Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:41

superwoman schreef:
Maar ookal wil je je hond direct, wil dat nog niet zeggen dat er niet goed over na is gedacht. Zeker zoals in mijn situatie dat mijn oude hond overleed, dan weet je goed wat een hond houden in houdt.

Heel knap van je dat je in een paar uur kan beoordelen of je een geschikte hond heb gevonden, vertel eens hoe doe je zoiets want ik heb er toch wel een half jaar og langer over gedaann.
karakter, kleur, ras bloedlijnen controleren, erfelijkheids ziektes problemen, hondenschool, huisvesting.
Vertel mij eens hoe je dat in een paar uur voor elkaar kan krijgen?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:50

Je kan ook naar het asiel gaan en daar een leuke hond kiezen, die mag je ook meteen meenemen :)

Anoniem

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:53

Ja ok, maar daar denk je toch over na?? Voordat je een huisdier neemt? Dat koop je toch niet ff zomaar als een pakkie boter./
Sja of wel....de asielen zitten er immers vol mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:10

superwoman schreef:
Maar ookal wil je je hond direct, wil dat nog niet zeggen dat er niet goed over na is gedacht. Zeker zoals in mijn situatie dat mijn oude hond overleed, dan weet je goed wat een hond houden in houdt.

Met de aanschaf van een dier, moet je gewoon goed over nadenken, maakt niet uit welk dier dat is. Echter als je die beslissing heb gemaakt, kan het me voorstellen dat je daar niet nog een jaar of half jaar op wil wachten.

In mijn geval werkt dat anders.
De bloedlijnen waar ik mijn honden uit wil hebben, zijn hier in NL haast niet te krijgen, dus ik moet er sowieso voor reizen :) Verder is het afwachten wanneer de fokker een nestje gaat fokken, dus dat kan wel even duren....... en als het laatste nest net is geweest, laat hij de teef volgend jaar pas weer dekken, en dan is het nog afwachten welke reu het wordt (al geeft hij dat wel aan) maar goed, het kan dus maar zo zijn dat ik een jaar of langer zit te wachten op pups. Vind ik ook niet erg, maar het is wel iets waar ik rekening mee moet houden.

Jakary schreef:
Je kan ook naar het asiel gaan en daar een leuke hond kiezen, die mag je ook meteen meenemen :)

Na een hoop discussieren wel ja. Wat een gedoe toen met Beau zeg...... pfff, doe het voorlopig niet weer. Heel leuk hoor, al die mensen, en goede bedoelingen ook, maar ne een hele psychologische screening, een gesprek met de hondenpsycholoog, en dan mag je de hond zien op een plaatje, daarna de hond zien (toen mocht hij wel mee, na duidelijk aangegeven hebben dat we echt niet nóg eens 400 km heen en weer gingen) en dan nog máánden ge-emmer over de chip, paspoort, papieren, gegevens......
Nee dank u, wil best 4 keer heen en weer, echt wel, maar ik wil wél de eigenaar van de hond zijn, en heb werkelijk geen puf om nog eens maanden over van alles te bellen. Beau is er niet minder lief om, hoor, die wordt me steeds liever :+:

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:06

Chiqa schreef:
Ja ok, maar daar denk je toch over na?? Voordat je een huisdier neemt? Dat koop je toch niet ff zomaar als een pakkie boter./
Sja of wel....de asielen zitten er immers vol mee.

Ik antwoordde op de post van Superwoman die zei dat je er goed over nagedacht kan hebben, maar dan nog steeds snel een hond wil (in geval van overlijden van hond of zo) ;)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 23:44

Ten eerste ben ik falicant tegen op broodfokken, daaronder versta ik het fokken van honden (katten,paarden etc.) puur om zo snel mogelijk veel geld te verdienen zonder te kijken naar de gezondheid van het dier.

Een gelegenheidsnestje of eventueel een "slippertje" vind ik een heel ander verhaal. Vorig jaar had een kennis een kruising Wetterhoun x labrador en ik heb zelden zulke leuke honden gezien. In principe was het een "ongelukje" maar daar had ik dus rustig een pup van willen hebben. Ik heb er de tijd niet voor op het moment dus dan is het makkelijk beslissen;)

Ooit heb ik de fout gemaakt verliefd te worden op een pup van een broodfokker. Vorig jaar 16 november is Boris op 14 jarige leeftijd ingeslapen, het was simpelweg op. Van ouderdom welteverstaan. Ik denk dat ik in al die jaren nog geen honderd euro kwijt ben geweest bij de dierenarts (entingen natuurlijk daargelaten). En daarvan had meneer 1 keer een gebroken kaak, geen erfelijke afwijkingen en oersterk. Boris was een kruising Malamute x Siberische Husky trouwens.
Afbeelding
Ik ben het er helemaal mee eens dat als je helemaal gek bent van een bepaald ras en daar mee gaat fokken je er alles aanmoet doen om het ras te verbeteren. Maar ik vind het wel heel sterk om te zeggen dat als je een kruising/bastaard koopt je bij voorbaat een dief bent van je eigen portemonee omdat zon hond altijd wel wat mankeert.

Ik ben trouwens helemaal weg van jouw hond Jakary, zal van zn prachtige blauwe ogen komen denk ik;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:12

Chiqa schreef:
superwoman schreef:

Heel knap van je dat je in een paar uur kan beoordelen of je een geschikte hond heb gevonden, vertel eens hoe doe je zoiets want ik heb er toch wel een half jaar og langer over gedaann.
karakter, kleur, ras bloedlijnen controleren, erfelijkheids ziektes problemen, hondenschool, huisvesting.
Vertel mij eens hoe je dat in een paar uur voor elkaar kan krijgen?

Ik zoek geen dier op kleur,maar op uitstraling.
Een ras vertegenwoordigd al vaak een stukje karakter- eigenschappen
erfelijkheidsproblemen/bloedlijnen -> ouder rontgenologisch laten keuren -> daarbij blijft een dier altijd een risico, maakt niet uit of ze uit een goed nest komen.
Hondenschool? WTF, die zijn er genoeg .....
Huisvesting-> duh thuis en bij het ras is er vaak ook een type huisvesting meer geschikt.

As ik een klik heb en mijn partner ook, dan is het goed!

Een puppy op bestelling, die dus nog geboren moet worden = toch veel risico-voller?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:15

superwoman schreef:
Huisvesting-> duh thuis en bij het ras is er vaak ook een type huisvesting meer geschikt.

Een puppy op bestelling, die dus nog geboren moet worden = toch veel risico-voller?

Ik denk dat ze bedoelt opleiding van de ouders en huisvesting van de ouders.

Waarom zou een pup op bestelling risicovoller zijn?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:20

manishdra schreef:
superwoman schreef:

Ik denk dat ze bedoelt opleiding van de ouders en huisvesting van de ouders.

Waarom zou een pup op bestelling risicovoller zijn?

Of de ouders zijn opgevoed merk je gelijk en heeft niet altijd veel waarde voor de pup of ondertussenvolwassen hond. Huisvesting zie je ook gelijk :?

Een pup op bestelling, daar mag je bij hopen dat je een klik heb. Mocht de kleur belangrijk zijn en variabel zijn bij een ras, dan moet je dat ook maar afwachten...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:38

Met opleiding bedoel ik niet opvoeding;
Maar bij jachthonden bjiv. een jachtbrefet? of hie je het ook noemt.

Herders: IPO of UV of ga zo maar door ;)
En dan kan de één het wel hebben, misschien heeft de vader het niet.

Ik hoef geen pupy van bepaalde fokkers omdat ik weet dat ze niet zo gehouden worden als ik dat graag zie, ookal hebben ze de juiste papieren ect. En huisbezoeken bij fokkers om het zomaar even te noemen, doe je niet in 1 week. Iedereen heeft toch een andere agenda.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:40

En een klik hebben... Bij een volwassen hond: helemaal gelijk, die moet bij je passen.
Maar een puppy kun je meestal nog zo vormen! Daarnaast weet je nooit precies hoe een puppygaat worden als hij ouders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:42

Ook al moet je op een hond wachten, kan je er nog steeds een kiezen uit dat nest, hoor :) Daar kan je nog steeds een klik mee hebben :j

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:03

kijk naar mexx en mij er was meteen een klik maar ja als een puppie dit doe dan ben je meteen verkocht
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:07

Zo kwam ik bij de fokster van Yamcha (mijn kat) en het kleine ding klom op de bank (vier weekjes oud) en klom tegen de leuning op en gaf me een kusje..... ik was verliefd.

Ben daarna elke week daar gekomen, tot Yamcha oud genoeg was, toen mocht hij mee :+:

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:08

Ik ben op zich wel 'tegen' het fokken met bastaardhonden. Niet dat ik vind dat bastaardhondjes niet leuk, lief, sterk en gezond kunnen zijn. Ik heb zelf ook een bastaardje en het is een superleuk beest waar ik veel plezier van heb. Maar mijn ervaring is dat mensen die voor een rashond kiezen en er echt op willen wachten beter nagedacht hebben over de consequenties van het hebben van een hond en ook bewuster hebben gekozen voor een soort/ras en zich verdiept hebben in de kenmerken van het ras.

Vaak zie je dat hondjes van 'gelegenheidsnestjes' toch vaak o.b.v. impuls worden gekocht (als men er al voor moet betalen)

(ik stel dit in het algemeen want je hebt natuurlijk altijd mensen die wel goed voor hun bastaard zorgen en mensen die hun rashond dumpen)

Wij hebben vroeger rashonden gehad en ook mee gefokt en deze puppies zijn tot hun dood bij de eigenaren gebleven. Mijn moeder heeft enkele jaren geleden een nest gefokt met een bastaard en 4 van de 5 hondjes wisselde na een jaar van eigenaar, belandde in het asiel of men liep er mee te 'leuren'. Deze mensen waren gewoon 'verkocht' bij het zien van de puppies, maar hebben niet goed nagedacht over de consequenties. Mijn moeder wil weer een nestje fokken met deze hond en ik ben daar dus fel op tegen. Er zitten al genoeg honden in het asiel. En je ziet toch een heel stuk minder rashonden in het asiel dan bastaarden.

Ik zou het heel leuk vinden als mijn bastaardhondje een keer puppies zou hebben. Maar dat plezier duurt voor mij maar 8 weken, en die hondjes kunnen wel 15 worden. Ik wil niet leuren met mijn puppies en ik wil ook niet achteraf horen dat de meerderheid van eigenaar is verwisseld of in het asiel is beland. Dus ik vind het egoistisch om haar puppies te laten krijgen puur alleen voor mijn plezier. Uiteraard heb je met rashonden ook geen garantie dat ze een goed leven gaan krijgen. Maar de kans is wel groter omdat mensen over het algemeen bewuster voor een rashond kiezen, en rasverenigingen ook vaak veel moeite doen om honden weer te herplaatsen zodat ze niet in het asiel komen. Als je echt begaan bent met het welzijn en een goede toekomst van je puppies dan fok je niet met bastaarden (of met rashonden waar niet genoeg markt voor is, of die nu ineens 'in' zijn)

suus_elviera schreef:
kijk naar mexx en mij er was meteen een klik maar ja als een puppie dit doe dan ben je meteen verkocht

Natuurlijk! Ik ben bij het zien van allerlei puppies meteen verkocht! Alleen dat mag nooit de doorslaggevende factor zijn bij de beslissing om een hond te nemen. En hond nemen moet een weloverwogen keuze zijn en niet impulsief!

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:14

ja maar er was een klik en wij zijnden kan deze het wrden hun zo ja wand das de laaste ;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:19

PussInBoots schreef:
Ik ben het er helemaal mee eens dat als je helemaal gek bent van een bepaald ras en daar mee gaat fokken je er alles aanmoet doen om het ras te verbeteren. Maar ik vind het wel heel sterk om te zeggen dat als je een kruising/bastaard koopt je bij voorbaat een dief bent van je eigen portemonee omdat zon hond altijd wel wat mankeert.

Schat van een hond hoor, geweldig koppie! Maar je argumentatie vind ik nogal zwak ;) . Dat is net zoiets zeggen als 'roken is niet slecht, mijn opa van 99 heeft iedere dag 40 sigaren gerookt en die is nog zo gezond als een kievit. Mijn buurvrouw die nog nooit heeft gerookt is echter van de week op 50 jarige leeftijd overleden aan een longkanker.' Roken is wél slecht, want de kans dat je eerder dood gaat en kanker en al die andere 'leuke' ziektes krijgt is een stuk groter.
Zo is het ook met broodfok, gelegenheidsnestjes en andere pups waarbij de ouders niet zijn gecontroleerd op erfelijke ziektes. Tuurlijk, je kunt er een gewéldige hond aan hebben die met gemak 20 wordt, zonder ooit ziek te worden. Maar de kans op een doodzieke, kreupele hond met hartruis die je na een jaar moet laten gaan, of waar je duizenden euro's aan medicijnen in moet stoppen om hem een dragelijk leven te geven is een stuk groter ;) . De kans dat je een gezonde hond in huis haalt is dus groter bij een goede stamboomhond. Het geeft je geen 100% garantie, dat kan nooit, maar het zal wel de kans op een zieke hond verkleinen.

Ik ben dus vóór het fokken met stamboom, maar dan wel op de juiste manier. Een stamboom zegt ook niet alles. Als er verder niet naar de ziektes binnen die stamboom wordt gekeken, of er wordt niet getest, dan zegt die stamboom natuurlijk niets. Daar zit dus een stukje verantwoording van de pupkoper bij het uitzoeken van een nest; 'heeft de fokker alles ook wel netjes uitgezocht?'

Overigens zou ik, áls ik voor een pup ging en dan niet voor een stamboomhond, het liefst gaan voor een compleet onherleidbaar bastaardnestje bij mensen uit de woonkamer, waar het een foutje was. Dat, of een kruising waarbij de ouders in ieder geval op HD, ED, patella en hartafwijkingen zijn getest.
Dan heb je in mijn ogen nog steeds een betere kans op iets gezonds, dan bij een niet raszuivere golden, chi, of ander populair ras.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:22

jasmijn78 schreef:
Ik ben op zich wel 'tegen' het fokken met bastaardhonden. Niet dat ik vind dat bastaardhondjes niet leuk, lief, sterk en gezond kunnen zijn. Ik heb zelf ook een bastaardje en het is een superleuk beest waar ik veel plezier van heb. Maar mijn ervaring is dat mensen die voor een rashond kiezen en er echt op willen wachten beter nagedacht hebben over de consequenties van het hebben van een hond en ook bewuster hebben gekozen voor een soort/ras en zich verdiept hebben in de kenmerken van het ras.

Vaak zie je dat hondjes van 'gelegenheidsnestjes' toch vaak o.b.v. impuls worden gekocht (als men er al voor moet betalen)

(ik stel dit in het algemeen want je hebt natuurlijk altijd mensen die wel goed voor hun bastaard zorgen en mensen die hun rashond dumpen)

Wij hebben vroeger rashonden gehad en ook mee gefokt en deze puppies zijn tot hun dood bij de eigenaren gebleven. Mijn moeder heeft enkele jaren geleden een nest gefokt met een bastaard en 4 van de 5 hondjes wisselde na een jaar van eigenaar, belandde in het asiel of men liep er mee te 'leuren'. Deze mensen waren gewoon 'verkocht' bij het zien van de puppies, maar hebben niet goed nagedacht over de consequenties. Mijn moeder wil weer een nestje fokken met deze hond en ik ben daar dus fel op tegen. Er zitten al genoeg honden in het asiel. En je ziet toch een heel stuk minder rashonden in het asiel dan bastaarden.

Ik zou het heel leuk vinden als mijn bastaardhondje een keer puppies zou hebben. Maar dat plezier duurt voor mij maar 8 weken, en die hondjes kunnen wel 15 worden. Ik wil niet leuren met mijn puppies en ik wil ook niet achteraf horen dat de meerderheid van eigenaar is verwisseld of in het asiel is beland. Dus ik vind het egoistisch om haar puppies te laten krijgen puur alleen voor mijn plezier. Uiteraard heb je met rashonden ook geen garantie dat ze een goed leven gaan krijgen. Maar de kans is wel groter omdat mensen over het algemeen bewuster voor een rashond kiezen, en rasverenigingen ook vaak veel moeite doen om honden weer te herplaatsen zodat ze niet in het asiel komen. Als je echt begaan bent met het welzijn en een goede toekomst van je puppies dan fok je niet met bastaarden (of met rashonden waar niet genoeg markt voor is, of die nu ineens 'in' zijn)

suus_elviera schreef:

Natuurlijk! Ik ben bij het zien van allerlei puppies meteen verkocht! Alleen dat mag nooit de doorslaggevende factor zijn bij de beslissing om een hond te nemen. En hond nemen moet een weloverwogen keuze zijn en niet impulsief!

Hmm, ik had ook gewoon jouw reactie kunnen gebruiken haha. Wijze woorden! Heb meteen maar je meest belangrijke zinnetjes (voor mij dan) vetgemaakt :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:33

assie schreef:
Zo is het ook met broodfok, gelegenheidsnestjes en andere pups waarbij de ouders niet zijn gecontroleerd op erfelijke ziektes. Tuurlijk, je kunt er een gewéldige hond aan hebben die met gemak 20 wordt, zonder ooit ziek te worden. Maar de kans op een doodzieke, kreupele hond met hartruis die je na een jaar moet laten gaan, of waar je duizenden euro's aan medicijnen in moet stoppen om hem een dragelijk leven te geven is een stuk groter .

Op zich vraag ik mij af of je meer zekerheid hebt op een gezonde hond als je een rashond koopt. Van veel rassen is bekend dat zij gevoelig zijn voor bepaalde ziekten. En sommige rassen zijn zo doorgefokt op exterieurmatige kenmerken dat ze daardoor gezondheidsrisico's lopen (ademhalingsproblemen bij rassen met platte snuiten, gewrichtsproblemen bij hele grote honden etc.) Over het algemeen zie je dat wel vaak bij rassen die ineens heel populair zijn geworden (bijv. engelse buldog). En mensen die 'zomaar' achter trends aanhobbelen denken ook vaak niet na over de consequenties.

assie schreef:
De kans dat je een gezonde hond in huis haalt is dus groter bij een goede stamboomhond. Het geeft je geen 100% garantie, dat kan nooit, maar het zal wel de kans op een zieke hond verkleinen.

Ik vraag mij dus af of de kans echt kleiner is. Wat ik veel belangrijker vind is dat mensen bewust kiezen voor een hond/ras. Zich erin verdiept hebben. En mensen die bewust kiezen voor een ras hebben zich vaker wel verdiept in de consequenties. En als je een hond neemt, ras of bastaard, dan weet je dat hij ziek kan worden. Dus je moet er altijd rekening mee houden dat je d.a. rekeningen moet kunnen betalen.

assie schreef:
Ik ben dus vóór het fokken met stamboom, maar dan wel op de juiste manier. Een stamboom zegt ook niet alles. Als er verder niet naar de ziektes binnen die stamboom wordt gekeken, of er wordt niet getest, dan zegt die stamboom natuurlijk niets. Daar zit dus een stukje verantwoording van de pupkoper bij het uitzoeken van een nest; 'heeft de fokker alles ook wel netjes uitgezocht?'

Daar ben ik het wel mee eens. Als je bewust voor een ras kiest kun je ook meerdere fokkers bezoeken, bij de rasvereniging informeren, gericht vragen stellen en vanalles uitzoeken. Dat is je verantwoordelijkheid als koper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:34

jasmijn78 schreef:

Ik heb dat idee ook.
Maar ik heb dat idee vooral bij mensen die snel een puppie willen, het diertje moet vooral gratis zijn, en geld voor cursussen en de DA is er ook niet..... en hij moet zichzelf maar opvoeden. Als iemand weet wat het hebben van een hond inhoudt, er de tijd, de ruimte en het geld voor heeft, en ook nog eens bereid is er flink wat tijd en energie en geld in te stoppen, heb ik daar niets op tegen, en denk ik dat je heel verantwoord bezig bent :)

Ik heb problemen met het 'nemen van een hond, voor de kinderen' (en dat waren naar de hond toe kleine, schattig uitziende monstertjes) uiteraard werd er ook geen tijd gestoken in het opvoeden van de kids, maar voor puppyles hebben we écht geen geld (dat geld is er wel voor een nieuwe vloer en een nieuw bankstel) tijd om de hond uit te laten hebben we niet, en de buurvrouw (dat was ik dan) kon de hond wel socialiseren. En je maar afvragen waarom de hond zo druk en vervelend was, en niet zindelijk wilde worden.....
jasmijn78 schreef:

True. Het voorbeeld wat ik net gaf, heb ik aan de lijve meegemaakt, het was bijna een karikatuur, want alles wat ze fout kónden doen, deden ze fout...... uiteraard met de beste bedoelingen :roll:
jasmijn78 schreef:

Dat zie je idd vaak genoeg, en de ervaring is ook wel, dat als mensen moeten betalen voor een dier, dat er over het algemeen ook beter voor gezorgd wordt...... een hond waar makkelijk aan te komen is, wordt ook makkelijk weer weggedaan. Hoe sneu het ook is.
jasmijn78 schreef:

Totaal mee eens. Zoals eerder gezegd, ik ben iemand die echt alleen een rashond wil (of dat nou raar is of niet) ik wil daarvoor reizen, geld uitgeven, investeren. Ik heb geld voor de DA in geval van nood, ik heb geld voor cursus, ik heb (en neem) de tijd voor mijn hond, en als goed voer duur is, het zij zo, bezuinigen erop doe ik niet.
Ik was verliefd op het ras Duitse Herders, ik wilde een Duitse Herder, en mijn volgende hond wordt ook een DH, en die daarna weer. Bij 'mijn' ras weet ik zo'n beetje hoe groot ze worden, hoe ze eruit gaan zien, hoe hun karakter in grote lijnen is, bij een bastaard moet ik het maar afwachten...... bij een rashond weet ik dat er zorgvuldig mee gefokt is, geselecteerd, ik mag papa en mama zien, ik kan kennis maken met oudere broers/zusjes (als ze een eerdere pup gehouden hebben, gebeurt regelmatig) en ik weet dus behoorlijk goed wat ik kan verwachten.
Ik koop een hond voor de rest van zijn leven.
jasmijn78 schreef:

Natuurlijk. Al moet ik toegeven dat de keus voor een hond bij mij veel weloverwogener was, dan die voor een kat........ niet dat de kat ooit weggaat, welnee, en ik heb me er aardig in verdiept, maar ik heb wel veel moeten leren over katten. Mijn kat is ook helemaal niet netjes opgevoed, de hond wel. Ik kan geen katten opvoeden, maar ach...... ik vind Yamcha erg leuk, en zijn gedrag kan ermee door :j

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 15:36

@ assie: Ik geloof dat je mij niet goed leest. Ik zeg niet dat er niets aan de hand kan zijn met een bastaard. Maar een rashond met papieren, gekuerde ouders en alles wat er bij komt kijken is ook niet per definitie gezond. En sommig posten hier lijken dit wel te zeggen: Neem je een hond met de hele rataplan dan is het altijd gezond, nooit geen problemen. Maar neem je een bastaard of rashond zónder dezelfde rataplan ben je zeker van problemen en op termijn een dief van je eigen portemonee.

Grote onzin, ik denk echt niet dat een rashond zekerheid biedt over de gezondheid van je hond en andersom is een bastaard geen zekerheid voor problemen.

Wel ben ik het er mee eens dat de "drempel" om een hond te nemen erg laag is bij hondjes die voor 100 euro of minder op marktplaats worden aangeboden. Er wordt minder goed over nagedacht en vaak komen zulke honden terecht bij de wat lagere sociale klasse, die op hun beurt weer denken rijk te kunnen worden van een nestje en vice versa.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:44

suus_elviera schreef:

Natuurlijk! Ik ben bij het zien van allerlei puppies meteen verkocht! Alleen dat mag nooit de doorslaggevende factor zijn bij de beslissing om een hond te nemen. En hond nemen moet een weloverwogen keuze zijn en niet impulsief![/quote]
Hmm, ik had ook gewoon jouw reactie kunnen gebruiken haha. Wijze woorden! Heb meteen maar je meest belangrijke zinnetjes (voor mij dan) vetgemaakt :)[/quote]

kijk wij hebebn er ook een jaar over na gedacht
en daar bij had ik altijsd al honden gehad maar mocht mijn oude hond niet menem van mijn ma en pa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:48

jasmijn78 schreef:
assie schreef:
De kans dat je een gezonde hond in huis haalt is dus groter bij een goede stamboomhond. Het geeft je geen 100% garantie, dat kan nooit, maar het zal wel de kans op een zieke hond verkleinen.

Ik vraag mij dus af of de kans echt kleiner is. Wat ik veel belangrijker vind is dat mensen bewust kiezen voor een hond/ras. Zich erin verdiept hebben. En mensen die bewust kiezen voor een ras hebben zich vaker wel verdiept in de consequenties. En als je een hond neemt, ras of bastaard, dan weet je dat hij ziek kan worden. Dus je moet er altijd rekening mee houden dat je d.a. rekeningen moet kunnen betalen.

Toch wel, bij Duitse Herder bv wordt er echt zorgvuldig uitgezocht of het gemiddelde van de Zuchtwert (is HD indicatie) wel kan. Met een Zuchtwert onder de 100 mag eigenlijk niet eens gefokt worden. 100 is zeg maar het gemiddelde van alle (geregistreerde) Duitse Herders.

Stel, je hebt een teef met Zuchtwert 100 (dat is het laagste wat je mag hebben voor de fok) en een reu met Zuchtwert 130, dan kom je op een gemiddelde van 115, en dan hebben je puppen neit veel kans op HD, al is de kans wel aanwezig door de moeder. Je kunt ook zeggen, ik gebruik deze teef niet meer, maar een andere, met een Zuchtwert van 110, met dezelfde reu, dan is de kans op HD voor de puppen alweer veel kleiner, moeder scoort immers boven het gemiddelde.

maar stel nu dat we 2 honden gebruiken die eruit zien als Duitse Herders, maar geen stamboom hebben, en neit geregistreerd staan, waarvan de Zuchtwert dus niet bekend is. Dat is een enorme gok, want beide honden kunnen zelf HD-vrij zijn, maar wat nu als de teef (als je dat zou kunnen achterhalen) een ZW heeft van 80, en de reu een van 70? Dan zijn beide honden drager, en niet zo'n beetje ook. De kans dat de puppen HD krijgen is nu écht heel hoog.
Maar omdat we dat niet weten, en niet kúnnen weten, is het ronduit dom om dat risico te gaan nemen.

Een goede fokker kijkt daarnaar, maar wat doet Jan met de pet?
Dus ja, ik durf gerust te stellen dat een rashond (met papieren) gezonder is, omdat er veel meer op erfelijke ziektes/gebreken en karakter wordt geselecteerd. Dat levert gewoon kwalitatief betere honden op.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:59

PussInBoots schreef:
Wel ben ik het er mee eens dat de "drempel" om een hond te nemen erg laag is bij hondjes die voor 100 euro of minder op marktplaats worden aangeboden. Er wordt minder goed over nagedacht en vaak komen zulke honden terecht bij de wat lagere sociale klasse, die op hun beurt weer denken rijk te kunnen worden van een nestje en vice versa.

En daar gaat het ook om. En verbeter de wereld begin bij jezelf door niet met bastaarden te fokken en/of zelf alleen een rashond te kopen bij een serieuze en goed fokker en/of via een rasvereniging.

Ik heb mij er zelf ook wel schuldig aan gemaakt hoor; wij hebben ook een bastaardje (ook nog eens van de vogeltjesmarkt. Hoe fout!! Ik weet het :o ) Voorheen hadden wij wel altijd rashonden en als deze er niet meer is zal het ook weer een rashond worden. (ik liep al lange tijd met het idee een hond te nemen en ik was dus ook inderdaad 'verkocht' na het zien van mijn hondje in zo'n vreselijke kennel/winkel. Je 'redt' er 1, maar je houdt het wel in stand... Dat realiseer ik mij nu heel goed. Maar ik weet en wist wel wat het inhield om een hond te hebben en te houden. Ze wordt dit jaar acht en ze gaan echt nooit bij ons weg.

Yamcha schreef:
Dus ja, ik durf gerust te stellen dat een rashond (met papieren) gezonder is, omdat er veel meer op erfelijke ziektes/gebreken en karakter wordt geselecteerd. Dat levert gewoon kwalitatief betere honden op.

En dat is ook alleen maar goed hoor dat daar zoveel aandacht voor is! Maar wat denk je dan van mijn voorbeeld van bijvoorbeeld engelse buldoggs? Ademhalingsproblemen door die doorgefokte snuiten? Ik vind dat niet echt gezond. Maar dat wordt dus eigenlijk gewoon 'geaccepteerd' bij dat ras en niet gezien als niet-gezond. Ierse wolfshonden zijn jarenlang zo op grootte gefokt dat van dat ras algemeen bekend is dat zij niet oud worden, en vaak gewrichts- en hartproblemen hebben. Er is dus wel een risico bij het fokken op gewenste (exetrieur)kenmerken. Maar nogmaals: als je je als potentiele eigenaar je goed verdiept (zoals jij dus kennelijk gedaan hebt) dan weet je waar je op moet letten, waar je naar moet vragen, bij wie je moet zijn, welke bloedlijnen etc. en dan is de kans inderdaad groter dat je met een gezond hond thuis komt.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:03

ThePast03 schreef:
PussInBoots schreef:
Waarschijnlijk zal ik er een uit het asiel halen of bij iemand die daadwerkelijk een weloverwogen keus heeft gemaakt om een nestje te fokken,

Hoe kun je een weloverwogen keuze maken om een nestje te fokken als je niets weet over de lijnen, niet weet wat voor erfelijke gebreken er voorkomen bij de voorouders (dus niet alleen de ouders) en welke karakters?
Hoe kun je een weloverwogen keuze maken als je niet eens weet of moederhond en vaderhond wel of niet familie van elkaar zijn?
Hoe wil je een onderzoek doen naar familieleden van je a.s. pup om te kijken hoe het met het karakter van die honden is gesteld en met eventuele erfelijke gebreken?

Over de pupprijzen kan ik kort zijn. Bij een hoop rassen zijn de pups zonder stamboom duurder dan die met stamboom, zeker als ze in de mode zijn. Het aanvragen van een stamboom kost gelukkig heel weinig, dus de smoes die veel verkopers gebruiken dat het goedkoper is zonder stamboom is totale onzin en een verkooppraat van broodfokkers.
Je wilt niet weten hoe vaak ik gezien heb dat mensne dachten een goedkope pup te hebben en alleen al van de dierenartskosten in het eerste jaar een leuk sportpaard hadden kunnen kopen. Je moet het risico maar willen nemen.
Dat soort verkopers laat het vaak ook gewoon afweten voor wat betreft nazorg, die hoef je echt niet te bellen met vragen en al helemaal niet als de pup niet in orde blijkt te zijn.

Broodfokkers presenteren zich tegenwoordig ook steeds vaker als particulieren die weloverwogen een nestje fokken.
Je moet dus wel over de nodige kennis beschikken om dit te kunnen doorzien.

Als het echt zo is dat je weinig geld uit wil geven voor een pup dan kun je het beste op http://www.dierenasiels.com kijken, daar staan regelmatig nestjes op en dan weet je tenminste zeker dat je niemand sponsort waarvan het grootste motief geld is.

Als je een rashond wilt dan zit daar nu eenmaal een stamboom bij, zit die er niet bij dan heb je geen rashond.
Wil je een leuke kruising let er dan op dat de pupprijs niet hoger ligt dan de asielprijs en dat de pups voor die prijs gechipt, ontwormd en geënt zijn.

De totaal onherleidbare bastaarden zijn inderdaad vaak gezonder maar die zie je bijna niet meer. De kruisingen zijn niet altijd gezonder en de zogenaamde rashonden zonder stamboom zijn ongezonder.

Er is nooit een goed onderzoek gedaan omdat alleen bij de rashonden met stamboom wordt geregistreerd welke erfelijke gebreken er in voorkomen.
In de jaren dat ik o.a. voor de puppyles stond waren er heel wat meer kruisingen en rashonden zonder stamboom die hun eerste verjaardag niet haalde vanwege ernstige erfelijke gebreken dan rashonden. En dan heb ik het nog maar niet over aangeboren karakterproblemen....
Ik zou daar weleens een goed onderzoek naar willen zien, denk dat iedereen schrikt.

helemaal akkoord hiermee, enkel ervaren mensen die de pups hun eerste basis weloverwogen en bewust leggen vind ik in staat honden te fokken.
Niet alle mensen zijn in staat een bepaalde hond te houden - op te voeden en er dan nog eens mee te fokken.