justkid schreef:Die discussie die hier altijd op Bokt wordt gevoerd zie ik echt nooit terug in mijn omgeving, echt gewoon niet. Dus ik vraag me af hoe dit kan.
Ik ken niemand met een afgeschermde tuin voor katten. Wel mensen die hun katten niet buiten laten.
Dit. Het is een eeuwig terugkerende internetdiscussie die ik niet irl terugzie.
Dan over het wel of niet buiten laten van katten. Er zijn idd studies dat katten een fikse impact op de natuur hebben. Katten zijn nu eenmaal verrekt handige jagers.
In een ecosysteem dat niet gewend is aan dergelijke predatoren is dat desastreus, in Australië bvb heeft de kat ravage aangericht.
In Europa kan je echter niet meer stellen dat een kat een uitheemse predator is. De kat loopt hier al even lang of zelfs langer rond dan de mens. In dat geval is de mens ook uitheems in Europa. Ecosystemen passen zich aan.
Dat er überhaupt een kat los rondloopt is het probleem niet.
Wat wèl een probleem is, is dat er te veel katten zijn. Ze vermenigvuldigen zich sneller dan konijnen en vinden bij honger altijd wel een huis die de zielige kat wil voeren.
Bovendien steriliseren mensen hun katten niet, dàt zou verplicht moeten worden.
Men wil wel een kat maar er dan verder geen geld aan uitgeven. Hoe vaak hoor je niet dat zo'n operatie toch wel duur is voor 'maar' een kat.
In België zijn er idd effectieve campagnes geweest voor het steriliseren van zwerfkatten. Katten verplicht steriliseren voor adoptie of verkoop werkt ook goed in Amerika.
Het meten met 2 maten en gewichten vgm honden is niet aan de orde.
Katten werden van oudsher 'gedomesticeerd' juist vanwege hun nut bij ongedierte bestrijding. In het hele buitengebied is dat nog steeds hun doel.
Opgesloten in een huis of ren, of aan een lijntje kunnen ze niet jagen, wat men op boerderijen etc juist wel wil.
Een algemeen verbod op loslopende katten zal er dus niet komen.
Kattenpopulatie wat meer beperken zou wel al een hele stap voorwaarts zijn.