Kittencontract

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:19

Maar dat is wederom dezelfde discussie. Ik kies om wel te verkopen met contract. Wil de koper dat niet. Prima, er zijn vast fokkers die minder eisen stellen dan wij :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:10

Duhelo schreef:
Maar dat is wederom dezelfde discussie. Ik kies om wel te verkopen met contract. Wil de koper dat niet. Prima, er zijn vast fokkers die minder eisen stellen dan wij :)

Niet minder eisen. Andere eisen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:38

Ook goed. Ik wil maar zeggen dat iedereen zelf kan kiezen met wat hij akkoord wil gaan, ik vind het dan wel zo netjes om dan ook gewoon eerlijk te zijn naar elkaar toe. Dan zouden dergelijke discussies al niet nodig zijn...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 08:47

Duhelo schreef:
Ook goed. Ik wil maar zeggen dat iedereen zelf kan kiezen met wat hij akkoord wil gaan, ik vind het dan wel zo netjes om dan ook gewoon eerlijk te zijn naar elkaar toe. Dan zouden dergelijke discussies al niet nodig zijn...

Wordt wel lastig als veel fokkers onder aanmoediging van de rasvereniging steeds meer dergelijke contracten onder de neus van kopers duwt.

Dan moet je haast wel zoals iemand hier in dit topic uitwijkt naar een (soort van)broodfokker uitwijken.

En dan bereik je als rasvereniging exact het tegenovergestelde van wat je hoopte te bereken en niet leuk voor een eigenaar die juist de beste intenties heeft.

En ik moet zeggen...ik schrik er van dat een groot aantal fokkers dus dieronvriendelijke praktijken aanmoedigt. Niet alle raskatten worden gelukkig van een leven lang binnen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:43

Mijn poes heeft duidelijk behoefte aan naar buiten gaan, ze grijpt elke kans om te ontsnappen (1 x echt gelukt, had het niet eens door dat de hordeur opengewaaid was, ik had nachtdienst en lag te slapen. Toen ik wakker werd stond ze braaf voor de deur te wachten) en de andere keren er achteraan gerend met speelgoed of eten en haar weten te vangen :') ik zou haar het liefst buiten laten maar in mijn omgeving is dat niet verantwoord, ras of niet. Mensen rijden hard, veel honden die katten lekker vinden, aso's etc... nee... niet hier. Ik zou als ik ergens in een rustige buitenwijk woonde er wat minder moeite mee hebben.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:54

Supervixen schreef:
Wat een gedoe met die contracten. Ik wist niet dat dat zo ging. Ben ik even blij dat ik twee zwerfkatten die ongewenst op stal liepen in huis genomen heb. En wat was dat een goede beslissing, ze zijn geweldig. De asiels puilen uit van de katten. Het zou niet eens in mijn hoofd opkomen om een raskat te kopen. Zeker niet met zo'n idioot contract erbij.

dit dus...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:56

Lieve raskatten fokkers, denken jullie nu echt dat mensen een riant bedrag aan een kitten gaan uitgeven als ze niet om dat kitten geven en bijgevolg echt wel het beste met het diertje voor hebben? En bij twijfels (bijvoorbeeld wanneer je de indruk hebt dat mensen een kitten als prestige-object en niet uit dierenliefde aanschaffen), dan verkoop je je kitten toch gewoon niet? Ik snap de hele zin van dit soort contracten niet. :n

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:30

Ik vermoed dat de zin van het contract meer met het handhaven van exclusiviteit te maken heeft.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:22

Amalarab schreef:
Supervixen schreef:
Wat een gedoe met die contracten. Ik wist niet dat dat zo ging. Ben ik even blij dat ik twee zwerfkatten die ongewenst op stal liepen in huis genomen heb. En wat was dat een goede beslissing, ze zijn geweldig. De asiels puilen uit van de katten. Het zou niet eens in mijn hoofd opkomen om een raskat te kopen. Zeker niet met zo'n idioot contract erbij.

dit dus...

Omdat een ander zijn kat in een asiel dumpt, niet laat castreren maar wel buiten laat lopen moet ik naar een asiel gaan om een kat te halen in plaats van een ras te kopen waar ik verliefd op ben geworden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:28

Jis_ schreef:
Amalarab schreef:
dit dus...

Omdat een ander zijn kat in een asiel dumpt, niet laat castreren maar wel buiten laat lopen moet ik naar een asiel gaan om een kat te halen in plaats van een ras te kopen waar ik verliefd op ben geworden?

Wat een vreemde vraag.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:29

Vertel. Waarom vind jij dat een vreemde vraag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:30

Jis_ schreef:
Vertel. Waarom vind jij dat een vreemde vraag.

Omdat dat helemaal niet in dat bericht staat.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:33

Indirect wel. Asiels puilen uit dus waarom zou je een raskat kopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:35

Kuggur schreef:
Ik vermoed dat de zin van het contract meer met het handhaven van exclusiviteit te maken heeft.

Sstt!! Dat mag je niet zeggen.

Is alleen maar een toevallige bijkomstigheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:44

Jis_ schreef:

Dat staat er niet. Er staat, het zou niet in MIJN hoofd opkomen. Dus niks over wat een ander zou moeten doen. Dat maak jij ervan.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:55

lifaya schreef:
Ik kom even met de deur in huis vallen. Betreft het wel of niet teruggeven aan de fokker, ik vroeg mij af wat er verwacht word in deze hypothetische situatie:

Stel, ik koop een raskat, laten we zeggen een Noorse Boskat poes. Met de intentie om de kat voor de rest van mijn leven te houden. Nou heb ik nog 2 andere katten (ook Boskatten) en deze heb ik dan dus al in huis.

Ik krijg de kans om te emigreren naar het buitenland voor een baan, kan 1 of 2 katten meenemen en de andere gaan dan naar mijn ouders om de rest van hun leven te vertoefen. Is dit in strijd met het contract? Gezien je ze niet verkoopt of herplaatst, enkel verhuisd naar je ouders. Hoe zouden cattery's hier op reageren?

Dit is dus in mijn geval absoluut niet van toepassing, maar ik vroeg mij wel af hoe dat dan zou zitten. Ik zou het echt niet kunnen om dan mijn maatje zomaar weer weg te doen naar de cattery terwijl mijn ouders een fantastisch leven kunnen geven en ik zo dus nog wel de kat kan volgen. Nogmaals, ik neem een dier voor het leven en dat wil ik dan, ook in zo'n moeilijke situatie, zo houden. Dus ik zal zo'n dier nooit helemaal weg kunnen doen en strikt binnen de familie proberen te plaatsen. Mag dit wel of niet van een cattery (ongeacht of het contract nou wel of niet rechtsgeldig is)

Als ik een kitteneigenaar was, zou ik graag op de hoogte gestelt worden.
Het is niet alleen maar verhuizen, ze krijgen een andere eigenaar.
En zonder op de huid te zitten van, ik zou het leuk vinden zo nu en dan een fotootje te krijgen met hoe het gaat.

Ik zou een facebookpagina aanmaken voor mijn cattery.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:29

A3a1 schreef:
En zonder op de huid te zitten van, ik zou het leuk vinden zo nu en dan een fotootje te krijgen met hoe het gaat.

Zodra je de kitten verkoopt, ben je geen eigenaar meer. En dan krijgen ze een andere eigenaar, so what? Je maakt zelf de keus om het dier te verkopen, dan heb je in mijn ogen geen enkel recht meer je ermee te bemoeien wat er daarna gebeurt. Hou dan je dieren zelf, dan mag je beslissen wat je wil.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:30

Jis_ schreef:

Zo lees ik dat bericht helemaal niet. Ze zegt nergens dat mensen alleen nog katten uit het asiel zouden moeten halen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:38

Tuurlijk zou ik ook graag op de hoogte willen worden gehouden! Liefst met foto's. Is toch iets waar je trots op bent zeg maar. Ook ik zou eerste keuze willen zijn mochten mijn kittens door omstandigheden niet meer bij hun baasje blijven maar ga het hun niet verplichten. Zou het wel waarderen...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:44

lifaya schreef:
Tuurlijk zou ik ook graag op de hoogte willen worden gehouden! Liefst met foto's. Is toch iets waar je trots op bent zeg maar. Ook ik zou eerste keuze willen zijn mochten mijn kittens door omstandigheden niet meer bij hun baasje blijven maar ga het hun niet verplichten. Zou het wel waarderen...

Precies dit. Zo brengen wij het ook bij onze pup kopers. We hebben dus ook al eens een hond terug gekregen, omdat de eigenaren wisten dat wij het beste met het dier voor hadden en zij er zo snel mogelijk vanaf wilden.
Maar het is ook al voor gekomen dat iemand zelf zijn hond heeft herplaatst. Vond ik wel jammer, maar zij kenden de hond natuurlijk het beste en wilden haar zelf herplaatsen. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt om de hond, waar ze genoeg geld voor betaald hebben en dus ook van hun is, terug te kunnen eisen. Dat recht heb ik verspeeld toen ik haar als pup verkocht.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:49

_San87_ schreef:
Jis_ schreef:

Dat staat er niet. Er staat, het zou niet in MIJN hoofd opkomen. Dus niks over wat een ander zou moeten doen. Dat maak jij ervan.

Diablo schreef:
Jis_ schreef:

Zo lees ik dat bericht helemaal niet. Ze zegt nergens dat mensen alleen nog katten uit het asiel zouden moeten halen.

Indirect zeg ik, zo komt het bij mij over, geeft niet als mensen het anders zien.

Ik reageerde wat bot, dat is waar, maar niet botter dan sommige mensen waarbij de nekharen omhoog staan vanwege een contract.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:17

Weet wel dat je zonder contract ook de voordelen niet hebt. Een vriendin van mij fokt honden, die kregen een keer een bericht dat één van de door hen gefokte honden totaal gek was geworden. Ze wilden er zo snel mogelijk van af. Die hebben ze dus terug genomen en bleek inderdaad écht niet goed, zo jammer. Had nergens respect meer voor en beet in alles en iedereen.

Stel dat jij een kitten koopt, dan heb je net als bij paarden een onderzoeksplicht. Nu ga je een kat natuurlijk niet op de foto zetten, dus vraag je of de ouders op alles getest zijn. Prima, alles in orde. Na 7 maanden wordt je kat doodziek, geen redden meer aan. Maar, niet de schuld van de fokker, want de aandoening is niet erfelijk en het dier was bij aankoop niet ziek. Persoonlijk zou je echt wel bij mij terug kunnen komen, dat hoef je bij een ''broodfokker'' niet te proberen. We komen er samen dan wel uit, ik zou je bijvoorbeeld een nieuw kitten geven of korting op een kitten uit een volgend nest. Je voelt je toch verantwoordelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:01

Helaas zeggen testen ook niks, is meer een momentopname. Vriend van mij droomde van een sphynx kitten, kocht dus een stamboom katertje uit geteste ouders... heeft hij hem na een paar maanden moeten laten inslapen omdat hij veel te grote organen had. Rest van het nest was gezond. Ontzettend triest. Wel krijgt hij een "nieuwe" kitten van een andere poes van dezelfde cattery. Dis wat dat betreft is een cattery ideaal, maar als je een kitten van jonge onderdieren neemt heb je alsnog een risico. Beter van iets oudere ouders zodat je weet dat ze altijd goed door de testen komen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:35

Riraito schreef:
Weet wel dat je zonder contract ook de voordelen niet hebt. Een vriendin van mij fokt honden, die kregen een keer een bericht dat één van de door hen gefokte honden totaal gek was geworden. Ze wilden er zo snel mogelijk van af. Die hebben ze dus terug genomen en bleek inderdaad écht niet goed, zo jammer. Had nergens respect meer voor en beet in alles en iedereen.

Stel dat jij een kitten koopt, dan heb je net als bij paarden een onderzoeksplicht. Nu ga je een kat natuurlijk niet op de foto zetten, dus vraag je of de ouders op alles getest zijn. Prima, alles in orde. Na 7 maanden wordt je kat doodziek, geen redden meer aan. Maar, niet de schuld van de fokker, want de aandoening is niet erfelijk en het dier was bij aankoop niet ziek. Persoonlijk zou je echt wel bij mij terug kunnen komen, dat hoef je bij een ''broodfokker'' niet te proberen. We komen er samen dan wel uit, ik zou je bijvoorbeeld een nieuw kitten geven of korting op een kitten uit een volgend nest. Je voelt je toch verantwoordelijk.

Die voordelen die je hier nu noemt, kregen kopers bij mij ook gewoon hoor, zonder dat ze eerst een gek contract moesten tekenen waarbij ik de regie in handen zou houden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:48

Diablo schreef:
A3a1 schreef:

Zodra je de kitten verkoopt, ben je geen eigenaar meer. En dan krijgen ze een andere eigenaar, so what? Je maakt zelf de keus om het dier te verkopen, dan heb je in mijn ogen geen enkel recht meer je ermee te bemoeien wat er daarna gebeurt. Hou dan je dieren zelf, dan mag je beslissen wat je wil.

Tja, jij zou dus geen kat bij mij kunnen kopen.

Maar wat heeft het voor zin om dit ja/nee spelletje, te blijven doen?

Er zijn mensen die niks met de fokker te maken willen hebben.
Er zullen fokkers zijn die de kittens niet willen volgen.
Er zijn mensen die dat wel willen, zo zal er voor iedereen iets zijn wat bij hem past.

Gewoon naar andere fokker gaan, die andere dingen belangrijk vinden.