discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:24

Een buitenren vind ik een mooi alternatief, elk levend wezen heeft frisse lucht en zonlicht nodig! Zelf heb ik ook noodgedwongen mijn katten een aantal jaar binnen moeten houden en ik had geen mogelijkheid ot een ren, heb er alleen mijn katten niet om weg gedaan, hoopte op betere tijden en die kwamen.

En natuurlijk ben ik elke dag bang dat ze doodgereden of aangereden worden, maar ik zet me daar overheen omdat ze het heerlijk vinden buiten. Ik zou het van mezelf egoistisch vinden om ze binnen te houden vanwege mijn angst. Ik geloof namelijk niet dat een kat er zich bewust van is dat hij binnen moet blijven om zijn leven te verlengen....

Ik heb nu geen directe buren, maar vroeger, vroeger wel en nooit klachten gehad over mijn katten. Het is geven en nemen als je met zijn allen dicht op elkaar moet wonen, ook ik moet weleens dingen laten of erger ik me aan een ander...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:34

Hm, zal ik wel of zal ik niet wat zeggen... Ik heb pag. 1 en pag 14 gelezen... dus wellicht slaat t nergens op wat ik zeg.

Wij hebben drie katten, en alledrie zitten ze....binnen! tadaa..
In ons vorige huis, een driekamerflat, hadden ze een afgezet balkon waar ze op konden.
Bij ons huidige huis zit een tuin... maar die is nog niet cat-proof, dus daar mogen ze niet in. Ze mogen alleen maar in de tuin als ze daar NIET uitkunnen.

Ik vind het vervelend als mn katten overlast bezorgen, en ik zal het me nooit vergeven als mn kat ergens na een aanrijding een pijnlijke dood ligt te sterven.
Katten zullen ongetwijfeld buitendieren zijn, maar het is ook mijn plicht om ze te beschermen tegen dingen waar hun instinct niks mee kan (auto's, vergif etc).

Vandaag ben ik de hele dag thuis geweest... en wat doen mijn katten? Nou, vrij weinig eigenlijk... ze lopen wat, eten, drinken, gaan naar de bak en komen op schoot om te slapen. Ze slopen niks, zijn niet druk, rennen amper... Dus daarvoor hoef ik ze niet naar buiten te schoppen.
Ongelukkig? Ik kan t niet aan ze vragen, maar ik geloof dat niet nee....

Miemserik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:35

lal mss omdat ze het gewend zijn maar als ik een kat was klonk me dat tog redelijk saai in de oren

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:37

Maarrrrr dat ben jij niet
Anders ben jij een heel bijzondere kat, zo achter een pc

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:38

Ik snap neit dat mensen zich het bij katten aantrekken dat ze binnen zitten en dat dit saai zou zijn. Buiten kan het net zo goed saai zijn want niet alle katten voelen de behoefte van alles te ondernemen. Maar als een konijn in een hokje zit, dan vraagt niemand zich af hoe afgestompt dat diertje zich zal voelen.

Miemserik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:38

true k heb wel een keer een kat achter een pc gezien maar dat is een ander verhaal

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:42

@Desiree: Ben ik helemaal met je eens. Of een vis in een kom, of een vogeltje in een kooitje..
Nee, laat die katten dan maar lekker over drie verdiepingen rennen... altijd nog meer ruimte dan de gemiddelde hamster...

Samantha_

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:45

door_ schreef:
En dit bedoel ik dus, voor jouw gemak en angst onthou jij haar de frisse lucht en vrijheid die ze verdient, terwijl haar maatjes notabene wel naar buiten mogen?

Absurd, echt!!!!

Je raskat heeft net zoveel recht op ravotten en buiten spelen, dan je andere katten dat hebben!!

Ook al raakt haar haar daarvan in de war....

behoorlijk ego....

Haar maatjes zitten ook de hele dag binnen hoor.
Die mogen ook alleen in de tuin las wij er zijn. En ja zij mag dan ook in de tuin.
Als het straks voorjaar is, mogen de andere 2 ook de tuin uit, als het goed gaat. En zij niet nee, maar die andere 2 komen gewoon weer terug de tuin in hoor, die blijven geen uren weg.

En haar haar in de war maakt me niet uit, wel als het knoopt.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:46

Haar in de war? Onze maine coons worden twee keer per jaar geschoren... Hartstikke strak in t velletje Sue me

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:50

Desiree schreef:
Ik snap neit dat mensen zich het bij katten aantrekken dat ze binnen zitten en dat dit saai zou zijn. Buiten kan het net zo goed saai zijn want niet alle katten voelen de behoefte van alles te ondernemen. Maar als een konijn in een hokje zit, dan vraagt niemand zich af hoe afgestompt dat diertje zich zal voelen.

Jawel hoor, heb geen konijnen maar wel cavia's en die hebben een grote ren waar ze de hele dag de ruimte hebben!

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:51

faye schreef:
Een buitenren vind ik een mooi alternatief, elk levend wezen heeft frisse lucht en zonlicht nodig! Zelf heb ik ook noodgedwongen mijn katten een aantal jaar binnen moeten houden en ik had geen mogelijkheid ot een ren, heb er alleen mijn katten niet om weg gedaan, hoopte op betere tijden en die kwamen.

En natuurlijk ben ik elke dag bang dat ze doodgereden of aangereden worden, maar ik zet me daar overheen omdat ze het heerlijk vinden buiten. Ik zou het van mezelf egoistisch vinden om ze binnen te houden vanwege mijn angst. Ik geloof namelijk niet dat een kat er zich bewust van is dat hij binnen moet blijven om zijn leven te verlengen....

Ik heb nu geen directe buren, maar vroeger, vroeger wel en nooit klachten gehad over mijn katten. Het is geven en nemen als je met zijn allen dicht op elkaar moet wonen, ook ik moet weleens dingen laten of erger ik me aan een ander...

Maar je maakt bewuste keuzes en bovenal, je neemt de moeite om het je buren ook te vragen. Dat vind ik al heel wat meer dan de meesten die zich nergens om bekommeren. Op het moment dat jouw buren aangeven erge last te ondervinden zie ik jou dan ook wel naar andere oplossingen zoeken.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:52

dees jij slaat met jouw posts de spijker steeds weer op zijn kop.

shannay jij mag wel wat meer met duidelijke argumenten komen
je bent steeds erg kort door de bocht, en het zou erg jammer zijn als dit topic hierdoor weer gesloten moet worden .

dus meid kom met argumenten, of negeer dit topic gewoon, houd het voor de rest een beetje gezelliger

faas, idd ik heb dezelfde instelling als jij.
ik heb geen dure meubels of dure kleding ( vooral geen zwarte )
er is er trouwens vandaag eentje aan mijn houten pc meubel begonnen???
( heb snoepjes in het laadje verstopt, maar dat laadje zit aan de andere kant? )

ik heb een8 persoonsbank, met zo'n chaisse longe eraan, is een erg leuk speelmeubel , vooral de leuning is erg leuk om keihard op en neer te gaan rennen

ik geniet echt van de rakkers , als ze slapen, als ze spelen , als ze stoeien. hier slapen ze trouwens erg weinig, ze zijn meer aan het ravotten en elkar aan het uitdagen dan dat ze slapen, sja dat doen ze als IK slaap
ik ben er nog steeds over eens dat mijn katten het goed hebben.
ze zullen nooit van hun leven vrij in de natuur komen, maar ze hebben wel elke dag een hoop lol en ik behoed ze voor een pijnlijke, lange dood.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:58

crossmonster schreef:
je bent steeds erg kort door de bocht, en het zou erg jammer zijn als dit topic hierdoor weer gesloten moet worden .

dus meid kom met argumenten, of negeer dit topic gewoon, houd het voor de rest een beetje gezelliger

Even heel serieus? Wat is jou probleem nou ineens? Ik kan nergens terugvinden dat ik iemand aan het afkraken ben of sarcastische opmerkingen gemaakt hebt hoor? Ik denk dat je de verkeerde voor je hebt?

Wat voor argumenten moet ik hebben?
Mijn katten komen buiten, that's it, wat mensen met hun binnenkatten doen moeten ze helemaal zelf weten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:59

Faas schreef:
Vind het altijd geweldig dat ze het een 'heilige' birmaan noemen. Die katten kunnen rebels zijn zeg

Die van mij is helemaal geflipt af en toe, die is zo ontzettend druk!
Wij noemen hem "het spook" omdat het ook echt een spook is, duikt ineens op vanuit de vreemdste hoeken met 4 benen een meter de lucht in.. geweldig dat beest

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:01

@shanna: dit vind ik toch anders een behoorlijk sarcastische opmerking. Een die je mag maken, maar dan wel wanneer ik ook daadwerkelijk gezegd zou hebben dat buitenkatten dat niet zouden kunnen of mogen.

ShannaY schreef:
Faas schreef:
En dan hebben we het nog niet over een doos die binnenkomt en echt even een paar uur geinspecteerd moet worden. Ok, ik geef toe mijn huis ziet er niet uit, maar mijn katten hebben het prima naar hun zin. Sliepen ze maar eens wat meer. En als ze slapen hebben er minstens drie ons bed daarvoor uitgekozen.

Nee dat doen buitenkatten niet

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:06

Ik heb geen krabpalen, wel krabkartons, speeltjes en voor de rest creeeren de meiden hun eigen speelgoed. Het is geweldig leuk om van de grond, op bureau 1 te springen, op bureau 2, op bank 1, op tafel, op bank 2, op de vensterbank en dan weer de hele weg terug, uiteraard zo snel mogelijk. Een rondslingerend mandarijnepitje is leuk speelgoed, een boodschappendoos van de Aldi ook en ben je in nood dan vis je uit de badkamer een wattenstaafje uit het doosje (inventieve katten).
De ene kat is nog nooit buiten geweest, de andere heb ik uit het asiel gehaald (zwervertje) en die mocht in mijn vorige huis op het balkon tot ze voor mijn ogen over de rand kukelde en zich nog net aan de vloer van het balkon op kon trekken. Nu doen ze het 's ochtends met een open klapraam waar ze bij warm weer voor gaan zitten om een warm briesje en het zonlicht op te vangen alsmede om de duiven in de boom in de gaten te houden.
Slapen doen ze op mijn bed, een poes op het voeteneind en een poes pontificaal op mijn heup. 's Avonds wordt er nog gespeeld: eerst achter elkaar aan en dan trampolinespringen op de baasjes. En natuurlijk spelen we ook samen, met pingpongballetjes, muisjes, veertjes...... Vroeger probeerde ik ze te leren aan een riempje te zitten zodat ik ze mee naar het park zou kunnen nemen maar ze gaven snel aan dat ze dat niet konden waarderen. Bovendien is de ene poes snel bang van van alles dus zij besterft het als we haar meenemen in een reismandje.
Maar ik kan met een gerust hart zeggen dat mijn meiden blije vrolijke poesjes zijn met als enige klacht: er is nooit voldoende voedsel. Maar dat schijnt mijn paard ook te vinden

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 22:08

juist faas, en als je verder kijkt komen er steeds weer opmerkingen van haar kant die niet beargumenteerd worden

en dan is een discussie geen discussie meer, en dat is waar dit topic over gaat

bij een discussie laten mensen GOED ONDERBOUWT weten wat hun mening is over een bepaald onderwerp
jij maakt botte opmerkingen zonder ook maar enige onderbouwing

en ik heb dus niets persoonlijks tegen jou, alleen om te voorkomen dat deze discussie een ruzie word en het topic weer gesloten word, vraag ik jou vriendelijk om argumenten, of anders het topic te negeren, want van sommige opmerkingen van jou word niemand wijzer in deze discussie

gootje12

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:16

Ik woon in een buurt waar veel mensen katten hebben. Ik zelf heb 2 katten een moeder en een zoon.De moeder is 13 jaar geleden broodmager aan komen lopen,en heeft daar 5 kleintjes gekregen. De eigenaar v/d stal wou ze verdrinken ,dus heb ik ze maar mee naar huis genomen.Voor 4 heb ik een tehuis gevonden,en de enige kater heb ik zelf gehouden.Ma was verwilderd,dus is ook altijd graag buiten geweest,en zoon mag ook graag de buurt terroriseren.Ik kan deze katten toch niet hun vrijheid ontnemen,door ze binnen te houden!
Ze kunnen overdag in en uit door een bovenraam wat altijd open staat.
En s`nachts liggen ze heerlijk met de poten om elkaar op de vensterbank op de verwarming.
Dus ik ben vòòòòòr katten buiten.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:24

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:27

Desiree schreef:
Ik ben er voor om katten op eigen terrein te houden. Dat is voor iedereen het beste.

Ik heb zelf geen katten maar ben hier helemaal voor!

Net als alle honden gewoon aangelijnd, zoals het hoort!
(Behalve op de afgesloten plekken/ velden waarin dat is toegestaan)

Als je een dier neemt, is dat vind ik je eigen verantwoordelijkheid.
En moet je die ook nemen, en zorgen dat je dier geen anderen last of schade berokkend.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:48

Desiree schreef:
Deze topic illustreert dat je je kat niet altijd maar overal kunt latenrond sjouwen:
viewtopic.php?f=73&t=545254&p=13364107#13364107
Ik ben er voor om katten op eigen terrein te houden. Dat is voor iedereen het beste.

Dat dees, is voor mij mede een reden om ze binnen te houden.Het zal allemaal wel heel egoistisch zijn maar mijn persje waar ik zoveel tijd en liefde in heb gestopt ,is voor mijn eigen deur overreden ,zes jaar oud was hij.En die klojo kwam niet eens graag buiten.Hij zat soms alleen voor de deur op het stoepje.
Een dier wat van ouderdom sterft ,daar kan ik vrede mee hebben.Eén die dood gaat wat niet nodig was, niet.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 00:02

Ja, daar kan ik geheel inkomen. Dat ze dood gaan is al erg genoeg. Maar als je het had kunnen voorkomen is extra zuur.

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 00:09

crossmonster schreef:

Voel me toch even geroepen om het voor Shannay op te nemen, zij volgt en antwoordt in dit topic al vanaf het begin..
Er storten zich enkele personen in deze discussie de laatste pagina's en het topic gaat op slot.. Dus denk niet dat dit nu aan Shannay lag..

Zo dat was even offtopic..

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:12

Faas schreef:

Eigenlijk wilden we heel graag de tuin afzetten op de manier die ik al noemde, palen, gaas en dan een stuk schuin naar boven oplopend maar het probleem is dat we een nogal grote boom hebben in de tuin en ik bang ben dat ze daar in klimmen en zo de tuin uitkunnen. Wie weet komt er nog een oplossing en doen we het alsnog.

Plastic golfplaat om de boomstam heenknopen? Dan kunnen ze niet verder klimmen. Of zo'n 'dakje' wat ze ook tegen vogelrovers doen? Ik weet niet hoe die dingen heten

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:43

Miss_Petit schreef:
Desiree schreef:

Ik heb zelf geen katten maar ben hier helemaal voor!

Net als alle honden gewoon aangelijnd, zoals het hoort!
(Behalve op de afgesloten plekken/ velden waarin dat is toegestaan)

Als je een dier neemt, is dat vind ik je eigen verantwoordelijkheid.
En moet je die ook nemen, en zorgen dat je dier geen anderen last of schade berokkend.

[i] hoe wou je ooit een kat op eigen terein willen houden dat je op de ruimte woont alles afzetten of zo?