Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:50

Sheran schreef:
Een van de heerlijie dingen aan een kat vind ik juist dat het ongeveer het enige dier is dat je niet gevangen houdt. Over het houden van een kat hoef ik me dus niet schuldig te voelen omdat hij/zij het volle leven heeft. En daar voel ik me fijn bij. Er horen inderdaad risico's bij, maar die neem ik, om deze reden. Het dier is geen gevangene, maar vrij.

Volgens mij voelen al mijn gevangenen zich prima bij mij. En als het hun tijd is, worden ze diervriendelijk ingeslapen. Het kan wel hoor, je dier een goed leven bieden zonder het risico dat ze op een rot manier moeten sterven.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:09

mijn 2 vorige katten kwamen van de boerderij en kwamen dus altijd buiten. Toen de buurman een keer op de stoep stond met de melding dat mijn katten zijn duiven opaten (door het gaas heen), heb ik voorgesteld om gaas met kleinere opening voor hem te kopen. Verder zat ik er niet echt over in; katten hoorden toch buiten en tja, overlast....

in de jaren daarna heb ik zelf overlast van (andermans) katten ondervonden; het dak van mijn geliefde eendje (auto :D ) helemaal uitgerekt, omdat de buurtkatten daar gezellig een onderonsje hadden. Ze poepten naast mijn autodeur in het grind, waardoor ik 's ochtends altijd met zaklamp naar mijn auto moest. ze kwamen naar binnen door mijn kattenluik waar je alleen met een speciaal magneetje naar binnen kon, want als je het luikje naar je toe trekt, dan gaat ie vanzelf stuk...om vervolgens mijn huis onder te sproeien.
mijn lieve kuikentje opeten. op het dak van het kippenhok gaan zitten om vervolgens door de dakbedekking te zakken enz enz. En dan moet ik mijn tuin afzetten voor een ander zijn katten? Ik heb 300 m2 tuin, dat kan ik niet betalen, bovendien accepteert de gemeente dat niet...

toen mijn buitenkatten overleden heb ik dan ook tegen mezelf gezegd dat ik nooit meer wil dat iemand last heeft van mijn katten. Ik heb 2 binnenkatten overgenomen en een kattenren gemaakt. mijn katten hebben ruimte genoeg (hiervoor woonden ze met nog 8 vriendjes in een 2 persoons caravan, dat vind ik dus niet kunnen) en zijn supergezond, geestelijk (voor zover dat kan met perzen :D) en lichamelijk.

verder moet iedereen zijn eigen keus erin maken (zolang ik er maar geen last van ondervind ;) ), maar om nou te zeggen dat je je tuin hermetisch af moet sluiten om een ander zijn kat buiten te houden en dat je ander de overlast maar voor lief moet nemen, gaat mij toch iets te ver. Ook de bewering van; als ze doodgereden worden hebben ze toch een goed leven gehad... De kat die ik heb doodgereden, dacht er vast iets anders over, toen ze lag te lijden aan de kant vd weg.

BarryPlopper

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:14

Ik heb meer last van de honden poep die niet opgeruimd word door hun baasje dan de katten poep van de 6 katten die rond mijn huis wonen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:15

Poes (Ragdoll) komt ook niet buiten. Nou woon ik drie hoog dus dat gaat ook een tikkie lastig :)) maar ik wil het ook niet. Woon in de stad, ben als de dood dat ze gejat, doodgereden of vergiftigd wordt. Ze is het daarnaast ook niet gewend, ze heeft echt geen 'street sense', die is zo stuk. Daarnaast wil ik ook gewoon niet dat andere mensen overlast hebben van mijn kat. Poes kan wel op het balkon, dat is afgezet met een net. Daar zit ze regelmatig, balkondeur staat vaak hele dagen open. Langer dan vijf minuten zit ze er niet, dan heeft ze het wel weer gezien :+ Zo krijgt ze wel haar frisse lucht, kan ze kijken etc zonder dat ze gevaar loopt of overlast veroorzaakt.

Kat van mijn ouders loopt wel buiten, maar mijn ouders wonen in een rustige straat aan het einde van de wijk. Kat zit dus in de velden in plaats van in de tuin van de buren :)) Dat is voor mij de voorwaarde om de kat buiten te laten: geen gevaar voor de kat zelf én geen overlast voor omwonenden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:18

BarryPlopper schreef:
Ik heb meer last van de honden poep die niet opgeruimd word door hun baasje dan de katten poep van de 6 katten die rond mijn huis wonen.

Met het verschil dat de hondeneigenaar gewoon in overtreding is en de katteneigenaar niet dus die vergelijking slaat nergens op.
Beetje een argument in de zin van "ik heb meer last van inbrekers dan van kinderen die door mijn voortuin stampen, dus laat die kinderen lekker bij iedereen in de voortuin stampen"

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:29

Mijn katten wonen binnen en zijn allemaal geholpen. Kat is een huisdier en hoort imo niet buiten en al helemaal niet in dorp of stad. Boerderij in middle of nowhere zou dan wel weer kunnen, maar alleen geholpen en gechipt.

Ergste aan katten die buiten lopen is dat het gros ook nog niet eens geholpen is met overlast van vechtende katten, ziektes en ongewenste nesten tot gevolg. Mijn ervaring is dat de kat het meest mishandelde dier is. Elke zieke geest heeft er maar toegang toe. Vuurwerk in de kont, wurging, vergiftiging en ga maar door.

Daarbij vermoorden ze ook vogels en vaak eten ze ze niet op, dus nutteloze jacht, want ze hebben bordje thuis.

Mijn katten, mijn verantwoordelijkheid. En ja ik ben een echt kattenmens, ik hou van katten en ik kan er niet tegen als er weer een poes aangereden ligt of weer een ongeluksnestje is.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:33

Diablo schreef:
Lizzyy schreef:
Daarentegen kan het ook andersom. Stel je voor je huis vat vlam is onze kat buiten. Binnenkatten kunnen nergens heen.

Nou, hiermee heb je me eigenlijk meteen overtuigd. Ik acht de kans zo groot dat mijn huis afbrandt, dat ik meteen mijn katten naar buiten gooi.[/quote]
Onlangs nog een vliegtuig neergestort, beter je kat binnen houden, stel je voor dat die daar net liep!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:25

Als mijn katten buiten zouden lopen, en mijn huis zou afbranden. Zijn mijn katten misschien allang doodgereden of vermist. Kans dat huis af brand is kleiner dan dat mijn kat wat over komt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:05

BarryPlopper schreef:

jeetje joh,poepen al die honden bij jullie in de tuin??? :wow:

ja daar zou ik ook wel last van hebben,wat honden en katten en dieren in het algemeen op gemeentegrond doen zal mij dan wel weer een worst wezen...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:13

Kitten84 schreef:
Ergste aan katten die buiten lopen is dat het gros ook nog niet eens geholpen is met overlast van vechtende katten, ziektes en ongewenste nesten tot gevolg. Mijn ervaring is dat de kat het meest mishandelde dier is. Elke zieke geest heeft er maar toegang toe. Vuurwerk in de kont, wurging, vergiftiging en ga maar door.

Dat het gros niet geholpen is klopt niet met mijn ervaring. Vrijwel alle mensen met buitenkatten die ik ken (en dat zijn er heel wat) hebben hun kat laten helpen.

Daarnaast wordt hier ook gezegd dat katten die buiten komen meestal niet oud worden? Ook dat is niet mijn ervaring. Hangt natuurlijk wel sterk af van de buurt waarin iemand woont.

Zoals ik a eerder geschreven heb is mijn kat er echt eentje die dagelijks naar buiten moet kunnen. Die drang had hij zelfs als kitten terwijl hij nooit buiten was geweest. Kan hem veel aandacht, speelgoed en ligplekken geven het volstaat niet. Dus ja, die mag gewoon buiten met een de risico's die daarbij horen maar aangezien ik in een autoluwe wijk met veel gemeentegroen woon zijn die risico's redelijk beperkt. En nee, die schop hem niet gewoon naar buiten en de rest interesseert mij niet.

Een kat is overigens slechts deels gedomesticeerd en zal snel verwilderen dus is slechts enigszins een huisdier.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:14

Ik vind dit wel een hele interessante kwestie. Ik heb sinds een paar weken een kitten (nu 13 weken oud). Uiteraard mag hij nog niet naar buiten maar ik heb grote twijfels of ik hem wel naar buiten laat gaan in de toekomst. Het liefst zou ik hem in de tuin houden, maar mijn tuin is ontzettend moeilijk te omheinen.. Voor nu hou ik hem nog maar een tijdje veilig binnen ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:31

fransje23 schreef:
Kitten84 schreef:

Dat het gros niet geholpen is klopt niet met mijn ervaring. Vrijwel alle mensen met buitenkatten die ik ken (en dat zijn er heel wat) hebben hun kat laten helpen.

Daarnaast wordt hier ook gezegd dat katten die buiten komen meestal niet oud worden? Ook dat is niet mijn ervaring. Hangt natuurlijk wel sterk af van de buurt waarin iemand woont.

Zoals ik a eerder geschreven heb is mijn kat er echt eentje die dagelijks naar buiten moet kunnen. Die drang had hij zelfs als kitten terwijl hij nooit buiten was geweest. Kan hem veel aandacht, speelgoed en ligplekken geven het volstaat niet. Dus ja, die mag gewoon buiten met een de risico's die daarbij horen maar aangezien ik in een autoluwe wijk met veel gemeentegroen woon zijn die risico's redelijk beperkt. En nee, die schop hem niet gewoon naar buiten en de rest interesseert mij niet.

Een kat is overigens slechts deels gedomesticeerd en zal snel verwilderen dus is slechts enigszins een huisdier.

Wat typisch dat je dit bericht quote en dan vervolgens alleen ingaat op het feit dat volgens jou de meeste katten geholpen zijn.
Dat je je dier blootstelt aan de mishandelingen die daarna genoemd worden, heb je het voor het gemak maar niet over.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:53

Ik denk dat ze bedoelt dat de mishandelingen bij haar dus ook niet (veel) voorkomen. Hier ook niet, gelukkig. Zou het wel regelmatig gebeuren, dan zou ik gewoon geen kat nemen denk ik. Net als dat ik geen kat neem in hartje Amsterdam.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:00

lor1_1984 schreef:
Citaat:
Je kinderen moet je op enig moment ook los laten in de grote boze wereld, met alle risico's die daaraan vast zitten.

Katten zijn te vergelijken met een kind van 3, die laat je ook niet onbeheerd buiten lijkt mij. :)

Ik zou willen dat alle kinderen van 3 gewoon niet buiten kwamen. Hier komen ze namelijk wel onbeheerd buiten (lekker makkelijk voor mama), maar ik heb een hekel aan kinderen van 3. Doe mij maar katten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:07

Joolien schreef:
Het is mijn dier, dus heb ik er verantwoordelijkheid voor. Zodra mijn dier buiten de tuin komt, kan ik niet meer zien wat hij doet, en katten zorgen regelmatig voor overlast bij anderen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Mijn dier hoeft een ander geen overlast te geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:06

Diablo schreef:
Wat typisch dat je dit bericht quote en dan vervolgens alleen ingaat op het feit dat volgens jou de meeste katten geholpen zijn.
Dat je je dier blootstelt aan de mishandelingen die daarna genoemd worden, heb je het voor het gemak maar niet over.

Die vond ik helemaal vergezocht dus ben ik bewust niet op ingegaan. Mijn ervaring is namelijk niet dat de loslopende kat het meest mishandelde dier is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:20

ben toch nieuwsgierig hoe men dat doet met buren die een duiventil hebben..
die duiven zijn ook tam en zullen in de natuur ook niet overleven..
altijd maar het tilletje dicht?

heb in het verleden meer last gehad van die vliegende ratten van de buren, dan van alle katten ooit bij elkaar.

diersoorten kun je niet met elkaar vergelijken, een hond niet met een kat, een kat niet met een duif.
als men perse wil vergelijken met een hond.. dan zou ik ook eens graag het antwoord willen zien hoe je dan wilt dat iemand die duiven in een til houdt, de overlast beperkt. lijkt mij dat men niet aankomt met voiliere, want persoonlijk vind ik een voiliere behoorlijk zielig al voor zangvogeltjes, laat staan voor soorten als duiven.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:28

fransje23 schreef:
Diablo schreef:

Die vond ik helemaal vergezocht dus ben ik bewust niet op ingegaan. Mijn ervaring is namelijk niet dat de loslopende kat het meest mishandelde dier is.

Dus jouw kat overkomt dat natuurlijk niet. Ik denk dat we van veel mishandelde katten helemaal niet weten, een kattenhater zal je niet komen vertellen wat hij je dier heeft aangedaan. Poes komt gewoon niet meer thuis.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:39

Mijn kat loopt altijd los, we wonen in een redelijk rustige buurt met veel dierenliefhebbers. Alleen komt hij de tuin de laatste jaren niet meer uit, want dat staat zijn artrose niet meer toe :D , opa is bijna 17 jaar. In zijn glorydays ging hij er nog wel op uit, maar was toch nooit ver weg. Overigens is hij de laatste van onze 5 katten die nog leeft, de rest is van ouderdom gestorven, en hebben een heel gelukkig vrij leventje gehad. De oudste was 22 jaar toen ze overleed.
Maar ik snap mensen die een binnenkat hebben best hoor! Je hoort soms genoeg ellende, wij hebben altijd veel geluk gehad.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:39

Duiventeler zend zn duiven uit die zelf weer naar t hok vliegen en binnen blijven.
Dit doen ze één x per dag.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:45

Sheran schreef:
Een van de heerlijie dingen aan een kat vind ik juist dat het ongeveer het enige dier is dat je niet gevangen houdt. Over het houden van een kat hoef ik me dus niet schuldig te voelen omdat hij/zij het volle leven heeft. En daar voel ik me fijn bij. Er horen inderdaad risico's bij, maar die neem ik, om deze reden. Het dier is geen gevangene, maar vrij.

Vind ik ook.

Maar ik heb het niet over mijzelf als ik zeg aanname, ik nam risico, maar er zijn genoeg mensen waar de kat is ontsnapt.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat buitenkatten niet oud worden, de mijne zijn zeker 12 geworden.
De katten van vrienden, het gros wordt ook dik in de tien-jaren, een enkele niet.

Maar goed, ik heb geen katten meer omdat het hier niet te vertrouwen is ze buiten te laten.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:56

De mijne waren zo vrij als een vogeltje en zijn 13,16,17 en 22 jaar oud geworden. Alle overleden door ziekte of ouderdom, dus een buitenkat kan absoluut stokoud worden!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:00

elenaMM77 schreef:
ben toch nieuwsgierig hoe men dat doet met buren die een duiventil hebben..
die duiven zijn ook tam en zullen in de natuur ook niet overleven..
altijd maar het tilletje dicht?

heb in het verleden meer last gehad van die vliegende ratten van de buren, dan van alle katten ooit bij elkaar.

diersoorten kun je niet met elkaar vergelijken, een hond niet met een kat, een kat niet met een duif.
als men perse wil vergelijken met een hond.. dan zou ik ook eens graag het antwoord willen zien hoe je dan wilt dat iemand die duiven in een til houdt, de overlast beperkt. lijkt mij dat men niet aankomt met voiliere, want persoonlijk vind ik een voiliere behoorlijk zielig al voor zangvogeltjes, laat staan voor soorten als duiven.

Bij de meeste gemeenten kan je met de PvO in de hand vragen of ze willen gaan handhaven en dan zullen je buren die duiven op moeten ruimen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:28

Ik heb geen idee wat ik zou doen met duiven, want ik heb er geen ervaring mee. Maar google leert me al vrij snel dat aan het houden van duiven een hoop wetgeving is gebonden. Anders dus dan bij katten, die iedereen heeft en waarbij je geen enkele verantwoordelijkheid hoeft te nemen. Buiten dat is het aantal duiventillen over het algemeen een stuk lager dan het aantal katteneigenaren, dus ik denk dat daar minder vaak mensen last van hebben.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:33

PortRoyal schreef:
De mijne waren zo vrij als een vogeltje en zijn 13,16,17 en 22 jaar oud geworden. Alle overleden door ziekte of ouderdom, dus een buitenkat kan absoluut stokoud worden!

En mijn oma rookte als een ketter en is ook oud geworden. Is natuurlijk niet representatief voor rokers.