Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nyaleti schreef:Kan een kat tegenwoordig ook al laposcopisch?![]()
Daar hebben ze snel ontwikkelingen in gemaakt. Laatste wat ik ken is honden >10 kg.
Vraag me af of de voordelen wel opwegen tov de nadelen bij een kat? Sterilisatie wonde is al klein.
Citaat:De eierstokken kunnen op twee manieren worden verwijderd, namelijk met behulp van een laparotomie of met behulp van een laparoscopie.
Bij een laparotomie (klassieke methode) wordt de buik geopend met een snede van ongeveer vijf centimeter, de eierstokken worden buiten de buik gebracht en dan afgebonden en verwijderd. De buik wordt weer gesloten met behulp van een onderhuidse oplosbare hechting.
Bij een laparoscopie (kijkoperatie) wordt de buikholte gevuld met koolzuurgas en worden er twee kleine buiksnedes van ongeveer vijf tot tien millimeter gemaakt waardoor een laparoscoop en een werkkanaal wordt gestoken. De eierstokken worden met behulp van de laparoscoop in beeld gebracht, de bloedvaatjes worden met een zogenaamde vessel-sealer van Ligasure dichtgebrand, losgeknipt en verwijderd door het werkkanaal.
Er zijn grote voordelen verbonden aan de laparoscopische operatiemethode. De voordelen van de laparoscopische sterilisatie zijn:
Kleinere buiksnedes waardoor uw dier minder pijn en minder kans op wondproblemen heeft en sneller herstelt.
Beter overzicht, waardoor de andere buikorganen niet worden aangeraakt wat veel minder napijn geeft.
Laparoscopische sterilisatie kan in principe bij alle honden en katten, grootte maakt niet uit.
In onze kliniek worden al sinds 1995 dieren laparoscopisch gesteriliseerd, we beschikken dus over zeer veel ervaring in deze operatietechniek.

Siggislief schreef:Lau schreef:Omg een topic voor mij dan kan ik mijn prinses showen!!
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wat een knappe Brit

Lau schreef:Siggislief schreef:@Lau Heb zelf ook een Brit gehad, een blauwe.
Aaahh super leuk!! Echt een heerlijk ras