Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:45

karuna schreef:
Honden moeten het ook leren, mijn witte herder had met 6 maanden nog nooit een halsband of lijn gezien en durfde niet eens op iets anders dan gras te lopen. En was nog bang voor alles ook. Heeft wel even wat tijd gekost hoor voor hij meeliep. Vorige witte herder durfde huis niet eens uit. En ja ook die is daarover heen gekomen met veel tijd geduld en oefenen.

Je gaat weer voorbij aan het feit dat een hond een roedeldier is. Een hond heeft graag een baas, haalt plezier uit zijn baas plezieren. Meelopen aan een riem is minder erg, want hij loopt mee met zijn baas die hij vanuit instinct graag volgt. Allemaal dingen die een kat vooral niet vanuit nature doet. Echt nogmaals, je kunt een hond aanlijnen en een kat aanlijnen echt niet vergelijken met elkaar.
Bovendien, wat heb ik een last van mijn buirtkinderen. Hebben in mijn auto gekrast, schoppen ballen tegen schuttingen aan, gillen keihard. Mogen deze aub dan óók opgehokt worden tot ze 18 zijn ofzo? Ik ben niet anti-kinderen hoor, vind alleen dat als iemand ze wil ze deze maar binnen moeten houden. Je kunt het binnen namelijk ook heel leuk voor ze maken :D

secricible

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:50

Zodra de buurkinderen in jou achtertuin gaan schijten praten we verder, goed?
Maar ik weet niet, maar als mijn kinderen auto's krassen en overlast veroorzaken dan spreek ik ze aan en gaan ze leren zich te gedragen. Als jij dat ook doet bij jou kat lijkt het me opgelost.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:52

De vergelijking naar kinderen maken is idd net zo krom als dat je het helemaal vergelijkt met het hebben van honden idd. Een hond steekt toch wel even wat anders in elkaar als een kat. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je je niet kunt aanpassen als je een kat hebt hoor (zoals tuin afschermen o.a.) want alsnog hoort je kat geen last te veroorzaken bij iemand anders.

Ik durf een hand in het vuur te steken voor m'n zoon en dat die niet zomaar bij anderen achterom gaat en dingen gaat vernielen ofzo.Verder mag hij hier van mij ook niet met ballen spelen bij de auto's bv (doen we op plekken waar niemand last ervan heeft en waar gemaakte voetbal veldjes enz zijn) en no way dat hij iets gebruikt om auto's te bekrassen ofzo. Ik ben er nu wel (hij is nu 6) altijd bij als hij buiten is en let ik echt op dat hij geen overlast veroorzaakt bij anderen. Tuurlijk zal er een tijd komen dat hij 'alleen' naar buiten gaat en zie ik niet meer constant wat gebeurt (maar mocht ik er achter komen dat hij dingen doet die niet OK zijn, probeer ik dat wel op te lossen en 'aan te pakken' door straf te geven of weet ik wat. Ik probeer er dan wel iets mee te doen), maar ik hoop dat ik tot dan toe nog de tijd heb om hem te vormen tot een mini mens met normen en waarden en goed gedrag, wie ook rekening houdt met de medemens. Dat kun je een kind dan op zich wel bij brengen, waar een kat nog net de middelvinger niet naar je opsteekt :') Is niet echt te vergelijken dus imo. Maar ook met kinderen moet je je verantwoording nemen als ouder zijnde ja. Gebeurt helaas ook veel te vaak niet, maar goed. En ik vind dat dat dus ook doorgetrokken moet worden naar je dieren, ongeacht welk diersoort je hebt: neem je verantwoording als je bewust ervoor kiest een dier in huis te halen of een kind te krijgen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-11-19 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:56

Ceffyl schreef:
Bovendien, wat heb ik een last van mijn buirtkinderen. Hebben in mijn auto gekrast, schoppen ballen tegen schuttingen aan, gillen keihard. Mogen deze aub dan óók opgehokt worden tot ze 18 zijn ofzo? Ik ben niet anti-kinderen hoor, vind alleen dat als iemand ze wil ze deze maar binnen moeten houden. Je kunt het binnen namelijk ook heel leuk voor ze maken :D

_/-\o_ :D

Even serieus nu.
Ik herken eigenlijk heel weinig van wat allemaal aangehaald wordt.
Woon hier al bijna 25 jaar, bijna iedereen in de buurt heeft katten en / of honden en werkelijk nog nooit enige vorm van overlast ondervonden.
Katten gaan mekaar idd meestal gewoon uit de weg. En anders is het een grom, een krijs en wegwezen :')
Regelmatig wel eens een hond die tot laat in de nacht in de tuin blaft, maar daar kan ik mij niet druk om maken.
As we speak, hangen er nu een bende meesjes rond de vetbollen en de kat zat erbij en keek ernaar :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:58

Honden die tot laat in de nacht buiten blaffen vind ik ook echt rete irritant hoor, brr. Maar goed, niet echt zinvol voor dit topic haha.

En katten die ruzie maken dmv een krijs, grom en wegwezen? Zal gerust vaak genoeg zo gaan, maar vaak genoeg is het vechten geblazen en dat is echt een hels kabaal hoor. Ik lig echt naast m'n bed als zoiets onder m'n raam gebeurt - wat wel eens voorgevallen is. Wat een vies geluid is dat. Maar ik zou dus niet willen dat m'n kat in zo'n situatie zou kunnen verkeren dat ze zou moeten vechten met een andere kat.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-11-19 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:00

Pandora2 schreef:
_/-\o_ :D

Even serieus nu.
Ik herken eigenlijk heel weinig van wat allemaal aangehaald wordt.
Woon hier al bijna 25 jaar, bijna iedereen in de buurt heeft katten en / of honden en werkelijk nog nooit enige vorm van overlast ondervonden.
Katten gaan mekaar idd meestal gewoon uit de weg. En anders is het een grom, een krijs en wegwezen :')
Regelmatig wel eens een hond die tot laat in de nacht in de tuin blaft, maar daar kan ik mij niet druk om maken.
As we speak, hangen er nu een bende meesjes rond de vetbollen en de kat zat erbij en keek ernaar :+

Prima dat dat is wat jij ziet hoor, maar het feit dat er geschat wordt dat katten 400.000 dieren per dag doden, kun je dan toch nog steeds niet omheen? Het gaat niet om alleen jou kat of jou buurt, het gaat om heel Nederland en blijkbaar is daar wel een serieus issue met 160.000.000 dieren per jaar... Lijkt me toch niet iets om af te schudden met een "oh maar hier hangen de meesjes gewoon om de vetbol heen, dus valt wel mee"

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:02

cursebreaker schreef:
Honden die tot laat in de nacht buiten blaffen vind ik ook echt rete irritant hoor, brr. Maar goed, niet echt zinvol voor dit topic haha.

En katten die ruzie maken dmv een krijs, grom en wegwezen? Zal gerust vaak genoeg zo gaan, maar vaak genoeg is het vechten geblazen en dat is echt een hels kabaal hoor. Ik lig echt naast m'n bed als zoiets onder m'n raam gebeurt - wat wel eens voorgevallen is. Maar ik zou dus niet willen dat m'n kat in zo'n situatie zou kunnen verkeren dat ze zou moeten vechten met een andere kat.

Dat helse kabaal komt meestal in de periode dat de poezen krols worden :=
Maar goed, hier in de buurt is zo ongeveer alles gesteriliseerd en gecastreerd denk ik.

Een van mijn poezels is van mening dat de aanval de beste verdediging is. Maar die gaat er dan ook gewoon even op kloppen in plaats van herrie te maken :')

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:03

cursebreaker schreef:
De vergelijking naar kinderen maken is idd net zo krom als dat je het helemaal vergelijkt met het hebben van honden idd. Een hond steekt toch wel even wat anders in elkaar als een kat. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je je niet kunt aanpassen als je een kat hebt hoor (zoals tuin afschermen o.a.) want alsnog hoort je kat geen last te veroorzaken bij iemand anders.

Ik durf een hand in het vuur te steken voor m'n zoon en dat die niet zomaar bij anderen achterom gaat en dingen gaat vernielen ofzo.Verder mag hij hier van mij ook niet met ballen spelen bij de auto's bv (doen we op plekken waar niemand last ervan heeft en waar gemaakte voetbal veldjes enz zijn) en no way dat hij iets gebruikt om auto's te bekrassen ofzo. Ik ben er nu wel (hij is nu 6) altijd bij als hij buiten is en let ik echt op dat hij geen overlast veroorzaakt bij anderen. Tuurlijk zal er een tijd komen dat hij 'alleen' naar buiten gaat en zie ik niet meer constant wat gebeurt, maar ik hoop dat ik tot dan toe nog de tijd heb om hem te vormen tot een mini mens met normen en waarden en goed gedrag, wie ook rekening houdt met de medemens. Dat kun je een kind dan op zich wel bij brengen, waar een kat nog net de middelvinger niet naar je opsteekt :') Is niet echt te vergelijken dus imo. Maar ook met kinderen moet je je verantwoording nemen als ouder zijnde ja. Gebeurt helaas ook veel te vaak niet, maar goed. En ik vind dat dat dus ook doorgetrokken moet worden naar je dieren, ongeacht welk diersoort je hebt: neem je verantwoording als je bewust ervoor kiest een dier in huis te halen of een kind te krijgen.

Dat zeggen alle ouders en tóch zijn er van die k*tkinderen, die zijn alleen nooit van iemand (want mijn kind doet dat noooooit). Nou, ik durf dan ook wel voor mijn kat mijn hand in het vuur te steken dat die niet bergen stront in de tuin van de buren kakt. Opgelost! Kan alles lekker doorgaan zoals het was, want niemand doet iets verkeerd dus hoeft er niks veranderd te worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:03

secricible schreef:
Prima dat dat is wat jij ziet hoor, maar het feit dat er geschat wordt dat katten 400.000 dieren per dag doden, kun je dan toch nog steeds niet omheen? Het gaat niet om alleen jou kat of jou buurt, het gaat om heel Nederland en blijkbaar is daar wel een serieus issue met 160.000.000 dieren per jaar... Lijkt me toch niet iets om af te schudden met een "oh maar hier hangen de meesjes gewoon om de vetbol heen, dus valt wel mee"

Blij dat ik in belgie woon :+

Ik vraag mij trouwens af hoe ze aan die bedragen komen ? Iemand is dat gaan tellen ofzo ? :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:06

Ik vind het grote verschil toch wel dat het bij katten algemeen geaccepteerd is dat ze in de tuin schijten, op je auto zitten. Als ik iemand met een kat daar op aanspreek kijkt hij me wazig aan en komt er ongeveer hetzelfde als in dit topic: tja, dat is wat katten doen, daar kan ik niks aan veranderen.

Bij kinderen is het m.i. toch echt de uitzondering die zich misdraagt en is het (in ieder geval hier...) toch wel redelijk algemeen geaccepteerd dat kinderen gewoon opgevoed moeten worden.

Nog even los van het feit dat het weer neer komt op een "ja, maar hij doet ook iets fout dus ik hoef niks te veranderen, lekker puh". Het feit dat er ook vervelende kinderen zijn maakt niet dat het kattenprobleem ineens niet meer opgelost hoeft te worden. En ik heb nog nooit cijfers gehoord dat kinderen 140miljoen dieren per jaar doden, dus op het (m.i.) belangrijkste punt hebben katten toch nog steeds wel prioriteit lijkt me...

cursebreaker

Ik zeg ook helemaal niet dat niemand iets verkeerd doet. Jeetje...
Haal maar even lekker alles uit het verband wat gezegd wordt.

Ja, er zijn zeker kinderen die idd niet 'lief' zijn en toezicht nodig hebben en anders gewoon niet buiten zouden mogen imo. Maar ik sprak over mijn kind. En hij gaat, en dat weet ik idd wel zeker, niet zomaar bij iemand op het erf of poepen in de tuin. Hij bekrast geen auto's en hij speelt niet met ballen in de buurt van auto's. Ik ben verder altijd met hem erbij als hij buiten is, dus ik weet gewoon zeker dat mijn kind geen overlast veroorzaakt.

En als jij weet dat je kat Niet poept en plast in andermans tuin is dat prima toch. Maar het gros van de katten die buiten komen doen dit WEL. En we hebben het uiteindelijk hier over katten en niet kinderen. De discussie over kinderen niet buiten laten, kan misschien beter in het kinder-haters topic gevoerd gaan worden. We kunnen er wel vanuit gaan dat het aantal kinderen wat bij anderen op het terrein komen en poepen een stuk kleiner is als het aantal katten wat dit doet.

En het zijn ook niet echt de individuen waarbij het wel goed gaat waar hier nu echt over gepraat wordt, maar over het gros waarbij het niet goed gaat en dat is met katten die op andermans terrein komen nu eenmaal iets waar je niet omheen kunt ook. Ik vind het in ieder geval niet vreemd dat er verwacht zou worden dat je je dieren op eigen terrein houdt of zoals ik met m'n hond doe, aangelijnd (tenzij ik in een losloop gebied ben :') )
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-11-19 12:09, in het totaal 4 keer bewerkt

secricible

Pandora2 schreef:
secricible schreef:

Ik vraag mij trouwens af hoe ze aan die bedragen komen ? Iemand is dat gaan tellen ofzo ? :=

Nee, in België zal het vast ineens compleet anders zijn en niet gebeuren :+ :+ :+

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:09

secricible schreef:
Ik vind het grote verschil toch wel dat het bij katten algemeen geaccepteerd is dat ze in de tuin schijten, op je auto zitten. Als ik iemand met een kat daar op aanspreek kijkt hij me wazig aan en komt er ongeveer hetzelfde als in dit topic: tja, dat is wat katten doen, daar kan ik niks aan veranderen.

Bij kinderen is het m.i. toch echt de uitzondering die zich misdraagt en is het (in ieder geval hier...) toch wel redelijk algemeen geaccepteerd dat kinderen gewoon opgevoed moeten worden.

Nog even los van het feit dat het weer neer komt op een "ja, maar hij doet ook iets fout dus ik hoef niks te veranderen, lekker puh". Het feit dat er ook vervelende kinderen zijn maakt niet dat het kattenprobleem ineens niet meer opgelost hoeft te worden. En ik heb nog nooit cijfers gehoord dat kinderen 140miljoen dieren per jaar doden, dus op het (m.i.) belangrijkste punt hebben katten toch nog steeds wel prioriteit lijkt me...

Ik denk dat de mensheid er wel meer dood, bijna iedereen eet vlees, gebruikt leer, drinkt melk... dat zijn ook dieren die vermoord worden hoor. Alleen dat zie jij niet, dus dan geeft het niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:09

Pandora2 schreef:
Wel weer grappig om te lezen dat die EU-regel eigenlijk gewoon compleet zijn doel mist :D

Hier in de kleine wereld van het topic is al duidelijk te lezen dat het de anti-kattenmensen
helemaal niet te doen is om de vogeltjes te beschermen, maar dat het enkel draait om het
'' ze schijten in mijn tuin '' en '' ze zitten met z'n allen te wachten tot ze mijn honden kunnen aanvallen ''
:+

Ik als kattenliefhebber heb er ook een hekel aan dat katten buiten lopen. Ik heb er zelf 4, maar die zijn altijd binnen of op het balkon. De buurkat daarentegen loopt buiten. Voor de beeldvorming, we wonen in een appartement, met een trappenhuis per 6 appartementen. De kat loopt dus niet alleen buiten, maar ook los in het trappenhuis als de buren de deur niet open doen. Met als gevolg dat de kat (niet gecastreerd) boven tegen mijn deur zat te sproeien omdat hij mijn katten rook. En een gesprek met de buren leverde het volgende antwoord op: een kat hoort buiten, dat jij je katten opsluit is zielig en ik heb niet altijd zin om meteen de deur beneden open te doen of hij loopt met iemand mee van buiten naar binnen, dus je moet er maar aan wennen.
Eeehm, wtf?? :?

Het is echt een lief dier, maar kattenpis stinkt. Ik doe er alles aan om mijn eigen katten niet te ruiken en dan krijg je die van de buren gewoon cadeau :roll:

Bij mijn vorige huis geen vogels te zien vanwege de jagende katten. Ik vond wel geregeld resten van de dappere vogel die toch bij ons in de heg durfde te zitten. Of bij ze gingen mij in de borders zitten poepen.

Nee, van mij mogen kattenliefhebbers de katten ook gewoon binnen of op eigen terrein laten, zodat ze geen overlast voor anderen veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 28-11-19 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:10

Ceffyl schreef:
secricible schreef:

Ik denk dat de mensheid er wel meer dood, bijna iedereen eet vlees, gebruikt leer, drinkt melk... dat zijn ook dieren die vermoord worden hoor. Alleen dat zie jij niet, dus dan geeft het niet.

Ja, de mens moordt zeker veel meer dieren uit als dat. Moeten we ons dan maar niet meer druk maken om de hoeveelheid dieren die dagelijks hier door katten bv. gedood worden? Omdat de mens uiteindelijk alsnog veel erger is? Dan kunnen we ons beter nergens meer zorgen over maken, want dan komt het sowieso nooit meer goed. Het wordt ook niet geaccepteerd dat honden andere dieren dood bijten, waarom bij katten dan wel? Omdat het instinct is? Mijn binnen kat hoeft echt niet zo nodig dieren te doden en ik heb niet het idee dat ze daar ongelukkig van wordt, nu ze dat niet kan.

Maar ok, ik vind 'het dood bijten van vogels e.d.' voor mij nog niet eens een grote reden om m'n kat binnen te houden. Ik snap wel dat mensen zich daar ook druk over maken, maar voor mij wegen andere dingen ook zwaar mee mbt de beslissing maken waarom ik m'n kat binnen houdt (veiligheid voor haarzelf bv)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-11-19 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:12

Pandora2 schreef:
secricible schreef:

Het lijkt mij gevoelsmatig wat ruim. Er zijn 2,3 miljoen katten in NL. Laat de helft daarvan buiten komen. Dan killen 1,15 miljoen katten jaarlijks 160 miljoen andere dieren. 139 dieren per kat per jaar. Elke kat elke 2,6 dagen een kill. Lente, zomer, herfst en winter.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:13

Ceffyl schreef:

Lekkere insinuatie wel die laatste opmerking }:0. Maar volgens mij ga je nu behoorlijk besides het punt. Het risico met katten is dat ze ongecontroleerd doden en ook beschermde diersoorten bedreigen hiermee. Over het algemeen is dat in de bioindustrie net even anders. Waarmee ik niet wil zeggen dat bio-industrie aan te raden is, maar wel een totaal ander probleem dan katten die voor de lol willekeurig dieren doden en bedreigen. En volgens mij echt totaal niet relevant in deze discussie.
Maar prima, ik zal mijn argument anders neerzetten "ik heb nog nooit gehoord dat kinderen 140miljoen wilde willekeurige dieren doden waarvan een onduidelijk percentage aan beschermde diersoorten."
Beter?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:15

Of ze nou een vogeltje pakken of vlees uit blik krijgen... Blijkbaar vinden we het prima als er beesten geslacht worden door mensen, maar ze mogen niet zelf wat vangen?

Midas heeft de waanzin van een en ander prima onder woorden gebracht in Pauw gisteren https://www.npostart.nl/pauw/27-11-2019/BV_101394488

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:17

Lusitana schreef:
Of ze nou een vogeltje pakken of vlees uit blik krijgen... Blijkbaar vinden we het prima als er beesten geslacht worden door mensen, maar ze mogen niet zelf wat vangen?

Midas heeft de waanzin van een en ander prima onder woorden gebracht in Pauw gisteren https://www.npostart.nl/pauw/27-11-2019/BV_101394488

Het is wat secricible ook al aangeeft: ze vangen ook bedreigde diersoorten en tasten de populatie aan van verschillende soorten, die in gevaar komt. Dat is heel wat anders als ze vlees uit blik geven (wat niet weg geeft dat de BIO industrie en alles eromheen ook iets is waar echt wat aan moet veranderen. Ik probeer ook m'n dieren zo bewust mogelijk vlees te geven; scharrel vlees o.a.). En het is ook niet perse iets natuurlijks wat nu gebeurt, want ze jagen en vangen niet om te overleven. De gemiddelde huiskat doet dit als 'lolletje', dus dat is heel anders als dat je dieren hebt die de flora & fauna in stand houden door te jagen en eten en dan zelf een deel uitmaken van het ecosysteem. Dat is hier niet echt aan de orde omdat de katten er door ons geplaatst zijn geworden en het er in verhouding ook wel te veel zijn tov de wilde populatie aan vogels en andere prooien die gevangen en gegeten worden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-11-19 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:18

Lusitana schreef:

van mij wel, als ze daarbij geleerd krijgen dat ze beschermde diersoorten met rust laten. Dat was toch ook de hele insteek van het wetsartikel dat die juristen er bij trokken? Dat ze door het los rondrennen en lukraak kunnen doden ook aannemelijk is dat ze beschermde diersoorten bedreigen. En dat NL verplicht is die dieren te beschermen en DAARDOOR zou het verboden zijn om katten buiten te laten.

Als iemand zijn kat kan leren om alleen muizen, ratten en andere onbeschermde dieren te pakken en dat ook fatsoenlijk kan monitoren is er op wetsniveau iig geen enkele ingang meer. Dan houd je alleen nog het commentaar van mensen over dat ze overlast veroorzaken, wat blijkbaar niet verboden is voor katten (alleen bloedirritant). Net zo min als dat dat voor kinderen verboden is.
Laatst bijgewerkt door secricible op 28-11-19 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:20

Maar dan zouden katten ook niet meer eigen tuin mogen?

Dan ook geen loslaatgebieden meer voor honden, want dan kunnen ze ook dieren pakken of hond los in de tuin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:22

dromertje2 schreef:
Maar dan zouden katten ook niet meer eigen tuin mogen?

Dan ook geen loslaatgebieden meer voor honden, want dan kunnen ze ook dieren pakken of hond los in de tuin.

Het lijkt me dat je ook in eigen tuin (of in een loslaatgebied, of whatever, los op het strand of wat dan ook) ook gewoon moet zorgen dat je dieren geen andere dieren vermoorden. Even los dat ik zomaar inschat dat als katten alleen op eigen terrein komen de hoeveelheid gedoodde dieren echt wel drastisch zal dalen ja. Mijn hond heeft in eigen tuin nog nooit een dier gepakt. Ja, bijna een loslopende kat die niet snel genoeg over de schutting heen kwam.
Over het algemeen doden honden een stuk minder dieren dan katten. Hoe zou dat komen? Misschien omdat er op honden een stuk meer toezicht is en ze niet ongehinderd de hele dag op sluipjacht kunnen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:25

Ik was op zoek naar een topic over dit maar al 14 pagina's :oo :')
Ik weet nog niet of ik alles ga lezen.

Mijn katten lopen buiten en vangen muizen *\o/* anders moet ik met gif gaan werken en dat wordt/is straks verboden en dat wil ik ook pertinent niet omdat ik dan de uilen en andere roofdieren die hier rondlopen en vliegen ook vergiftig.
We hebben(binnenkort) een enorme muizen en rattenplaag in Nederland, ik ben heel blij dat die enigszins hier in de hand wordt gehouden.
Ik denk dat je het teruglopen van de vogelstand niet op katten kan afschuiven. Het is een gevolg van de mens en zijn roofbouw op de wereld die de biodiversiteit terug dringt. Daarmee de vogelsoorten en alle andere dieren in de keten.

Die discussie die hier altijd op Bokt wordt gevoerd zie ik echt nooit terug in mijn omgeving, echt gewoon niet. Dus ik vraag me af hoe dit kan.
Ik ken niemand met een afgeschermde tuin voor katten. Wel mensen die hun katten niet buiten laten.

De regel die in het voorstel wordt geopperd om katten nachts binnen te laten en overdag buiten vind ik echt belachelijk. Volgens mij kun je dat beter omdraaien. Overdag vangen ze juist vogels, 's nachts muizen en beesten die in het donker rondwandelen.

Ik wist trouwens niet dat er zoveel katten rondliepen, het dubbele van 8 jaar geleden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:29

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:30

Cowboy55 schreef:
justkid schreef:
<KNIP>
Ik wist trouwens niet dat er zoveel katten rondliepen, het dubbele van 8 jaar geleden.

Nee hoor, het aantal katten daalt en daalt al jaren: https://ndg.nl/feiten-en-cijfers-gezels ... ctor-2015/

Oh dan wordt er al foute informatie verspreid 8)7