Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
WenK schreef:Ik heb zelf een vrij dominant klein ventje. Die is dus altijd aangelijnt in het park. Hij is als pup aangevlogen door een grote dominante herder en die honden kan ie dus niet uitstaan. Aan de lijn is hij welliswaar "aggressiever", maar ik heb liever het zekere voor het onzekere. In de groep gaat ie wel gewoon los op het grote veld en dan is er niets aan de hand. Wij hebben ook een wat onderdaniger hondje, die loopt altijd los, daar heb ik niet eens een riem voor.
Honden die los lopen en gegrepen zouden worden door mijn aangelijnde hond vind ik de verantwoording van de eigenaar die de hond los laat lopen.
Op het moment dat er een aggressieve loslopende hond op mijn hond af komt heeft ie een probleem, zeker als de baas niets doet. Wanneer een schreeuw niet volstaat krijgt ie toch echt een schop. Mijn eigen hond trouwens ook als ie een andere hond echt aan probeert te vliegen. Vind dat onacceptabel gedrag.
WenK schreef:Kan heel goed hoor Annepaardoes, maar dat uit zich dan wel in aggressief gedrag (nekharen omhoog en een heleboel herrie, met als de hond "te dichtbij" komt uitvallen). Ik wil niet dat er ellende van komt (de betreffende hond die hem aanviel loopt ook nog wel eens in het park) en dan kies ik liever het zekere voor het onzekere. Met de uitlaatservice lopen ze op een heul groot veld en daar kan ie prima los, loopt ie met de groep mee. Wel heeft ie dan altijd een tennisbal in zijn mond, dan blaft ie minder snel...
annepaardoes schreef:Mijn hond kent het commando 'kijken' vanuit de dog dance. Als er een hond aankomt geeft ik het comando 'kijken' en trigger ik soms nog met een koekje (als de hond namelijk dichterbij is, is het moeilijker om zijn aandacht op mij te richten). Als de hond voorbij is beloon ik uitbundig en krijgt hij zijn koekje.
Misschien is het een idee om je hond het commando 'kijken' aan te leren en dit commando te geven als er een andere hond aan komt.
Met stil kan het best zijn dat je hond netjes stil blijft, maar kan je hond nog steeds provoceren met zijn lichaamshoudig.
Chiqa schreef:annepaardoes schreef:Mijn hond kent het commando 'kijken' vanuit de dog dance. Als er een hond aankomt geeft ik het comando 'kijken' en trigger ik soms nog met een koekje (als de hond namelijk dichterbij is, is het moeilijker om zijn aandacht op mij te richten). Als de hond voorbij is beloon ik uitbundig en krijgt hij zijn koekje.
Misschien is het een idee om je hond het commando 'kijken' aan te leren en dit commando te geven als er een andere hond aan komt.
Met stil kan het best zijn dat je hond netjes stil blijft, maar kan je hond nog steeds provoceren met zijn lichaamshoudig.
Bij G&G en elke andere willekeurige gehoorzaamheidtraining heet dit gewoon volgen......En dat hoort een hond van nature dan te doen, doen ze ook, want de aandacht moet op jou gericht zijn....Nee het woord 'kijken' hoef ik niet te zeggen
colunder schreef:Ik heb 2 beagles, 1 van 4 jaar en een pup van 7 maanden.
Nou heb ik al een paar keer gehad dat er mensen met een duitse herder langs komen en die hebben hun hond altijd los lopen,mijn honden heb ik aan de riem(is langs een drukke weg).
Nou is het al een paar keer gebeurd dat hun duitse herder mijn pup aanvalt en dat terwijl mijn pup gelijk op haar rug gaat liggen met haar staart tussen haar pootjes.
Die herder grijpt echt naar haar keel en mijn pup schreeuwt het dan uit.
Die mensen vertikken het om in te grijpen en ik durf het niet omdat het een beetje aso lui zijn.
Naar mijn volwassen beagle doet ze niks maar ze pakt altijd de pup die juist heel onderdanig gedrag vertoond.
Wat zouden jullie in dit geval doen??
Ik ben echt bang dat die herder mijn pup een keer wat aandoet.
Chiqa schreef:Precies, Honden die aangelijnd zijn zitten in een andere rangorde dan loslopende honden.
Is het toch knap a-sociaal om daar uitdagend langs te gaan lopen met een hond die losloopt.
Hoe wil je problemen krijgen?
Donna kan ook (Nog wel) prima los, maar als ik iemand zie naderen die de hond vast heeft, lijn ik aan.
Andersom ook, we bedanken elkaar altijd hiervoor.
Soms gebeurd dit wel eens niet, en loop ik wel eens met een weimaraner mee.
Dan vraagt de eigenaresse aan de tegenligger of hij even aangelijnt kan worden.
Als dan de opmerking is 'hij doet niets' is haar reactie steevast,'ja maar de mijne wel'
Gewoon vastdoen als je een tegenligger nadert die de hond ook vast heeft wel zo sociaal voor de medemens en hond
dees_daan schreef:[
en ikdoemaarwat, tot het wel een keer gebeurd? wat gebeurd? ze eens snuffelen? ze lopen naast me, ik roep ze al bij me voordat diegene dichtbij is met de hond aan de riem, dus mochten ze ineens wel willen gaan kijken dan hebben ze nog altijd een halsband waar ik ze aan vast kan pakken..
Chiqa schreef:annepaardoes schreef:Mijn hond kent nou eenmaal het commando 'kijken' en dit kan je in veel meer situaties toepassen.
Heb persoonlijk liever een hond die mij volgt waar ik ook loop dan een hond die kunstjes kan, sorrie dat past echt niet bij ons
WenK schreef:En hoe zorg je dat zijn aandacht dan op dat moment bij jou is? Koekjes, ballen en stokken zijn niet meer interessant op het moment dat hij een andere hond ziet. Uitgebreid belonen als ie "lief" (lees: stil) is doe ik wel altijd...
dees_daan schreef:jij snapt mij niet, en je wil me ook niet snappen. gelukkig zijn mijn honden goed opgevoed, denken de mensen die de honden op de uitren/uitlaatplek uitlaten er allemaal hetzelfde over, en zijn ze hier dus wel redelijk
.