Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:36

Volgens mij gaat het er vooral om dat als er een hond vast zit (misschien de titel lezen?) en er dan een hond op af komt stormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:37

Precies, Honden die aangelijnd zijn zitten in een andere rangorde dan loslopende honden.
Is het toch knap a-sociaal om daar uitdagend langs te gaan lopen met een hond die losloopt.
Hoe wil je problemen krijgen?

Donna kan ook (Nog wel) prima los, maar als ik iemand zie naderen die de hond vast heeft, lijn ik aan.
Andersom ook, we bedanken elkaar altijd hiervoor.
Soms gebeurd dit wel eens niet, en loop ik wel eens met een weimaraner mee.
Dan vraagt de eigenaresse aan de tegenligger of hij even aangelijnt kan worden.
Als dan de opmerking is 'hij doet niets' is haar reactie steevast,'ja maar de mijne wel'

Gewoon vastdoen als je een tegenligger nadert die de hond ook vast heeft wel zo sociaal voor de medemens en hond :)

WenK

Re: Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:56

Ik heb zelf een vrij dominant klein ventje. Die is dus altijd aangelijnt in het park. Hij is als pup aangevlogen door een grote dominante herder en die honden kan ie dus niet uitstaan. Aan de lijn is hij welliswaar "aggressiever", maar ik heb liever het zekere voor het onzekere. In de groep gaat ie wel gewoon los op het grote veld en dan is er niets aan de hand. Wij hebben ook een wat onderdaniger hondje, die loopt altijd los, daar heb ik niet eens een riem voor.

Honden die los lopen en gegrepen zouden worden door mijn aangelijnde hond vind ik de verantwoording van de eigenaar die de hond los laat lopen.

Op het moment dat er een aggressieve loslopende hond op mijn hond af komt heeft ie een probleem, zeker als de baas niets doet. Wanneer een schreeuw niet volstaat krijgt ie toch echt een schop. Mijn eigen hond trouwens ook als ie een andere hond echt aan probeert te vliegen. Vind dat onacceptabel gedrag.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:20

WenK schreef:
Ik heb zelf een vrij dominant klein ventje. Die is dus altijd aangelijnt in het park. Hij is als pup aangevlogen door een grote dominante herder en die honden kan ie dus niet uitstaan. Aan de lijn is hij welliswaar "aggressiever", maar ik heb liever het zekere voor het onzekere. In de groep gaat ie wel gewoon los op het grote veld en dan is er niets aan de hand. Wij hebben ook een wat onderdaniger hondje, die loopt altijd los, daar heb ik niet eens een riem voor.

Honden die los lopen en gegrepen zouden worden door mijn aangelijnde hond vind ik de verantwoording van de eigenaar die de hond los laat lopen.

Op het moment dat er een aggressieve loslopende hond op mijn hond af komt heeft ie een probleem, zeker als de baas niets doet. Wanneer een schreeuw niet volstaat krijgt ie toch echt een schop. Mijn eigen hond trouwens ook als ie een andere hond echt aan probeert te vliegen. Vind dat onacceptabel gedrag.

Is jou hond niet gewoon angstig? Dit doet mijn hond namelijk ook. Los gaat het prima, maar als hij vast is gaat hij provoceren omdat hij niet kan vluchten als hij dat zou willen. Als we een andere hond aan de riem tegen komen gaat de staart ook hoog de lucht in en hij blijft naar de andere hond kijken en als de andere hond in de buurt zou komen zou hij ook nog eens een snauw geven. Echter als hij los is blijft hij afwachtend staan en loopt er met een grote boog omheen als dat mogelijk is. Benaderd de andere hond hem dan wordt het stress niveau hoog maar hij accepteert het wel en valt niet uit. Aan de riem zou hij dus wel uitvallen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:28

Kan heel goed hoor Annepaardoes, maar dat uit zich dan wel in aggressief gedrag (nekharen omhoog en een heleboel herrie, met als de hond "te dichtbij" komt uitvallen). Ik wil niet dat er ellende van komt (de betreffende hond die hem aanviel loopt ook nog wel eens in het park) en dan kies ik liever het zekere voor het onzekere. Met de uitlaatservice lopen ze op een heul groot veld en daar kan ie prima los, loopt ie met de groep mee. Wel heeft ie dan altijd een tennisbal in zijn mond, dan blaft ie minder snel... :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:32

WenK schreef:
Kan heel goed hoor Annepaardoes, maar dat uit zich dan wel in aggressief gedrag (nekharen omhoog en een heleboel herrie, met als de hond "te dichtbij" komt uitvallen). Ik wil niet dat er ellende van komt (de betreffende hond die hem aanviel loopt ook nog wel eens in het park) en dan kies ik liever het zekere voor het onzekere. Met de uitlaatservice lopen ze op een heul groot veld en daar kan ie prima los, loopt ie met de groep mee. Wel heeft ie dan altijd een tennisbal in zijn mond, dan blaft ie minder snel... :D

Maar inderdaad juist aan de riem komt het uitvallen voor en het omzetten van angst naar agressie. Mijn hond valt ook alleen aan de riem aan, omdat hij niet weg kan. Ik los dit op door meteen zijn aandacht op te pakken als er een andere hond aan komt en hem te belonen wanneer de hond gepasseerd is.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:36

En hoe zorg je dat zijn aandacht dan op dat moment bij jou is? Koekjes, ballen en stokken zijn niet meer interessant op het moment dat hij een andere hond ziet. Uitgebreid belonen als ie "lief" (lees: stil) is doe ik wel altijd...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:44

Mijn hond kent het commando 'kijken' vanuit de dog dance. Als er een hond aankomt geeft ik het comando 'kijken' en trigger ik soms nog met een koekje (als de hond namelijk dichterbij is, is het moeilijker om zijn aandacht op mij te richten). Als de hond voorbij is beloon ik uitbundig en krijgt hij zijn koekje.

Misschien is het een idee om je hond het commando 'kijken' aan te leren en dit commando te geven als er een andere hond aan komt.

Met stil kan het best zijn dat je hond netjes stil blijft, maar kan je hond nog steeds provoceren met zijn lichaamshoudig.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:48

Goede tip, ga eens kijken of ik dat voor elkaar krijg met hem.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:10

Ik heb 2 beagles, 1 van 4 jaar en een pup van 7 maanden.
Nou heb ik al een paar keer gehad dat er mensen met een duitse herder langs komen en die hebben hun hond altijd los lopen,mijn honden heb ik aan de riem(is langs een drukke weg).
Nou is het al een paar keer gebeurd dat hun duitse herder mijn pup aanvalt en dat terwijl mijn pup gelijk op haar rug gaat liggen met haar staart tussen haar pootjes.
Die herder grijpt echt naar haar keel en mijn pup schreeuwt het dan uit.
Die mensen vertikken het om in te grijpen en ik durf het niet omdat het een beetje aso lui zijn.
Naar mijn volwassen beagle doet ze niks maar ze pakt altijd de pup die juist heel onderdanig gedrag vertoond.
Wat zouden jullie in dit geval doen??
Ik ben echt bang dat die herder mijn pup een keer wat aandoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:20

annepaardoes schreef:
Mijn hond kent het commando 'kijken' vanuit de dog dance. Als er een hond aankomt geeft ik het comando 'kijken' en trigger ik soms nog met een koekje (als de hond namelijk dichterbij is, is het moeilijker om zijn aandacht op mij te richten). Als de hond voorbij is beloon ik uitbundig en krijgt hij zijn koekje.

Misschien is het een idee om je hond het commando 'kijken' aan te leren en dit commando te geven als er een andere hond aan komt.

Met stil kan het best zijn dat je hond netjes stil blijft, maar kan je hond nog steeds provoceren met zijn lichaamshoudig.

Bij G&G en elke andere willekeurige gehoorzaamheidtraining heet dit gewoon volgen......En dat hoort een hond van nature dan te doen, doen ze ook, want de aandacht moet op jou gericht zijn....Nee het woord 'kijken' hoef ik niet te zeggen :+

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:30

Chiqa schreef:
annepaardoes schreef:

Bij G&G en elke andere willekeurige gehoorzaamheidtraining heet dit gewoon volgen......En dat hoort een hond van nature dan te doen, doen ze ook, want de aandacht moet op jou gericht zijn....Nee het woord 'kijken' hoef ik niet te zeggen :+

Mijn hond kent het 'kijken' om in alle posities op mij gericht te zijn met dog dance. Links of rechts, voor of achter, zittend, liggend op afstand lopend of stilstaand. Volgen is bij mij aan het been lopen op mij letten en dat kan inderdaad ook in deze situatie als je loopt. Mijn hond kent nou eenmaal het commando 'kijken' en dit kan je in veel meer situaties toepassen.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:38

Als een van onze honden zou worden aangevallen door een andere hond, zou ik ze meteen los laten. We hebben 2 volwassen duitse herders, dus die redden zich wel. Ik zou niet er tussen in gaan om het op te lossen. Grote kans dat ik dan zelf een hap uit mijn hand heb.. :))

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:42

colunder schreef:
Ik heb 2 beagles, 1 van 4 jaar en een pup van 7 maanden.
Nou heb ik al een paar keer gehad dat er mensen met een duitse herder langs komen en die hebben hun hond altijd los lopen,mijn honden heb ik aan de riem(is langs een drukke weg).
Nou is het al een paar keer gebeurd dat hun duitse herder mijn pup aanvalt en dat terwijl mijn pup gelijk op haar rug gaat liggen met haar staart tussen haar pootjes.
Die herder grijpt echt naar haar keel en mijn pup schreeuwt het dan uit.
Die mensen vertikken het om in te grijpen en ik durf het niet omdat het een beetje aso lui zijn.
Naar mijn volwassen beagle doet ze niks maar ze pakt altijd de pup die juist heel onderdanig gedrag vertoond.
Wat zouden jullie in dit geval doen??
Ik ben echt bang dat die herder mijn pup een keer wat aandoet.

Die hond er af trappen.. Jij hoort dat voor je hondje te regelen. Liever een keer een beetje mot met mensen (naja, zij hebben 'm los lopen dus eigen schuld..) dan dat jouw hond straks uit gaat vallen omdat hij zich niet zeker meer voelt..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:13

Colunder je kan ook aangifte doen, of er mee dreigen. Dat heb ik in een soortgelijk geval mee gedreigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:53

annepaardoes schreef:
Mijn hond kent nou eenmaal het commando 'kijken' en dit kan je in veel meer situaties toepassen.

Heb persoonlijk liever een hond die mij volgt waar ik ook loop dan een hond die kunstjes kan, sorrie dat past echt niet bij ons :D

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:54

die andere hond krijgt een schop onder zijn hol een hele harde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:05

Chiqa schreef:
Precies, Honden die aangelijnd zijn zitten in een andere rangorde dan loslopende honden.
Is het toch knap a-sociaal om daar uitdagend langs te gaan lopen met een hond die losloopt.
Hoe wil je problemen krijgen?

Donna kan ook (Nog wel) prima los, maar als ik iemand zie naderen die de hond vast heeft, lijn ik aan.
Andersom ook, we bedanken elkaar altijd hiervoor.
Soms gebeurd dit wel eens niet, en loop ik wel eens met een weimaraner mee.
Dan vraagt de eigenaresse aan de tegenligger of hij even aangelijnt kan worden.
Als dan de opmerking is 'hij doet niets' is haar reactie steevast,'ja maar de mijne wel'

Gewoon vastdoen als je een tegenligger nadert die de hond ook vast heeft wel zo sociaal voor de medemens en hond :)

uitdagend? kom op zeg.. mijn honden lopen naast mij, 5 cm van mijn been af.. negeren de andere hond, wat is daar uitdagend aan? en ten tweede vind ik dat je met een niet sociale hond niet op een uitrenplek of uitlaatplek moet komen waar iedereen met wél sociale honden lopen.. de honden mogen daar los, wij lopen s'ochtends soms met een groep van 15 honden het blok om, dan kan je ook aan de andere kant gaan lopen, precies hetzelfde gebied alleen staat er geen bordje bij waar staat dat ze niet aan de riem hoeven.
ik kom trouwens ook vaak mensen tegen die hun hond vast hebben om andere dingen, ze vreten dingen op, hebben heupproblemen enz. ik heb nog nooit problemen gehad dat ik ze niet vast deed maar naast me liet lopen, nooit.. ik vind het echt belachelijk dat ik ze maar aan moet lijnen, terwijl ze naast mij blijven lopen, en daar los mogen, als iemand met een niet sociale hond daar loopt.

en ikdoemaarwat, tot het wel een keer gebeurd? wat gebeurd? ze eens snuffelen? ze lopen naast me, ik roep ze al bij me voordat diegene dichtbij is met de hond aan de riem, dus mochten ze ineens wel willen gaan kijken dan hebben ze nog altijd een halsband waar ik ze aan vast kan pakken..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:12

dees_daan schreef:
[
en ikdoemaarwat, tot het wel een keer gebeurd? wat gebeurd? ze eens snuffelen? ze lopen naast me, ik roep ze al bij me voordat diegene dichtbij is met de hond aan de riem, dus mochten ze ineens wel willen gaan kijken dan hebben ze nog altijd een halsband waar ik ze aan vast kan pakken..

:Z als ik dat nou ook uitleggen moet snap jij het geloof ik niet helemaal
maargoed, jouw leven,jouw hond

ik hoop van mensen met dat soort uitspraken nooit een topic tegen te komen met nare verhalen
anders krijgen ze van mij een steenvast: ik zei het je toch :roll:

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:15

Chiqa schreef:
annepaardoes schreef:
Mijn hond kent nou eenmaal het commando 'kijken' en dit kan je in veel meer situaties toepassen.

Heb persoonlijk liever een hond die mij volgt waar ik ook loop dan een hond die kunstjes kan, sorrie dat past echt niet bij ons :D

Mijn hond kent zowel het commando volg als let op.
Bij let op sta ik stil, moet ze zitten en is ze volledig op mij geconcentreerd door mij aan te kijken.
Tuurlijk moet ze dit bij volg ook doen, maar soms komt het voor mij beter uit als ze gewoon op haar kont zit dan dat ik door loop.
Soms hebben kunstjes wel zin :D

Dees_daan, jij kan het van onze kant gewoon echt niet begrijpen he? Hoe goed jij ook zou kunnen zijn in het lezen van honden, mijn hond kan je daarin niet lezen. Zij geeft niet vanaf een afstand aan niet sociaal te zijn. Dan denk jij dat er niks aan de hond is, laat je honden naar mijn hond toe komen, waardoor ik weer een hond heb die gigantisch over de zeik is en zichzelf beloond..
En kom op zeg, omdat een hond minder sociaal is, mag deze verder geen leven hebben? Niet lekker rennen bij een uitlaatplaats? Doordat jij het vertikt je hond aan te lijnen? Dat noem ik asociaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:19

ze zijn niet agressief, en honden worden niet 'ineens' agressief.. ik ken mijn honden.. ik kan ze als ze toch op de hond af willen gaan alsnog bij hun halsband pakken.
jij snapt mij niet, en je wil me ook niet snappen. gelukkig zijn mijn honden goed opgevoed, denken de mensen die de honden op de uitren/uitlaatplek uitlaten er allemaal hetzelfde over, en zijn ze hier dus wel redelijk :)

@ nikki_ als mijn honden het niet vertrouwen dan blijven ze sowieso achter me lopen, tuurlijk mag die hond wel een leven hebben, en daarom zeg ik ook, aan de andere kant van het water is precies zo'n gebied, lang genoeg om een half uur/ 3 kwartier te lopen, maar dat is geen uitlaatplaats.. dan is het handiger om daar te gaan lopen dan kom je ook geen loslopende honden tegen. het is precies hetzelfde verder!
jullie willen mij niet snappen, en lezen dus ook niet want ik heb dat nu al 3 keer gezegd.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:22

Als mijn hond word aangevallen (wat een keer is gebeurd) ga ik heel hard schreeuwen, als die hond dan nog niet ophoudt, krijgt ie een hele harde trap van mij.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:23

WenK schreef:
En hoe zorg je dat zijn aandacht dan op dat moment bij jou is? Koekjes, ballen en stokken zijn niet meer interessant op het moment dat hij een andere hond ziet. Uitgebreid belonen als ie "lief" (lees: stil) is doe ik wel altijd...

ik heb een paar weken terug een gedragstherapeut bij mijn hond gehad omdat mijn hond o.a. ook aan de lijn uitvalt naar andere honden. op de hondentraining dachten ze dat het agressie was maar de gedragstherapeut vertelde dat het angst was. op hondentraining moest ik hem ook flinke correcties geven als hij ook maar naar andere hond keek. dit heb ik nu geweten want nu legt hij de link, hond--> betekend correctie/pijn. van de gedragstherapeut moest ik hem aan een paal binden en er dan naast gaan staan terwijl er een hond voorbij kwam lopen. hij ging verschrikkelijk tekeer. daarna moest ik op het moment van uitvallen, weglopen. uit het zicht. zijn staart veranderde van allerhoogste punt naar tussen z'n benen geknepen. de mijne blijkt dus angstig te zijn voor andere honden en op 1 of andere manier schijn ik dat te steunen als ik in z'n buurt ben. ik ben volgens gedragstherapeut op dit moment geen goede leider voor de hond. dit komt waarschijnlijk door de correctie die hij heeft gehad. mijn hond vertrouwd me niet meer. ik zou eigenlijk z'n leider moeten zijn die de problemen voor hem opknapt maar op 1 of andere manier heeft onze relatie ene deuk opgelopen en denkt meneer nu dus dat hij het zelf op moet knappen. ik heb als oefening gekregen om eerst aangelijnd op een terrein te lopen waar ik de mogelijkheid heb om weg te kunnen en waar ik een tegemoet komende hond op tijd kan zien. van te voren aandachtsoefeningen doen, desnoods met rookworst of whatever, zodat hij weet wat op baasje letten betekend. als er een hond in de verte komt dan moet hij de hond even gezien hebben en vervolgens moet ik hem afleiden. maakt niet uit hoe, al ga je op je kop staan. hij moet leren dat een andere hond leuk betekend. dus koekje, worst, gek doen. mocht hij uitvallen dan moet ik zonder rukken,trekken of wat te zeggen, 180 graden omdraaien en de andere kant oplopen. zodra hij contact met je hebt, belonen. het omdraaien heeft als reden dat je als het ware afdruipt. jouw hond verliest dan in feite. als je hond uitvalt en gewoon doorloopt dan schijnt hij het idee te krijgen dat hij gewonnen heeft. hij valt immers uit en de andere hond "vlucht". (dat beest weet niet dat hij gewoon lekker met z'n baasje op weg is naar huis of park maar denkt dat hij hem door het uitvallen weg gejaagd heeft). en dan zo steeds dichterbij andere honden gaan trainen. ik moet dit even zoveel mogelijk op afstand van andere honden oefenen. het is eigenlijk een beetje de bedoeling dat het uitvallen gaat uitsterven. en ik moet zeggen, het begint te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:23

_Rapido_ schreef:
Als mijn hond word aangevallen (wat een keer is gebeurd) ga ik heel hard schreeuwen, als die hond dan nog niet ophoudt, krijgt ie een hele harde trap van mij.

zo moedig je de hond alleen maar aan om door te gaan...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:24

dees_daan schreef:
jij snapt mij niet, en je wil me ook niet snappen. gelukkig zijn mijn honden goed opgevoed, denken de mensen die de honden op de uitren/uitlaatplek uitlaten er allemaal hetzelfde over, en zijn ze hier dus wel redelijk :)

.

nee idd omdat jij ons ook niet wil snappen :n
werkt van 2 kanten he ;)

en je doet nu net alsof die van ons niet opgevoed zijn
vind dat je nogal hoog van de toren blaast zonder enige kennis te hebben van waar wij over praten