Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:04

Nimfee schreef:
Ik zou zo'n lijst prima vinden, maar dan moet het wel goed onderbouwd zijn en dan vind ik wel dat alle dieren aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Dus ook dat konijnen minstens met zijn tweeën zitten, ruime ren, hamsters in een ruim hok, gerbils per twee in een grote bak, etc. etc.

de onderbouwing mist dus totaal hier, je mag wel een waterbuffel houden maar geen Russische dwerghamster :Y) :')

Nimfee

Re: Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:52

Ja precies, belachelijk. Maar ook het idee vanwege de productiedieren... Fretten onder bepaalde voorwaarden, maar nertsen mag wel. En een robbie zou zich beter kunnen aanpassen in gevangenschap dan een rus.. Dat geloof ik dus ook niet.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:34

Weet iemand toevallig ook wanneer die eisen nou eens bekend worden?
Ik heb zelf 2 chinchilla's dus zou toch wel ruim van te voren willen weten of ik aanpassingen moet verrichten.

Ook wil ik even toevoegen dat ik het raar vind dat een cavia wel 'zomaar' gehouden mag worden en een syrische dwerghamster niet. Cavia's zijn ook de makkelijkste niet hoe vaak ik wel niet hoor "haha kijk mijn cavia denkt dat die een konijn is" en dan blijkt het arme dier vitamine c te kort heb hebben :n
Verder vind ik het goed dat een dier zoals een chinchilla onder eisen worden gezet. Dit diertje is ook de makkelijkste niet. Ik heb ruim 2 jaar research gedaan voor ik besloot toch echt 2 uit te zoeken. Heb er zeker geen spijt van :) Maar idd zeker geen diertjes voor beginners.

Ik snap verder de lijst wel hoe vaak ik wel in bij de opvang kwam en er weer een dier was gebracht omdat iemand een impuls inkoop had gedaan, niet wetend dat het toch wel meer was dan even voeren en drinken geven. Of dat het dier niet 'tam' te krijgen was -_-
Vind het goed dat ze dierenleed proberen te voorkomen. Maar zondere goeie onderbouwingen op basis van een onderzoek die lang niet grootschalig genoeg was om een serieuze lijn te maken van welke dieren vaker bij dierenleed betrokken zijne n welke niet... sorry maar gaat me toch wat ver. Zoals de Degoe bijvoorbeeld. Die mag niet maar de chinchilla wel? Heb zelf ook jaren degoes gehad. Degoes zou ik eerder toestaan dan een chinchilla... maar goed.
Zullen ze wel redenen voor hebben hopelijk geven ze die ook eens....
En geven ze eens die eisen %)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:20

De eisen zouden er voor 15 oktober moeten zijn. Maar het verhaal moet nog door de 1e kamer in in de zomermaanden ligt alles stil.

Verder begreep ik dat heel veel degoes overlijden door voedingsfouten. Die krijgen vaak verkeerde voeding (appel etc) en daardoor kunnen ze ook blind worden. Chinchilla's zijn daar minder gevoelig voor en daar is meer over bekend. De degoe is nog niet zo lang een huisdier, maar wordt wel overal verkocht in dierenwinkels.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:24

Ach wij gaan vanavond weer 2 frettenpups erbij halen, dan hebben we er 4, zie wel wat de voorwaardes worden. Denk sowieso wel dat wij eraan voldoen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:01

Artikel van Levende Have, en vanmorgen heb ik bevestiging gekregen door de vereniging van liefhebbers van exotische zoogdieren (welke met PVH om de tafel zitten) dat dit bericht inderdaad klopt:

Positieflijst uitgesteld tot medio volgend jaar

De invoering van een positieflijst voor zoogdieren is uitgesteld tot 1 juli 2014. Dit heeft staatssecretaris Dijksma in het Nota-overleg Dierenwelzijn aangekondigd.

Het uitstel is nodig om de Positieflijst zorgvuldig en met draagvlak te kunnen invoeren. Staatssecretaris Dijksma heeft de Raad voor Dierenaangelegenheden gevraagd een zienswijze uit te brengen over de aanvullende voorwaarden voor het houden van zoogdieren die op de positieflijsten en op de 'onder voorwaarden te houden' lijst staan.

De Raad verwacht medio december een tussentijdse versie van zijn zienswijze op te leveren en een definitieve versie in het voorjaar van 2014. Deze - voor de Raad ongebruikelijke - opsplitsing in twee fasen is nodig om te komen met houderijvoorschriften van een goede kwaliteit, die op een breed draagvlak kunnen rekenen. Voor het opstellen van de houderijvoorschriften zal de Raad houderijverenigingen en maatschappelijke organisaties vragen hun kennis in te brengen.

Redactie Levende Have

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:12

Vandaag is het zover... het is 1 Juli.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:29

en de wetgeving is goedgekeurd door de tweede kamer, en dus inderdaad van kracht. Overmorgen gaan ze het hebben over de invulling van eventuele nog aanwezige gaten/ onduidelijkheden

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:36

Gatsie.. had gehoopt dat het niet door zou gaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:39

En nu?
Of anders gezegd...
Is er nog wat aan te doen?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:47

Ben ik nu dan illegaal met mijn Russische dwerghamster? :+

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:03

Ja ik vraag me ook af, wat nu?
Want er worden nog massaal witbuikegeltjes gefokt en aangeboden op marktplaats bijvoorbeeld.
Ook een genetkat kan je nog kopen via marktplaats, evenals een wasbeer pup.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:24

Ja ben idd benieuwd wat ze nou allemaal van plan zijn.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:26

Waar stond de lijst ook alweer?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:28

Eeh via google is hij wel te vinden denk ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:29

GreaseMonkey schreef:
en de wetgeving is goedgekeurd door de tweede kamer, en dus inderdaad van kracht. Overmorgen gaan ze het hebben over de invulling van eventuele nog aanwezige gaten/ onduidelijkheden

Hoe weet je dat? Ik kan er niks over vinden namelijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:30

Laptopmuis schreef:
Want er worden nog massaal witbuikegeltjes gefokt en aangeboden op marktplaats bijvoorbeeld.

Die zijn al geboren, dus dat maakt niet uit. Je mag geen nieuwe dieren meer fokken maar dieren geboren voor 1 juli mag je gewoon verkopen.

Ketly schreef:
Ben ik nu dan illegaal met mijn Russische dwerghamster? :+

Nee want die hebben ze van de lijst gehaald en mag je gewoon houden. Als je een dier hebt wat populair is heb je geluk, want dan doen ze er schijnbaar ineens heel makkelijk over >;)

Laptopmuis schreef:

"Massaal".... er staan er nog geen 10 op momenteel.... :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:41

Maar Fiffill, is de populariteit van de witbuikjes niet aan te tonen dan?
Of het feit dat ze wel degelijk aan te houden zijn als huisdier...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:48

Je kan volgens mij wel een verzoek indienen, dan gaan ze de soort opnieuw bekijken. Ach, die hele lijst slaat ook gewoon nergens op dus hopelijk is het snel weer van de baan (als het daadwerkelijk is ingegaan). Erg populair zijn de witbuiken volgens mij niet, ik merk er hier iig niets van. Wat overigens imo alleen maar een voordeel is, van mij mag er best een vergunning voor komen maar compleet verbieden slaat nergens op.

Staat er "opossum" op de paarse lijst, ja welke dan.... er zijn zoveel soorten.... heel duidelijk. :')

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:58

Wij zouden onze fretten in ieder geval ook alleen maar hebben als we aan bepaalde voorwaardes voldoen. Ben dan benieuwd wat de voorwaardes zijn.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:18

Dwerghamsters mogen waarschijnlijk wel gewoon. :D Deze mogen nu onder bepaalde voorwaarden maar staat een sterretje op de lijst dat dezen waarschijnlijk nog op de groene lijst komen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:58

Pff was even in de war met syberische en syrische hamster
Heb al jaren syrische (goud) hamsters namelijk
Was al bang dat ik ze niet meer mocht houden
Maar waarom zouden die dwerghamstertjes niet meer gehouden mogen worden en goudhamsters wel?

Ik heb ook 2 baardagamen, maar die zie ik helemaal niet staan. Niet op de zwarte lijst de strenge lijst en de groene lijst..
Dus deze vallen nergens onder lijkt me?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 05:06

Van mij mogen ze alle huisdiersoorten op een 'onder voorwaarden te houden'-lijst zetten. Wellicht ondoenlijk, maar dat zou nog wel eens leed kunnen besparen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 06:47

Fiffill schreef:
GreaseMonkey schreef:

Hoe weet je dat? Ik kan er niks over vinden namelijk.

Ik had contact opgenomen met een voorlichter van de rijksoverheid, omdat ik wilde weten waar we aan toe zijn. Helaas is die blijkbaar niet helemaal op de hoogte geweest, want dit is gisteren gepubliceerd:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... lijst.html

corientjuhh schreef:
Waar stond de lijst ook alweer?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... lijst.html :)

M_D_H schreef:
En nu?
Of anders gezegd...
Is er nog wat aan te doen?

Zodra de lijst is geaccepteerd door de tweede kamer (uiterlijk overmorgen) dan mogen er van de soorten die niet op de positieflijst staan geen dieren meer geïmporteerd of gefokt worden. Dieren die je al in bezit hebt mag je nog gewoon houden, verkopen of weggeven, en dieren die al in Nederland zijn mogen dus nog steeds gekocht of anderzijds verkregen worden, maar that's it. Over 3 jaar wordt de lijst geëvalueerd. Later dit jaar komen er ook lijsten bij voor vogels en reptielen...
Dus, 'Is er nog wat aan te doen'... dat ligt eraan in welk opzicht je dat bedoelt. Afschaffen van de positieflijst gaat sowieso niet gebeuren, het feit dat deze er komt was allang door de tweede kamer goedgekeurd, het ging nu alleen nog om de invulling, en dat is ook het enige waar nog aan te tornen valt. er kunnen dieren op de positieflijst bijgeplaatst worden, en er kunnen nog dieren vanaf gehaald worden. Daarbij moet je met wetenschappelijke literatuur kunnen aantonen dat dit geoorloofd is.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:04

Baardagamen zijn reptielen. Deze lijst is alleen voor zoogdieren.