Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:24

Nou, je zou bijv. een vergelijkende studie kunnen opzetten met meerdere groepen: een groep op Hill's, een groep op vers vlees, een groep op.. Enz :) En dan bepaalde metingen doen. Ik noem maar wat. Als je er verstand van hebt ( :') ) en je weet wat je wilt meten, is dat wel mogelijk denk ik.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:29

fargo schreef:
xRomana schreef:
Neehoor, je mag dr zelfs oa. landbouwgif in donderen (En dat gebeurd ook anders bederft het ) (BHT BHT)
Ijzer van een roestige spijker, ach t is ijzer toch? Mag allemaal.
Geen punt voor de dierenvoeding, dus die analyses kan je pleepapier van maken, zijn namelijk voor het doodbakken gemaakt

Je maakt jezelf nu niet echt geloofwaardiger moet ik zeggen door dit soort rare dingen te beweren. De toegevoegde waarde van dit soort opmerkingen zie ik ook niet helemaal. Er gelden behoorlijk strenge eisen voor het maken van dierenvoeding..

Ik heb het document doorgelezen en dat is echt geen bewijs, hij heeft een interessant onderzoek gedaan en hij heeft nu een mening maar geeft zelf in het document ook aan dat het onderzoek dat hij heeft gedaan ook mankementen en zwakke punten kent.

zo raar is dat niet. Ik ken iemand die wel eens in fabrieken kwam waar levensmiddelen voor mensen worden gemaakt. Niet heel lang geleden werd daar voor ons ook niet zo streng op gecontroleerd.... is toch ijzer toegevoegd?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:30

Ik weet zelf niet echt de regels van onderzoeken, maar ik dacht dat je dan een behoorlijk aantal katten op precies hetzelfde menu moet hebben om het daadwerkelijk vergelijkbaar te maken. Dat was geloof ik de moeilijkheid hiervan, want bij barf voert iedereen eigenlijk naar waar men aan kan komen.

Als ik naar mijn eigen katten kijk, voer ik dus al 3 verschillende menu's. Maar ik denk dat het in de zin van een bepaalde volledige smaak kvv wel mogelijk moet wezen. Echter zijn de kosten van zo'n onderzoek erg hoog.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:34

VogeltjeM schreef:
Maar 'before we jump to any conclusions'; ik zou het graag dus wetenschappelijk onderbouwd zien, voordat ik mijn kat dalijk opzadel met allerlei tekorten etc.

Er zijn verschillende vers vlees fabrikanten die compleet (diepvries) vlees aanbieden ook zijn er op internet 'recepten' te vinden voor een compleet voer voor katten en honden wat je zelf kan mengen (met goede verhouding bot, spier en orgaan). Dus zolang je niet eenzijdig bijvoorbeeld kipfilet gaat voeren zal je geen tekorten krijgen. Ik ben zelf nog een beetje aan het rondkijken voor wat ik precies wil voor mijn katten en wat ze willen eten (1 moeilijke eter). Op het moment krijgen zo nog brokjes van Iams en wat gekookte kip voor de lekker (en het levertje van gisteravond ging er ook wel goed in). Maar ik wil wel het liefst over op vers.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:35

Op Barfplaats is er behoorlijk wat over te lezen. Of had je dat forum al gevonden?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:54

Stybba schreef:
Heeft me even aan het denken gezet: van de 5 katten die we bij mijn ouders hebben gehad is er 1 onder de auto gekomen, 1 overleden aan acuut niet en leverfalen (16 jaar) en 3 aan kanker (12, 12 en 11 jaar) en toevallig heeft een kat van een vriendin van mij ook kanker. Kan deels genetisch liggen, maar omgeving (dus ook voeding) speelt ook een grote rol. Ik kan alleen maar hopen dat ik met voeding keuze goed ben voor mijn katten.

Ik heb ook ruim 20 jaar lang alleen maar RC gevoerd hoor (IN het begin nog IAMS) en ik wist niet beter.
Ik las wel eens wat hier en daar, maar ik dacht dat het maar onzin was.
Inmiddels heb ik al heel wat dieren verloren, ze hebben allemaal wel een vorm van kanker gehad, nierfalen was standaard, een had suikerziekte, en heb nu nog een ex royal caninner zitten die kanker heeft gehad, nierfalen (Beginnend) en hartfalen.
Ik voer nu 3 jaar vers, en ben heel benieuwd of de geschiedenis zich weer gaat herhalen. Ik ben dr zelf van overuigd van niet, of het moet erfelijk zijn.
Ik stop dr geen vergif meer in, niet alle dagen hetzelfde meer, (Survivor of the fittest probleem heb ik niet meer), gezonder, vers, en meer vocht.
Ik ben heel benieuwd. Ik ben naar diverse vlees info avonden geweest, dat wel en dat kan ik iedereen aanraden.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:08

xRomana schreef:
Ik heb ook ruim 20 jaar lang alleen maar RC gevoerd hoor (IN het begin nog IAMS) en ik wist niet beter.
Ik las wel eens wat hier en daar, maar ik dacht dat het maar onzin was.
Inmiddels heb ik al heel wat dieren verloren, ze hebben allemaal wel een vorm van kanker gehad, nierfalen was standaard, een had suikerziekte, en heb nu nog een ex royal caninner zitten die kanker heeft gehad, nierfalen (Beginnend) en hartfalen.
Ik voer nu 3 jaar vers, en ben heel benieuwd of de geschiedenis zich weer gaat herhalen. Ik ben dr zelf van overuigd van niet, of het moet erfelijk zijn.
Ik stop dr geen vergif meer in, niet alle dagen hetzelfde meer, (Survivor of the fittest probleem heb ik niet meer), gezonder, vers, en meer vocht.
Ik ben heel benieuwd. Ik ben naar diverse vlees info avonden geweest, dat wel en dat kan ik iedereen aanraden.

Ik vind het ook opvallend dat nietfalen zo ongeveer standaard is bij veel katten. Als ik kijk naar waar de katten bij mijn vriend zijn overleden... De meeste zijn wel wat oud geworden (rond de 16) maar wel allemaal nierfalen. Ik moet de tijd nog eens nemen om goed op barfplaats rond te kijken over wat de mogelijkheden zijn. Baal er nu wel van dat ik niet meer vriezer ruimte heb (2 lades :') ) ik zou het liefst zelf mengen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:10

Is de kat die kanker heeft gehad helemaal kankervrij? Viel het nog te opereren?

Hier zijn de eerste twee katten (die op RC stonden) overleden aan leverkanker. Bij de volgende twee (die stonden hun hele leven op brok, maar kregen bij ons vers.) had de één een hersentumor en de ander acuut nierfalen. Deze laatste hadden we waarschijnlijk al met rammelende nieren overgenomen.
Ik ben dus net als jij benieuwd of het verschil uit gaat maken. ;)

Edit @ Stybba: Kvv met twee vriezerlades moet wel lukken. Met barfen heb je wel een iets grotere vriezer nodig ja. ;) (of bij iemand op mogen slaan)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:14

Emytje schreef:
Op Barfplaats is er behoorlijk wat over te lezen. Of had je dat forum al gevonden?

Nee. :) Ik ben ook niet dagelijks met deze kost bezig, moet ik zeggen. Maar staan daar wel wetenschappelijke artikelen op dan?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:19

Dat was voor Stybba bedoeld. ;)
Ik weet niet of er echt wetenschappelijke artikelen over te vinden zijn daar op barfplaats. Ik heb daar zelf niet zo de interesse voor. Het taalgebruik is mij vaak te moeilijk en dan haak ik af. Mocht je het interessant vinden, kun je natuurlijk altijd kijken. Het is een openbaar forum, dus lezen kan gewoon zonder lid te zijn.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:27

Emytje schreef:
Edit @ Stybba: Kvv met twee vriezerlades moet wel lukken. Met barfen heb je wel een iets grotere vriezer nodig ja. ;) (of bij iemand op mogen slaan)

Helaas zijn het ook 2 lades waar ik voor mezelf ook nog dingen in kwijt moet... Ik heb carnibest geprobeerd. Dat krijgen ze nu nog af en toe, maar omdat ik 1 moeilijke eter heb ben ik nog op zoek naar iets wat ze niet na een half bakje probeert te begraven :') Ook heb ik wat BARF worsten (geen idee welk merk), maar de stukjes bot laten ze liggen. Barf spreekt me wel het meest aan, vooral als ik zelf kan bepalen wat erin komt te zitten. Misschien toch rondkijken naar een extra vriezer... En hopen dat als ze ouder zijn wel de botjes op willen eten? (het duo is nu rond de 5 maanden)

Edit: ergens op mogen slaan ... mam ziet me al aankomen met mn vlees porties _O-

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:39

Hier heb ik ook een moelijke eter. Zij lust van de kvv alleen Bibi Beefmix. Vandaar dat ik een maand of 3 geleden wat meer druk achter het barfen heb gezet, waarbij ik het bot maal in de vleesmolen. Ondertussen staat ze volledig op barf en eet ze kippennekken en konijn zelfs ongemalen. Deze hak ik nog wel even. Het is natuurlijk wel iets dat moet groeien.

Wat betreft vriezer: Je woont iets te ver van me af om het bij mij in de vriezer te doen. ;) Ik heb zelf een amerikaanse koelkast waar de katten ongeveer 100 L van ingepikt hebben en de vriezer in de schuur heeft een inhoud van 240 L. Deze laatste zit nooit voller dan 2/3e.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:15

Ik heb net twee bakjes vers vlees gehaald van Renske, kip met gemalen bot erdoor, ben heel benieuwd hoe ze het vinden.
was wel prijzig vond ik, 1,29 per bakje, en dat voer je in een dag op. Maargoed, ga binnenkort bij C1000 kijken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:16

Kun je eigenlijk ook smuldier compleet aan een kat geven? Of is dat alleen voor honden?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:17

Je kunt ook vers voer voor honden aan katten geven, maar katten hebben wel meer taurine nodig en niet elke kat zal pens willen eten vanwege de geur....

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:31

Mindfields schreef:
Ik heb net twee bakjes vers vlees gehaald van Renske, kip met gemalen bot erdoor, ben heel benieuwd hoe ze het vinden.
was wel prijzig vond ik, 1,29 per bakje, en dat voer je in een dag op. Maargoed, ga binnenkort bij C1000 kijken.

Hoeveel zit er in zo'n bakje dan?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:03

VogeltjeM schreef:
Kun je eigenlijk ook smuldier compleet aan een kat geven? Of is dat alleen voor honden?

Ja, dat kan je gewoon geven. maar er zit een beetje pens in verwerkt en er zijn katten die dat absoluut niet willen eten. hier eten ze het wel goed. de hart, kip en vlees versie gaat er ook goed in. deze is niet compleet. al moesten ze wel even 10x kijken en ruiken voordat ze voorzichtig een hapje durfde te nemen hoor :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:18

125 gram.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:40

Nierfalen kan ook in de lijn voorkomen. Alleen is dat niet te checken omdat de meeste katten europese kortharen zijn en de meeste eigenaren geen idee hebben van de ouders :)
Dus om nou te zeggen dat dit komt door verkeerd voer is een beetje apart. Net als suikerziekte bijv.
Ik denk zeker dat vers voeren voor sommige dieren een optie is, maar lang niet voor alle dieren.

Mijn oude kat die ik vorig jaar heb moeten laten inslapen is 20 geworden met nierfalen die we ontdekte toen ze 16 jaar oud was. Ze leefde tot die tijd op AH brok, daarna is ze overgegaan op Royal Canin en knapte enorm op!
Die brokken bij de dierenarts worden niet zomaar uit de duim gezogen maar is zeker een studie op losgelaten. En de dierenarts verkoopt geen onzin, in tegenstelling tot de dierenwinkel helaas.

Overigens Arabesk, misschien heb ik het gemist hoor :), maar ben jij met je kat nog bij een dierenarts geweest voor een onderzoek??

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:47

Mindfields schreef:
125 gram.

Dat is wel pijnlijk weinig voor best wel een bedrag. :')
Zit er niet toevallig een verkooppunt van Bibi, Carnibest of Tinlo bij je in de buurt?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:10

vast wel, ik ga dat even uitzoeken. ja vond het ook belachelijk duur :D
Edit: Jep, zelfs de zaak waar ik m'n paardenslobber etc haal heeft van alles qua kvv! Top.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:14

Ik voer Tinlo aan mijn 2 katten, rolletjes van 250gram voor gemiddeld 1,75
ik voer 1 rolletje per dag + nog wat andere dingetjes (brokjes of natvoer of stukjes vlees/vis)
Soms neem ik ook een grotere rol mee voor honden en die eten ze ook wel (is per kilo goedkoper), maar ben dan weer bang dat ze tekorten oplopen als ik dat teveel doe :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:18

Ik zal eens kijken of ze die daar ook hebben.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:07

Nierfalen en blaasproblemen zijn heel goet verklaarbaar te wijten aan t voeren van droge brok. Een katachtige is namelijk van nature geen drinker. In vlees zit 80% vocht versus nauwelijks vocht in brokjes. Voila.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:37

Mijn kat van bijna 19 krijgt al haar hele leven lang brokken, dat ga ik nu natuurlijk niet meer veranderen.
Maar toch interessant om allemaal te lezen, misschien voor als ik ooit een jonge kat weer heb. :)
Hier nog wel een linkje naar Poes, bijna 19. Gezond, goed gebit, goede vacht, nooit ziek geweest.
Misschien is ze wel een uitzondering maar toch...
http://i1111.photobucket.com/albums/h48 ... end001.jpg