Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:43

Dat is. Maar je hebt een passie voor je ras, en in this case langharige Duitse Herders. Het is zo'n mooi ras met zoveel prachtige eigenschappen.

Maar wat ik wil fokken is het ideaal van Stephanoviz: een veelzijdige hond die het super doet als veedrijver maar ook een goede sporthond en leuke lieve huishond is.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:44

Moderatoropmerking:
Dit is een topic met een heel goed onderwerp en streven. Jullie zijn het er allemaal over eens dat malafide fokkers aangepakt moeten worden. Toch is ons opgevallen dat de gemoederen in dit topic soms hoog oplopen en sommige zelfs persoonlijk worden. We willen jullie vragen dit achterwege te laten en elkaar de ruimte te geven rustig te discussiëren, vragen te stellen en vragen te beantwoorden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:45

Goed punt.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 18-04-23 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:51

xoranlover schreef:
Mooie kater Daphara. Is die naar de world winner show geweest?

Ik ben een kleinschalige fokker binnen een heel klein ras. Ik heb het geluk dat ik een fokker heb die al 30 haar dit ras fokt die me helpt met alles. Ik ben zelf nog zo onervaren dat ik geen kitten plaats bij mensen die voor het eerst een nestje willen fokken. Ik wil mensen goed kunnen ondersteunen en ik kan dat nu niet.

Ik doe mijn best om goed te fokken. Ik test mijn katten en probeer de best mogelijke match te maken. Helaas niet heel gemakkelijk binnen zo’n klein ras maar gelukkig lukt het met de hulp die ik heb wel.

Voor mij is broodfok fok waarbij geld boven alles gaat. Gezondheid is niet belangrijk als er maar aan verdient kan worden. Of dit nu op grote of kleine schaal gebeurt dat maakt niet uit.
Persoonlijk vind ik mensen die nesten online plaatsen onder de noemer van een ras bijvoorbeeld de abessijn, maar dat de kittens dan een kruising blijken te zijn met een ander ras, voor dezelfde prijs als een “raszuivere” abessijn zonder op ziektes te testen ook onder broodfok vallen.

Wat eraan te doen? Geen idee. Als ik naar mezelf kijk verkoop ik geen open katers (tenzij naar een fokker die ik ken en vertrouw). Ik ben selectief naar mensen die een kitten willen. Ook ik plaats geen kitten alleen in een huis. Ik vind het belangrijk dat er een 2e kat is. Mensen mogen hun voorkeur opgeven, maar we kijken samen wat er bij iemands situatie past. Kittens verhuizen pas vanaf minimaal 14 weken maar vaak zat vanaf 16 of meer weken.

Doe ik alles goed? Vast niet. Gaat er wel eens wat fout? Oh ja. Probeer ik dat te voorkomen? Ja zeker.

Fijn dat er mensen zijn die het zo doen en ik kan mij goed vinden in je omschrijving van wat broodfok o.a inhoudt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:03

KimD schreef:
Daphara schreef:
*KNIP*

Voor mij is ‘broodfok’ inderdaad hetzelfde als voor jou; geld gaat boven welzijn van de dieren. Of het nu om een kleine hobbyfokker gaat of om een grootschalige handelaar.

*KNIP*

Eens, over katten fokken en broodfok in de kattenwereld kan ik weinig zinniga zeggen maar wat mij betreft is bovenstaande precies hetzelfde voor honden fokken.

Je fokt voor het behoud en vooruitgang van het ras, niet voor het geld.

Of je nu een hobbyfokker bent of niet, als je fokt voor je 'brood' of omdat je eraan wilt verdienen ben je niet op de juiste manier bezig imo.

Dat vind ik mooi gezegd! Toen ik begon met fokken, was lijnteelt binnen mijn ras heel hoog en ik wilde proberen dat te verlagen.

Daarom is Djurre ook wel een beetje mijn trots. Hij is geboren in 2020, dus na ruim 12 jaar officieel fokken. Ik heb als fokker regelmatig moeten kiezen tussen katers en waar ga je dan voor, voor het beste uiterlijk of voor de beste gezondheid (in combinatie de laagste inteelt factor, dus lijn ver weg van mijn lijnen, daarnaast selecteren op bepaalde gezondheidstesten).

Je wil het liefst beiden uiterlijk en gezondheid, maar dat is niet altijd mogelijk. Toch is mijn keuze altijd gevallen op de gezondheidsfactor, dus geschiedenis van testen en zo laag mogelijk inteeltpercentage met een zo breed mogelijke foundation. Dan had de kat misschien iets meer minpuntjes wat betreft uiterlijk (nog steeds show waardig hoor), maar toch liever de gezondere kat over de mooiere kat.

Dan fok je na 12 jaar eindelijk een kitten als Djurre, de perfecte combinatie van uiterlijk, karakter en gezondheid. Super laag lijnteelt percentage met echt een mega foundation er achter, 7 genarties lijnteelt vrij, HCM/PKD getest tot 6 generaties terug vrij van erfelijke en aangeboren afwijkingen en dan die prachtige kop er op.
Tja, dan ben je trots als fokker zijnde als zo’n kitten nu de absolute top behaalt. Hoewel ik er echt zelf niet aan moet denken zoveel shows te bezoeken als zijn eigenaar graag doet. :')

Deze kat is wel mijn fokdoel geweest, de weg was soms wat langer, omdat ik geen concessies op gezondheid wilde doen, maar uiteindelijk is dit wel de kers op de taart.
Als dat reclame maken is, dan is dat zo, maar als fokker moet je imo wel ergens naartoe willen werken en iets bij willen dragen aan het ras. Anders ben je alleen maar aan het vermeerderen.

Edit: en een keertje wat geld overhouden als fokker is echt niet verkeerd. Ik zeg altijd dat ik een hele mooie auto had kunnen rijden als ik geen fokker was geworden. Tegenwoordig niet meer zo erg als vroeger, omdat mijn kennis nu beter is, maar poeh, wat heb ik veel bij de dierenarts gelopen. In de eerste 5 jaar (2008 - 2013) heb ik €15.000 uitgegeven bij mijn dierenarts (inclusief alle vaccinaties, checks en testen), als ik ook maar ergens aan twijfelde, dan stond ik met kat of kitten op de stoep. Daar leer je heel veel van, maar het zijn hele dure lessen.

Dus voel je niet schuldig als je een keertje “winst” maakt, het kost ook genoeg, niet alleen geld, maar ook doorzettingsvermogen en energie, zorg en toewijding. Dat verdient ook echt wel een beloning af en toe.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 18-04-23 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:05

Avalanche schreef:
Ik neem aan dat je met jullie TS bedoelt. Verder zie ik namelijk niemand die emotioneel is.

Knap dat jij dat kan zien via een forum. Helderziend? Ik heb getemd omdat een paar mensen waaronder jij het vanaf het begin nodig vindt de sfeer naar beneden te halen, er niet goed gelezen wordt, er zelfs verzonnen stukken bijkomen. Zelfs over de inhoudt vh topic wordt er negatief gedaan. Het is een kliekje dat steeds terug komt met negativiteit wat het topic niet ten goede komt.

Ik heb meerdere keren aangegeven volwassen te reageren en ontopic te blijven.

Ik ga zeker ook in op de reacties van mensen die wel ontopic reageren en heb zelf ook input die ontopic is.

Wat de Mods al zeggen. Het is een mooi en nuttig onderwerp waar genoeg over te vertellen is.

Het is goed dat er ingegrepen is en laat dit er ook voor zorgen dat het topic positief verder gaat.

Lukt dat niet, dan kunnen jullie beter samen elders een onderwerp verzinnen om met elkaar over te discussieren.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:15

Evamarie schreef:
Avalanche schreef:
Ik neem aan dat je met jullie TS bedoelt. Verder zie ik namelijk niemand die emotioneel is.

Knap dat jij dat kan zien via een forum. Helderziend? Ik heb getemd omdat een paar mensen waaronder jij het vanaf het begin nodig vindt de sfeer naar beneden te halen, er niet goed gelezen wordt, er zelfs verzonnen stukken bijkomen. Zelfs over de inhoudt vh topic wordt er negatief gedaan. Het is een kliekje dat steeds terug komt met negativiteit wat het topic niet ten goede komt.

Ik ga zeker ook in op de reacties van mensen die wel ontopic reageren en heb zelf ook input die ontopic is.

Wat de Mods al zeggen. Het is een mooi en nuttig onderwerp waar genoeg over te vertellen is.

Het is goed dat er ingegrepen is en laat dit er ook voor zorgen dat het topic positief verder gaat.

Lukt dat niet, dan kunnen jullie beter samen elders een onderwerp verzinnen om met elkaar over te discussieren.

Ik als meelezer vind jouw opmerkingen zeer onprettig om te lezen.

Jij speelt in mijn ogen op de man en alleen jouw mening is de waarheid.
Misschien eens heel erg goed naar je zelf kijken voor je naar een ander wijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:18

KimD schreef:
Avalanche schreef:
:j

100%

En ik zal vast inleveren op mijn eerste nest, maar als ik gezonde happy honden fok, en toekomstige baasjes blijmaak, + wat verbeter ben ik een gelukkig mens.

Wij bij mij ook zeker het geval, ik heb het niet tot de laatste euro uitgerekend omdat ik al ver van tevoren spullen ben gaan kopen maar eraan overgehouden heb ik niet. En met de upgrades, aanpassingen en spul wat er voor het tweede nest aangekocht worden is het volledig afhankelijk van de nestgrootte of ik daar iets aan ga overhouden.

Als je de werkuren zou tellen, dan sowieso niet. _O-

Máár, zoals ik zeg al aangaf, is dat absoluut bijzaak.

Dit is dus precies waar het om draait en waar we naartoe willen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:22

Evamarie schreef:
KimD schreef:

Wij bij mij ook zeker het geval, ik heb het niet tot de laatste euro uitgerekend omdat ik al ver van tevoren spullen ben gaan kopen maar eraan overgehouden heb ik niet. En met de upgrades, aanpassingen en spul wat er voor het tweede nest aangekocht worden is het volledig afhankelijk van de nestgrootte of ik daar iets aan ga overhouden.

Als je de werkuren zou tellen, dan sowieso niet. _O-

Máár, zoals ik zeg al aangaf, is dat absoluut bijzaak.

Wie zijn “we” in deze context?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:26

ardo_iggy schreef:
Evamarie schreef:

Ik als meelezer vind jouw opmerkingen zeer onprettig om te lezen.

Jij speelt in mijn ogen op de man en alleen jouw mening is de waarheid.
Misschien eens heel erg goed naar je zelf kijken voor je naar een ander wijst.

Ik vind je reactie nietzeggend en niets toevoegen aan het topic. Jammer dat je al zo lang mee leest en dan niet alsnog met goede imput komt. Ik wil je dan ook vragen voortaan ontopic te blijven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:30

Daphara schreef:
Evamarie schreef:

Wie zijn “we” in deze context?

Ik wil dit ook best graag weten :)

Even om terug on topic te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:35

Uiteindelijk denk ik dat we allemaal een prio voor het Dierenwelzijn hebben betreft de fok. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:46

Artikel van een tijdje terug met info waar je kunt melden:

House of Animals is vandaag gestart met het meldpunt Broodfok. Met dat meldpunt wil de organisatie meer inzicht krijgen in de situatie, en dossiers opbouwen over broodfokkers. “Wanneer je vermoed dat jouw dier van een broodfokker komt, moet je dat melden bij de NVWA en 114. Maar we kregen vaak signalen dat de NVWA niet veel met de meldingen doet. Wanneer wij meldingen over een fokker verzamelen in een dossier, kunnen we een handhavingsverzoek indienen. Dan moet de NVWA ermee aan de slag. Zo willen we de broodfok op een effectieve en gestructureerde manier aanpakken.”

Soeters raadt mensen die vermoeden dat ze een dier hebben van een broodfokker dus aan om zich te melden bij het meldpunt. En verder drukt ze Brabanders vooral op het hart om goede research te doen bij de aanschaf van een puppy. “Download op onze site de brochure over hoe je een broodfokker herkent. En ga naar een erkende fokker, of naar het asiel. Want ook daar zitten nog heel veel honden die op zoek zijn naar een goed thuis.”

Afbeelding ter informatie (aanvullingen welkom)

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 00:35

Mensen lezen ook niet heel goed of oordelen te snel.

Ik vind het "wereldje" niet prettig en hoef niks te verkopen en dus ook nergens bij te horen.

Maar toen ik met een BC trainde heb ik wel ervaren hoe het om me heen er aan toe ging. Ze probeerden me ook binnen te halen.
Toen ik met een kleine kruising kwam, was je minder interessant.
Met een andere hond kwam ik waar een groep fanatiek trainde met mechelaars. Die brachten echt geen fijne sfeer en de trainers hadden ook echt minder inzet voor de gewone pup en jonge honden cursus. Ze liepen weg, gingen staan praten, les werd overgenomen.

Nu kwamen we weer ergens anders met een BC en wilden wel verder gaan, maar weer het prutsmuts langs de kant en een duidelijk verschil in tijd per combinatie.

Heb ook kennissen die zowel honden als katten en paarden fokken. Iedereen doet het op zijn eigen manier, maar ik herken wel dingen die ik overal tegenkom, vooral in het paardenwereldje waar ik me dan meer middenin heb begeven.

Maar het topic ging over de broodfokkers en mp. Nu wordt als oplossing alleen verteld hoe goed je het kan doen als je voor een bepaald ras kiest. Maar mensen vergeten steeds dat niet iedereen een bepaald ras wil of een hond voor de sport.

En mensen die kijken of een pup bij een eigenaar/gezin past komen ook vaak bedrogen uit. Heb al zo vaak een jonge hond kunnen overnemen omdat ze teruggeplaatst werden. En elke keer zei de fokker dat ze dat van die mensen totaal niet hadden verwacht.
Waar anderen misschien teleurgesteld op de bank zitten, omdat ze geen zo gewilde hond of kat mochten en ze wel de beste baas zouden zijn.

Mijn ene reu, hadden mensen de eerste keus. Die is in korte tijd meerdere keren verhuisd en heeft het heel slecht gehad.

Maar goed, er zijn tientallen voorbeelden. Waar het goed gaat is het probleem niet. Het ging erom waar het niet goed gaat!

Wat gaan we dan bijv ook doen met al die boerderij kittens? Voorheen gratis op te halen en nu voor x bedrag, omdat het kan........Vaak inteelt en niet gechipt, gevaccineerd of ontwormt. Heb er zo eentje; super lief, maar zwart, dus zou verzopen worden, want die kleur raken ze nooit kwijt. Mocht er 10 euro naast leggen en meenemen. Was ook nog ziek, maar is er bovenop gekomen.
En de andere is import, was ook ziek. Heb haar ondanks het slechte adres toch meegenomen, omdat ze duidelijk niet wisten wat ze mankeerde.

En mensen blijven altijd roepen dat als je zoiets koopt, je de broodfok in stand houdt. Maar ik sta er niet achter dat al die dieren dan maar in een vuilniszak moeten verdwijnen, want die worden echt niet netjes ingeslapen. En na inbeslagname bijv worden ze vaak ook geplaatst. Alleen dan is het via instanties en mag het opeens wel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 02:09

Evamarie schreef:
Uiteindelijk denk ik dat we allemaal een prio voor het Dierenwelzijn hebben betreft de fok. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Oh, dat had ik er niet uitgehaald, want het bericht van KimD ging letterlijk over de investering die ze als beginnend fokker moet maken en dat ze dat er niet uit krijgt met de het verkoopbedrag per pup, dan heeft ze de inzet aan uren nog niet eens meegerekend.

Het bericht gaat inhoudelijk echt niet over dierenwelzijn, dus ik begreep niet wat je bedoelde met “Dit is dus precies waar het om draait en waar we naartoe willen” als reactie. Ik dacht even dat je wilde dat fokkers allemaal flink in de rode cijfers zouden komen met het fokken. :D

Bedankt voor je verduidelijking, want dat het over dierenwelzijn ging, had ik in die context echt nooit zelf bedacht.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 02:38

Evamarie schreef:

House of Animals is…

Knip

…. En ga naar een erkende fokker, of naar het asiel. Want ook daar zitten nog heel veel honden die op zoek zijn naar een goed thuis.”

[ [url=m/hBD4Pv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die hele House of Animals zegt me niets en interesseert mij persoonlijk ook niet echt wat, ik vind ze vooral mooi praten, maar niets toevoegen aan de oplossing van wat imo de grondoorzaak is van waarom malafide fokkers kunnen bestaan.

Dat plaatje dat je post… echt zo’n dooddoener na alles dat we hier al besproken hebben. Rechts onder bij “goede kweker” (de afbeelding is duidelijk uit België)

“De pups/kittens worden niet aangeboden op zoekertjes sites”

Dat zou betekenen dat ik per hun definitie ik een “slechte kweker” en een “broodfokker” ben. Fijn om te weten!

Werken met een wachtlijst klinkt ook leuk en belangrijk, maar is ook een dooddoener in mijn ogen. Ik stuur liever liefhebbers door naar een bevriend fokker met beschikbare kittens, dan dat ik ze maanden laat wachten totdat ik weer wat beschikbaar heb.
Ik fok echt niet per definitie betere kittens dan een aantal andere fokkers die ik ken, mijn aandachtsgebied kan bijvoorbeeld wel wat meer op het verlagen van inteelt liggen, maar een bevriend fokker doet weer heel veel onderzoek naar weerstand en immuniteit en legt daar de focus op. Door samen te werken leren we weer van elkaar en zo bouw je een netwerk op van fokkers die je kunt vertrouwen en kittenkopers die je door kunt verwijzen als je zelf geen kittens beschikbaar of op komst hebt.
Mijn wachtlijst is ook alleen “open” als ik een nest verwacht of heb, anders doe ik mijn best om door te verwijzen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 02:55

superpony schreef:
Mensen lezen ook niet heel goed of oordelen te snel.

Ik vind het "wereldje" niet prettig en hoef niks te verkopen en dus ook nergens bij te horen.

***Knip***

Wat gaan we dan bijv ook doen met al die boerderij kittens? Voorheen gratis op te halen en nu voor x bedrag, omdat het kan........Vaak inteelt en niet gechipt, gevaccineerd of ontwormt. Heb er zo eentje; super lief, maar zwart, dus zou verzopen worden, want die kleur raken ze nooit kwijt. Mocht er 10 euro naast leggen en meenemen. Was ook nog ziek, maar is er bovenop gekomen.
En de andere is import, was ook ziek. Heb haar ondanks het slechte adres toch meegenomen, omdat ze duidelijk niet wisten wat ze mankeerde.

En mensen blijven altijd roepen dat als je zoiets koopt, je de broodfok in stand houdt. Maar ik sta er niet achter dat al die dieren dan maar in een vuilniszak moeten verdwijnen, want die worden echt niet netjes ingeslapen. En na inbeslagname bijv worden ze vaak ook geplaatst. Alleen dan is het via instanties en mag het opeens wel.

Helemaal super dat je deze katjes gered hebt! Hou je daarmee “broodfok” in stand? Ik weet het niet, je hebt het met de beste bedoelingen gedaan en een tientje is nou ook niet een bedrag waarvan je kunt zeggen dat het puur om het geld gaat.

Boerderij kittens is ook iets wat imo voortkomt uit de “bewust onbekwaam” hoek. Mensen die geen of te weinig verantwoordelijkheid nemen voor de dieren onder hun beheer. Ook een boerderij kat kan geholpen worden en zo kunnen nesten en leed voorkomen worden. Dan is imo de vraag, hoe ga je die mensen bewust(er) maken van hun verantwoordelijkheid?

Bij veel mensen van de oude stempel leeft bijvoorbeeld ook nog de illusie dat een kat eerst krols geweest moet zijn, voordat je die kunt laten helpen, dan ben je dus al te laat.
Het is iets dat ik, zelfs nu nog, regelmatig te horen krijg wanneer ik kittenkopers inlicht dat liefhebberskittens van mij altijd geholpen worden voordat ze kunnen verhuizen naar hun nieuwe thuis. Ik dacht dat het al 20 jaar, zo niet langer al bekend is dat “eerst krols, dan pas laten steriliseren” totale onzin is en dit bij katten al veel jonger kan gebeuren.

Een campagne met betrekking tot voorlichting over vroegcastratie bij katten, zou echt wel nuttig kunnen zijn. In België is vroegcastratie voor katten nu al de norm en ik hoop dat het in NL ook gaat komen.

Ik was tot voor kort in de veronderstelling dat vroegcastratie ook bij honden een goede optie was, maar volgens mij hier op bokt vertelde iemand dat daar wel de nodige medische complicaties op langere termijn van komen, dus dat daar vroegcastratie geen optie zou kunnen zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 06:06

Dat was ik daphara ;) over de vroeg castratie bij honden en de vele gezondheidsrisico's die daarbij komen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 06:25

Een goede fokker is aangesloten bij een rasvereniging en fokt middels de fokreglementen.
Bij elke rasvereniging heeft een lijst met een lijst met te verwachtte nesten en de inmiddels geboren nesten, mensen die echt op zoek zijn naar een goed gefokte hond kan deze lijste inzien.
Daarom hoeft een goede fokker niet elders te adverteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 06:50

Daphara schreef:
Evamarie schreef:

House of Animals is…

Knip

…. En ga naar een erkende fokker, of naar het asiel. Want ook daar zitten nog heel veel honden die op zoek zijn naar een goed thuis.”

[ [url=m/hBD4Pv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die hele House of Animals zegt me niets en interesseert mij persoonlijk ook niet echt wat, ik vind ze vooral mooi praten, maar niets toevoegen aan de oplossing van wat imo de grondoorzaak is van waarom malafide fokkers kunnen bestaan.

Dat plaatje dat je post… echt zo’n dooddoener na alles dat we hier al besproken hebben. Rechts onder bij “goede kweker” (de afbeelding is duidelijk uit België)

“De pups/kittens worden niet aangeboden op zoekertjes sites”

Dat zou betekenen dat ik per hun definitie ik een “slechte kweker” en een “broodfokker” ben. Fijn om te weten!

Werken met een wachtlijst klinkt ook leuk en belangrijk, maar is ook een dooddoener in mijn ogen. Ik stuur liever liefhebbers door naar een bevriend fokker met beschikbare kittens, dan dat ik ze maanden laat wachten totdat ik weer wat beschikbaar heb.
Ik fok echt niet per definitie betere kittens dan een aantal andere fokkers die ik ken, mijn aandachtsgebied kan bijvoorbeeld wel wat meer op het verlagen van inteelt liggen, maar een bevriend fokker doet weer heel veel onderzoek naar weerstand en immuniteit en legt daar de focus op. Door samen te werken leren we weer van elkaar en zo bouw je een netwerk op van fokkers die je kunt vertrouwen en kittenkopers die je door kunt verwijzen als je zelf geen kittens beschikbaar of op komst hebt.
Mijn wachtlijst is ook alleen “open” als ik een nest verwacht of heb, anders doe ik mijn best om door te verwijzen.

Dan mag je wel uitleggen wat ze niet goed tegen de broodfok doen en hoe het volgens jou dan allemaal beter kan. Dankzij hun zijn verschillende broodfokkers opgepakt en honden gered. Dat ga jij in je eentje niet redden.

Zij bieden ook voorlichting wat de grondoorzaak ook zeker aanpakt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-23 06:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 06:55

karrij schreef:
Een goede fokker is aangesloten bij een rasvereniging en fokt middels de fokreglementen.
Bij elke rasvereniging heeft een lijst met een lijst met te verwachtte nesten en de inmiddels geboren nesten, mensen die echt op zoek zijn naar een goed gefokte hond kan deze lijste inzien.

Klopt en wat ik zie van de rassen die mij aanspreken vallen de wachtlijsten relatief mee.

In dit topic is dit idd al eerder benoemd.

Het is goed als hier wat meer voorlichting komt.

Hoe denken jullie over het weghalen van honden uit het buitenland?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 06:58

Daphara schreef:
Gaabje schreef:
Ik ben al een tijdje mee aan het lezen en aan het nadenken over hoe broodfok aangepakt kan worden. Daarbij loop ik tegen een aantal dilemma’s aan.
1. Wat is broodfok en wat is onverantwoorde fok? Gevoelsmatig weet je dat het over de intentie gaat, maar hoe toets je dat? Daarmee kom ik op het volgende punt.
2. Bij het maken van een lijst van een lijst met rode vlaggen bedacht ik me dat je in veel van die zaken misleid kunt worden, valse gezondheidstesten en stambomen, net doen of de pups in huis opgroeien, smoesjes bedenken waarom die pup niet langer bij de moeder kan blijven etc.
3. Indien je dan toch een lijst met rode vlaggen wil maken, wanneer is het dan een definitieve no go? Bij in ieder geval 1 of 2 van die punten? En wat dan als er smoesjes zoals bij punt 2 genoemd gebruikt worden.

+:)+

Je hebt er goed over na gedacht, echt top en dan zie je gelijk dat het allemaal niet zwart/wit is, maar heel veel grijs gebied.

Gaabje schreef:
Dan probeer je te bouwen op het huidige systeem. En moet je nog een consequentie bedenken voor het zijn van een broodfokker. Als we dan kijken naar een voorbeeld als bert’s animal verhuur dan doen boetes helemaal niets want die worden niet betaald en kunnen ook niet geïnd worden. Ook rechtzaken leiden niet tot enige verandering.
Daarom zie ik eigenlijk als enige oplossing een hele verandering van het systeem. Bijvoorbeeld op het moment dat je een nestje wilt fokken moet je een certificaat of keurmerk bij de raad van beheer of een andere instantie aanvragen. Bij een oepsnestje moet je die zo snel mogelijk aanvragen.

Hoe zie je dat keurmerk voor je?
Wat maakt dat iemand dat keurmerk verdient en hoe wil je dat gaan toetsen en door wie moet dat getoetst worden?

Gaabje schreef:
De raad van beheer toetst op gezondheid en opgroeiomstandigheden van de ouders en pups.

Bij het binnenhalen van buitenlandse honden moet net zo goed een toets plaatsvinden. Een stichting moet een keurmerk hebben en een buitenlandse fokker moet de juiste documentatie kunnen overleggen.

Dat eerste zou regelmatige controles betekenen, dat betekend minstens duizend controleurs (als ik kijk naar het aantal nesten op jaarbasis), wie gaat dat betalen, de fokker, de overheid?
Bedenk ook dat de kosten uiteindelijk allemaal doorgerekend moeten worden en wat dit zou doen met de prijs van pups en kittens, die wordt zo hoog dat de vraag om “betaalbare” dieren via de zwarte markt alleen maar toe zal gaan nemen.
Imo werkt een maatregel die zoveel kost alleen maar malafide fok/handel in de hand.

Gaabje schreef:
Op het moment dat een pup bij de dierenarts komt moet deze documentatie overlegd kunnen worden. Dit maakt dat een dierenarts geen politieagent hoeft te spelen of hoeft te gaan beschuldigen.

Maar wat als iemand geen documenten heeft, moet de dierenarts dan zorg ontzeggen? Dat lijkt me toch echt niet realistisch of werkbaar.
Imo moeten dierenartsen gewoon hun werk kunnen doen en dat is zorg verlenen, ze moeten zich helemaal niet bezig moeten houden met officiële of onofficiële fok.
Dierenartsen zijn er inderdaad niet om politieagent te spelen, dus controleren op “keurmerk” is niet hun taak en moet niets te doen hebben met of zij wel of geen zorg mogen verlenen.

Gaabje schreef:
En ja ik zie dat dit een utopie is. Dit moet wettelijk vastgelegd worden en dan ook nog uitgevoerd kunnen worden. Dus ik zie het niet gebeuren, maar volgens mij de enige manier wil je broodfok kunnen uitbannen. Het wordt dan ook zeker moeilijker en omslachtiger om te fokken, maar dan blijven in ieder geval de mensen met de juiste intenties over, die goed hebben nagedacht.

Ik vind het echt leuk dat je er zo over na gedacht heb, maar ik ben bang dat het geen utopie is, maar een plan met gevolgen die mogelijk nog meer malafide fok/handel in de hand zal werken. Het is te duur en er zal te veel bureaucratie bij komen kijken.

Ik denk zelf meer aan een registratie per dier, zoals we nu ook de paarden registreren op UBN.

Elke hond of kat moet gechipt zijn en elke chip moet geregistreerd zijn op een adres. Dierenarts die chip zet doet de eerste registratie op adres van de fokker/stichting/asiel en zodra een dier verhuist wordt de chip overgeschreven naar adres van de nieuwe eigenaar, of nieuwe eigenaar geeft adres op waar het dier vandaan komt (ben er nog niet uit wat beter te controleren is).
Op die manier is de herkomst van het gross van de dieren redelijk goed te traceren.

Adressen waar meer dan 16 pups/kittens per jaar vandaan komen zullen zich moeten registreren als zijnde fokker/stichting/asiel en zullen gecontroleerd moeten worden door bevoegde instantie.

Ja, malafide fokkers kunnen pups dan nog over verschillende adressen spreiden om onder de 16 te blijven, maar vaak is zo’n netwerk op langere termijn niet haalbaar. Maar ik geloof dat registratie van alle dieren de basis is van het in beeld brengen waar de problematiek met malafide fok begint.
Dit plan pakt niet de kleinschalige “bewust onbekwame fokker” er uit, maar dat lijkt me in het begin ook niet realistisch.

De discussie is snel gegaan en ik heb weinig tijd gehad, dus excuus voor de late reactie. Inmiddels wel bijgelezen. Goede punten allemaal Daphara. Ik reageer even in algemene punten.
- de uitwerking is inderdaad veel te arbeidsintensief, vandaar mijn idee dat dit een utopie is. Een algemene raad van beheer of een nieuw op te richten instantie zou nodig zijn om ook alle niet rashonden te kunnen registreren. En ja er zou een systeem moeten komen waarbij je niet ieder nest individueel hoeft te controleren. Als fokker zou je bijvoorbeeld voor x aantal jaar afgetekend kunnen worden. Maar naar aanleiding van jouw opmerkingen zie ik dat mijn geopperde systeem in uitwerking ook veel haken en ogen heeft.
- dierenartsen kunnen in mijn bedachte systeem gewoon hun werk doen maar melden vervolgens mij de betreffende instantie dat er geen keurmerk of certificaat oid overlegd kon worden. Heb je nog steeds hetzelfde probleem van handelingsverlegenheid bedenk ik me nu. Want dan is nog steeds bekend dat die melding van de dierenarts komt.
- in eerste instantie was mijn idee om niet te chippen maar wel alle medisch noodzakelijke handelingen uit te voeren. Maarja als iemand te horen krijgt dat er niet gechipt wordt gaat die misschien wel weg. En jij draait het om en zegt dat die chip de voorwaarde is. Ook interessant! Bij honden zie ik dat wel nog sneller gebeuren dan bij katten. Hoe katten in nederland gehouden worden, vele lopen buiten en grote hoeveelheid boerderijkatten. Hoe zie jij dat voor je?
- na verdere overwegingen bedacht ik me nog wat anders, wat te doen met alle pups/kittens die niet aan de voorwaarden voldoen? In beslagname is natuurlijk niet in het belang van het dier en wat gebeurt er vervolgens met ze.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:03

Evamarie schreef:
karrij schreef:

Klopt en wat ik zie van de rassen die mij aanspreken vallen de wachtlijsten relatief mee.

In dit topic is dit idd al eerder benoemd.

Het is goed als hier wat meer voorlichting komt.

Hoe denken jullie over het weghalen van honden uit het buitenland?

Dit is toch niet de enige goede fokker? Volgens mij is in dit topic ook aangehaald dat er meerdere fokkers zijn die om moverende redenen gekozen hebben van de rasvereniging af te stappen. Het is maar net afhankelijk van het bestuur en de politiek binnen de vereniging. Als je als fokker niet achter de keuzes van de vereniging kunt staan dan is het een logische keuze om je daar niet meer aan te verbinden.

Ik heb ook een pup van een fokker die om bepaalde redenen uit de vereniging is gestapt. De overwegingen konden mij goed uitgelegd worden en verder kon aan mij aangetoond worden dat er wel voldaan werd aan de fokreglementen zoals die ook voor de vereniging gelden.

Daarnaast hebben we natuurlijk niet alleen maar te maken met rashonden/katten en dat hoeft ook niet slecht te zijn volgens mij. Kruisingen kunnen ook op een verantwoorde manier gedaan worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:11

karrij schreef:

Maar dan zijn alleen rashonden en fokkers daarvan dus goed volgens jou en daar ben ik het weer niet mee eens.
Zo'n lijst is ook gewoon een manier van adverteren.

Er zijn mensen die kruisingen fokken die betere fokkers zijn in mijn ogen dan sommige fokkers bij de rasverenigingen.

Ik heb geen probleem met advertenties en vind dat ook niks zeggen over goede fokker of niet. Fokker waar ik mijn honden vandaan heb adverteerde ook nooit, tot ze twee pups terug kreeg. Die waren dus al ouder, de mensen die op de lijst voor een pup hadden gestaan waren al doorgestuurd naar andere fokkers of pasten niet bij deze pups.
Die advertenties op marktplaats hoeven niks anders te zijn als de lijst van de rasvereniging (bij ons zijn de nesten van goede fokkers allang vergeven voordat ze oo die lijst staan) het gaat er juist om hoe je met de mensen omgaat die interesse tonen. Mogen ze meteen langskomen en pup meenemen of ga je kijken of ze wel echt passen bij de pup.

Voor mij blijft gezondheid het belangrijkste of het nu kruisingen zijn of niet. Alle onderzoeken die van toepassing zijn en niet alleen wat rasvereniging eventueel verplicht stelt.
Ik wil bij een Dh of Mh ook rug foto's, niet alleen HD of ed bijvoorbeeld

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:25

karrij schreef:

Een goede fokker is niet perse aangesloten bij de rv omdat er zogenaamd voordelen zijn, een goede fokker kijkt of de rv daadwerkelijk bezig is in het voordeel van het ras.

Zoals ik al eerder benoemde zou ik bij de BC niet in een zin geassocieerd willen worden met de rv's die ervoor zijn. Die zijn niet bezit met gezondheid en vooruitgang.

Wat betreft honden uit het buitenland, rashonden haal ik me veel liefde uit het buitenland. Daar is de kwaliteit en het bloed vaak stukken beter, NL is maar klein en staat vaak bij (populaire) reuen in dezelfde pot te roeren.
Laatst bijgewerkt door KimD op 19-04-23 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt