de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:07

Dan neem je me niet serieus en nee ik heb niet gestudeerd, wel 40 ervaring met rashonden,show,fokken .

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:09

kohtje schreef:
Dan neem je me niet serieus en nee ik heb niet gestudeerd, wel 40 ervaring met rashonden,show,fokken .

Dus eigenlijk ben je onderdeel van het probleem van doorgefokte rassen, probeer je dat te zeggen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:14

FlyAway schreef:
kohtje schreef:

Dus eigenlijk ben je onderdeel van het probleem van doorgefokte rassen, probeer je dat te zeggen?

Nee . Omdat ik niet gestudeerd heb kan ik geen honden fokken?
Ach waarom zou ik me nog druk maken in dit topic ik fok niet meer,show niet meer .
Ken nog wel veel fokkers en weet wat mensen een moeite doen om een gezond nest te fokken .

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:18

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt hoor. Ik heb alleen maar gezegd dat ik meer waarde hecht aan een wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Utrecht (als je de link een beetje bekeken had, dan had je gezien dat alle informatie over de problemen bij rassen afkomstig is van een onderzoek dat door hen uitgevoerd is) dan aan de posts van iemand die geen zin heeft posts te onderbouwen.

De rest is jouw interpretatie en zijn conclusies die jij trekt, daar neem ik geen verantwoording voor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:53

Ik moet altijd huilen van binnen wanneer ik de Duitse herder die hier in de straat woont zie lopen. Ten eerste omdat het een onopgevoed kreng is dat enorm trekt aan de lijn, andere honden aanvalt en constant blaft. Maar ook omdat hij zo scheef op de poten staat dat hij wanneer hij loopt helemaal heen en weer zwaait ;(.

En dan denk ik aan de Duitse herder van een vriendin van me, kerngezond (14 jaar inmiddels) en vrolijk. En vooral: Normaal lopend.

Ik vraag me dan af of de eigenaren zelf niet zien dat de hond gewoon niet goed is...

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:15

Ik heb niet heel het topic gelezen. ;)

Maar hoe staat het eigenlijk met de Border collie? Heeft die nog doorgefokte afwijkingen?
Ik heb hier een border lopen zonder stamboom van bijna 20 maanden. tot nu toe kern gezond.
En ziet er super goed uit.

Ik heb me hoe schandalig ook _-:( Helemaal niet op die manier in verdiept. Natuurlijk heb ik me wel genoeg ingelezen over het ras zelf. ;)

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:22

Vreselijk zeg.

Nee ik zal nooit een hond kopen dat zo erg slecht is doorgefokt naar de wensen en grillen van een mens.

En dat noemt zich hondengekken/ liefhebbers, de dieren lijden eronder.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 07:07

_San87_ schreef:
Ik moet altijd huilen van binnen wanneer ik de Duitse herder die hier in de straat woont zie lopen. Ten eerste omdat het een onopgevoed kreng is dat enorm trekt aan de lijn, andere honden aanvalt en constant blaft. Maar ook omdat hij zo scheef op de poten staat dat hij wanneer hij loopt helemaal heen en weer zwaait ;(.

En dan denk ik aan de Duitse herder van een vriendin van me, kerngezond (14 jaar inmiddels) en vrolijk. En vooral: Normaal lopend.

Ik vraag me dan af of de eigenaren zelf niet zien dat de hond gewoon niet goed is...

en mensen vinden het vaak gek dat zo'n hond uit valt naar andere honden. Niet meer dan logisch toch als je zo slecht in elkaar zit en dat vast en zeker zelf voelt? Je enigste kans is dan gewoon zelf al beginnen met verdedigen. Dat merkte ik zo goed aan mijn vorige hond. Hij had eenzijdig behoorlijke HD. Als het onder controle was qua pijn e.d. dan was hij sociaal, actief enz. echter had hij zich verstapt of over belast dan kon geen enkele vreemde hond in zijn buurt komen en de drukke honden ook niet die werden direct al weg gesnauwt (daarom met hem nooit op plaatsen wezen lopen zoals bos en losloop gebieden) en als ze niet luisterden dan sprong hij er bovenop. Puur zelf bescherming wat wel ongewenst was en dom omdat ik hem ook wel zou beschermen maar tja, dat is hond eigen dat willen ze zelf op knappen.

bijv. die DH pup die men op tv liet zien bij de Martin Gaus Challenge. Die fokker zo trots dat ze dat gefokt had en dat hij zo mooi was. Die pup wist nu al niet meer wat hij met zijn achterpoten aan moest...................

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:28

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik sommige reacties wat moeilijk kan plaatsen..
In vraag me van sommigen af of ze wel door hebben wat ze zeggen..

Vergeten we niet dat alle honden wel een zekere vorm van inteelt hebben en hierdoor veel ziektes niet er uit te fokken zijn.
Als je het heel zwart wit gaat bekijken kun je bete alle honden gelijk laten uitsterven en over een 100 a 200 jaar de wolf ook omdat hier de populatie ook niet denderend is en hier uiteindelijk ook dingen naar voren gaan komen.

Nu ben ik het er heel erg mee eens dat mensen bij veel honden zijn door geslagen in het fok beleid.
En er is zeker een hoop verbeteringsruimte in heel veel rassen maar lang niet alle problemen zullen verdwijnen, dit is genetisch gezien gewoon niet mogelijk.

Dit geld voor eigenlijk alle diersoorten (ook de mens) als je eens goed om je heen gaat kijken zie je overal wel problemen.
Deze problemen zijn te verbeteren/verminderen, het is onmogelijk deze te laten verdwijnen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:38

Ik ben het met koh eens, er staan rassen in met ziektes die allang onder controle zijn bij de juiste fok voorbeelden heb ik al genoemd. En ook rassen waar veel meer ziektes en afwijkingen in voor komen ook daarvan heb ik al voorbeelden genoemd. Ik neem de site dus niet zo serieus ik kan ook een site maken met problemen van de jaren 80 en daarbij boeken en andere referenties noemen maar dat maakt het niet nu de waarheid.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:45

_San87_ schreef:
De Duitse Herder is wel echt heel ver heen, trouwens :=.

Hier ben ik het helemaal mee eens. sorry als ik daar mensen mee raak als ik dat zeg.

vind het nu geen mooie honden meer.. vroeger wel.

Daarbij waren ze vroeger meer geschikt voor de sport..

Mijn herder is een kruising tussen een duitser en een mechelaar
en hij is mooi gebouwd zoals een herder in mijn ogen zou moeten zijn ;)

Afbeelding

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:55

Seven schreef:
Ik ben het met koh eens, er staan rassen in met ziektes die allang onder controle zijn bij de juiste fok voorbeelden heb ik al genoemd. En ook rassen waar veel meer ziektes en afwijkingen in voor komen ook daarvan heb ik al voorbeelden genoemd. Ik neem de site dus niet zo serieus ik kan ook een site maken met problemen van de jaren 80 en daarbij boeken en andere referenties noemen maar dat maakt het niet nu de waarheid.

Ik zou zeggen, onderbouw het met gedegen onderzoek waaruit blijkt dat de problemen opgelost zijn en ik ben de eerste om je te geloven. Tót die tijd baseer ik mij liever op gedegen wetenschappelijk onderzoek in plaats van onderbuikgevoel en de persoonlijke ervaring van mensen die actief zijn (geweest) in de fokkerij :o

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:59

Misschien zie ik iets niet op site wat jij wel ziet, van wanneer zijn de wetenschappelijke testen gedaan bij welke fokkers??

Als je dit niet weet kan je ook geen mening er op vormen want dan weet je gewoon te weinig, als ze bijv geen correct gefokte broodfok dieren hebben gebruikt voor het onderzoek dan heb je geen echte onderbouwing van de ziektes bij rashonden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:04

Seven schreef:
Misschien zie ik iets niet op site wat jij wel ziet, van wanneer zijn de wetenschappelijke testen gedaan bij welke fokkers??

Als je dit niet weet kan je ook geen mening er op vormen want dan weet je gewoon te weinig, als ze bijv geen correct gefokte broodfok dieren hebben gebruikt voor het onderzoek dan heb je geen echte onderbouwing van de ziektes bij rashonden.

Ik zie niet in waarom dat relevant is. Het gaat om de incidentie van problemen bij bepaalde rassen. Jij bekijkt alles door de bril van de fokkerij. Logisch dus dat jij je daar op focussed.

Als het echter gaat om de incidentie van erflijke aandoeningen bij dieren van een bepaald ras, dan is totaal niet relevant uit welke foklijn dat dier komt.

Het lijkt er overigens op dat jij incidentie en prevalentie door elkaar haalt. Daarom even de definities er bij;

Citaat:
De incidentie is gedefinieerd als het aantal nieuwe gevallen van een ziekte per tijdseenheid, per aantal van de bevolking. Meestal wordt de incidentie per duizend personen per jaar opgegeven, soms per honderdduizend per jaar.

De incidentie moet niet worden verward met de prevalentie die aangeeft hoeveel mensen uit een gegeven aantal op enig moment aan een ziekte lijden. Een hoge incidentie van een ziekte betekent dus dat veel mensen die ziekte wel eens krijgen. Bij een ziekte die over het algemeen snel geneest, kan de incidentie dus hoog zijn, terwijl de prevalentie beperkt blijft.

Bron

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:11

Seven hier zat ik idd ook al naar te kijken.
Ik heb natuurlijk naar de boxer gekeken gezien ik ook zo'n platbek heb rond lopen hier.
Van de hele lijst komen mij maar een paar dingen bekend voor zoals :

Kanker, dit word steeds minder en de "gezwellen" zijn vaker niet kwaadaardig en vaak goed te verwijderen
De knietjes die door de steile achterpootjes komen
De darmen die ook niet altijd 100% mee werken
Wild groei in het bekkie
Hd wat ik zelf nog nooit heb gezien
En de oogjes zijn gevoellig

Deze problemen zijn de gene die ik in het ras ken.
Wel heb ik mijn reu aan zijn neus laten opereren aan iets wat bij veel hondenrassen voor komt, niet een te korte luchtweg maar een ingestort dak (dus neusvleugeltjes wat inkorten).

Als ik kijk naar onze voorgaande boxers die werden niet ouder dan een jaar of 8 en vaak door kwaadaardig kanker.
Tegenwoordig en dan vooral de vader van mijn reu die is ruim 12 geworden dus ik zie nu al een hoop verbetering, en dat terwijl zijn vader eigenlijk niet ouder dan 7 weken had mogen worden.
Helaas is de lijn van zijn vader verdwenen/erg moeilijk te vinden omdat die niet show gericht is.
Waarom ik weg ben van die platte bekkies ?
Ik ben met ze opgegroeid met ze en voor mij zijn boxers de honden voor mij.
Ik kan me een huis zonder boxer niet voorstellen, het zal voor mij niet thuis zijn.

Mijn type boxer is het type wat in mijn onderschrift en profiel staan.
Flinke, robuuste, gezonde, blije platbek.
Geen klein gedrongen, nog platter neusje iel hondje.
Ik zie in de toekomst nog wel de problemen van de engelse bul bij de boxer komen als ze zo door fokken.

Maw voor mij het ouderwetse werktype met gezondere lijnen ipv de nieuwe.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:16

Ja natuurlijk kijk ik door de bril van de fokker daar gaat het ook om bij rashonden de fokker maakt de hond.
Wat incidentie en prevalentie betekend weet ik, ik vraag niet om uitleg.
Jij kijkt enkel naar deze site maar vergeet de dieren er achter de fokkers en die hun invloed op de rassen. Er zijn veel verandering bij de ras honden kwa ziektes en afwijkingen die dus op deze site niet zijn aangemerkt. Als men blind staart op deze site zal men dus bij een staffie niet op de maag problemen letten terwijl het veelvuldig voorkomt.

@ rommelus
Ik werk op een boxer club daar lopen meerdere dieren van boven de 15 jaar nog vrolijk rond in de africhting geen hd problemen of andere afwijkingen komen allen bj goede fokkers weg die testen en weten wat ze doen. Het is inderdaad ook een ouderwetser werk type :j

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:26

Seven schreef:
Ja natuurlijk kijk ik door de bril van de fokker daar gaat het ook om bij rashonden de fokker maakt de hond.
Wat incidentie en prevalentie betekend weet ik, ik vraag niet om uitleg.
Jij kijkt enkel naar deze site maar vergeet de dieren er achter de fokkers en die hun invloed op de rassen. Er zijn veel verandering bij de ras honden kwa ziektes en afwijkingen die dus op deze site niet zijn aangemerkt. Als men blind staart op deze site zal men dus bij een staffie niet op de maag problemen letten terwijl het veelvuldig voorkomt.

Zonder nou heel vervelend te willen zijn, je haalt overduidelijk prevalentie en incidentie door elkaar, dus een beetje uitleg leek mij wel op z`n plaats. ;)

In essentie geef jij precies het probleem weer; de fokker maakt de hond.

De reden dat ik die site meerdere keren onder de aandacht heb gebracht en ook belangrijk vind, is omdat die juist laat zien dat je je niet blind moet staren op uiterlijke gebreken, zoals waar de Engelse Bulldog in dit topic zo ontzettend voor gehekeld wordt. Deze site geeft in belangrijke mate weer dat ontzettend veel rassen grote problemen kennen, ook problemen die niet direct zichtbaar zijn. En dát is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en niet gebaseerd op fokkers die roepen dat ze het allemaal beter weten en dat het met hun ras en de rassen en fokkers die zij kennen allemaal wel mee valt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:10

Dhani schreef:
Ik heb niet heel het topic gelezen. ;)

Maar hoe staat het eigenlijk met de Border collie? Heeft die nog doorgefokte afwijkingen?
Ik heb hier een border lopen zonder stamboom van bijna 20 maanden. tot nu toe kern gezond.
En ziet er super goed uit.

Ik heb me hoe schandalig ook _-:( Helemaal niet op die manier in verdiept. Natuurlijk heb ik me wel genoeg ingelezen over het ras zelf. ;)

Bordercollies zijn in ieder geval duidelijk, neem er een uit échte werklijnen, beide ouders bewezen goede schapendrijvers, en vermijd conformatie- en kleurfokkerij als de pest.

Het is jammer dat ze als ras zijn geaccepteerd door de "kennelclubs" van deze wereld, voor de honden die in de handen van dat soort idioten zijn beland het begin van het einde, ik beschouw showbordercollies niet als bordercollies.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:18

Seven 15 geeft mij goede hoop !

Heel erg toe gegeven controleer ik met regelmaat nog of mijn pupje nog leeft :o
Wat ik weet van boxers dat ze al spelende ineens dood neer kunnen vallen.
Het maakt hun niet uit hoe bejaard, slecht te poot, slecht ziend etc etc ze zullen op de laatste dag nog gaan staan spelen en rennen ed.

Best erg om dat te weten van een ras.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:25

Gellukig heb ik dat ook nog nooit mee gemaakt Rommelus, wel hield ik elke keer weer mn adem in als mn honden wel heel stil sliepen. Vooral naar het overleden van mn amstafford deze had een maag bloeding en is in mn armen gestorven.

Helaas ken ik meer staffies die dit hebben gehad zonder enige verwantschap maar daarvan staat niets op die site.

Ik weet goed wat het betekend en misschien haal ik het in jou opzicht door elkaar maar ik weet wat belangrijk is en zeker is de binnenkant belangrijk maar als de info op de site niet klopt wat het geval is heeft het ook geen nut je er aan vast te houden. Als jij niet in wil zien dat veel van de gegevens achterhaald zijn door tijd en fok eisen dan heeft het geen nut er verder een discussie van te maken :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:31

Tja eigenlijk is het de mooiste manier voor ze om te gaan.
Heel stilletjes slapen ken ik ook idd...
Vriendlief verklaart me voor gek dat ik zo nu en dan de hond eens prik :o

@ FlyAway vergeet niet dat het niet alleen de fokker is die de hond maakt maar ook de jury en de kopers
Al heeft de fokker idd wel de meeste macht.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:33

Ik fluit wel eens een oorbeweging steld me dan weer gerust :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:37

rommulus schreef:
@ FlyAway vergeet niet dat het niet alleen de fokker is die de hond maakt maar ook de jury en de kopers
Al heeft de fokker idd wel de meeste macht.

Ík vergeet dat zeker niet. Dáárom vind ik die site ook zo`n goed initiatief, want dat zijn niet de fokkers die hun waar aanprijzen (dus geen commercële belangen!) maar op basis van wetenschappelijk onderzoek kun je daar zien hoe het met rassen gesteld is.

De grootste macht ligt overigens niet bij de fokkers, maar bij de kopers. ;)
De fokkers kun je, samen met de raad van beheer wel verantwoordelijk stellen voor het misvormen, verminken en ziek maken van de rassen. Dat is het gevolg van hún fokbeleid.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:44

Wij hebben veel overeenkomsten :+
Doe ik ook!, of zo'n zuigend piep geluidje.
Als dan een oog, oor of wat dan ook beweegt ben ik al blij :o

FlyAway ben ik het niet geheel met je eens...
De consument kiest een bepaald ras met die kenmerken.
De fokker is degene die kiest in hoeverre die kenmerken er uit komen.

De gemiddelde consument ziet het verschil niet of het schedeltje van de cocker nu een omvang heeft van 5 cm of 6, en als ze 10 a 20 jaar verder zijn zien ze het verschil ook niet of die nog een cm groter zijn.

De fokker wil graag hoge resultaten in de ring zien wand dan is zijn product meer waard.
Dus het is aan de fokker om er in mee te gaan of niet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:52

Ik lees al een tijdje in dit topic mee. Er zitten zo te lezen aardig wat echte kenners hier en daarom zou ik graag iets willen vragen.
De eerste hond die ik goed kende was een stalhond. Onduidelijke kruising bouvier, kwam nooit in huis, sliep zomer en winter op de tegels tussen de paardenboxen en kreeg 1 keer per dag een bak goedkope hondenbrokken. Voor de rest scharrelde hij zelf wat bij elkaar. De laatste keer dat ik 'm zag was hij 18 (!).
Jaren later complimenteerde ik iemand met haar mooie hond, het was een Ierse wolfshond en ik vond het een erg mooi ras. Toen ik informeerde naar de leeftijd bleek de hond 7 jaar te zijn en de bazin ging ervan uit dat het zijn laatste jaar zou zijn, omdat zulke honden zelden ouder worden dan 8. Daar schrok ik nogal van.

Wat ik mij nu afvraag is of er iets te zeggen valt over een acceptabele levensverwachting voor honden? Kennelijk was de hond die ik gekend heb een uitzondering, maar als ik ooit gelegenheid heb om een hond te nemen zou ik toch wel erg schrikken als die binnen 10 jaar op is. Zijn er rassen die gemiddeld wel een jaar of 15 worden of moet ik mijn idee van hoe lang je een hond kunt hebben aanpassen?