Florenc schreef:Ok, jullie ideeen liggen toch in de lijn, mooi! (Bevestiging is altijd leuk, in plaats van nog eens de 'waarschuwingen' over hoe actief/moeilijk/aggressief/hyperactief....)
Ons oog gaat momenteel naar ofwel een mechelaar, ofwel een cattle dog.
Ridgeback is mijn gedachten ook gepasseerd (vooral omdat ik het een fantastisch mooie hond vind), naar die zijn al net wat te groot, en volgens mij ook net wat te onafhankelijk naar mijn smaak.
Ik ken zelf weinig Aussies. Hoe zijn die van karakter? Zijn die minder 'soft' (/onderdanig) dan een border?
Husky is een no-go. We willen alletwee echt te graag een hond om mee te werken en die ook echt gaat meedenken en wil luisteren. Loslopen zal vanaf dag 1 gebeuren (en na de baby-puppen-fase zal er een tijdje een lange lijn aangaan, voor alle zekerheid. Zodra de knopjes erop zitten heb ik mijn hond het liefst zoveel mogelijk los)
Een Laekense herder vind ik helaas echt heel erg lelijk(I know, maakt eigenlijk niet uit, maar toch...).
Een hollandse herder, hoe zit die naar karakter toe? Tervuurse vind ik bv ook al weer net wat te onderdanig (waarbij ik er zelfs een aantal ken die naar het angstbijten toe gaan).
Aussie is idd iets harder dan een border. (ze zijn ook niet zo sluiperig, vind dat zelf wel prettig)
Husky's kunnen prima leren loslopen, juist als je dat vanaf het begin oefent, maar ik denk niet werkwillig genoeg naar jouw zin.
Hollandse herder is vergelijkbaar met mechel maar minder intens, mechel is echt aanwezig en kan flink fel zijn, hollander heeft dat wat minder.
Terveurens is een kwestie van goed opletten als je een pup kiest. Ik ken er verschillende en sommige zijn idd knap nerveus (angstbijten nooit gezien) en kunnen niet stilstaan, sommige zijn erg waaks en anderen weinig tot niet. Het zijn wel erg werkwillige honden.
Ik heb 2 zusjes gekend (niet uit hetzelfde nest maar van dezelfde ouders) en de een was een zelfverzekerde, verstandige, waakse hond zonder een spoortje agressie of nervoziteit en de 2e is een zenuwpees die niet stil kan staan (letterlijk) en is totaal niet waaks.
Tjah.
Edit; een mechelaar kan wel erg eenkennig zijn het omgaan met vreemden zal dan ook goede begeleiding nodig hebben.