Hond heeft gebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:50

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat weer open met het dringende verzoek om respectvol te reageren en persoonlijke aanvallen achterwege te laten

TinkerTreas

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 20:55

Hier een update over vandaag.

Ik heb vandaag een enorme enerverende en emotionele dag achter de rug.
Yvette van Veldhuijsen is vanmiddag geweest en ze heeft Mowgli beoordeeld.
Ook zijn we vanmiddag naar de dierenarts geweest om röntgenfoto's te laten maken.

Mowgli heeft prooi agressie richting honden en katten, hij bijt om te doden.
Verder laat hij vrijwel geen emoties zien, waardoor hij bijna niet te lezen is en hij waarschuwt niet.

Uit de foto's blijkt dat hij HD heeft, maar in mate dat normaal is voor zijn leeftijd.
Ook heeft hij een afwijking in zijn onderrug, waardoor een wervel tegen zijn ruggenmerg drukt.

Yvette vindt dat hij niet meer herplaatsbaar is op basis van zijn gedrag, leeftijd en medische situatie.
De dierenarts wil hem alleen niet in laten slapen. Zij wil kijken of zijn gedrag verandert met pijnstilling.
Zowel Yvette als de dierenarts waren het erover eens dat het gevaarlijk is om Mowgli weer mee naar huis te nemen. En mijn zoon is ook serieus bang voor hem.

De dierenarts heeft een plekje geregeld bij een opvang. Hier gaan ze hem observeren en pijnstillers geven. Ik heb wel officieel afstand van hem moeten doen.
Ze houden mij op de hoogte en als Mowgli ingeslapen wordt mag ik erbij zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:03

Phoh wat een heftig verhaal zeg! Ik wil je heel veel sterkte wensen met dit moeilijke verhaal!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:04

:knuffel: wat heftig, een wervel die drukt op het ruggenmerg, gecombineerde met prooi agressie. Wat jammer dat de dierenarts inslapen nu nog niet een optie vindt.

Veel sterkte, en wel fijn dat het nu veilig is voor je zoontje.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:05

Zo te lezen een goede stap TS. Ik stap nu pas ik het topic maar heb wel alles gelezen. Ik vind dat je een dappere keuze hebt gemaakt ook wat betreft je andere honden, het is toch familie. Hopelijk reageert hij goed op de pijnstilling en is een herplaatsing mogelijk met wat werk. En anders alvast heel veel sterkte. Wel fijn dat ondanks dat je afstand moest doen wel nog op de hoogte gehouden wordt :+:

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:09

Och, wat een verdrietige situatie moet dit zijn voor het hele gezin. Diertje niet in orde, en dan ook nog afscheid moeten nemen. Het lijkt mij heel dubbel, als een soort opluchting dat een zekere dreiging in huis nu weg is, maar het lijkt mij tegelijkertijd ook heel droevig.
Sterkte, ook voor je kinderen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:11

Wat fijn dat het zo geregeld is en het klinkt ook goed doordacht. Yvette klinkt ook als een fijn persoon.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:15

Wat goed dat je er zo serieus naar hebt laten kijken.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:15

Wat dubbel lijkt me dat, ‘gelukkig’ komt er een duidelijke aanwijzing uit de onderzoeken. Fijn dat er heel goed gekeken is. Maar ik vind het eigenlijk zielig dat de hond z’n rust niet krijgt doordat de dierenarts niet wil. En hij dus nu weer ergens anders moet wennen en daarna (mocht de pijnstilling als een tierelier alles verhelpen) nóg ergens anders. Echt heftig voor jullie. Sterkte en toch fijn dat er een oplossing is.
Laatst bijgewerkt door WillemijnL op 30-04-24 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:16

Poeh wat heftig ! Veel sterkte alvast.
Maar of de DA je hond daar nu een plezier mee doet? Op zijn leeftijd? Wel fijn dat je nog op de hoogte gehouden wordt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 21:21

WillemijnL schreef:
Wat dubbel lijkt me dat, ‘gelukkig’ komt er een duidelijke aanwijzing uit de onderzoeken. Fijn dat er heel goed gekeken is. Maar ik vind het eigenlijk zielig dat de hond z’n rust niet krijgt doordat de dierenarts niet wil. En hij dus nu weer ergens anders moet wennen en daarna (mocht de pijnstilling als een tierelier alles verhelpen) nóg ergens anders. Echt heftig voor jullie. Sterkte en toch fijn dat er een oplossing is.

Dit is ook wat ik het ergste vind, dat hij nu in een vreemde omgeving zit. En ik heb er nog steeds geen vertrouwen in dat hij plaatsbaar is.
Ik heb ook echt flink zitten janken bij de dierenarts, omdat ik juist niet wilde dat er weer met hem gesleept wordt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:25

Wat een ontzettend nare situatie.

Nu heeft Yvette aangegeven dat Mowgli niet meer herplaatsbaar is en respecteert de dierenarts dit standpunt niet.

Wat een rollercoaster TS.

Sterkte!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:27

Ik had het verslag van de dierenarts en van Yvette op papier laten zette hond meegenomen en rondje dierenartsen gebeld

Vind de dierenarts in deze echt ver beneden de maat

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:29

TinkerTreas schreef:
WillemijnL schreef:

Dit is ook wat ik het ergste vind, dat hij nu in een vreemde omgeving zit. En ik heb er nog steeds geen vertrouwen in dat hij plaatsbaar is.
Ik heb ook echt flink zitten janken bij de dierenarts, omdat ik juist niet wilde dat er weer met hem gesleept wordt.

De dierenarts denkt goed bezig te zijn, maar voor de hond ( en voor jullie) is dit gesleep niet goed.
Waarom wil de dierenarts het advies van yvette niet respecteren ?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 21:36

De dierenarts wilde hem toch nog een kans geven. En kijken of hij met pijnstilling ander gedrag liet zien.
Terwijl er in zijn dossier staat dat hij ingeslapen zou worden als de gedragstherapeut hem niet plaatsbaar vond.
Maar dit was een andere dierenarts (van dezelfde praktijk).

We hebben overwogen om hem door een andere dierenarts in te laten slapen. Maar de vaste dierenarts van Yvette is op vakantie.
En ik heb geen garantie dat een andere dierenarts, waar ik geen klant bent, hem wel in wil laten slapen. En dan heb ik ook geen opvang plek meer.
Maar ik weet wel dat ik voor onze andere dieren een andere dierenarts ga zoeken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:38

TinkerTreas schreef:
De dierenarts wilde hem toch nog een kans geven. En kijken of hij met pijnstilling ander gedrag liet zien.
Terwijl er in zijn dossier staat dat hij ingeslapen zou worden als de gedragstherapeut hem niet plaatsbaar vond.

We hebben overwogen om hem door een andere dierenarts in te laten slapen. Maar de vaste dierenarts van Yvette is op vakantie.
En ik heb geen garantie dat een andere dierenarts, waar ik geen klant bent, hem wel in wil laten slapen. En dan heb ik ook geen opvang plek meer.
Maar ik weet wel dat ik voor onze andere dieren een andere dierenarts ga zoeken.

En terecht dat je een andere DA gaat zoeken.

Dit is gewoon waanzinnig!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:54

Wat ongelofelijk naar voor jullie allemaal.
Vind het echt heel erg. Waarom toch door willen modderen met dit arme dier?
Hoop dat alsnog snel de beslissing zal vallen hem te laten inslapen. Sterkte

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:50

TinkerTreas schreef:

Een andere omgeving is niet persé verschrikkelijk voor een hond. Vaak is het zelfs een opluchting voor een dier wanneer hij vanuit een stressvolle situatie in een rustige omgeving komt. Veel onberekenbaar gedrag kan van pijn komen dus ik snap een dierenarts best dat deze, als de mogelijkheid er is, het nog wil proberen met pijnstilling in een andere omgeving. Mocht het dan nog niet goed gaan dan weet iedereen zeker dat er werkelijk alles aan is gedaan wat mogelijk was. Ik vind het super dat je hem al die kansen geeft.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:19

Wat goed dat er nu een oplossing is gekomen. In een andere omgeving en met pijnstillers kan het gedrag zeker nog veranderen. Een hond past zich echt wel gauw aan aan een andere omgeving en leeft in het hier en nu. Voor een dierenarts is inslapen ook heftig en ik snap heel goed dat je dat alleen doet bij ondraaglijk lijden. De hond gaat echt niet nadenken ohhh wat mis ik mijn vorig huisje etc, dat zijn vooral menselijke gedachten. Ontzettend fijn dat er direct een andere opvang is gevonden door de gedragsdeskundige. Hopelijk kun je het nu ook een plekje geven en laten rusten. Zal zelf nu niet gaan zitten wachten of die wel of niet ingeslapen wordt. De hond is nu weg en rust komt er hopelijk ook gauw weer terug in jullie gezin.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 05:41

Sabri schreef:
De hond gaat echt niet nadenken ohhh wat mis ik mijn vorig huisje etc, dat zijn vooral menselijke gedachten.

Gek, want telkens als het gaat om een herplaatsing benadrukt men dat eigenaren beter na moeten denken over de aanschaf “want wegdoen is zo zielig”. Dit soort argumenten worden ook maar gebruikt net hoe de wind staat.

@TS: fijn dat je de situatie serieus hebt genomen en nu weet dat je zorgen terecht zijn. Fijn dat de situatie thuis veilig is. Maar ook verdrietig en verontrustend dat mowgli nu op haar leeftijd nog ergens op locatie moet zitten met een pijnstiller experiment %) ik hoop voor jullie beide dat er snel duidelijkheid is en een echte oplossing komt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 06:16

Ik had ook een rondje gebeld. Denk dat de veeartsen die ook kleine huisdieren doen er makkelijker in zijn. Je hebt officieel afstand gedaan van Mowgli. Waarschijnlijk gaat het dan niet lukken om wat anders te regelen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:36

TinkerTreas schreef:

Wat een rare dierenarts. Ik begrijp goed dat je een andere dierenarts zoekt voor je andere dieren. Ik kan me voorstellen dat je toch maar afstand deed, omdat je hond nu tenminste wel opgevangen wordt.
Sterkte!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:43

Wat een dubbel gevoel moet dit allemaal gegeven hebben. Ergens weet je nu ook waarom hij zo getriggerd wordt in zijn doen en laten, wat fijn is want dan heb je een verklaring. Ook fijn dat je een bevestiging hebt van je vermoedens, wel erg jammer dat een dierenarts hier dan niet verder in mee denkt en kijkt . Pijnstiller zal hem zeker helpen alleen ook op de lange termijn? Onze hond van bijna 4 staat ook dagelijks op de pijnstillers ( op 4½ maand geopereerd aan een bekkenkanteling en de HD is erg ver gevorderd) In overleg met dierenarts en fysio heb ik weer moeten opbouwen, er is een grens gesteld tot hoever we gaan. Die zal zeker door onze dierenarts worden gerespecteerd. Ik hoop dat je ergens het een plek kunt geven. Je gevoel over de praktijk kan ik ook heel goed snappen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:13

Oeff, dat moet echt een rollercoaster geweest zijn en nu een dubbel gevoel.
Zelf vind ik het ook dubbel, want zowel door gedragstherapeut prooiagressie maar ook een wervel die pijn veroorzaakt.
In iedergeval petje af voor jou

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:15

Ik hoop dat die dierenarts lekker slaapt als hij herplaatst word en een kind bijt... ik vind het werkelijk absurd. Ook dat je daar ter plekke afstand moest doen, wat een enorme emotionele rollercoaster moet dit voor jou zijn geweest TS, heb met je te doen.