Hoe kom je af van een probleemhond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:45

cursebreaker schreef:
Los van het feit dat de hond op een andere plek een andere hond Kan zijn (want die kans is best heel erg aanwezig, daar zal ik niks van zeggen); slim is het alles behalve om zo’n hond dan alsnog in te zetten voor de fok, per definitie en puur vanwege een ‘goede pedigree’.

Een hond met dit soort gedrag ook nog gaan gebruiken voor de fok - want probleem gedrag in deze mate is natuurlijk deels met een goede eigenaar op te lossen of te voorkomen, maar in dit type hond zitten bepaalde karakter trekken ook gewoon erin en welke dan sneller omslaan tot probleem gedrag en dit vererft vaak mee. Pedigree is niet heilig en zegt niet alles wanneer een hond flink probleem gedrag heeft < dat laatste moet echt mee gewogen worden als je denkt aan fokken. Dit word met pech straks doorgegeven aan pups, deel van een karakter wat gevoelig is om om te slaan tot probleem gedrag, die dan al 0-1 achter staan. En dat weet je uiteraard niet zeker maar Juist daarom hoor je verantwoord te fokken en ook verantwoord te zijn in wanneer je Niet fokt met dieren waar probleem gedrag aanwezig is, whatever daar de oorsprong van is. Dat doe je gewoon niet als je slim bent, zo’n risico nemen. Zeker niet met dit type hond en waar er al genoeg goede honden van te vinden zijn in principe, het is geen ras wat op sterven na dood is en behouden moet worden dus dan ga je toch niet zo’n beslissing nemen als dit. Wat vreselijk onverantwoord als dit nu op voorhand al meteen zo gezegd word; oh ja, het papiertje is leuk dus dan is hij nog prima bruikbaar voor de fok. Welke verantwoorde fokker zou zoiets zeggen? op voorhand, met een hond met momenteel flink probleemgedrag (of dat nu wel of niet bij iemand anders minder zal worden, het zit er wel in) Juistem. Geen. Hopelijk weten ze wat ze doen, oef. Uiteraard zullen de pups in goede handen vanaf de start vast anders gaan zijn, maar het is alsnog een vrij pittige beslissing om te maken vind ik met dit individu. Er zijn zoveel andere honden met een al stabiel karakter en goede pedigree. Daar zou je een hond als deze gewoon niet perse meer als meerwaarde voor in de fok hoeven te gooien. Mocht deze hond wel eerst de tijd krijgen om te stabiliseren en met karakter/gedrag testen aantonen wel degelijk geschikt te zijn, ander verhaal. In dat geval is een hond als dit met goede pedigree nog best een aanwinst, wanneer je in het wereldje zit van dit soort honden. Maar ik hoop niet dat deze Daarvoor al ingezet zou worden en er eerst kritisch naar karakter/gedrag gekeken gaat worden en verantwoord een beslissing maken.

maar dit gebeurt bij paarden toch ook... fokken omdat het papier goed is. En dat daar dan af en toe paarden uit komen die niet, of alleen door zeer kundige professionals gehanteerd kunnen worden nemen we voor lief. Er is nauwelijks controle op de karaktereigenschappen van de merrie's. Wel enigszins op die van de hengsten, maar daarin geldt toch ook dat de papieren, prestaties en uiterlijk meestal toch de doorslag geven bij goedkeuring.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:06

juval schreef:
cursebreaker schreef:
Los van het feit dat de hond op een andere plek een andere hond Kan zijn (want die kans is best heel erg aanwezig, daar zal ik niks van zeggen); slim is het alles behalve om zo’n hond dan alsnog in te zetten voor de fok, per definitie en puur vanwege een ‘goede pedigree’.

Een hond met dit soort gedrag ook nog gaan gebruiken voor de fok - want probleem gedrag in deze mate is natuurlijk deels met een goede eigenaar op te lossen of te voorkomen, maar in dit type hond zitten bepaalde karakter trekken ook gewoon erin en welke dan sneller omslaan tot probleem gedrag en dit vererft vaak mee. Pedigree is niet heilig en zegt niet alles wanneer een hond flink probleem gedrag heeft < dat laatste moet echt mee gewogen worden als je denkt aan fokken. Dit word met pech straks doorgegeven aan pups, deel van een karakter wat gevoelig is om om te slaan tot probleem gedrag, die dan al 0-1 achter staan. En dat weet je uiteraard niet zeker maar Juist daarom hoor je verantwoord te fokken en ook verantwoord te zijn in wanneer je Niet fokt met dieren waar probleem gedrag aanwezig is, whatever daar de oorsprong van is. Dat doe je gewoon niet als je slim bent, zo’n risico nemen. Zeker niet met dit type hond en waar er al genoeg goede honden van te vinden zijn in principe, het is geen ras wat op sterven na dood is en behouden moet worden dus dan ga je toch niet zo’n beslissing nemen als dit. Wat vreselijk onverantwoord als dit nu op voorhand al meteen zo gezegd word; oh ja, het papiertje is leuk dus dan is hij nog prima bruikbaar voor de fok. Welke verantwoorde fokker zou zoiets zeggen? op voorhand, met een hond met momenteel flink probleemgedrag (of dat nu wel of niet bij iemand anders minder zal worden, het zit er wel in) Juistem. Geen. Hopelijk weten ze wat ze doen, oef. Uiteraard zullen de pups in goede handen vanaf de start vast anders gaan zijn, maar het is alsnog een vrij pittige beslissing om te maken vind ik met dit individu. Er zijn zoveel andere honden met een al stabiel karakter en goede pedigree. Daar zou je een hond als deze gewoon niet perse meer als meerwaarde voor in de fok hoeven te gooien. Mocht deze hond wel eerst de tijd krijgen om te stabiliseren en met karakter/gedrag testen aantonen wel degelijk geschikt te zijn, ander verhaal. In dat geval is een hond als dit met goede pedigree nog best een aanwinst, wanneer je in het wereldje zit van dit soort honden. Maar ik hoop niet dat deze Daarvoor al ingezet zou worden en er eerst kritisch naar karakter/gedrag gekeken gaat worden en verantwoord een beslissing maken.

maar dit gebeurt bij paarden toch ook... fokken omdat het papier goed is. En dat daar dan af en toe paarden uit komen die niet, of alleen door zeer kundige professionals gehanteerd kunnen worden nemen we voor lief. Er is nauwelijks controle op de karaktereigenschappen van de merrie's. Wel enigszins op die van de hengsten, maar daarin geldt toch ook dat de papieren, prestaties en uiterlijk meestal toch de doorslag geven bij goedkeuring.

Bij honden is kijken naar karakter echt wel belangrijk in ieder geval. Als dat bij paarden minder belangrijk is of in ieder geval minder naar gekeken word, kan. Ik heb daar veel minder kijk op maar sowieso lijkt het me ook niet 1 op 1 vergelijkbaar? Maar in de honden fok is dit net zo hoor. Daar kijkt echt niet elke fokker of vermeerderaar altijd eerlijk naar alle punten. Broodfok is er ook nog etc. En perfectie bestaat niet natuurlijk. Maar karakter is deels erfelijk, dus kijken naar een stabiel karakter is in de honden fok iig echt wel een ding. Uiteraard zijn meer dingen belangrijk om naar te kijken zoals medische achtergrond, ook de situatie van de teef e.d. heeft invloed op dracht en pups etc. Maar ja het begint natuurlijk in basis wel bij de ouder dieren. En dat het bij de paarden zo en zo gebeurd betekent natuurlijk niet perse dat het dan allemaal maar oké is zeg maar. Bij honden hetzelfde. Ook daar worden vaak in de fok beslissingen genomen die niet perse altijd goed zijn voor de toekomst; mensen die puur naar alleen kleur kijken en dat door fokken zonder andere factoren mee te pakken, en nog veel meer.

Deze hond in kwestie… die had natuurlijk een verleden dus wie weet hoe de hond was geworden als hij een goede start had gehad natuurlijk. Gedrag en karakter zijn dan weer verschillende dingen an zich. Maar dat is lastig te zeggen en dus ook te voorspellen. Daarom dat ik ook aankaart: als de hond daar de tijd krijgt zich te ontwikkelen en te laten zien bv zoals hij in basis qua karakter is.. dan krijg je een meer realistischer beeld van hem. Dat zou idealer zijn om pas dan afgaand op dat een keus te maken. Maar wat TS aankaart is natuurlijk ook wel zo: daar zullen ze er anders naar kijken en belangrijkste blijft dat de hond gewoon een goed plekje krijgt. Uiteindelijk moet iedereen het ook zelf weten natuurlijk. Ik spreek gewoon een mening uit net zoals iedereen dat doet op bokt.

Maar TS, ben ik ook wel deels met je eens hoor. De hond komt natuurlijk heel ergens anders terecht dalijk, ander land en andere omgang en het is sowieso het belangrijkst dat de hond gewoon dadelijk hopelijk lekker kan bijtrekken en nog een paar goede jaren mag gaan hebben.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-06-24 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:14

juval schreef:
cursebreaker schreef:

Althans vroeger toen ik dergelijke zaken nog bijhield kregen hengsten op de hengstenkeuring ook een punt voor gedrag. En dat wierp zeker gewicht in de schaal bij mensen die een hengst voor hun merrie uitzochten!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:31

juval schreef:
cursebreaker schreef:

Klopt, en omdat dit in de eerste plaats toch een paardenforum is, vind ik het best opvallend dat er voor verschillende diersoorten zulke verschillende standaarden worden gehanteerd.
In beide gevallen is het fokken op karakter belangrijk, maar dan geldt ook nog wel dat een karakter in een ander land met andere omgang en andere vragen wellicht juist op bepaalde punten juist wel wenselijk is, terwijl dat hier in Nederland juist als ongewenst ervaren wordt.
Hoe dan ook: ik merk dat ik het waardeer dat men echt wel zoekt naar een geschikte plek voor een hond die daarin toch wel veel tegen zich heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:35

Alja schreef:
Nou dat hè….
Inslapen kan volgens bokt niet…
Dit is ook niet goed….

Maat hoeveel hebben zich bij jou gemeld dees om de hond te redden?

:j

Mijn oom fokte vroeger, heb ik het over 30 jaar terug, ook felle honden.
Hele felle honden.
Waar veel mensen niets mee konden, ook niet de zogenaamde redders hier in het topic.
Deze honden waren al verkocht voordat de pups geboren werden. Geen 1 aan een particulier.
Rashonden, goed in de papieren en gezondheid en het karakter dat ze wisten dat ze bij terrein bewaking ook niet terug deinsde.

En daar was vraag naar, toen heel veel zelfs. Als ze wisten dat het bij een goede fokker vandaan kwam.
Zal nu niet anders zijn, integendeel zelfs.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:48

DuoPenotti schreef:
Alja schreef:
Nou dat hè….
Inslapen kan volgens bokt niet…
Dit is ook niet goed….

Maat hoeveel hebben zich bij jou gemeld dees om de hond te redden?

:j

Mijn oom fokte vroeger, heb ik het over 30 jaar terug, ook felle honden.
Hele felle honden.
Waar veel mensen niets mee konden, ook niet de zogenaamde redders hier in het topic.
Deze honden waren al verkocht voordat de pups geboren werden. Geen 1 aan een particulier.
Rashonden, goed in de papieren en gezondheid en het karakter dat ze wisten dat ze bij terrein bewaking ook niet terug deinsde.

En daar was vraag naar, toen heel veel zelfs. Als ze wisten dat het bij een goede fokker vandaan kwam.
Zal nu niet anders zijn, integendeel zelfs.

Ja tijden veranderen wel (gelukkig soms). De vraag naar die heel heftige lijnen daalt sterk hier in Nederland. De politie wil die ook niet meer. De politie honden van heden kon (niet meer werkzaam inmiddels) ik in pension mee spelen, mee kroelen, mee wandelen. Stuk voor stuk gedreven maar relaxte honden. Dat is wat ze tegenwoordig willen. Niet die agressieve neuroten die met stroom getraind en in bedwang gehouden worden. Ik weet de jaren nog te herinneren dat we vrijwel geen enkele politie hond in pension enigszins konden hanteren. Die zaten in binnen met buiten kennel en uitloopveld er aan vast. Met eten werden ze na hun loopje de kennel terug in gelokt. Je hoefde echt de kennel of ren niet in. Terwijl de laatste jaren ze uit de politie auto gehaald werden en kon ze over nemen en zelf weg zetten enz.

Scheelt alles dat er hoofdzakelijk vriendelijker richting de honden getraind wordt. Dan heb je ook heel ander karakter nodig en krijg je dus ook heel andere vraag. Meewerkend, meedenkend en zelfverzekerd dan krijg je geweldige werkers

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:03

Ik weet niet of dat gelukkig is, elke dodo kan zich tegenwoordig ervaren noemen.

Met stroom werden ze in die tijd niet getraind. Tenminste niet de honden die hij zelf trainde. Wat andere deden weet ik niet. Maar heb meer het idee dat de stroomband juist van later was.

Bij de honden die hij fokte kon de eigen baas zeker wel bij de hond, maar ja die baas moest wel weten wat hij deed. Niet zo'n huppeltrutje ik heb een opleidingkje gedaan en ben nu ineens trainer, zoals dat tegenwoordig vaak gaat. Dat waren gewoon de mensen uit het werkveld met ervaring.

Veel van die honden werden in de nacht verhuurd aan bedrijven op een industrieterrein. Daar werd de hond dan na sluitingstijd bedrijf heen gebracht en in de ochtend weer opgehaald.

Wij hebben ooit een teef gekregen van hem. Goed opgeleid af was ook af en dan kwam hij niet van de plek af voordat hij een nieuw commando kreeg. Als voorbeeld even.
Ze wandelde aan een ontspannen lijntje mee, maar je kon haar ook stellen.

Daar had hij een paar nestjes mee gehad en dan stopte hij met fokken.
Onze herder was toen net dood gegaan en toen kregen we die.
Voor ons een geweldige hond, maar nee je moest als vreemde niet binnen komen... die blafte niet, die sloop en hapte... prima, was hij voor.

dierenfan schreef:
Ja tijden veranderen wel (gelukkig soms). De vraag naar die heel heftige lijnen daalt sterk hier in Nederland. De politie wil die ook niet meer. De politie honden van heden kon (niet meer werkzaam inmiddels) ik in pension mee spelen, mee kroelen, mee wandelen. Stuk voor stuk gedreven maar relaxte honden. Dat is wat ze tegenwoordig willen. Niet die agressieve neuroten die met stroom getraind en in bedwang gehouden worden. Ik weet de jaren nog te herinneren dat we vrijwel geen enkele politie hond in pension enigszins konden hanteren. Die zaten in binnen met buiten kennel en uitloopveld er aan vast. Met eten werden ze na hun loopje de kennel terug in gelokt. Je hoefde echt de kennel of ren niet in. Terwijl de laatste jaren ze uit de politie auto gehaald werden en kon ze over nemen en zelf weg zetten enz.

Scheelt alles dat er hoofdzakelijk vriendelijker richting de honden getraind wordt. Dan heb je ook heel ander karakter nodig en krijg je dus ook heel andere vraag. Meewerkend, meedenkend en zelfverzekerd dan krijg je geweldige werkers

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:47

Ik ga met DP mee...
Wat zich vandaag te dag "trainer" noemt... daar krijg ik echy de kriebels van.
Vroeger was definitiv niet altijd alles beter, maar wat sommige dingen opvoeding hond betreft- echt wel.
Ik heb inmiddels wegens mijn jonkie de een of andere "trainer" bekeken... en oh man, bij velen (van binnen gillend) na 20 min het terrein verlaten ( ben altijd eerst zonder hond gegaan)

En laten wij niet vergeten : geen van ons heeft deze hond gezien en geen van ons heeft de oude en/of de nieuwe eigenaar gesproken.

Als de hond nu een kans krijgt os dat geweldig, want kennelijk heeft in Nederland deze kans niet bestaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:02

Dees schreef:
Ach... de hond gaat naar een land waar ze honden nou niet bepaald als knuffeldieren houden. Zeker niet dit soort honden. Het kan zomaar zijn dat de felheid van deze hond, in combinatie met zijn genen, juist heel gewild is voor het doel waar zij aldaar honden gaan houden.

Helemaal mee eens! Het is juist dat denken dat iedere hond een knuffelbare, kindvriendelijke huishond moet zijn dat probleemhonden veroorzaakt. Want je negeert dan het volledige fokdoel en verleden van zo'n hondenras. Niet ieder ras is een veilig gezelschapsdier voor jan en alleman.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:15

DuoPenotti schreef:
Ik weet niet of dat gelukkig is, elke dodo kan zich tegenwoordig ervaren noemen.

Met stroom werden ze in die tijd niet getraind. Tenminste niet de honden die hij zelf trainde. Wat andere deden weet ik niet. Maar heb meer het idee dat de stroomband juist van later was.

Bij de honden die hij fokte kon de eigen baas zeker wel bij de hond, maar ja die baas moest wel weten wat hij deed. Niet zo'n huppeltrutje ik heb een opleidingkje gedaan en ben nu ineens trainer, zoals dat tegenwoordig vaak gaat. Dat waren gewoon de mensen uit het werkveld met ervaring.

Veel van die honden werden in de nacht verhuurd aan bedrijven op een industrieterrein. Daar werd de hond dan na sluitingstijd bedrijf heen gebracht en in de ochtend weer opgehaald.

Wij hebben ooit een teef gekregen van hem. Goed opgeleid af was ook af en dan kwam hij niet van de plek af voordat hij een nieuw commando kreeg. Als voorbeeld even.
Ze wandelde aan een ontspannen lijntje mee, maar je kon haar ook stellen.

Daar had hij een paar nestjes mee gehad en dan stopte hij met fokken.
Onze herder was toen net dood gegaan en toen kregen we die.
Voor ons een geweldige hond, maar nee je moest als vreemde niet binnen komen... die blafte niet, die sloop en hapte... prima, was hij voor.

dierenfan schreef:

Vroeger moest een hond gewoon luisteren. De terreinhonden waar jij het over hebt konden echt levens gevaarlijk zijn. Maar…..stonden wel onder appèl. Gewoon luisteren. En soms ging het er eens stevig aan toe tussen trainer en hond. Maarja, het zijn dan ook geen “ voordehaardhondjes”.

Het opvoeden van nu is gewoon anders. Wat niet wil zeggen dat het trainen van vroeger fout was. De honden zijn veranderd, meer schoothondjes, meer blij-ei- family-dog. Maar de terreinhonden van vroeger waren gewoon feller en meer zelf redzaam, namen hun eigen beslissingen in bepaalde situaties. Veel trainers van nu kunnen niets met soort honden.Foei zoete poes en neem nog een snoepje, werkt averechts. Dit type honden wil gewoon rechtlijnige duidelijkheid en een stevige job om energie in kwijt te kunnen.

Maar dat mag tegenwoordig niet meer want dan ben je een boeman. En dus komen dit soort honden steeds vaker in de problemen. Eigenlijk is het vergelijkbaar met hengsten. Daar moet je ook eens stevig bij optreden. Mensen met hengsten kunnen prima met ruinen en merries. Maar omgekeerd in de meeste gevallen totaal niet.
En dus verschillen de zienswijzen. Merrie / ruinen-mensen vinden dat hengsteneigenaren soms te streng zijn. Hengsteneigenaren zeggen dat er niet zo getrut moet worden met de merries en ruinen.
Iedereen heeft meestal wel gelijk in zijn/ haar situatie. Maar ongelijk in de situatie van de ander.

Dus….dit soort honden naar een juiste eigenaar! Probleem opgelost. En vooral geen geleur, getut met doehetzelf reddende engeltjes zonder ervaring.

Wat betreft de politie honden, heel vroeger ( in mijn jeugd ) waren de politiehonden juist niet neurotisch, hyper en hysterisch. Dat waren hele stabiele honden met fijn werkbare karakters. Ze waren groter en breder. In de Mechelaren van vandaag de dag herken ik niets meer van de fijne honden van de jaren 70tig. De honden die de politie eindselectie net niet haalden, trainden we “ terug” tot super stabiele familie honden. Selectie in fokbeleid is cruciaal.

BeFunny

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:45

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Dat soort eigenaren die ook nog zin hebben in zo'n hond liggen niet voor het oprapen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:09

pareltjes dat heb je heel goed omschreven.
Idd geen voor de haard hondjes :D

En ze waren heel goed opgevoed. Streng maar duidelijk.
En dat vonden die honden idd fijn. En op het erf als waakhond deden ze idd hun eigen ding. En dat was ook de bedoeling.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 18:17

Pareltjes, ben het behoorlijk eens met je post behalve op een ding na: Hengstenmensen kunnen vaak niet met merries. Streng en direct tegen merries werkt meestal averechts.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 19:52

Benzz schreef:
Pareltjes, ben het behoorlijk eens met je post behalve op een ding na: Hengstenmensen kunnen vaak niet met merries. Streng en direct tegen merries werkt meestal averechts.

Die ervaring heb ik niet. Een hengst accepteert het in de meeste gevallen beter, korte communicatie.
Merries zijn gewoon vindingrijker, minder kort door de bocht. Ja dan moet je als trainer ook weer niet zo star als een looie deur zijn natuurlijk. Maar groen blijft wel groen, en rood , rood! Ook bij een merrie. En mensen die veel met hengsten werken hebben dat meer in hun systeem zitten zeg maar. Even de regeltjes niet zo nauw nemen en je kunt met een baldadige hengst flink in de problemen komen. Merrie en ruinen mensen zien doorgaans veel meer door de vingers.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:44

Lekker makkelijk om te zeggen dat deze hond maar een spuitje moet krijgen.

Hoezo?

Omdat de mens tekortschiet in de zorg en de juiste kennis van honden, hun gedrag en dit ras.

Een dominante hond zal altijd proberen op te klimmen in rang in een roedel.
Als hierop niet adequaat op wordt gereageerd door de Alpha/roedelleider oftewel de baas dan krijg je op den duur een valse hond. Die zichzelf als de Alpha gaat zien en zich ook zo gaat gedragen en zelf dus gaat corrigeren.

Ik zou gericht op zoek gaan voor herplaatsing voor deze hond en tijd en energie stoppen welke instanties hiervoor zijn en ook eens gaan verdiepen in het gedrag van een hond en hoe rangorde in roedels werken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:47

Lekker makkelijk om niet even een topic door te lezen voor je op hoge poten reageert.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:27

Een roedelleider moet echt geen agressief/probleemgedrag vertonen om zijn positie te behouden oid en wordt dus ook niet “vals”. Een roedelleider kan met heel subtiele signalen duidelijk maken wat hij of zij wil en zijn positie behouden. Het zijn eerder honden in lagere rang die probleemgedrag of wat velen als dominant gedrag benoemen vertonen. En verder inderdaad: als je het topic doorleest zal je meer info vinden over deze specifieke situatie.