Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Re: Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:11

Mijn ene kat eet alleen Whiskas gevogelte met saus. Ik heb zelfs Tammenga vers vlees voor haar gekocht maar dat eet ze ook niet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:34

Voor de mensen die Orijen voeren: Welkoop heeft weer de 20% korting aanbieding online tot 23:59.
Zak Fit&Trim 5,4kg voor €55

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:15

Even een vraag: voeren jullie altijd dezelfde smaak/merk of wisselen jullie af?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:23

Ik wissel wel af met natvoer, maar niet met brokjes. Heb dat wel een paar keer geprobeerd, maar hun 'eigen' brokjes eten ze toch het beste :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:57

Ik heb meerdere soorten. Nu sowieso nog kitten brok. Maar heb er ook Calm en Beauty bij.

Straks dus alleen die laatste 2.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 07:30

Brok doe ik vrijwel altijd hetzelfde. Qua natvoer hebben wij Animonda mix, dus daar wisselen we wel af.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 07:41

Brok heb ik van orijen, mixen het nu nog met purizon die ze bij de fokker kregen.

Nat/vers heb ik van almo, feline porta en schesir, en daarnaast ook echt vers. Daarin wisselen wij meer af.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 07:44

Heb jij nieuwe katten Chantal? Sphynxen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:40

Earth schreef:
Heb jij nieuwe katten Chantal? Sphynxen?

Nee geen sphynxen helaas, vond de gezondheids problemen in het ras echt te groot worden.
Zeker de hart en infarct problemen die er met de normale ecvm testen niet uit komen. Forl, naar binnen gekeerde oogleden, weke delen problematiek... lijstje werd voor mij wat te lang.
Ook zie je dat de pluspunten van de originele sphynxen er een beetje uit gefokt zijn (dikkere huid, hogere verbranding) waardoor ze kwetsbaarder zijn geworden. De mijne konden prima buiten in de afgezette tuin als het slecht weer was of sneeuw, nu is dat allemaal wat lastiger.

Dus na het inslapen van de laatste van de 4 besloten te gaan kijken naar een ander ras. Ondanks dat ik het qua karakter echt nog steeds een van de leukste soorten vind.

Na veel zoeken en cattery's bezoeken om te kijken waar mijn man met zijn specifieke eiwit allergie tegen kan zijn we op de blauwe rus uit gekomen.
Een gezond ras en voor hem geen probleem.
Best lang op de wachtlijst gestaan van een fijne cattery, maar eindelijk was het zo ver :D
Nu ze er zijn merk ik pas hoe erg ik de gezelligheid van katten in huis gemist heb :+:

Dus nu hebben we Mishka en Raspoetin :P
Broer en zus uit een nest.

Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:52

Ohhh wat een gaaf duo!! Mijn sphynxen zijn gelukkig aardig gezond, geen gekke dingen behalve dat de ene neuropsychisch niet helemaal goed is. Veel plezier met ze <3

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:57

Ja gelukkig zijn er ook nog gezonde te vinden.
Maar na 3x ellende met katten van echt goede cattery's durfde ik het niet meer aan :') mijn DA heeft dezelfde ervaring, de gezondheidsproblemen gaan bij sphynxen echt per jaar omhoog. Ook bij een aantal andere rassen.
Dus heb het gevoel dat je nu meer geluk moet hebben voor een "goede" dan dat de "slechte" de uitzondering op de regel zijn. En dat durf ik niet aan :P vond het vreselijk dat ze allemaal niet ouder geworden zijn dan 7.

Behalve mijn oosterse, die is wel oud geworden gelukkig.

Had daar voor alleen ervaring met katten die 20+ werden, dus dan is het nogal een verschil :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:04

Wat leuk, nog iemand met Russen! Ik heb een halfbloed en ze is zó leuk, lief, zacht en actief. Grappig dat de twee Russen hierboven Russische namen hebben. Mijn meisje heeft een Zweedse naam maar één van haar bijnamen is toepolevje. Ze is snélll wanneer ze de zoomies heeft, en verticaal opstijgen kan ze dan ook.
Heel veel plezier met Mishka en Raspoetin :D

Om ook nog een eerder gestelde vraag te beantwoorden: brokken heb ik altijd dezelfde, denk dat ze daar zo'n 20 gram per dag van weg eet. Het natvoer is een ander merk dan de brokken, wel steeds hetzelfde merk natvoer. Hier is dat Feringa. Verschillende smaken, en dat geldt ook voor de soep die ze 's avonds krijgt (ook telkens zelfde merk maar weer een ander dan de brokken of het natvoer). Bij de soep komt het wat nauwer welke smaak het is, als het geen kip is laat ze het staan. Gelukkig zijn daar verschillende varianten van (kip met asperge, kip met pompoen, kip met kippenlever, kip met zalm enz.). Grappig genoeg vindt ze van het natvoer zalm het lekkerste en er is nog een andere smaak die ook goed gaat. En de rest eet ze ook netjes van maar blijft wat meer van over in het bakje.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:19

Qua nat/vers eten ze beide alles...
Mishka lust de brokken niet als ze net vers uit de zak komen, zitten ze 2 dagen in de ton zijn ze volgens haar wel eetbaar :')
Dus meng nu steeds het laatste beetje oud met de nieuwe zakken en dat gaat prima :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:30

c_alsemgeest schreef:
Ja gelukkig zijn er ook nog gezonde te vinden.
Maar na 3x ellende met katten van echt goede cattery's durfde ik het niet meer aan :') mijn DA heeft dezelfde ervaring, de gezondheidsproblemen gaan bij sphynxen echt per jaar omhoog. Ook bij een aantal andere rassen.
Dus heb het gevoel dat je nu meer geluk moet hebben voor een "goede" dan dat de "slechte" de uitzondering op de regel zijn. En dat durf ik niet aan :P vond het vreselijk dat ze allemaal niet ouder geworden zijn dan 7.

Behalve mijn oosterse, die is wel oud geworden gelukkig.

Had daar voor alleen ervaring met katten die 20+ werden, dus dan is het nogal een verschil :+

Oh ja dat is wel heftig dan. Bij ons zijn ze gelukkig op 1 na wel allemaal ouder geworden. Die van mn schoonouders zijn nu 10,5 jaar en nog heel gezond. Terwijl die bij een louche verkoper weg kwamen. Dus inderdaad, misschien is het ook geluk hebben. :j
Ik denk dat onze neuropsychische kat niet oud gaat worden, maar goed, hopelijk blijft hij nog lang bij ons. Ze zijn nu 5,5 jaar.
Fritz: 6 jaar * (DCM)
Mooz: 9 jaar * (DCM)
Klaaz: 12 jaar * (HCM)
Keez & Meez: 10,5 jaar
Guuz en Kooz: 5,5 jaar.
* zijn dus al overleden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:32

Brokjes wissel ik wel eens van merk, maar ik blijf vaak wel maanden bij dezelfde. Qua natvoer heb ik steeds diverse merken en smaken in huis en wissel continu.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:12

Schopje hier.
Heb nu een kater met blaasontsteking. Heb altijd geroepen dat dit een typische kat is voor blaasgruis. Volgende week echo maar ik bereid me alvast voor. :=

Kwa blaasvoeding ken ik RC / Hills / Specific maar dat wil ik niet gaan voeren. Nu weet ik dat er tegenwoordig meer merken zijn met een urinary lijn. Iemand ervaring mee? Welke zijn kwalitatief goed?

En vooral, waar moet ik op letten bij het lezen van de ingrediëntenlijst en analyse?

Volledig vers vlees of natvoer is helaas geen optie. Ik zoek dus brokjes. Hij krijgt wel al 2x per dag natvoer met extra water en drinkt goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:16

Welk voer (brokjes) zijn het beste voor een obese poes. 13 jr en altijd al dik in de winter en dun in de zomer maar loopt nu de spuigaten uit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:21

Nyaleti schreef:
Schopje hier.
Heb nu een kater met blaasontsteking. Heb altijd geroepen dat dit een typische kat is voor blaasgruis. Volgende week echo maar ik bereid me alvast voor. :=

Kwa blaasvoeding ken ik RC / Hills / Specific maar dat wil ik niet gaan voeren. Nu weet ik dat er tegenwoordig meer merken zijn met een urinary lijn. Iemand ervaring mee? Welke zijn kwalitatief goed?

En vooral, waar moet ik op letten bij het lezen van de ingrediëntenlijst en analyse?

Volledig vers vlees of natvoer is helaas geen optie. Ik zoek dus brokjes. Hij krijgt wel al 2x per dag natvoer met extra water en drinkt goed.

Ik ken veel katten die het goed doen op de orijen guardian 8 met nier problemen.
Verder zou ik zo veel mogelijk natvoer geven (mits je er een hebt die niet vol zit met zout, dus meer de vers blikvoer varianten etc) en wat minder brok.
Weet niet of dat wel te doen is? Dan hoef je niet volledig om te schakelen naar brok-loos dat scheelt dan toch wel iets, zeker als je dan een goed brok hebt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:28

Nyaleti schreef:
Schopje hier.

Je zou kunnen kijken naar de veterinary lijnen van Brit Care. Die adviseer ik nog wel eens, naast idd natvoer.
https://britvetdiets.com/diets/34-struvite

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:48

Ja, ze krijgen als natvoer 1x Gourmet. Want mevrouw is een kieskeurige princes die dat als enige natvoer goed blijft eten :roll: De kater zet ik weer terug op Almo Compleet dan denk ik. Andere portie is wel kvv.

Dat merk had ik in m'n hoofd Leo maar kwam niet meer op de naam. Thans! Sowieso fijn om te lezen dat jij die nog wel zou adviseren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:01

Ja is extra lastig als ze kieskeurig zijn :(:)
Dan zou ik inderdaad kijken naar een goed brok

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:00

Wij gaven voorheen Royal Canin mainecoon brok en zijn op een gegeven moment overgegaan op de Smilla Large Cat, na uitgebreid onderzoek online bleek dat deze het beste past bij wat ik zoek in een brok. O.a. de grootte van de brokken en toegevoegde vitamines etc waren voor mij belangrijk. De katten hebben onbeperkt brokjes en krijgen eens per dag natvoer waarbij ik kijk naar iets smaakvols met hoog vleesgehalte. Daarbij is op het moment de keuze Edgar & Cooper, maar daar wissel ik wat sneller mee.

Bij de overgang naar andere brokjes hadden we het als volgt geregeld: Twee bakjes brokjes, de oude en de nieuwe. Over de nieuwe een beetje zalmolie voor een aangename geur. Vervolgens stapsgewijs in het 'oude' bakje steeds meer de nieuwe brok mixen. Toen ze eenmaal gewend waren, was het bakje met de nieuwe smilla brokken absoluut favoriet. Zat een keer krap en had een klein zakje royal canin mainecoon gehaald bij de lokale dierenwinkel, maar daar aten ze ook gewoon niet meer van. (oplossing is dan makkelijk; extra natvoer voor die paar daagjes tot het voer weer binnen is)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 12:05

Ik weet niet of dit echt bedoeld is als algemeen topic maar vind het ook niet nodig om een heel nieuw topic te maken en misschien weet iemand hier raad.

Mijn Zazou (Britse korthaar, 7 jaar) is altijd slank geweest maar een dikke maand geleden verloor hij ineens 1,2kg en wilde niet meer eten.
Bleek nierfalen en 1 nier zo klein dat hij eigenlijk niet meetelt, dus Zazou doet het op 1 werkende nier.
Moest meteen voer aanpassen maar nog belangrijker was op dat moment dat hij iéts at.
Sindsdien is het een constante struggle geweest om hem aan het eten te houden.

Het enige wat hij nu wil eten, wat ook nog goedgekeurd is voor zijn nieren, zijn de zakjes Royal Canin Renal met vis. Echter, hoe goed hij ze ook eet, hij komt amper bij in gewicht en ik heb ook het idee dat hij vaker overgeeft en ineens vind ik ook regelmatig een haarbal (nooit eerder gezien).
Hij moet over 2 weken terug op controle en dan kan ik wel navraag doen, maar ik was benieuwd of er nog mensen zijn die nierdieet moeten voeren en iets anders geven dan deze zakjes.
De brokken renal en renal special laat hij allemaal staan, af en toe een paar brokjes als ik er zalmolie over doe maar nooit meer dan dat.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 12:16

Mijn vriendin voerde nierdieet maar dan rauw. Kat zou het niet lang meer overleven zo waren zijn waardes. Maar ze wilde geen RC geven. Is zelf gaan zoeken en heeft rauw vlees eend gegeven kan wel navragen wat zij gaf. Hij heeft er nog 4 jaar op geleefd maar was wel ouder dan jou kat. Ik kan het navragen als je wilt?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 12:34

Wij hebben animonda Integra Protect nieren, Beaphar Nierdieet en MAC's CAT Vetcare Nierdieet. Onze oude kat eet best vaak maar ook niet dik te krijgen. Ze is haar hele leven al rank maar nu echt wel mager. Verder is ze doof en gaat ze steeds slechter zien. Ze vindt het heerlijk op schoot te liggen maar ze zit duidelijk aan het eind van haar leven.