Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:11

tofu heb ik nog nooit zo dik geweten als die houtpellets.
Hier heeft tofu nog steeds de voorkeur, ga morgen weer 4 zakken bestellen.
Dan moeten de poezen maar bye-bye zeggen en ga ik geleidelijk de ene grijze kattengrind bak switchen naar tofu. (toen onze jongste poes in huis kwam wou die absoluut niet op tofu gaan, dan aan het zoeken geweest waar ze wel op wou en op het standaard grind uitgekomen. Die hebben we nu nog staan en wil ik beetje bij beetje nu vervangen naar tofu. Het scheelt zo veel in geur en opruim.)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:42

Ik heb hier destijds goede tips gekregen om de katten te laten wennen aan de tofu. O.a. catnipp in de bak strooien.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:03

Het is een tijdje geleden dat hier is gepost. Sinds kort hebben we tofu kattengrit. Ik vind het ideaal omdat het niet/nauwelijks uitloopt en ook niet stoft. Heel fijn!
Alleen, het vieze grit wat er uit geschept wordt en in een klein prullenbakje gaat, stinkt enorm na een dag al in het prullenbakje.
Volgens de verpakking kan het in de wc, dat durven we niet aan. Straks zorgt het voor verstopping. Volgens de verpakking kan het ook in de GFT bak, alleen gaat die dan vervolgens stinken.
Elke dag een nieuw zakje en het oude zakje in een prullenbak in de schuur leggen, zou wellicht kunnen. Alleen vind ik dat wel zonde van het plastic.

We hebben de neutrale vulling van Queenies.

Afbeelding

Herkennen meer mensen dit probleem? Hoe hebben jullie dit opgelost? En is dit toevallig alleen bij dit merk of is dit vaker bij tofu vulling?

Edit: in de gft bak of toilet is trouwens toch geen optie, omdat kattenuitwerpselen bij het restafval moeten en niet bij gft of in het toilet mogen.
De schone/niet gebruikte kattengrit zou wel in de wc mogen. Alleen lost dat het stank-probleem niet op.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:08

Wij hadden eerst normale poepzakjes waar het in ging, maar inderdaad die geur! Nu hebben we van die luierzakjes die zijn geparfumeerd. Dit icm regelmatig legen van de prullenbak houdt het wel beheersbaar.

Wij hebben petmates.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:17

Ik gooi het in de wc! (Niet de drolletjes).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:26

Wij hebben Cat's best original.
Ik schep de bak meerdere keren per dag en doe 1x per 1 a 2 weken hele bak leeg en schoonmaken.
We hebben rvs kattenbakken van Jake & Jackie, die zijn heel fijn te reinigen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:06

Hannanas schreef:

En ook de grit met plas? Ik dacht dat niet mocht en daarnaast ben ik bang dat de wc er toch verstopt van raakt :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 17:58

Ik heb een lucht dichte vuilnisbak met lavendel geurige vuilniszakken

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:01

deksel schreef:
Hannanas schreef:

En ook de grit met plas? Ik dacht dat niet mocht en daarnaast ben ik bang dat de wc er toch verstopt van raakt :')

Alleen de plasklontjes. Schep ik zo de wc in.
Geen probleem. Probeer maar eens, een plasklontje in de wc gooien en niet doortrekken, na een uurtje terugkomen, dan zie je dat het zacht is.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 15:29

Wij doen ook de klontjes door de wc. Per 2 klontjes evem laten 'oplossen' en dan doorspoelen.
Voor de poepjes gebruiken we een litterlocker die we op het balkon hebben staan. Alleen in de zomer moest ik die dagelijks legen want begon het door de warmte wel te stinken. In de winter gewoon tot de zal vol is en dan bij het restafval.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:43

In heel veel gemeenten mag je geen uitwerpselen van katten door het toilet spoelen.
Ik zou het dus even checken in je eigen gemeente. De kans dat ze het vinden is natuurlijk klein, maar we betalen met zijn allen de rekening van de zuivering.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:08

Ik ben sinds kort ook over op Tofu, van Hooplo. Ben voor dat merk gegaan omdat zij ook een fijne variant hebben die ik dan langaamaan kan mixen met de pellets. Vind het ok. Plakt ook gewoon nog aan de (automatische) kattenbak vast, heb nog steeds veel uitloop en graafresten naast de bak. Misschien dat dat minder wordt als ik de grovere pellets erbij ga mengen, maar de fijne is niet beter dan een ander willekeurig merk of materiaal.

Ik doe het altijd in een zak die in de restafval kliko gaat. Maar ik heb een automatische bak en leeg die lade dus niet elke dag.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:55

Hier nog mensen die opeens stof hebben bij de Versapet Tofu?
Bij de laatste 4 zakken die ik onlangs laten komen heb, is de kwaliteit anders, de tofu ruikt niet meer aangenaam en het is opeens even stoffig als de gewone grit kattenbakvulling.
Heb ondertussen via Zooplus Tigerino tofu besteld, van Hoopo ben ik ook wel tevreden, daar is het vooral de kleine formaat zakjes dat me tegen houden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:11

Ik bestel graag petmates Versapet tofu. Zit in grotere papieren zakken. Koop er dan gelijk 4.
Vervelend dat de hoopo ineens anders uitvalt, ik zou ze zeker een mailtje daarover.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 08:13

deksel schreef:
Het is een tijdje geleden dat hier is gepost. Sinds kort hebben we tofu kattengrit. Ik vind het ideaal omdat het niet/nauwelijks uitloopt en ook niet stoft. Heel fijn!
Alleen, het vieze grit wat er uit geschept wordt en in een klein prullenbakje gaat, stinkt enorm na een dag al in het prullenbakje.
Volgens de verpakking kan het in de wc, dat durven we niet aan. Straks zorgt het voor verstopping. Volgens de verpakking kan het ook in de GFT bak, alleen gaat die dan vervolgens stinken.
Elke dag een nieuw zakje en het oude zakje in een prullenbak in de schuur leggen, zou wellicht kunnen. Alleen vind ik dat wel zonde van het plastic.

We hebben de neutrale vulling van Queenies.

[ Afbeelding ]

Herkennen meer mensen dit probleem? Hoe hebben jullie dit opgelost? En is dit toevallig alleen bij dit merk of is dit vaker bij tofu vulling?

Edit: in de gft bak of toilet is trouwens toch geen optie, omdat kattenuitwerpselen bij het restafval moeten en niet bij gft of in het toilet mogen.
De schone/niet gebruikte kattengrit zou wel in de wc mogen. Alleen lost dat het stank-probleem niet op.

Wij hebben de litter locker waar wij de poep in gooien, zou dat niets zijn voor je?
Wij legen hem 2x per week ofzo en ruiken echt niets.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:30

Hannanas schreef:
Ik bestel graag petmates Versapet tofu. Zit in grotere papieren zakken. Koop er dan gelijk 4.
Vervelend dat de hoopo ineens anders uitvalt, ik zou ze zeker een mailtje daarover.

Het is de Versapet die me, na meerdere bestellingen al, heel dik tegen valt.
Hoopo is ok, juist de kleine zakjes, met mijn Noorse boskatten en grote kattenbakken gebruik ik 1 zakje om een verse bak te vullen ....
Tigerino is ook ok, juist het leveren niet (zooplus wilt bij ons enkel met DPD leveren en dat is altijd dikke miserie)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:45

Hier geen problemen met de versapet qwa stof ook pas besteld. Hoopo vind ik minder fijn. Erg duur in verhouding en plakt aan de kattenbak.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:59

Ryukapple, ik heb mijn slechte batch versapet tofu begin september besteld.
Wanneer jij?
Mss hebben ze ondertussen weer hun normale?
Want ben nu zo blij dat die 4 slechte zakken straks op zijn ....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 15:54

Jammer zeg! Hier geen stof/gruis in de versapet. Hopelijk de nieuwe batch beter?
Ik mix wel is met hoopo maar die kleine zakjes plastic staan me tegen.

* mijn laatste bestelling Versapet was in juni

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 18:34

Het plastic staat me minder tegen, dat gaat toch mee de vlaamse blauwe zak in om te recycleren, net als de kartonnen zak mee gaat met de papierophaling.
Het is juist dat het kleine zakjes zijn.

Heb 2 jaar terug wel eens Prince of Qatar tofu geprobeerd. Waren grote zakken tofu, ook niet slecht. Maar daarvan is er enkel actieve kool (donkergrijs) of lavendel (paars) en weet niet of mijn ene kat daar wel op wilt gaan.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:51

Ik heb deze maand besteld. Dus oktober was voor mij prima