Konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:31

Kits van een paar uur tot dagen oud die nog niet in staat zijn om zelf lichaamstemperatuur te reguleren opwarmen kan heel goed uitpakken. Volwassen dieren die dat zelf zouden moeten kunnen zijn eigenlijk altijd ziek als ze dat niet meer kunnen. Konijnen kunnen beter tegen kou dan hitte, en hoe koud ik het ook vindt, zo koud is het sec niet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:49

Gecondoleerd :knuffel:

Soms kun je gewoon niks meer doen en zijn er geen goede keuzes. Als je hem was gaan opwarmen had je je afgevraagd of je niet naar de dierenarts had gemoeten.

Je hebt hem laten gaan wat een hele liefdevolle keuze is geweest

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:30

Amber_anne schreef:

Soms kun je gewoon niks meer doen en zijn er geen goede keuzes. Als je hem was gaan opwarmen had je je afgevraagd of je niet naar de dierenarts had gemoeten.

Dankjewel. Doet me goed. Je blijft je afvragen of je geen andere keuze had moeten maken..

Vannacht een helse nacht gehad.
Ik heb net nog met het dierenziekenhuis gebeld, als de temperatuur niet te meten is dan is die onder de 34 graden.

Wat zou hij gehad hebben? Vergiftiging? Infectie? Zijn ademhaling was erg langzaam en hij was erg slap.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:52

_Mir schreef:
Amber_anne schreef:

Dankjewel. Doet me goed. Je blijft je afvragen of je geen andere keuze had moeten maken..

Vannacht een helse nacht gehad.
Ik heb net nog met het dierenziekenhuis gebeld, als de temperatuur niet te meten is dan is die onder de 34 graden.

Wat zou hij gehad hebben? Vergiftiging? Infectie? Zijn ademhaling was erg langzaam en hij was erg slap.

Ik denk ook dat je een liefdevolle goede keuze hebt gemaakt. Een temperatuur onder de 34 is echt bizar laag.
Ons konijntje had laatst een gasbuikje en een temp van 36,5. Toen de hele avond in Utrecht gezeten waar ze even onder de warmtelamp kon en warme infusie kreeg.
Maar ze was toen al echt heel suf. Dus onder de 34 graden is denk ik al bijna niet meer met het leven verenigbaar.
Kan dus ook een gasbuikje geweest zijn. Helaas doe je er niks meer aan en kan het bij konijnen onwijs hard gaan, maar je hebt wel goed voor hem gezorgd Y;(

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:00

Dankjewel Taifoen. Gasbuik.. dat zou het ook nog geweest kunnen zijn.. hoe dan ook ik had er eerder bij moeten zijn, maar omdat hij vaker lekker ligt te doezelen heb ik dat smiddags niet opgemerkt als niet fit.

Hij was ook al meer dood dan levend. De dierenarts gaf aan de telefoon aan dat ik er rekening mee moest houden dat hij mogelijk de autorit niet eens zou overleven.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:08

Sterkte _Mir!

De konijnen zijn hier heel erg blij met mij momenteel. Ik zit vanwege een werk ongeval met een slijmbeursontsteking in de schouder thuis sinds 10 januari. En dat betekent natuurlijk lekker vroeg los mogen rennen en lekker laat terug naar bed het hok in. _O- Voorlopig zit ik nog tot 12 februari thuis (krijg dan pas een injectie) dus ze boffen en mogen voorlopig nog lekker vroeg los. :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:54

Oeh, die zijn blij met jouw ongeval !

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:20

Straks met Yoshi naar de dierenarts |(
Hij eet niet, heb hem vanmorgen voor het werk wat pijnstiller gegeven.
Kan hem op de camera in de gaten houden, zie wel dat hij af en toe drinkt,
eten heb ik hem nog niet zien doen ;(
Dibs blijft wel heel lief tegen hem aan zitten :knuffel:

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:53

Ach wat vervelend, sterkte bij de DA, hopelijk valt het mee!!

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:39

Hij heeft een volle buik, waarschijnlijk van wassen van hem en Dibs. Pijnstiller, laxeermiddel en darmstimulatie meegekregen. Dibs was als support meegegaan. Ze zitten nu boven op de logeerkamer, anders is het geven van de medicijnen een flinke uitdaging :j
Gister heeft hij wel wat witlof gegeten. Het is inmiddels een mijnenveld op de logeerkamer _O- _O-

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:06

sabine1979 schreef:
Hij heeft een volle buik, waarschijnlijk van wassen van hem en Dibs. Pijnstiller, laxeermiddel en darmstimulatie meegekregen. Dibs was als support meegegaan. Ze zitten nu boven op de logeerkamer, anders is het geven van de medicijnen een flinke uitdaging :j
Gister heeft hij wel wat witlof gegeten. Het is inmiddels een mijnenveld op de logeerkamer _O- _O-

Hoe gaat het inmiddels??

Ik heb mezelf voorgenomen dat als het nu weer zulk lekker weer is als afgelopen vrijdag en vandaag dat de konijnen dan voor het eerst naar buiten mogen de tuin in! Ben zó benieuwd hoe ze erop reageren als ze door krijgen dat ze heerlijk mogen rond racen en alles kapot mogen maken. _O-

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:04

Goed :D :D
Heb ze donderdags weer na buiten gedaan, Dibs at ook slechter. Vrijdag was het hooi, groente en brokken op. Snap ook wel dat buiten leuker is als binnen

Denk dat ze helemaal happy zijn Seraphia

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:12

Bij ons ook nog alles goed. Ben gestopt met het geven van brok en heb de groente verhoogd. Snap alleen niet hoe mensen onbeperkt groente geven, eentje van mij blijft gewoon eten tot het op is. Dan mag ik wel een paar kilo groente per dag neerleggen

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:00

Fijn dat het weer helemaal goed gaat met de konijnen!

Morgen is het zover; dan mogen Ruby en Onyx voor het eerst naar buiten. *\o/*
Het wordt hier 18/19 graden dus goed genoeg om even de tuin te mogen verkennen en lekker te kunnen graven, rennen, eten en spelen. <3

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:59

Ze hebben echt genoten! <3

Let niet op de zooi bij het net. Er komt binnenkort een compleet nieuwe schutting want de kat van de buren vindt de konijnen nogal interessant en hij is al een paar keer bij mij in de tuin geweest dus ik ben het even zat. -O- Verder hebben ze heerlijk op en neer gerend door het gras en onder de tuintafel heen.

Afbeelding
Afbeelding

Dat ding waar Ruby op staat is eigenlijk voor de katten en is inmiddels al aardig kapot maar madam wilde er ook even op haha. <3

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 03:14

Het was ook echt lekker weer voor ze vandaag <3

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:37

Die tent is echt leuk! Waar heb je die vandaan?
Denk dat mijn klimmer dat ook heel leuk zou vinden

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:53

Lumi schreef:
Die tent is echt leuk! Waar heb je die vandaan?
Denk dat mijn klimmer dat ook heel leuk zou vinden

De tent heet een Zoofari!
Was eigenlijk voor de hond van mijn ouders bedoeld maar die weegt 40 kilo dus dat kon dat ding niet houden maar mijn katten liggen er ook graag op haha.

https://www.bol.com/nl/nl/p/zoofari-hondenbed-met-zonnescherm-de-ideale-schaduwrijke-plek-voor-je-viervoeter-draagvermogen-max-60-kg-afmetingen-106-x-75-x-85-cm-verhoogde-positie-zorgt-voor-optimale-luchtcirculatie-en-koeling-afneembaar-zonnedak/9300000076313350/

Het is alleen jammer dat het nu weer koud is. :brr:

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:21

Ik heb jullie hulp nodig.

In januari is 1 van mijn konijnen erg ziek geweest. Bij de dierenarts bleek ze blaasgruis en een blaasonsteking te hebben.
Nu ben ik haar voeding aan het aanpassen naar een dieet met zo weinig mogelijk calcium. Op dit moment voer ik mijn konijnen nog selective adult brokken. Ze krijgen hier al minimaal van, zo'n 20 gr per dag voor 2 konijntjes.
Verder hebben ze onbeperkt hooi en krijgen ze elke dag gedroogde kruiden.
Timonthee hooi eten ze niet, vinden ze blijkbaar niet lekker.
Nu ben ik aan het oriënteren of voor calcium arme brokken. Maar ik zie alweer van alles voorbij komen.

Zijn er hier toevallig bokkers die ervaring hebben met calcium arme brokjes? En welke raden jullie aan?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:29

Ik zou veel meer groente gaan geven. Wat je nu geeft is een heel droog dieet en juist voor blaas problemen is meer vocht belangrijk

De brokken voegen eigenlijk weinig toe, die zou ik dan ook gewoon schrappen. Als je de brokken schrapt kun je ook meer kool soorten voeren.

Ik heb laatst een lijst opgeslagen met hoeveel groente per soort. Die zal ik in pb naar je sturen als je wilt

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:36

Er is een fb groep die erg goede uitleg heeft over voeding van konijnen.
Natuurlijk voeden van je konijn! ( en andere) heet de groep.
Wellicht kun je daar goede info krijgen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:41

Amber_anne schreef:
Ik zou veel meer groente gaan geven. Wat je nu geeft is een heel droog dieet en juist voor blaas problemen is meer vocht belangrijk

De brokken voegen eigenlijk weinig toe, die zou ik dan ook gewoon schrappen. Als je de brokken schrapt kun je ook meer kool soorten voeren.

Ik heb laatst een lijst opgeslagen met hoeveel groente per soort. Die zal ik in pb naar je sturen als je wilt

Ze krijgen nu al elke dag wat groente. En straks van het zomer wil ik ook weer grassen en planten plukken voor.
Als je wil zou ik die lijst graag ontvangen :)

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:07

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:06

Afbeelding

Ik wil deze hier toch even delen voor de mensen die het nog niet wisten

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:14

Amber_anne schreef:
[ Afbeelding ]

Ik wil deze hier toch even delen voor de mensen die het nog niet wisten

Ik had hier inderdaad nog niet van gehoord, klinkt niet goed.

Klinkt wel alsof wildplukken even niet gedaan moet worden