Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:02

MyWishMax schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het schapendrijven, hoe leer je dat aan? Hoe zie je dat een pup aanleg heeft? Vind het altijd erg mooi om te zien :j

Ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb ooit met IJslandse honden gewerkt, die waren behoorlijk fel op de schapen, wij gebruikten ze bij de paarden, dat ging beter.
Ik denk net zoiets als cowsense bij paarden?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:38

wat een schitterende honden komen er voorbij :)

wat zijn eigenlijk allemaal hondensporten die beoefend kunnen worden, naast appel, pakwerk, speuren en behendigheid?
wat doen jullie allemaal thuis met de hond?

ik heb nu een spel gekocht doggy brain train is echt super leuk :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:30

MyWishMax schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het schapendrijven, hoe leer je dat aan? Hoe zie je dat een pup aanleg heeft? Vind het altijd erg mooi om te zien :j

Hm, daar zou ik inmiddels een boek over kunnen schrijven... :D
Ik heb ervaring met ijslandse schapenhonden, en naar mijn mening zijn die als ras niet goed genoeg.
Ik gebruik zelf border collies, en zou geen ander ras meer willen.

Aanleg voor schapendrijven is enorm belangrijk, en dat gaat veel verder dan alleen interesse/felheid. De hond moet uit zichzelf vóór de schapen gaan, dat is het uitgangspunt van de training. Daarbij moet de hond over een goed gevoel voor de schapen hebben. Gebrek aan dergelijk aangeboren talent is gedeeltelijk te compenseren door training, maar écht goed zal zo´n hond nooit worden.
Dit betekent dat het fokken van werkende border collies op deze eigenschappen ontzettend belangrijk is. Selecteren op andere eigenschappen (kleur conformatie sporttalent etc) heeft een slechte invloed op hierop.

Hoe zie of een pup aanleg heeft? Als je bedoelt jonge pups die bv net klaar zijn hun moeder te verlaten; niet.
Dat is alleen maar vast te stellen door de hond met schapen (of andere drijfbare dieren) te confronteren. Vaak meteen te zien, soms hebben honden wat meer tijd/sessies nodig, dat is alleen mogelijk met een wat oudere hond (Ik zou zeggen als test minstens een half jaar).
Je kiest dus pups van ouders die bewezen goede werkers zijn.

Als ik wat meer tijd heb wil ik wel een overzicht geven van hoe je globaal te werk gaat een hond te trainen tot schapendrijver.

MyWishMax

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:34

Als je dat wil doen, graag! Super interessant om te lezen!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:37

Kom ook weer binnen vallen druk gehad vanmorgen.

Mooie mechelaar echt mijn type kwa kop en blijkbaar ook kwa karakter.
Vandaag waren mijn honden modellen voor funny fleece speeltjes. Heel leuke en veel sterkere speeltjes dan eerst gedacht :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:41

Leuk! Ik heb laatst zitten kijken naar die fleece speeltjes, maar durfde het niet aan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:07

Ze zijn super stevig had ik niet verwacht mocht je de fotos willen zien pb me even dan geef ik je de link. Ze hebben er super veel lol mee gehad :D Maar zal dit topic niet vol spammen of iedereen moet nieuwsgierig zijn hahaha

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:31

Nou ik ben ook wel benieuwd! :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:59

Ik zal je als ik op de pc zit de link even sturen naar de fotos :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:09

MyWishMax schreef:

Hoe leer je dat aan? Door veel training :D
Nee, soms zie je wel een pup die al interesse toont, maar daar kan je voor een jaar oud niet veel van zeggen.
En dan nog, ik heb al menig getalenteerde jonge hond gezien die door verkeerde, of te vroege training afgebrand was met 2 of 3 jaar!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:22

Hoe zie je dat een border collie pup interesse heeft in de schapen?
Nu, hier een foto van 2 borders uit werklijn (volle broertjes) de rechter met meer wit aan is al aan het drijven, bijna 10 weken oud zijn ze hier, je ziet het aan de sluiphouding, staart omlaag!, en de blik maar op de schapen...hij probeerde ze hier al in beweging te krijgen.
Dat is later ook mijn meest gedreven hond gebleken, die werkt nog al moet ie op 3 poten verder.
Een hond wat met de staart omhoog om de schapen rent die speelt, die werkt niet echt.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Deze 2 moest ik dus vanaf 9 weken oud regelmatig uit de wei plukken, die wilden echt van heel klein af aan al niets anders als drijven.
Eigenlijk moet ik ook zeggen dat dit momenteel mijn beste 2 honden zijn, waarbij de meest fanatieke (die met meer wit) niet altijd de gemakkelijkste is, maar wel de beste :+
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 25-10-12 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:24

Ik wou er net op reageren :D Dat je inspeelt op natuurlijke aanleg en cattle sens :j

Ik vind het altijd heel mooi om te zien vooral als de pups met de echte natuurlijke aanleg het van de ouder dieren of oudere honden afkijken. Onze staff was bevriend met een schapen drijver en heeft er veel dingen van over genomen ze helpt mij altijd de kippen weer in het hok te drijven.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:21

fjordowner18 schreef:

wat zijn eigenlijk allemaal hondensporten die beoefend kunnen worden, naast appel, pakwerk, speuren en behendigheid?

Ik doe reddingswerk.

Thuis wandel ik :D Doe gehoorzaamheid, soms een agility parcours, fietsen, mee op buitenrit, soms wat voorwerpen opzoeken en gewoon lekker bankhangen samen. *D

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:10

Antheman schreef:
fjordowner18 schreef:

Ik doe reddingswerk.

Thuis wandel ik :D Doe gehoorzaamheid, soms een agility parcours, fietsen, mee op buitenrit, soms wat voorwerpen opzoeken en gewoon lekker bankhangen samen. *D

reddingswerk, wat moet ik daar bij denken en hebben ze daar ook clubs waar je dit de hond (en de baas) kunt leren?
is agility iets anders dan behendigheid?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:59

fjordowner18 schreef:
reddingswerk, wat moet ik daar bij denken en hebben ze daar ook clubs waar je dit de hond (en de baas) kunt leren?
is agility iets anders dan behendigheid?
lDe stichting leidt reddingshonden en geleiders op, met als doel ondersteuning te kunnen bieden aan o.a. de politie bij het opsporen van vermiste personen in binnen- en buitenland.
Dat moet je leren ja, sommige honden hebben er een enorm talent voor.
Ik train zelf recreatief. Het gaat heel goed en eigenlijk wilde ik examen doen. Maar ik heb nog te weinig ervaring met terrein indeling. En ik heb faalangst. :D
Het is een zeer intensieve sport, besteed er veel tijd aan.

Agility is behendigheid.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:05

Nou, Evi is er!!
Ze ligt nu heerlijk op Cadiz haar plek, die ligt in haar mand ;-)
Het ophalen ging prima, in de auto zat ze mooi naar buiten te kijken, geen kik gegeven ondanks dat ik geen reisbench heb in de auto.
Eerst met beide honden wezen wandelen bij thuiskomst,ging wat ongecontroleerd maar wel goed, geen gesnauw!
De kat was érg interessant, ze vertoonde geen echte agressie maar wel een behoorlijke fixatie + kwispelen.
Nu dus nog even Evi in de bench als de katten los binnen zijn.
Gisteren apart gevoerd, vanmorgen naast elkaar <3
Beide honden laten elkaar goed in hun waarde, Evi probeerde zelfs wat te spelen maar weet niet goed hoe dit moet door haar kennelverleden dus Cadiz begreep haar niet hihi.
Wel stinkt ze echt enorm, mijn hemel, mijn hele huis stinkt naar haar...zo'n vieze doordringende kennellucht.
Vanmiddag ga ik met haar naar een vriendin die een trimsalon heeft en gaat ze in bad en krijgt ze een vlooienbehandeling.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:13

Lekkere vette vacht waarschijnlijk? Wat super leuk zeg! Heel veel plezier met haar!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:20

Ja en dat is nog erger door de Cavom die ze krijgt :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:09

Jak dat vind ik zo vies bij lang harige honden die natte honden lucht :=
Even badderen en dan is het zo weer goed. Ben benieuwd naar nieuwe fotos van de dame en je andere doggie

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:14

Okay ik zal eens een poging wagen, let wel, dit is een zo beknopt mogelijk overzicht, geen gebruiksaanwijzing ;)

We gaan ervan uit dat je begint met een getalenteerde jonge border collie, klaar voor training. Zeg een jaar oud en met basisgehoorzaamheid in orde, komt als je roept en stopt ("down") op afstand.

Je hebt een groep makke hondgetrainde schapen tot je beschikking (ga gemakshalve niet in op specifieke methoden met een round pen etc)

Als je deze hond op de schapen loslaat, en alles gaat goed, dan zal de hond met een boog om de schapen rennen, en óf stoppen aan de "kop", of gaan cirkelen.

Voor de duidelijkheid zullen we ons voorstellen dat de schapen in het midden van een denkbeeldige klok staan en hond met mens op 6. de hond rent naar 12.
Hij kan met de klok mee; come bye= traditioneel engels commando hiervoor (Ik gebruik zelf de ijslandse termen voor links en rechts, respektievelijk vinstri en hægri), of ertegenin , "away to me".
Die commando´s kun je de hond al "meegeven" hoewel hij ze nog niet kent.

In het begin stuur je de hond in de richting die zijn instinct dicteert.
Als jij bijvoorbeeld op 4 staat, of je in die richting begeeft, en de hond staat/ligt op 6, dan merkt de hond dat jij de rechterkant "dekt"; de schapen zouden kunnen ontsnappen richting links, en zijn instinct zegt hem dat te voorkomen en hij rent met de klok mee in de come bye richting om de schapen.

Door de hond zo om de schapen te sturen en hem de betreffende richting commando´s te geven leer je hem het verschil tussen linksom en rechtsom.

In het volgende stadium leer je de hond te "fetchen", de schapen te halen. Je hond rent dan naar 12, stopt daar (al dan niet op commando), en loopt richting schapengroep. Ook dit is een instinctieve reactie waar je een commando op zet; "Walk in".

Oefen je dit goed dan kun je deze commando´s gaan gebruiken tegen de instinctieve reacties van de hond in.
Dit betekent dat je de hond kan gaan leren de schapen van je af, of in wat voor richting dan ook te drijven, door hem op een willekeurig moment op de cirkel te stoppen en van dat punt recht op de schapen in te laten lopen.

Is dat gelukt dan komt het hoge school werk aan bod, pennen= de schapen in een kleine vrij staande pen drijven, shedden=de groep schapen splitsen, en de lookback= een andere tweede groep schapen halen.

Klinkt simpel hé :D
Let wel het is een heel beknopt overzicht, het slaat allerlei middenstappen en oefeningen over, besteedt geen aandacht aan wat er allemaal mis kan gaan, individuele verschillen tussen honden etc etc etc.

Ik hoop dat het voor leken een beetje begrijpelijk is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:24

Hier een leek die het begrijpelijk vindt! Mooie uitleg, dus je gaat eerst gewoon met het instinct mee tot de hond het snapt, dan er tegenin als het nodig is.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:25

Heel leuke uitleg krugger :j

Heb net een slager gevonden waar ik gratis afsnijsels en orgaan delen en botten kan halen. Honden liggen nu ook in de tuin te genieten van een lams been :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:01

MyWishMax schreef:
Hier een leek die het begrijpelijk vindt! Mooie uitleg, dus je gaat eerst gewoon met het instinct mee tot de hond het snapt, dan er tegenin als het nodig is.

Beetje simpel gezegd ja...
Je maakt gebruik van de natuurlijke aanleg van de hond (wat iets anders is als interesse!)
Vergelijk dat idd maar met cowsense in een cuttinggefokte Quarter.
Sheepsense noemen ze dat bij een werkhond (waar in de showlijnen meestal niet op geselecteerd word)

In het begin door ook wat lichaamstaal, door gebruik te maken van het balansgevoel van een goed gefokte werkhond.
Hondje zal meestal trachten op 12 u te blijven, als jij van richting veranderd zal ie mee veranderen zodat ie weer op 12 u komt.

Dan commando's erop te plakken, later de commando's enkel nog op stem te geven (nog steeds met het instinct mee)
En als je verder bent de hond ook buiten zijn comfortzone zoals ik dat noem, dus tegen zijn instinct in moeilijkere dingen te laten doen.
Wegdrijven bijvoorbeeld. De meeste jonge honden gaan liever de schapen ophalen dan wegdrijven.

Als je een goeie hond hebt moet je niet veel zeggen, die gaat de wei in en haalt ze op zonder al te veel spectakel.
En heb je een minder getalenteerde dan vergt dat iets meer training ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:14

Sassy schreef:
.
En heb je een minder getalenteerde dan vergt dat iets meer training ;)

En dan komt de vraag op of die hond je tijdsinvestering waard is. Ik heb één om die reden weggegeven; Lieve gehoorzame hond, wilde graag alles voor je doen, maar had geen talent voor schapendrijven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:45

Nee, ik zou daar ook niet aan beginnen, maar ik zie wel de nodige mensen om mij heen die zo voortploeteren. Ook bijv.iemand die met een bc uit showlijn trials loopt.
Kan wel, maar die moet veel harder trainen met die hond op iets wat de mijne van nature al meebrengt.

Ik heb laatst ergens een praktijk trial gestart, nou, je wil niet weten hoeveel hondjes daar maar een echt nette outrun konden doen. Gecrosst, te eng, te kort en te snel achter de schapen komen...
Van de 20 starters in kl.1 misschien 3 of 4 goed? De rest was echt bagger. Tenminste wat OLF betreft.
Denk dat er in de kl.1 maar 2 mensen de schapen door de fetchpoort hadden...

Waarvan ik onze Ted echt de mooiste OLF van de dag vond hebben, en echt niet omdat het mijn hond was...48 punten op verdiend, dus in totaliteit 20 op outrun, 10 op lift en 18 op fetch, 2 punten aftrek voor even kort, half metertje van lijn af (wel netjes door de fetchpoort)
Punten kreeg je daar al naar gelang of je de schapen in de juiste richting door de hindernissen kreeg, als je links erin moest en rechts eruit kreeg je nul punten voor een onderdeel als je door de verkeerde poort uitging. Er werd niet gekeken of je op de juiste manier de schapen rond de paal kreeg.
Daar hebben honden punten gekregen die niet eens konden drijven, tussen de hindernissen werd er op 12 u gelopen, zelfs in klasse 2!
Was op zich leuk eens te doen, maar probleem vind ik dan mensen die op zo een wedstrijd starten, halen een leuke plek en denken dan automatisch dat ze een goed hondje hebben.
I.p.v. eens heel kritisch te kijken waar ze nu echt mee werken...

BTW: Kuggur, ik heb weer eens heel erg geluk, ik mag dit weekeinde 2 dagen clinic meedoen van Derek S.
Joehoe....hopen we weer veel te leren, die man schijnt geniaal te zijn in het shedden.
Is geloof ik de enige clinic die hij dit jaar in Nederland geeft.
Denk dat ik daar maar eens op ga aanvallen dan, want shedden trekt bij ons nog op niks, de ene keer lukt het op wedstrijd, en de andere keer niet, zijn we nog niet consistent genoeg in.
Wordt tijd dat ik daar een gedegen techniek op leer...daar laat ik te veel punten op liggen.