Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Duhelo schreef:Ook goed. Ik wil maar zeggen dat iedereen zelf kan kiezen met wat hij akkoord wil gaan, ik vind het dan wel zo netjes om dan ook gewoon eerlijk te zijn naar elkaar toe. Dan zouden dergelijke discussies al niet nodig zijn...
Supervixen schreef:Wat een gedoe met die contracten. Ik wist niet dat dat zo ging. Ben ik even blij dat ik twee zwerfkatten die ongewenst op stal liepen in huis genomen heb. En wat was dat een goede beslissing, ze zijn geweldig. De asiels puilen uit van de katten. Het zou niet eens in mijn hoofd opkomen om een raskat te kopen. Zeker niet met zo'n idioot contract erbij.
Amalarab schreef:Supervixen schreef:Wat een gedoe met die contracten. Ik wist niet dat dat zo ging. Ben ik even blij dat ik twee zwerfkatten die ongewenst op stal liepen in huis genomen heb. En wat was dat een goede beslissing, ze zijn geweldig. De asiels puilen uit van de katten. Het zou niet eens in mijn hoofd opkomen om een raskat te kopen. Zeker niet met zo'n idioot contract erbij.
dit dus...
lifaya schreef:Ik kom even met de deur in huis vallen. Betreft het wel of niet teruggeven aan de fokker, ik vroeg mij af wat er verwacht word in deze hypothetische situatie:
Stel, ik koop een raskat, laten we zeggen een Noorse Boskat poes. Met de intentie om de kat voor de rest van mijn leven te houden. Nou heb ik nog 2 andere katten (ook Boskatten) en deze heb ik dan dus al in huis.
Ik krijg de kans om te emigreren naar het buitenland voor een baan, kan 1 of 2 katten meenemen en de andere gaan dan naar mijn ouders om de rest van hun leven te vertoefen. Is dit in strijd met het contract? Gezien je ze niet verkoopt of herplaatst, enkel verhuisd naar je ouders. Hoe zouden cattery's hier op reageren?
Dit is dus in mijn geval absoluut niet van toepassing, maar ik vroeg mij wel af hoe dat dan zou zitten. Ik zou het echt niet kunnen om dan mijn maatje zomaar weer weg te doen naar de cattery terwijl mijn ouders een fantastisch leven kunnen geven en ik zo dus nog wel de kat kan volgen. Nogmaals, ik neem een dier voor het leven en dat wil ik dan, ook in zo'n moeilijke situatie, zo houden. Dus ik zal zo'n dier nooit helemaal weg kunnen doen en strikt binnen de familie proberen te plaatsen. Mag dit wel of niet van een cattery (ongeacht of het contract nou wel of niet rechtsgeldig is)
A3a1 schreef:Als ik een kitteneigenaar was, zou ik graag op de hoogte gestelt worden.
Het is niet alleen maar verhuizen, ze krijgen een andere eigenaar.
En zonder op de huid te zitten van, ik zou het leuk vinden zo nu en dan een fotootje te krijgen met hoe het gaat.
Ik zou een facebookpagina aanmaken voor mijn cattery.
lifaya schreef:Tuurlijk zou ik ook graag op de hoogte willen worden gehouden! Liefst met foto's. Is toch iets waar je trots op bent zeg maar. Ook ik zou eerste keuze willen zijn mochten mijn kittens door omstandigheden niet meer bij hun baasje blijven maar ga het hun niet verplichten. Zou het wel waarderen...
_San87_ schreef:Jis_ schreef:Indirect wel. Asiels puilen uit dus waarom zou je een raskat kopen.
Dat staat er niet. Er staat, het zou niet in MIJN hoofd opkomen. Dus niks over wat een ander zou moeten doen. Dat maak jij ervan.
Diablo schreef:Jis_ schreef:Indirect wel. Asiels puilen uit dus waarom zou je een raskat kopen.
Zo lees ik dat bericht helemaal niet. Ze zegt nergens dat mensen alleen nog katten uit het asiel zouden moeten halen.
Riraito schreef:Weet wel dat je zonder contract ook de voordelen niet hebt. Een vriendin van mij fokt honden, die kregen een keer een bericht dat één van de door hen gefokte honden totaal gek was geworden. Ze wilden er zo snel mogelijk van af. Die hebben ze dus terug genomen en bleek inderdaad écht niet goed, zo jammer. Had nergens respect meer voor en beet in alles en iedereen.
Stel dat jij een kitten koopt, dan heb je net als bij paarden een onderzoeksplicht. Nu ga je een kat natuurlijk niet op de foto zetten, dus vraag je of de ouders op alles getest zijn. Prima, alles in orde. Na 7 maanden wordt je kat doodziek, geen redden meer aan. Maar, niet de schuld van de fokker, want de aandoening is niet erfelijk en het dier was bij aankoop niet ziek. Persoonlijk zou je echt wel bij mij terug kunnen komen, dat hoef je bij een ''broodfokker'' niet te proberen. We komen er samen dan wel uit, ik zou je bijvoorbeeld een nieuw kitten geven of korting op een kitten uit een volgend nest. Je voelt je toch verantwoordelijk.
Diablo schreef:A3a1 schreef:Als ik een kitteneigenaar was, zou ik graag op de hoogte gestelt worden.
Het is niet alleen maar verhuizen, ze krijgen een andere eigenaar.
En zonder op de huid te zitten van, ik zou het leuk vinden zo nu en dan een fotootje te krijgen met hoe het gaat.
Ik zou een facebookpagina aanmaken voor mijn cattery.
Zodra je de kitten verkoopt, ben je geen eigenaar meer. En dan krijgen ze een andere eigenaar, so what? Je maakt zelf de keus om het dier te verkopen, dan heb je in mijn ogen geen enkel recht meer je ermee te bemoeien wat er daarna gebeurt. Hou dan je dieren zelf, dan mag je beslissen wat je wil.