Hond met gecoupeerde oren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evi84

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:32

De kans is wel groter dat het geïmporteerde, gecoupeerde honden zijn. Vooral Servië en Hongarije zijn landen waaruit veel wordt geïmporteerd naar Nederland.

Ik kan ook moeilijk aannemen dat iemand nog zou rondlopen met een in Nederland gecoupeerd dier, dat risico is te groot en er zijn eenvoudige, wettelijke alternatieven.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:37

Waar ik dan eerder melding over zou maken is rabies, als bepaalde bokkers graag een stok hebben om mee te slaan en de eigenaars last berokkenen. Honden uit Servië dienen wettelijk minimum 7 maand te zijn voor import met een titerbepaling, gezien Servië een risico land is op de rabies lijst.

Amehoela als de pup kopers daarmee in orde zijn..

Edit: typo's
Edit 2: zo zijn er nog landen waaruit veel geïmporteerd wordt met dit issue. Overall worden de pups uit de gewone landen ook vaak iets jonger dan 15 weken het land binnengebracht. (meestal rond 12 weken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:52

Evi84 schreef:
Waar ik dan eerder melding over zou maken is rabies, als bepaalde bokkers graag een stok hebben om mee te slaan en de eigenaars last berokkenen. Honden uit Servië dienen wettelijk minimum 7 maand te zijn voor import met een titerbepaling, gezien Servië een risico land is op de rabies lijst.

Edit 2: zo zijn er nog landen waaruit veel geïmporteerd wordt met dit issue. Overall worden de pups uit de gewone landen ook vaak iets jonger dan 15 weken het land binnengebracht. (meestal rond 12 weken)

Had er laatst nog een lezing over idd, geimporteerde pups jonger dan 15 weken is altijd fout. Met 12 weken mag de rabies enting en dan heb je nog 3 weken wachttijd voor ze op transport mogen idd.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:56

Dat is inderdaad minimum. Echter uit bepaalde landen dien je nog een titerbepaling te doen minimum 30 dagen na rabiesenting en daarna nog wacht periode van mimimum 3maznden geteld vanaf de titerbepaling (uiteraard moet de bepaling ook nog boven de 0.5 zitten)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:58

Evi84 schreef:

Maar dat is niet te zien aan de buitenkant van de hond, couperen wel, ik vind het alleen apart dat het gezien wordt als treiterij dat mensen melding maken van zoiets?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:04

Ik ga ervan uit dat puppies die je gecoupeerd ziet allemaal geïmporteerd zijn. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat een dierenarts hier nog aan wil meewerken). Als ze geïmporteerd zijn, zijn ze in orde. Wat is dan nog het doel van een melding? De eigenaar last bezorgen toch? Of wat hoop je met een melding als uitkomst te bekomen anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:06

zigranta schreef:
Evi84 schreef:

Maar dat is niet te zien aan de buitenkant van de hond, couperen wel, ik vind het alleen apart dat het gezien wordt als treiterij dat mensen melding maken van zoiets?

Ik vind dat ook geen treiterij hoor, ik zou ook melding maken als ik wist waar, maar dan moet je wel wat meer gegevens hebben dan: Ik zag eergisteren iemand lopen met een hondje met waarschijnlijk gecoupeerde oren. Als je verder geen gegevens hebt, schiet je niks op.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:17

Wat hoop je dan te bekomen met een melding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:33

Evi84 schreef:
Wat hoop je dan te bekomen met een melding?

Ik vrees weinig.
Maar als ik de persoon met naam aanlever zou ik het wel fijn vinden als er navraag wordt gedaan. En verder is het meer dat ik vind dat ik dat moet doen, omdat ik stiekum hoop dat het wel wordt opgepakt.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 01:58

De realiteit is anders omdat de politie vaak "navraag" doet zonder correct op de hoogte te zijn van de wetgeving van importeren. Er wordt direct gedreigd naar de eigenaar toe om de honden terug te sturen naar land van herkomst en een pv opgemaakt, ondanks de nodige documenten. Zelfs al is men in orde met alle documenten dient er een advocaat bij te worden geroepen omdat er volgens de politie geen gecoupeerde honden in Nederland zijn, dit is een voorbeeld van een voorval van Mid-2019 zelfs. Het heeft nog maanden aangesleept met advocaten alvorens de politie hun ongelijk erkende. Uiteraard heeft die persoon zijn 2 honden mogen houden, hij was immers in orde.

Zo onschuldig vind ik een melding dan ook absoluut niet en ja, ik zie het in dat licht dan ook als last berokkenen aan een eigenaar die hoogstwaarschijnlijk volledig in orde is met alles..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:55

Wel goed vind ik. Hoe meer gedoe met het bezit van gecoupeerde dieren hoe meer kans dat mensen geen gecoupeerde dieren uit het buitenland halen.
Alles is vraag en aanbod, is er geen vraag naar gecoupeerde dieren meer? Dan zal er ook geen aanbod meer zijn. Nou ja, hoop ik dan toch.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:04

Het zou in dat geval maar wat terecht zijn dat de melder opdraait voor alle advocaat, buraucratie en eventuele gerechtskosten in geval van een onterechte melding. Bij een correcte melding niet uiteraard, dat zou het 'kloten uit principekwestie' tegengaan en gaat het couperen in Nederland zelf ook tegen want personen moeten in orde zijn. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:12

En ook hier verschillen we van mening. We staan hier duidelijk anders in.

Koop geen hond met gecoupeerde oren. Dan heb je ook deze problemen niet.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 13-07-20 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:13

Waarom zou je al die kosten moeten maken? Als er een melding is, contacteerd de politie u, jij laat papier zien dat hij gecoupeerd uit buitenland komt en klaar en kees.
Je doet alsof je voor assisen moet verschijnen :')
Als je niet in orde bent, dan is dat moeilijker voor te leggen natuurlijk.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:19

Het was geen fictief voorbeeld maar eentje regelrecht uit de praktijk, augustus 2019..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:21

Dat maakt niet uit hoor.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:43

rien10 schreef:
Dat maakt niet uit hoor.

Voilà, duidelijk dus dat een melding dient om een eigenaar te treiteren.

Nu ja, hun slag is dan ook reeds grotendeels thuisgehaald. De rasclub in België is van 600 naar nog maar amper 200 leden (ruwweg) gegaan sinds het verbod en een aantal goede fokkers zijn gestopt owv te weinig vraag meer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:46

Evi84 schreef:
rien10 schreef:
Dat maakt niet uit hoor.

Voilà, duidelijk dus dat een melding dient om een eigenaar te treiteren.

Nu ja, hun slag is dan ook reeds grotendeels thuisgehaald. De rasclub in België is van 600 naar nog maar amper 200 leden (ruwweg) gegaan sinds het verbod en een aantal goede fokkers zijn gestopt owv te weinig vraag meer.

Dat geeft wel aan dat er vele alleen voor het uiterlijk van de hond gingen. Want echte liefhebbers van het ras is het karakter toch wel nummer 1.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:49

Correct, het majesteitelijke van het ras is inderdaad verdwenen.

Er is ook geen alternatief ras voorhanden dat dat majesteitelijke in zich heeft helaas.

Maar correct, een liefhebber blijft bij het ras, daarom dat ik nu met een lelijke hond rondloop. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:55

Ach. Je kan m altijd nog wegdoen als je hem lelijk vind.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:59

rien10 schreef:
Ach. Je kan m altijd nog wegdoen als je hem lelijk vind.

Thx, ik zal uw suggestie onthouden. :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:05

Echt bizar dat je dus je hond alleen mooi zou vinden als hij verminkt is. Wat een bizarre gedachtengang heb je dan ook.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:12

MarlindeRooz schreef:
Echt bizar dat je dus je hond alleen mooi zou vinden als hij verminkt is. Wat een bizarre gedachtengang heb je dan ook.

Nou dat dus.
Ik kan niet begrijpen dat er puur alleen naar de uitstraling wordt gekeken van de hond, wat tja zonder gecoupeerde oren en staart toont deze niet meer agressief.

Heel vroeger werden de oren bij boxers ook gecoupeerd en later alleen de staart.
Nu hebben wij ze vroeger alleen zonder staart gehad en later met staart. Maar het belangrijkste veranderde niet, het karakter van de hond. Waren nog steeds de adhd stuiterballen die altijd blij waren. Gaven net zoveel liefde.
Momenteel geen honden meer. Maar als er ooit toch weer eentje komt is het een boxer. Dit omdat het karakter ons aanspreekt. En geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt om deze uit het buitenland te halen omdat die dan wel gecoupeerd is.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:23

Een gecoupeerde dober toont absoluut niet agressief, waar halen jullie dat in hemelsnaam toch vandaan. Een gecoupeerde dober straalt elegantie uit, is majesteitelijk, athletisch, intelligent, toont karakter en is expressief.
Een dober (en andere) met hangoren lijkt vlak, altijd dezelfde blik, toont amper karakter meer en de elegantie, het majestueuze, bestaat niet meer.

Agressief beeld maakt het gedrag, niet de oren. Een hond met hangoren kan er ook agressief uitzien als die dat wil hoor.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:30

Waar haal jij het vandaan dat een hond met afgeknipte oren majestieus toont?

En dan nog, als daarvoor je hond zijn oren knipt vind ik dat heel kortzichtig gedrag van het baasje en geen baasje waardig.