StonedRomy schreef:Tja en of ik niet liever met een sociale hond over straat zou lopen? Wat noemen we sociaal? Een hond die met iedere hond wilt spelen? Lijkt me persoonlijk meer werk aan de lijn dan mijn niet hond sociale akita die geleerd heeft andere honden te negeren, tussen mijn benen te gaan zitten als we vlak langs een andere hond moeten en af en toe opgetild moet worden als er een kleine, sociale, hond weer eens aan de aandacht van het baasje ontsnapt.
Mensen verengen sociaal zijn bij honden vaak tot 'willen spelen'. Imo heeft willen spelen niet veel te maken met al of niet sociaal zijn. Ook de meest asociale honden willen wel 'spelen' op hun manier dan

Voor mij is een sociale hond vooral een hond die andere honden, mensen, en situaties goed kan inschatten en er op een niet-agressieve manier adequaat op reageert. Een sociale hond begroet andere honden vriendelijk maar afstandelijk/afwachtend. Naargelang de reactie van de andere kan er dan een verdere kennismaking zijn, en ja, eventueel spel, of blijft het bij die korte begroeting. Een sociale hond weet ook dat hij een zure hond best negeert en is in staat om kalmerende signalen uit te sturen. Een sociale hond zal ook in een spelsituatie zich aanpassen aan de anderen.
Voor een deel is dit de aard van de hond, maar de hond moet ook kans krijgen om te oefenen. Net daarom wordt in hondenscholen de puppyspeeltijd ingevoerd. De pups krijgen dan de kans om in en veilige omgeving sociaal gedrag en hondentaal aan te leren. Uiteraard niet de honden op een veldje droppen en in de kantine gaan zitten, maar eigenaars + instructeur houden toezicht. En wat ook belangrijk is, de eigenaar krijgt de kans zijn pup de observeren en te kijken hoe hij zich gedraagt tov andere honden. Is jouw pup het ettertje van de groep? Hmm, veel werk aan. Is jouw pup de meest onderdanige en is hij bang van de anderen? Werken aan zelfvertrouwen.
En net op die puppyspeeltijd komt er zoveel kritiek en willen mensen niet dat hun pup hieraan deelneemt. En zorgen er zo voor dat hun pup al met een handicap aan de start komt. En als de eigenaar dan ook nog eens denkt dat hij de signalen van andere honden beter kan interpreteren dan zijn hond dan gaat het helemaal de mist in. Tenslotte is hondentaal voor honden hun moedertaal en voor ons een aangeleerde taal.
On-topic. ik heb de muilband aangevinkt. Om de simpele reden dat al de rest van het lijstje al zeker niet werkt.
HR-rassen verbieden : klinkt mooi, maar dan wordt die pitbull ineens 'een kruising tussen een labrador en een boxer, meneer' en gaan er honden gekweekt worden die de meest ongewenste eigenschappen van de huidige HR honden hebben maar die er net iets anders uitzien. En dan bij voorkeur allemaal zonder papieren zodat het eigenlijk niet te controleren valt.
Cursus verplichten : het grote probleem is niet onwetendheid, maar niet willen weten.
aanlijnen : voorbeelden genoeg van waar het ondankt aanlijnen ook helemaal fout afliep. Mensen zijn al eens onoplettend, een grote sterke hond kan zijn eigenaar als eens uit evenwicht brengen, materiaal kan breken. Ik heb mijn eigen hond ooit onder een dubbel zo grote hond zien verdwijnen. Bijbehorende mevrouw hing nog aan de andere kant van de leiband. Was gelukkig geen agressieve hond en mijn hond kwam er ongeschonden (en met ongeschonden ego

Blijft over de muilkorf. Imo is dat het enige dat de veiligheid echt kan verbeteren. Jammer genoeg gaat het enkel werken als alle honden een muilkorf op moeten, ook de 99% die geen vlieg kwaad doen. Want net de eigenaars van de meest agressieve honden hebben altijd kritiek op de anderen. 'Die chi heeft mijn Tyson aangevallen!' Chi weegt dan 2 kg en Tyson 50