Het is toch algemeen bekend dat 'vuilnisbakkies' gezonder zijn dan rashonden? Zolang er op uiterlijk gefokt wordt, is dat helaas een vaststaand feit. Maar dat is weer een andere discussie.
Ik denk dat dat ook een kwestie van pech of geluk hebben is hoor. Je kan een gezonde hond uit een gefokt nest hebben en een altijd zieke spanjaard, maar het kan ook andersom.
Vuilnisbakkies hoeven niet per ce beter of gezonder te zijn, zeker niet als ze op straat zijn opgegroeid of met de goedkoopste hondenbrok zijn grootgebracht.
Het enige wat ik ermee wil zeggen is dat kopen bij een fokker geen garantie is op een gezonde hond. Natuurlijk kan het wel en er zullen ook heel veel fokkers zijn die altijd gezonde honden fokken, maar het is nooit een garantie.
Bij geen een dier heb je garantie. Heb mijn hele leven al rashonden en ze worden gewoon oud, zien zelden een dierenarts in hun leven. Vervalsen van papieren en andere ouders is tegenwoordig onmogelijk door DNA test in het nest.
Ik heb ook gewoon 2 gezonde rashonden, de rashond van mijn tante is gezond, de 2 rashonden van een vriendin van mij zijn gezond, de rashond van haar vriendin is gezond en de rashond van mijn neef is gezond.
Zo zwart/wit zit het rashonden verhaal dus ook niet in elkaar. En dat vuilnisbakkenrassen gezonder zijn is een fabel, een tijdje geleden stond de ontkrachting van die fabel op bokt. Een uitgebreid wetenschappelijk artikel. Ik kan het alleen zo snel niet vinden. Dan hangt het wel weer van het ras af, bijvoorbeeld chihuahua's, Cavalier King Charles spaniels en Franse Bulldogs moet je inderdaad niet meer kopen. Maar...Hoe komt dat? Niet de schuld van de honden, dit komt doordat iedereen maar 'mooi' wil, dus de mens z'n schuld.
Fokkers liegen je recht in de ogen? Fokkers zijn mensen. Mensen liegen je recht in de ogen, ook de mensen die bij stichtingen werken en de mensen in het buitenland.
kohtje
Geplaatst: 27-01-15 13:54
DatBenIkNou schreef:
Ik heb ook 2 gezonde hoor! Maar statistisch is het wel zo dat rasloze honden ouder worden.
Ach we hadden er soms wel 20 tegelijk. Heb ook altijd de nu beruchte Cavalier king charles spaniel gehad, nooit problemen.