[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:26

Ik ken ook een hoop Duitse herders en die zijn echt VEEEL vocaler dan mijn (Franse) herders
Daarnaast zijn het honden waar je zeker genoeg mee moet ondernemen.
Ik vind je lijstje nogal uiteenlopend.. Een Stafford met Duitse herder en toller.. Ik zou eerst is uitzoeken wat je nou echt wil. In hoeverre wil je een baasgerichte hond? Daar zit al een groot verschil tussen dh en Stafford ;)
Hoe actief wil je er mee zijn zowel fysiek als mentaal, ben je creatief genoeg om gedrag oplossingen te kunnen bedenken of denk je op 1 manier en zo moet het?..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:34

essiesilly schreef:
Ik ken ook een hoop Duitse herders en die zijn echt VEEEL vocaler dan mijn (Franse) herders

:D :')

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:49

:D :D :D niet alleeeen die van jou hoor hahaha

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:55

Las hier een vraag over labradoodle en poedel. Wij hebben beiden en onze labradoodle heeft toch wel een beetje dat lompe en tank-zijn van een labrador :') Onze koningspoedel is veel eleganter en fijngevoeliger. Maar het zijn allebei vooral hele vrolijke honden, heel gehecht aan de baas, vriendelijk naar mensen en dieren. Ook gemakkelijk op te voeden (vind ik) het zijn wel slimmerds maar ze zijn niet gericht op daar misbruik van maken, wel op samenwerking.

Van onze oude poedel zeiden we altijd, hij luistert niet omdat hij zo goed is opgevoed, maar omdat hij graag bij ons wilt zijn. Hij zag het nut er niet van in om te gaan liggen op commando, maar kon vanaf dag 1 netjes aan de voet volgen zonder leiband en ook de 'huisregels' die leerde hij vanzelf. Ze horen graag bij het gezin :j

edit: we knippen zowel poedel als labradoodle in een korte coupe, dus heel het lijf kort, oren en staart langer en toefje op de kop. Maar de labradoodle heeft heel ander haar dus ziet er bij haar een beetje gek uit :P ze heeft ook veel grotere poten. Sowieso een beetje een mislukte bouw tov het origineel haha.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:35

essiesilly schreef:
Daarnaast zijn het honden waar je zeker genoeg mee moet ondernemen.
Ik vind je lijstje nogal uiteenlopend.. Een Stafford met Duitse herder en toller.. Ik zou eerst is uitzoeken wat je nou echt wil. In hoeverre wil je een baasgerichte hond? Daar zit al een groot verschil tussen dh en Stafford ;)
Hoe actief wil je er mee zijn zowel fysiek als mentaal, ben je creatief genoeg om gedrag oplossingen te kunnen bedenken of denk je op 1 manier en zo moet het?..

Het lijstje is ook heel uitlopend omdat ik totaal geen idee heb wat voor hond er bij ons past.
En dan weer, wat is genoeg ondernemen. Mijn ideale beeld:
2x pw sport waarvan 1x gehoorzaamheid en 1x agility, speuren etc
Overige dagen 2x mee met hardlopen 's avonds en 's ochtends met vriendlief een goede wandeling. In het weekend of mee naar de sport of een flinke wandeling langs de Waal of in het bos.
Ik zoek dus echt wel een actieve hond die gericht op mij is maar ook 'S avonds het leuk vind om aan je voeten te komen liggen.
Qua creativiteit heb ik geen idee maar er zijn vast boeken met info die mij kunnen helpen :-)

MyWishMax

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:45

Je bent je iig goed aan het verdiepen. Je kan niet alles uit schrift halen, maar je moet het toch zelf ervaren. :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:04

MyWishMax schreef:
anneliesdj schreef:
Het is wat je zenuwachtig noemt, ze kunnen wel ijsberen en dergelijke, achter je aan blijven lopen, maar dat is vooral een kwestie van opvoeding. Vergeleken met andere herders zijn het wel (een van) de minst zenuwachtigen. Vocaal zijn ze vooral als ze iets doen wat ze leuk vinden of waar ze opgefokt van worden, anders dan dat hoor je ze niet (overdreven) veel.
Qua sociaal zijn herken ik het niet zo, ken er genoeg die wel gewoon kunnen spelen met anderen, sommigen zijn minder sociaal aan de riem maar dat is dan vaak opgefoktheid omdat ze er niet bij kunnen. En inderdaad regelen als andere honden te druk zijn naar hun mening, dat doen sommigen wel. Maar echt ruziezoeken niet, mijn ervaring is dat de 'minder sociale' honden zelf al afstand nemen en gewoon negeren.

Staffords moet je gewoon niet nemen als je een hond wilt die leuk meedoet in het hondenparkje. Maar ook daar is het mi een kwestie van opvoeden en dat veel mensen er een negatieve ervaring mee hebben komt toch ook omdat staffords vaak bij een bepaald slag mensen zit die het niet nodig vinden op te voeden of het zelfs leuk vinden bepaald gedrag aan te moedigen.

Ik ga gewoon niet meer op je in volgende keer. :') Volgens mij hebben we zo'n discussie al eens eerder gehad, waar we uiteindelijk hetzelfde in bedoelen haha! Ik ben het dus met je eens, hoewel je dat negeren wel moet leren bij een aantal. (en andere, zoals de mijne doen het uit zichzelf van pup af aan)

Ook de staffords ben ik met je eens. :j

Ja die conclusie was ik ook al aan het maken :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:09

lucifertje schreef:
MWM ik doe je even een pb vwb de woonplaats :)
Met 1x pw bedoel ik echt de les waar we iets in leren wat ik dan thuis of tijdens het wandelen kan oefenen. Net zoals met paardrijden ;) Je krijgt hw mee voor de week erna en dan ga je dat oefenen met de basis er bij.
Vanmiddag met een vriendin weze wandelen met hun border collies, zijn een hond of 2 tegen gekomen maar over het algemeen is het op de doordeweekse dagen niet druk. Goed als je zo'n zondag hebt als afgelopen week is er niks aan, dan ben je meer de honden aan het ontwijken dan aan het wandelen.

Ik wil mij nu toch meer gaan richten op de DH, duck teller en de mastiff. De cane corso lijkt van wat ik nu gelezen heb ook nog wat te hoog gegrepen.

Wat ik me zo even herinner wilde je een hond die leergierig is en graag met je aan het werk gaat, dan zou ik geen bullmastiff kiezen. Niet dat je ze niets kunt leren, maar ze zitten er gewoon niet zo op te wachten en veel enthousiasme mag je dan ook niet verwachten.
Daarbij ook het kwijlen wat een eis was geloof ik.

Zwitserse sennen was met name omdat je korte vacht wilde, als het langer mag is een berner sennen wellicht ook een optie, of een appenzeller sennenhond (die heeft weer korter haar).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:43

Lucifertje, bijna elke hond kan wat jij wil hoor. Daar heb je geen specifiek actief ras voor nodig :)
Ik zou gewoon eens bij mensen langsgaan met die rassen, dan zie je toch het best wat bij je past. Theorie blijft toch theorie. Ik bedoel, Tollers zijn ook best baasgericht maar het is volgens mij wel typisch herdergedrag om je vol verwachting aan te staren of we alsjeblieft al iets gaan doen. Daar moet je tegen kunnen. Ik kan er wel om lachen maar ik ken ook mensen die daar helemaal gestoord van zouden worden, haha. En Tollers vond ik op foto's best leuk maar in het echt vind ik ze niet zo aansprekend, het ras ligt me niet zo. Dat merk je dan toch pas als je ze echt ziet.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:46

Iemand een suggestie voor mijn zoektocht? :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:04

Even gekeken naar jouw eisen Besje. Je noemt zelf al wel geschikte rassen, hoewel ik een Berner sennen niet zo heel gauw naast de fiets zie meerennen? Maar lopen kon ook geloof ik, dus dat is geen punt :p

Wat vindt je van:

Rodesian Ridgeback
Duitse herder
Canadese herder
Komondor (aangezien je ook een puli noemt)
Pyrenese berghond

Je moet ook goed kijken of de rassen wel geschikt zijn om buiten te verblijven tijdens werktijd. Zal per ras verschillend zijn of dit kan met kou/alleen zijn etc.

Benieuwd wat voor suggesties er nog meer komen!

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:11

Ik ga ze dadelijk bekijken :)

Het naast de fiets lopen was ook meer bedoeld voor bvb de australische herder :) misschien beetje fout uitgedrukt :)
Van de puli weet ik zeker dat ze gerust buiten kunnen zitten :) komondor vond mn vriend niet zo mooi als de puli :)

Alvast bedankt voor de tips :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:15

En de Bergamasco dan? Even in het rijtje blijvend van honden met rastahaar :p

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:17

Eh, een Komondor omdat ze een Puli noemt? Je weet dat ze totáál verschillende karakters hebben en dat Komondors bepaald niet bekend staan als gemakkelijke honden?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:22

Ik lees dit over de Komondor: Stabiel, Zachtaardig, Rustig, Onbevreesd, Aanhankelijk, Zelfstandig

Klinkt niet verkeerd toch? Heb je zelf praktijkervaring met Komondors dat je zegt dat ze niet gemakkelijk zijn?

Vroeger hadden we buurtgenoten met een Puli en een Komondor, waren beide lieve dieren.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:25

Google mijn beste vriend heeft me weer wat wijzer gemaakt :)

Komondor heb ik zelf geen ervaring mee, puli wel van mn verblijf in Hongarije :)

Bergamasco lijkt wel op de puli? Of heb ik het mis?

Rodesian ridgeback en pyrenese berghond spreken me ook wel aan :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:28

Komondor zijn honden die een groot eigen erf nodig hebben over het algemeen. Ze zijn niet benauwd om te bijten als ze vinden dat iemand er hoort en ze zijn niet geneigd te luisteren.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op een hondenforum zijn er ervaringen mee en is er iemand die ze prachtige dieren vindt, zelf meerdere puli's heeft/had en duidelijk aangeeft dat ze echt niet vergelijkbaar zijn.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:33

De Bergamasco lijkt qua uiterlijk veel op een Puli, ze zijn alleen wel een stuk groter. Karakter is ook wat anders. Ik heb geen praktijkervaring verder met dit ras, komt ook niet erg veel voor. Niet de gemiddelde hond die je op straat ziet rondlopen zeg maar.

Natuurlijk zijn de genoemde honden heel verschillend in zowel uiterlijk als karakter. Kijk wat jou aanspreekt. Je hebt ervaring met honden én je wil een actieve hond, daar heb ik naar gekeken.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:02

@Besje: Een Landseer vind ik ook wel bij je rijtje passen (behalve dan dat naast de fiets, maar dat was geen must toch?). Die van ons vindt het heerlijk om overdag buiten in de tuin te liggen. En ik denk dat zij zich ook prima zou vermaken op een stal: beetje rondlopen, snuffelen en haar eigen ding doen. Maar ze vindt het ook erg leuk om samen met je te trainen. Alleen gaat het trainen waarschijnlijk wel iets langzamer dan bij bv een herder :=

Edit: Het zijn trouwens geen allemansvrienden. Die van ons moet niet veel van vreemden weten, die negeert ze gewoon zolang ze haar ook met rust laten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:52

Komondor is vanwege zijn grootte al niet aan te raden, dat is nu niet bepaald een hond die je tegenhoud als hij het niet met je eens is.
Ridgebacks zijn ook niet bepaald beginnershonden, kunnen echt leuke honden zijn, maar daar moet je wel dagelijks intensief mee bezig zijn.

En 'mijn ouders hadden een hond' vind ik geen bewijs van ervaring, ik ken genoeg mensen die hun hele leven al honden hebben en hun hele leven al honden hebben die zich gruwelijk misdragen en ik ken ook mensen die hun eerste hond hebben, lastpak eersteklas en hem keurig in het gareel hebben.
Dat zegt dus niets, je moet voor jezelf eerlijk zijn in wat je kunt (je weet van jezelf wel of je consequent kunt zijn of dat je een watje bent) en realiseer je dat een pupje groot wordt en dat je er 12-15 jaar mee moet leven als je ze niet goed opvoed.
Uiteindelijk heb je veel meer aan een fijne hond dan aan dat ene ras wat je zo graag wilde maar wat toch te hoog gegrepen blijkt.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 08:37

Anneliesdj daar heb je zeker een punt :) daarom ook dat ik niet echt op zoek ben naar een moeilijker op te voeden hond :)
De ridgeback valt af na consultatie van mn vriend google :)

Momenteel blijft de bernrer sennen redelijk hoog op de lijst staan :)

Thx voor de feedback

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:27

Berner sennens zijn ontzettend leuke, lieve en vrij makkelijke honden dus dat is dan een aanrader.
Enige waar je op moet letten is idd dat die niet meerennen naast de fiets of anderszins flink actief bezig zijn en dat er nogal wat erfelijke gebreken voorkomen binnen het ras, dus lees je in en zoek een goede fokker en vraag om bewijs van medische keuringen ed.
Een van de andere sennenhonden zou je ook kunnen overwegen; wat minder allemansvrienden dan berners maar ook geen moeilijke honden, kortere vacht dus mee aan de fiets is geen probleem en minder medische problemen binnen het ras.

Watvoor rassen hebben jullie thuis gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:31

Hoezo kunnen berners niet flink actief bezig zijn eigenlijk??
(pure interesse hoor)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:52

Ze zijn vrij gevoelig voor oververhitting, wat versterkt wordt door de enorme vacht en medische problemen die het ras heeft.
Ze kunnen gerust wel rennen ed, lange wandelingen is ook geen probleem maar meelopen aan de fiets of mee op buitenrit zal voor de meesten te hoog gegrepen zijn. Maar dat betekend niet dat het luie honden zijn ;)

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:02

Bij mijn vriend hadden ze labrador, kruising labrador x border en nu terug een labrador pup :) wij hadden eentje uit het asiel, zat iets van een setter in dachten ze :)

Ja de rest vd sennen familie hebben we ook al bekeken inderdaad :)

Ik heb hier bij het berner sennen topic al een aantal nuttige tips gekregen ook :)