Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 08:56

Zo ongeveer ja _O- . Als het TE erg is dan wacht ik tot meneertje buiten is en draai dan de bench een kwart slag, dan kan ik erbij en pak gauw iets anders. Maar.. het wordt wel tijd dat het kind op kamers gaat ja al zal ik hem ook missen hier binnen. Wat kun je in zo'n relatief korte tijd gek worden op een diertje <3

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:24

Wat een leuk diertje. Die foto zo op je schoot hoe hij opkijkt naar je. Echt lief!!! <3

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:28

Vorige week is mijn dwerggeitje 18 geworden, dus je kan nog lang plezier van ze hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 11:47

Dat is een heel mooi vooruitzicht! 18 is wel een hele leeftijd, nog gefeliciteerd met je geitje <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 13:43

Hebben jullie nog zin in wat nieuwe foto's van mijn vriendjes? Het zijn echt maatjes geworden. Al zijn het ook beide al echt mannetjes en doen ze soms een wedstrijdje wie er bovenop wie mag klimmen :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:49

Het verschil in grootte is al een stuk bijgetrokken zeg!
Heerlijke ventjes zo samen :D

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:06

Wat zijn ze leuk samen! Joep is echt snel ”groot” geworden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:45

Joep is echt flink gegroeid! knap stel hoor!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:23

Knappe kerels! Ze doen het maar goed. Fijn dat het al zulke goede vriendjes zijn.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:51

Heerlijk!!!
Slapen ze nu snachts samen? of durf je dat nog niet?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:42

Wat onwijs schattig. Heerlijk dat ze elkaar zo gevonden hebben.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:19

Wat leuk. Toch ook wel leuk dat ze verschillend zijn van kleur!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 06:48

Superpony geef maar door aan je man dat ik echt nog niks vervelends aan ze heb kunnen ontdekken. Ze zijn gewoon echt zo leuk als ze eruit zien :D

Joep blijft nu tot 21.45 bij Pim in de stal. Dan haal ik hem op, krijgt hij zn laatste fles en slaapt de nacht in huis. 'S Ochtends krijgt hij rond 7 uur zijn eerste fles, wacht daarna tot ik de hond heb uitgelaten en gaat mee naar de stal als ik de paarden ga voeren. Het gaat dus nog om een paar uur binnen nu, maar we verhuizen hem steeds meer richting de stal en dat gaat goed.

Hij groeit echt heel snel ja, mn kleine baby is al weg en het is nu echt een kwajongen :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 14:11

Afbeelding

Dit jongetje heeft zijn eerste nacht in de stal geslapen en dat heeft ie heel flink gedaan <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:17

Muronia schreef:
Superpony geef maar door aan je man dat ik echt nog niks vervelends aan ze heb kunnen ontdekken. Ze zijn gewoon echt zo leuk als ze eruit zien :D

Joep blijft nu tot 21.45 bij Pim in de stal. Dan haal ik hem op, krijgt hij zn laatste fles en slaapt de nacht in huis. 'S Ochtends krijgt hij rond 7 uur zijn eerste fles, wacht daarna tot ik de hond heb uitgelaten en gaat mee naar de stal als ik de paarden ga voeren. Het gaat dus nog om een paar uur binnen nu, maar we verhuizen hem steeds meer richting de stal en dat gaat goed.

Hij groeit echt heel snel ja, mn kleine baby is al weg en het is nu echt een kwajongen :D

:= :):) _O-

We wachten nog even tot ze stout worden :j

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:23

superpony schreef:
Muronia schreef:

:= :):) _O-

We wachten nog even tot ze stout worden :j

Jaaa zolang blijf ik ook in dit topic _O-

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:20

Knap!!! En ook lekker dat je je huis terug hebt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 19:01

Alles gaat prima met ze hoor! Ik vroeg me alleen af, omdat het eigenlijk kuddedieren zijn en 2 wel een minimale kudde is, of een derde geitje erbij een goed idee zou zijn of juist niet omdat het dan een oneven aantal zou worden? En stel dat het wel een goed idee zou zijn, zou er dan nog een bokje bij moeten of is een geitje dan beter? Mijn heertjes gaan gecastreerd worden, maar dat gebeurt pas als ze 5 a 6 maanden oud zijn. Eerder zou niet zo goed zijn had ik begrepen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:35

Ik heb geen verstand van geitjes, ben een stille meelezer, maar ik vond op je laatste fotos 2 ook wel een kleine kudde inderdaad. Dus als het kan zou ik er wat bij zetten.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:05

Voor geiten, schapen, alpaca's geldt eigenlijk over het algemeen wel: minimaal 2 maar liefst 3 of meer. Gecastreerde bokjes zijn het makkelijkst natuurlijk, maar met een geitje erbij zal ook wel goed gaan. Ik heb altijd alles door elkaar gehad. Enige is: niet te lang wachten als je er ééntje extra wil, neem je er twee bij dan is het voor de dieren meestal wel fijnste want in het begin kunnen ze behoorlijk onaardig zijn naar elkaar. Maar zo jong als ze nu zijn gaat het meestal wel goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:28

Dwergeit bokjes zijn vanaf zo 12 weken vruchtbaar, daar een dame bij zetten kan consequenties hebben, dwerggeiten zijn polyestrus i.e. hele jaar door vruchtbare cyclus.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:38

Ja inderdaad, goede opmerking, als je geitjes wil kan dat veilig pas als de bokjes gecastreerd zijn want ze kunnen je verrassen en je wil ook niet dat zo'n geitje veel te jong moet moederen. Omdat ze dan al ouder zijn zou ik dan in dat geval sowieso voor 2 erbij kiezen Ik zou zelf trouwens altijd voor bokjes gaan als je geen fokplannen hebt. Onder meer door de ongefundeerde angst voor stinken gaan er echt zoveel bokjes naar de slacht terwijl het de fijnste hobbydieren zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 21:49

Hmm ik dacht dat geitjes van augustus tot januari ritsig werden, niet het hele jaar door. Tja dan weet ik niet of ik er iets bij neem. Ik ga morgen naar een paarden en kleindierenmarkt en ik weet dat daar ook geitjes zijn, dus ik was aan het bedenken of ik er eentje bij zou nemen.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:04

Dwerggeiten zijn het hele jaar spillig/ritsig. Nadeel is dus ook bij geiten dat ze rondom hun spilligheid nog meer kunnen gillen. Gecastreerde bokken zijn veel gematigder in hun gedrag dan geiten ;)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:18

Dat gillen valt nog niet mee.
Wel jammer, want denk dat je geitjes best heel leuk zou vinden. Beetje zelfde als ruin en merrie :+