Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:27

magda_90 schreef:
bruintje123 schreef:
Als je 8 uur wilt slapen heb je helemaal geen middag meer.

Nee DB doet niet zijn werk, db maakt een fout en wil dat probleem bij ts neer leggen.
En nee dat hoef je niet te accepteren als er nog geen wet is die katten verbied los te lopen.

Er is ook geen wet die de DB/jager wat dan ook verbied zijn werk te doen. Kun je hoog bij laag springen maar dat is wel de werkelijkheid.

Dito als de kat zou zijn aangereden. Dat risico neem je en sorry maar je bent verschrikkelijk naïef als je denkt probleemloos je kat rond te kunnen laten lopen.

Bruintje, links of rechtsom, mijn ervaring heeft geleerd dat deze discussie met jou tijdsverspilling is. Als je de oorzaakgevolgrelatie niet kunt of wilt begrijpen, heeft discussiëren gewoonweg geen zin.

TS, hoe lang zit de kat nu in het asiel? Dat is erg bepalend voor de vraagstelling.

Jij hebt wel een hele aparte manier van redeneren.
Zowel de jager als de db moeten zich aan de regels en de wet houden. Dus hem wordt niet verboden hun werk te doen, maar zij moeten zich hierbij wel aan allerlei regels houden. Voorwaarden om het werk te mogen uitvoeren dus.

Dat is heel iets anders dan dat bruintje stelt. Die zegt terecht dat het niet verboden is je kat los te laten lopen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 21:30

En ik neem aan dat ik om deze reden ook niet verplicht ben om te betalen. En dat zij verplicht zijn om de kat gewoon terug te geven

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:33

Maar is de kat dan nu nog steeds niet thuis? :?
Hij is gewend om los rond te lopen en zit nu in een vreemde omgeving in een hokje in het asiel. Ik zou mijn principes even overboord zetten en dat dier gaan halen.
De kosten kun je dan later aanvechten als dat nodig is.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:34

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:38

Dorine92 schreef:
En ik neem aan dat ik om deze reden ook niet verplicht ben om te betalen. En dat zij verplicht zijn om de kat gewoon terug te geven

Ik ben op dit gebied niet genoeg juridisch onderlegd om te kunnen stellen dat dit zo is.
Maar ik zou zeker kijken of iemand (juridisch loket?) daar wat meer van weet.

Je zou kunnen bellen en vertellen dat je ermee bezig bent, maar dat je vindt dat de fout bij hen ligt en je daarom niet wil betalen, maar ook nog geen afstand doet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:42

Bruintje, zoek je eigen naam eens op icm kat hier op Bokt. :+

Ook in het buitengebied loop je risico.
Als je zonder op te letten deelneemt aan het verkeer, loop je risico.

Wil je dat risico niet, moet je zorgen voor preventie.

Kun je hele verhalen om heen maken maar de feiten blijven.

Grappig dat je trouwens denkt dat ik geen boerderij van dichtbij heb gezien daar ik uit een boerenfamilie kom. :+

Marie_Anne, de chip is geregistreerd en zo hebben ze na de vangst ook de eigenaar gevonden en gebeld. Als de TS echter eens zou aangeven om hoeveel dagen het nu zou gaan... Het verhaal wordt er daardoor niet geloofwaardiger op.

gekvanfleur, ontken ik dat er regels zijn dan? Ik geef alleen dat dat er met het loslopen risico's zijn en wil je niet dan voorkom je ze (en daardoor ook geen gedonder met bv DB en jagers). Dat er geen wet is tegen loslopen betekent niet een vrijbrief voor dit soort risico's.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:42

magda_90 schreef:
belle_boef schreef:
Echt mijn mond valt open. Zowel van de actie ala van de reacties van sommige hier.
Hebben ze bij het asiel en de DB niks beters te doen.

Zij doen tenminste wat aan de zwerfkattenproblematiek.
Daarbij horen wij maar één kant van het verhaal en missen er nog steeds wat feiten.

Daar zijn ook wel andere manieren voor dan lokken met voer en vangen.
Even een verzoek in de krant dat mensen met een kat hem een week lang een bandje om doen, binnen houden op de dag van de vangactie, etc.

AnnemiekvM

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:45

Op de vraag om hoeveel geld het gaat wordt niet gereageerd. Denk zelf dat het om of 2 tientjes gaat. Ik vind het bizar dat daar zo moeilijk over gedaan wordt al was de manier van de DB niet goed. Het gaat om je kat. Die wil je niet in een kooitje laten zitten toch? Zeker niet vanwege een principe kwestie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:47

Dat soort berichtgeving is al eens geplaatst, een heksenketel was er niets bij. :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:48

AnnemiekvM schreef:
Op de vraag om hoeveel geld het gaat wordt niet gereageerd. Denk zelf dat het om of 2 tientjes gaat. Ik vind het bizar dat daar zo moeilijk over gedaan wordt al was de manier van de DB niet goed. Het gaat om je kat. Die wil je niet in een kooitje laten zitten toch? Zeker niet vanwege een principe kwestie.

Twee tientjes zou 1 a 2 dagen suggereren en dat werpt een enorm ander licht op dit topic. Dan is de DB zelfs snel geweest met het opsporen van de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:49

belle_boef schreef:
Daar zijn ook wel andere manieren voor dan lokken met voer en vangen.
Even een verzoek in de krant dat mensen met een kat hem een week lang een bandje om doen, binnen houden op de dag van de vangactie, etc.

En hoe wil je dat gaan doen met een boerderijkat? Enig idee hoe schuw deze kunnen zijn? Een bandje kan niet want zo dicht kom je er niet bij in de buurt, binnen houden werkt ook vaak niet omdat ze plekjes hebben waar ze de schuur in en uit kunnen komen of ze slapen gewoon in een open stal..

Dit soort dingen zijn altijd lastig en er zit een risico in dat er een kat mee komt die toch een baasje blijkt te hebben. Andersom kunnen ze ook denken dat de kat er gewoon heel goed uit ziet en hij daar hoort (als het om 1 kat gaat en dus niet om meerdere zwerfkatten) en deze om die reden vrij laten terwijl later blijkt dat ie toch vermist werd.
Het is nou eenmaal niet zo makkelijk omdat dit geen schattige aaibare poesjes zijn maar schuwe niet bang om te bijten of om je open te halen katten.. die wil je écht geen bandje om doen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:54

Dorine92 schreef:

En hoeveel wilden ze dat je zou betalen als je hem vandaag op zou halen?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:54

magda_90 schreef:
AnnemiekvM schreef:

Twee tientjes zou 1 a 2 dagen suggereren en dat werpt een enorm ander licht op dit topic. Dan is de DB zelfs snel geweest met het opsporen van de eigenaar.

Maak er maar minimaal 3 tientjes van, dat moest ik ook betalen voor mijn hond die er nog geen half uur had gezeten dus moest alleen de rit betalen.
Daarbij heeft bij mijn weten de DB een chipreader bij hun, ze hadden dus ter plekke de chip kunnen lezen en kunnen zien dat de kat daar thuis hoorde, ik snap dat de Ts niet wil betalen ze heeft er immers niet om gevraagd of ze de kat wilde vangen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:55

Er is al meerdere keren uitgelegd dat je door een vangkooi heen niet de chip kunt aflezen, daar zullen ze tot in het asiel mee hebben gewacht. :)

Edit, het niet willen betalen snap ik ook, maar dan ga je in gesprek met ze op locatie en niet op een paardenforum klagen. Kam dat vandaag niet, dan morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:58

zonnebloem18 schreef:
Een chiplezer werkt niet in een vangkooi ze hadden dus pas op het asiel de kans om de chip uit te lezen. Zoals ik het lees is jou kat bijvangst geweest bij een vangactie. Dat is vervelend maar komt wel eens voor. Dat hij er goed uit ziet zegt niets, de meeste verwilderde katten zien er prima uit, dat wil niet zeggen dat ze dan maar niet opgehaald moeten worden.

Dat is ook zo, maar dan is het raar dat TS voor haar kat moet betalen om het op te halen toch? Dan is het hun fout geweest en dan kunnen ze ook zeggen: Sorry uw kat zat er tussen bij een vangactie. U kunt hem daar en daar ophalen. Waarom moeten er dan kosten aan zitten voor TS?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:00

Dorine92 schreef:
Beetje vage titel maar ik werd het gebeld dat ze mijn kat hebben gevangen die ik al een tijdje kwijt ben. Kat kwam altijd keurig thuis maar ineens kwam ie steeds minder vaak thuis tot we hem helemaal niet meer zagen.
Wat bleek.. ze hebben mijn kat in zijn eigen straat gevangen (we wonen landelijk dus nee dat merken wij niet). Ze zijn al weken bezig met voeren zodat ze hem kunnen vangen. Dat verklaart waarom de kat steeds minder vaak thuis kwam.
Dus eigenlijk hebben zij zelf de kat van huis ontvreemd en gevangen. En nu willen ze geld hebben voor het vangen. Terwijl zij zelf het probleem gecreëerd hebben.
Ik zei al aan de telefoon sorry maar ik ga niet betalen voor het ontvoeren van mijn kat. Zeiden ze ja je kunt ook afstand doen van de kat maar dat is nog duurder. Dus ik zei van: Oh oké dus eigenlijk heb ik geen keus en moet ik sowieso betalen?
Ja zeiden ze. Dus ik zei sorry ik weet echt niks meer te zeggen ik ga ophangen.
Maarja wat nu. Ik denk dat ik het maar op z'n beloop laat. Ik ga sowieso niks betalen en doe geen afstand van de kat. Ik wil hem gewoon weer ophalen. En dan moet ik hem verdorie weer twee maanden gaan opsluiten en hopen dat ie daarna niet gelijk weer wegloopt.
Pfff.. dit kan toch niet?

Hier een paar jaar geleden net zo. Wij woonden op een boerderij met 40 ha weiland rondom. Wij hebben een ontzettend lieve kat, die altijd 's avonds thuis kwam, tot toen. Ruim 14 dagen is ze weggeweest. Tot er een advertentie in de krant stond; gevonden in ONZE eigen straat op nog geen 200 meter van ons huis. Tja, we vonden wel dat de kat er erg goed uit zag, maar we zagen 'm lopen en dachten hier staan in de verste verte geen huizen. Vreemd hè, als er maar 3 boerderijen in de straat staan. Maar ik moest wel betalen als ik 'm weer mee wilde nemen. €175,- mocht ik afrekenen. Ik heb nog gevraagd waarom ze een gezonde goed doorvoedde kat die in een buitengebied loopt waar slechts 3 boerderijen staan meenemen, maar daar konden ze geen antwoord opgeven.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:02

Doriene92 ach ik kan wel raden om welk asiel het gaat, en die hebben al meer van dat soort actie's gehad, en het zal gerust wel is samenwerking met de dierenambulance gaan.

* Buren ruziem kat uit tuin gehaald na zogenaamde meldingen van de buren (kat was geschoren ivm huidprobleem. Buren deden melding, kat weg gehaald.
Eigenaar wilde kat terug, kon alles overleggen incl brief van da. Kon ook dokken om haar kat terug te krijgen.
* Kat zoek, was gechipt (en stond overal geregistreerd als vermist, ook bij amivedi). Beland in het betreffende asiel. Chip was niet uitgelezen, amivedi niet geraadpleegd, niet gekeken in hun eigen administratie. Kat binnen de 14 dagen periode die ze moeten hanteren al herplaatst. Eigenaren hadden pech en kregen niet hun kat terug, nieuwe eigenaren wilde er geen afstand meer van doen.
* En zo zijn er nog een tal van verhalen betreft het betreffende asiel.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:06

TS houd er rekening mee dat een gevonden kat over het algemeen binnen twee dagen wordt geënt, ontvlooit en ontwormd en na twee weken vrij komt voor adoptie. Kom je pas na twee dagen voor je kat heb je kans dat je ook deze extra kosten moet betalen.

Persoonlijk zou ik naar het asiel gaan en duidelijk maken dat ze bij het vangen direct aan de chip hebben kunnen zien dat hij geen zwerfkat was. Ze moeten inzien dat ze een inschattingsfout hebben gemaakt. De kosten daarvan zou ik dan ook niet betalen, anders het woord rechtsbijstandverzekering laten vallen.

Echter hoe langer het duurt voor je hem terug haalt, des te moeilijker wordt het om onder de extra kosten uit te komen. De kosten buiten de vangkosten stijgen alleen maar, omdat ze dan wel kosten gaan maken, die je onmogelijk kunt onderbouwen waarom je die niet hoeft te betalen (verzorging, onderdak, voer, enting). Je weet immers dat de kat daar zit en dat je hem op kunt halen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:12

bridgetF schreef:
TS houd er rekening mee dat een gevonden kat over het algemeen binnen twee dagen wordt geënt, ontvlooit en ontwormd en na twee weken vrij komt voor adoptie. Kom je pas na twee dagen voor je kat heb je kans dat je ook deze extra kosten moet betalen.

Persoonlijk zou ik naar het asiel gaan en duidelijk maken dat ze bij het vangen direct aan de chip hebben kunnen zien dat hij geen zwerfkat was. Ze moeten inzien dat ze een inschattingsfout hebben gemaakt. De kosten daarvan zou ik dan ook niet betalen, anders het woord rechtsbijstandverzekering laten vallen.

Echter hoe langer het duurt voor je hem terug haalt, des te moeilijker wordt het om onder de extra kosten uit te komen. De kosten buiten de vangkosten stijgen alleen maar, omdat ze dan wel kosten gaan maken, die je onmogelijk kunt onderbouwen waarom je die niet hoeft te betalen (verzorging, onderdak, voer, enting). Je weet immers dat de kat daar zit en dat je hem op kunt halen.

Je kunt bij de vangkooi geen chip aflezen dat hebben ze waarschijnlijk pas in het asiel gedaan. Daarbij is het onduidelijk om hoeveel dagen het gaat dus het is goed mogelijk dat ze direct bij binnenkomst de gegevens hebben opgezocht.

Maar gezien dat antwoord uit blijft...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:14

magda_90 schreef:
Bruintje, zoek je eigen naam eens op icm kat hier op Bokt. :+

Ook in het buitengebied loop je risico.
Als je zonder op te letten deelneemt aan het verkeer, loop je risico.

Wil je dat risico niet, moet je zorgen voor preventie.

Kun je hele verhalen om heen maken maar de feiten blijven.

Grappig dat je trouwens denkt dat ik geen boerderij van dichtbij heb gezien daar ik uit een boerenfamilie kom. :+

Marie_Anne, de chip is geregistreerd en zo hebben ze na de vangst ook de eigenaar gevonden en gebeld. Als de TS echter eens zou aangeven om hoeveel dagen het nu zou gaan... Het verhaal wordt er daardoor niet geloofwaardiger op.

gekvanfleur, ontken ik dat er regels zijn dan? Ik geef alleen dat dat er met het loslopen risico's zijn en wil je niet dan voorkom je ze (en daardoor ook geen gedonder met bv DB en jagers). Dat er geen wet is tegen loslopen betekent niet een vrijbrief voor dit soort risico's.

Je haalt twee dingen door elkaar.
Het een heeft niets met het ander te maken.
1lHet is niet verboden je kat los te laten lopen.
2)Jij benoemt terecht dat daar risico aan zit. Maar je benoemt iets dat geen risico is.

Je benoemt namelijk wel een heel vreemd risico, namelijk de db.
Die horen helemaal geen risico te zijn..

De db moet hun werk goed doen.
En als dat eventjes niet goed gaat moeten ze gewoon zeggen: foutje, hier is uw kat. Excuus.
Of geen foutje, want dit soort dingen kunnen gebeuren in het leven, maar ga dan niet zitten miepen om geld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:15

Magda jij gebruikt de zoekterm kat bij mij verbind daar conclusies aan en zegt dan dat ik persoonlijk ben?
Echt? :?
Het is dat ik tegen het principe temmen ben.
Maar ik laat je onzinnige uitlatingen en rare denkwijze in dit topic nu links liggen.

Nee.
Dat asiel /db zit fout.
En zou mooi zijn dat ook toe te geven.

En ja anders zou ik zeggen succes met plaatsen. gaat ze nooit lukken. Lieve katjes zit het al vol mee.
En dan heel stoer zeggen pluk wel een gratis kat van mp.
Kijken wat ze dan zeggen.

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:17

Tja, geirriteerd zou ik ook zeker zijn. Bij ons hebben de buren eens een kat op laten halen, was ons oudje en zag er daarom wat aftands uit :')
Het asiel zei nog, we vragen de mensen altijd of ze hun buren al gevraagd hebben, maarja dus niet. Ik heb betaald (vond het vooral de fout van de buren) en ben daarna bij de buren langs geweest. Ik heb de 25 euro maar als donatie gezien. Na twee weken wordt het idd het volle bedrag en dat is zeker niet mals. Flauw blijft het wel :roll:

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:17

Lekkere baas.. je kat daar laten zitten omdat je ego belangrijker is, ik snap dat het zuur is maar het dier lijd er nu onder. Snap niet dat je je kat daar minimaal twee weken kan laten zitten in de stress, dat is geen dierenliefde, katten zijn al snel in de stress en wat denk je van een half wilde kat.. ik zou geen oog dicht kunnen doen te weten dat mijn kat doodsbang zit daar. Betaal de rekening en vecht het later aan, desnoods via de media maar laat Het dier niet de dupe worden.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:18

bruintje123 schreef:
Magda jij gebruikt de zoekterm kat bij mij verbind daar conclusies aan en zegt dan dat ik persoonlijk ben?
Echt? :?
Het is dat ik tegen het principe temmen ben.
Maar ik laat je onzinnige uitlatingen en rare denkwijze in dit topic nu links liggen.

Nee.
Dat asiel /db zit fout.
En zou mooi zijn dat ook toe te geven.

En ja anders zou ik zeggen succes met plaatsen. gaat ze nooit lukken. Lieve katjes zit het al vol mee.
En dan heel stoer zeggen pluk wel een gratis kat van mp.
Kijken wat ze dan zeggen.

Waarom wordt gelijk geroepen dat ze fout zijn?

Ze krijgen oproep voor een zwerfkat (is de melding! Mensen zeiden dat hij geen eigenaar had)
Dus ze vangen hem. Kunnen misschien niet direct chip checken (redenen zijn al genoemd)
Wie weet dezelfde dag of dag later alsnog! TS heeft nergens genoemd hoelang de kat daar al is.
Zonder dit te weten kan jij niet zeggen of ze fout zitten.
Deze mensen doen gewoon hun werk ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:19

Jeetje dit vind ik echt belachelijk. Als het een kat is die zichtbaar iets mankeert/er slecht aan toe is dan snap ik het tijdelijk bijvoeren om te kunnen vangen.
Als jouw kat er gewoon gezond uitzag en na het vangen blijkt hij ook nog eens een chip te hebben, dan snap ik werkelijk waar niet waarom ze dat beest meegenomen hebben.
Ik snap ook niet waarom ze niet bij jou en de huizen//boerderijen rondom hebben aangebeld voor ze al deze moeite genomen hebben om jouw kat te gaan lokken en vangen.

Ik zou toch zorgen dat je morgenochtend op de stoep staat voor ze idd duur voer gaan geven, gaan ontvlooien en ontwormen en je moet natuurlijk per dag betalen.
Ik snap je wel hoor, dat je hier echt niet voor wilt betalen. Misschien in eerste instantie binnen lopen zonder portemonnee en uitleggen dat je de kat eerst naar zijn vertrouwde omgeving wilt gaan brengen en later met hen in gesprek wilt over de gang van zaken? Of zouden ze je gewoon dan echt je kat niet meegeven?

Ik las trouwens laatst op ''waar is angel'' (staan vermiste honden op) over een hond die door de dierenambulance opgehaald was, omdat iemand de hond gevonden had, en naar het asiel gebracht werd op 31 dec overdag. De eigenaar wilde de hond gelijk ophalen, maar dat mocht niet. Hij moest verplicht een paar dagen blijven voor ze haar eigen hond op mocht halen. En natuurlijk betalen per dag nadien. Ook na haar uitleg dat dit stress op zou leveren, helemaal met oud en nieuw, mocht ze hem niet ophalen. Nadat er publiekelijk een hoop verontwaardiging geuit werd mocht ze hem bij hoge uitzondering 1 jan ophalen. Ook de dierenambulance mocht de hond niet meer terug halen om hem naar zijn baas te brengen.

Natuurlijk is het goed dat er asiels bestaan, maar soms slaan ze er toch echt in door.