Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:34

KiWiKo schreef:
moet je je bedenken dat de rechter, een schaap half doodgebeten heeft, 3 anderen goed toegetakeld........ twee zwanen vermoord heeft........... een maand of 6 geleden gevochten heeft met een vreemde hond (600 euro schade) als pup van 3 maanden terug gebracht is naar het nest omdat hij vals zou zijn...........

met mij een keer ruzie heeft gemaakt, en dat heeft moeten bekopen met het sneuvelen van een barkruk.......

en het is echt, echt zo een fijne hond............. een betere hond kan je, je niet bedenken Lachen
Dier is zo verstandig, zo wijs............maar reageert heel instinctief........ en dat zijn de fijnste honden, als je het instinct ook begrijpt Lachen

Geloof je meteen, vorig jaar hadden wij Beer hier, een herder uit Griekenland en geen katje om zonder handschoentjes aan te pakken, net voor Beer af zou reizen heeft hij een hondje aangevallen, likie, likie was stokdoof dus heeft gewoon het gegrom niet gehoord denk ik, aah wel, Beer moest ingelapen worden, wij hebben keihard gknokt en Beer hier naartoe gehaald, likie is gelukkig weer oke geworden en geadopteerd door een fijn echtpaar.
Beer heeft nog wel op zijn nieuwe adoptieadres de 2 huiskippen doodgebeten, eigenaar begreep het gelukkig, zijn ook erg irritant die kippen (volgens Beer) maar hij heeft nu supr tehuis, kwam via Roemenie naar Griekenland naar Nederland en dat alles op 9 maanden leeftijd, Beer is nu gelukkig, ik begrijp dt echt wel, honden hebben een instinct en ik bedoel ook echt allen maar grommen tegen kinderen, dat keur ik niet goed en die van mij en alle honden daarvoor wisten dat en het zijn er heel wat, pfff doe alzo lang opvang.
Honden die het wel doen hebben daar vaak een zer goede reden voor makkelijk zat alleen zorg dat deze honden niet alleen bij kids komen, kinderen zijn me erg dierbaar, en horen beschermd te worden .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:47

Hij heeft alleen nooit mensen gebeten............ wel gewaarschuwd....... en terecht.

De keer dat ik ruzie met hem kreeg was toen ik hem (en hij was al een paar dagen sjaggie) in het voorbij lopen even over zijn koppie aaide en hij vond dat hij mij daarom moest waarschuwen......... Hij mag alles en iedereen waarschuwen........... maar nooit mij Lachen Lachen

zou hij ooit een keer een mens bijten........... dan gaat hij dood..

ik heb even een pauze gehad in deze post........... en tom gaat dan graag op mijn plek op de bank liggen..........ik laat de kat binnen loop terug naar "mijn" plek........... en zonder dat ik iets zeg gaat hij van mijn plekkie af........

en zo hoort het, imo

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:25

Diablo schreef:
poes schreef:
Diablo en Mytens: mijn punt is dus net dat de schuld bij de volwassenen ligt, en dat zij dus verantwoordelijkheid moeten nemen.
MAAR aangezien dat in de praktijk zo vaak onmogelijk blijkt (lees het topic maar na) zou ik dus sneller opteren om de hond in te slapen.

Oh, dan begreep ik je niet helemaal goed. Het is inderdaad vaak de schuld van de eigenaar. Wat ik dan weer niet begrijp, is waarom je dan zegt de hond in te laten slapen. Waarom?

Omdat de eigenaar het bijten niet kon voorkomen en tot nog toe met weinig constructieve of diervriendelijke oplossingen komt imo. Kun je net zo goed laten inslapen.

Dit kan nog een keer gebeuren, wie weet wat de schade dan is...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:26

LimaMambo schreef:
poes schreef:
Diablo en Mytens: mijn punt is dus net dat de schuld bij de volwassenen ligt, en dat zij dus verantwoordelijkheid moeten nemen.
MAAR aangezien dat in de praktijk zo vaak onmogelijk blijkt (lees het topic maar na) zou ik dus sneller opteren om de hond in te slapen.

dus omdat de eigenaar vd hond of ouder van het kind verzaakt de boel in de gaten te houden, moet de hond dus dood?

Jammer maar helaas.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:28

kimmie261 schreef:
berpie grommen is vaak een teken van dat honden het wel genoeg vinden,en niet altijd omdat ze hoger in rangorde willen komen...

zucht...jammer dat er maar echt verdomd weinig mensen hondentaal begrijpen en snappen...

en JIJ kan vinden dat een kind boven een hond staat INSTINKT!!!! van een hond zegt dat een kind lager in rang is...een hond denkt niet,nooit,een hond reageerd zoals ieder ander dier,dierlijk,instinktief dus...

en daarbij gebruiken ze lichaamstaal,iets wat vele mensen niet lezen,niet snappen,en doorheen walsen,en dan gebruiken honden uiteindelijk tanden,kan zachtjes zijn,of kan hard zijn...

dat ligt helemaal aan de hond,hoe deze waarschuwd.

een hond is geen ingeprogrammeerd robotje,als mensen dat niet snappen kan ik maar 1 hond bedenken die ws zich zal gedragen zoals mensen willen:
Afbeelding

Wanneer je een hond gaat opvoeden leer je hem nadenken Vork Het enige wat ze niet kunnen is nadenken OVER het nadenken, wat wij dus wel kunnen.
Maar een gedomesticeerde hond is zeker niet beperkt tot instinctief reageren alleen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:31

Negen van de tien honden die bijten, is het de schuld van het baasje. De overigen hebben een kronkel in de kop (geërfd of gekregen).

Toch moeten ze naar mijn idee allemaal ingeslapen worden. Óók al is het de schuld van de baas. De hond van de TS is 10 jaar. Die ga je het niet meer aandoen om gemuilkorfd of herplaatst te worden.

Jammer maar helaas.

De hond van mijn zus is vorig jaar ook ingeslapen. Ik weet zeker dat het niet geheel de schuld was van de hond dat ie beet. De kinderen plaagden hem en bovendien was de hond heer en meester over de bank in huis. Tja.... ben best boos geweest op mijn zus en zwager maar kon hen geen beter advies meer geven dan de hond in te laten slapen Huilen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:38

poes een hond kan niet nadenken...onmogelijk...dn geef je ze een menselijke eigenschap en zouden ze een hoogbegaafd diersoort zijn,als een mensaap en een dolfijn,en helaas hoe graag we ook zouden willen dat honden wel kunnen denken,en dat ze tot de slimste diersoorten behoren, noppes.

een hond kan je dingen leren,net als een paard en nog wat andere gedomestiseerde diersoorten,maar "denkvermogen" is niet aanwezig,en als ze al denken is het ongelooflijk primair.

en nee,ik zou nooit mijn honden laten inslapen op een klein bijtincident,echt alleen maar als ze zomaar vanuit het niets iemand zouden aanvallen,maar goed laat ook mijn ratjes niet inslapen als deze iemand bijten,of mijn paarden inslapen,als deze iemand zouden bijten of trappen,waarom dan wel een uitzondering maken voor het wezen "hond" Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:41

Ze kunnen operant geconditioneerd worden en imo leer je een dier daarbij wel degelijk nadenken, zo ook paarden.

Menselijk nadenken houdt in dat wij OVER het denken kunnen denken (zoals we nu dus doen).

Wie denkt dat een hond ten allen tijde instinctief reageert, heeft zijn hond nog nooit leren zitten, blijven, apporteren, ....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:46

Ik ben het eens met Kimmie261. Een hond kan niet denken, in ieder geval niet redeneren.

En ook hier wordt geen hond ingeslapen om een (klein) bijtincident. Kom op zeg, omdat de eigenaar niet nadenkt en uitkijkt, moet de hond het loodje leggen? Echt niet.

Ik heb hier een Jack Russel, die een behoorlijk rotleventje heeft gehad voor hij bij mij kwam. Hij gromt geregeld en heeft ook al wel gebeten, maar inslapen? Nee hoor. Doordat anderen dit dier zo gruwelijk verpest hebben, moet hij het met de dood bekopen?
Goede (her)opvoeding en opletten doet wonderen. We moeten altijd opppassen met 'm, maar je ziet dat hij eigenlijk maar zó 'n klein hartje heeft, dat laat je toch niet inslapen omdat anderen hem zo hebben geschopt en geslagen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:48

Redeneren zoals een mens: neen. Maar enkel instinctief reageren: ook niet hoor, wie dat gelooft heeft te weinig achting voor zijn dieren hoor Haha!

Instinctief reageren heeft immers niks te maken met operant conditioneren, en dat is nochtans de manier waarop we onze honden iets bijbrengen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:48

met een Jack is dat wel te doen................ met een bourbull bijvoorbeeld een stuk lastiger Lachen Lachen

de Jack til je aan zijn oren op Lachen een Bour net effe niet Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:52

Mwah Kiwiko, je tilt deze Jack niet aan zijn oren op hoor, hij wordt dan heul boos...... Haha! ik geloof niet dat hij onder doet voor een gemiddelde Rottie of Dober (een Dober heb ik ook, die heeft heilig ontzag voor hem).

Hij richt natuurlijk (godzijdank) niet zoveel schade aan als een grotere hond, maar hij heeft toch al wel een paar wondjes aan voeten veroorzaakt. Toen was hij overigens net bij ons, bijten heeft hij inmiddels (afkloppen) afgeleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:53

ach........... als ik een jack een penaltie geef dan gaat die gewoon de hoek in............ een bourboel doet slechts OEF, HAD JE HET TEGEN MIJ????

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:53

Ik zeg niet dat je ze allemaal moet laten inslapen. Ik ben overtuigd dat sommige mensen in staat zijn om een hond te heropvoeden.

Maar het grootste deel is dat niet en die honden zijn tijdbommen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:15

poes schreef:
Ik zeg niet dat je ze allemaal moet laten inslapen. Ik ben overtuigd dat sommige mensen in staat zijn om een hond te heropvoeden.

Presies, maar dat gaat niet van de een op de andere dag.
Mensen die niet de moeite hebben genomen om een pup op te voeden,
moet je daar dan veel vertrouwen hebben om een probleemhond bij te sturen??
Ik heb er weinig vertrouwen in....Heb smoezen voorbij zien komen als...mijn hond kan niet op curus.
Waarom niet? Omdat hij dat écht niet kan...
Of dat een hond niet na zou kunnen denken? Waar zit in godensnaam je basis.

Wat ben ik toch blij met die nieuwe wet, dat er niet meer naar het uiterlijk wordt gekeken maar naar het karakter van het baasje Lachen
Deze mensen zullen met de bovense gedachtegang al snel door de mand vallen.
Jammer voor de hond, heel jammer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:46

?

welke nieuwe wet??die ene die per 1 januari ingaat??

mss is voor sommige mensen dit wel een leuk boek..
http://www.bruna.nl/boeken/9789052107325

"De titel dekt niet helemaal de lading, omdat zaken zoals bij voorbeeld dominant gedrag, sociaal gedrag, het leven in een roedel, angst en de omgang met mensen niet terug te voeren zijn op het 'denkvermogen' van de hond, maar op instincten en aangeboren en aangeleerde vaardigheden en (on)hebbelijkheden."

Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:50

mijn kruising komt nooit door de mag heen............. daar heeft hij een veels te kort lontje voor..........

Maar hij heeft nog nooit een mens gebeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:30

Kiwiko dan hoop ik voor jou en de hond dat dit zo blijft.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:34

Is het definitief dat die mag test er komt per 1 januari?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:06

die MAG test bestaat al zeker zo'n 10 jaar en is al een paar jaar verplicht als je wilde fokken met bepaalde rassen..

daarnaast werden in beslag genomen honden getest met een MAG test.

tot 31 december bestaat er in nederland een wet die 1 hondenras verbiedt en 4 als gevaarlijk beschouwd,en daardoor zouden de bijtincidenten moeten verminderen.

dit is helemaal niet gebeurd,dus het nieuwe voorstel WAS dat ALLE honden boven de 30 cm stokmaat die onaanvaardbaar maatschappelijk gedrag vertoonde in beslag genomen konden worden.

na het verhaal rottweiler Boran,en de manier waarop deze hond gestest werd enz,en de vele protesten uit de hondenwereld,en met dank aan de inzet van dhr Gaus en nog wat andere organisaties,is deze wet afgeblazen,per 1 januari is er geen wet meer die hondenrassen verbiedt,maar iedere gemeente mag zijn eigen wetten en regels wat betreft het houden van honden opstellen.

er komt dus geen test per 1 januari,tenzij je in een gemeente woont die deze wel verplicht stelt,maar goed das afwachten wat er na 1 januari gaat gebeuren.

maar de MAG test bestaat werkelijk echt al járen....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:08

Ik wist dat die test al langer bestond maar had toen idd gelezen/gehoord (weet het al niet eens meer) dat de wet zou veranderen. Lekkere regelgeving trouwens honden boven de 30 cm wat doen die drempelneukers dan, volgens mij zijn dat de grootste bijters ook al veroorzaken ze mogelijk minder schade Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:58

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:07

Dank je Chiqa! Ongeacht de hoogte lees ik dus.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:20

jongens...dit gaat niet door!!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:20

Verburg trekt plannen nieuwe RAD terug!

RAD van de baan
Afgelopen vrijdag 15 december 2008 heeft minister Verburg eindelijk de beloofde brief doen uitgaan over de nadere invulling van de RAD. Die invulling blijkt er echter niet te komen. In plaats daarvan kondigt de minister aan dat zij afziet van het invoeren van een nieuwe regeling; gemeenten hebben volgens Verburg zelf al voldoende juridische middelen tot hun beschikking voor het aanpakken van honden en hun eigenaren op agressief gedrag. Natuurlijk zijn wij blij met dit behaalde succes en wij willen alle ondertekenaars van de petitie heel hartelijk danken voor hun steun. Zonder steun van onze achterban had ons protest niet zo duidelijk kunnen klinken!

Commissie krijgt film van Martin Gaus te zien
Bezorgd blijven wij echter over het feit dat de minister nog altijd verzaakt de oorzaken van agressief gedrag van honden aan te pakken: de eigenaren en de fokkers. Wij hebben dan ook een uitgebreide reactie geschreven op de brief van de minister met een aantal kritische punten en deze naar de commissie gestuurd. Op dinsdag 16 december zullen wij samen met Martin Gaus aanwezig bij de vergadering van de Vaste Kamercommissie voor Landbouw om ons standpunt toe te lichten en een film te vertonen die laat zien hoe en waardoor een hond getraumatiseerd kan worden door de inbeslagname, hoe hij daar van kan herstellen en hoe dat anders zou moeten gaan. Ook ontvangen de minister en de politieke partijen een boekje van ons met reacties op de petitie.

Boran viert kerst thuis!
Ander fantastisch nieuws is dat Boran na een half jaar inbeslagname eindelijk thuis is! De tweejarige Rottweiler van de familie Hugens uit Breda dreigde eerder te zakken voor de risicotest, omdat hij door de inbeslagname en de isolatie getraumatiseerd raakte. Dankzij zijn protesterende baasjes, de drie dierenorganisaties, een advocaat en de familie Gaus is het toch gelukt het tij voor Boran te keren. Boran mocht van de rechter als eerste hond in de Nederlandse geschiedenis tot rust komen bij de familie Gaus en herstellen van zijn trauma alvorens een test bij hem werd afgenomen. De familie Gaus heeft Boran met veel liefde in huis opgenomen. Na twee weken vond het risico-assessment plaats en daarvoor slaagde Boran met vlag en wimpel. Meer over Boran en zijn thuiskomst kunt u binnenkort zien op de sites van Comité Dierennoodhulp en de Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren (http://www.comitedierennoodhulp.nl en http://www.sophia-vereeniging.nl

Kijken naar uitzending EénVandaag op 17 december!
Het actualiteitenprogramma EénVandaag was erbij toen Boran naar huis mocht. De verslaggevers hebben Boran gefilmd bij de familie Gaus en bij zijn thuiskomst. In de uitzending van woensdag 17 december op Ned 1 (17.59-18.45) besteden zij aandacht aan Boran, de inbeslagname van honden en onze kritische kanttekeningen. Eerder besteedde EénVandaag ook al aandacht aan de nieuwe RAD en Boran.

Lof voor Martin en Helly Gaus
Wij zijn ontzettend blij dat Martin en Helly Gaus op onze vraag ingingen om Boran bij hen tot rust te laten komen, zodat hij kon herstellen van zijn trauma. Zij schreven de rechtbank overtuigende brieven over hoe men een hond dient te testen en waardoor honden trauma s oplopen door inbeslagname. Zij namen Boran daarna liefdevol in huis en gaven hem enorm veel aandacht. Ook de familie Hugens was welkom bij hen. Het lot van honden die getraumatiseerd raken door de inbeslagname raakte hen zozeer dat zij nu een protocol hebben opgesteld om in de toekomst meer honden te kunnen helpen die tot rust moeten komen van de inbeslagname.

Rust voor door inbeslagname getraumatiseerde honden
Boran is de eerste hond die tot rust mocht komen en heeft daarmee een precedent geschapen. Ook andere honden die in beslag genomen zitten, kunnen nu via de rechtbank een verzoek indienen om eerst tot rust te komen voordat zij getest worden. Honden worden nu weken- en zelfs maandenlang in beslag genomen en volkomen geïsoleerd. Waar asielhonden nog uitgelaten worden, speelweides hebben en veelal met een soortgenoot zitten, gaat dit voor inbeslaggenomen honden niet op. Honden zijn groepsdieren en wanneer een hond volkomen geïsoleerd wordt van soortgenoten en menselijk contact moet ontberen kan hij hierdoor getraumatiseerd raken. Hierdoor kan de hond onbenaderbaar worden. In de komende periode blijven wij ons hard maken voor regelgeving die het geïsoleerd opsluiten van inbeslaggenomen honden verbiedt.

en:
Uit de brief aan de voorzitter van de 2e kamer:

"Overleg OM en Justitie
Het OM en Justitie hebben vragen gesteld over de handhaafbaarheid van de nieuw
voorgestelde regeling. Dit hangt vooral samen met de bewijslast van verwijtbaarheid aan
de eigenaar dat zijn hond agressief gedrag toont of getoond heeft.
Artikel 425 van het Wetboek van Strafrecht biedt de mogelijkheid op te treden tegen
eigenaars van honden die hun dier ophitsen of onvoldoende terughouden. Hierbij is
weliswaar eerder de conclusie geweest dat de ten laste legging op grond van dit artikel
niet altijd eenvoudig is. Betwijfeld wordt echter ook of de voorgenomen regeling
voldoende oplossing hiervoor zou kunnen bieden. Overigens kan op grond van de
artikelen 285 en 302 van het Wetboek van Strafrecht eveneens opgetreden worden tegen
houders van honden. Genoemde artikelen betreffen achtereenvolgens bedreiging, waarbij
een hond is gebruikt, en zware mishandeling."

"Op basis hiervan kom ik uiteindelijk tot de slotsom dat de meerwaarde van een nieuwe
regeling in dat licht vooral symbolisch zou zijn in plaats van een, in aanvulling op
bestaande mogelijkheden, praktisch toepasbaar extra instrument. Ik zal de RAD dan ook
intrekken met ingang van 1 januari as. en niet voorzien in een nieuwe regeling op grond
van de GWWD.
Dit betekent ook dat daarmee artikel 74 van de GWWD dat voorziet in een extra
mogelijkheid voor burgemeesters te kunnen op treden tegen agressieve honden,
voorzover die behoren tot soorten of categorieën"

met hoop dat nu eindelijk mensen mij wel gaan geloven Rolleyes