Wie heeft er ook een papegaai?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:09

Oooh wat een sneu berichtje... Gelukkig heeft ze bij jou nog van een aantal mooie jaren mogen genieten.
Nudy, RIP en voor jou, veel sterkte!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:11

Pipo, wat ontzettend sneu!!! Wel ontzettend fijn dat ze nog een paar fijne jaren bij jou en met haar partner heeft kunnen hebben!

tinkert_tje

Re: Wie heeft er ook een papegaai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:03

wat een naar bericht heel veel sterkte

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:58

Wanneer zijn jullie gaaien eigenlijk beginnen praten? Ayla zei haar eerste woordje ("hallo" - eerst heel onduidelijk maar nu al netjes!) toen ze ongeveer 9 maand oud was. Nu brabbelt ze heel veel en kan ze ook "mama" en "alles goed" (al is dat laatste nog onduidelijk).

Wat wel opvalt is dat ze alleen maar dingen lijkt op te pikken die mijn vriend tegen haar zegt, terwijl ze die helemaal niet veel ziet en de hele dag bij mij is? Normaal? Logisch? Uitleg?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:06

Die van ons was ook een aantal maanden. Moet wel zeggen dat nieuwe woordjes aanleren toen makkelijker ging dan nu!

Heb weleens gehoord dat ze mannenstemmen makkelijker overnemen dan vrouwen?!?
(de grijze roodstaart van vrienden van ons praat écht als een man. Als je in de gang staat zou je zweren dat er een kerel binnen zit :D Al die tijd hebben ze gedacht dat het een mannetje was, tot ie een paar jaar terug ineens een ei gelegd had......... 8-) )

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:13

:+

Nee, dat wist ik niet! Mss moet ik 'm dan maar een cd'tje laten inspreken met woordjes?

Wel komiek dat hun "mannetje" plots een ei legde!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:28

:j Ja, en het was niet zo dat ze haar net hadden! Ze hebben de vogel al iets van 10-15 jaar }:0
Maar dat ei was wel zielig hoor!! Wist niet dat het zoveel moeite voor een vogel was om een ei te leggen!! De vogel heeft zoveel genegenheid naar m'n vriendin, dat ie dus een ei ging leggen. Mijn god wat een bevalling....... De dierenarts heeft toen aangeraden om de vogel tijdelijk ergens anders onder te brengen, want ze bleef maar aandrang krijgen! (de vogel heb ik het nu over hé.... :+ )

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:57

(gelukkig maar :+)

Jeetje, arme gaai!!! Had ergens gelezen dat dat pas kan vanaf de leeftijd van 4 jaar? Nou, hopelijk blijft onze Ayla iig gespaard... Arm beest!

Ik overweeg trouwens intussen om ooit, later, als ik groot ben (;-)) toch nog een gaai bij te kopen. Ik vind het zo zielig om één dier alleen te hebben... vandaar heb ik drie paarden (als ik met één weg ben hebben ze elkaar nog, die logica), twee katten, twee kanaries... maar wel maar één gaai... en één hond (maar de buurhond zit hier heel der dagen dus ja...). Hmpf. Hoe ga ik dat nu toch ooit verkocht krijgen bij mijn wederhelft haha...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:03

Ik zit daar ook heel erg mee! Onze Joey zit alleen en is sinds een aantal dagen ontzettend aan het 'roepen' (zeg maar schreeuwen :P ) De kooi is groot genoeg voor een soortgenootje. Máár.... Joey is ernstig op z'n/haar (weet niet wat het is }:0 ) kooi... Als je er bijvoorbeeld iets uit wilt pakken valt ie echt aan 8-) Ben bang dat een soortgenootje dan ook niet erg welkom is in de kooi en we hebben echt geen plaats voor nog een kooi?!?!?!?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:31

Ow da's idd wel een vervelende!! Bij Ayla is het zo dat ik wel in haar kooi mag om dingen te nemen of schoon te maken oid, maar een andere gaai, dat weet ik zo nog niet... Mijn vriend wordt ook maar met moeite toegelaten ;-) Nu zou ik wel sowieso een andere kooi zetten, in mijn bureau is nog ruimte genoeg (als ik de loopband verhuis naar een andere kamer, wat sowieso de bedoeling is omdat mevrouw hem anders nog wel eens gaat opeten...). Ayla schreeuwt niet ofzo, ze zit normaal ook hele dagen bij mij, alleen in het weekend als ik met de paarden op wedstrijd ben zit ze wel eens wat langer alleen (radio aan), maar 't is meer voor mijn gevoel.

Nu is het bij mij sowieso nog een hele poos af hoor. Had ergens gelezen dat je zeker lang genoeg moet wachten om de eerste te laten wennen, minimum een jaar spraken ze in dat boek van? En ik heb nog heel wat overredingskracht nodig ook...

Maar als Joey zo eenkennig is op zijn/haar kooi, hmmmmmm... Ik weet het niet zo goed hoe ik dat zou oplossen. Twee kleinere kooien? Kan dat? Ik probeer maar wat te fantaseren ;-)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:43

't is ook echt een kwalletje.... Als ik dan zeg 'FOEI' of UHH UHH, komt ie met "KUS, KUS" :+
Hij (stom is dat, we noemen hem altijd hij :o ) zou er het liefst de hele dag uit zijn en bij je zijn. We hebben er zelfs wel even over nagedacht om te kijken of een ander adresje, waar ie inderdaad veel eruit kan zijn, een optie zou zijn, maar daar krijgen we dan weer een brok van in ons maag en durven dan toch die stap weer niet te nemen. 2 kleinere kooien zou qua ruimte misschien een oplossing zijn, maar ik heb het gevoel dat het juist zo gezellig zou kunnen zijn als ze samen in een kooi zitten en dan ook kunnen krawlen e.d!?
Het proberen met bijvoorbeeld de vogel van vrienden, zie ik ook niet zitten, want stel dat het daar heel goed mee klikt! Dan zou ik het ook niet leuk vinden om die vogel dan weer terug te doen en weet je nog steeds niet of het met een andere vogel ook klikt :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:48

Een vogel alleen is ook sneu, het zijn groepsdieren. Nu kan je natuurlijk nooit een hele groep nabootsen, maar een partner is toch wel mega fijn en een partner die de zelfde taal spreekt helemaal! (dus een grijze met een grijze en niet met een valkje.. zie het als een paard met een geit, leuk en het kan maar t is niet optimaal!)
Ik heb dus allemaal koppels. Heel veel van hun zijn later pas in contact gekomen met andere vogels. Dat komt omdat ik heel veel "afdankertjes" heb van andere mensen. Zo is Bram al 31 jaar en pas 2 jaar bij mij, 1,5/2 jaar geleden heeft ZIJ haar 1e ei gelegd.Ze vormt geen koppel met haar partner zoals geliefden doen maar ze accepteren elkaar en als Bram dus eitjes heeft doet Peter opeens heel bezorgd en zo.
Wil je er een andere gaai bij kan je ze het beste samen in een onbekende grote kooi zetten.
Waarom onbekend.. juist vanwege het terretoriumgedrag. Er zijn mensen die ze eerst naast elkaar zetten om zo te laten wennen, maar dat duurt vaak lang en wij mensen zijn geneigd te zeggen dat iets zielig is. Zolang gaaien elkaar ontwijken en dus niet alle 2 in de aanval gaan is het okee.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:52

Hahaha wat een grapjas!!! Tja, dat "hij"... gezien zijn naam zou het bij mij ook "hij" worden gok ik!
Mij lijkt het ergens ook gezelliger dat ze "samen" kunnen zijn, maar anderzijds willen ze mss wel hun eigen plekje om te rusten? Plus, gezien het feit dat Joey nu al in deze kooi woont wordt het mss des te lastiger als hij 'm moet gaan delen?
-edit- Ik zie net dat pipo iets soortgelijks geantwoord heeft.

En idd, proberen met eentje van vrienden is wat dubbel, je weet dan eigenlijk nog niet veel meer. Moeilijk is dat...
Die dieren hé, altijd last mee :+

Pipo, jij weet dat dan wel: is het echt zo dat je ruim lang genoeg moet wachten tot de eerste gaai zeg ik maar al goed gewend is aan het huis en de nieuwe situatie? En wat is dan "ruim lang genoeg"?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:09

nee hoor, als jij t in je hoofd heb om er een andere bij te halen moet je t gewoon doen.Het is veel makkelijker om 2 jonge gaaien aan elkaar te laten wennen dan een oudere.Maar je zal er een stuk tijd en aandacht in moeten steken om ze jou als vriendje te blijven zien en als ze broeds zijn (bij grijsjes vanaf een jaar of 5) zal je moeten accepteren dat jij even niet gewenst ben. Met 2 heren heb je dat probleem niet en kan ook goed samen.
Je kan als je wilt kweken door middel van een bloedmonster je gaai's dna laten bekijken ( doe dat dan ook op pbfd ,glamydia en polyoma en als het even kan op kds (borneo) en bij een goede kweker is dat al gedaan,want voor een 600 euro of meer kan er heus wel een testje af.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:13

Bedankt voor je tips pipo!
Ik heb trouwens een pop (heb ik gelijk laten testen toen ze bij ons kwam en ik idd heb laten testen op die resem die jij daar opsomt, kwestie van gerust te zijn hé).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:46

Mag ik vragen wat je voor sexen betaald?? Wij waren van de week bij de dierenarts, zij keek na wat de kosten daarvoor waren en had het over ruim 100,00... :P
Wij vinden alleen ook zielig. Joey is nu bijna 3, dus ik zou zeggen nog jong genoeg om aan een ander te wennen?!?
Pipo, is het echt belangrijk om er een zelfde vogel bij te zetten of is zeg maar een zelfde soort (formaat) vogel ook een optie?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:40

Goh, ik weet niet wat de aparte prijs is. Ik ben met haar naar de DA geweest voor algemeen nazicht, sexen en checken op diverse ziektes en was daarvoor iets van een 120 euro kwijt. In totaal dus... Maar volgende week moet ik eten gaan halen voor haar bij de DA, ik zal het eens navragen!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 06:39

Sexen hoeft niet zo duur te zijn. Als je zelf niet durft te prikken(klein beetje vers bloed) kan je ook een stuk of 5 veertjes uit de borst trekken en opsturen, dan ben je ongeveer 17 euro kwijt. Je mag dan niet aan de harde punten komen van de veertjes.(trekken en gelijk in een zakje doen) Dat kan je bv opsturen naar Gendika in veendam. Ook kan je je da laten prikken en het zelf opsturen, neem dan zelf monstermateriaal mee want de labs hebben elk hun eigen monsters) Als je wil kijk dan s op hun sites : gendika en Tauros in dld of avian in engeland.Kan je ook monstermateriaal aanvragen.
Ik doe dit zelf en stuur het zelf op dat scheelt vreselijk veel op de kosten.Zelf doe ik dat altijd met bloed omdat ik dan ook op de andere ziektes laat controleren. Zonder dat komen de vogels niet bij mijn andere in de buurt.
Kentaro, je wilt ze het liefst in de zelfde kooi, dan zit je al met eten... een grijsje heeft meer calcium nodig dan bv een edel. Daarbij komt dat een grijze een andere taal spreekt dan een edel. Het kan wel hoor maar het is niet optimaal. Net als een paard en een geit samen. Ze zullen elkaar vast wel accepteren maar elkaar begrijpen doen ze elkaar vaak niet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:48

Pipo, ik heb meerdere malen geprobeerd het formulier van de site van Gendika uit te printen voor het laten onderzoeken, maar krijg het niet geprint. Zou dat hier (op m'n werk) aan de printers liggen of heb je dat wel eens meer gehoord!! Voor die 19,00 wil ik heel graag laten onderzoeken wat nu het geslacht is :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:52

hier is het 15 euro ;)

http://www.tauros-diagnostik.de/web/fly ... index.html

misschien een optie? Ik heb persoonlijk hele goede ervaringen met dit lab. De mevrouw aan de telefoon praat ook gewoon nederlands. en kijk s bij het onderwerp "waar moet u op letten"

anders even gendika even bellen of ze een formulier en proefmateriaal willen toezenden?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:37

Vond die 19,00 al geweldig t.o.v. de aan mij vertelde 100,00 :D
Het zal wel hier aan de instellingen liggen, want ook dit formulier krijg ik niet geprint :o Heb hem doorgemaild naar huis en zal het daar eens proberen.
Dat van die veren eruit trekken, klinkt me nog wel eng in de oren :o :P heb je een tip waar ik dat het beste kan doen??

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:47

Ze rekenen zoveel omdat je dan ook een consult betaald en bloed afgenomen moet worden (terwijl je heel makkelijk aan een klein beetje bloed kan komen door een naaldenprikje) Veren trekken is even pijnlijk (net als bij ons haren trekken) maar daarna zijn ze het al vergeten hoor.
Je moet even kijken waar er makkelijk iets langere veren te pakken zijn. Nogmaals ik doe t altijd met bloed, maar ik zal ook even kijken. wordt vervolgd ;)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:03

De DA vertelde me dat het onderzoek an sich iets van een 15 à 20 euro kost - net zoals hierboven al verteld dus! Het is idd het consult en dergelijke meer dat het duurder maakt. DA moet ook eten natuurlijk :+

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:26

Ok, dit moet ik even met jullie delen...

Ik zit met mijn laptop voor de gelegenheid in de woonkamer te werken en Ayla dus uiteraard mee. Net was ze de hele tijd heel arrogant kijkend over en weer aan het lopen op de rugleuning van de zetel. Plots komt ze naar mij gevlogen, komt vlak voor mijn neus zitten en zegt: "allo?? alles goe?"

Zo serieus dat het gewoon heel grappig werd!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:43

Geweldig!! Dan kom je toch niet meer bij?!!?