De bench

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:33

Ik snap dat sommige mensen zo "gek" zijn om hun hele huis hondproof te maken in het begin, maar het is niet realistisch te denken dat iedereen dat wel kan. Je sluit een hond toch op of dat nu in een huiskamer is of in een bench ik zie het verschil niet zo. Zolang je maar de goede maat bench gebruikt. Als je je hond niet op wil sluiten moet je hem maar op de hei loslaten (en zelfs daar staat vaak een hek omheen :P ).

Onze hond zal wel heel lui zijn die ligt echt gewoon de hele nacht in haar mand, ze heeft ook nog een andere mand en de tegels tot haar beschikking maar ze blijft gewoon lekker op een plek snurken.

EDIT: Ik denk trouwens dat het een misvatting is dat de hoeveelheid ruimte rechtstreeks een verband heeft met het welzijn van het dier. Tuurlijk moet een dier genoeg ruimte hebben om zich te bewegen maar vaak is de verijking van een omgeving veel belangrijker dan de grotte. Bijv een kleine tuin met veel plekjes om te snuffelen verschillende ondergronde speeltuin etc. Is voor een hond vaak veel leuker dan een groot grasveld.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 06-05-11 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:34

Edit: Dubbelpost.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:44

jiperdepip schreef:
wat ik begrijp is dat mensen een bench goedkeuren omdat de hond er vanzelf in gaat
en zich daar veilig voelt............

waarom zou een hond zich op andere plekken in huis niet veilig voelen? dan is er imo iets goed mis met de huizelijke
sfeer.
en naar mijn idee gaat hij in de bench omdat hem dit aangeleerd is

Waarom zou er dan in de huiselijke sfeer in godsnaam iets mis zijn?
Als een hond zich nou fijn voelt in z'n eigen 'hokkie' dan is dat toch alleen maar prettig voor de hond.
Als hij daar nou ZELF in wil gaan liggen.
Ons hondje gaat soms ook ZELF de bench in die ALTIJD OPEN STAAT!!!!!!
En nee, daar krijgt hij GEEN BELONING voor, dat doet hij HELEMAAL ZELF, is zijn eigen keus.
Er zijn genoeg plekjes waar ze kunnen gaan liggen, maar vaak wordt de bench toch zelf gekozen als lekker rustpekje voor de hond.
WAT IS DAAR IN GODSNAAM VERKEERD AAN????????

Ik zie hier heel veel reacties langskomen en van sommige zijn de reacties op zo'n manier weggezet, dat het erop lijkt dat een bench toch écht niet kan en dat een mandje ook goed is. Sorry hoor, maar soms lijkt het er echt op dat jullie je mening willen doordrammen en dat dát alleen de beste oplossing is en niet de bench!

Jessicajoann

Re: De bench

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:54

Het verschil tussen een woonkamer en de bench is de ruimte.
Het lijkt me namelijk niet dat jou woonkamer evengroot is als je bench?
Mijn kleine hond doe ik echt geen plezier met een bench ondanks dat hij er stappen in kan zetten.
Als ik kijk hoe hij slaapt is dat niet op één plek. Nee, meneer ligt op de bank, springt eraf strekt zich uit
loopt een rondje en gaat even op het zijl liggen kort daarna springt hij weer op zijn stoel en daarna weer
onder de tafel.

Dat kan hij niet in een bench. En ook snachts doet hij dat. Hij ligt op bed, dan op de vloer, dan onder het bed dan weer op bed. Zal ik hem toch een rot nacht verzorgen mocht ik hem in een bench stoppen.

Als een hond er zelf in gaat liggen is dat toch prima? Maar hij gaat er zelf in omdat het deurtje OPEN is. Jij neemt de keuze van hem af als je het deurtje sluit waar hij wilt liggen. Zolang het ding open is heb ik geen probleem mee, maar als het dicht gaat dan zucht ik maar heel diep. Want niemand wilt hier écht luisteren en vind wat ze zelf doen het allerbeste. Want de bench is zo geweldig om je hond in te laten slapen, hij gaat namelijk er zelf in!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:58

Ik ben deze discussie aan het volgen om me voor te bereiden hoe ik het ooit ga doen als wij een pup krijgen. De hond die we nu hebben heeft nooit in een bench gelegen, die had een andere, volwassen, hond die hem keurig opvoedde. Echter zit ik met het punt dat als we op onszelf gaan wonen, de pup dus wrs alleen zit het 1e half jaar (willen er 2, maar geen 2 pups tegelijk ;) ) Echter vind ik traplopen not done. Maar wat dan? Opsluiten bij ons op de slaapkamer? Een traphekje plaatsen? Hoe maak je je huis pup/hondproof?

Voorbeeldje over een eigen plek: hond die we nu hebben heeft 0,0 behoefte aan een mand/kussen/noem maar op. Die komt niet op de bank, kan geen traplopen, ligt gewoon in de woonkamer. Maar wat ik wel merk is dat hij geen echte eigen plek heeft. Neefje en nichtje van vriend komen wel eens langs en de hond heeft geen eigen plek waar hij heen kan vluchten waar hij met rust gelaten wordt. Wil dat later toch wel voor de pup hebben?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:00

een hond die zelf in en uit een open bench kan lopen is natuurlijk niets mis mee :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:02

Maar in dat geval vraag ik me af, waarom een bench en geen kussen oid? Als het alleen zijn eigen plekje is, die altijd open staat, dan kan je net zo goed iets anders neerzetten dan zo'n lelijk stalen ding _O-

*Mijn mening dan he? :) *

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:02

Onze 7 maand oude 'pup' gaat ook nog in de bench als wij weg zijn en als we slapen.
Helaas is dit nodig omdat hij anders het huis sloopt en er geen schoenen meer veilig zijn... :')
Onze oude hond heeft geen bench en loopt altijd gewoon vrij door het huis.

Maar Bumper is een verzamelaar en sleept anders de plaids en kussens van de bank, zoekt al mijn schoenen bij elkaar die niet in de kast staan, plundert de oud-papiermand en scheurt het papier in duizend stukjes (dit tafereel zie ik regelmatig als ik onder de douche vandaan kom en hij gewoon rond liep in huis).
Dus, totdat hij dit verzamel en sloop gedrag niet meer vertoont vrees ik dat hij bij onze langdurende afwezigheid gewoon de bench in moet. ;)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:04

MyWishMax schreef:
Maar in dat geval vraag ik me af, waarom een bench en geen kussen oid? Als het alleen zijn eigen plekje is, die altijd open staat, dan kan je net zo goed iets anders neerzetten dan zo'n lelijk stalen ding _O-

en ook die van mij ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:05

MWM, hahaha ja das de mijne ook hoor,maar goed mss vinden mensen het niet erg zo'n groot lelijk geval in huis te hebben...en ik zeg het mijn eerste 2de hands dogo was een bench hond,en het stond zoo stom zo'n stoere hond in een kooi,heb dat ding opgeklapt en weggegeven,daarna sliep ie gewoon op de bank of in een mand,ook geen afkick verschijnselen dat ie echt niet zonder die kooi kon ofzo...

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:06

jiperdepip schreef:
MyWishMax schreef:

en ook die van mij ;)

Ook die van mij.
Beesie hier heeft zn eigen stoel met een dekentje erop. Prima toch? Zit bijna nooit iemand op, alleen ik als ik snel mn sokken aan moet trekken :')

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:17

en wat ik dan begrijp van de bench liefhebbers, dat onze honden heel zielig zijn omdat ze GEEN eigen plekje
hebben }:0

en dat klopt mijn dieren hebben niet 1 plekje die hebben het hele huis vol lekkere plekjes, zodat ze zelf kunnen
beslissen waar en wanneer ze ergens willen liggen _/-\o_

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:22

jiperdepip schreef:
en wat ik dan begrijp van de bench liefhebbers, dat onze honden heel zielig zijn omdat ze GEEN eigen plekje

en dat klopt mijn dieren hebben niet 1 plekje die hebben het hele huis vol lekkere plekjes, zodat ze zelf kunnen

Hoe doe jij dat dan als de hond rust wil? Ik merk aan onze hond, zonder eigen plekje of eigk is het hele huis zijn plek, dat hij wel eens met rust gelaten wil worden door de kleinkids van schoonouders, maar dat kan niet, want overal waar hij kan liggen, kunnen zij bij?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:23

Ik had een hond die erg angstig was, lieve dier is helaas 2 weken terug overleden.
Maargoed, dit dier trok zich graag terug in de bench, hier nam ze haar brokjes ook mee naartoe. Alleen in de bench of bij mij op schoot voelde ze zich ontspannen.
Toen ze ziek was mocht ze een maand lang de bench trouwens niet uit, ze had toen een hernia.

Ik merk ook dat de structuur van s'avonds slapen in de bench heel rustgevend is voor ze. Vaak staan ze al te wachten tot ik de bench opendoe.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:24

MyWishMax schreef:
jiperdepip schreef:

Hoe doe jij dat dan als de hond rust wil? Ik merk aan onze hond, zonder eigen plekje of eigk is het hele huis zijn plek, dat hij wel eens met rust gelaten wil worden door de kleinkids van schoonouders, maar dat kan niet, want overal waar hij kan liggen, kunnen zij bij?

Leer de kinderen dat als de hond in zijn mand ligt zij er niet bij moeten komen?

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:25

Die kinderen kunnen ook hun vingertjes door de bench steken toch?
Als mijn hond er geen zin in heeft ligt ie onder tafel, onder een kast of onder de bank.
Maar daar ligt hij ook als hij gewoon daar zin in heeft.
Soms liep hij ook nog wel eens naar mijn slaapkamer om op bed te gaan liggen maar meneer is zo aanhankelijk dat hij bij ons blijft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:26

Hij heeft geen mand, want daar gaat hij niet in liggen ;)
Zijn er wel druk mee bezig, de oudste wordt bijna 3 en is beetje stronteigenwijs, maar de jongste is net een jaar en snapt het dus nog niet.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:33

[/quote]Hoe doe jij dat dan als de hond rust wil? Ik merk aan onze hond, zonder eigen plekje of eigk is het hele huis zijn plek, dat hij wel eens met rust gelaten wil worden door de kleinkids van schoonouders, maar dat kan niet, want overal waar hij kan liggen, kunnen zij bij?[/quote]

Leer de kinderen dat als de hond in zijn mand ligt zij er niet bij moeten komen?[/quote]

Inderdaad als de honden rustig liggen moeten de kids van mijn broer hun met rust laten,
en ja dat doen ze dan ook braaf.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:33

Gewoon heel duidelijk zijn tegen die kinderen? Hond wilt niet spelen dus hond met rust laten.
Als je duidelijk bent snappen ze het uiteindelijk wel. Anders ze gewoon niet in de buurt laten. Moet wel leuk blijven natuurlijk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:35

:j Zo denk ik er ook over, neem de hond vaak maar mee als die het zat wordt. Als ik een keer geen zin heb om dan weg te gaan, komt hij onder mijn benen liggen.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:54

jiperdepip schreef:

Oh waar staat dat dan, dat we dat vinden?????? Heb ik ooit gezegt in dit topic dat ik jullie honden (zonder bench) zielig vind?
Ben heel benieuwd waar dat staat dan!! :D

Maar euh.....mijn hond heeft ook een heel huis waar hij kan gaan liggen en mag liggen, maar meneer ligt af en toe ook graag in de bench!
En mij interesseert het geen bal dat die bench in huis staat. Staat naast de bank, dus je ziet m al niet goed. Maar al stond ie midden in de kamer, mij een zorg. Als de hond het nou fijn vind :j !!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:00

Onze hond heeft toen ze jong was dus in een bench geslapen. Zodat ze ook zeker haar rust had en onze psychotische katten haar niet steeds wakker porden. Gitta heeft het nooit als vervelend ervaren. Zodra ze oud genoeg was (nog voor haar 1e verjaardag geloof ik) is de bench weg gegaan. Nou slaapt ze dus overal, met en zonder kat :+ Maar een kleine pup kun je imo best een rustplek in de vorm van een bench geven wat dan ook echt hun plekje is. Katten mochten er bijvoorbeeld ook niet in liggen. Onze vorige hond werd altijd van haar plekje gejaagd door Minoes bijvoorbeeld. Katten altijd uit de woonkamer weren wil je ook niet, hond moet immers opgroeien met de katten. Ik vond (en vind!) de bench daarvoor een mooie oplossing. Een bench gebruiken om je hond makkelijk in op de kunnen bergen, ook als ze volwassen zijn.. :n Dat zou mijn keuze ook niet zijn. Maar voor in de eerste maanden zodat je een veilige en solide plek kunt bieden voor een frummeltje wat de helft van de kat was.. Ja, daarvan zie ik zeker de meerwaarde in :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:23

maar míjn idee is juist dat een pup zich veilig voelt bij zijn baasje,zoals een pup normaal zich terug zou trekken bij zijn moeder en broers en zusjes of andere honden,een hondje die je dus als enig hondje in huis hebt,die wil bij jou zijn,niet appart liggen in een afgesloten hok...

de pups die hier rondlopen,liggen als ze moe zijn te slapen of tegen mijn voeten aan of op schoot,of tegen een andere hond aan,geen van de pups trok zich eenzaam en alleen terug....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:25

F_Orumster schreef:
liedje89 schreef:
Overgens vraag ik me af of je je mand wel groot genoeg hebt als de hond er 's nachts uit gaat om te strechen. Die van ons doet dat gewoon (onder luid gekreun) in haar mandje. Om zich vervolgens om te draaien en lekker verder te slapen. Die komt 's nachts haar mand ook bijna niet uit, alleen als als er een hittegolf is komt ze er wel eens uit 's nachts.

Grootste formaat kussen wat te koop is (en de bank :o ). Hier kon ie zat languit op liggen.
Maar zijn stretchritueel was net als wij opdrukken; op zn achtertenen en dan zover doorbuigen dat zn pipi de vloer raakte, dan de voorpoten en dan weer terug de achterpoten. Hij is uitgestrekt net zo lang als een mens. Dan ff een aai halen bij de baas, even uit het raam kijken en weer gaan nestelen.

Correctie... Met dat kleed begon ik, maar die balletjes erin waren niet zo'n succes.
Heb toen bij ikea zo'n kindermatras gekocht, ideaal.

Iemand belanstelling voor dat matras? Mijn hond is niet meer.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:35

kimmie261 schreef:
maar míjn idee is juist dat een pup zich veilig voelt bij zijn baasje,zoals een pup normaal zich terug zou trekken bij zijn moeder en broers en zusjes of andere honden,een hondje die je dus als enig hondje in huis hebt,die wil bij jou zijn,niet appart liggen in een afgesloten hok...

de pups die hier rondlopen,liggen als ze moe zijn te slapen of tegen mijn voeten aan of op schoot,of tegen een andere hond aan,geen van de pups trok zich eenzaam en alleen terug....

hier alweer precies het zelfde :+