Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

Optiwolk

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:43

Interessant topic dit.

Hier blijft de poes 24/7 binnen.
Niet omdat ze niet buiten wil hoor. Is altijd een buitenkat geweest.

Maar toen vriendlief en ik zijn gaan samenwonen hebben wij ze meegenomen.
Alleen zijn wij op 2 km van het ouderlijk huis gaan wonen, waar ze dus is opgegroeid... en is de kortste weg naar "huis" langs een drukke baan.
Dus poeslief mag na 15 jaar muisjes vangen genieten van een oude dag continue voer, drinkfontein, knuffelen in de zetel en zoveel matjes om haar nagels in te zetten als ze maar wil. Krabpaal kent ze helaas niet...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:17

En zoals altijd in dit soort discussies, 2 kampen, muurvast....
Geen moer aan eigenlijk zulke discussie, dus ik ga weer ff uitklokken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:38

Diablo schreef:
PortRoyal schreef:
De mijne waren zo vrij als een vogeltje en zijn 13,16,17 en 22 jaar oud geworden. Alle overleden door ziekte of ouderdom, dus een buitenkat kan absoluut stokoud worden!

En mijn oma rookte als een ketter en is ook oud geworden. Is natuurlijk niet representatief voor rokers.

Nee maar een stelling van alle buitenkatten worden niet oud en zijn voor die tijd doorgereden is ook niet vol te houden.

Ik, en veel mensen, kennen buitenkatten die echt een respectabele leeftijd halen. Maar zoals ik al schreef hangt het er wel vanaf waar je woont. Vlakbij een drukke weg, snelweg of spoor is riskant en daar zou ik niet willen wonen juist vanwege de kat.

Heb hier in de buurt nog nooit gehoord van mishandelde of vergiftigde katten. Kans dat mijn kat dat overkomt zal erg klein zijn. Dat hij met zijn 15 jaar,waarvan 8 jaar met diabetes, aan zoiets als een hypo of nierfalen zal bezwijken is een stuk groter.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:20

maralyn schreef:
Duiventeler zend zn duiven uit die zelf weer naar t hok vliegen en binnen blijven.
Dit doen ze één x per dag.

bij onze buren werden ze niet uitgestuurd?
ze leefden gewoon op en rond de til, die werd ook nooit gesloten..
dus die leefden in een bepaald gebied met bijbehorend luchtruim..

heb het ook niet specifiek over een duiventeler, of postduif houder,
maar over de hobbyist duivenhouder.

ter verduidelijking, dit specifieke geval was niet midden in de gemeente, maar op een boerderij, waarbij het land in delen verkocht is in de jaren vijftig, waardoor de buren dus op 15 meter van onze woning (eigen weg ertussen) zaten. dus gemeente zal daarop weinig aanpakken.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:24

Hier in de buurt zie ik nooit doodgereden katten (nu hebben wij ook niet veel katten in de buurt) Je hoort ook nooit iets van mishandelde katten. Dus als katten"baasje" weinig om je zorgen over te maken als je de kat buiten laat.
Maar dat betekend niet dat andere mensen er geen last van hebben!!! Hoe voel je je daar als buitenkat eigenaar in een woonwijk bij? Vind je dat niet belangrijk?
Dit is een algemene vraag en niet bedoeld als aanval, maar dat vraag ik me oprecht af.

Ik ben een hondenmens, mijn vroegere hond heeft ooit een kat doodgebeten. En die vrouw was laaiend op mij dat haar kat dood was. Terwijl ik haar al meerdere malen gevraagd had haar kat uit mijn achtertuin te houden omdat mijn honden daar rondlopen. Ik voelde me er heel slecht bij, dat mijn hond een dier dood beet, ik vond het ontzettend sneu voor de kat. Ik kon er niets aandoen, was ook niet mijn verantwoordelijkheid en toch zat ik met een klote gevoel. Eerlijk gezegd vond ik het behoorlijk asociaal van die katteneigenaresse, ik voelde me rot omdat zij haar verantwoordelijkheid niet nam.

Ik vind het vervelend als mensen last hebben van mijn honden (of kinderen, maar dat is een andere discussie :D ). Ik ruim de poep op tijdens de wandeling en vraag regelmatig aan de buren of ze de hond ooit horen als ik niet thuis ben. Gelukkig is dit nog nooit het geval geweest.
Is dat gevoel er niet bij de katteneigenaren, als je je kat buiten je tuin laat, dat je jezelf afvraagt of andere mensen last hebben van jouw dier?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:29

Hier ook een hondenmens dat een kat gaat krijgen..
Nogmaals, ik vindt dat niemand last moet hebben van het dier van een ander. Onze kat blijft dus in ons huis/tuin.

Als er een kat in de tuin zat dan was er geen land meer te bezeilen met mijn hond, hij werd echt woest.
Maar het was zijn tuin en ik hoef andermans dieren niet uit mijn tuin te weren.

Wat ontzettend naar dat ze jou zo'n rotgevoel gaf. Niet jouw verantwoordelijkheid!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:21

Het gevaar bestaat ook nog dat ze dingen eten die niet goed voor ze zijn. Wat te denken van een kat die een muis op eet die gif heeft gehad. Ik heb het gezien en ik kan je vertellen dat dat geen prettige dood is voor een kat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:23

Diablo schreef:
Het gevaar bestaat ook nog dat ze dingen eten die niet goed voor ze zijn. Wat te denken van een kat die een muis op eet die gif heeft gehad. Ik heb het gezien en ik kan je vertellen dat dat geen prettige dood is voor een kat.

Tja het leven zit vol gevaren en er valt van alles te bedenken ook in huis. Dat het buitenhuis gevaarlijker is zal ik niet ontkennen maar onder de juiste randvoorwaarden valt het allemaal best te overzien.

Mijn kat heeft weleens een vleermuis gevangen wat een risico op hondsdolheid is. Die ving hij echter gewoon op mijn balkon zo uit de lucht.. Daar hoefde hij de straat niet voor op.

Ik vraag mij overigens nooit af of mijn kat voor overlast zorgt. Denk ook dat hij dat niet doet en ben er in ieder geval nooit over aangesproken. Nu is zijn territorium hoofdzakelijk in de bosjes van de gemeente en een stukje rondom een parkeerterrein. Dus geen tuinen of bij mensen in huis.. Ooit heeft hij wel een tijdje gebuurt bij de ingang van een appartementencomplex en veel ouderen die daar wonen vonden dat wel gezellig. :) Hij is wel erg eenkennig dus laat zich niet door vreemde oppakken of aaien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:37

Het is gewoon een feit dat katten overlast veroorzaken voor de flora en vooral fauna in NL. Daar is al vaak veel over te doen geweest alleen durft niemand zijn vingers te branden aan wetgeving.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:45

Wij hebben een asielkneusje. Waarschijnlijk aan komen lopen en zeer zeker niet helemaal 100. Scheef koppie, problemen met haar coordinatie etc. Zij komt dus alleen in de tuin en echt niet verder. Heeft ze wel eens geprobeerd door over de schutting te klimmen, maar dat hebben we "afgestraft" met een plantenspuit _O- .
Nee Nida blijft lekker binnen of in de tuin. En aan haar is niet te zien dat ze het mist... 1 keer liep ze half buiten de poort maar ze vond het dood eng _O-

Ik vind het ook niet kunnen dat mensen het maar normaal vinden dat hun kat bij anderen in de tuin poepen enzo trouwens...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:55

PortRoyal schreef:
De mijne waren zo vrij als een vogeltje en zijn 13,16,17 en 22 jaar oud geworden. Alle overleden door ziekte of ouderdom, dus een buitenkat kan absoluut stokoud worden!

Ik heb dezelfde ervaring. Net als bij de meeste jonge wezens lopen buitenkatten in de eerste jaren van hun leven een redelijk risico. Daarna zijn ze streetwise....

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:00

wij hebben geen buren op minder dan 500m.

onze katten hebben jaren binnen gezeten,maar uiteindelijk hebben we ze,voor het bestwil van een van onze katten,buiten gelaten.

we hebben een heel stress-gevoelige kat.

bezoek,poetsvrouw,wij te lang weg,....alles bezorgde haar extreme stress en uitte zich in plassen waar ze niet hoorde te plassen(op handdoeken,verzorgkussen van de kindjes,de deurmat,tot eens in ons bed toe!
ze kreeg er ook blaasstenen van met operatie als gevolg.

toen beslist om ze buiten te laten(via kattenluik,ze kiest dus zelf) en was/is voor deze kat zo'n verademing!
wordt het haar binnen te stressy?dan vlucht ze letterlijk buiten,komt daar tot rust en komt binnen als ze het terug aankan of als de rust is wedergekeerd.
sind dien nooit meer plas gehad op plaatsen waar het niet hoort.

(en ja,ze krijgt speciaal voer tegen de stenen)

we hebben dit katje sinds kitten aan,heeft altijd in huis geleefd en is al altijd zo'n plas-probleem-kat geweest,ze is er nu 6.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:13

Eigenlijk vind ik het volgende plaatje hier wel goed bij passen.
Afbeelding

Ik plaats het omdat sommige elkaar menen uit te maken voor onverantwoordelijk of zelfs dierenbeul.
Waarom? als de een er van overtuigd is dat haar kat gelukkiger is als deze binnen blijft, waarom zou dat dan niet kunnen?
Andersom net zo waarom zou het niet zo kunnen zijn dat de kat wel degelijk gelukkiger is wanneer die lekker naar buiten kan?.
Ik had al een paar keer gereageerd hier en wat bijgelezen en het valt mij op hoe zuur sommige reacties zijn naar elkaar.
Beetje begrip naar elkaar is geen overbodige luxe i.p.v. van sarcastische reacties plaatsen om de ander uit de tent te lokken.
Is sneren nu daadwerkelijk zo fijn? waarom niet gewoon accepteren dat de ander een andere zienswijze heeft.

Ik ben er van overtuigd dat een ieder die een dier heeft hier of dat nu een kat is, een hond of een paard het beste met zijn dier voor heeft.
Ik geloof dat we allemaal veel van onze dieren houden.
Dat betekend niet dat we niets van elkaar kunnen leren.
Maar als iemand overtuigd is van zijn eigen zienswijze en niet van plan is daar anders in te gaan denken dan kun je daar gewoon respect voor hebben en het accepteren.

Mijn zus heeft twee binnen katten, ze komen nooit buiten en zijn zielsgelukkig. Ik kan dit constateren met eigen ogen. Speelse goed uitziende katten.
Onze eigen kat is groten deels binnen kat en komt buiten maar alleen in eigen tuin, ziet er goed uit en speelt elke dag met mijn man.
Onze weg gelopen kat, als kitten geboren in een woonwijk en altijd binnen gezeten als kitten. Heeft altijd de drang naar buiten gehad vanaf dat hij bij ons kwam.
Hebben we zeker geprobeerd om binnen op te sluiten zoals ik eerder beschreef en zonder succes.

Conclussie die ik kan maken en ik hoop uiteindelijk iedereen.
Je hebt katten die binnen kunnen wennen en je hebt katten die dat niet kunnen.

En ja als een kat buiten komt dan komt het voor dat hij zijn behoefte elders in een tuin doet.
Als buren daar last van hebben dan kun je als katten eigenaar samen met je buren een oplossing bedenken zonder dat de kat meteen binnen moet blijven.
En als eventueel toekomstig katten eigenaar ben je verplicht te kijken naar de omgeving waar je woont.
Past een buitenkat daar? zo nee dan geen kat nemen als je het voornemen hebt deze buiten te laten.
En dan de opmerking over katten die doodgereden worden..... niemand vind dit leuk! niemand ziet zijn kat graag dood gaan door een auto.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:57

mooi gesproken osmo.

ik wist altijd precies waar mijn kat het deed, 80procent was onder een dichte bossage op gemeentegrond, niemand die daar last van had. 20 % max deed ze nog wel eens in de tuin van mijn buurvrouw.

mijn buurvrouw vond het bezoek van de kat altijd heel gezellig, alleen de ontlasting wat minder..
mijn kat was ook grote vriendjes met haar hond, dus om de kat helemaal niet in de tuin te krijgen, dat was ook niet nodig. Dus wij hadden de volgende afspraak. Een paar dagen voor de buurvrouw wilde tuinieren (ruim over de 60 en niet zo goed ter been), schoffelde ik vast het onkruid en schepte eventuele keutels uit de tuin (of het nu van mijn kat was of een van de vele anderen uit de buurt). Ik blij want mijn kat had vrije loop en de tuin waar ze wel wat behoefte deed was geen issue meer. buurvrouw blij want die had alleen de lusten van het tuinieren en niet het zware werk van onkruidjes overal wegpeuteren (want ik deed ook gelijk even tussen de tegels, kleine moeite) of schoffelen, maar gewoon lekker gelijk met losse aarde aan de slag.

we hebben nooit enige onrust gehad in onze kat en hondrijke buurt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:57

Voor mezelf kijkend: ik denk zeker dat een kat buiten gelukkiger is. Net als dat een paard in een natuurgebied gelukkiger is naar mijn idee dan een paard in een wei.
Maar ik ben van mening dat we realistischer moeten kijken naar wat mogelijk is. Een paard ksn nou eenmaal niet altijd in een natuurgebied. En m.i. kan een kat in een woonwijk niet meer vrij buiten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:01

Een keuze zou dus zijn om geen kat te nemen. Net als dat ik geen paard neem als ze niet naar buiten kunnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:15

Voor mij is dat idd een reden on geen kat te nemen ja :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:23

Of je zoekt een goed alternatief om toch een kat te kunnen houden binnen de mogelijkheden die je hebt. :)
Zoals sommige mensen een paard houden die op een paddock buiten komt en naast het rijden bijv grondwerk doen oid, kun je een kat uitzoeken met een lager energielevel/rustiger karakter en voor de kat je huis inrichten om het leuk te maken:
veel klimplekjes, hoge ligplekken, verstopplekken, krabplekken langs looproutes, spelletjes (op warme dagen een bak met ijsklontjes/ijsballon of een robofish in een teiltje bijv, voerpuzzels etc), zelf ermee spelen, kunstjes aanleren om ze mentaal bezig te houden.
En wil je hem dan toch naar buiten dan lekker in een afgezette tuin of balkon/kattenren of aan een tuigje mee leren lopen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:46

Dat is een keuze. Je kunt ervoor kiezen om ondanks niet ideale leefomstandigheden toch per se een kat te willen en daar het leven zo aangenaam mogelijk voor te maken. Of je kunt dat niet doen. Bij een paard doe ik dat wel: ik ben wel zo egoistisch dat mijn plezier uiteindelijk toch voorop staat. Daarom heb ik een paard. Maar bij een kat niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:01

Ik heb 2 katten waarvan 1 helemaal niet naar buiten wil, hooguit op een besloten stukje zoals een balkonnetje.
De andere vind naar buiten gaan best fijn maar als het niet kan is het hem ook om het even.
Beiden vrij rustig, stuiteren mss 10 minuten per dag door het huis heen (en das al veel :+) en liggen het liefst de hele dag op de bank, op bed of in de vensterbank te pitten.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:33

Mijn katten blijven ook binnen en mogen op mijn balkon komen.
Ik heb 7/8 katten gehad tussen mijn 3e en 17e die we langs de weg hebben gevonden. Deze katten gingen allemaal naar buiten toe. 1 daar van is strompelend onder het bloed thuis gekomen, een beeld wat je nooit vergeet. Dierenarts gaf hem geen kans meer, zijn botjes staken gewoon uit. De meeste katten zijn nog geen 1 jaar geworden.

Toen heb ik besloten dat geen 1 kat meer buiten kwam. Iedere keer zo veel verdriet en verschrikkelijke beelden die je niet weer kwijt raakt. Ik heb altijd in woonwijken gewoond, geen drukke wegen.

Ook zie ik regelmatig waarschuwing op de bomen hangen dat er gif ligt voor honden/katten. En heb dat soort waarschuwing een paar keer voorbij zien komen op fb (ook in de buurt waar ik nu woon). Laatst zag ik een bericht dat iemand zijn kat mishandeld was toen hij buiten was.

Ik was er nooit mee eens om je kat binnen te houden, maar sinds ik dat doe worden ze wel ouder als 1 jaar. En verder lijken ze gelukkig en zijn ze gezond.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 00:44

Hm dan zou ik er misschien ook anders over denken, en geen kat nemen. Gelukkig worden de buitenkatten hier allemaal oud (16-17 jaar) :)
De stalkatten (niet van mij) soms dan weer wat minder, juist op die buitenwegen rijden ze soms erg hard. Het lijkt wel alsof ze óf geen jaar oud worden, óf heel oud. Misschien hebben ze dan leren uitkijken en omgaan met verkeer?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:41

Sheran schreef:
<KNIP>De stalkatten (niet van mij) soms dan weer wat minder, juist op die buitenwegen rijden ze soms erg hard. Het lijkt wel alsof ze óf geen jaar oud worden, óf heel oud. Misschien hebben ze dan leren uitkijken en omgaan met verkeer?

Dat dus......ze worden of handig op jonge leeftijf of ze worden niet oud. Net als de meeste levende wezens overigens.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:04

Ik denk persoonlijk dat een minder energieke kat/een kat of ras met een rustig karakter niet eens echt relevant is. Als een kat niet anders kent en nooit los buiten is geweest zullen ze echt niet tegen de muren op lopen, mits in hun behoeften wordt voorzien door bijvoorbeeld veel speel/krab/verstopplekjes, een stuk waarop ze veilig naar buiten kunnen zoals in een afgezette tuin, een ren of aan een tuigje, etc etc.

De enige keren dat ik het argument hoor of hier voorbij heb zien komen van katten 'die echt niet binnen konden worden gehouden', waren volgens mij altijd katten die het buitenleven al kenden. Tja dat lijkt me lastiger, maar als ze niet anders kennen geloof ik niet echt dat sommige katten niet binnen kunnen blijven. Ik heb zelf 2 Bengalen en de Bengaal staat bekend als een van de meest actieve/pittige rassen en zijn heel prima binnen te houden. Tuurlijk moet je dan wel wat compromissen sluiten. Zo heb ik bijvoorbeeld een ren waarin ze dag en nacht een frisse neus kunnen halen, meerdere hoge plekjes en krabpalen, een gigantische berg speelgoed waarbij ik elke dag weer wat anders in de kamer gooi en tot slot zelfs een kattenwiel waarop ze lekker kunnen rennen.

Mijn punt in ieder geval, ik heb erg gelukkige katten en ze komen niet vrij buiten. Ze zijn niet anders gewend van jongs af aan, en met wat moeite om ze het leven leuk te maken is er echt niks aan de hand.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:17

Jodie_ schreef:
Ik denk persoonlijk dat een minder energieke kat/een kat of ras met een rustig karakter niet eens echt relevant is. Als een kat niet anders kent en nooit los buiten is geweest zullen ze echt niet tegen de muren op lopen, mits in hun behoeften wordt voorzien door bijvoorbeeld veel speel/krab/verstopplekjes, een stuk waarop ze veilig naar buiten kunnen zoals in een afgezette tuin, een ren of aan een tuigje, etc etc.

De enige keren dat ik het argument hoor of hier voorbij heb zien komen van katten 'die echt niet binnen konden worden gehouden', waren volgens mij altijd katten die het buitenleven al kenden. Tja dat lijkt me lastiger, maar als ze niet anders kennen geloof ik niet echt dat sommige katten niet binnen kunnen blijven.

Mmm, niet helemaal mee eens.
Ik heb twee katten die de eerste 6 jaren van hun leven nooit buiten zijn geweest behalve op mijn balkon. De ene heeft daar altijd in berust, de ander was niet gelukkig.
Toen ik verhuisde naar een huis met tuin is de eerste alsnog vrijwel altijd binnen gebleven, hij komt hooguit in de tuin, maar de ander is volledig opgebloeid. Zij had het echt nodig om naar buiten te gaan, ze is veel gelukkiger nu en heeft er echt behoefte aan. Ze is 's winters veel binnen, maar als het weer ok is is ze lekker de hort op.