Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:51

Als het goed is zie dat straks niet meer ivm koraal. Maar ik denk ze de andere zichtwanden bedoeld. :))

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:07

julius_juut schreef:
Ik denk niet eens dat ik het erg zou vinden als het glas tussen/rond de stenen wat vuil werd. Daar kijk je immers toch niet door. :D

Nee, daar kijk je niet door, maar er ontstaan daar wel ophopingen van vuil met toename van nitraat als gevolg. Bovendien zijn dat plekken waar bepaalde (ongewenste) diersoorten gaan zitten die je niet goed schoon krijgt.

Edit: en nogmaals, kijk het gewoon even aan, misschien valt het hardstikke mee. Maar ik heb zelf een bak die door zijn vorm moeilijk schoonmaakt (bolle voorkant) en merk dat dat me ontzettend veel energie kost qua schoonmaak...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:11

Ik heb de hele groep genomen :) Ik heb dus nu 4 green 4 gold en had al 5 bronze :D Heb dus mooi groepje haha

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 20:32

Ik heb enorme alggroei op mijn ruiten (puntalg?)
Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

'S morgens om half 12 gaat het licht aan en 'S avonds om half 11 gaat het uit. Er kan geen direct zonlicht bij, tenzij mijn moeder/zusje het rolgordijn omhoog doen. Zodra ik dit zelf zie, doe ik het weer dicht. De alg zit niet alleen aan die kant van de bak (dus waar licht naar binnen komt) maar op de twee zijkanten en op de voorruit. Er staan +/- 5 planten in. Om de dag worden mijn vissen gevoerd en dan gooi ik er ook planten voeding bij (flourish excel). Eens in de week gooi ik die voeding en nog een variant van flourish erbij.

Ik las op internet dat een 'lichtpauze' aan te raden is.

Mijn bak is overigens 60L.

Iemand tips?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:39

Kan het niet zijn dat je er te veel voer in gooi en dan bedoel ik én voeding voor je 5 plantjes én voer voor je vissen én 1x in de week nóg meer voeding.

Heb je je waterwaarden wel eens gemeten?

Zien je planten er wat lichter groen uit? Zo ja, dan zou je je verlichting eens langzaam af kunnen bouwen.
Ik had bij mijn aquarium van 40 liter de verlichting van 1 uur smiddags tot 22 uur savonds aan.

Kun je je visbestand eens beschrijven? Misschien kun je deze minder voeren zodat ze aan de alg beginnen.
Eventueel een slak inzetten?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 00:02

Kan zijn! Ik heb me laten adviseren bij Ocean and Lake. Zij adviseerden 1x in de twee dagen voeren en de plantenvoeding moet zelfs dagelijks. Omdat ik dit vaak vergeet, heb ik nu gewoon standaard ingesteld om die tegelijk met het voer te doen. De wekelijkse doe ik ook tegelijk met het voeren.

Of ze lichter zijn weet ik zo niet, zal morgen even kijken.

Ehm het bestand, even denken!
5 kegel-vlek barbelen
5 kardinaal tetras
2 guppen
2 oranje platys
2 kuhli's
4 japonica garnalen
3 'zuignap' vissen, algenetertjes op de ruit, +/- 3-4 cm groot.

Edit: licht afbouwen ipv een 'pauze' inlassen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:53

Ik zou inderdaad je licht afbouwen.. half 12 tot half 11 is wel lang, 11 uur :oo
Mijn aqua is van 11 tot 7 aan, en ik hoef enkel eens per twee weken heel lichtjes de ruiten te schrobben.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 14:55

Nachtlampje schreef:
Ik zou inderdaad je licht afbouwen.. half 12 tot half 11 is wel lang, 11 uur :oo
Mijn aqua is van 11 tot 7 aan, en ik hoef enkel eens per twee weken heel lichtjes de ruiten te schrobben.

Ik heb gehoord dat 10uur normaal is! :oo
Is 11u echt zo raar?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:58

Naar mijn weten is 7 a 8 uur licht over het algemeen goed. Sommige aquaria kunnen langer licht hebben, maar met alg wordt altijd geadviseerd om lichttijd te verkorten.

De aquariumspeciaalzaak hier in nijmegen (De Maanvis) vonden mijn lichttijd erg goed.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 15:03

Nachtlampje schreef:
Naar mijn weten is 7 a 8 uur licht over het algemeen goed. Sommige aquaria kunnen langer licht hebben, maar met alg wordt altijd geadviseerd om lichttijd te verkorten.

De aquariumspeciaalzaak hier in nijmegen (De Maanvis) vonden mijn lichttijd erg goed.

Dank je! Ik ben wellicht verkeerd geïnformeerd. :) is een paar uur lichtpauze tussendoor dan misschien een optie?

Hoe bouw ik het verstandigst af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze man waakt over een boel jongen.
helaas is onze bruine mam laatst overleden.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:39

Wat heb jij een mooi beplant aquarium :)! Ik zie alleen de laatste niet helemaal goed, is dit een vis die over de eitjes waakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:07

Dankje. Ben alleen nog steeds niet tevreden met de inrichting _O-

En ja :j Meeste eitjes zijn al uit. Zitten allemaal mini algeneters in. Krijg het alleen niet goed op de foto.
Heb ook 5 generaties bruine ancistrussen erin zitten. Helaas lag laatst de man plots dood. Dus binnenkort op zoek naar een nieuwe man. Anders is vrouwtje zo alleen. Van de gele heb ik 1 man en 2 vrouwen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:41

elizexbeau schreef:
Nachtlampje schreef:

Dank je! Ik ben wellicht verkeerd geïnformeerd. :) is een paar uur lichtpauze tussendoor dan misschien een optie?

Hoe bouw ik het verstandigst af?

Ik zou geen lichtpauze doen. Ik weet daar niet veel over dus onderbouwd advies kan ik je niet geven, alleen mijn eigen logica dat het voor een vis of plant niet normaal is dat het opeens een paar uur per dag nacht is. Daarmee lijkt het mij dat er systemen in de war komen.
Ik had eerst mijn lampen 10 uur per dag aan, die heb ik in zo'n 2-3 weken afgebouwd. In 4 keer, elke keer een half uurtje eraf.
Hangt er denk ik ook van af of je hele gevoelige stresskipvisjes hebt. Zoja dan is een kwartiertje per 2-3 dagen misschien handiger.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:02

Ik zal jullie verblijden met een blauwe foto :D .
Alle stenen zijn inmiddels geplakt en de kit mag nu uitharden.

Aankomend weekend gaat er zeewater in om een week de stenen te spoelen.

Het weekend daarna gaat er schoon zeewater in voor het eggie.

Let niet op de blauwe tl (dit is mijn testlamp), deze zit er nu voor het idee in. Deze week ga ik nog naar de winkel voor de definitieve verlichting.
Afbeelding

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:08

Gaaf! Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat van jouw bakkie Yvje86!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:27

Jikkeee schreef:
Gaaf! Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat van jouw bakkie Yvje86!

Haha ik ook!
Ik weet precies hoe ik het straks wil hebben (ik ga voor de kleurstelling blauw/paars/roze/groen en wit) en ondanks dat ik mijn aquarium heel langzaam aan het opstarten ben kan ik echt niet wachten totdat ik de eerste koralen in mijn bak kan zetten.
Alleen zal dit nog lang duren aangezien ik grotendeels met dood steen op ga starten (levend steen wil ik ook eind volgende week toevoegen als het"definitieve" zeewater erin gaat).

Als ik erover vertel zeggen mensen vaak, oh en nu nog zand erin en dan kan je leuk vissen gaan kopen. Als ik ze dan vertel dat het waarschijnlijk zomer of misschien zelfs wel herfst is voordat er ook maar een vis in zal zwemmen kunnen ze dat niet begrijpen.
Nee ik wil echt de tijd nemen om mijn bak te laten rijpen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:47

Gelijk heb je :) wij zijn gestart met levend steen, maar hebben ook maanden gewacht voor we er een vis in hebben gezet. Ik heb gisteren 2 nieuwe steenkoraaltjes en een visje toegevoegd.

Afbeelding

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 21:50

Vanmiddag tijdens het schoonmaken heb ik mijn aquarium laten vallen :'(
Afbeelding

Ik moest dus een nieuwe halen en ik heb precies dezelfde gekocht! :D ik ben nu dus wel van mijn alg af :')
Afbeelding

Ik heb ook wat extra planten gekocht! :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:00

Woeps....

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:07

Iets soortgelijks had mijn vader ook. Wilde een tussen glasplaatje in het aquarium lijmen, achterwand er in alles mooi! Haalt 'ie de lijmklem er af BAM, in het aquarium.
Dikke ster in de bodem :')
Kon hij weer overnieuw beginnen

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 00:07

Ahhh nee dat is zuur!

secricible schreef:
Gelijk heb je :) wij zijn gestart met levend steen, maar hebben ook maanden gewacht voor we er een vis in hebben gezet. Ik heb gisteren 2 nieuwe steenkoraaltjes en een visje toegevoegd.

[ Afbeelding ]

Wat voor leuks heb je gekocht qua steenkoraal?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:02

Zal even kijken of ik een foto kan maken thuis, ben de naam alweer vergeten ;)

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:31

Wauw komen weer mooie aquaria voorbij! Zo'n zout water aquarium blijft ook nog mijn droom!

Tot mijn grote verbazing werd ik vanochtend wakker met baby visjes in mijn bak! Hebben ze gelukkig allemaal in het kweekbakje weten te krijgen maar jeetje haha dat was een raar gezicht! Weet dus niet van welke vis het is geweest dus dat word een verrassing! Maar het zijn 10 stuks!
Afbeelding

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 00:31

Oh kleintjes zijn leuk!

Wat voor vissen heb je?