PussInBoots schreef:Waarschijnlijk zal ik er een uit het asiel halen of bij iemand die daadwerkelijk een weloverwogen keus heeft gemaakt om een nestje te fokken,
Hoe kun je een weloverwogen keuze maken om een nestje te fokken als je niets weet over de lijnen, niet weet wat voor erfelijke gebreken er voorkomen bij de voorouders (dus niet alleen de ouders) en welke karakters?
Hoe kun je een weloverwogen keuze maken als je niet eens weet of moederhond en vaderhond wel of niet familie van elkaar zijn?
Hoe wil je een onderzoek doen naar familieleden van je a.s. pup om te kijken hoe het met het karakter van die honden is gesteld en met eventuele erfelijke gebreken?
Over de pupprijzen kan ik kort zijn. Bij een hoop rassen zijn de pups zonder stamboom duurder dan die met stamboom, zeker als ze in de mode zijn. Het aanvragen van een stamboom kost gelukkig heel weinig, dus de smoes die veel verkopers gebruiken dat het goedkoper is zonder stamboom is totale onzin en een verkooppraat van broodfokkers.
Je wilt niet weten hoe vaak ik gezien heb dat mensne dachten een goedkope pup te hebben en alleen al van de dierenartskosten in het eerste jaar een leuk sportpaard hadden kunnen kopen. Je moet het risico maar willen nemen.
Dat soort verkopers laat het vaak ook gewoon afweten voor wat betreft nazorg, die hoef je echt niet te bellen met vragen en al helemaal niet als de pup niet in orde blijkt te zijn.
Broodfokkers presenteren zich tegenwoordig ook steeds vaker als particulieren die weloverwogen een nestje fokken.
Je moet dus wel over de nodige kennis beschikken om dit te kunnen doorzien.
Als het echt zo is dat je weinig geld uit wil geven voor een pup dan kun je het beste op
http://www.dierenasiels.com kijken, daar staan regelmatig nestjes op en dan weet je tenminste zeker dat je niemand sponsort waarvan het grootste motief geld is.
Als je een rashond wilt dan zit daar nu eenmaal een stamboom bij, zit die er niet bij dan heb je geen rashond.
Wil je een leuke kruising let er dan op dat de pupprijs niet hoger ligt dan de asielprijs en dat de pups voor die prijs gechipt, ontwormd en geënt zijn.
De totaal onherleidbare bastaarden zijn inderdaad vaak gezonder maar die zie je bijna niet meer. De kruisingen zijn niet altijd gezonder en de zogenaamde rashonden zonder stamboom zijn ongezonder.
Er is nooit een goed onderzoek gedaan omdat alleen bij de rashonden met stamboom wordt geregistreerd welke erfelijke gebreken er in voorkomen.
In de jaren dat ik o.a. voor de puppyles stond waren er heel wat meer kruisingen en rashonden zonder stamboom die hun eerste verjaardag niet haalde vanwege ernstige erfelijke gebreken dan rashonden. En dan heb ik het nog maar niet over aangeboren karakterproblemen....
Ik zou daar weleens een goed onderzoek naar willen zien, denk dat iedereen schrikt.