[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:55

Wij hebben ook een mechelaar, geweldig dier maar echt geen makkelijke hond!! Komt ook uit een werklijn, heeft zijn beweging ook echt nodig. Geen lange middagwandeling? Heb je er de hele avond zelf last van.

Onze hond is niet gemeen, absoluut niet. Maar komt wel voor zichzelf op, en dan gaat het er hard aan toe. Hij heeft mijn oom ook 'gegrepen'. Die deed volgens hem iets te gek en pakte hem zo. Nu is dit prima af te leren (je moet ons eens zien 's avond en die hond erbij die zichzelf moet inhouden) maar dit kost enorm veel tijd, die moet je er wel in willen steken. Hij wil voor je door het vuur, is onwijs knuffelbaar. Met de katten en paarden lief, kinderen ook maar wel iets onbenullig (nog wat jong).

Wij hadden hiervoor een golden retriever wat echt een geweldig dier was. Zo lief en makkelijk, vond alles prima en zal nooit wat doen!!

Hilde_q

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:23

Hallo allemaal,

Na heel wat wikken en wegen en veel overleggen hebben mijn vriend en ik de keuze gemaakt op zoek te gaan naar een nieuw gezinslid.
We wonen sinds april samen en zijn nu zelf helemaal gesetteld.:)

Vanuit thuis hebben we allebei al eens honden gehad. Mijn vriend had vroeger (in zijn kinderjaren) een labrador en ik had thuis een Maltezer welke 16 jaar is geworden.

Nu praten we sinds kort serieus over het nemen van een hondje. Nu zijn er natuurlijk erg veel rassen en door de spreekwoordelijke bomen zien wij het bos niet meer.

Wat info over onze thuissituatie :
we wonen in een normale tussenwoning met tuin (6x11) en een bos op loop afstand. We werken 40 en 36 uur waarvan ik onregelmatig(ziekenhuis) waardoor ik regelmatig overdag thuis ben! Mijn ouders en schoonouders zijn bereid om af en toe bij te springen mochten we een weekend weg willen of als we beide overdag moeten werken.

We weten en begrijpen dat een hond genoeg aandacht en beweging nodig heeft en we zijn ervan overtuigd dit te kunnen bieden.

We hebben voor onszelf een 'wensenlijstje' gemaakt met punten die we graag terug zien in ons toekomstige hondje:
- klein tot middenslag (grootte)
- vriendelijk en sociaal van aard
- energiek tot een bepaalde mate ( hij zal uiteindelijk wel een paar uur per dag alleen moeten zijn)
maar we houden wel van buiten zijn en wandelen.
- gezelschapshond ( met het oog op andere uitbreiding ;)
rassen die onze interesse niet hebben: chihuahua, mops, Jack russels en andere soorten terriërs.

rassen waar we ons al op georiënteerd hebben zijn: kooiker, westie ( enige uitzondering op de terriër ;) , markiesje of een van de spaniëls /veedrijvers.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen om de keuze makkelijker te maken!

alvast bedankt!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:32

Een markiesje! <3 al moet je daar volgens mij veel geduld voor hebben eer je een pupje hebt
(Lang op de pup lijst)
En Westie is ook heel erg leuk, makkelijk maatje ook
Ik zou niet in de veedrijver hoek kijken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:39

Een poedeltje :)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:52

Inderdaad een poedeltje. Een dwergpoedeltje of middenslag.
lieve energieke honden die ook rustig een hele tijd kunnen slapen (die van mij bv speelt veel buiten met de honden van mijn ouders. Zodra ze bij mij thuis is slaapt ze een groot gedeelte van de avond. Wel is ze nog maar 6 mnd oud)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:03

Een veedrijver lijkt me niet zo'n goede keuze. De rest van je opties vind ik wel goed bij je wensen passen. :) Wat dacht je nog van een whippet of italiaans windhondje?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:12

Havanezer? Echte gezelschapshondjes, willen wel graag wandelen, leergierig en energiek, kunnen vaak prima met kinderen (ook een stukje opvoeding natuurlijk) Havanezers kunnen ook prima een poos alleen zijn. Nadeel: de vacht vraagt aardig wat verzorging, daar moet je van houden, ook van het uiterlijk natuurlijk.

Binnen die rasgroep zijn er nog meer leuke gezelschapshondjes te vinden, één van de bekendste is wel de Maltezer, ook wit zoals de genoemde westie ;)

De hierboven genoemde poedel vind ik ook wel een goede optie.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:17

En een kleine golden retriever? Ons teefje was niet zo groot, amper 50 cm en echt een onwijs lief en rustig dier maar altijd in voor een spelletje

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:28

Ik vind eigenlijk dat jullie te veel werken om een hond te hebben, ondanks dat jullie met wisselende tijden werken. Natuurlijk is dat niet het antwoord wat je wilt horen, maar zeker de eerste paar maanden is dit écht écht te veel. Dus óf jullie zullen een lange tijd 2 - 3 maanden thuis moeten zijn(tenminste een van jullie), of een oudere hond die écht goed gewend is alleen te zijn.

Dan over de rassen die je noemt: ik zou echt absoluut afraden om een veedrijver of spaniël aan te schaffen. Dit zijn de wat meer sensibele honden die bij veel afwezigheid of te weinig uitdaging naar het nerveuze kunnen omslaan. Kooiker zou op zich kunnen, maar is wel echt een hond die relatief veel uitdaging nodig heeft. Ik zit meer te denken richting (Engelse) cocker spaniël(ironisch genoeg wel een spaniël), heeft hetzelfde energie niveau als een kooiker, maar is een zeer goede gezelschapshond die ook met een dagje minder kan. Bovendien zijn het zeer leergierige hondjes met een leuk open karakter. Ook minder jachtinstinct dan de kooiker, dus kunnen makkelijker los lopen. Verder inderdaad een poedel of een vlinderhondje. Die zijn ook zeer geschikt.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:07

Hilde_q schreef:
Hallo allemaal,

Na heel wat wikken en wegen en veel overleggen hebben mijn vriend en ik de keuze gemaakt op zoek te gaan naar een nieuw gezinslid.
We wonen sinds april samen en zijn nu zelf helemaal gesetteld.:)

Vanuit thuis hebben we allebei al eens honden gehad. Mijn vriend had vroeger (in zijn kinderjaren) een labrador en ik had thuis een Maltezer welke 16 jaar is geworden.

Nu praten we sinds kort serieus over het nemen van een hondje. Nu zijn er natuurlijk erg veel rassen en door de spreekwoordelijke bomen zien wij het bos niet meer.

Wat info over onze thuissituatie :
we wonen in een normale tussenwoning met tuin (6x11) en een bos op loop afstand. We werken 40 en 36 uur waarvan ik onregelmatig(ziekenhuis) waardoor ik regelmatig overdag thuis ben! Mijn ouders en schoonouders zijn bereid om af en toe bij te springen mochten we een weekend weg willen of als we beide overdag moeten werken.

We weten en begrijpen dat een hond genoeg aandacht en beweging nodig heeft en we zijn ervan overtuigd dit te kunnen bieden.

We hebben voor onszelf een 'wensenlijstje' gemaakt met punten die we graag terug zien in ons toekomstige hondje:
- klein tot middenslag (grootte)
- vriendelijk en sociaal van aard
- energiek tot een bepaalde mate ( hij zal uiteindelijk wel een paar uur per dag alleen moeten zijn)
maar we houden wel van buiten zijn en wandelen.
- gezelschapshond ( met het oog op andere uitbreiding ;)
rassen die onze interesse niet hebben: chihuahua, mops, Jack russels en andere soorten terriërs.

rassen waar we ons al op georiënteerd hebben zijn: kooiker, westie ( enige uitzondering op de terriër ;) , markiesje of een van de spaniëls /veedrijvers.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen om de keuze makkelijker te maken!

alvast bedankt!

Ik vind eigenlijk ook dat jullie wel erg veel werken. Tot een hond 1,5 is heb je er gewoon heel erg veel werk aan. Een hond voedt zichzelf niet op en kan sloopgedrag of ander ongewenst gedrag gaan vertonen als hij teveel alleen is of niet genoeg uitdaging krijgt. Ook gezelschapshondjes.
Mocht je nu zó onregelmatig werken dat de hond niet langer dan 4/5 uurtjes alleen is, dan zou het kunnen, maar dan is het in de eerste paar maanden evengoed erg lastig. Ze worden niet zindelijk geboren.

Voor een kooiker of spaniel zou ik sowieso niet gaan. Die hebben echt meer uitdaging nodig dan dat in jouw quote vermeld staat.
Ik zou ook de categorie gezelschapshondjes (als ze genoeg gezelschap van jullie krijgen!) aanraden. Kijk maar eens op de site van de raad van beheer. En ga aub naar een fatsoenlijke fokker en sla marktplaats over.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:44

Ik heb mijn oudste hond uit het asiel en mijn jongste van marktplaats, beide tophonden die een fijne plek verdienden. Ik zou juist niet naar een fokker gaan maar lekker een herplaatser nemen. Die heb je in alle leeftijden, maar misschien is het gezien jullie situatie juist wel verstandig om geen pup te nemen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:43

Of een herplaatser uiteraard.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:34

Ik lees hier sinds kort ook mee, en zie dat het geregeld afgeraden wordt om een hond te nemen als beide partners fulltime werken. Uiteraard heeft een hond begeleiding, opvoeding, beweging nodig maar ik kan me moeilijk voorstellen dat alleen gezinnen waarvan minstens 1 gezinslid niet of parttime werkt, op een verantwoorde manier een hond kunnen hebben? Please correct me if I'm wrong :)

Wij verlaten binnenkort ons appartement en gaan in een huis wonen met een flink stuk grond erbij. De paarden komen naar huis en we zijn wat aan het oriënteren of we al dan niet een hond willen nemen.
Mijn partner en ik werken beide eigenlijk meer dan fulltime. Hij werkt zo'n 45 uur per week, ik ben 40u per week op de zaak en werk daarnaast nog een aantal uur thuis.
Vanwege onze drukke levens zijn we er nog niet helemaal uit of er genoeg tijd is voor een hond, dus daarom stel ik hier even de vraag: vinden jullie het onverantwoord/te moeilijk/hondonvriendelijk om als gezin met 2 fulltime werkende partners, aan een hond te beginnen?
Kleine nota hierbij: in mijn geval zou de hond overdag meekunnen naar de zaak. Het is dan wel niet mogelijk om 's middags een half uur te gaan wandelen, maar in elk geval zou hij onder toezicht zijn.

Als (Als!) we er eentje nemen willen we graag voor een klein tot middelgroot ras gaan. Energie mag, liefst met mate, maar door de oppervlakte van het terrein zie ik er geen graten in om een hondje te nemen dat graag rent en speelt.
We hebben beiden geen echte ervaring met honden, dus we willen een type dat vergevingsgezind is en dat met een paar cursussen op de hondenschool gehoorzaam te krijgen is (zonder expert te zijn). Qua uiterlijk vinden we een Beagle leuk, maar we hebben al begrepen dat dat het niet wordt omdat het geen makkelijke honden zouden zijn. Een Jack russel vinden we ook leuk, liever geen poedel/chihuahua/pinscher/malthezer/..
We hebben ook de voorkeur voor een pup, omdat we met een herplaatser bang zijn een hondje te krijgen met een flink 'verleden' en dat is misschien ook niet ideaal als je weinig ervaring hebt.

Wat is jullie advies?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:54

Ik persoonlijk als fokker zou jullie geen hond mee geven (sorry niet l u llig bedoeld) maar meer dan 40 uur werken, daarna! De paarden en stallen nog doen.. Waar ga je in hemels naam tijd en zin! Vandaan halen om nog wat leuks met de hond te doen. Hoe goed je voornemens ook zijn dat gaat niet lang goed. Een hond heeft echt veel meer aandacht dan een paard nodig, alleen mee naar er werk is niet genoeg, je bent nl aan het werk en kan niet met de hond bezig zijn, hem uitdaging bieden, lekker wandelen, tijd voor hem maken etc. Het word in mijn ogen een kasplantje die wegkwijnt...
Niet aan beginnen dus :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:06

Ik ben het eens met essiesilly (en dat verbaast me niks hahaha, he Es :P ) dat een hond eigenlijk niet tot z'n recht komt als je beiden fulltime werkt.. Zeker niet als je dan ook nog de paarden en stallen moet doen, en zéker niet als je een pup wilt. Hoe ga je een pup zindelijk maken, aan de opvoeding werken etc als je zoveel van huis bent? Ik werkte voorheen 25 uur over 5 dagen en ik vond het op dat moment al niet verantwoord. Nu werk ik 4 dagen op kantoor en in de toekomst 3 op kantoor en eentje thuis, 32 uur dus.. En nu kan ik er zéker geen pup bij nemen. Daar heb je, als je de hele dag werkt, gewoon niet genoeg tijd voor, in mijn ogen. Met 32 uur en een hond die zich heel makkelijk voegt en alles wel best vindt is het soms al lastig. Op een werkdag kan ik 's avonds niet nog even iets gaan doen ofzo, avonden zijn dan voor Oll..

en da's balen, want eigenlijk wil ik er ook wel graag een pup bij :') Maar ik vind voor mezelf gewoon niet dat ik dat kan maken..

Het liefst zou ik weer ergens 25 uur op 5 dagen werken, of 24 op 3, maar op dit moment zou ik er dan financieel teveel op achteruit gaan en dán kan ik er ook weer geen pup bij nemen _O- het leven is zo lastig :P

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:09

Ik kan me ook alleen maar aansluiten bij bovenstaande reacties...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:17

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp jullie standpunten maar vind wel dat het erg zwart/wit gesteld wordt. Nu gaat mijn partner na het werk ook nog lopen, breng ik veel tijd bij de paarden door, .. Activiteiten die m.i. toch min of meer ook met hond kunnen uitgevoerd worden.
Ik zie om ons heen best veel mensen die een blije hond hebben en ook veel werken, dan gaat de hond mee rennen, fietsen of op stal spelen,..
Maar goed, we zijn er helemaal nog niet uit en waren sowieso van plan om eerst een tijd zonder hond te zijn en te zien hoeveel werk de paarden met zich meebrengen, en als we er dan toch nog aan denken zien we wel weer. We zullen ons iig goed informeren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:49

Een pup heb je al heel veel aandacht voor nodig. Heb je daar tijd voor op de zaak? Als je net met iets belangrijks bezig bent en puplief besluit te moeten plassen, of de snoeren aan te vallen, of noem iets? ;) En dat 300 keer per dag? Mee naar de paarden vinden heel veel mensen goed genoeg voor een hond, maar er wordt vergeten dat je dan met het paard bezig bent en niet met de hond. Een hond verdient ook één op één aandacht, niet alleen met lopen, maar ook qua geestelijke uitdaging. Lopen, fietsen en mee naar de paarden is alleen beweging. Dat kan je met een pup ook nog niet, dus die zou nog langer op zichzelf moeten zijn, terwijl je dat juist nog aan moet leren.

Wij hebben nu twee honden, waarvan de jongste gekomen is tijdens mijn studie. De 1e 3 maanden is hij niet lang alleen geweest en de 1e maand kwam er oppas. Klinkt overdreven, maar hij kon absoluut niet alleen zijn en ook niet in de bench. Zo'n pup kan je ook treffen. Volgend jaar komt er nog een pup bij, die met mijn vriend meegaat naar zijn werk, tot ze een aantal uur alleen kan blijven. Maar dan neemt hij wel eerst een aantal weken vakantie en hij heeft 3 of 4 keer pauze op een dag. Om de 2 uur. Ik ga parttime werken en voor de honden thuis hebben we een oppas op de dagen dat ik weg ben. 's Avonds gaan we niet weg, tenzij het voor de honden is.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:58

Klopt, vooraf zie je het allemaal vast wat te idyllisch :) anderzijds weet ik ook zeker dat als we de keuze maken, we beide wel toegewijd genoeg zijn om echt tijd in te plannen voor de hond.
Daarom zijn we ook eerst grondig info aan het verzamelen.
Ik zou het nog steeds leuk vinden om rassuggesties/karaktersuggesties te krijgen, ook al lijken we een beetje hond-onwaardig ;)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:13

Mij hoor je nooit zeggen dat iemand hond-onwaardig is hoor (alhoewel... sómmige mensen :') ) maar het is meer zoiets van, komt een hond wel echt helemaal tot z'n recht bij iemand die fulltime werkt? Ik ben van mening van niet. En ik heb er zelf ook last van hoor, nu ik 32 uur werk, moet er écht niet aan denken om nu een pup op te moeten voeden... Toen we Oll kregen zat ik nog op school, heb ik gewoon een maand "vrij" genomen (viel helemaal goed in de beoordelingsweken dus ik had sowieso 4 weken geen school :') ) en daarna langzaam weer uurtjes naar school gegaan.. Nu zou ik echt niet weten hoe ik het in het vat moest gieten.. Puur praktisch gezien he...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:36

Misschien stel ik het zo wel te zwart-wit, maar als jij de hond alleen na werk, na de verplichtingen en na de paarden aandacht kan geven(honden hebben net als paarden 1 op 1 aandacht nodig), waarom pak je dan een hond? Een hond kan je niet 'wegzetten' zoals bij paarden, een hond is een blijvende verplichting. Een hond(elke hond!) moet minimaal 1,5 uur per dag uitgelaten worden. Ik zie echt niet in, in welk opzicht jullie nog zouden kunnen genieten van een hond. En als in het vanuit de hond bekijk kan ik het alleen egoïstisch vinden. De hond moet maar wachten tot er tijd voor hem is, dat terwijl je vooraf al weet dat je enorm weinig tijd voor hem zou hebben.

De mensen die 40 uur werken, niks regelen(qua oppas oid) en toch een hond hebben vind ik enorm egoïstisch. Laatst nog in mijn omgeving: een koppel wat 40 uur werkt werden verliefd op een nestjes, hond was leuk toen ie klein was omdat ze toen tijd voor hem maakte. Nu is het 'normaal' en wordt de hond als een last gezien. Beest is enorm blij als ie eindelijk uitgelaten wordt en is begrijpelijk een bonk energie. Nu is dit nog de 'positieve' versie, er zijn ook honden die aanleg hebben om nerveus te worden, die gaan misschien w uitvallen. Ik zeg uit ervaring: echt echt echt niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:15

Ik vind het opzich niet echt een probleem. Mijn lab zit overdag ook weleens 6 tot 8 uur alleen. Voor de tijd wandeling van een uur. En als ik terug ben weer wandeling van een uur en dan gaat de frisbee mee.

Alleen zijn wij nacht mensen. Dus hij is 's nachts hooguit 5 uur alleen.

Dus hier zijn de uren eigenlijk omgegooit. Meeste honden zijn de nachten langer alleen.

En ik heb absoluut niet het idee dat hij iets te kort komt. Gaat vaak overal mee naar toe. Zomers blijft hij buiten als wij weg zijn. En nu gewoon in huis. En gaat om de week mee naar de ipo club waar ik met de mechel van mijn moeder train.

Toen hij pup was, was ik wel veel thuis. Maar ik vind het zoals nu prima kunnen.

Meneer maft toch wel als wij weg zijn. En de nachten is hij wakker, net zoals ons.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:23

Hou er ook rekening mee dat als je een pup neemt (geld overigens ook voor herplaatser die geen paarden gewend is) je constant moet opletten of hij moet te docht bij de paarden komt, persoonlijk zou ik nooit een onervaren hond mee nemen naar de paarden zolang ik met de paarden bezig ben. Dat kan gewoon niet is onverantwoord en gevaarlijk.
Kortom er word nog meer tijd vanaf gesnoept.
Je werkt 8 uur op een dag, waarvan je nog er naar toe moet.
Daarna neem ik aan dat je nog boodschappen moet doen, koken , huishouden,
Wanneer wil je naar de hondenschool? Echt tijd maken voor de hond?
Nogmaals nee ik zou het echt niet doen. Zielig voor de hond.

Even kort onder elkaar wat een pup voor tijd in beslag neemt:
Snachts plassen, overdag plassen na eten drinken spelen slapen over het algemeen elke 2 uur
Spelen 4x per dag
Aandacht.. Heel de dag want ze gaan nl dingen zoeken wat mag ik wel wat mag ik niet etc
Wandelen (naast plassen) met een jong pupje 2x per dag kort. Dat bouwt zich op naarmate die ouder word.

Kijk hier nog even
https://hondenbescherming.nl/ik-neem-een-hond/

https://hondenbescherming.nl/ben-jij-geschikt/

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:00

Mallootje, ik ben vijftien jaar geleden in de situatie terecht gekomen dat mijn relatie uit ging en ik er ineens alleen voor stond met twee honden. Ik werkte 32 uur. (en nog geen paard)
Mijn honden hadden wel elkaar gelukkig, maar zaten vier dagen per week alleen thuis. Snachts sliepen ze bij me in bed, dus niet ook nog alleen. Ze hadden het hele huis en een tuin van 6x10 ter beschikking. Sochtends voor mijn werk ging ik anderhalf uur met ze uit. Na mijn werk direct naar huis. Nooit iets blijven drinken oid. Buiten mijn werk ging ik nergens heen waar mijn honden niet mee konden, inclusief boodschappen doen ed.
Ik kan je vertellen dat het erg zwaar was. En ondanks dat elke vrije minuut naar mijn honden ging, trok mijn herder het erg slecht. Het brak mijn hart als ik ze achter moest laten. Ik had daar emotioneel veel last van.

Jij kan je hond mee naar het werk nemen, dat klinkt prima, maar als je nog niet eens een half uur tussen de middag kunt gaan lopen klinkt het niet of je op je werk naar je hond kunt omkijken. Een betere oplossing zou dan vijf dagen per week een uitlaatservice zijn. Maar daar moet je ook het type hond voor hebben. En dat weet je niet van te voren.

Ik zou er dus nooit voor kiezen op deze manier. Daarnaast vraag ik me af waarom je graag een hond wilt? aangezien hij op deze manier maar een heel klein deel van je leven kan uitmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:31

Hondenschool is niet perse nodig. Ik zal tenminste nooit meer er naar toe gaan. Aangezien ze niet met mijn lab overweg konden. En gevolg was, dat ik een lab had die helemaal van het padje af was.

Thuis veel mee gaan trainen. En heb nu een stabiele en rustige hond. Die gewoon doet wat ik vraag, ipv zijn eigen gang te gaan.

Nu word mijn volgende hond een Mechelse herder. Want ik wil er graag ipo mee doen. Maar met een ander ras zou ik absoluut niet na een hondenschool gaan.