De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:53

Persoonlijk vind ik dat iedere kat gecastreerd/gesteriliseerd moet worden voor hij buiten mag lopen, dat geldt ook voor een tuin.
Heb je een kat die je om watvoor reden dan ook niet wilt laten helpen dan moet je er ook voor zorgen dat hij/zij niet buiten kan komen, ook niet in een tuin met een stroomdraadje want een ervaren katteneigenaar weet dat de meeste katers zich daardoor niet laten tegenhouden. Bovendien zorgt het ook voor overlast van jankende katers die niet langs het stroomdraadje durven maar poes wel ruiken.
Als je je kat niet wilt laten helpen maar toch buiten laat lopen moet je niet verwonderd opkijken als je katers over de vloer krijgt, ze ruiken het op km afstand en al laten ze zich tegenhouden door een stroomdraadje dan gaan ze wel staan gillen.

Daarmee wil ik overigens niet jou de schuld geven, ik vind dat alles geholpen moet worden als ze buiten moeten lopen en een kat hoort niet in een tuin waar hij niet mag komen. Als ik katten in de tuin zie ga ik met emmers water in de weer en dat alleen maar omdat ik geen buks heb...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:00

Leonoor, ik wil even zeggen dat ik je site bekeken heb, en ik Dane, de langharige, helemaal geweldig vind Ja
Zou zo bij mij mogen komen wonen Schijnheilig

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 00:06

griebels schreef:
Leonoor, ik wil even zeggen dat ik je site bekeken heb, en ik Dane, de langharige, helemaal geweldig vind Ja
Zou zo bij mij mogen komen wonen Schijnheilig

Laat je hem dan los buiten lopen? Clown

Dane is mijn favoriet en die gaat voor geen goud weg.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 07:42

Chiqa schreef:
En sinds wanneer is de rechtsbijstand een rechter?
Ze kunnen zoveel zeggen Knipoog Wacht eerst maar op de uitspraak van de rechter voor je jezelf nodeloos in de problemen brengt en je nóg meer kosten krijgt.
De eigenaar heeft immers ook zijn rechten en jij heb dus geen enkel recht om de kater te castreren.

De eigenaar heeft niet enkel rechten maar ook plichten. Het is dan ook zijn plicht ervoor te zorgen dat zijn kat geen overlast bezorgt. Wanneer hij zoals in dit geval zijn plichten niet nakomt kan hij ook geen aanspraak maken op zijn rechten.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 07:47

Chiqa schreef:
Austria Leonoor zegt anders dat het stafbaar is Knipoog
Lijtk me eerder dat zij strafbaar is als zij de kater laat castreren ze zou aan mij een verkeerde hebben.
je heb geen enkel recht om met op die manier met andermans spullen om te gaan, kom zeg!
Zíj kan de deur dichthouden, als ze dat niet doet is het toch echt háár probleem en vrees dat de rechter dat ook gaat zeggen Lachen

Een kattenhater zal ik nooit worden maar door reacties als deze kan ik mensen beter begrijpen die het wel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:05

mooie grote dierenvrienden zijn jullie Knipoog Goede reclame voor met name de cattery van Leonoor, vergeet niet dat Bokt overal taceerbaar is.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:24

Ja hele grote dierenvrienden daarom wil ik graag mn eigen beesten beschermen Haha! Knipoog En tsja zulke risico's loop je nu eenmaal als je je kat los buiten laat Knipoog

Als ik een kat in mn tuin zie of op het dakje van mn schuur gaan de honden meteen los, betreden op eigen risico Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:30

Doe niet zo overdreven een emmer water is genoeg hoor Knipoog Ongelovelijk wat een onverdaagzaamheid...echt triest.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:35

Jij vind een emmer water genoeg?
Ik niet, als die kat ook maar kans krijgt om te schijten kan ik mijn honden niet meer in de tuin laten. 1 van de 2 wordt er namelijk doodziek van. Daarbij, laat ie het lekker bij zn baasjes in de tuin doen, van mijn katten heeft tenslotte ook niemand last... Knipoog

Betreden op eigen risico.... En als ze het risico willen nemen is het eigen schuld, moeten ze wegblijven Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:57

Chiqa schreef:
mooie grote dierenvrienden zijn jullie Knipoog Goede reclame voor met name de cattery van Leonoor, vergeet niet dat Bokt overal taceerbaar is.

Heb nergens reden voor om me zorgen te maken en ben hier ook heel open in hoor, net zoals wanneer er een kat ziek is of wat dan ook. Transparantie...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:21

Ga zo even verder lezen, maar kon het toch niet laten om te reageren. Wellicht zeg ik dus dingen dubbel.

Ik vind het een vreemde zaak dat schijnbaar katten het enige dier in nederland zijn wat vrij overal rond mag struinen door de straten. Als iemand zijn hond los laat lopen, word deze meteen onderzocht op een penning of een chip, maar bij katten is dit om een vreemde reden allom geaccepteerd.
Waarom word de oorzaak altijd bij diegene gelegd met de poes? En niet bij de katers? Dus als ik zwanger wordt, dan is het mijn schuld, had ik daar maar wat aan moeten doen? De man treft geen blaam?
Ook dit schijnt alleen bij katten te spelen, ZELFS als je alles afzet. Ik meot er niet aan denken wat voor reacties er op bokt komen als ik vertel dat mijn verschrikkelijk dure stamboom-merrie van een verschrikkelijk duur ras die in de wei stond met een jong veulentje (misschien net afgespeend, iig relatief korte tijd sinds laatste dekking) die NETJES onderhouden was en waar mijn merrie NIET doorheen kon, gedekt werd door een paard zonder stamboom, omdat deze niet in een nette wei stond en onder mijn stroomdraad doorgerend was. Ik ben er van overtuigd: NIEMAND die hier dan zegt "dan had je je paard maar moeten stereliseren!" of "dan had je hem maar op stal moeten houden, waar het niet zou kunnen gebeuren!"
Of als ik een dure rashond had? Had ik die maar in de tuin uit moeten laten, want stel dat er 1 of andere uitgebroken hond langs komt die er op klimt... "dan had je je hond maar moeten stereliseren" Dat zal echt niemand zeggen...
En dat is uiteraard ook onzin, want IK heb mijn werk gedaan, dat een ander dat niet doet is niet mijn schuld. Ik word er echter wel de dupe van. Bovendien, wat heb ik aan mijn dure stamboommerrie waar ik veulens mee fok, als deze gestereliseerd is? En zo is het nu ook met de TS. Deze heeft alles gedaan om haar katten een goed leven te geven, zonder anderen overlast te geven en om andere katten te weren, maar toch word zij nog gezien als schuldige? Ze heeft bovendien een cattery!? Mensen, ze FOKT met deze dieren... Stereliseren is het laatste wat ze nodig heeft.

Ik ben absoluut geen kattenhater ofzo, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar dier. Neem die verantwoording dan ook en leg die niet simpelweg bij de andere partij neer. Het feit dat de kittens bij de poes terechtkomen betekend niet dat deze alles ook maar moet oplossen. En bij een HTK is dat een goede oplossing, maar niet in een cattery.... Mensen, waar moet het heen als fokdieren niet eens meer naar buiten kunnen?
Ga nu eventjes lezen of je de kater al te pakken hebt gehad of iets anders hebt gedaan, voor ik daar iets over wil zeggen Knipoog
Laatst bijgewerkt door secricible op 25-03-08 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 23:23

secricible schreef:
Ga zo even verder lezen, maar kon het toch niet laten om te reageren. Wellicht zeg ik dus dingen dubbel.

Ik vind het een vreemde zaak dat schijnbaar katten het enige dier in nederland zijn wat vrij overal rond mag struinen door de straten. Als iemand zijn hond los laat lopen, word deze meteen onderzocht op een penning of een chip, maar bij katten is dit om een vreemde reden allom geaccepteerd.
Waarom word de oorzaak altijd bij diegene gelegd met de poes? En niet bij de katers? Dus als ik zwanger wordt, dan is het mijn schuld, had ik daar maar wat aan moeten doen? De man treft geen blaam?
Ook dit schijnt alleen bij katten te spelen, ZELFS als je alles afzet. Ik meot er niet aan denken wat voor reacties er op bokt komen als ik vertel dat mijn verschrikkelijk dure stamboom-merrie van een verschrikkelijk duur ras die in de wei stond met een jong veulentje (misschien net afgespeend, iig relatief korte tijd sinds laatste dekking) die NETJES onderhouden was en waar mijn merrie NIET doorheen kon, gedekt werd door een paard zonder stamboom, omdat deze niet in een nette wei stond en onder mijn stroomdraad doorgerend was. Ik ben er van overtuigd: NIEMAND die hier dan zegt "dan had je je paard maar moeten stereliseren!" of "dan had je hem maar op stal moeten houden, waar het niet zou kunnen gebeuren!"
En dat is uiteraard ook onzin, want IK heb mijn werk gedaan, dat een ander dat niet doet is niet mijn schuld. Ik word er echter wel de dupe van. Bovendien, wat heb ik aan mijn dure stamboommerrie waar ik veulens mee fok, als deze gestereliseerd is? En zo is het nu ook met de TS. Deze heeft alles gedaan om haar katten een goed leven te geven, zonder anderen overlast te geven en om andere katten te weren, maar toch word zij nog gezien als schuldige? Ze heeft bovendien een cattery!? Mensen, ze FOKT met deze dieren... Stereliseren is het laatste wat ze nodig heeft.

Ga nu eventjes lezen of je de kater al te pakken hebt gehad of iets anders hebt gedaan, voor ik daar iets over wil zeggen Knipoog

mijn dank is groot Ja

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:35

wat me overigens wel opvalt is dat de meeste tegenstanders van castreren of iig hun kat thuislaten juist de mensen zijn met HTK-katten die niet gecastreerd zijn.
Wellicht mensen die deze verantwoording niet op zich willen nemen? Ben benieuwd wat jullie dan doen als er iemand met een DA rekening staat, of je even de kosten aan een dure raskat wil betalen?

Leonoor: neem aan dat je nog niets tegen de kater hebt kunnen doen? misschien even bellen met dierenambulance of de dierenbescherming wat je het beste kan doen? die weten misschien ook welk recht je hebt. En als hij geen bandje heeft zou ik lekker doen alsof je neus bloedt, je katten een paar dagen binnen houden, schoteltje eten buiten en de kater lokken. Hopelijk vang je hem dan, en dan naar het asiel. Weet overigens niet hoe dat met kosten zit? Voor de eigenaar (waarvan je HOOPT dat ze hem op komen halen, want ik gok dat er genoeg zijn die er niet mee zitten), of voor jou?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 23:39

Helaas/gelukkig is de kater totaal niet meer gesignaleerd in de omgeving. Mijn katten houd ik nu al een week noodgedwongen binnen, tenzij ik er zelf bij aanwezig ben.

Wanneer ik hem naar het asiel breng of laat ophalen heb ik hieraan geen kosten, moest er nog eens bijkomen Clown

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:48

Ik heb htk katten. Nou ja 3, en 3 half perzen. Zijn die minder dan? Ze eten net zo veel en de DA is ook net zo duur. 2 van mijn 6 katten komen buiten. 1 gesteriliseerde poes en een ongecastreerde kat. Deze kater is niet gecastreerd omdat hij al tegen de 20 is, niet meer vruchtbaar, aartslui en omdat het volgens de DA gevaarlijk is om hem te castreren. Ik blijf echter bij mijn standpunt dat iedereen weet dat een krolse poes rare toeren uithaalt en er veel voor zal doen om bij een kater te komen. Net als dat een kater er alles aan doet om bij een krolse poes te komen. Leonoor kan best deze kater, iemand anders huisdier waar iemand waarschijnlijk veel van houdt, laten afvoeren, maar ze kan er ook voor zorgen dat haar poes op geen enkele manier bij een kater kan komen als ze krols is. Achter een dichte deur houden dus. Want er lopen wel meer katers buiten. Knipoog Kun je goed vinden of niet, maar blijft een feit. En dan op deze manier je kont tegen de krib gooien is het onnodig nemen van het risico dat er een HTK kat bij komt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 23:52

Als je het topic goed gelezen had, had je gelezen dat al mijn krolse poezen apart worden gehouden en niet naar buiten mogen. Echter was Nevil niet krols toen ze voor het eerst 'gedekt' werd door deze kater, dat dit vervolgens een krolsheid opgewekt of vervroegd heeft is heel natuurlijk.
Zij toont haar krolsheid als beste hier in de groep en is door het gehele huis te horen vanaf dag 1 (en ik heb hier een prima kater zitten als graadmeter).

Anyway, ik als jij vindt dat ik mijn kont tegen de krib gooi, fine by me.
Ik heb ook nergens geschreven dat ik de kater direct laat 'afvoeren' maar dat ik eerst zou pogen de rechtmatige eigenaar te vinden. En deze niet eens de kosten zou claimen en oja, ook nog wil aanbieden de castratie op mijn kosten te laten doen.

Denk dat mijn reactie dan nog best meevalt.

al met al nog 2 weken onzekerheid mbt zwangerschap en nog onbekende tijd mbt eventuele besmettingen. Tot die tijd zit ze in quarantaine, helaas.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:56

Mystica: het is toch verdorie van de zotte dat ik mij eigen katten niet eens in mijn EIGEN tuin zou mogen laten voor ANDERMANS katers? Tis potverdorie de omgekeerde wereld! Rolleyes
Als die kat nou ergens buiten de deur gedekt was zeg ik ala, maar dit?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:57

Mystica schreef:
Ik heb htk katten. Nou ja 3, en 3 half perzen. Zijn die minder dan? Ze eten net zo veel en de DA is ook net zo duur. 2 van mijn 6 katten komen buiten. 1 gesteriliseerde poes en een ongecastreerde kat. Deze kater is niet gecastreerd omdat hij al tegen de 20 is, niet meer vruchtbaar, aartslui en omdat het volgens de DA gevaarlijk is om hem te castreren. Ik blijf echter bij mijn standpunt dat iedereen weet dat een krolse poes rare toeren uithaalt en er veel voor zal doen om bij een kater te komen. Net als dat een kater er alles aan doet om bij een krolse poes te komen. Leonoor kan best deze kater, iemand anders huisdier waar iemand waarschijnlijk veel van houdt, laten afvoeren, maar ze kan er ook voor zorgen dat haar poes op geen enkele manier bij een kater kan komen als ze krols is. Achter een dichte deur houden dus. Want er lopen wel meer katers buiten. Knipoog Kun je goed vinden of niet, maar blijft een feit. En dan op deze manier je kont tegen de krib gooien is het onnodig nemen van het risico dat er een HTK kat bij komt.

Dus katten die niet gestereliseerd worden (in dit geval vanwege de fok, maar verzin van mijn part een andere reden, of de leeftijd ofzo), moeten maar binnen blijven? Waarom mogen ongecastreerde katten wel naar buiten dan? WAAROM ligt de verantwoordelijkheid altijd bij de poezenbezitter en niet bij de katerbezitter? Omdat de poezenbezitter met de rotzooi zit? Omdat het lekker makkelijk is voor de katerbezitter? Dat is echt een vraag die me bezig houdt... Zelfs als iemand ALLES doet om haar katten een goed leven te geven, moet ze haar katten toch maar binnenhouden, omdat katerbezitters hun katten niet in toom kunnen houden of geen 45 euro uit willen geven voor een castratie.... Boos! Ik denk dat ik ergens een steekje mis ofzo.. Maar ik zie de logica niet.
Nogmaals mijn vraag: als ik een dure fokmerrie heb, mag die dan ook niet naar buiten, en is het ook mijn fout als daar een of andere wilde hengst opspringt die ergens is ontsnapt? Hetzelfde voor honden, ezels, schapen, noem eens wat....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:01

Ik heb het hele topic gelezen, heb ook al eerder gereageerd namelijk. Knipoog Het is ook geen aanval op jou hoor, maar het feit is gewoon dat deze kater niet de enige is die daar rondloopt. Dat ze nog niet krols was had ik idd niet gelezen, maar ik denk dat de kans op zwangerschap dan al wel een stuk kleiner is hoor. Lachen
De reactie van kont tegen de krib gooien kwam daar ook uit voort. Ik dacht dat jij zoiets had van: Ik heb mijn tuin zo en zo beveiligd, dus als er iets binnenkomt dan is het wie niet horen wil moet maar voelen. Knipoog Het blijven echter dieren, die waarschijnlijk niet eens doorhebben waarom ze zo moeilijk in je tuin kunnen komen. En juist in die vruchtbare periodes doen ze alles wat ze kunnen. Mijn poes ging door zo'n smal wc raampje ( waarvan ze eerst ook nog de deur open moest maken) dat ze een breuk op liep omdat ze zo hard moest drukken om er door te kunnen. En dat weten eigenaren, dus idd even vasthouden als je geen enkel risico wilt lopen. Maar dat doe je dus blijkbaar ook. Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:02

EIGENLIJK vind ik het al belachelijk dat je je eigen tuin moet "beveiligen" tegen indringers. Dat geldt niet alleen voor mensen met poezen, maar ook mensen met vijvers of volieres.
Eigenaars zouden zelf maar moeten zorgen dat hun katten uit mijn tuin blijven, gecastreerd of niet Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:05

Ik vind wel dat een kat enige vrijheid mag, het is moeilijk om ze ergens uit te houden als eigenaar, tenzij je een ren plaatst of ze aan een tuigje houdt. Ik vind dat ze wel altijd geholpen moeten zijn. De discussie of een kat los mag vind ik moeilijk, waar ik woon is het eerder vanzelfsprekend maar dat praat het niet goed. Sommige katten geven niks last en andere wel...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 00:05

IKbenEllen schreef:
EIGENLIJK vind ik het al belachelijk dat je je eigen tuin moet "beveiligen" tegen indringers. Dat geldt niet alleen voor mensen met poezen, maar ook mensen met vijvers of volieres.
Eigenaars zouden zelf maar moeten zorgen dat hun katten uit mijn tuin blijven, gecastreerd of niet Knipoog

Wellicht wel, maar aangezien mijn tuin toch geen voliere of vijver bevat en ik weet hoe katten zijn (gecastreerd of niet) besef ik ook wel dat het onmogelijk is om ze compleet uit mijn tuin te weren. Als deze kater ziektevrij zou zijn (weet ik nog niet natuurlijk) en gecastreerd was, had ik echt geen moeite met zijn aanwezigheid hoor, mits hij niet met alle katten zou knokken. Hij oogde ook best wel lief eigenlijk Clown

Mystica, helaas houd ik na 15 pagina's niet meer bij wie wel of niet gereageerd heeft Bloos Maar ondanks dat ik Zeeland woon ben ik zo stug ook niet meer.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:05

Hier lopen ook regelmatig honden Clown Die zijn ook niet van mij en ik moet ze ook telkens wegjagen. Clown Welgeteld 4 Nagelbijten / Gniffelen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:07

maar om de 1 of anderen reden vinden we dat vreemd en is dat niet geaccepteerd... Katten daarentegen...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:09

Mystica schreef:
Hier lopen ook regelmatig honden Clown Die zijn ook niet van mij en ik moet ze ook telkens wegjagen. Clown Welgeteld 4 Nagelbijten / Gniffelen

Ook belachelijk. Knipoog