Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ashley1 schreef:Omdat naar mijn idee die 'designer-honden' juist de vernieling in worden gefokt vanwege de populariteit van de uiterlijke raskenmerken.

fel en slim genoeg. ashley1 schreef:Maar als je verder totaal niet wilt ingaan op mijn vorige posts, en alleen maar door wilt gaan over erfelijkheidsleer e.d., prima, dan hou ik dit topic voor gezien.
ashley1 schreef:Ik bedoelde te zeggen dat wat ik bedoel met 'designer-dog', de honden van tegenwoordig die helemaal 'in' zijn, dus het formaat dat zo gefokt is dat ze prima in handtassen passen.
Citaat:Ik geef alleen aan dat, als ik op rashondenwijzer.nl kijk, ik helemaal de moed in de schoenen voel zakken wat betreft het aan kunnen schaffen van een leuke, niet te grote, gezinshond omdat daarin lijkt dat alle rassen zodanig doorgefokt zijn dat het voor ieder ras afgeraden wordt om ze aan te schaffen, tja wat moet je dan?
Citaat:En alhoewel een kruising vaak sterker/gezonder is dan de doorgefokte rassen, weet je niet precies welke karaktereigenschappen ze hebben mee gekregen van beide (of meerdere) rassen en als je een hond wil, wil je wel ongeveer kunnen weten van te voren wat voor karaktereigenschappen de betreffende hond heeft, zoals het voorbeeld van de *weet het ff niet meer zeker* border..jack, die 3-delige kruising.
Misschien krijg je best of both worlds, of misschien worst of both worlds, dan zit je ermee.
ashley1 schreef:Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag welke hond dan wel geschikt is, aangezien er volgens de rashondenwijzer er geen enkel ras meer is dat nog gezond genoeg is om bewust voor te kiezen.
En alhoewel een kruising vaak sterker/gezonder is dan de doorgefokte rassen, weet je niet precies welke karaktereigenschappen ze hebben mee gekregen van beide (of meerdere) rassen en als je een hond wil, wil je wel ongeveer kunnen weten van te voren wat voor karaktereigenschappen de betreffende hond heeft, zoals het voorbeeld van de *weet het ff niet meer zeker* border..jack, die 3-delige kruising.
Moll schreef:Pitbull heel gezond ras.
, niet gebeurd.
Met dank aan de erkende kynologie met hun verantwoorde fok. Kuggur schreef:Moll schreef:Pitbull heel gezond ras.
Want tot voor kort voor functie gefokt, uit verschillende vechthondrassen als ik het goed begrepen heb.
Brede genetische basis, functionaliteit als fokcriterium, voila.
Daardoor líjkt een Golden Retriever het slimste in een woonhuiomgeving en met voor mensen in die omgeving handige criteria. Een intelligentere hond is veel te lastig
Moll schreef:En dat bedoel ik dus al die tijd te zeggen fokken voor doel en functie.
Moll schreef:we kunnen B.V het zelfde idee hanteren als australië en met kleur merken werken in de halsbanden om aan te geven welk type hond er aan de lijn zit, op het tedium loopt.enz.
Huertecilla schreef:mika11 schreef:De Bolognezer is ook een heel gezond ras.
Kan je die uitspraak onderbouwen met feiten?
mika11 schreef:Huertecilla schreef:
Kan je die uitspraak onderbouwen met feiten?
Deels, wat ik er zelf over heb gehoord/gelezen/uitgezocht.
Ik ben geen 'kenner' in genetica of rashonden.
....
Mijn hond is nu 11 jaar en dat is dan de enige Bolognezer waar ik zelf ervaring mee heb.
Deze hond is nog even actief en levendig als jaren geleden.
Hij heeft nog geen/weinig ouderdomskwaaltjes (iets artrose aan 1 achterpootje volgens de dierenarts).
Het enige waar ik aan merk dat hij ouder wordt, is dat hij meer slaapt maar dat hoort wel bij de leeftijd.
Hij is nooit ziek of ziekelijk geweest, geen kwaaltjes of aandoeningen gehad.