Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:39

Maar als de berm 2,5 meter breed is dan lopen ze dus 1 tot een halve meter naast de weg? Of zie ik het verkeerd voor me?
Ik vind het gewoon eng, ben idd bang dat ze wel de weg op komen.
Als ik hier diegene met de honden zie waarvan ik weet dat ze over kunnen steken (ken de honden en heb ze vaker de weg op zien lopen) dan draai ik me ook om als ze langs de weg lopen, ik wil het niet zien als ze aangereden worden.. Nou kan dat in de auto of op de scooter natuurlijk niet dus dan maar wat langzamer met een schietgebedje (en verkrampt in de auto als ze echt dichtbij lopen) en duimen dat ze in de berm blijven.
Het aanzicht van doodgereden honden of honden met hersenletsel zal er ook niet echt aan mee helpen om er van uit te gaan dat ze de weg niet op komen denk ik.
Katten of honden vlak naast de weg, vreselijk :o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:41

los laten lopen is altijd een risico net als aangelijnd laten lopen. Diverse voorbeelden van aangelijnde honden die doodgereden zijn (lang leve rollijnen......en onwetende bazen). Mijn honden en vorige honden liepen/lopen al vele jaren aan de drukke weg hier achter ons huis los. Ook hier geldt overigens weer dit zou ik nooit doen op onbekende locatie omdat het gedrag dan niet voorspelbaar is. Risico's zijn er niet om genomen te worden maar om te vermijden ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:45

Nikass schreef:
In een gebied waar schapen of runderen staan is het sowieso nooit toegestaan om honden los te laten lopen.

Hier is het tegenwoordig hip om schapen in te zetten ipv grasmaaiers. Je kan ze dus spontaan tegenkomen. := In gebieden waar ze standaard lopen, zijn mijn honden vast.

Langs een weg lopen mijn honden nooit los, hoewel de jongste dat gemakkelijk zou kunnen. Ik vind het zelf doodeng om langs een loslopende (of aan de flex lopende) hond te rijden met de auto...

Verder ben ik het eens met dierenfan, onbekende locatie vast, als ik weet dat er schapen staan vast of er niet heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:46

Google op herten reeën ongelukken verkeersongevallen enz en dan tellen. Er vinden er snachts ook een heleboel plaats.
Mijn vader heeft snachts een ree op zijn motorkap gehad.
Ikzelf 1x kat in midden van voor bumperspoiler die daardoor kapot brak en 1x rechtsvoor hetzelfde.
Mijn dochter 2 maanden geleden ook een kat, ook voorspoiler stuk.

Maar denken jullie als een ree door een jager doodgeschoten wordt ivm populatie aantal de andere reeën in de kudde dan stil blijven staan? Die rennen net zo goed in blinde paniek alle kanten op en stoppen niet na 50 meter terwijl ze denken "OMG f*ck, happy it wasn't me".
Hier schieten ze ze af op 400 meter en minder vanaf een drukke 80 km weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:51

Hier staan er idd wel schapen in het losloopgebied, dat heeft de gemeente bedacht, vonden ze beter dan de kanten te maaien.
Schapen staan er 2 keer per jaar achter een soort stroomgaas, maar ze breken minimaal 1 keer per jaar uit en lopen dan dus met z'n allen lekker rond tot ze terug gezet worden.
Dit is gewoon bij een woonwijk en ze staan ook in het stuk wat de uitrenplek voor honden is.
Als de schaapsherder er is mogen ze los lopen, is hij er niet dan horen ze achter het gaas te staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:53

Wat apart. Staat het dan wel aangegeven? Je verwacht dat toch niet in een losloopgebied lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:55

Als je hem zou zeggen dat hij ze aan moet lijnen, sorry hoor :')

Ik zie dierenfan al lopen zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:58

Nikass schreef:
Wat apart. Staat het dan wel aangegeven? Je verwacht dat toch niet in een losloopgebied lijkt me.

Nee, staat nergens aangegeven.
Ik zie het aan het gaas.
De mensen hier weten het, en meestal bouwt hij eerst het gaas op voordat de schapen komen (zit vaak een dag tussen) dus dan kan je er rekening mee houden maar er staan geen borden dat er over 100 meter schapen zijn.
Op zich vind ik het wel een goede training, maar het werkt wel in de hand dat mensen ergens anders gaan lopen omdat de schoenen vol schapenstront zitten als je terug komt want de paden worden niet goed schoongeveegd.
Plus het risico dat de honden tegen het stroomdraad aan komen, dus handig is het niet maar dat lijken ze bij de gemeente niet te snappen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:02

Anoniem schreef:
[ Video ]

Als je hem zou zeggen dat hij ze aan moet lijnen, sorry hoor :')

Ik zie dierenfan al lopen zo :D

Laat ik nu geen herders hebben en ZEER blij zijn dat mijn honden mij niet zo volgen!! Deze gedrukte houding van deze honden zullen die van mij zeer zelden tot nooit aannemen waar ik enorm blij mee ben!

Anoniem

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:04

Heb je de rest van de filmpjes van die man gezien ? Niks gedrukts aan hoor.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:07

Ik wordt ook niet blij van dat fimpje..
Dan maar een blij ei aan de riem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:15

Nikass schreef:

Hier niet.

Ik heb wel herders, ook duitsers, maar ben wel blij dat ze niet zo lopen als op dat filmpje. De andere zijn veel leuker inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:21

Daar was ik al bang voor, dat dit hoge niveau van appèl niet bekend is en gezien wordt als onderdrukking. Nu snap ik ook dat er geen praten is tegen riem-aanhangers als je niet verder denkt dan een C of gevorderden cursus.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:26

Anoniem schreef:
Daar was ik al bang voor, dat dit hoge niveau van appèl niet bekend is en gezien wordt als onderdrukking. Nu snap ik ook dat er geen praten is tegen riem-aanhangers als je niet verder denkt dan een C of gevorderden cursus.

Sorry? Ik denk wel verder, maar bij ons is het toch wel heel belangrijk dat de hond er vrolijk en energiek bij loopt. Maar goed, dat zag ik in de andere filmpjes wel weer, hij zal vast wat strenger geweest zijn zo in de stad.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:33

ik vond 16 pagina's helaas een beetje lang om volledig te lezen, mijn excuses daarvoor dus. :)

Ik vind dit wel een goed idee om op te letten, ik zie veel mensen die hun hond maar gewoon wat laten doen.
Zelfs als mijn hond losloopt blijft hij naast mij lopen of maximum 1.5m voor mij.
Als je je hond dus netjes onder controle hebt zie ik geen probleem met het loslopen van honden in de buurt van reeën.
Als je je hond niet onder controle kan houden, dan lijn je hem aan. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:41

om heel eerlijk te zijn.. de pack loopt niet 'respectvol' in mijn ogen.

de voorste twee honden draaien zich continue naar voren en binnen waardoor ze de packleader storen..
je ziet hem ook regelmatig een zachte 'push' geven om ze weer naar de zijkant te brengen..

daarnaast is dit geen natuurlijk packbeweging.. kijk naar een pack wilde dieren en je ziet een wijde v vorm.. de dieren houden een nette afstand bij het volgen en lopen zeker de leider niet te snijden..

de gedrukte houding zou er wel eens op kunnen duiden dat ze met shockcollar aangeleerd is vast te plakken aan de leider.. ik vraag mij ook af wat die buitenste hond voor zender omhoog heeft steken van zijn halsband.

ook loopt een pack 'vrij' achter een leider en niet in gedrukte staat aan de hiel van de leider..

dit is in mijn ogen geen natuurlijke pack die daar loopt sorry..
ok, aanlijnen is niet nodig, sterker nog dat hindert alleen maar en vergroot het benodigde oppervlakte van de troep, omdat de lijnen anders verstrengelen (ze moeten dan verder uit elkaar lopen).. maar ik vind het persoonlijk geen goed voorbeeld van een mooi volgende pack.

mijn hond 'plakt' ook.. maar plakt niet voor mijn voeten of mij hinderend.. ze gaat gewoon niet ver van mij af

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:46

Nikass schreef:
Nu wordt het toch wel lachwekkend :+ doodgeschoten worden door een jager is dierwaardiger dan door een roofdier worden gepakt? Wat een flauwekul.

Als ik moet kiezen tussen levend aan stukken gescheurd worden met veel stress en ontzettend veel pijn of een snelle kogel door mijn hoofd waar ik niet veel meer van merk ga ik toch voor het laatste, ik weet niet hoe dat met jou zit. Als je er op staat dat de natuur zijn gang mag gaan...

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:55

Ik snap je uitleg elena... krijg alleen jeuk van het woord pack en van packleader.... maar das een andere discussie.
Tis inderdaad de vraag 'waarom' luisteren deze zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:22

Training training training, zonder afranselen of geschreeuw.
Die van mij volgen ook achter me, ook met collar en antenne en nee, niet daarmee aangeleerd, in niet-enthousiaste toestand omdat ze dan moeten werken en jolig doen daar niet bij past net zoals een paard tijdens een proef ook niet jolig hoort te zijn. En tevens niet jolig als een/mijn andere hond wel jolig aan het rondrennen is en als stoorzender komt fungeren... en hij stapt net niet achterop mijn hiel.

http://youtu.be/lUn-y9a_Dww

Dit was overigens daarnet tussen de konijnen, hazen en 1 reetje in ons eigen bos waar ik de regels maak voor het geval mensen me willen gaan beschuldigen van illegaal los lopende honden in het bos na zonsondergang :P

Trouwens, als iemand het beter kan met zijn/haar roedel dan die kerel met zijn herders dan zou ik dat wel heel graag willen zien +:)+

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:33

Ik zou mijm honden nooit 'mijn roedel' noemen...denk dat ze me vierkant zouden uitlachen als ze me zouden verstaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:36

Dat zouden mijn paarden doen wanneer ik ze mijn roedel paarden zou noemen :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-14 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:37

Tja das ook best raar :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 01:13

Anoniem schreef:

jouw hond krijgt meer ruimte om 'vrij' te volgen.. die andere kregen dat niet.. die hadden enkele cm om zich in te bewegen, niet eens voldoende om een ruime pas aan te houden (daarom liep die gast in mijn ogen ook zo 'sloom' anders zou hij volgens mij de bereik met een ruime pas al te groot maken en de honden daarmee een onbedoelde waarschuwing geven)..

ik kan jouw hond niet beoordelen omdat je niet het hele plaatje hebt.. maar 1. hij kijkt niet gedrukt in zijn blik.. zijn hoofd beweegt zich ontspannen en niet in een strakke houding gehouden.. Jouw range lijkt ruimer dan de range van die andere gast.. hiermee geef jij jouw hond de ruimte die hij normaal ook aan een lijn zou hebben..

de honden in het andere filmpje, liepen zoals honden lopen met een lijn die constant op harde spanning is..

zijn dus twee hele verschillende beelden..

de mijne heeft een shockcollar om met een electric fence rond het huis omdat ze anders het hele park als erf ziet.. maar binnen de grenzen heeft ze voldoende ruimte om lekker te spelen en te scharrelen..

jouw hond heeft voldoende ruimte om zijn werk te mogen doen en ontspannen te volgen.. dat andere pack volgde hoogst gespannen, waardoor ze zelfs de geleider in zijn pas stoorde (hij moest ruimte maken met zijn knie naar links en rechts om zijn eigen pas te kunnen maken)

dus werk aub niet naar zo'n schuwe vorm van volgen toe als voorbeeld..

mijn hond volgt beter en netter.. en jouwe ook al.. dus bij deze ook antwoord op je vraag..
kijk aub eens naar de natuur hoe dieren een roedelleider volgen.. en dan weet je ook gelijk dat die gast geen voorbeeld is..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 06:05

Anoniem schreef:

Hahahah dat hoge niveau is mij zeerrr bekend en mijn hond ook maar dat hoge niveau geeft hier niet dat er zo gevolgd wordt. Ik weet wel dat een lab x rottie niet zo als een herder zal gaan lopen maar ik kan maar zat herders die wel zo lopen en zat die niet zo lopen en die laatste variant waardeer ik meer. Sommige honden zit het gewoon in en dat kan maar als je met zoveel honden loopt die allemaal zo gedrukt/slaafs lopen dan train je niet zoals ik train.

Mijn hond heeft overigens diploma's t/m GG b om het feit dat ik in de omtrek (1 uur enkele reis rijden is het langst wat ik genomen heb om te trainen) geen hondenschool gevonden heb waar ik met hem kan trainen zoals ik wil zonder druk, zonder geschreeuw en zonder dat enorm strakke werk (ik ben van stem gebruik, handgebaren, clickeren en op tijd belonen. Immers ik werk ook al jaren voor mijn baas maar dat doe ik ook nog steeds omdat ik er geld voor krijg. Mijn honden werken al jaren voor mij en krijgen daar nog steeds eten voor in ruil)

Wel zeer veel (dag) cursussen gevolgd in allerlei sporten van obedience t/m treibball. Veel lol samen en toch serieus werken. Thuis trainen we ook zeer regelmatig enorm leuk om te doen. Het houd mijn honden en mezelf lekker bezig ;)

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:52

Zonde Dierenfan... ik blijf me erover verbazen hoe weinig echt positieve hondenscholen er zijn.

Ik heb mijn hondenschool ook sinds iets meer een jaar en moest het van zeer ouderwets ombuigen naar positief.
De cursisten moesten erg wennen, ben er ook gerust een hoop kwijt, maar nu begint het goed te lopen en hebben we een fijne sfeer op het veld :)