigenschappen hebben om huisdier te worden.
Vaak gaat het daar al mis, ook bij rasverenigingen.

Deze hond is geen huishond en had nooit zo verkocht mogen worden.

Het feit dat in dit topic niemand de hond zal willen wil niet zeggen dat er geen vraag naar is.

Je moet alleen kijken naar een andere groep mensen. Beetje zoals van de recreatieve ruiter afstappen en naar de serieuze wedstrijd ruiter gaan.

Overigens ben ik hard op zoek naar iemand in mijn professionele trainers kringen die wellicht de hond een goede plek kan geven.

Ja alleen moet het paard dan wel aanleg hebben voor het hogere werk en dat heeft deze hond niet...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:01

Daar ben ik het helemaal mee eens. Er wordt in dit topic vaak verwezen naar goede trainers voor werkhonden. Maar daar zit nu net het probleem: deze hond heeft daar blijkbaar geen aanleg voor, anders was ze al lang aan iemand anders verkocht geweest. Ik ben een beetje bang dat als een trainer van werkhonden haar wil, dat het is om er een 'projectje' van te maken en dat de hond dan nog in een richting gestuurd wordt die haar niet ligt. Tenzij ze natuurlijk één of ander talent zou hebben dat nog niemand opgemerkt heeft, en dat ze door het succes dat ze met dat talent kan hebben zelfverzekerder wordt.
Maar die kans is klein, dus ik denk dat als iemand haar kan 'omscholen' tot familiehond, in combinatie met een andere stabiele hond in dat gezin die haar zekerheid geeft en bij een ervaren hondeneigenaar dat dan het maximum haalbare voor deze hond bereikt is.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 10:13

Toevallig gister met een ervaren persoon in de werkhonden besproken wat ze in Amerika had moeten doen als politiehond. Dat kan ze niet handelen. Speuren zal haar misschien wel goed liggen maar alles wat daar bij komt?

Die persoon gaf toen aan dat het heel oneerbiedig een wat zij noemen bomhond wordt. Slim genoeg om bv een bom op te speuren, niet top genoeg om er zakelijk mee te zitten als het fout gaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:22

Mijn ervaring is dat mensen zich vaak niet goed beseffen wat de eisen zijn die aan werkhonden worden gesteld.
De redenering is vaak ras x is gefokt voor een bepaald soort werk, dus alle honden van ras x zijn geschikt voor dat soort werk.
Dit is bepaald niet het geval.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:33

Kuggur schreef:
Mijn ervaring is dat mensen zich vaak niet goed beseffen wat de eisen zijn die aan werkhonden worden gesteld.
De redenering is vaak ras x is gefokt voor een bepaald soort werk, dus alle honden van ras x zijn geschikt voor dat soort werk.
Dit is bepaald niet het geval.

Dat is precies wat dit ook lastig maakt: de honden die goed genoeg zijn voor het werk, vinden hun weg wel. De honden die uit showlijnen komen, minder drive hebben, vinden hun weg als huishond vaak wel. de honden die tussen wal en schip vallen: werk-gefokt, niet goed genoeg, zijn de honden die vaak meer problemen geven. Eigenlijk te veel drive als huishond, zeker in een woonwijk met kinderen, katten, andere honden. En te weinig talent om het als werkhond te 'maken'.

En dan is 'werk' en 'werk' ook nog een verschil. De meeste honden zijn van origine met een taak gefokt (jacht, vee, bewaking, noem het maar... er is maar een klein groepje altijd alleen maar gezelschap geweest), maar mijn ervaring met spaniels is dat je die met hersenwerk en sport en spel net zo goed bezig kunt houden als met jacht. Ook de veldlijnen.
Veel border collies en shelties doen het geweldig in sport (agility, hoopers, flyball).
Veel grote jachthonden doen heel tof mee in canicross , bikejoring.

Ik heb géén idee hoe dat zit met honden die meer uit de bewakings/politiewerk hoek komen. Ik zit daar onvoldoende in. Trekken die de prikkels van sport en spel? Want dan zoek je voor de 'net niet' honden dus een huis met véél sport-activiteit, lijkt me? Als ze prikkels uberhaupt slecht aankunnen, is dat juist een recept voor ongelukken in een sport en spel omgeving, toch? Oprechte vragen, want geen persoonlijke ervaring of mensen in mijn directe netwerk met honden uit dit soort lijnen, anders dan van 'ze op straat te zien'.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 11:04

@ skippy01,

Durf niet te zeggen of dat voor alle werkhonden tussen wal en schip geldt maar mijn vorige herder was niet een simpele huishond maar ook niet geschikt voor het echte werk.
Voor ons was ze echter top.
Eerste 2 jaar flink werk aan gehad maar super sociaal hondje, niet voor op zaterdag over de markt of gooi maar los met onbekende honden maar wel gericht op ons, altijd zin om wat te doen maar ook tevreden met een dagje luieren op de bank.
Wel altijd opppassen met vreemde honden, teven was sowieso geen succes en opdringerige reuen corrigeerde ze.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:11

Nicje87 schreef:
Nagini schreef:
Deze hond is geen huishond en had nooit zo verkocht mogen worden.

Het feit dat in dit topic niemand de hond zal willen wil niet zeggen dat er geen vraag naar is.

Je moet alleen kijken naar een andere groep mensen. Beetje zoals van de recreatieve ruiter afstappen en naar de serieuze wedstrijd ruiter gaan.

Overigens ben ik hard op zoek naar iemand in mijn professionele trainers kringen die wellicht de hond een goede plek kan geven.

Ja alleen moet het paard dan wel aanleg hebben voor het hogere werk en dat heeft deze hond niet...

Beetje stomme reactie. Hoe weet jij nu dat deze hond geen aanleg heeft voor de sport?
Geen aanleg en de nerves voor officieel politie werk, oke.
Maar dat wil niet zeggen dat deze hond niet een goede shutzhund, mondioring, ipo or PSA hond kan zijn hoor. Dat is ook werk.
Wellicht raken ze niet toplevel in de sport, maar hey, niet elk paard raakt hoger dan Z niveau..
Moeten we alle afgekeurde politie pups dan maar afmaken?

Ik denk dat veel mensen hier door de bril van hond is huisdier kijken maar geen idee hebben wat hondensport is en wat daarbij komt kijken en dat je huis tuin en keuken hond daar meestal niet zo geschikt voor is. Mensen willen juist honden zoals deze daarvoor.

Als ik in NL had gewoond had ik de hond aangenomen. Werken aan de foundation en dan de sport in.
Met deze hond zou ik vertrouwens werk doen en heel veel drive en speel werk met de basis van possessie spellen van Ivan Balabanov en dan komt ze er wel met zelfvertrouwen.

Het is gewoon absurd dat mensen zeggen inslapen voor een hond welke je nog niet eens film materiaal van hebt gezien.

Maar zielige asielhondjes met 30 kwalen, angsten en torenhoge dierenarts kosten uit spanje moeten we wel maar allemaal redden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:14

@nuscaniels ja precies, dat is dus voor mijn gevoel 'anders' dan met de spaniels: die zijn met genoeg sport en spel (vind ik dan he, sommigen worden ook daar ram-gek van) ook ongecompliceerde huishonden.
Het rondje over de markt op zaterdag moet ik wel van zeggen dat de enige hond in de familie die we daar een plezier mee doen mijn podengo is ;) (die vindt mensen geweldig, groot, klein, als ze hem maar aaien, maar die is dan weer bang voor onweer en vuurwerk) De andere honden vinden/vonden die drukte ook gewoon echt niet leuk. Maar een dagje bankhangen, leuke dingen doen en dan wat minder 'labrador-sociaal' met andere honden klinkt wel gewoon als een 'normale' herder toch? Ik ken geen honden die in de eerste twee jaar niet gewoon flink wat werk kosten. Dat hoort er wel bij denk ik....

Maar jouw vorige fixeerde dus niet op kinderen, katten, kon veilig mee naar 'normale' uitjes... Dat was dan duidelijk geen die tussen wal en schip viel, toch? Dus het kán wel, ook met herders uit werklijnen? (nogmaals, ik zit dus niet in de herders, en ik snap uiteraard dat alle honden individuen zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:18

Ja vind het ook absurd dat mensen a.d.h.v een internet topic verhaal al over inslapen durven te praten...

En idd al die honden uit het buitenland halen..wie weet wat dat voor ziektes brengt..Hier in NL zoeken al genoeg dieren een fijne baas en wordt er maar doorgefokt.

Maar ff ontopic TS heb je mijn linkje al bekeken?