Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:12

Kaja, ik vind Mindim juist erg netjes reageren. Ze is het alleen niet met jou eens. Mag toch? Zou jij asjeblieft ook iets rustiger willen reageren, dat komt de discussie wel ten goede.

Wieske; ok, sponsoren. Die wel even enkele duizenden euro's over hebben? Sorry, maar eerst zien dan geloven. Waarom kunnen ze dan geen sponsoren vinden die ook de rechtszaak willen sponsoren? Dat vind ik vreemd.

Mindim; Morgan heeft nu gewoon contact met de dolfijnen hoor. En met haar trainers/verzorgers. Dat zou er allemaal niet meer zijn in Neeltje Jans. Ik ben het in zoverre met je eens dat ik de ruimte in Neeltje Jans ook mooier had gevonden, maar de situatie daar verder niet. Maar ok, dit is natuurlijk achteraf een beetje de koe in zijn kont kijken, want het Neeltje Jans stadium is inmiddels gepasseerd. Die samenwerking tussen Neeltje Jans en Dolfinarium komt er niet (meer) op orka gebied. Er zijn nu teveel harde woorden beide kanten op gevallen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:17

ik denk dat de zittingen die plaats moeten vinden ook een hele hoop geld kosten. en dat mensen dat liever niet willen sponseren.
maar houd de orca coalitie de boel nog steeds op? want eerlijk is eerlijk morgan kan ook niet meer in dat badje blijven waar ze nu in zit dan zie ik dr liever bij de dolfijnen(of zou ze die opeten? of zien als een leuk speelobject ofzo?)

Wieske_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:48

assie schreef:
Wieske; ok, sponsoren. Die wel even enkele duizenden euro's over hebben? Sorry, maar eerst zien dan geloven. Waarom kunnen ze dan geen sponsoren vinden die ook de rechtszaak willen sponsoren? Dat vind ik vreemd.
.

Ik neem aan dat de sponsoren voor zekerheid gaan. Als ze de rechtszaak zouden verliezen, is dat voor hen toch weggegooid geld.

En ik denk (weet het niet zeker) dat de sponsoren via de Free Morgan Foundation worden geregeld, zij zullen het natuurlijk overnemen als de rechtszaak is gewonnen. Maar nogmaals, dit weet ik niet zeker. Je kan het natuurlijk vragen aan hen als je dat wilt. Voor vragen en opmerkingen kan je mailen naar info@orkacoalitie.nl. Ze zullen het nu wel wat druk hebben, maar misschien kunnen zij verduidelijking geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:49

Kaja schreef:
Tja zo blijven we bezig hè?
Maar als je niet leest wat er staat, komen we ook niet verder en houd het in mijn ogen op.
Zolang jij alles op jezelf blijft betrekken, niet objectief leest wat er staat en reacties niet kan gaan zien vanuit another point of view dan draagt je tunnelvisie niets bij! Jammer!

Jij bent de enige in deze discussie die niet goed leest en al helemaal niet met mooie duidelijke argumenten mee discussieert. Maybe start practising what you preach :)?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:54

Wieske_S schreef:
-Knip-
[/quote]

Droevig bericht... :n. Ik heb Loro Parque een beetje bekeken en de vissenkommen zijn inderdaad behoorlijk sneu, dolfijn, en al helemaal orka, onwaardig.

Ik hoop van harte dat het hoger beroep een andere uitkomst heeft...

http://www.nu.nl/column-donderdag/26401 ... -orka.html

Opeens gleed er een oog vlak voor het raam.
Een oog in zwarte huid, met daar vlak naast een wit vlak.
Ik keek recht in het oog van een orka.
De orka keek naar mij.

Het was waarschijnlijk een fractie van een seconde, maar ik beleefde het als een paar minuten.
Ik keek weg. Het was te plotseling te veel en te diep wat ik zojuist had gezien.

Ik, met mijn minuscule oogje in dat armzalige lichaampje.
De orka had het mij net goed laten voelen.
Een vlieg was ik, met dat domme gehol van mij.
Hij zat dan officieel wel gevangen, maar met die ene blik gaf hij mij voor altijd het gevoel dat ik
degene was die gevangen zat, hoe vrij ik ook kon bewegen.

Dat was mijn eerste aanraking met oer.
Een zwevend oog van een jager, gekooid in een veel te klein hok.

Nu hangt er in Harderwijk weer een Orka in een bak en ik lees de reacties.
Het gaat over redden, verkopen, houden, overplaatsen.
Het gaat over de leefomstandigheden.

Ik raad iedereen aan om naar de Orka toe te reizen en het wezen in de ogen te kijken.
U zult het meteen begrijpen.
U zit gevangen in een veel te beperkt hoofd. Niet hij.

Die ene blik van de Orka in Barcelona heeft een ingrijpende invloed gehad op de manier
waarop ik tegen de mens aankijk. Je kunt ons nooit meer anders zien dan als armzalige
mislukkingen, als een gierend uit de hand gelopen experimentje tijdens de evolutie.

We willen een Orka redden, maar zelf zijn we reddeloos verloren.
Dat voel je als je een orka in zijn oog kijkt.
Ik kan dat iedereen aanraden.
Orka-ogen maken nederig.

Iets wat we nu meer dan ooit kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:22

Kaja schreef:
Tja zo blijven we bezig hè?
Maar als je niet leest wat er staat, komen we ook niet verder en houd het in mijn ogen op.
Zolang jij alles op jezelf blijft betrekken, niet objectief leest wat er staat en reacties niet kan gaan zien vanuit another point of view dan draagt je tunnelvisie niets bij! Jammer!

Kaja het gaat al pagina's prima met mijn posts hoor, jij bent de enige die er een probleem van maakt. Als jij dit topic wilt laten verzanden in een reltopic, zoals je wel vaker gebeurt, dan pas ik daar voor.
Laat ik dan maar de volwassene wezen en er over ophouden, bij deze ga ik dan ook niet meer op jouw posts reageren. Fijne avond verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:24

NathalietjeB schreef:
ik denk dat de zittingen die plaats moeten vinden ook een hele hoop geld kosten. en dat mensen dat liever niet willen sponseren.
maar houd de orca coalitie de boel nog steeds op? want eerlijk is eerlijk morgan kan ook niet meer in dat badje blijven waar ze nu in zit dan zie ik dr liever bij de dolfijnen(of zou ze die opeten? of zien als een leuk speelobject ofzo?)

Daar zijn we het eens, in het dolfinarium blijven kan niet meer.
Dat vroeg ik me ook al af, toen je eerder noemde of ze misschien het dolfijnenbad was ingeweest, hoe reageert ze op dolfijnen? Als ze er eentje op vreet, zou het wel eens stukje educatie zijn over wilde dieren _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:33

Wat ik gewoon het ergst vind, is dat dit prachtige wilde dier, uit haar leefomgeving is gehaald om nooit weer terug te komen. En dat het alternatief schrijnend is.
Dat ze haar hebben opgeknapt, chapeau, maar haar toekomst vind ik om te huilen. Loro Parque heeft geen stabiele groep orka's, daar is al wel meer over geschreven, zit ze straks nog steeds alleen. De orca's zitten er nog maar 5 jaar en in die tijd is het ene rampscenario na het andere rampscenario geweest.

Ze zeggen zelf dat hun orca's harmonieus samen leven en dat het 120 meter lange bad een geweldige plek is voor de orcas.
Mijn man is kapitein op een schip van 140 meter, dolfijnen zijn er binnen een mum van tijd onderdoor in de lengte. Spelen in de hekgolven, gaan onder het schip door en springen dan mee voor de boeg. Een orca heeft net gang gemaakt en hij is al aan het einde van het bad.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:11

Van Morgan weet ik het niet. Maar Gudrun deed gewoon shows samen met de dolfijnen. Zij kwam ook uit het wild en heeft nooit een hapje dolfijn genomen. Ik ga er vanuit dat Morgan dus ook geen hapje dolfijn zou nemen. Maarre... misschien bedenkt ze zich :P

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:21

assie schreef:
Kaja, ik vind Mindim juist erg netjes reageren. Ze is het alleen niet met jou eens. Mag toch? Zou jij asjeblieft ook iets rustiger willen reageren, dat komt de discussie wel ten goede.

Hmm.. blijkbaar reikt het preken voor eigen parochie hier verder dan ik dacht.
Ik zeg toch nergens dat Mindim niet netjes reageert? Bovendien hoeft ze het ook niet met mij eens te zijn.

_San87_ schreef:
Jij bent de enige in deze discussie die niet goed leest en al helemaal niet met mooie duidelijke argumenten mee discussieert. Maybe start practising what you preach :)?

Misschien wil ik wel helemaal niet met jullie (naar eigen zeggen) 'mooie duidelijke argumenten' mee discussiëren. Ik wil er gewoon op wijzen dat het gemiddelde paard in verhouding niet meer ruimte heeft dan Morgan. Ik vind het ronduit triest dat sommige hier maar roepen zonder zelf überhaupt maar één Dolfinarium medewerker te hebben gesproken.

Mindim schreef:
Kaja het gaat al pagina's prima met mijn posts hoor, jij bent de enige die er een probleem van maakt. Als jij dit topic wilt laten verzanden in een reltopic, zoals je wel vaker gebeurt, dan pas ik daar voor. Laat ik dan maar de volwassene wezen en er over ophouden, bij deze ga ik dan ook niet meer op jouw posts reageren. Fijne avond verder.

Beetje kinderachtig niet? Het enigste wat ik, al dan niet opnieuw, aan de orde wil brengen is wat ik al eerder heb aangegeven, zoals hierboven staat omschreven. Dat dit niet is wat jij wilt horen of past in jullie mooie en duidelijke argumenten topic, dan is dat jammer. Dat lijkt mij een prima definitie van discussiëren. Is dat niet het uitgangspunt van dit forum :)*

Blijkbaar zit er nog wat oud zeer bij Mindim, := maar reageer dan niet. Laat dan iemand anders reageren die inhoudelijk wél zinnig kan reageren op het punt wat ik aan wil halen.
Want op deze wijze zien anderen enkel nog maar de irritatie jegens elkaar, terwijl er geen inhoudelijke bijdrage meer in zit. Helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:23

assie schreef:
Van Morgan weet ik het niet. Maar Gudrun deed gewoon shows samen met de dolfijnen. Zij kwam ook uit het wild en heeft nooit een hapje dolfijn genomen. Ik ga er vanuit dat Morgan dus ook geen hapje dolfijn zou nemen. Maarre... misschien bedenkt ze zich :P

Ik heb Gudrun nog gezien. Dat was wel erg klein, achteraf bekeken. Ik was toen nog klein en toen leek alles groot.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:03

Kaja, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met preken voor eigen parochie in deze context. Zeker aangezien Mindim en ik het nou nu niet echt eens zijn, zoals wel te lezen is in dit hele topic ;)

Daarnaast vind ik niet dat je een paard kunt vergelijken met een orka, aangezien een paard gedomesticeerd is en een orka niet. Je kunt niet zeggen dat Morgan nu genoeg ruimte heeft (terwijl dat niet zo is), omdat het gemiddelde paard dat ook niet heeft.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:22

En wilde mustangs dan ? Die gevangen worden , gebroken en dan in een stal opgesloten
Die hebben wel vrijheid gekend

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:23

Mustangs zijn niet wild wild. Dat is een 'ras' dat ontstaan is door losgelaten gedomesticeerde paarden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:48

Dus op het moment dat een paard gedomesticeerd is, geeft dat een vrijbrief voor het opsluiten en vereenzamen van paarden? Al kun je een paard moeilijk een huisdier noemen in mijn ogen.
Dat terzijde gelaten vraag ik me af tot in hoeverre je getrainde dolfijnen en orka's dan wild kunt noemen?

Ik vind het wanstaltig dat dergelijke filmpjes geplaatst worden, die vervolgens in één adem genoemd worden met het Dolfinarium. Ik wil niemand iets opdringen en ieder zijn of haar eigen mening, ik zie het ook graag anders voor Morgan, maar blijf alsjeblieft wel fair richting de medewerkers van het Dolfinarium.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:39

ik zie niets anders in medewerkers in het dolfinarium of die filmpjes??

nou ja laat ik het anders zeggen,als jij met dolfijnen wilt werken en er geen kwaad in ziet dat die dieren zo gehouden worden,zal het vast en zeker een droombaan zijn,en kan me dan ook voorstellen dat je van die dieren gaat houden ,en dat je als medewerker goed voor deze dieren wilt zorgen,wil niet zeggen dat ik de circusexploitant die alleen maar centjes ziet rollen ten koste van deze dieren ,goed keur :n

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:41

Bij paul! is de minister op gesprek en gaat het ook over morgan. Hij geeft zelf aan dat het geen goed leven voor dr wordt....waarom in hemelsnaam word ze dan niet gewoon ingeslapen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:44

omdat dat sielugh is ....

-O-

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:00

Nee hij vond het geloof ik zonde van de tijd die erin was gestoken. Want hij vond het ook zielig dat ze naardat zwembad gaat. Ook zei hij dat ze geluk heeft als ze word geacepteerd door die groep in dat zwembad.... Dat beloofd wat!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:40

hee iedereen! ik ga me in deze discussie storten :P Heb voor school (ik doe diermanagement aan Van Hall Larenstein) een onderzoeksverslag gemaakt over orka's in het wild en of gevangen orka's weer terug moeten naar de zee. Heb ook een interview gehouden met iemand van de orkacoalitie (dolfinarium wilde niet meewerken). De persoon die we geïnterviewd hebben is zelf naar het Loro Parque in Tenerife geweest om te kijken of dit echt een optie is. In het park kwam zij er achter dat de orka’s niet samen in een bassin zaten. Ook kwam zij er achter dat de orka’s (in totaal 5) onder de littekens zitten. Ze legde uit dat dit vaak komt uit frustratie. Als ze in een show bij elkaar mogen kunnen ze elkaar wel eens aanvallen vanuit frustratie. Dus dat het dolfinarium zegt dat daar de juiste groep voor Morgan is klopt niet. Er is geen groep. Er zitten er soms 2 bij elkaar en dat kun je geen groep noemen.

Ik vind wel dat het Dolfinarium goed werk heeft verricht. Ben absoluut niet tegen het dolfinarium, maar wel tegen de manier waarop ze met deze situatie omgaan. De verzorgers zullen het echt wel goed met de dieren voor hebben, maar het blijft een commercieel bedrijf.

Hoe kan je een orka, die in het wild geboren is, in een zwembad stoppen? Hoe zou jij het vinden om elke dag 3 of 4 keer kunstjes te doen en daarna weer alleen in een badje te zitten...?! Een orka krijgt levenslang als het in een zwembad moet zitten en niet de wijde zee om zich heen heeft.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:48

t is daarom ook enorm jammer dat de mensen van dolfinarium niet zelf daar een kijkje gaan nemen. Om zelf een oordeel te kunnen geven over de leefomstandigheden van de orca's daar...
Wat ik zo zag op filmpjes is dat de orca's in kleine badjes achter het grote bad leven erg jammer voor deze machtige dieren.

Ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd hoelang dat getouwtrek om dat dier nog gaat duren. Want wie houd wie nu eigenlijk op? en hebben ze eigenlijk al een datum om morgan te gaan verhuizen?
Het lijkt mij hoe langer het duurt hoe langer morgan in dat kleine badje zit en hoe groter zei nog word. Al heb ik eerlijk gezegd geen idee hoe groot een volwassen orca word. maar het word nu al te klein
kan onze marc rutte niks veranderen over wat er gebeurt met deze orca? kan hij niet mee beslissen of er geprobeert gaat worden om morgan naar een groep orca's terug te brengen gaat t niet goed naja jammer dan hebben ze t in ieder geval geprobeert

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:51

NathalietjeB schreef:
Ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd hoelang dat getouwtrek om dat dier nog gaat duren. Want wie houd wie nu eigenlijk op? en hebben ze eigenlijk al een datum om morgan te gaan verhuizen?

tja...zal wel even duren denk ik nu de orkacoalitie en het dolfinarium weer naar de rechter zijn gestapt. Volgens mij was het wel de planning dat ze in november zou verhuizen, maar misschien word het nu weer later. :S

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:00

7 november mag de rechter (weer) gaan beslissen.

Als Dolfinarium wint, zit Morgan binnen 2 weken in het zonnige Tenerife.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:04

assie schreef:
7 november mag de rechter (weer) gaan beslissen.

Als Dolfinarium wint, zit Morgan binnen 2 weken in het zonnige Tenerife.

ja ik las het ook net...ben benieuwd wat er uit gaat komen, maar denk dat het dolfinarium toch wint uiteindelijk :S helaas...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:46

dat denk ik ook wel uiteraard gaat het niet meer alleen om morgan maar ook om een hoop geld.
dolfinarium zal wel een leuk zak centje krijgen voor morgan en misschien ook wel een deel van de opbrengsten die het daar naar binnen brengt(heb geen idee hoor maar is maar een gokje)