Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:31

secricible schreef:
van mij wel, als ze daarbij geleerd krijgen dat ze beschermde diersoorten met rust laten. Dat was toch ook de hele insteek van het wetsartikel dat die juristen er bij trokken?

Daar had Midas dus ook een goede op. Koolmeesjes eten een emmer vol rupsen om een nestje groot te brengen. Die rupsen hadden vlinders kunnen worden. Een beschermde diersoort.

De meeste katten hebben een eigenaar dus dan is het leuk om die wettelijk verantwoordelijk te stellen, maar in het hele eco systeem eten beesten andere beesten. Zo hoort dat en het is volkomen onzin om dan 1 schakeltje weg te halen omdat die toevallig eigenaren hebben.

Ik maak me veel meer zorgen om de schade die mensen aanbrengen met machines en geweren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:33

justkid schreef:
Ik was op zoek naar een topic over dit maar al 14 pagina's :oo :')
Ik weet nog niet of ik alles ga lezen.

Mijn katten lopen buiten en vangen muizen *\o/* anders moet ik met gif gaan werken en dat wordt/is straks verboden en dat wil ik ook pertinent niet omdat ik dan de uilen en andere roofdieren die hier rondlopen en vliegen ook vergiftig.
We hebben(binnenkort) een enorme muizen en rattenplaag in Nederland, ik ben heel blij dat die enigszins hier in de hand wordt gehouden.
Ik denk dat je het teruglopen van de vogelstand niet op katten kan afschuiven. Het is een gevolg van de mens en zijn roofbouw op de wereld die de biodiversiteit terug dringt. Daarmee de vogelsoorten en alle andere dieren in de keten.

Die discussie die hier altijd op Bokt wordt gevoerd zie ik echt nooit terug in mijn omgeving, echt gewoon niet. Dus ik vraag me af hoe dit kan.
Ik ken niemand met een afgeschermde tuin voor katten. Wel mensen die hun katten niet buiten laten.

De regel die in het voorstel wordt geopperd om katten nachts binnen te laten en overdag buiten vind ik echt belachelijk. Volgens mij kun je dat beter omdraaien. Overdag vangen ze juist vogels, 's nachts muizen en beesten die in het donker rondwandelen.

Ik wist trouwens niet dat er zoveel katten rondliepen, het dubbele van 8 jaar geleden.

Kijk maar eens in de KATTEN groep op Facebook met tien duizenden leden. Daar is het toch ook Hot topic en zijn er ook heel veel verschillende meningen. Het is dus echt niet typisch bokt haha.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:33

dromertje2 schreef:
Maar dan zouden katten ook niet meer eigen tuin mogen?

Dan ook geen loslaatgebieden meer voor honden, want dan kunnen ze ook dieren pakken of hond los in de tuin.

Een groot verschil is natuurlijk wel dat er in veel nederlandse gemeentes hondenbelasting betaald word. Daar mag dan, imo, best wel een uitlaatveldje tegenover staan. :)

Katteneigenaren betalen echter niets.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:36

Mijn katten lopen alleen overdag buiten en hebben halsbandjes met belletjes om. Verder zijn ze alle 3 te lui om iets zelf te vangen. Poes lag van de zomer in de tuin en de vogels liepen op een halve meter langs haar heen. Zelf ook veel vogels gehad en buren met volieres en nog nooit gehad dat mijn katten daar interesse in hadden.

Veel buren hebben katten en veel lopen er ook buiten. Hebben eigenlijk nooit last van anderen en ook nooit klachten gehad over mijn katten. Als ik ze binnen moet houden denk ik dat ze dat echt niet tof vinden. Ze gaan erg graag even naar buiten.

Katten jagen in de schemer actiever en veel kleine dieren zijn dan ook actiever.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:42

justkid schreef:
Ik was op zoek naar een topic over dit maar al 14 pagina's :oo :')
Ik weet nog niet of ik alles ga lezen.

Mijn katten lopen buiten en vangen muizen *\o/* anders moet ik met gif gaan werken en dat wordt/is straks verboden en dat wil ik ook pertinent niet omdat ik dan de uilen en andere roofdieren die hier rondlopen en vliegen ook vergiftig.
We hebben(binnenkort) een enorme muizen en rattenplaag in Nederland, ik ben heel blij dat die enigszins hier in de hand wordt gehouden.
Ik denk dat je het teruglopen van de vogelstand niet op katten kan afschuiven. Het is een gevolg van de mens en zijn roofbouw op de wereld die de biodiversiteit terug dringt. Daarmee de vogelsoorten en alle andere dieren in de keten.

Die discussie die hier altijd op Bokt wordt gevoerd zie ik echt nooit terug in mijn omgeving, echt gewoon niet. Dus ik vraag me af hoe dit kan.
Ik ken niemand met een afgeschermde tuin voor katten. Wel mensen die hun katten niet buiten laten.

De regel die in het voorstel wordt geopperd om katten nachts binnen te laten en overdag buiten vind ik echt belachelijk. Volgens mij kun je dat beter omdraaien. Overdag vangen ze juist vogels, 's nachts muizen en beesten die in het donker rondwandelen.

Ik wist trouwens niet dat er zoveel katten rondliepen, het dubbele van 8 jaar geleden.

Katten vangen de meeste vogels in de schemertijd. Het kan heel zinvol zijn om katten(minimaal) gedurende de nacht binnen te houden.

Dat scheelt ook met gekrijs in de nacht en ook iets aan poepen bij de buren.

Wij hebben ook een buurkat die bij ons in de nacht binnen komt. Maakt dan ruzie met mijn eigen kat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:50

Kaitlyn schreef:
superpony schreef:
Over zeg 10jr zitten alle katten bijv binnen en dan komen ze erachter dat het niet de problemen oplost zoals ze nu denken. Er gaan dan nog steeds veel vogeltjes dood door gif etc.
Wat gaan ze dan doen? Een boete op loslopende katten en als de problemen niet oplossen, boete's verhogen? Want toegeven dat het niet de oorzaak is van alle problemen, gaan ze niet doen. Maar dat het geld kan opleveren is altijd een leuke bijkomstigheid.

Hoelang werd er al gesproken over kattenbelasting?? En hoe goed komt het uit dat dit nu opeens het gesprek van de dag is??

Kattenbelasting kan niet ingevoerd worden omdat het in geen enkele wet staat vermeld, ergo mag geen enkele gemeente deze belasting heffen. Dus waar je die wijsheid vandaan hebt gehaald is mij een raadsel. :7

Het is al jaren ter sprake dat ze dat willen. En daar zullen ze echt wel een wet op aanpassen of een manier vinden.
Net als met de hondenbelasting, is de ene gemeente daar meer mee bezig dan de andere. Ze zoeken elke vorm van inkomsten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:50

secricible schreef:
Nee, in België zal het vast ineens compleet anders zijn en niet gebeuren :+ :+ :+

Nope. Hier is alles beter ! :Y) :')

justkid

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:54

Mijn ervaring is helemaal niet dat katten de vogels in de schemering vangen, dan zitten die vogels namelijk in de bomen of ergens om te overnachten.
Ze vangen wel muizen dan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:55

justkid schreef:

Dit. Het is een eeuwig terugkerende internetdiscussie die ik niet irl terugzie.

Dan over het wel of niet buiten laten van katten. Er zijn idd studies dat katten een fikse impact op de natuur hebben. Katten zijn nu eenmaal verrekt handige jagers.
In een ecosysteem dat niet gewend is aan dergelijke predatoren is dat desastreus, in Australië bvb heeft de kat ravage aangericht.
In Europa kan je echter niet meer stellen dat een kat een uitheemse predator is. De kat loopt hier al even lang of zelfs langer rond dan de mens. In dat geval is de mens ook uitheems in Europa. Ecosystemen passen zich aan.
Dat er überhaupt een kat los rondloopt is het probleem niet.

Wat wèl een probleem is, is dat er te veel katten zijn. Ze vermenigvuldigen zich sneller dan konijnen en vinden bij honger altijd wel een huis die de zielige kat wil voeren.

Bovendien steriliseren mensen hun katten niet, dàt zou verplicht moeten worden.
Men wil wel een kat maar er dan verder geen geld aan uitgeven. Hoe vaak hoor je niet dat zo'n operatie toch wel duur is voor 'maar' een kat.
In België zijn er idd effectieve campagnes geweest voor het steriliseren van zwerfkatten. Katten verplicht steriliseren voor adoptie of verkoop werkt ook goed in Amerika.

Het meten met 2 maten en gewichten vgm honden is niet aan de orde.
Katten werden van oudsher 'gedomesticeerd' juist vanwege hun nut bij ongedierte bestrijding. In het hele buitengebied is dat nog steeds hun doel.
Opgesloten in een huis of ren, of aan een lijntje kunnen ze niet jagen, wat men op boerderijen etc juist wel wil.
Een algemeen verbod op loslopende katten zal er dus niet komen.

Kattenpopulatie wat meer beperken zou wel al een hele stap voorwaarts zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:57

Lusitana schreef:
secricible schreef:
van mij wel, als ze daarbij geleerd krijgen dat ze beschermde diersoorten met rust laten. Dat was toch ook de hele insteek van het wetsartikel dat die juristen er bij trokken?

Daar had Midas dus ook een goede op. Koolmeesjes eten een emmer vol rupsen om een nestje groot te brengen. Die rupsen hadden vlinders kunnen worden. Een beschermde diersoort.

De meeste katten hebben een eigenaar dus dan is het leuk om die wettelijk verantwoordelijk te stellen, maar in het hele eco systeem eten beesten andere beesten. Zo hoort dat en het is volkomen onzin om dan 1 schakeltje weg te halen omdat die toevallig eigenaren hebben.

Ik maak me veel meer zorgen om de schade die mensen aanbrengen met machines en geweren.

En wolven eten schapen en jagen er op, waarom mogen mijn honden dat dan niet? Dat is toch ook "hoe het hoort"? Sorry, maar juist het feit dat ze een eigenaar hebben betekend dat ze geen volwaardige rol kunnen spelen in het eco-systeem en dat er een verantwoordelijk is in de situatie. Ik vind dat niet bepaald een goed argument...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:03

Lusitana schreef:

Nogmaals.
Dus ik neem aan dat je je kat niet voert? Dat je je kat op natuurlijke wijze laat sterven als ze geen prooi kan vinden?
Zo niet dan is je bewering dat dieren met een eigenaar deel van het eco systeem uitmaken baarlijke nonsens.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:04

Vind het knap dat instanties weten dat katten zoveel doden. Houden ze die katten dan in de gaten of zo. Denk eerder dat het overgrote deel door vossen, dassen en andere roofdieren wordt omgebracht. Maar ja, dat kan volgens de 'dierenliefhebbers' nooit. Die zijn daar te lief voor.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:07

In belgië is het al verplicht om katten te steriliseren, dat is voor mij inderdaad een betere oplossing als ze binnen te houden. Minder katten zou al een deel van de oplossing zijn en de meeste katten zouden dan ook een beter leven leiden als al die zwerfkatten verminderen (die mss het meeste jagen om te overleven). Ik heb drie binnenhuiskatten en twee katten die ik van straat heb gehaald, zij leven buiten en in de stallen. Mijn tuin zodanig maken dat ze er niet uitkunnen is onmogelijk met zo'n anderhalf hectare, ik woon dus niet in een woonwijk maar ook hier hebben we nog zo'n drietal zwerfkatten die van mij en de buren eten krijgen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:16

Thioro schreef:
justkid schreef:

Dan over het wel of niet buiten laten van katten. Er zijn idd studies dat katten een fikse impact op de natuur hebben. Katten zijn nu eenmaal verrekt handige jagers.
In een ecosysteem dat niet gewend is aan dergelijke predatoren is dat desastreus, in Australië bvb heeft de kat ravage aangericht.
In Europa kan je echter niet meer stellen dat een kat een uitheemse predator is. De kat loopt hier al even lang of zelfs langer rond dan de mens. In dat geval is de mens ook uitheems in Europa. Ecosystemen passen zich aan.

Wat wèl een probleem is, is dat er te veel katten zijn. Ze vermenigvuldigen zich sneller dan konijnen en vinden bij honger altijd wel een huis die de zielige kat wil voeren.

Men wil wel een kat maar er dan verder geen geld aan uitgeven. Hoe vaak hoor je niet dat zo'n operatie toch wel duur is voor 'maar' een kat.
In België zijn er idd effectieve campagnes geweest voor het steriliseren van zwerfkatten. Katten verplicht steriliseren voor adoptie of verkoop werkt ook goed in Amerika.

Katten werden van oudsher 'gedomesticeerd' juist vanwege hun nut bij ongedierte bestrijding. In het hele buitengebied is dat nog steeds hun doel.
Opgesloten in een huis of ren, of aan een lijntje kunnen ze niet jagen, wat men op boerderijen etc juist wel wil.

Handig om te weten: heel heel vroeger was men niet zo gek om met een hond aan een lijntje te lopen, maar liepen nagenoeg alle honden los. Maar ja, dat ging uiteindelijk overlast geven, dus kwam men in sommige steden tot een maatsysteem: kon je hond door de ring (beugel heette dat) was ie toegestaan, kon dat niet was het jammer dan, te groot, dus verboden.

Dat de huidige huishond aan de lijn hoort is dus vanwege door ervaring wijs geworden gemeenten plus verstedelijking. En nu hangt de kat mogelijk ook zoiets boven het hoofd...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:19

FriesWytske schreef:
Vind het knap dat instanties weten dat katten zoveel doden. Houden ze die katten dan in de gaten of zo. Denk eerder dat het overgrote deel door vossen, dassen en andere roofdieren wordt omgebracht. Maar ja, dat kan volgens de 'dierenliefhebbers' nooit. Die zijn daar te lief voor.

Volgens mij is het net andersom :+. Volgens dierenliefhebbers doet hun poekie dat niet, daar zijn ze te lief voor. Een onderzoek van een gerenommeerde universiteit kan daar geen verandering in aanbrengen.
Uit meerdere onderzoeken is al gebleken dat baasjes de vangst van hun katten zwaar onderschatten. Je kan dit soort dingen gewoon meten hoor door een populatie katten een tijd te controleren.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:19

Thioro schreef:

Wacht even wat? _O-
Katten planten zich sneller voort dan konijnen? Een konijn kan 3 tot 7 nesten per jaar krijgen, met gemiddeld 5 jongen. Dat zijn 15 tot 35 jongen per jaar, die zich binnen een jaar ook weer voortplanten.
Een kat kan tot 3 keer per jaar zwanger worden, en krijgt gemiddeld 4-6 kittens. Dat zijn dus zo'n minimaal 4 kittens per jaar en 18 kittens maximaal, bij een groot nest en vaak zwanger. Dat is nog altijd bijna de helft van wat een konijn krijgt. -:)

Verder ben ik het wel helemaal eens met het feit dat (de meeste) katten gewoon geholpen moeten worden. En als je de niet geholpen dieren sowieso binnen houdt, voorkomt dat heel veel ongewenste nestjes.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:21

cursebreaker schreef:
Honden die tot laat in de nacht buiten blaffen vind ik ook echt rete irritant hoor, brr. Maar goed, niet echt zinvol voor dit topic haha.

En katten die ruzie maken dmv een krijs, grom en wegwezen? Zal gerust vaak genoeg zo gaan, maar vaak genoeg is het vechten geblazen en dat is echt een hels kabaal hoor. Ik lig echt naast m'n bed als zoiets onder m'n raam gebeurt - wat wel eens voorgevallen is. Wat een vies geluid is dat. Maar ik zou dus niet willen dat m'n kat in zo'n situatie zou kunnen verkeren dat ze zou moeten vechten met een andere kat.

Dat maken wij hier dus regelmatig, soms dagen achter elkaar mee... Onze laatste kat werd letterlijk knettergek, vloog iedere keer bijna door de ramen en wilde alles wat kat was vermoorden, letterlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:22

Welke mensen steriliseren hun katten eigenlijk niet? Ik ken het alleen van de boeren die hier vroeger woonden. Echt alle katten van mijn vrienden, kennissen en buren zijn gesteriliseerd of gecastreerd.

dromertje2

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:29

Hier ook alles steriel, zowel de katten als de hond. Is een evidentie.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:31

justkid schreef:
Mijn ervaring is helemaal niet dat katten de vogels in de schemering vangen, dan zitten die vogels namelijk in de bomen of ergens om te overnachten.
Ze vangen wel muizen dan.

Mijn ervaring is dat je muizenkatten hebt (die heb ik nu) en vogelkatten (die had ik). Nog geen kat gehad die struktureel beide deed.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:32

dromertje2 schreef:
Hier ook alles steriel, zowel de katten als de hond. Is een evidentie.

Beide katten hier zijn bij ons gekomen als oudere asielkatten en zijn per definitie steriel want asiel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:41

Kuggur schreef:
Lusitana schreef:

Nogmaals.
Dus ik neem aan dat je je kat niet voert? Dat je je kat op natuurlijke wijze laat sterven als ze geen prooi kan vinden?
Zo niet dan is je bewering dat dieren met een eigenaar deel van het eco systeem uitmaken baarlijke nonsens.

Ze nemen geen aparte plek in in de natuur omdat ze een eigenaar hebben. Zodra ze zich in de natuur begeven, hebben ze daar impact op. Ze kunnen op hun beurt ook weer gewoon slachtoffer worden/als voedsel dienen van een ander beest (uilen bv).

En andere predatoren in de natuur houden echt geen rekening met wat wij beschermde diersoorten noemen.
Het is onzin om een eigenaar van katten aan te rekenen voor wat dieren die sneuvelen die net zo goed kunnen sneuvelen omdat ander dieren ze opvreten of ze slachtoffer worden van machines.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:44

_AAASCHAAA_ schreef:
Mijn katten lopen alleen overdag buiten en hebben halsbandjes met belletjes om. Verder zijn ze alle 3 te lui om iets zelf te vangen. Poes lag van de zomer in de tuin en de vogels liepen op een halve meter langs haar heen. Zelf ook veel vogels gehad en buren met volieres en nog nooit gehad dat mijn katten daar interesse in hadden.

Veel buren hebben katten en veel lopen er ook buiten. Hebben eigenlijk nooit last van anderen en ook nooit klachten gehad over mijn katten. Als ik ze binnen moet houden denk ik dat ze dat echt niet tof vinden. Ze gaan erg graag even naar buiten.

Katten jagen in de schemer actiever en veel kleine dieren zijn dan ook actiever.

Hier dito, mijn katten zijn overigens vanaf etenstijd meestal binnen en slapen sowieso altijd thuis.
Ze hebben belletjes om maar zijn vooral te lui om iets te vangen.

Ze doen niets bij de buren, komen daar ook niet in de tuinen.
Ze gebruiken de bak thuis maar zie ze ook wel in het bosje achter de tuin, naast het honden uitlaatpad. Daar ligt trouwens meer stront die nooit opgeruimd wordt dan de katten hier in de buurt ooit kunnen produceren.

Ik denk dat we toch écht een beetje doorslaan in regeltjesstaat Nederland. Buiten dat ik me afvraag hoe ze dit willen gaan handhaven terwijl ze al politie bureaus sluiten door tekorten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:47

corine1981 schreef:
<KNIP>

Buiten dat ik me afvraag hoe ze dit willen gaan handhaven terwijl ze al politie bureaus sluiten door tekorten.

Men handhaaft niet. En dan creeert men weer een regeltje dat alleen maar tot meer frustratie gaat leiden. Of men handhaaft sporadisch en dan wordt de discussie: "Ga gvd drugsdealers vangen ipv dit te doen. Maar daar hebben jullie de ballen niet voor". Beiden slecht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:52

Lusitana schreef:
Kuggur schreef:
[
Nogmaals.

Ze nemen geen aparte plek in in de natuur omdat ze een eigenaar hebben. Zodra ze zich in de natuur begeven, hebben ze daar impact op. Ze kunnen op hun beurt ook weer gewoon slachtoffer worden/als voedsel dienen van een ander beest (uilen bv).

En andere predatoren in de natuur houden echt geen rekening met wat wij beschermde diersoorten noemen.
Het is onzin om een eigenaar van katten aan te rekenen voor wat dieren die sneuvelen die net zo goed kunnen sneuvelen omdat ander dieren ze opvreten of ze slachtoffer worden van machines.

Je vergeet gemakshalve basisprincpes van de dynamiek van een ecosysteem. En je gaat ook niet in op het punt dat ik maak; dat huiskatten voor hun overleven niet afhankelijk zijn van het natuurlijke voedselaanbod, en dat vnl. daardoor het aantal katten per vierkante kilometer niet door dergelijke natuurlijke factoren wordt bepaald.