Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 00:57

@Ratjetoe:
Ik vraag me altijd vooral af, waarom is de hond een moeilijke eter? Het zit hem niet altijd in het voer, maar soms ook in het proces vooraf en/of de state of mind.

Zo kan het helpen om een tijdje in de keuken bezig te zijn met het eten, met de hond aanwezig. Zodat vantevoren zijn neus al geprikkeld wordt met lekkere dingen en hij dus al zin krijgt in eten. In plaats van: hier is een bak, eet maar op.
Het kan ook zijn dat de hond gestrest is/niet lekker in z'n vel zit (of baasje dus). Dan eten ze ook slechter en hebben minder honger.
Er zijn wel meer honden die niet zo van wild houden, sommige dingen kunnen ze inderdaad niet lekker vinden. Maar een hond die geen konijn, geit, paard, lamsribben lust, dan zoek ik het eigenlijk niet meer in het eten. Dan zie je vaak dat de hond opgegeven moment ook geen kip meer lust als je maar blijft wisselen.'

Wat ook kan werken (doen BARFers vaak met de groentemix): éérst een beetje geven van hetgene wat je wilt dat ie eet, dan pas iets geven waar die voor op z'n kop gaat staan. Dus wordt je hond wél heel blij van aardappel met een beetje groente, geef hem dan éérst een stukje geitenvlees bijv.
Weglopen van geitenvlees = weglopen met aardappel + groente.
Opeten van stukje geitenvlees = bak met aardappel en groente op de grond.

En wat al gezegd is: 1x per dag eten geven. Ik geef mijn hond vaak 's avonds eten tussen 19 en 22. Maar ik voer ook nooit op vaste tijden. En soms geef ik hem ook een dag niks (dag vantevoren wel extra veel geven)

Maar vooral: niet teveel gaan hannesen met verschillende soorten voer/eten. Kies uit wat je wilt geven, en houdt het daarbij. Wees er even mee bezig, met hond aanwezig, zet het neer en zodra hond wegloopt, is de bak ook weg, niet laten staan.

joyfordogs

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:38

waarom geven mensen die barfen, groente??

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:38

Omdat wolven van kleine prooidieren de hele maag opeten waar voorverteerde groenten in zitten. Ook eten wolven wel eens een besje of gras bij gebrek aan vlees.

Studies hebben ook laten zien dat wolven die overvloed aan vlees hadden van grote diersoorten, en geen groentes/fruit meer aten, slechtere huid en vachtconditie hadden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:55

mijn honden leven nu zo'n 30 jaar op vers,maar geef nooit fruit of groente,en zo rot zitten ze niet in hun vacht..

en die groente,ik zie er ook de noodzaak niet van in,wat zit er nou voor groente in een konijnen of kippenmaagje ( of ander kleindier),als je uitgaat van een natuurlijk prooidier...

het is ook welke stroming je volgt,tegenwoordig kan je alle kanten op en zijn er geweldige theorieen die men verkondigd waar ik af en toe echt een beetje verbaast van ben,iets wat 30 jaar geleden echt niet zo extreem was,maar bv bij NRV voeren geef je weer geen groente bij,en bij kvv alleen als het in de kvv verwerkt is...en bij barf is het weer een onderdeel van het menu... Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:01

Ik geef ook eigenlijk nooit extra groente etc erbij.
Een hele enkele keer als er bv spercie of snijboontjes over zijn dan krijgen ze dat erbij. Fruit ook niet echt veel.
Maar daar in tegen eten ze wel pens waar regelmatig nog wat inzit.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:02

Zo zwart wit is het niet hoor ;) ik Barf wel maar geef maar weinig groente, ze zijn gek op fruit dus een appel op banaan gaat er wel in maar bij lange na niet elke dag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:24

ik poog groente bij te geven want meneer is buiten net zo een schaap, grazen dat ie doet :roll:
maar hij blieft geen groente...Ei

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:28

Gezocht maar niks gevonden..? Knap TS :j

Vorige hond van mijn vriend vond een tomaatje, een stukje komkommer of een ander restje groente heerlijk. Waarom dan niet geven? :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:36

Magrathea schreef:
Gezocht maar niks gevonden..? Knap TS :j

Huh?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:39

In de OP staat dat TS heeft gezocht op dit onderwerp maar niks kon vinden. Dat vind ik knap aangezien er ongeveer 658 topics zijn over dit onderwerp binnen Bokt alleen al :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:42

Ooo zo snap m haha Tsja...

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:55

Wat een reacties, dank!

De hond is al vanaf dat hij bij ons kwam een moeilijke eter (komt uit een zeer slechte leefomgeving). Ik heb het idee dat hij altijd alleen maar met de pot mee heeft gegeten. Gezondheidtechnisch mankeert er niks aan, ookniet aan zijn gebit oid. Tis gewoon een beetje een aparte, ook qua karakter ;)

Sinds hij bij ons is, staat hij op carnibest en smuldier dus het is niet zo dat we om de haverklap wisselen van soort voer. Alleen de smaken wisselen we wel in om het voor hem aantrekkelijk te houden en om te zorgen dat hij alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft. De andere smaken zoals hert, geit en paard ed hebben we geprobeerd om zo meer variatie in zijn eten aan te kunnen brengen, maar helaas.
Maar zet je hem nu een bak kvv runderpens oid voor, dan weet ie niet hoe snel de bak leegmoet, maar dat mag hij dan weer niet hebben!

Qua eten halen we de bak ook weg als hij het niet opeet, de andere dame staat nml al klaar om ook zijn eten er bij op te eten zodra hij er van wegloopt :D. Misschien is 1x per dag voeren wel een optie we gaan het gewoon proberen!

Hij komt gewoon door het hele huis en komt ook rustig bij je in de keuken zitten als je aan het koken bent en idd al die lekkere geurtjes oppikken.

Prisca, we mengen nu de aardappels ed met kvv en dat gaat wel goed, misschien moeten we het er dan ook maar zo bij laten en dan naar 1x per dag voeren.

Kimmi261, waar is dat te koop?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:57

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:02

@ratjetoe
Zou ik het daarbij laten sommige honden zijn nu eenmaal niet van die eters en eten wat nodig is en meer niet. belangrijkste is dat hij wat eet of dat nu 1x per dag is of 2x kleinere hoeveelheden.

Kan idd zijn dat hij gewend is te eten met de pot mee wanneer jullie aan tafel zitten. Zou me er verder niet druk om maken en lekker zo laten. Hij zal er echt niet eerder aan doodgaan en dan nog?.

Ken genoeg mensen die maar 4x per week 1x per dag voeren. Dat overmatig voeren zit echt tussen onze oren niet die van de dieren.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:10

Hij ziet er nu idd meer dan prima uit en eet ook graag mee met de pot. Ik denk dat ik het maar blijf mengen met kvv en dan naar 1x per dag zet!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:19

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:23

Ratjetoe schreef:
Ik ben wel benieuwd wat te doen met een amerikaanse stafford die zijn KVV gewoon niet meer opeet (en nee kun je dagen laten staan, hij eet niet!)

We hebben Smuldier, Carnibest, Tinlo en Haaksbarf geprobeerd maar hij lijkt er geen trek meer in te hebben.

Hij is altijd al een beetje een lastige eter geweest en mag ook geen rund hebben (is hij allergisch voor).

Eigenlijk wil ik hem niet op brok hebben, maar ik vrees het ergste...

Hij krijgt nu als ontbijt brood met pastei en dat gaat er in als koek en 's avonds kvv met wat aardappels en groente er door en dat gaat er wel in, maar niet van harte. Als je hem alleen het bord met aardappels en groente voorzet vreet ie het bord er bij wijze van bij op....

Iemand ideeen?

Onregelmatig voeren, dus om te beginnen 1x per dag maar steeds op een ander tijdstip.
Dan zou je ook kunnen overwegen om zo nu en dan een dag te vasten.

Ik geef heel onregelmatig eten, dus ook qua hoeveelheden.
Verdeel over een week zijn voer, dus de ene dag kan dat 1 kilo zijn maar ook 2 kilo en soms als ik hele grote soepkippen heb zelfs 3 kilo.

Eigenlijk, hoe meer variatie in tijd en hoeveelheid hoe beter.
De onregelmatigheid maakt dat hij niet zeker weet wanneer hij weer wat krijgt.

Verder kun je ook erg lastige eters cree"eren, Cadiz krijgt als hij een dag niet eet, 5 dagen dezelfde maaltijd aangeboden, na 5 minuten haal ik weg wat hij niet op heeft.
Wel hou ik bij of er iets is wat hij echt niet lust, dus bv lever, dit maak ik klein en doe er wat yoghert en een eitje en wat groentes door.
Je hoeft niet bang te zijn voor bedorven, ze hebben het zelf vaak het liefste rijp.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:25

Met KVV is een dag vasten nou niet echt aan te raden...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:38

Waarom niet mwm, wij voeren ook kvv en vastel elke weeg 1 dag (geen vaste dag) Ze krijgen dan wel een recrea bot maar geen normaal voer.
Dit doe ik al jaren zowel met kvv als barf en bevalt me super

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:41

Als ie z'n kvv wel gewoon met aardappels eet, kun je heel makkelijk afbouwen.
Gewoon elke week een aardappel minder erdoor prakken.

En wat dus heel goed helpt (maar dat doe je dus misschien ook al?) is voor jezelf koken, aardappeltjes erbij in z'n bak (op het aanrecht), en dan nadat alles klaar is is voor jullie eigen maaltijd, de bak neerzetten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:43

Seven schreef:
Waarom niet mwm, wij voeren ook kvv en vastel elke weeg 1 dag (geen vaste dag) Ze krijgen dan wel een recrea bot maar geen normaal voer.
Dit doe ik al jaren zowel met kvv als barf en bevalt me super

Met barf doe ik het ook, maar kvv en dan echt een vastendag vind ik lastig. Kvv verteert sneller, waardoor de maag sneller leeg is. Mij werd het iig afgeraden met KVV. Onze hond kreeg ook wel eens een dag geen KVV, maar dan idd wel iets anders te knagen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:44

Mijn beleving is inderdaad dat ze makkelijker verteren met kvv maar onze honden doen het heel goed op een vast dag ze knagen lekker aan een bot en kunnen dan de rest van de week weer aan de maaltijd.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:47

Nuttige tips allen, dank!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:49

Seven schreef:
Mijn beleving is inderdaad dat ze makkelijker verteren met kvv maar onze honden doen het heel goed op een vast dag ze knagen lekker aan een bot en kunnen dan de rest van de week weer aan de maaltijd.

Dat bot scheelt denk ik ook wel. Is het alleen bot of zit er wel nog wat aan?

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:27

De fokker van onze nieuwe hond zegt dat het beste is om kivo vlees en brokken te geven.
Schijnt goed voer te zijn, zit alles in.