Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:27

mirriejj schreef:
Nikass schreef:
Ja ik woon ook in zo'n regio en zelfs hier hèb je losloopgebieden en de reeën blijven echt wel in het overige deel van het bos.
Maar prima, het is jouw norm. Laat jij je honden toch nooit los? Niet mijn probleem, ik vind het alleen net zoiets als een paard 24 uur op stal laten staan. Maar ja mensen willen koste wat kost een dier, of het dier het nou leuk vind of niet.

Dan heb je vast geen hond die een enorm jachtinstinct heeft ;) Dit vind ik gewoon appels met peren vergelijken.

Ik wil mijn hond het liefste los laten lopen ja, net zoals mijn andere 2. Als mijn hond redelijk in de buurt zou blijven en niet zou jagen, dan zou ze dat ook mogen. Die basisbehoefte ontneemt ze zichzelf.
Zij loopt alleen los op buitenwegen, of langs de fiets buitenaf. Dus op plekken waar ze geen kans heeft iets op te pikken.

Volgens mij heeft een Viszla een behoorlijk jachtinstinct, toch kan ik deze reu van 2,5 gewoon los laten lopen? Volgens mij hadje zelf eerder gepost dat ze Nooit losliepen. Dat is weer iets anders dan niet Overal?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:05

Nu had ons hondenbeest van 8 mnd oud gister ff niet kunnen vliegen zoals wij dat noemen. .
Die energie heeft ze in huis eruit gegooid. . Ik ben in deze ook zeker wel van mening dat loslooen/vliegen wel tot basisbehoefte van de hond èn van ons huis is ;( ;(

kiwiwitje

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:18

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:28

Je eerste link is vervallen per 2014? En je tweede link bij aanlijnen of loslaten is slechts een ADVIES! Dus ik snap je post niet..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:30

kiwiwitje schreef:
Het is simpel, loslopen is geen basisbehoefte. Niet iedere hond kan los lopen en sterker nog, niet iedere hond MAG volgens de wet los lopen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002351/2009-12-22
http://www.licg.nl/i45k/praktisch/wetge ... ijnen.html

idd.
En daarbij is vrijwel alle natuur in mijn omgeving bos of hei wat valt onder de flora en fauna wet. De stukken daarin dat hondenlosloopgebied is, daar heb ik weer last van al die niet opgevoede honden die op andere honden afdenderen.

Mijn honden trainen trouwens. Daarvan worden ze moe, hun hersenen gebruiken. Al wandel ik met mijn jongste elke dag 20 km, dan blijft ze wild als ze niet werken mag.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:34

Ik vind dat iedereen voor zich moet bepalen of zijn of haar hond los kan. ( in losloop gebieden) maar niemand gaat mij in een losloopgebied verplichten mijn vriendelijke en sociale honden aan te lijnen of continu naast me te laten lopen. Uiteraard let ik daarbij ook op de manier waarop de hond die door mijn hond benaderd wordt reageert. Vaak zijn de baasjes huiveriger dan de honden!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:38

Ohw dus mijn enthousiaste, hond gerichte reu is niet opgevoed omdat hij op andere afrent? Dat vind ik een frapante aanneming!
Hij kent namelijk alle basis commandos, doet zijn behoefte buiten en springt niet tegen mensen aan.. Zou hetzelfde zijn dat ik jou honden niet opgevoed noem omdat ze niet los mogen toch?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:42

Een hond die op andere honden afrent die in alles aangeven geen zin in contact te hebben vind ik niet goed opgevoed nee. Die beheerst geen hondentaal. En daarbij vind ik het niet netjes om je hond maar overal op af te laten rennen. Maar maak je over mij geen zorgen, wij komen niet in losloopgebieden. Dus lekker je hond overal op af laten denderen :)

Mijn honden mogen wel los. Alleen niet daar waar wild zit want idd, dan luisteren ze niet goed genoeg. Ik vind nl 20 tellen uit zicht al te veel. Langer dan dat zijn ze nooit uit zicht geweest maar dat is mij te lang.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:46

Mijn hond rent erop af en kent prima hondentaal! Hij druipt namelijk binnen 2 seconden af zodra een hond geen zin in hem heeft. Hij loopt niemand omver, geen honden en geen mensen, hij dringt zich aan niemand op dus ik zou niet weten waarom ik hem die ruimte en het vertrouwen niet zou geven. Sta jij ook de held dag bij je paard in de Wei om andere weg te houden of laat je je paard wel in paardentaal dingen zelf oplossen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:50

Mijn paard komt niet elke dag in een nieuwe groep. Als ze dat wel komt, wordt er best ook wel eens flink gevochten en dat willen mensen met honden niet. (Met paarden ook niet, daarom gooien de meeste mensen een nieuw paard ook niet in 1 keer in een vreemde kudde)

Ergens op af stormen is geen goede hondentaal, dat is tamelijk onbeschoft. Dat hij daarna afdruipt is goed, maar als hij echt zo goed was in hondentaal zou hij al niet er op af stormen, want dan kon hij het inschatten voordat hij op zijn donder krijgt. ;) Hij redt zich uiteindelijk dus wel, maar dat is niet omdat hij beleefd kennis komt maken.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:52

Afrennen op andere honden is niet de normaalste manier van begroeten voor honden. Mijn honden begroeten andere honden in een drafje en met een boogje. Nooit recht er vol op af denderen en dan moet een andere hond die hond gaan corrigeren...

Mijn paard is trouwens al een paar jaar dood. Maar ook die liet ik niet bij alle andere paarden in de wei. Niet alles is een match.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:08

Ook in hondentaal is een hoop verschil qua communiceren hoor, daarbij speelt namelijk ook het karakter van de hond mee EN de gemoedstoestand van de bazen, en dat laatste scheelt het nogal eens aan is mijn mening!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:11

Dat is natuurlijk lekker makkelijk. :j Mijn honden worden er nogal boos van als er een hond zo in hun persoonlijke ruimte gestormd komt, maar dat zal aan mij liggen.

Rijden op andere honden is ook hondentaal en vechten ook. Of najagen van onzekere/bange honden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:15

MyWishMax schreef:
Dat is natuurlijk lekker makkelijk. :j Mijn honden worden er nogal boos van als er een hond zo in hun persoonlijke ruimte gestormd komt, maar dat zal aan mij liggen.

Rijden op andere honden is ook hondentaal en vechten ook. Of najagen van onzekere/bange honden.

Ja, ons humeur is fout :D
Mijn honden willen dat trouwens prima oplossen. Zo'n hond pinnen ze graag even op de grond. Worden geen gaatjes bij gemaakt maar dan heb ik wel ineens valse honden :+

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:21

En dat is hun goed recht! En als ze sociaal zijn zullen ze hem een snauw geven daarvoor, prima. Je moet als baas niet altijd alles voor willen zijn! Sociale honden kunnen zulke dingen prima zelf oplossen daar zullen ze echt niet onder lijden! Als jij zo stellig bent dat je honden de hondentaal beheersen vertrouw daar dan op. Iedereen die mijn hond aan ziet en die enigsinds kijk heeft op honden ziet zijn enthousiaste maar wel onderdanige houding. Het is een bulldog die nou eenmaal van mening is dat iedereen hem vast heel leuk vind tot het tegendeel geldt. En hij heeft er nog nooit gedonder mee gehad ! In al die jaren, in al die verschillende Losloopgebieden, met al die 100en verschillende honden niet. En nu zul je zeggen "eens komt hij de verkeerde tegen" dan is DAT vast geen sociale hond waar mensen dus niet mee in een losloop genies hadden moeten komen. Want zolang hij goed reageert op een afwijzing van een andere hond mag hij van mij lekker Kennis maken. ( op zijn manier). En nee, daarmee bedoel ik niet dat hij andere honden mag gaan berijden, bespringen, opjagen etc.. Maar dat heeft hij ook nog nooit gedaan. En mijn teefje houdt zich afzijdig. Honden mogen komen snuffelen maar zij zal zelf geen contact zoeken.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:39

AikePeer schreef:
En dat is hun goed recht! En als ze sociaal zijn zullen ze hem een snauw geven daarvoor, prima. Je moet als baas niet altijd alles voor willen zijn! Sociale honden kunnen zulke dingen prima zelf oplossen daar zullen ze echt niet onder lijden! Als jij zo stellig bent dat je honden de hondentaal beheersen vertrouw daar dan op. Iedereen die mijn hond aan ziet en die enigsinds kijk heeft op honden ziet zijn enthousiaste maar wel onderdanige houding. Het is een bulldog die nou eenmaal van mening is dat iedereen hem vast heel leuk vind tot het tegendeel geldt. En hij heeft er nog nooit gedonder mee gehad ! In al die jaren, in al die verschillende Losloopgebieden, met al die 100en verschillende honden niet. En nu zul je zeggen "eens komt hij de verkeerde tegen" dan is DAT vast geen sociale hond waar mensen dus niet mee in een losloop genies hadden moeten komen. Want zolang hij goed reageert op een afwijzing van een andere hond mag hij van mij lekker Kennis maken. ( op zijn manier). En nee, daarmee bedoel ik niet dat hij andere honden mag gaan berijden, bespringen, opjagen etc.. Maar dat heeft hij ook nog nooit gedaan. En mijn teefje houdt zich afzijdig. Honden mogen komen snuffelen maar zij zal zelf geen contact zoeken.

_/-\o_
Meer zeg ik niet want dit zijn eindeloze discussies. Maar ik ben het absoluut eens met wat je zegt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:50

Mijn hond zit ook heel vaak aan de lijn omdat ie anders je kat opvreet, de schapen verderop opjaagt, de zwanenfamilie van kant maakt of de reeën in het bos uitmoordt.
Maar weet je wat mijn hond wel mag? Kilometers maken naast de fiets met zijn trektuig om, urenlang over een kleine ronde doen om lekker te struinen en snuffelen, samen dingen ondernemen. Hond blij en alle levende dieren ook blij, hun eigenaren blij.
Ze zien me al aankomen: "mevrouw, uw hond heeft mijn kalf doodgebeten".
"Ja meneer, ik vond het zo zielig dat hij pas drie uur gelopen heeft vandaag aan een lange lijn. Ziet u, loslopen is echt zijn ding. Sterkte met uw verlies, ik betaal wel een nieuw kalf. Nou doei!"

Eens kijken wat hier dan gezegd wordt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:09

Ieder z'n ding. Ik kies daarom bewust voor makkelijk te trainen en sociale honden die ik overal mee naar toe kan nemen zonder problemen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:44

Ik weet niet naar wie je reactie is @lisitano maar ik zal de laatste zijn die jou hond daarom zielig vind hoor. Als je hond om wat voor reden dan ook niet los kan maar je geeft hem andere beweging of afleiding prima.. Maar ik ga er dan ook vanuit dat je niet naar een losloop gebied gaat want wat heb je daaraan als je hond niet los kan..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:55

En is je hond minder sociaal en kan hij moeilijker overal mee naartoe dan "moet" (geldt alleen voor mezelf hoor - voordat weer iemand zich aangevallen voelt)) je wat meer moeite doen om de juiste uitlaatplek te vinden. En de juiste trainer.

Vertel mij niet over jagen... Mijn Husky x Rottweiler, uit het asiel gehaald, was niet te vertrouwen met katten, schapen, hazen en paarden (ik denk ook niet met reeën maar heb haar daar nooit mee geconfronteerd).
Met Gaus samen het paarden probleem aangepakt vanwege de ruiters in het bos (dit was niet eenvoudig want ze zag een paard als prooi, maar haar toch zover gekregen dat ze een paard los kon passeren en het met rust laten - maar je had haar nooit zonder toezicht bij paarden kunnen laten) en mijn meisje heeft tien jaar lang dagelijks twee uur of meer losgelopen in het bos. Geen hond kon daar meer van genieten dan zij. En overlast bezorgde ze niemand. (De enige wie ze met vier poten bovenop sprong was ikzelf :D )

Ik heb nooit overwogen haar terug te brengen naar het asiel. Maar haar nooit meer los laten lopen was voor mij ook geen optie.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:00

Ik heb geluk dat ik naast het strand woon. Hier in het stadsbos loopt gelukkig ook geen wild.
Paarden laat hij tegenwoordig met rust maar ik neem geen risico meer. We blijven trainen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:06

Ik wens iedereen fijne feestdagen en nog veel wandel plezier ! Aangelijnd of los in losloopgebied of in de wijk. {:)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:16

AikePeer schreef:
Ik wens iedereen fijne feestdagen en nog veel wandel plezier ! Aangelijnd of los in losloopgebied of in de wijk. {:)

Haha het zelfde! {:) {:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:21

Eensgelijks! {:) En voorzichtig met de jaarwisseling >;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:31

Nikass schreef:
Eensgelijks! {:) En voorzichtig met de jaarwisseling >;)

Zag op FB al weer de berichten voorbij komen dat er al weer een paar van de knallen geschrokken waren en weggerend :(:)