welke hondenbrok is nu écht gezond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: welke hondenbrok is nu écht gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:22

Hihi die had ik vandaag ook nog in mijn handen, de lamspens. En gepofte kippenpoten, die kende ik ook nog niet. Gis wordt 1 maart 3, dus ik wilde iets leuks voor 'm kopen, leek me leuk, kippenpopcorn!
Maar goed geen portemonnee bij me, lekker dom.

Gis heeft geen maagdarm problemen, altijd mooie poepjes één keer per dag, maar zijn vacht zou beter kunnen. hij is nu sowieso aan het verharen dus het ziet er niet uit, maar het was ook vrij vettig vond ik. Toen we hem net hadden had hij ook veel schilfers, dat is nu weg. Ik heb hem nu drie maanden dus er kunnen natuurlijk nog een hoop lange-termijn processen bezig zijn van de veranderingen. Waarhij vandaan komt kreeg hij Eukanuba en o.a. frolics als koekjes.

Hij went op zich wel aan nieuwe dingen, het smuldier staat nu even op een laag pitje, hij krijgt nu o.a. Rodi burgers, moest hij ook aan wennen maar het komt wel. Alle nieuwe dingen moet hij eerst aftasten, de kippennekken en longstukken bijv ook, maar toen hij die eenmaal geproefd had... haha! komt wel goed.

Overigens hou ik sowieso niet van het verhitten van vers, dan is het 'verse' er wel af, het rauwe sowieso. en ik voer hem juist deels rauw vanwege de enzymen die goed zijn voor de darmen/ vertering.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:25

ik heb het topic niet doorgelezen maar wij hebben natural choice brok voor onze hond die 100% natuurlijk is (mama's idee). Ze ziet er prachtig uit mooi op gewicht en glanzend in de vacht, ook vindt ze het erg lekker!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:49

Ik ben ook niet van verhitten hoor, maar sommige hebben het ff nodig om over te stappen.

Jeukanuba ben ik geen fan van persoonlijk, maar dat ben ik van Frolic ook niet veel te zout.

Lamspens zijn ze hier allemaal gek op.
Gepofte poten ken ik niet.
Hier zijn ze wel gek op gedroogd dingen als, long, van die kippen poten (de klauwtjes zeg maar) pens, noem maar op...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:00

ja dat krijgt de mijne ook vaak, eigenlijk altijd na het wandelen zo'n snackje. Bijv. een kippennek, longstuk, pens of wildreepje (konijn en hert heb ik nu). Maar ik heb dus lekker lopen neuzen vandaag, en ze hebben nu ook gepofte pootjes (zijn gewoon kippenpoten maar dan zijn ze dik, luchtig en crunchy, en ja het eerste waar ik aan moest denken toen ik ze stond te bestuderen was 'popcorn' :')), konijnenoren en kangoeroevlees. Die moeten dus allemaal nog getest worden haha!

Eukanuba of frolic zou ik zelf niet kiezen ook, nee. En idd, even opwarmen/ gaar maken zodat ze eraan wennen heb ik ook geen problemen mee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:41

Je kan ook van die speciale droog-oventjes kopen dan kan je zelf dingen drogen. Kleine stukjes lever, long, pens, noem maar op.
Waar heb je die gezien?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:02

King doet het super goed op Dog Lovers Gold! Geen rommelbuik meer, goede ontlasting en hij glimt echt als een spiegeltje. Hiervoor altijd stinkwindjes, mindere ontlasting en schilvers van verschillende merken (RC, Europremium en biofood).
Minder brok nodig, best aanzienlijk ook. Wat wel opvalt is dat hij eten lijkt te zoeken. Maarja, het is en labje he ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 07:51

kiki1976 schreef:
Je kan ook van die speciale droog-oventjes kopen dan kan je zelf dingen drogen. Kleine stukjes lever, long, pens, noem maar op.
Waar heb je die gezien?

klopt ja dat heb ik ook weleens gezien, iemand op Bokt doet dat ook op bestelling zeg maar, die heeft er één en bij haar kan je dan die dingetjes kopen. De gepofte pootjes zaten in een zakje met een rode sticker erop, en lagen hier in dierenwinkel Jumper.

@ Milo, Dog lovers Gold zijn ook heel veel mensen tevreden over ja, moet ook echt een betere brok zijn. En ja, sommige honden snakken nou eenmaal altijd naar meer, haha! De mijne is ook een onverbeterlijke vreetzak. Maar goed hij is ook nog steeds een beetje op dieet dus dat speelt misschien ook wel mee. Toen we hem kregen was hij echt wel wat te dik, gaat nu de goede kant op.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:57

Wij gaan binnenkort een nieuwe hond in huis nemen (waarschijnlijk Golden-type) en ik ben intussen al stilletjesaan aan het kijken welk voer nu het meest geschikt is. BARF zie ik niet zitten. KVV wil ik nog wel proberen. Maar een brok zou ik ook graag willen aanbieden.

Nu kwam ik uit op 2 verschillende merken die mij aanspreken:
Farm Food (bevat voorgekookte maïs, tarwe en gerst, goed verkrijgbaar in de buurt)
Applaws (graanvrij, moeilijk verkrijgbaar in de buurt)

Op zich zou ik liefst voor de Farm Food gaan, maar overal kom ik tegen dat je granen zoveel mogelijk moet vermijden. Echter op andere websites staat dat als de granen zijn voorbehandeld, dit niet zo'n impact meer heeft op de vertering. Farm Food beweert verder wel héél gezond te zijn en heeft ook KVV in de aanbieding.

Dus nu zit ik vast en weet ik het niet meer... :+

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:00

Kijk eens naar een persbrok , bijvoorbeeld naturis heeft een prima persbrok voor een leuke prijs
maar er zijn nog meer merken die een persbrok hebben dit is vele malen beter dan een gewone brok!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:21

Tja kijk naar je hond, want op voorhand kan je niet zeggen welke brok je wilt gaan en blijven geven.
Want het is maar net hoe hij/zij het op die brok doet.

Persoonlijk ben ik fan van de brokken van Cavom, alleen kan mijn hond er niet tegen. Dus tja dan houd het op...

Maar waarom wil je persee brok naast KVV blijven geven?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:49

Applaws is fijne brok. Moeilijk verkrijgbaar hoeft geen probleem te zijn alles wordt thuis bezorgd via zooplus.nl

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:43

Ik wil een beetje variatie. En ik zou liefst 's ochtends een brok geven en 's avonds KVV ivm hygiëne. Als de brok niet meteen op is, kan dat geen kwaad; KVV zou ik niet graag laten staan en dat kan ik dus 's avonds beter in de gaten houden. Wij hebben al moeilijke eters gehad, dus dan ga je aan die dingen denken.

Zooplus inderdaad, maar dan zit je met die levering waarvoor je thuis moet blijven, ofwel vallen ze de buren lastig en dat wil ik niet. Toch niet als het regelmatig voorvalt... Of kan je een tijdstip kiezen? Ik ken de website maar heb er zelf nog nooit iets besteld.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:51

Mijn hond doet het super op Dog Lovers Gold!
Geperste brok, zonder granen of toegevoegde troep en niet belachelijk duur.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:57

Zijn er hier ook mensen die Bosch voeren?
Mijn hond is érg kieskeurig, en vooral rond de loopsheid krijg ik er bijna niets in. Nu heb ik vorige keer verschillende proefpakketjes geprobeerd. Dingen als Farmfood pakte ze niet, en haar normale Hill's voer was ook niet lekker meer.. Maar Bosch at ze wel. Nu lees ik er op zich goede dingen over, en ze deed het prima er op. Na de loopsheid ben ik weer over gegaan op Hill's omdat ik nog twee zakken had staan, maar ik twijfel of ik hierna weer Bosch bestel. Het scheelt enorm qua prijs, en ik lees er op zich goede dingen over.
Naast brok krijgt ze trouwens ook vers.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:01

Onze hond wilde ook altijd slecht eten rond haat loopsheid terwijl ze normaal gesproken alles eet wat je d'r voorzet.
Veel teven zijn dan wat misselijk waardoor ze minder goed eten

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:07

Mijn hond krijgt vers vlees van lotgering. Toen ze net bij ons was kreeg ze brokken, poepte wel 4 hopen per dag en veel!
Na een maand vers vlees gaan geven. Poept 1x per dag. Mooie glanzende vacht.
Onze hond is een boerboel teef van 1 jaar. Ze weegt nu ongeveer 45 kg en krijgt 1 kg vers vlees per dag.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:18

Shanelle schreef:
Ik wil een beetje variatie. En ik zou liefst 's ochtends een brok geven en 's avonds KVV ivm hygiëne. Als de brok niet meteen op is, kan dat geen kwaad; KVV zou ik niet graag laten staan en dat kan ik dus 's avonds beter in de gaten houden. Wij hebben al moeilijke eters gehad, dus dan ga je aan die dingen denken.
.

Met KVV breng je juist veel meer variatie, denk maar eens aan het voeren van verschillende vleessoorten.

Maar je geeft aan dat jullie al vaker moeilijke eters hebben gehad. Kan je dat verder uitleggen?
Want wij hebben al honden zolang ik me kan heugen maar nog nooit moeilijke eters gehad.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:28

De eerste was toen ik nog thuis woonde; een tervuerense herder teefje. Ze is net geen 14j geworden ivm geriatrisch vestibulair syndroom. Zij is àl-tijd een moeilijke eter geweest. Droge brokken moest ze niet, daar moets iets van 'nattigheid' onder. Menseneten ging er echter wel vlotjes in, maar hondeneten daar moest ze niet van weten... Ook niet van versvoer, dat was vies. :=

En de 2e is de husky van mijn vriend die we pas hebben moeten afgeven. Zij is op 7 jarige leeftijd gegaan ivm acuut nierfalen. Die heeft ook nooit fatsoenlijk gegeten. Soms keek ze zelfs niet naar haar eten en dat hield ze làng vol. Andere keren zat ze er wat met te prutsen of likte ze er een beetje aan en liet het dan staan. Hier ook verschillende merken geprobeerd, voer wegpakken, alleen nat voer, menseneten, you name it... En soms at ze ineens haar hele bakje leeg alsof het niets was.

Ik las trouwens vandaag nog op het hondenforum dat huskys dat blijkbaar vaak hebben dat ze zo 'slecht' eten. Voor hen zelf zou dit zogezegd niet erg zijn, eerder een overblijfsel van hoe ze vroeger werden gehouden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:40

Ik denk dat het eerder bij beide dus voorkomt uit medische omstandigheden.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:11

Een goede brok is m.i. een brok die als hoofdbestanddeel vlees/dierlijke producten bevat, en geen graan/rijst/aardappel als hoofdbestanddeel.
Daarnaast het liefst een brok zonder granen etc. erin, en met zo min mogelijk chemische toevoegingen.

Hier krijgen de honden trouwens kvv (Lotgering, Tamro, Degomeat) en barf.
Snacks droog ik zelf.
Een van mijn honden kan niet tegen kip, rund, lam en granen, en dan blijft er niet veel over qua snacks die je kunt kopen, dus inmiddels zelf aan het drogen gegaan en dat bevalt uitstekend!