Cesar Milan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:41

Maar dan ben je gewoon niet goed aan het corrigeren. Niet goed corrigeren is net zo slecht als niet goed belonen, zie mijn voorbeeld eerder over die pony die me bijna begon aan te vallen ivm slecht clickeren. Corrigeren doe je met beleid. Net zoals alleen maar "ja" tegen je hond zeggen in mijn ogen fout is, is alleen maar "nee" zeggen dat natuurlijk net zo goed. Het gaat juist om het vinden van de balans.

Als mijn pup me in de enkels bijt verhef ik mijn stem en zeg "uh!" Of "nee!" Dan kijkt hij op en dan beloon ik hem voor het stoppen met bijten. Vervolgens pak ik een knuffeltje waar ik mee beweeg zodat hij dat pakt en dan beloon ik weer voor het bijten op een knuffel.
Ik meld dus eerst dat het gedrag niet gewenst is (in mijn enkel bijten), beloon als ze dit ongewenste gedrag stoppen en beloon weer als ze het goede alternatief vertonen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:44

Soms niet blijkbaar :) Op de rug smijten heb ik overigens ook niet gezien? Het is bepaald geen standaardprocedure.

Wat dat porren in de zij betreft... dat lijkt me typisch een voorbeeld van 'zo hard als nodig'. Daarna weer snel terug naar 'zo zacht als mogelijk'
Wat er gebeurt is dat Cesar probeert de concentratie op dat moment te doorbreken. Als dat allemaal niet zo hevig is, kun je met lichaamstaal of een geluid werken. Iets meer intens, en je doet het via de riem. Nog intenser, en je hebt echt iets nodig dat doordringt... (Overigens niet omdat het pijn doet, maar omdat het reflexen oproept - volgens mij werkt pijn ook niet eens. Met genoeg adrenaline wordt pijn nauwelijks gevoeld.)
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 16-08-13 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: Cesar Milan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:46

Ik gebruik zelf ook de "por in de zij" als je het zo wilt noemen. Of vooral: gebruikte die in de training om mijn hond van haar agressie af te krijgen. En geloof me, ik raak mijn hond echt nauwelijks aan. Het is puur een reflex om een hond uit een bepaalde staat te halen als ze extreem gefocussed zijn op iets.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:50

hier is een filmpje van mijn laatst overleden hond toen ze nog pup was :+: ,vanaf 35 sec doet ze iets wat niet mag...corrigeer ik met "nee"is dat dan ook meteen negatief??

en ja je kan zeggen,je had die schoenen weg moeten halen,maar dan kon ik mijn hele huis wel preventief leeghalen want een pupje bijt overal weleens ergens in,daarnaast moest ze gewoon leren van schoenen af te blijven,wat ook prima gelukt is.. :D

maar is dit dan negatieve opvoeding??

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:53

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:00

jij vind dat goedkeurend als een hond iemand bijt,begrijp ik hieruit??

of dat de hond CM bijt??heb je dan echt zo'n hekel aan die man??denk dat die man meer hondjes van een spuitjes gered heeft als dat jij dat gedaan hebt ( terwijl eigenaren die honden zo verneukt hebben in de opvoeding)..

kan me niet voorstellen dat je zo bijten goedkeurd,dan zit er echt ergens een steekje los in het opvoeden van je honden,maar begrijp dat jij dus het goedkeurende klikje had gegeven??

zal je vertellen dat een hond van mij echt een paar rotschoppen had gekregen als 1 het in zijn kop haalt iemand zó te bijten!!!

dat zouden ze daarna echt nooit meer in hun botte kop moeten halen :n
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 16-08-13 09:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:00

Essiesilly, wat wil je nou bewijzen? En hoezo is het slim dat een hond zo bijt? Dat lijkt me persoonlijk een probleem. Niet omdat het Cesar is maar vooral omdat Cesar was ingeroepen omdat het bij de eigenaars ook gebeurt! Overigens zou het wel zo sportief zijn om de rest van de aflevering ook te kijken, dan zie je ook hoe Cesar er verder mee omgaat en in een andere situatie de zaak oplost met claimen van het voedsel. ( <- hij neemt de hond mee om daar met veel meer rust te kunnen werken.)

Tweede filmpje kan ik niet zien, maar gezien de titel geloof ik ook niet dat ik daar echt behoefte aan heb. En waarom wordt alleen dat eruit gelicht? Waarom niet die honderden keren dat Cesar zegt dat je moet ontspannen, dingen eerder aanpakken zodat het niet uit de hand loopt, rustig blijven, voldoende beweging moet geven aan de honden, honden hond laten zijn ipv als aankleedpoppen en minimensjes. Waarom die eenzijdigheid in de kritiek?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:03

Dat vraag ik me ook af... misschien tunnelvisie?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:04

essiesilly,die hond heeft duidelijk een voernijd probleem,had je dit bijten ook zo toegejuigd als het een filmpje was geweest,dat die hond had gebeten en het hier een kindje betrof die de hond was gaan aaien??

snap werkelijk niet dat je dat bijten van die hond helemaal geweldig vind ...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:05

kimmie261 schreef:
jij vind dat goedkeurend als een hond iemand bijt,begrijp ik hieruit??

of dat de hond CM bijt??heb je dan echt zo'n hekel aan die man??denk dat die man meer hondjes van een spuitjes gered heeft als dat jij dat gedaan heb ( terwijl eigenaren die honden zo verneukt hebben in de opvoeding)..

kan me niet voorstellen dat je zo bijten goedkeurd,dan zit er echt ergens een steekje los in het opvoeden van je honden,maar begrijp dat jij dus het goedkeurende klikje had gegeven??

zal je vertellen dat een hond van mij echt een paar rotschoppen had gekregen als 1 het in zijn kop haalt iemand zó te bijten!!!

dat zouden ze daarna echt nooit meer in hun botte kop moeten halen :n

bedankt het kim!! wie heeft hier een steekje los?

kijk nou eens goed naar dat filmpje die hond had helemaal niet HOEVEN bijten...
en shadow ik kijk de rest van de afleveringen ook hoor geloof me dat ik er heeeel veel heb gezien ;) en zeker ook "vroeger" heb geprobeerd, maar ik ondervind er in geen geval positief resultaat van, dit is toch geen topic om alleen maar heilige milan op een voetstuk te zetten ik mag toch zeker ook wel heel kritisch naar hem kijken? ik heb me nl opengesteld voor meerdere vormen van opvoeding ipv alleen hem en ben er achter gekomen dat dit absoluut niet de manier is.
2e filmpje is zeker interessant, juist om ogen te openen.. waarom hebben die honden allemaal een schop nodig, allemaal de riem strak om het gevoeligste puntje van de keel.
ik heb ook al vaker gezegd dat ik het zeker wel eens ben met de beweging en de regels die in huis moeten gelden etc. maar niet op de manier hoe dingen opgelost worden. zo ongelooflijk veel stress voor die honden op een verkeerde manier. zie je de honden vrolijk en blij mee rennen met het baasje na zo n milan behandeling gehad te hebben?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:07

Het gevaar van Cesar is dat mensen denken dat het bij elke hond werkt. Ik heb een tijdje op zo'n manier getraind met hulp, maar de angstagressie en het bijbehorende uitvalgedrag van mijn hond werd niks minder. Het werd controleerbaarder, maar ze werd niet minder angstig en bleef af en toe exploderen en beet mij daarin wel eens. Door correcties ging zij andere honden als nog enger en gevaarlijker beschouwen. Ze raakte steeds meer op haar hoede en had geen rust meer.

We zijn uiteindelijk overgestapt op een totaal andere manier, met behulp van een GT, juist het volkomen negeren van dat debiele gedrag. Dat doen 99% van de andere honden namelijk ook bij haar. Zodra ze ook maar 1 seconde stopte met uitvallen werd ze de hemel ingeprezen (kort door de bocht even), waardoor we nu 90% van de honden kunnen passeren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:09

nee ,die hond had zeker niet hoeven bijten,nu niet ,nooit niet,gaat nergens over waarom die hond bijt,en ja ,mijn honden hadden echt de tuin gezien vanaf een hele andere kant,zijn ze helemaal betoeterd om zo mensen te bijten,dat is hier echt zo ongelooflijke NO-GO ...

en ik ben niet voor en niet tegen CM ,ieder zo zijn manier,ik ben alleen ook niet tegen corrigeren,wordt geen hond slechter van hoor..

maar om daarom een hond "slim "te noemen omdat het bijt :n

gaat bij mij er echt niet in,nogmaals het filmpje had je ook toegejuigd als het een kindje betrof??
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 16-08-13 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:10

Maar mywishmax, juist bij angstagressie gebruikt hij deze methode niet. Hoe vaak komt hij bij mensen die roepen dat hun hond agressief is en hij direct zegt dat de hond alleen onzeker is. Dan komt er een hele andere methode aan te pas dan bij een dominant-agressieve hond. En die laatste groep zijn er niet veel.

Wat betreft die voedernijd: ik zou ook direct hebben ingegrepen bij een hap. Ik ken de rest van de aflevering niet, maar begrijp dat hij nooit zo heftig uithaalt normaal. Dus corrigeer je dat gedrag. Volgende is om rustig samen aan de slag te gaan, wat hij (begrijp ik uit de reactie van shadow begrijp) ook doet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:13

Ik heb hem toch een aantal keer wel correcties zien geven aan honden die uit onzekerheid uitvielen. Niet op de rug leggen, maar wel in 1 keer voorbij andere honden moeten lopen en correcties via de lijn of het schopje. Maar zelfs zonder die correcties vind ik het overvallen van zo'n hond niet de manier, in ieder geval niet voor mijn hond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:14

essiesilly schreef:
kijk nou eens goed naar dat filmpje die hond had helemaal niet HOEVEN bijten...

Waarom niet? Door de hele wereld voorzichtig om de hond heen te laten lopen als de hond eten heeft? En wat als het inderdaad een kind was geweest? Die voernijd was een probleem. Niet alleen nu maar in het algemeen.

Natuurlijk, Cesar zoekt de confrontatie op, want anders kun je er niks mee. Maar dat doet hij niet omdat hij het leuk vindt om in een verder probleemloze situatie eens lekker een dier uit te dagen, maar omdat de eigenaren van mening waren dat die voernijd een gevaar was.

Citaat:
en shadow ik kijk de rest van de afleveringen ook hoor geloof me dat ik er heeeel veel heb gezien ;) en zeker ook "vroeger" heb geprobeerd,

Tsja, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je de kern gemist hebt dan. Dan snap ik op zich wel dat je het ook niet positief ervaren hebt - want als je alleen het schoppen en het porren eruit haalt en de rest niet meeneemt, dan is het inderdaad een hele nare manier van omgaan met je hond.

Citaat:
2e filmpje is zeker interessant, juist om ogen te openen.. waarom hebben die honden allemaal een schop nodig, allemaal de riem strak om het gevoeligste puntje van de keel.

Tsja, ik mag 'm niet bekijken, daar kan ik ook niets aan doen. Maar nogmaals: dat soort compilaties zijn altijd erg misleidend en doen geen recht aan de context, noch aan de overige uren die Cesar instopt waarin hij wel opbouwend en positief bezig is. Dat soort manieren van 'kritisch' zijn vind ik vooral vooringenomen.

Citaat:
zie je de honden vrolijk en blij mee rennen met het baasje na zo n milan behandeling gehad te hebben?

Eh, ja, eigenlijk wel?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:18

Nou wat het grote probleem is niet dat mensen denken dat het bij iedere hond werkt, maar dat ze denken dat ze het zelf kunnen. En dat kan niet, want ze zijn Cesar niet. Daar gaat het mis :j

Wat hij eigenlijk laat zien is dat agresieve gevallen vaak onterecht afgeschilderd worden als agressief en niet zo hadden hoeven worden. Wat hij eigenlijk het duidelijkst laat zien met zijn 'show' is niet "hoe doe ik dit zelf" maar 'als je goed kijkt, zie je waarom deze hond ontspoort is'..

Hij kan honderd keer tegen een stresskip zeggen dat ze moeten ontspannen, of dat assertive niet hetzelfde is als aggressive, maar als mensen dat zelf niet in de gaten hebben is het eigenlijk een hopeloze zaak. Je kunt dit soort dingen alleen maar op deze manier, als je hem bent óf HEEL eerlijk van jezelf weet wat je wel en niet kan (en dat kan bijna niemand)..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:19

Kijk, hij zegt ook dingen waar ik me helemaal in kan vinden. Je kan een hond niet in het gareel (wat klinkt dat rot, zo bedoel ik het niet) houden zonder grenzen. Zonder aan te geven wat wel en niet mag kan je hele vervelende honden en paarden krijgen. Ook je eigen energie is enorm belangrijk en de beweging van de hond, hoewel ik liever zou hebben dat hij ook iets meer vertelt over het geestelijk moe maken ipv alleen beweging. Alleen zoals hij de puppy's opvoedde in de aflevering is niet helemaal mijn ding. Het claimen en tsss bij een speeltje wat ze niet mogen pakken, omdat hij het wil hebben. Ja, dat is een manier, ik ruil liever. En nee, daar heb ik allang geen voer meer voor nodig, zelfs niet bij mijn 15 weken oude pup. Als die iets heeft wat hij niet mag, of als ik het speeltje wil hebben roep ik hem en komt hij het blij afgeven, zelfs nu zonder voer.

Wat ik wel mooi vond bij de pups was het gebruik maken van raseigenschappen door ze dingen te laten zoeken en de engelse bulldog zijn eten laten zoeken om de neus te laten gebruiken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:22

Mywishmax: wat betreft het mentaal moe maken ben ik het met je eens, daar zou hij meer over mogen vertellen. Het punt is dat je het ook in de context moet plaatsen: amerikanen doen vrijwel niets met hun hond, ze hebben dat dier om te spelen en te knuffelen, maar laten een dier vrijwel nooit uit, plassen en poepen kan in de tuin.
Dat is een heel ander beeld dan in nl waar het veel normaler is om je hond uit te laten, mede doordat we vaak minder ruim wonen. Ik kan em daarom goed voorstellen dat hij niet alles aan kan pakken en zich richt op beweging in fysieke vorm.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:27

Maar hij raadde een tijd ook de loopband aan. (volgens mij al weer wat seizoenen geleden) Daar worden ze in het begin wel moeier van, maar je bouwt ook conditie op. Al zou hij alleen maar zeggen dat ze het voer soms moeten verstoppen, of uitstrooien over de tuin (zoals hij dus bij die puppies deed). Of roep iets. Ik snap wel dat het daar heel anders is, maar ik denk dat die 2 dingen samen effectiever zouden zijn. Want zelfs als Cesar geweest is en het belang van uitlaten aangeeft zijn die eigenaren heel trots als ze 4 keer in de week een half uurtje wandelen. Ik kan me voorstellen dat er honden tussen zitten die alsnog exploderen van de energie, niet lichamelijk, maar geestelijk. In het begin niet, want dan zijn de nieuwe regels nog vermoeiend, maar zodra die regels nageleefd worden door alle partijen.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:57

Wat Cesar Millan (onder andere) fout doet in zijn manier van gedragsmodificering, is de hond in de volle probleem situatie gooien, wat extreem stressvol is voor de hond. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het veel effectiever is om stapje voor stapje een hond naar de probleem situatie toe te halen, in plaats van de hond er direct in te gooien.

Om mee te doen aan deze discussie vind ik dat mensen zich ook moeten verdiepen in de kennis die er tegenwoordig is over hondengedrag. Als je alleen de methodes van Cesar Millan kent wordt het een vruchteloze discussie, want dan weet je niet beter.

Lees bijvoorbeeld a.u.b. even dit artikel: http://beyondcesarmillan.weebly.com/and ... scher.html

Dan kunnen we wat objectiever verder discussiëren omdat je kennis van twee kanten hebt. :)

(PS: de man die het artikel heeft geschreven is slechts een van de vele veterinary behaviorists/dierenartsen/gedragsdeskundigen die de methodes van Cesar Millan afkeuren.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:01

Dan zou je misschien ook een objectieve bron moeten geven ipv een anti-cesar millan bron. Beetje moeilijk om je dan serieus te nemen, sorry...

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:09

secricible schreef:
Dan zou je misschien ook een objectieve bron moeten geven ipv een anti-cesar millan bron. Beetje moeilijk om je dan serieus te nemen, sorry...

Ik heb de officiele bron in .pdf bestand, dit artikel is meerdere keren gepubliceerd en, natuurlijk, ook op die website. Andrew Luescher is een bekende animal behaviorist en je kan hem prima serieus nemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:10

Het gaat niet om officieel, het gaat om objectief. Dat is iets heel anders.

Edit: om nog even toe te voegen. Je geeft aan dat je wilt dat mensen ook kennis hebben over andere methodes. Vervolgens geef je een bron die niets zegt over andere methodes maar alleen tegen cesar millan betoogd. Sorry, maar dan spreek je jezelf toch tegen?
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-08-13 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:12

secricible schreef:
Het gaat niet om officieel, het gaat om objectief. Dat is iets heel anders.

Dus iedereen die tegen Cesar Millan is is niet objectief? Tuurlijk, die site is niet objectief. De persoon die het artikel heeft geschreven wel. En dat artikel is niet van die site, die is slechts OOK weergegeven op die site. Dat doet niets af aan de waarde van het atikel, dat officieel heel ergens anders is gepubliceerd. Die site heeft dat gewoon ''gejat'' en ook op hun site gezet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:16

Iedereen die tegen iemand is, is niet objectief nee, duh... Objectief is namelijk zonder mening. Deze tekst is absoluut niet zonder mening. Verder heb ik mijn vorige bericht nog even geedit nadat ik in de tekst op zoek ben gegaan naar informatie over andere methodes.

Als jij wil dat mensen kennis hebben over andere soorten hondengedrag (waarmee je er blijkbaar ook nog een klakkeloos vanuit gaat dat mensen dat niet hebben..) verwacht ik objectieve bronnen met daarin andere soorten hondengedrag. Geen subjectieve bron tegen cesar millan.