Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:19

Ik zeg alleen maar dat ik je vaker in katgerelateerde topics zie, welke conclusies jij daar nu van maakt?

Het probleem van zwerfkatten is al meermalen in het nieuws geweest, je weet dat er maatregelen genomen worden, daar hoort de DB bij. Wil je dat risico niet lopen, neem je maatregelen.

Zonder het verhaal van de DB ben je wel heel overtuigd van hun schuld. Zelfs als de TS niet alles vermeld.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:20

Biebz schreef:
bruintje123 schreef:
Magda jij gebruikt de zoekterm kat bij mij verbind daar conclusies aan en zegt dan dat ik persoonlijk ben?
Echt? :?
Het is dat ik tegen het principe temmen ben.
Maar ik laat je onzinnige uitlatingen en rare denkwijze in dit topic nu links liggen.

Nee.
Dat asiel /db zit fout.
En zou mooi zijn dat ook toe te geven.

En ja anders zou ik zeggen succes met plaatsen. gaat ze nooit lukken. Lieve katjes zit het al vol mee.
En dan heel stoer zeggen pluk wel een gratis kat van mp.
Kijken wat ze dan zeggen.

Waarom wordt gelijk geroepen dat ze fout zijn?

Ze krijgen oproep voor een zwerfkat (is de melding! Mensen zeiden dat hij geen eigenaar had)
Dus ze vangen hem. Kunnen misschien niet direct chip checken (redenen zijn al genoemd)
Wie weet dezelfde dag of dag later alsnog! TS heeft nergens genoemd hoelang de kat daar al is.
Zonder dit te weten kan jij niet zeggen of ze fout zitten.
Deze mensen doen gewoon hun werk ;)

Maar daar hoeft een ander (de eigenaar notabene) niet voor te betalen als die niets verkeerd heeft gedaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:22

Dat ze die kat meenemen is niet perse fout.
Er geld voor willen wel.
En dat is toch aan de orde.
Baasje heeft al extra werk omdat die haar kat al ergens op moet zien te halen.
Het is toch idioot betalen voor je eigendom.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 10-01-18 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:23

Dan ga je daar dus normaal mee in gesprek en niet maar niets doen.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:23

gekvanfleur schreef:
Biebz schreef:

Ze krijgen oproep voor een zwerfkat (is de melding! Mensen zeiden dat hij geen eigenaar had)
Dus ze vangen hem. Kunnen misschien niet direct chip checken (redenen zijn al genoemd)
Wie weet dezelfde dag of dag later alsnog! TS heeft nergens genoemd hoelang de kat daar al is.

Maar daar hoeft een ander (de eigenaar notabene) niet voor te betalen als die niets verkeerd heeft gedaan.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik idd ook niet nodig vind om te betalen ;)

Al snap ik wel dat er kosten in rekening worden gebracht (Ze zijn toch opgeroepen en doen ook maar gewoon hun werk).. Maar hierover kan je in gesprek gaan. Ook met de mensen die de melding hebben gegeven..

Ik ben nu alleen bang dat als jij het zo laat gaan dat ze later komen met een grotere rekening.
Omdat jij wist dat de kat daar zat en zij nu de verzorging doen. Ze weten immers je adres (denk ik?) en jij bent de rechtmatige eigenaar.
Misschien dat je hier juridisch advies over kan vragen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:24

magda_90 schreef:
Ik zeg alleen maar dat ik je vaker in katgerelateerde topics zie, welke conclusies jij daar nu van maakt?

Het probleem van zwerfkatten is al meermalen in het nieuws geweest, je weet dat er maatregelen genomen worden, daar hoort de DB bij. Wil je dat risico niet lopen, neem je maatregelen.

Zonder het verhaal van de DB ben je wel heel overtuigd van hun schuld. Zelfs als de TS niet alles vermeld.

Je hebt een een rare manier van discussieren hoor.
Je legt de bal niet daar waar die hoort.
Ik hoef helemaal geen maatregelen te nemen als er wat gedaan wordt aan zwerfkatten, want ik doe niets fout.
En als katlief dan per ongeluk gevangen wordt zou ik dat niet zo'n drama vinden. Maar wel als ze dan zeggen, je moet betalen. Waarom dan? Als je niets fout doet hoef je toch andermans werk niet te financieren?

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:25

Dit blijft nog heel lang een welles niettes spelletje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:26

Nee hoor, ik benoem de dingen zoals ze zijn maar die voor veel katteneigenaren niet als logisch gezien worden.

Ik zeg ook niet dat je iets fout doet maar je weet wel dat dit soort dingen kunnen gebeuren.

Qua betalen snap ik van beide kanten, maar dan ga je dus ook normaal in gesprek met elkaar.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 10-01-18 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:27

bruintje123 schreef:
Dat ze die kat meenemen is niet perse fout.
Er geld voor willen wel.
En dat is toch aan de orde.
Baasje heeft al extra werk omdat die haar kat al ergens op moet zien te halen.

Ook dat is niet fout.. niet zo zwart wit in ieder geval. Ze mogen het vragen, voet bij stuk houden maar of dat handig is kan je je afvragen.
Als TS het op zijn beloop laat en niets meer laat horen voor minimaal twee weken lang mogen ze de kat zelfs houden en heeft TS er niets meer over te zeggen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:27

*sarcasme aan* Maak een factuur van jouw reiskosten naar het asiel en vraag tijdens het overhandigen van de factuur of ze deze dan ook willen vergoeden zoals jij hun reiskosten zal moeten vergoeden.

Ts, ik snap je volkomen dat je niet gaat betalen voor het ophalen van een kat.
Misschien 2 weken wachten zoals iemand hier eerder ook opperde zodat je niets hoeft te betalen en dan de kat ophalen. Boerderijkatten zijn vaak gratis bij het asiel op te halen :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:29

Klopt.
Maar dan zou ik ze veel succes wensen met het plaatsen van de niet tamme kat.
Kost ze gegarandeerd meer dan nu kosteloos aan de eigenaar mee geven.

En dat is wat ik ook zou zeggen.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:31

magda_90 schreef:
Er is al meerdere keren uitgelegd dat je door een vangkooi heen niet de chip kunt aflezen, daar zullen ze tot in het asiel mee hebben gewacht. :)

Wij hadden toch een hele fijne chipreader die buiten de transportbox de chip al kon lezen. Dat was ontzettend fijn aangezien wij als dierenartsenpraktijk met het asiel samen werkten en we dus katten (ook in een vangkooi waar ze heen en weer kunnen lopen) altijd hun chip konden aflezen. Dus ja er bestaan readers die je niet tegen t dier hoeft te drukken om een chip te lezen.

@ts, wat een ontzettend vervelende situatie, persoonlijk had ik mijn kat er wel weer uitgehaald maar ik snap ook dat je liever niet achter je geld aanloopt. Misschien eens gratis juridisch advies winnen hoelang t gaat duren met betaling onder protest. En misschien nog even een keer met een leidinggevende van het asiel praten. Want ookal hebben zij door de db kosten gemaakt is het alsnog de fout van de db.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:32

Biebz schreef:
bruintje123 schreef:

Nee.
Dat asiel /db zit fout.
En zou mooi zijn dat ook toe te geven.

Omdat ze van te voren hadden moeten onderzoeken of de kat een eigenaar had. Zoals andere asiels ook doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:34

Hoe had het asiel dat van de voren moeten onderzoeken bij een niet te benaderen kat?

Die readers die buiten de kooi gebruikt kunnen worden of door de tralies passen zijn een stuk duurder. Leeuwproof readers zijn dat, niet elke dierenbulance of asiel heeft deze.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:35

Marie_Anne schreef:
Biebz schreef:

Omdat ze van te voren hadden moeten onderzoeken of de kat een eigenaar had. Zoals andere asiels ook doen.

Wie weet hebben de melders wel gezegd dat ze al geprobeerd hebben de eigenaar te vinden??
En wie zegt dat ze het niet hebben geprobeerd? Het feit dat ze de chip hebben gelezen en TS hebben gebeld zegt voor mij dat ze de eigenaar hebben gezocht..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:36

dees_daan schreef:
Hoe had het asiel dat van de voren moeten onderzoeken bij een niet te benaderen kat?

Die readers die buiten de kooi gebruikt kunnen worden of door de tralies passen zijn een stuk duurder. Leeuwproof readers zijn dat, niet elke dierenbulance of asiel heeft deze.

Dat dus.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:37

In het buitengebied staan meestal niet zoveel huizen.
Hij is zelfs gevangen tegenover haar huis.
Even bij de paar huizen aanbellen was zelfs sneller geweest dan vangen.

Ook wat minder stressvol voor het diertje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:38

Jij wilt bij iedere gevangen kat langs alle deuren? In de perfecte gelegenheid graag, maar die mankracht is er niet. :n

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:41

Ze is überhaupt niet eens van plan het dier op te halen dus waar maken we ons druk om?

Als ze er heen was geweest en normaal gesprek had gevoerd was de kat misschien allang weer kosteloos thuis. In plaats daarvan gaan we een topic aanmaken en het asiel afzeiken maar er wordt geen enkele poging gedaan het dier op te halen / weer thuis te krijgen.

En dan maar na 1 telefoontje besluiten de kat daar 2 week in een hokje te laten zitten. Echt geen woorden voor.. Huiskat of boerderijkat, die laat je hier toch niet de dupe van worden? Ongelooflijk..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:42

ZE heeft toch geschreven hem wel op te willen halen?
Maar er niet voor te willen betalen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:43

bruintje123 schreef:
ZE heeft toch geschreven hem wel op te willen halen?
Maar er niet voor te willen betalen.

Heeft ze dat al gedaan dan? Is ze er geweest? Of is ze na 1 telefoontje (misschien had ze de stagiaire wel aan de telefoon) op Bokt gaan klagen?

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:44

Wij hebben hetzelfde meegemaakt alleen dan met onze hond.

Die is gewoon door de dierenambulance zomaar meegenomen. De hond liep vooraan de weg net uit de oprijlaan. Was ook gewoon gechipt. Hij was door de wei eruit gegaan. Iedere buur wist dat die hond van ons was.
Efin hond mee. Moesten we ruim 60 euro voor betalen om hem terug te krijgen. We kwamen er na vijven pas achter toen mochten we hem niet meer ophalen want dan werkte er niemand meer bij het asiel. Dus hij moest blijven die nacht. Hij moet speciaal dieet voer hebben, dat heeft hij uiteraard niet gehad. Dus ook nog eens een hele zieke hond terug gekregen. Konde gelink naar de da om de allergische reacties te bestrijden..

De dierenambulance doet dit dus wel vaker..
Laatst bijgewerkt door willemieke op 10-01-18 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:44

magda_90 schreef:
Jij wilt bij iedere gevangen kat langs alle deuren? In de perfecte gelegenheid graag, maar die mankracht is er niet. :n

Maar wel de mankracht om een kat die er goed uitziet en op het oog helemaal niets mankeert gaan lokken en vangen?
Mij lijkt het minder energie kosten om even bij die paar huizen navraag te doen, dan het dier met voer te gaan lokken en te vangen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:46

Voederplaatsen en vangkooien zijn, simplistisch gezegd, zo neer gezet. Bij alle deuren langs zit veel meer tijd in en mag je ook nog terugkomen als mensen niet thuis zijn.

Niet ideaal maar ik snap het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:47

bruintje123 schreef:
In het buitengebied staan meestal niet zoveel huizen.
Hij is zelfs gevangen tegenover haar huis.
Even bij de paar huizen aanbellen was zelfs sneller geweest dan vangen.

Ook wat minder stressvol voor het diertje.

Als jij jaarlijks zwerfkattenacties doet waarbij je misschien wel 100 katten vangt (ik zeg maar wat, het zijn er zo 10 per adres) die allemaal of gedumpt zijn of uit gedumpte katten komen en waarbij er dus echt geen eigenaar is zou jij dan na de 99e kat die je succesvol hebt opgehaald, gechipt, gecastreerd en terug geplaatst hebt nog langs de deuren gaan als je de zoveelste actie hebt gepland? Of zou je je die tijd besparen omdat de kans dat er een eigenaar is nihil is?

Dit soort dingen zijn gewoon niet te voorkomen. Nu is het fout omdat de kat meegegaan is terwijl deze een eigenaar heeft. Was dit een topic geweest over een kat die vermist werd en gevangen werd in een vangkooi maar er te goed uit zag om mee te nemen en daarom weer vrijgelaten werd dan was de vraag gesteld waarom ze eerst een kat vangen en hem vervolgens weer los laten.
Bij katten die je gewoon op kan pakken is het een stuk makkelijker, die kan je een papieren bandje om doen met een tekst er op en een tijdje laten lopen zodat de eigenaar de tijd heeft om te bellen en je kan de chip gewoon even uit laten lezen. Dat werkt bij wilde boerderijkatten niet. Nu is het even mis gegaan maar jaarlijks wordt er op deze manier wel voor gezorgd dat katten die op boerderijen gedumpt worden zich niet meer kunnen vermenigvuldigen, op zich is het dus wel een heel goed ding dat deze acties er zijn. Dat het niet altijd voor iedereen goed kan zijn is het risico dat er in zit. Het asiel kan het anders oplossen maar als ze dat niet willen is het de vraag wat TS wil, of betalen en de kat terug hebben of afwachten wat er gebeurd en het risico nemen dat ze de kat niét op dezelfde plek uitzetten, want dat kunnen ze ook nog doen als ze dwars willen..