Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe verminderen we het aantal ernstige bijtincidenten?

Verbieden van deze rassen
86 (9%)
Verplichte hondencursus anders wordt je hond afgepakt
274 (29%)
Verplicht altijd een muilkorf om buitenshuis bij de rassen uit de top 5
180 (19%)
Verplicht altijd aanlijnen buitenshuis van de rassen uit de top 5
244 (26%)
Niks doen, helpt toch niet en zo erg is het nu ook weer niet
12 (1%)
Ik ben dol op deze honden, dat gezeur ook altijd!
69 (7%)
Iets anders (graag posten)
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 921

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:08

StonedRomy schreef:
Tja en of ik niet liever met een sociale hond over straat zou lopen? Wat noemen we sociaal? Een hond die met iedere hond wilt spelen? Lijkt me persoonlijk meer werk aan de lijn dan mijn niet hond sociale akita die geleerd heeft andere honden te negeren, tussen mijn benen te gaan zitten als we vlak langs een andere hond moeten en af en toe opgetild moet worden als er een kleine, sociale, hond weer eens aan de aandacht van het baasje ontsnapt.

Mensen verengen sociaal zijn bij honden vaak tot 'willen spelen'. Imo heeft willen spelen niet veel te maken met al of niet sociaal zijn. Ook de meest asociale honden willen wel 'spelen' op hun manier dan }:)
Voor mij is een sociale hond vooral een hond die andere honden, mensen, en situaties goed kan inschatten en er op een niet-agressieve manier adequaat op reageert. Een sociale hond begroet andere honden vriendelijk maar afstandelijk/afwachtend. Naargelang de reactie van de andere kan er dan een verdere kennismaking zijn, en ja, eventueel spel, of blijft het bij die korte begroeting. Een sociale hond weet ook dat hij een zure hond best negeert en is in staat om kalmerende signalen uit te sturen. Een sociale hond zal ook in een spelsituatie zich aanpassen aan de anderen.
Voor een deel is dit de aard van de hond, maar de hond moet ook kans krijgen om te oefenen. Net daarom wordt in hondenscholen de puppyspeeltijd ingevoerd. De pups krijgen dan de kans om in en veilige omgeving sociaal gedrag en hondentaal aan te leren. Uiteraard niet de honden op een veldje droppen en in de kantine gaan zitten, maar eigenaars + instructeur houden toezicht. En wat ook belangrijk is, de eigenaar krijgt de kans zijn pup de observeren en te kijken hoe hij zich gedraagt tov andere honden. Is jouw pup het ettertje van de groep? Hmm, veel werk aan. Is jouw pup de meest onderdanige en is hij bang van de anderen? Werken aan zelfvertrouwen.
En net op die puppyspeeltijd komt er zoveel kritiek en willen mensen niet dat hun pup hieraan deelneemt. En zorgen er zo voor dat hun pup al met een handicap aan de start komt. En als de eigenaar dan ook nog eens denkt dat hij de signalen van andere honden beter kan interpreteren dan zijn hond dan gaat het helemaal de mist in. Tenslotte is hondentaal voor honden hun moedertaal en voor ons een aangeleerde taal.

On-topic. ik heb de muilband aangevinkt. Om de simpele reden dat al de rest van het lijstje al zeker niet werkt.
HR-rassen verbieden : klinkt mooi, maar dan wordt die pitbull ineens 'een kruising tussen een labrador en een boxer, meneer' en gaan er honden gekweekt worden die de meest ongewenste eigenschappen van de huidige HR honden hebben maar die er net iets anders uitzien. En dan bij voorkeur allemaal zonder papieren zodat het eigenlijk niet te controleren valt.
Cursus verplichten : het grote probleem is niet onwetendheid, maar niet willen weten.
aanlijnen : voorbeelden genoeg van waar het ondankt aanlijnen ook helemaal fout afliep. Mensen zijn al eens onoplettend, een grote sterke hond kan zijn eigenaar als eens uit evenwicht brengen, materiaal kan breken. Ik heb mijn eigen hond ooit onder een dubbel zo grote hond zien verdwijnen. Bijbehorende mevrouw hing nog aan de andere kant van de leiband. Was gelukkig geen agressieve hond en mijn hond kwam er ongeschonden (en met ongeschonden ego :) ) onderuit.
Blijft over de muilkorf. Imo is dat het enige dat de veiligheid echt kan verbeteren. Jammer genoeg gaat het enkel werken als alle honden een muilkorf op moeten, ook de 99% die geen vlieg kwaad doen. Want net de eigenaars van de meest agressieve honden hebben altijd kritiek op de anderen. 'Die chi heeft mijn Tyson aangevallen!' Chi weegt dan 2 kg en Tyson 50 -O- Of nog een mooie 'mijn hond moet zich kunnen verdedigen'. Dus ik denk dat de enige oplossing is dat we door de zure appel heenbijten en muilkorfplicht vor alle honden in openbare ruimte invoeren. Leuk? Nee helemaal niet maar waarschijnlijk de enige oplossing die echt helpt. En we zullen er wel gewoon aan worden, net zoals aan de autogordel of de hlem voor motorrijders. En misschien helpt het ook dat een gemuilkorfde pitbull toch net iets minder stoer is dan ééntje zonder muilkorf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:40

Hypericum schreef:
Was deze al langsgekomen?
https://www.ad.nl/den-haag/loslopende-h ... ~a1c3cdc2/

In en in triest. En dan ook 'dat is de natuur'.
Geen HR honden trouwens, maar zo zie je maar weer dat die aanlijnplicht er voor alle honden zou moeten zijn.

Oh jezus ;(. Ik zou me kapot schamen als t mijn honden waren.

Ergens heeft ze wel een punt. Katten die vogels vangen zijn ook de natuur, volgens veel mensen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:44

Ik doe niet aan puppyspeelkwartier, nee. Daar houden mijn pups geen handicap aan over hoor. Dat vind ik weer een erg rare opmerking. Dat spelen, de hondentaal verder ontwikkelen en grenzen leren ze bij mij van volwassen honden, niet van andere pups.

Ik ben het wel met je eens dat áls je een muilkorfplicht instelt alle honden dat moeten. Juist om te zorgen dat je niet alsnog uitzondering krijgt.

Over het jagen op andere dieren. Leuk dat dat als natuur wordt gezien, maar ik wil het niet hebben. Ik vind het schandalig en vreselijk dat zoiets gebeurt. Mijn reu is de enige die los mag in gebieden met wild, hij gaat er absoluut niet achteraan. Mijn teef loopt in gebieden aan een lange lijn, want zij wil wel ergens achteraan. Die komt dus niet los, ik ga niet gokken met het leven van een ander dier.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:06

Mijn hond zou hetzelfde doen als de honden uit het filmpje. Het enige verschil is dat ik zoiets nooit over mijn lippen krijg 'het is de natuur'. Ik ben eens bovenop mijn hond de sloot in gesprongen omdat hij achter een zwaan aan zat en sindsdien loopt hij tijdens broedperiodes dus met muilkorf (ook aan de lijn grijpt hij vogels op nest in de kant).

Ik ben er juist heel alert op en ik vind het echt dieptriest dat er mensen zijn die er zo laconiek over doen als hun hond een prooi pakt. Het is zo onnodig. Een ongeluk kan altijd, je hebt altijd de 'doet ie anders nooit', maar wat mij betreft zegt jouw reactie dan echt wat over jou als eigenaar. En 'het is de natuur' getuigt er nou niet bepaald van dat jij je verantwoordelijk voelt.

Meer en Bos is losloopgebied trouwens. En heel klein ook nog. Ik kom er niet graag omdat de meeste honden met heel veel opwinding rondrennen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:10

Honden die achter wild hetzij andere dieren aangaan..,
Wat ben ik dan blij met mijn twee dames waar zeker jachtinstinct inzit maar die alles wat leeft met rust laten.

Hier afgelopen najaar getuige geweest van een flatcoated die bijna mijn konijnenkooi zou afbreken om bij mijn konijn te kunnen komen. Ehmm nee dat wil ik dus niet hebben. Mijn man heeft de bewuste flatcoated er vandaan getrokken en volgens mijn vriendin die er bij was (haar hond) had dat niets met jachtinstinct te maken.
I’M sorry daar denk ik wat anders over en ik tolereer het dus ook niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:13

Hypericum schreef:

Geen HR honden trouwens, maar zo zie je maar weer dat die aanlijnplicht er voor alle honden zou moeten zijn.

Daarom is het ook belachelijk dat katten wel buiten los mogen lopen.
Die moorden ontzettend veel uit.
Ja, sneu van die zwaan natuurlijk!
Maar weegt niet op tegen de honderden of duizenden vogeltjes die katten vangen.
Als daar iemand wat van zegt, krijg je ook alleen maar te horen: dat is de natuur.
Dan moeten alle dieren die kunnen doden over 1 kam worden geschoren en opgesloten/vastgehouden worden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:24

Hypericum schreef:

Had het gezien, ze schijnt de muilkorf plicht die ze opgelegd heeft gekregen niet na te volgen, haar honden hebben al een andere hond gedood. Heeft een keer tegen een andere hondeneigenaar gezegd na een incident met zijn hond dat was een mooi gevecht hè, die vrouw spoort duidelijk niet.

Barbet schreef:
Hypericum schreef:

Daarom is het ook belachelijk dat katten wel buiten los mogen lopen.
Die moorden ontzettend veel uit.
Ja, sneu van die zwaan natuurlijk!
Maar weegt niet op tegen de honderden of duizenden vogeltjes die katten vangen.
Als daar iemand wat van zegt, krijg je ook alleen maar te horen: dat is de natuur.

Mijn katten blijven in de tuin en dan nog kan het ook wel eens mis gaan, merel tegen het raam, niet hard, beetje versuft en kat had hem, ik snel uit zijn bek gehaald nagekeken en weer vrij gelaten, ook als ik weet dat er een nest komt dan zorg ik dat ze even binnen blijven als een jonge merel op de grond zit. Dat ze muizen vangen vind ik dan wel weer fijn, die wil ik niet in mijn huis. :o

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:26

ElviraKelan schreef:
Honden die achter wild hetzij andere dieren aangaan..,
Wat ben ik dan blij met mijn twee dames waar zeker jachtinstinct inzit maar die alles wat leeft met rust laten.

Hier afgelopen najaar getuige geweest van een flatcoated die bijna mijn konijnenkooi zou afbreken om bij mijn konijn te kunnen komen. Ehmm nee dat wil ik dus niet hebben. Mijn man heeft de bewuste flatcoated er vandaan getrokken en volgens mijn vriendin die er bij was (haar hond) had dat niets met jachtinstinct te maken.
I’M sorry daar denk ik wat anders over en ik tolereer het dus ook niet.

Die van mij ook, leuk (maar mag niet) om ergens achteraan te rennen, 1 HEY van mij en ze staan stil.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:27

Hypericum schreef:

Dat is gewoon echt verschriķkelijk, hier in zweden hebben we vanaf 1 maart aanlijnplicht tot 31 augusti. Juist voor de wilde dieren. Ook als je iemand dus met een losse hond ziet die kan je aangeven bij de overheid en dat is boetes met uiteindelijk beslagname hond als je dus niets aanpakt nadat je bent aangesproken. Ik geef dus ook mensen aan, pas weer iemand hier in de buurt wiens hond is aangevallen omdat de hond losliep.

Ik denk dat het systeem wat wij in zweden hebben prima past in Nederland ook

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:30

Hier ook een kat die in de tuin blijft.
Vogels die in de tuin gaan zitten als de kat buiten zit zijn oerdom, ik heb geen megatuin en recht achter de tuin is een grasveld met bomen en struiken.
Dus als mijn kat wat te pakken krijgt is het jammer maar helaas. :)

mvdende

Re: Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:34

Dat de hond de zwaan gegrepen heeft, kan natuurlijk niet!

Het is daar wel losloopgebied maar de hond had eerder terug geroepen moeten worden. Of de hond even aan d3 lijn en de zwaan wegjagen naar een andere sloot.

Skip vind zwanen ook erg interessant, maar zodra ze gaan blazen loopt hij snel de andere kant op.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:44

mvdende schreef:
Dat de hond de zwaan gegrepen heeft, kan natuurlijk niet!

Het is daar wel losloopgebied maar de hond had eerder terug geroepen moeten worden. Of de hond even aan d3 lijn en de zwaan wegjagen naar een andere sloot.

Skip vind zwanen ook erg interessant, maar zodra ze gaan blazen loopt hij snel de andere kant op.

Hoezo zwaan wegjagen, ook als ze jongen hebben? Dat wegjagen doe je dan met hond aan de lijn, dan geef je toch ook verkeerde signalen af aan je hond, waarbij hij de volgende keer moeilijker terug te halen is wellicht. Gewoon even aanlijnen en een stuk verderop weer los laten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:31

Om maar even te bevestigen wat voor rare mensen er op de wereld rondlopen...

Mijn vriend is net even apart gaan wandelen met ons teefje. Om haar even 1/1 aandacht tegeven. Komt er een klein wit hondje aan. Los. Oudere man er bij met de mededeling; hij doet niks hoor. Hondje rent in een streep op mijn teefje af. Dus mijn vriend blokt het hondje. Waarop het hondje in zijn broek hangt... Waar mijn vriend uiteraard niet van gediend was. Dus hij pakt het hondje vast om hem van zn broek af te krijgen. Want loslaten ho maar.. Oudere man werd blijkbaar gelijk boos. Maar meneer had geen riem bij. Dus mijn vriend heeft het hondje vastgehouden tot meneer de riem uit zn auto ging halen aangezien hij de man voor de keuze gesteld heeft; riem halen of ik drop hem bij het asiel.
En terecht. Wij wandelen alleen in aanlijnplicht gebieden. Als je dan een hondje hebt die losloopt, niet luistert, in de benen van een ander mens gaat hangen omdat het hem niet zint en vervolgens blijkt dat baasje niet eens een riem bij heeft? Van mij had ie de hond mee mogen nemen.. Zo iemand verdient het niet om een hond te hebben en belangrijker, de hond verdient een baasje met fatsoen en verantwoordelijkheid..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:45

kiwiwitje schreef:
Om maar even te bevestigen wat voor rare mensen er op de wereld rondlopen...

Mijn vriend is net even apart gaan wandelen met ons teefje. Om haar even 1/1 aandacht tegeven. Komt er een klein wit hondje aan. Los. Oudere man er bij met de mededeling; hij doet niks hoor. Hondje rent in een streep op mijn teefje af. Dus mijn vriend blokt het hondje. Waarop het hondje in zijn broek hangt... Waar mijn vriend uiteraard niet van gediend was. Dus hij pakt het hondje vast om hem van zn broek af te krijgen. Want loslaten ho maar.. Oudere man werd blijkbaar gelijk boos. Maar meneer had geen riem bij. Dus mijn vriend heeft het hondje vastgehouden tot meneer de riem uit zn auto ging halen aangezien hij de man voor de keuze gesteld heeft; riem halen of ik drop hem bij het asiel.
En terecht. Wij wandelen alleen in aanlijnplicht gebieden. Als je dan een hondje hebt die losloopt, niet luistert, in de benen van een ander mens gaat hangen omdat het hem niet zint en vervolgens blijkt dat baasje niet eens een riem bij heeft? Van mij had ie de hond mee mogen nemen.. Zo iemand verdient het niet om een hond te hebben en belangrijker, de hond verdient een baasje met fatsoen en verantwoordelijkheid..

Ik zal nooit zeggen mijn honden doen niks, je weet het niet gewoon, al weet ik wel zeker dat ze niet voor de kill gaan. Voor een HR eigenaar zijn dit soort situaties die jij nu beschrijft wel heel vervelend.

Ik ontloop HR honden juist, vinden ook niet alle HR eigenaren leuk. Laatst ook weer iemand, die ik vroeg om ook aan te lijnen, met de reactie, ze zoeken het samen wel uit toch, hij een krachtpatser reu ik 2 reuen, NOPE dat gaan we niet uitzoeken of dat zo is. Ja maar hij wil zo graag spelen, koop er een hond bij als speelmaatje....daarom heb ik dus 2 honden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:57

Ik ontloop ook veel HR honden, maar ik ontloop bijna alle honden :')
Mijn honden hebben elkaar. En alleen als een hond heel vriendelijk en rustig kennis komt maken mogen ze kennismaken en zelfs even spelen als beide partijen dat leuk vinden en de locatie daarvoor geschikt is.

Maarja dit was inderdaad wel een gevalletje van behoorlijk geluk hebben. Geluk dat het hondje de broek pakte en niet mijn hond. En dat zij zo opgevoed is dat ze netjes achter ons blijft zitten als we dat vragen.

Overigens is het natuurlijk voor iedereen vervelend als een hondje zo in je broek hangt :D
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 26-03-19 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:12

Ik ontloop ook HR honden. Maar dat komt meer omdat mijn hond door "sociale honden" nu zelf vaak te snel van zich afbitched, en ik bang ben voor de reactie van een HR hond, want als die haar terugpakt heeft de mijne geen schijn van kans met die kaakkracht en het niet loslaten. Maar, mijn hond daagt het dus ook wel uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:15

Ik ontloop HR honden, maar ik ontloop Berner sennen en Duitse herders ook. Mijn honden hebben daar een vervelende ervaring mee gehad en sindsdien is vooral een Berner sennen een issue.

Met Duitse herders gaat t na veel trainen wel beter. Maar ik loop nog steeds een blokje om als ik lekker aan het wandelen ben.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:21

kiwiwitje schreef:
Mijn honden hebben elkaar. En alleen als een hond heel vriendelijk en rustig kennis komt maken mogen ze kennismaken en zelfs even spelen als beide partijen dat leuk vinden en de locatie daarvoor geschikt is.

Maarja dit was inderdaad wel een gevalletje van behoorlijk geluk hebben. Geluk dat het hondje de broek pakte en niet mijn hond. En dat zij zo opgevoed is dat ze netjes achter ons blijft zitten als we dat vragen.

Overigens is het natuurlijk voor iedereen vervelend als een hondje zo in je broek hangt :D

Dit begrijp ik niet. Hoezo ‘gevalletje geluk hebben’? Het was een klein hondje zinder noemenswaardige bijtkracht dat zo vast te pakken was door een vreemd mens (maak ik op uit je verhaal). Moet je bij een HR hond niet proberen.

Als ik zo’n kleine keffer tegenkom en hij zou mijn hondje bijten dan wordt er wat gegromd en gehapt heen en weer, in het ergste geval echt even gevochten. Tja, er is geen schade en de eigenaren halen ze met 1 handbeweging uit elkaar.

Ik vind dat echt totaal onvergelijkbaar met een HR hond die in dezelfde situatie de andere hond doodbijt en niet even met 1 hand uit de situatie te verwijderen is, en al helemaal niet door een vreemd mens.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:23

Oooh wacht... nu begrijp ik het... heb je zélf een HR hond die getriggerd zou kunnen worden door dat kleine keffertje?

Wie is dan het probleem? Het kleine hondje met eigenaar die in geen enkele andere situatie een werkelijk gevaar zou zijn, of jouw hond die blijkbaar in bepaalde situaties wel een gevaar wordt?

Je geeft af op de eigenaar van een keffend minihondje omdat jij je moordwapen misschien niet in bedwang kan houden.. omgedraaide wereld.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:29

Waves schreef:
kiwiwitje schreef:

Dit begrijp ik niet. Hoezo ‘gevalletje geluk hebben’? Het was een klein hondje zinder noemenswaardige bijtkracht dat zo vast te pakken was door een vreemd mens (maak ik op uit je verhaal). Moet je bij een HR hond niet proberen.

Als ik zo’n kleine keffer tegenkom en hij zou mijn hondje bijten dan wordt er wat gegromd en gehapt heen en weer, in het ergste geval echt even gevochten. Tja, er is geen schade en de eigenaren halen ze met 1 handbeweging uit elkaar.

Ik vind dat echt totaal onvergelijkbaar met een HR hond die in dezelfde situatie de andere hond doodbijt en niet even met 1 hand uit de situatie te verwijderen is, en al helemaal niet door een vreemd mens.

Dus als dat hondje mijn HR hond bijt is dat jammer maar helaas? Omdat ie mijn hond niet doodbijt? Pardon? Waarom moet mijn hond de dupe worden van zoiets? Waar slaat dat nu op?
En nu hing dit hondje in de broek van mijn vriend. Dat is ook maar normaal?
En dat het baasje in een aanlijnplicht gebied loopt zonder riem en dan ook nog eens met een hondje die gewoon bijt als het hem niet zint is ook prima? Omdat ie een andere hond of mens niet dodelijk verwond? -O-

Wat geeft dat hondje ineens het recht om mijn hond of vriend te bijten? Ookal heb ik een HR hond?

Ja ik heb inderdaad behoorlijk geluk gehad dat ie de broek van mijn vriend pakte in plaats van mijn hond. HR hond of niet. Geen enkele hond mag zn tanden in een andere hond zetten. Ongeacht schade..

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:32

Waves schreef:
Oooh wacht... nu begrijp ik het... heb je zélf een HR hond die getriggerd zou kunnen worden door dat kleine keffertje?

Wie is dan het probleem? Het kleine hondje met eigenaar die in geen enkele andere situatie een werkelijk gevaar zou zijn, of jouw hond die blijkbaar in bepaalde situaties wel een gevaar wordt?

Je geeft af op de eigenaar van een keffend minihondje omdat jij je moordwapen misschien niet in bedwang kan houden.. omgedraaide wereld.

Wacht even, er komt een hondje hoe groot ook op haar hond afgestormd, baasje grijpt op geen enkele manier in. Dan was het toch logisch geweest dat wanneer het hondje bij de hond van haar aan kwam stormen een reactie uitlokt? Wat jij zegt vind ik omgekeerde wereld. Het gaat om een aanlijn gebied en die eigenaar had niet eens een riem bij zich, hallo zeg.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:33

Waves schreef:

En dit is net zo'n raar bericht.
Wat maakt het ineens ''geen probleem'' dat dit hondje mijn hond pakt. Het probleem is volgens jou dat mijn hond spontaan in een moordmachine kan veranderen op het moment dat hij het hondje pakt.
Nee het hondje hoeft niet dood nee. Maar mijn hond kan ook gewoon van zich afsnauwen zonder ineens dood te bijten. Dat betekend alleen niet dat je het maar hoeft te accepteren dat een klein hondje, een niet HR hond, zich zo dusdanig agressief hoeft te gedragen dat ie zonder aanleiding een mens of hond bijt..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:33

Zo zie ik het niet Waves. De kleine hond mag wel bijten, maar de grote niet? Het is zeker zo dat de grote meer schade aan kan richten, maar we doen nu net of alle hr honden die een bijtincident hebben veroorzaakt ook scheuren, gericht voor de kill gaan, maar met een klein hondje kan 1 keer bijten ook genoeg zijn helaas. Dan is het raar om te zeggen dat het geen punt is dat de kleine wel bijt, maar de grote totaal verkeerd is wanneer hij op dat gedrag terug reageert en hetzelfde zou kunnen doen. Ik neem met mijn grotere hond voorzorg door hem aan de lijn te doen, maar wanneer een kleine hond hem zou bijten, wat bedreigend is, ondanks wellicht verschil in maat, moet hij dat maar totaal over zich heen laten gaan? Tussen honden bestaat er geen verschil in grootte of impact, zij reageren op het gedrag van de kleinere hond en meten niet af of wanneer zij terug zouden bijten de impact verschillend kan zijn. Er zit verschil in de aanpak van je hond, compleet voor de kill gaan vind ik iets anders, maar vind het kort door de bocht om het over te laten komen, dat die kleine hond helemaal geen schuld zou hebben. Moordwapen vind ik een vervelende opmerking, we gaan honden nu ineens zo anders bekijken.. Mijn boxer is groter dan een jack, wanneer de jack in zijn vel zou hangen en agressief is, is dat niet oke. Komt het op een gevecht uit, die hij niet begint, maar wellicht op zou moeten reageren omdat hem dit overkomt, omdat een ander te overantwoordelijk is door zijn kleine, felle hond los te laten, en hij zou terug bijten, is de kans natuurlijk groot dat de kleine hond er slechter uit komt dan hij zelf. Maar dat maakt niet dat hij dan door zijn grootte schuldig is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:37

Helemaal eens met kiwiwitje. Geen enkele hond hoort zomaar te bijten. Hr of niet. En hierbij is de eigenaar fout door het diertje los te laten lopen en ook nog eens geen riem mee te hebben.

Het is niet bepaalt normaal dat dat hondje in de broekpijp hangt. Van een grote hond zou dat ook niet geaccepteerd worden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:38

Ik ben toch wel blij dat ik hier en via pb berichten zie/krijg dat mensen het met mij eens zijn.... :)