Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_Elise

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:53

Ik ben helaas zelf niet zo heel handig :P Mijn vader gaat het ook niet doen, maar ik bedenk me net dat ik mijn broertje misschien wel over kan halen. Hij wil vast wel wat geld verdienen :P En ik kan iets heel moois ontwerpen :D Bedankt voor het idee :)

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:49

Vandaag mijn konijnen weegschaal binnen gekregen joepie!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:53

Even een vraagje. Ons knuffel konijn drinkt en plast ontzettend veel. Moet de drinkbak 2 keer per dag bijvullen. Zijn flessen van 500 ml. Dus ze drinkt een liter per dag. Ook haar achter poten zijn nat daardoor. Nu zat ik te denken aan e.cuniculi. maar de symptomen komen niet overeen behalve dat vele drinken en plassen. Hooi heeft ze onbeperkt. Biks krijgt ze 75 gram per dag.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:59

Het zit in een bak zei je ? Kan het niet zijn dat ze die bak steeds.een beetje schuinhoud met drinken en dus knoeit

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:02

Nee het is een drinkfles. Met zo'n bakje die je van buiten af kan vullen. De fles lekt niet. Heb er een kwartier naast gelegen.

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:40

Wij hebben ook een konijntje die veel drinkt en plast en die loopt er ook met z'n kont doorheen dus hijnisnbest vies van achter we zijn naar de da geweest maar die wist het ook niet. We hebben hem uit een opvang dus weten ook niet hoe oud die is maar we denken dat die wel aardig op leeftijd is

Maar wat is e.cuniculli?

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:20

Een dodelijke besmettelijke ziekte.
Even opgezocht. het tast zenuwcellen van de hersenen, het evenwichtsorgaan en het ruggemerg aan, envenals zenuwcellen van de blaas.Wat zijn de symptomen van E. cuniculi? De symptomen zijn vooral van neurologische aard:scheve koptollen om lengteas trillen van de oogbollen (nystagmus)epileptische aanvallenslappe of verlamde achterpotencoordinatieproblemen (ataxie)urine incontinentie (blaasverlamming)nierschade.

Het begint dus met veel drinken en plassen. Daarna krijgen ze deze symptomen.

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:29

Ohja dat zag ik laatst ook al ergens in een bokttopic
Naja we gaan er van uit dat het gewoon de ouderdom is maar we houden het wel even goed in de gaten

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:32

Ja die van mij is helaas nog niet zo oud. In december pas een jaar.
Anders van de week maar naar de da. Ze is gewoon vrolijk enzo.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:16

Denise1984 schreef:
Even een vraagje. Ons knuffel konijn drinkt en plast ontzettend veel. Moet de drinkbak 2 keer per dag bijvullen. Zijn flessen van 500 ml. Dus ze drinkt een liter per dag. Ook haar achter poten zijn nat daardoor. Nu zat ik te denken aan e.cuniculi. maar de symptomen komen niet overeen behalve dat vele drinken en plassen. Hooi heeft ze onbeperkt. Biks krijgt ze 75 gram per dag.

Kan zeker EC zijn, maar ook iets anders.
Mijn advies in deze, eerst urine laten controleren, komt daar niks uit voor EC gaan behandelen 28 dagen lang.
Vaak hebben ze 1 van de symptomen van EC dus of veel drinken veel plassen, al dan in combinatie met urinebrand OF scheve kop OF verlamde achterpoten OF mager worden ondanks goed eten etc.
Vaak is het hoe langer je wacht dat er dan nog een symptoom bij komt.. en hoe langer je wacht hoe meer aantasting en minder kans op volledig herstel. Drager blijven ze altijd.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:19

Dan ga ik nu maar bellen ipv het het weekend overtrekken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:16

Verstandig :j
Hoe eerder je start hoe mooier en soms moet je wel aandringen op panacur of fenbendrops, omdat niet alle dierenarts dit als symptoom herkennen helaas. Het lijkt wel te heersen EC met deze symptomen heb er nu in korte tijd al 3 van in de opvang voorbij zien komen gelukkig allemaal na een kuur panacur weer de oude :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:55

Brr wat een kou , de jongste zat al te trillen dus die is vervroegd het hok in. Laag stro en hopen dat hij weer wat warmer wordt...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:57

Pfooee net de dierenarts gebeld 70 euro twee konijnen enten -O-

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:13

Dat is duur zeg..die van mij rekent 17 euro per enting.
Ik heb trouwens toch voor de zekerheid panacur gekregen. Kwam niks uit het urine onderzoek nl.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:26

Tiffany schreef:

>;) :roll: buiten proportie hoor, bel maar eens een andere op O:)

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:26

Hier is dat ook zo duur hoor, zijn die nieuwe entingen voor een jaar hè!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:44

dan nog,vaccin is no 10-15euro per konijn en dan een consult bij nou dat kan nooit 70 zijn hoor
Laatst bijgewerkt door cyclo86 op 26-10-12 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:51

Ik was 45 voor 2 konijnen kwijt , ze kregen nog een APK en mochten weer mee :). (arme konijnen waren zo bang voor de dierenarts :+)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:57

Heb er sins gister nog een teddy dwerg bij. Arm dier was helemaal verwaarloosd kon bijna niet eens lopen voor een dikke vilt klit bij zijn oog en borst en pootje echt een mega bal was dat geworden ( net zo groot als een dikke sinaas appel). Van achter ook een mega klit allemaal poep erin, denk wel 2 sinaasappels groot. Verder onder de buik heel veel klitten, ik ben samen met mijn vriendin gaan knippen toen de helft van de klit aan de voor kant weg was ging het konijntje gelijk wassen etc. Ze voelt zich nu een stuk blijer, en morgen halen we de laatste klitten weg :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:22

Ach gut guenivere, wat sneu zeg. Gelukkig is ze nu voor het grootste deel verlost van die klitten.
Ik heb ooit stage gelopen in een trimsalon en daar kwamen af en toe honden binnen met een helemaal geklitte vacht. En heel die huid geiriteerd. Neem dan een dier met een andere vacht.

Over het inenten, bij mijn da zijn er altijd konijnen inentings dagen. Ik geloof in mei en september. Dan betaal je geen consultkosten, alleen maar de enting. Scheelt een hoop en ze worden dan ook meteen globaal nagekeken. Volgens mij zijn er best veel dierenartsen die dat hebben.

Hier was het een spannend avondje. Lars, mijn dwergje had een hele dikke zachte buik en wou niet eten. Gelukkig nadat ik hem cisaral had gegeven en een massage is hij weer opgeknapt, maar was wel even schrikken. Het is al een ouder konijn, dus vind het dan altijd nog wat enger dan bij een jong konijn. Die zijn over het algemeen toch wat sterker.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:23

Gelukkig zijn jullie konijntjes opgeknapt.
Ik ga zo 2 Rexen ophalen 2 dochters van de kampioen van 2011 Hannes. Spannend.
Hoop dat ze het net zo goed gaan doen op de shows als hun vader.
Dus ik vertrek zo richting de grens van Duitsland....soms moet je er wat voor over hebben.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:33

Tiffany schreef:

Komt waarschijnlijk omdat je buiten de entingsweken valt. Hier was het ook 60 euro buiten die weken om. Tijdens zo'n week betaal je maar 15 euro per konijnen, scheelt dus de helft. Ik krijg nu ook op mijn nieuwe adres weer een kaart wanneer het entingweken zijn. Scheelt wel dat het nu nog maar 1 keer per jaar hoeft.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:03

Dat is inderdaad veel geld! Betaal voor mijn konijnen nu in de enting weken (ook met nieuwe enting) 15,- per konijn.

Spannende dag vandaag Denise1984!

Wij halen vanavond weer onze voedster op, welke gecastreerd is. Ben wel benieuwd hoe ze het nu gaat doen in de groep, na haar castratie.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:01

Zo ik ben er ook weer
Ik lees wel mee, maar antwoord niet zoveel omdat ik eigenlijk altijd op mn mobiel zit :P

Hopen dat de castratie helpt millennium :)

Mijn konijnen zijn zo blij met hun nieuwe ren :)
Merk alleen wel dat ze veel snotteren de laatste tijd, binnenkort maar ff kruiden elixer bestellen voor van t winter. Ze hebben al een lekkere laag stro in het hok, vind het heerlijk om lekker bij hun voor de ren te zitten, genieten <3

@guenivere, wat goed dat dit konijntje nu bij jou is, hopen dat ze snel helemaal opknapt :)

Kwam er van de week achter dat Maya toch wel wat vet kwabjes heeft, maja hoe laat ik haar afvallen en Michael niet ?
Afbeelding