Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:51

Omdat naar mijn idee die 'designer-honden' juist de vernieling in worden gefokt vanwege de populariteit van de uiterlijke raskenmerken.

Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag welke hond dan wel geschikt is, aangezien er volgens de rashondenwijzer er geen enkel ras meer is dat nog gezond genoeg is om bewust voor te kiezen.
En alhoewel een kruising vaak sterker/gezonder is dan de doorgefokte rassen, weet je niet precies welke karaktereigenschappen ze hebben mee gekregen van beide (of meerdere) rassen en als je een hond wil, wil je wel ongeveer kunnen weten van te voren wat voor karaktereigenschappen de betreffende hond heeft, zoals het voorbeeld van de *weet het ff niet meer zeker* border..jack, die 3-delige kruising.

Misschien krijg je best of both worlds, of misschien worst of both worlds, dan zit je ermee.

Ik wil een gezonde, niet te grote (max. Shar-Pei formaat) gezinshond die goed in een gezin met kinderen kan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:07

ashley1 schreef:
Omdat naar mijn idee die 'designer-honden' juist de vernieling in worden gefokt vanwege de populariteit van de uiterlijke raskenmerken.

Misschien even nakijken wat een ´designer-dog´ is?

Alleen de F1 kruising tussen twee rashonden. Het is geen ras, er zijn geen raskenmerken.

Jouw idee is niet van toepassing.

ashley1

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:47

Ik bedoelde te zeggen dat wat ik bedoel met 'designer-dog', de honden van tegenwoordig die helemaal 'in' zijn, dus het formaat dat zo gefokt is dat ze prima in handtassen passen.

Maar als je verder totaal niet wilt ingaan op mijn vorige posts, en alleen maar door wilt gaan over erfelijkheidsleer e.d., prima, dan hou ik dit topic voor gezien.

Ik geef alleen aan dat, als ik op rashondenwijzer.nl kijk, ik helemaal de moed in de schoenen voel zakken wat betreft het aan kunnen schaffen van een leuke, niet te grote, gezinshond omdat daarin lijkt dat alle rassen zodanig doorgefokt zijn dat het voor ieder ras afgeraden wordt om ze aan te schaffen, tja wat moet je dan?

En alhoewel een kruising vaak sterker/gezonder is dan de doorgefokte rassen, weet je niet precies welke karaktereigenschappen ze hebben mee gekregen van beide (of meerdere) rassen en als je een hond wil, wil je wel ongeveer kunnen weten van te voren wat voor karaktereigenschappen de betreffende hond heeft, zoals het voorbeeld van de *weet het ff niet meer zeker* border..jack, die 3-delige kruising.

Misschien krijg je best of both worlds, of misschien worst of both worlds, dan zit je ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:38

Ligt er aan. Ik heb twee Duitse Herders, die allebei kerngezond zijn. De een is uit puur Duitse bloedlijnen, de ander komt uit Zuid Duitsland, op de grens met Oostenrijk.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:50

Ok, fijn, dat is een reactie waar ik iets aan heb :)

De langharige DH (of oudduitse herder?) van mijn vader komt inderdaad ook uit Duitsland, of net tegen de grens van Duitsland, mankeert gelukkig ook niks.
Maarja, ik wil ook weer niet het idee geven dat ik denk dat alleen in Nederland verkeerd gefokt wordt want dat lijkt me ook sterk... toch??
Als je ziet wat voor (sorry voor de oneerbiedige taal) troep er uit Belgie komt, nou daar wordt ik ook niet vrolijk van :n

De aanschap van een hond wordt zo steeds moeilijker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:36

Je hebt de Nederlandse werklijnen, dat zijn zowat Mechelaars met een Duitse stamboom, daar zitten mooie lijnen bij, maar ze zijn te scherp en te hectisch om nog leuk te zijn.
De showlijnen ben ik persoonlijk niet stuk van, ik wil geen hond die op uiterlijk is gefokt, maar qua karakter geen DH meer is, en niet de power en de moed heeft om te werken, die bijten geen deuk in een pakje boter.
De Duitse werklijnen zijn minder neurotisch en gek, maar hebben dezelfde power, een goed lijf, en een goede dosis lef.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:46

Ik ben zelf ook niet gek van mechelaars, om dezelfde reden als jij, ik vind ze tevens te snel 'gesjeesd' overkomen, ik krijg er vaak niet zo'n fijn gevoel bij en zou daarom ook niet zo'n type herder willen.
Herder van mijn vader is wel werklustig maar hij wordt daar verder niet voor gebruikt, wegens tijdgebrek zijn we niet met speuren, jagen of wat dan ook aan de slag gegaan. Die fokker gaf zelf ook aan dat hij vooral door op de karaktereigenschap om goed in een gezin te passen en een fijne en stabiele gezinshond te zijn. Stiekem zou ik wel wat werk met m willen gaan doen maar twijfel of hij daar geschikt voor is :) fel en slim genoeg.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 00:33

Van mij mogen de herders wel weg :')
Niet gemeen bedoelt hoor, maar ik kom hier meer slechte niet sociale tegen dan leuke sociale herders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 08:09

ashley1 schreef:
Maar als je verder totaal niet wilt ingaan op mijn vorige posts, en alleen maar door wilt gaan over erfelijkheidsleer e.d., prima, dan hou ik dit topic voor gezien.

:?

Ik probeer on topic te blijven.

Het is geen hondenrasadvieslijn.
Open daar gerust een eigen topic over.

Je hoeft niet gaan dreigen.
Ik vind het niet zo slim om je verder te beantwoorden want dat beloont dan het verkeerde gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:36

marielle231 schreef:
Van mij mogen de herders wel weg :')
Niet gemeen bedoelt hoor, maar ik kom hier meer slechte niet sociale tegen dan leuke sociale herders.

Dan móet je die van mij maar eens komen bekijken......

Dat is opvoeding.

Verder gaat dit draadje ook over erfelijkheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 08:38

ashley1 schreef:
Ik bedoelde te zeggen dat wat ik bedoel met 'designer-dog', de honden van tegenwoordig die helemaal 'in' zijn, dus het formaat dat zo gefokt is dat ze prima in handtassen passen.

Dat is wat totáál anders dan een ´designer dog´.

Schoothondjes bestaan al van voor het begin van onze jaartelling.

De hond wordt wel eens ´man´s best friend genoemd´ en zeker in onze huidige westerse maatschappij zijn de letterlijk handzaam formaat gezelschapshondje de best daaronder vallenden honden.
Door het formaat kan het, al dan niet met opportuun gebruik van een tas, het makkelijkste als gezelschap méé.

Dat is echter een ander onderwerp :D

Citaat:
Ik geef alleen aan dat, als ik op rashondenwijzer.nl kijk, ik helemaal de moed in de schoenen voel zakken wat betreft het aan kunnen schaffen van een leuke, niet te grote, gezinshond omdat daarin lijkt dat alle rassen zodanig doorgefokt zijn dat het voor ieder ras afgeraden wordt om ze aan te schaffen, tja wat moet je dan?

Geen doorgefokte rashond kopen.

Er zijn genoeg alternatieven.
Daar gaat dit topic niet over.
Open daar gerust een eigen over.

Citaat:

Ja, da is elementaire genetica zo werkt fokken.
Vandaar de F1 designerdog als prima idee.
F2 en verder valt daar buiten en is voor idioten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:00

ashley1 schreef:
Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag welke hond dan wel geschikt is, aangezien er volgens de rashondenwijzer er geen enkel ras meer is dat nog gezond genoeg is om bewust voor te kiezen.

Lang niet alle rassen staan in die rashondenwijzer.
De Bichon Frisè is bv een heel gezond ras.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:09

Pitbull heel gezond ras.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 11:41

Moll schreef:
Pitbull heel gezond ras.

:j

Heb je al naar ´De Whitney´ gekeken?

Ik heb die gister meegenomen toen we even op een terras van het nazomerweer genoten hebben. Ik zat echt te scháteren af en toe.
Het was een gerenommeerd wetenschapper en zoals hij zelf schrijft; als je 120.00 honden gefokt hebt, moet je wel blind zijn als je niet een paar nuttige waarnemingen gedaan hebt.

Hij legt echt gláshelder uit dat wanneer een ras genetisch vast ligt, het kader dus vastligt. Hoe kleiner de genenpoel, hoe vaster het gegeven.
Voor veranderingen zal je naar buiten moeten.
Inteelt is een geweldig effectieve manier om recessieve eigenschappen vast te leggen. Ook voor het uítsluiten van ongewenste recessive eigenschappen.
De beperking is dat men alleen vastlegt wat er in een kleine genenpoel zit. Een basisvoorwaarde daarbij is het uitsluiten van honden met óngewenste eigenschappen, want die leg je net zo vast.
De argument mbt ´verbeteren van het ras´ binnen al vastgelegde smalle genenvariatie gaat daarom mank. Helemaal wanneer men het zich niet wil veroorloven om de miskleunen uit te sluiten.
Het fokken op uitsluiten of het uitsluiten van exemplaren met ongewenste eigenschappen is, op totaal irrelevante zaken na zoals een verkeerd wit vlekje of te gekrulde staart na 8)7 , niet gebeurd.
In de huidige situatie is er binnen de meeste rassen geen oplossing; de populaties zijn letterlijk verziekt |( Met dank aan de erkende kynologie met hun verantwoorde fok.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-09-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:43

Moll schreef:
Pitbull heel gezond ras.

Want tot voor kort voor functie gefokt, uit verschillende vechthondrassen als ik het goed begrepen heb.
Brede genetische basis, functionaliteit als fokcriterium, voila.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 11:56

Kuggur schreef:
Moll schreef:
Pitbull heel gezond ras.

Want tot voor kort voor functie gefokt, uit verschillende vechthondrassen als ik het goed begrepen heb.
Brede genetische basis, functionaliteit als fokcriterium, voila.

Tatááá.
En de kneuzen werden door de fokker en het gebruik heel rap van verdere fok uitgesloten.

Exact als bij de jacht op wilde zwijnen.
Een hond die niet mee komt wordt afgemaakt door de jager.
Een hond die te driest is of gewoon te stom, wordt door het zwijn afgemaakt.

Whitney geeft trouwens ook perfect weer hoe de selectie op intelligentie werkt. Met gezelschapshonden vooral op stupiditeit :D Daardoor líjkt een Golden Retriever het slimste in een woonhuiomgeving en met voor mensen in die omgeving handige criteria. Een intelligentere hond is veel te lastig ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:10

En dat bedoel ik dus al die tijd te zeggen fokken voor doel en functie.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:31

De Bolognezer is ook een heel gezond ras. Dit ras is zelfs qua uiterlijk niet veranderd sinds eeuwen.
(ze zijn al te zien op middeleeuwse schilderijen)
Dit komt voornamelijk omdat het geen populair ras is, ze zijn zelfs vrij zeldzaam.

De reden daarvan is weer, dat de Maltezer hond bekend werd en wel heel populair werd, wereldwijd.
Ook de Bichon Frisé of de Havanezer zijn veel bekender dan de Bolognezer.

Het is een geluk voor de Bolognezer dat het geen populaire hond is geworden bij het grote publiek, want ze zijn gebleven zoals ze waren.
Gezond, dapper, onvermoeibaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:02

Moll schreef:
En dat bedoel ik dus al die tijd te zeggen fokken voor doel en functie.

Dat heeft ook niemand niet begrepen en is al veel eerder in het topic duidelijk gemaakt.

Het dríe-ledige probleem daarbij ook.

- lang niet alle honden hébben een gebruiksdoel welke een harde selectietest inhoudt
- verschillende selectietesten zijn niet of slechts heel beperkt in de wereld waar het om gaat uitvoerbaar
- de criteria voor veel van dergelijke veldtest-rassen houden inherent een ongeschiktheid in voor de wereld waar het probleem speelt

Voorbeeld die pitbull:
- het gebruiksdoel, de test = verboden in de westerse wereld
- de meest geschikte honden zijn het minst geschikt voor de modale NL hondenhouder

Ander voorbeeld de Dwergkees:
- wélk gebruiksdoel??

Ik blijf erbij dat het tijd is dat de overheid de boel aanpakt onder het hoofdstuk dierenmishandeling en de consumentenbond wegens levering van ondeugdelijke producten.

De lijst van de UK KC http://www.thekennelclub.org.uk/item/570 en de hondenwijzer maken duidelijk dat je meer kans hebt dat je een lijdende kneus koopt dan een gezonde hond. Dit onder de misleidende voorlichting ´koop bij een door de ravereniging erkende fokker voor een verantwoord gefokte pup´.
Dat kán niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:27

mika11 schreef:
De Bolognezer is ook een heel gezond ras.

Kan je die uitspraak onderbouwen met feiten?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:18

Dwerg kees daar zeg je, móet zeggen dat ik er niet veel ervaring mee heb, echter kan ik er wel een veld test voor verzinnen, laat ze het zelfde werk doen als een duitse jacht terrier, ook zo bij de jack russell daar is ook een veld test voor te maken zonder meteen een vos te hoeven gebruiken, ook zo bij de pitbull dit.ras is multi functioneel, en kan voor meerdere doelen worden in gezet, swordsman zelfs in gezet voor mono jacht op boar hunting in gezet, voor dat ik begon met fokken van Bm's was de pit de hond voor mij, ik geloof zelf dat er echt wel degelijk goeie alternatieven veld testen ontwikkeld kunnen worden voor honden rassen die in de huidige maatschappij hun oorspronkelijke taak niet meer kunnen vervullen, wanneer dit echt niet mogelijk is móet je het ras bannen uit NL, desnoods uitlaten sterven.
Dat bepaalde rassen niet geschikt zijn wanneer zij zo gefokt worden voor de gemiddelde gezinssituatie so be it, dat betekend in mijn ogen dat de mensen dus beter moeten kiezen en niet alleen meer op uiterlijk af kunnen gaan, en zo hoort het vind ik ook, dan is de volgende fase dat er bij bepaalde rassen een verplichte aankijkt regeling móet worden gehandhaafd, en dat het misloopt beleid in het algemeen móet worden aangepakt, we kunnen B.V het zelfde idee hanteren als australië en met kleur merken werken in de halsbanden om aan te geven welk type hond er aan de lijn zit, op het tedium loopt.enz.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 18:35

Moll schreef:
we kunnen B.V het zelfde idee hanteren als australië en met kleur merken werken in de halsbanden om aan te geven welk type hond er aan de lijn zit, op het tedium loopt.enz.

Oefffff, dat hoop ik toch niet.

Ik ben niet realistisch lees ik net en wellicht komt het daardoor; ík vind dat een hond die door de eigenaar meegenomen wordt in de openbare ruimte daar zonder dat de rest van de mensen daar kennis van hoeft te hebben betrouwbaar veilig en onder appel is.
Ik vind ook dat de hond onder die randvoorwaarde deel van de samenleving uit hoort te maken.
De hond was ooit ´man´s best friend´ en het is zo´n beetje de enige interface die de stadsmens nog heeft met dieren op straat.

Terug naar het topic houdt dit imo in dat rashonden aan álle raskenmerken horen te voldoen, gezond hond moeten zijn en lang niet alle hondenrassen in NL als gezelschapshond in de samenleving horen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:37

Huertecilla schreef:
mika11 schreef:
De Bolognezer is ook een heel gezond ras.

Deels, wat ik er zelf over heb gehoord/gelezen/uitgezocht.
Ik ben geen 'kenner' in genetica of rashonden.
Voor ik een hond ging aanschaffen ben ik echt op zoek gegaan naar een goede hond.
Geen grote hond, want ik woonde toen nog klein.
Maltezers, zo klein mogelijk gefokt, vond ik vreselijk. Zo onnatuurlijk vind ik ze geworden, zoals ze eruit zien.
En dat vond ik met de meeste gezelschaphondjes zo. Met 8 - 10 jaar zit er soms al geen leven meer in.

Zo kwam ik uit bij de Bolognezer, in ons land was er zelfs toen geen fokker van. (nu geloof ik 1)
Van de fokker waar ik toen uitkwam, in Belgie, heb ik veel over het ras geleerd.
Dat was een kleinschalige fokker, die echt liefde voor het ras had.
De Bolognezer hoort bij de Bichongroep maar is nooit populair geworden bij het grote publiek.
Daardoor zijn er geen rastypische kwalen te vinden bij de Bolognezer.
Dat komt omdat er selectief mee werd gefokt en het ras niet in verkeerde handen is gevallen (broodfokkers).
Het is geen ras waar fokkers rijk mee kunnen worden.
Er zijn verschillende landen waar Bolognezers worden gefokt en onderling wordt er gekeken hoe het ras zo goed mogelijk behouden kan worden. Er wordt gewaakt dat er geen inteelt voorkomt. Onder andere daarom is de Bolognezer een gezond ras gebleven.

Mijn hond is nu 11 jaar en dat is dan de enige Bolognezer waar ik zelf ervaring mee heb.
Deze hond is nog even actief en levendig als jaren geleden.
Hij heeft nog geen/weinig ouderdomskwaaltjes (iets artrose aan 1 achterpootje volgens de dierenarts).
Het enige waar ik aan merk dat hij ouder wordt, is dat hij meer slaapt maar dat hoort wel bij de leeftijd.
Hij is nooit ziek of ziekelijk geweest, geen kwaaltjes of aandoeningen gehad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 18:53

mika11 schreef:
Huertecilla schreef:

Deels, wat ik er zelf over heb gehoord/gelezen/uitgezocht.
Ik ben geen 'kenner' in genetica of rashonden.

....

Mijn hond is nu 11 jaar en dat is dan de enige Bolognezer waar ik zelf ervaring mee heb.
Deze hond is nog even actief en levendig als jaren geleden.
Hij heeft nog geen/weinig ouderdomskwaaltjes (iets artrose aan 1 achterpootje volgens de dierenarts).
Het enige waar ik aan merk dat hij ouder wordt, is dat hij meer slaapt maar dat hoort wel bij de leeftijd.
Hij is nooit ziek of ziekelijk geweest, geen kwaaltjes of aandoeningen gehad.

Bedankt voor de onderbouwing.
Bij de UK KC survey is de Bolognezer alleen in de algemene samenvatting opgenomen omdat er onvoldoende data was voor een rapportage over het ras.
Één gezonde of ongezonde hond maakt evenmin een gezond/ongezond ras als één zwaluw een voorjaar ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:55

Ben het gedeeltelijk met je eens, maar dat neemt niet weg dat de rassen die van ouder her in nl zijn oorsprong vind op 1 uit gestorven ras na niet in mijn wensen lijstje past, en dat wanneer ik een owcharka aan schaf ik bewust ben van het kaliber hond dat ik in huis en op mijn erf neem, en als dit betekend dat ik de hond een groen/gele halsband om móet doen ben ik daar geheel voor en dat ik deze type hond niet los kan en mag laten in openbaar gebied ben ik dat geheel mee eens.